abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 29 september 2005 @ 15:06:54 #1
82420 N-tertainment
Toeval bestaat niet
pi_31027815
Begin dit jaar heb ik een jaarnota ontvangen van Eneco Energie. Naast mijn reguliere energielasten (totaal circa EUR1200,-) moest ik een bedrag van Eur2950,- bijbetalen. Dit komt neer op een jaarverbruik van circa eur4200,- voor een eenpersoonshuishouden.

Ik heb op 1 oktober 2003 een 2-kamer appartement gekocht. Dit gebouw is gesplits in twee appartementen. Mijn appartement is 90m2. Het energieverbruik is m.i. voor een alleenstaande niet excessief hoog aangezien ik fulltime werk en meestal alleen na 18u thuis ben. Eneco zegt echter dat ze de nota op basis van de door mij doorgegeven meterstanden hebben bepaald, en dat het bedrag (eur2950,- incl. evt. administratiekosten) betaald moet worden. Ik heb hierop meerdere malen contact opgenomen en vervolgens ook een bezwaarschrift ingediend. In het bezwaarschrift heb ik aangegeven dat ik het niet eens ben met de nota en dat ik mijn twijfels heb over de juistheid van het energieverbruik en dat ik de nota niet zal betalen tot dit onderzocht wordt. Hierop heb ik echter nooit een reactie gekregen. Zelfs niet nadat ik opnieuw telefonisch contact had opgenomen. (Wel heeft Eneco bevestigd mijn bezwaarschrift te hebben ontvangen).

Vandaag heb ik wederom contact met Eneco gehad. Zij geven aan dat ik niet aan mijn verplichting heb voldaan (eur3054,52, incl. sommatiekosten) en dat ik op korte termijn word afgesloten.

Ik ben ten einde raad en zou graag willen weten wat mijn rechten zijn.

De volgende acties heb ik reeds ondernomen:
- alle stekkers uit het stopcontact om te kijken of er stroom wordt afgetapt (geen resultaat)
- rechtswinkel geraadpleegd, kosten voor juridische hulp waren ongeveer de helft van wat ik aan Eneco moet betalen.
- Ik heb verder geen assimilatielampen in huis, sauna of zonnebank (voor de grapjassen onder ons).
pi_31027878
Volgens mij wordt je zeker afgetapt, 4200 is niet normaal per jaar voor 1 persoon. Of het is een spookrekening van Eneco. Schijnt wel vaker voor te komen. In ieder geval bellen met die gasten tot je een ons weegt!

Of haal een maand lang al je stoppen eruit
Een blaasorkest bij de alcoholcontrole is nooit grappig
  donderdag 29 september 2005 @ 15:09:25 #3
93427 Echo99
© Boy_Snakeye 21.07.05
pi_31027883
Tering, daar ben je lekker mee.
Lang leve mij! *O*
  donderdag 29 september 2005 @ 15:10:42 #4
93427 Echo99
© Boy_Snakeye 21.07.05
pi_31027919
ik hang nu in de wacht bij DAS rechtsbijstand. Ik vertel je zo meer...
Lang leve mij! *O*
  donderdag 29 september 2005 @ 15:12:51 #5
47047 Herkauwer
een dag niet gehuppeld .......
pi_31027994
Hebben zij wel de juiste beginmeterstanden genoteerd staan? Hoeveel apparaten gebruik jij die stroom vreten? (2 Pc's bijvoorbeeld die 24/7 aanstaan).
Zonnepanelen 28 * 290 = 8120 Wp - W - 11° hellingshoek
pi_31028253
Tering, waarom heeft Eneco zelf nou gewoon niet door dat er iets niet klopt? Ik heb ook een 1-persoonshuishouden, en ik betaal 800 euro per jaar aan Eneco en dan ben ik ECHT niet zuinig..

Dit is nou typisch zo'n geval dat wanneer je Kassa of Radar oid erbij haalt, de baas van Eneco komt vertellen dat het inderdaad een fout moet zijn, dat het een uitzondering is en dat je natuurlijk (!) niet hoeft te betalen.

Waarom moet dat soort dingen altijd zo moeilijk?
Big dick.
  donderdag 29 september 2005 @ 15:27:32 #7
93427 Echo99
© Boy_Snakeye 21.07.05
pi_31028398
Slecht nieuws. Als consument schijn je hier blijkbaar niet zoveel aan te kunnen doen. Het enige wat je op dit moment kan doen is proberen het proces een beetje te traineren. Zorg in ieder geval dat je aannemelijk kan maken dat dit bedrag buiten proporties is. Ik hoop dat je je eindafrekeningen van de voorgaande jaren nog hebt. Daaruit zou kunnen blijken dat je idd maar 1200 per jaar aan hen verschuldigd bent.

Als je financiele positie het toelaat zou je ervoor kunnen kiezen om dit bedrag over te maken o.v.v. onder protest betaald. Zodat ze in ieder geval weten dat het doen van deze betaling geen "schuldbekentenis" is. Maar goed, dan begint het getouwtrek om het bedrag weer terug te krijgen..

PS: Mag ik jou adviseren om een rechtsbijstand verzekering af te sluiten?
Lang leve mij! *O*
  donderdag 29 september 2005 @ 15:28:23 #8
108998 suravida
Keep It Simple Stupid
pi_31028420
Wij ziten met zn tweeen in een oud huis (1880) van 100m2 en betalen per jaar 1800,-.
De eneco maakt wel vaker fouten zoals bij jou, gewoon stug volhouden (en misschien alvast een paar truien en een generator aanschaffen...) Succes!
pi_31028460
quote:
Op donderdag 29 september 2005 15:06 schreef N-tertainment het volgende:
Begin dit jaar heb ik een jaarnota ontvangen van Eneco Energie. Naast mijn reguliere energielasten (totaal circa EUR1200,-) moest ik een bedrag van Eur2950,- bijbetalen. Dit komt neer op een jaarverbruik van circa eur4200,- voor een eenpersoonshuishouden.
Absurd hoog! Wij betalen met zijn tween nog geen 1000,- per jaar en dat is een relatief groot huis!

Er klopt écht iets niet. Dit gaat wel goed komen. Je hebt alleen de juiste methode nog niet aangereikt gekregen. Als je DAS rechtsbijstand verzekerd bent, dan nemen zij het wel van je over denk ik.

Heb jij ( of jouw notaris/makelaar) wel de overdrachtstand opgenomen?
pi_31028474
Ruik je inderdaad niet af en toe een sterke wietlucht bij de buren? Aftappen is echt makkelijk te regelen als het aangrenzende appartementen zijn.
1 tot 3,5 eurocent per ontvangen email:
http://www.internetcash.nl/
pi_31028583
Bij aankoop van je huis heb je natuurlijk de meterstanden opgenomen.
Dit bericht is goedgekeurd door de NSA en de NVD en andere opsporingsdiensten.
pi_31028645
ik neem aan dat je zelf de meterstanden hebt opgenomen? dus dan weet je ook nog wat je vorige meterstand was/is. je trekt de ene van de andere af en weet het werkelijke gebruik. vervolgens ga je de tarieven na van Eneco en weet je of ze goed gerekend hebben.

als ze goed gerekend hebben dan heb je een probleem en zou ik zeker de oorzaak op gaan zoeken. maar je geeft aan dat aftappen niet kan (heb je al eens getest met alle stekkers uit de stopkontacten). Maar een stroomrekening zo hoog is echt niet normaal voor een 1 persoonshuishouden. ook niet met 24/7 2 pc's die draaien, want die vreten niet zoveel stroom. Als je nou 24/7 je wasdroger of waterkoker aan laat staan wel (kijk voor de gein maar eens hoeveel stroom die twee dingen trekken)

Succes
pi_31028735
Het kan een schatting zijjn, en dan hebben ze oktober2003 tot eind december 2003 als een maand geschat. dan kun je wel aan zo'n rekenin komen.
Bioj mij hebben ze eens het waterverbruik 12 maal hoger ingeschat en dat is met een telefoontje gekorrigeerd. En anders bel je Kassa of Radar.
pi_31029021
Tja... ik weet niet hoe de regels zijn.
Bij Essent is het zo dat als je bezwaar maakt, dat dan de betaling opgeschort wordt.

Is dit bij Eneco ook het geval? Het zou redelijk zijn, maar wellicht is het niet zo. En dan ben je dus inderdaad de sjaak. Zelf ben ik ongeveer 1800 euro kwijt per jaar.. ik ben ook in m'n eentje overigens.. en ik kijk echt helemaal nergens naar..

hoeveel kwh had je verbruikt dan in een jaar?

of eigenlijk nog beter.. welk van de componenten is dan zo buitensporig hoog...? de warmte, het gas, het water, de stroom?
kloon.. doodgewoon
pi_31029250
Afsluiten zullen ze niet heel snel doen hoor, dat zouden ze alleen kunnen doen door je meterkast die in jou huis zit af te sluiten. Buitenshuis doen ze niet snel omdat ze dan letterlijk een kabel moeten doorknippen, en die kabels zijn niet van hun.
Daarnaast laat jij natuurlijk geen eneco medewerkers binnen die jou komen afsluiten.
Maar heb je zelf je meterstanden nog ergens genoteerd? zojah, vergelijk deze dan met de standen die zij hebben. Heb je die niet meer, dan heb je helaas weinig bewijs en zul je moeten betalen.

Wat je ook kunt doen is je abbo opzeggen, en een andere leverancier nemen. Misschien dat je rekening dat wel goed berekent wordt.

en zoveel mogelijk het traject vertragen en hun erop wijzen dat het niet klopt.
zoals het potje thuis poept, poept het nergens
_-*-_-*_-*-_-*_-*-_-*_-*-_-*_-*-_-*_-*-_-*_-*-_-*
ACWW NWFC id: 2921-2609-9160 nick: tbone Town: Finetown
Fiets
  donderdag 29 september 2005 @ 15:57:12 #16
17709 hollander172
Sea por favor apacible con mí.
pi_31029289
Je moet met dit soort dingen de incassoafdeling hebben, zitten in Woerden meen ik.

Zelf ook zo'n akkefietje gehad, hadden ze als pesterijtje de kabeltv afgesloten. (ging niet eens om mijn adres)
Ben er toch nog uitgekomen met zo'n incasseur en kreeg zelfs geld toe.

Eerste rekening was bij mij overigens 800,-, na herberekening ineens 2600,- en het uiteindelijke bedrag 120,- in mijn voordeel. (klopte ook geen reet van maar he gratis geld is nooit weg)
Capa del satén blanco, Cuerpo del acero, Corazón del oro.
  donderdag 29 september 2005 @ 17:03:59 #17
82420 N-tertainment
Toeval bestaat niet
pi_31031230
Ik heb (helaas) nog geen rechtsbijstand. En mocht ik dit per direct afsluiten, kan ik er dan ook binnen nu en een maand aanspraak op maken?

Ik denk ook dat ik met een probleem zit, en wel het volgende:
Bij de aanschaf van mijn huis heb ik de meterstand niet opgenomen. Ik hoop dan ook dat de makelaar over deze gegevens beschikt. (Ik zal ook even contact opnemen met mijn makelaar hieromtrent).
Verder had ik nog steeds stroom toen ik in dit huis kwam wonen. Ik vond dit echter merkwaardig en ben toen vervolgens persoonlijk naar Eneco gegaan om door te geven dat ik nu de rechtmatige eigenaar was. (Dit was dus medio oktober 2003). Als het goed is, zou deze info geregistreerd moeten zijn).
Ik vrees dus, dat ik nu de rekening van de vorige eigenaar (omdat ik nog gewoon stroom had) aan het betalen ben.

Nog meer nuttige tips zijn zeer welkom!
  donderdag 29 september 2005 @ 17:16:15 #18
93427 Echo99
© Boy_Snakeye 21.07.05
pi_31031606
quote:
Op donderdag 29 september 2005 17:03 schreef N-tertainment het volgende:
Ik heb (helaas) nog geen rechtsbijstand. En mocht ik dit per direct afsluiten, kan ik er dan ook binnen nu en een maand aanspraak op maken?
Nee, bij een rechtsbijstandverzekering heb je een wachttijd van 3 maanden. En voor lopende conflicten kan je er sowieso geen aanspraak op maken..
Lang leve mij! *O*
pi_31031732
Wij hadden ook stroom toen we overgingen, maar dat werd verrekend als x/12 van een jaar, bij de overdracht van de notaris. Dat je nog stroom had, is eigenlijk wel normaal.

Aan een rechtsbijstand heb je nu niets, maar neem het wel voor de toekomst. Het is echt zoooo weinig en kan erg nuttig zijn.
pi_31031857
quote:
Op donderdag 29 september 2005 15:22 schreef HassieBassie het volgende:
Tering, waarom heeft Eneco zelf nou gewoon niet door dat er iets niet klopt? Ik heb ook een 1-persoonshuishouden, en ik betaal 800 euro per jaar aan Eneco en dan ben ik ECHT niet zuinig..

TS is op zich de enige die daar antwoord op zou kunnen geven, aangezien hij/zij zelf de meterstand heeft doorgegeven. Op basis daarvan maakt Eneco de rekening op. Als die cijfers (begin en eind) kloppen op de nota, dan heeft TS een probleem, niet de Eneco.
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
  donderdag 29 september 2005 @ 18:21:40 #21
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_31033426
quote:

Bij de aanschaf van mijn huis heb ik de meterstand niet opgenomen. Ik hoop dan ook dat de makelaar over deze gegevens beschikt. (Ik zal ook even contact opnemen met mijn makelaar hieromtrent).
Verder had ik nog steeds stroom toen ik in dit huis kwam wonen. Ik vond dit echter merkwaardig en ben toen vervolgens persoonlijk naar Eneco gegaan om door te geven dat ik nu de rechtmatige eigenaar was. (Dit was dus medio oktober 2003). Als het goed is, zou deze info geregistreerd moeten zijn).
Ik vrees dus, dat ik nu de rekening van de vorige eigenaar (omdat ik nog gewoon stroom had) aan het betalen ben.

Als de makelaar dit niet meer heeft, dan zal ongetwijfeld de oude bewoner het wel hebben.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_31033567
Ik ben bang dat je die meterstanden nooit meer komt te weten, mischien via de oude bewoner als hij wil meewerken.
pi_31034200
In theorie zou het kunnen zijn dat de meter niet klopt. Je kan eventueel een controle daarop aanvragen. Hoewel de kans behoorlijk gering is dat de meter daadwerkelijk een mankement heeft, zijn er altijd wel een een stuk of 10 mensen per jaar waarbij het wel zo is. (Het is wel een heel groot risico, als het niet aan de meter ligt mag jij de kosten van deze controle betalen en die zijn al snel een euro of 500).
You are not a beautiful and unique snowflake. You are the same decaying organic material as everyone else.
Choose sitting on that couch watching mind-numbing sprit-crushing game shows, stuffing fucking junk food into your mouth.
pi_31040834
quote:
Op donderdag 29 september 2005 18:54 schreef 700MB het volgende:
In theorie zou het kunnen zijn dat de meter niet klopt. Je kan eventueel een controle daarop aanvragen. Hoewel de kans behoorlijk gering is dat de meter daadwerkelijk een mankement heeft, zijn er altijd wel een een stuk of 10 mensen per jaar waarbij het wel zo is. (Het is wel een heel groot risico, als het niet aan de meter ligt mag jij de kosten van deze controle betalen en die zijn al snel een euro of 500).
250 euro bij Eneco (ervaringsdeskundige is....)
  donderdag 29 september 2005 @ 22:53:32 #25
82420 N-tertainment
Toeval bestaat niet
pi_31043373
Five_Horizons, kun je wat meer details geven? Ik heb me idd door een (onbeschofte) Eneco medewerker laten vertellen dat het ruim 500,- kost als blijkt dat de meter wel correct functioneert....

En voor de rest wordt het moeilijk om de oude bewoner te achterhalen aangezien ik nog steeds regelmatig zijn post op mijn adres krijg, terwijl ik nu al ruim 2jr hier woon. (Ik kan bijna raden waarom hij dit huis heeft moeten verkopen...)

Zou een makelaar de meterstanden nog hebben van een huis dat ruim 2jr geleden verkocht is (aan mij)?

Welke bronnen kan ik nog meer raadplegen om aan te kunnen tonen dat ik niet zoveel gebruikt kan hebben aan energie? (Welke particulier verbruikt er nu 3000,- extra energie bovenop zijn normale eur1200,-? ) Dit moet toch via de rechter aan te vechten zijn? Of ben ik in alle gevallen degene die aan het kortste eind trek?

En een rechtsbijstand ga ik zeker nemen, zijn er nog tips voor een goede verzekeraar?
pi_31044230
quote:
Op donderdag 29 september 2005 22:53 schreef N-tertainment het volgende:
Five_Horizons, kun je wat meer details geven? Ik heb me idd door een (onbeschofte) Eneco medewerker laten vertellen dat het ruim 500,- kost als blijkt dat de meter wel correct functioneert....

Toen wij 2 jaar geleden hetzelfde hadden in onze oude woning (wij moesten zo'n ¤ 600,-- bijbetalen bij afrekenen) werd als optie voorgelegd dat we de meter konden laten ijken en dat moest ¤ 250,-- kosten. (dat was schriftelijk en telefonisch verteld)
quote:
Zou een makelaar de meterstanden nog hebben van een huis dat ruim 2jr geleden verkocht is (aan mij)?

Ik zou niet weten waarom de makelaar die gegevens zou hebben. (de overdracht van de electriciteit doe je over het algemeen samen met de verkopende partij middels dat formulier, de makelaar is dan niet meer in beeld)
quote:
Welke bronnen kan ik nog meer raadplegen om aan te kunnen tonen dat ik niet zoveel gebruikt kan hebben aan energie? (Welke particulier verbruikt er nu 3000,- extra energie bovenop zijn normale eur1200,-? ) Dit moet toch via de rechter aan te vechten zijn? Of ben ik in alle gevallen degene die aan het kortste eind trek?
Ik heb vorig jaar nog een klant bijgestaan die iets vergelijkbaars had. Ik zal nog eens kijken of ik de briefwisselingen kan vinden tussen de advocaten ed.
quote:
En een rechtsbijstand ga ik zeker nemen, zijn er nog tips voor een goede verzekeraar?

Genoeg tips
  vrijdag 30 september 2005 @ 03:59:03 #27
82420 N-tertainment
Toeval bestaat niet
pi_31049134
quote:
Op donderdag 29 september 2005 23:19 schreef Five_Horizons het volgende:

Ik heb vorig jaar nog een klant bijgestaan die iets vergelijkbaars had. Ik zal nog eens kijken of ik de briefwisselingen kan vinden tussen de advocaten ed.
Dat zou ik erg op prijs stellen als dit op korte termijn zou kunnen. Ik moet er deze maand werk van maken want ze dreigen me af te sluiten als ik niet die eur3000,- betaal. Ze hebben reeds geprobeerd dit bedrag te incasseren maar dat heb ik laten storneren. Eneco moet toch wel begrijpen dat ik niet zomaar eur3000,- kan ophoesten. En als je met een van de medewerkers belt, dan blijven ze erbij dat het bedrag 'best mogelijk kan zijn' en dat ze deze berekening hebben gemaakt door de door mij opgegeven meterstanden. Dit is te absurd voor woorden...
pi_31050424
Je hebt nergens de waarden genoteerd die je ingestuurd hebt?

Mijn schoonmoeder had ook een dergelijk akkefietje, maar zij had een kopie gemaakt van de kaart die ze instuurde. Sindsdien maak ik ook een kopie (of print als ik het digitaal invul)

Zonder bewijs van die waarden wordt het lastiger.

Hoezo weet je zo zeker dat er niet ergens stiekum stroom verbruikt word? Dan wel eigen apparatuur danwel een aftap?

Hoelang loopt dit al? Heb je sindsdien maandelijks (of tweewekelijks) je verbruik bijgehouden? Dan kan je je jaarverbruik uitrekenen.
  vrijdag 30 september 2005 @ 09:40:20 #29
82420 N-tertainment
Toeval bestaat niet
pi_31050949
quote:
Op vrijdag 30 september 2005 09:10 schreef jack4ya het volgende:
Je hebt nergens de waarden genoteerd die je ingestuurd hebt?

Mijn schoonmoeder had ook een dergelijk akkefietje, maar zij had een kopie gemaakt van de kaart die ze instuurde. Sindsdien maak ik ook een kopie (of print als ik het digitaal invul)

Zonder bewijs van die waarden wordt het lastiger.

Hoezo weet je zo zeker dat er niet ergens stiekum stroom verbruikt word? Dan wel eigen apparatuur danwel een aftap?

Hoelang loopt dit al? Heb je sindsdien maandelijks (of tweewekelijks) je verbruik bijgehouden? Dan kan je je jaarverbruik uitrekenen.
Ik heb de waarden electronisch doorgegeven via hun site. Deze gegevens heb ik toen opgeschreven. Dit was in mei 2005. Begin september heb ik nogmaals mijn meterstanden doorgegeven en het blijkt dat ik in die periode 1000kwh heb verbruikt (!!!).

Mijn gevoel zegt mij 2 dingen:
1. er wordt afgetapt (maar zo technisch ben ik niet om dit te traceren).
Wel heb ik alle stekkers eruit getrokken maar er was niks opvallends. Misschien dat ik in het weekend nogmaals moet controleren of er idd wordt afgetapt.

2. de meter is kapot (Maar de kosten voor controle gaat me ruim 500,- kosten (volgens een eneco medewerker).
pi_31051063
quote:
Op vrijdag 30 september 2005 09:40 schreef N-tertainment het volgende:

[..]

Ik heb de waarden electronisch doorgegeven via hun site. Deze gegevens heb ik toen opgeschreven. Dit was in mei 2005. Begin september heb ik nogmaals mijn meterstanden doorgegeven en het blijkt dat ik in die periode 1000kwh heb verbruikt (!!!).
1000 kwh in 4 maanden ? Dat lijkt me niet zo bijzonder veel ?

Ik ben, na een heel serieuze controle-ronde met een EUR 25 verbruiksmetertje, teruggegaan van 220 naar 120 per week.
Mensen die klagen over de kosten van kennis zouden eens stil moeten staan bij de kosten van domheid.
  vrijdag 30 september 2005 @ 09:49:08 #31
32597 ShaoliN
*BLiNg bLiNG*
pi_31051120
Je kan allicht nog proberen of Eneco wil kijken of de meter goed geeijkt (?) is.
  vrijdag 30 september 2005 @ 10:08:20 #32
82420 N-tertainment
Toeval bestaat niet
pi_31051539
quote:
Op vrijdag 30 september 2005 09:46 schreef _-rally-_ het volgende:

[..]

1000 kwh in 4 maanden ? Dat lijkt me niet zo bijzonder veel ?
Ook als je fulltime werkt (ik ben dus tussen 8 en 18u niet thuis) en overdag alles uit zet (behalve de koelkast en evt. pc?)
  vrijdag 30 september 2005 @ 10:11:17 #33
82420 N-tertainment
Toeval bestaat niet
pi_31051605
quote:
Op vrijdag 30 september 2005 09:49 schreef ShaoliN het volgende:
Je kan allicht nog proberen of Eneco wil kijken of de meter goed geeijkt (?) is.
Dat is idd wat ik nog (als laatste actie) kan doen, maar dit kost me dan wel ruim 500,-
Voordat ik tot deze actie over ga, wil ik nog even kijken of er alternatieven (lees: goedkoop) zijn om mijn gelijk te bewijzen. Een extra aanslag van eur3000,- is toch voor een eenpersoonshuishouden niet mogelijk. Dit betekent dat ik over 2004 totaal eur4200,- heb verbruikt.
pi_31051641
quote:
Op vrijdag 30 september 2005 10:08 schreef N-tertainment het volgende:

[..]

Ook als je fulltime werkt (ik ben dus tussen 8 en 18u niet thuis) en overdag alles uit zet (behalve de koelkast en evt. pc?)
Tja, haal ff bij conrad (of elders) een verbruiksmeter en je weet 't snel genoeg, maar dat een éénpersoonshuishouden de helft verbruikt van mijn 3 persoonshuishouden vind ik niet zo vreemd. Overigens kook & stook ik op gas, dus met een boiler of een elektrische kookplaat zou het verbruik ook nog een stuk hoger liggen.
Mensen die klagen over de kosten van kennis zouden eens stil moeten staan bij de kosten van domheid.
pi_31051673
quote:
Op vrijdag 30 september 2005 10:11 schreef N-tertainment het volgende:

[..]

Dat is idd wat ik nog (als laatste actie) kan doen, maar dit kost me dan wel ruim 500,-
Voordat ik tot deze actie over ga, wil ik nog even kijken of er alternatieven (lees: goedkoop) zijn om mijn gelijk te bewijzen. Een extra aanslag van eur3000,- is toch voor een eenpersoonshuishouden niet mogelijk. Dit betekent dat ik over 2004 totaal eur4200,- heb verbruikt.
Die 4200 euro is meer dan alleen die 3000 kwh. Ik betaal alles bij elkaar (gas, water, elektriciteit) zo'n 3000 euro per jaar.
  vrijdag 30 september 2005 @ 10:31:56 #36
82420 N-tertainment
Toeval bestaat niet
pi_31052125
quote:
Op vrijdag 30 september 2005 10:14 schreef _-rally-_ het volgende:

[..]

Die 4200 euro is meer dan alleen die 3000 kwh. Ik betaal alles bij elkaar (gas, water, elektriciteit) zo'n 3000 euro per jaar.
Dit klopt, maar het grootste verbruik is te wijten aan electriciteit (ook volgens de Eneco medewerker 2e lijn).
En met jouw verbruik van eur3000,- per jaar zit jij volgens mij ook boven het 'normale' verbruik. Ik weet niet wat jij allemaal in huis aan apparatuur hebt, maar in mijn situatie zijn dat:

- wasmachine (gemiddeld 2x per week in gebruik)
- PC (staat gemiddeld 12-16u per dag aan)
- tv (10-14 uur per week)
- stereo (3-4 uur per week)
- koelkast

alle apparatuur is niet ouder dan 2jr.
  vrijdag 30 september 2005 @ 10:55:42 #37
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_31052678
Heb je de meterstanden opgenomen toen je er kwam wonen? Dan kan je zelf kijken hoeveel je echt verbruikt hebt.
Eneco is geniaal is het maken van de meest achterlijke fouten, en dit gaat je waarschijnlijk gewoon een jaar kosten......
censuur :O
  vrijdag 30 september 2005 @ 11:38:37 #38
82420 N-tertainment
Toeval bestaat niet
pi_31053952
quote:
Op vrijdag 30 september 2005 10:55 schreef RemcoDelft het volgende:
Heb je de meterstanden opgenomen toen je er kwam wonen? Dan kan je zelf kijken hoeveel je echt verbruikt hebt.
Dat is nu dus het probleem...
Ik heb voor het eerst in mijn leven een appartement gekocht en had met dit soort dingen nooit rekening gehouden dat het zo zou eindigen.
Bij de koop heb ik mezelf wel persoonlijk bij Eneco gemeld dat ik per 1 okt. 2003 de nieuwe eigenaar ben van het pand. Ik vraag me nu dus af of zijn de meterstand op die datum in hun bestand hebben staan....
Maar de medewerkers van Eneco blijven keihard voet op stuk staan.
  vrijdag 30 september 2005 @ 11:52:01 #39
82420 N-tertainment
Toeval bestaat niet
pi_31054421
Los van bovenstaande conflict, heb ik nog een vraag omtrent het afsluiten van mijn stroom. Eneco dreigt dus mij af te sluiten als ik die eur3000,- binnen 8 dagen niet betaal (dit ga ik dus niet redden, duh). Maar ik betaal nu wel mijn voorschot a eur250 p/m door (omdat zij mij z.g. te laag hadden geschat). Kunnen ze me zomaar afsluiten en hoe sterk sta ik ?

Misschien, heel misschien iemand die bij Eneco werkt en wel bereid is om mij inzake deze kwestie verder kan informeren?
  vrijdag 30 september 2005 @ 12:00:06 #40
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_31054676
Neem anders contact op met de vorige bewoner, die heeft waarschijnlijk ook een afrekening met meterstanden!

Wat betreft dat afsluiten: stap HEEL SNEL over naar een andere aanbieder voor gas en stroom! (zo'n "groene", is nog goedkoper ook, en een heel stuk klantvriendelijker!). Eneco kan je dan niet meer afsluiten, simpelweg omdat ze daar dan het recht niet meer op hebben!

Als er iemand voor de deur staat met "ik kom u afsluiten", zeg je natuurlijk gewoon "da's, mooi, dan komt u er niet in zonder kantonrechter".
pi_31055207
quote:
Op vrijdag 30 september 2005 10:31 schreef N-tertainment het volgende:

[..]

Dit klopt, maar het grootste verbruik is te wijten aan electriciteit (ook volgens de Eneco medewerker 2e lijn).
En met jouw verbruik van eur3000,- per jaar zit jij volgens mij ook boven het 'normale' verbruik. Ik weet niet wat jij allemaal in huis aan apparatuur hebt, maar in mijn situatie zijn dat:

- wasmachine (gemiddeld 2x per week in gebruik)
- PC (staat gemiddeld 12-16u per dag aan)
- tv (10-14 uur per week)
- stereo (3-4 uur per week)
- koelkast

alle apparatuur is niet ouder dan 2jr.
Mijn punt is nu net dat jij klaarblijkelijk voor minder stroom meer betaalt dan ik voor meer stroom. Maar hoeveel verbruik staat er dan op die afrekening van Eneco ?
  vrijdag 30 september 2005 @ 13:23:44 #42
82420 N-tertainment
Toeval bestaat niet
pi_31057434
quote:
Op vrijdag 30 september 2005 12:00 schreef RemcoDelft het volgende:
Neem anders contact op met de vorige bewoner, die heeft waarschijnlijk ook een afrekening met meterstanden!

Wat betreft dat afsluiten: stap HEEL SNEL over naar een andere aanbieder voor gas en stroom! (zo'n "groene", is nog goedkoper ook, en een heel stuk klantvriendelijker!). Eneco kan je dan niet meer afsluiten, simpelweg omdat ze daar dan het recht niet meer op hebben!

Als er iemand voor de deur staat met "ik kom u afsluiten", zeg je natuurlijk gewoon "da's, mooi, dan komt u er niet in zonder kantonrechter".
Hoe snel word ik dan aangesloten bij een andere leverancier en lost dit het probleem ook op inzake mijn nota van eur3000,- ?
Of is dit slechts uitstel van executie? Uiteraard wil ik straks in de winter niet zonder stroom zitten. maar wat is nu wijsheid?
pi_31057573
Houd er rekening mee dat er bij switchen van leverancier ook veel mis kan gaan.

Maar ik denk dat overstappen naar een andere leverancier het beste is. Met een beetje geluk komt de fout dan zelfs bovendrijven.

En je laat uiteraard niemand in huis zonder dat er politie of een kantonrechter ofzo bij staat. Je vertrouwt immers mensen die zich voordoen als eneco medewerker niet, dit kan netzogoed een inbreker zijn.

Ze zullen je alleen afsluiten door dit bij de meterkast te doen, dus als je ze er niet in laat kunnen ze je ook niet afsluiten.
Fiets
  vrijdag 30 september 2005 @ 13:38:25 #44
82420 N-tertainment
Toeval bestaat niet
pi_31057864
quote:
Op vrijdag 30 september 2005 13:28 schreef kareltje_de_grote het volgende:

Ze zullen je alleen afsluiten door dit bij de meterkast te doen, dus als je ze er niet in laat kunnen ze je ook niet afsluiten.
Dan hebben ze me bij Eneco dus ook nog foutieve info verschaft (en dus gedreigd) dat ze me zullen afsluiten. Volgens een medewerker kunnen ze op afstand mij afsluiten. Daar hoeven ze niemand voor naar mijn huis te sturen. Dus of ik de nota (eur3000,-) met spoed wil betalen...
  vrijdag 30 september 2005 @ 13:44:48 #45
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_31058011
Dat op-afstand verhaal heb ik eerder gehoord (in een flat)... De leidingen liepen daar vertikaal door de schacht. Als ze 1 iemand "op afstand" willen afsluiten, moeten ze bij de benedenburen aan het knippen gaan, en daarna zit iedereen er boven ook zonder... Redelijk onzinverhaal dus.
pi_31058246
quote:
Op vrijdag 30 september 2005 13:38 schreef N-tertainment het volgende:

[..]

Dan hebben ze me bij Eneco dus ook nog foutieve info verschaft (en dus gedreigd) dat ze me zullen afsluiten. Volgens een medewerker kunnen ze op afstand mij afsluiten. Daar hoeven ze niemand voor naar mijn huis te sturen. Dus of ik de nota (eur3000,-) met spoed wil betalen...
hehe, voor zover ik weet kunnen ze dat niet. Of ze zouden je kabel door moeten knippen.

Het is zelfs de vraag of de stroom die op die kabel staat wel rechtstreeks bij hun vandaan komt, voor hetzelfde geld komt die stroom bij nuon vandaan en heb jij eneco als leverancier gekozen.
het is ook afhankelijk van je regio, per regio is er een andere netbeheerder, de netbeheerder is zegmaar de baas over de kabels.
Als ze je echt op afstand af willen sluiten moeten ze dit eerst overeen komen met de netbeheerder, deze zal dit niet doen omdat hij niet kan garanderen dat de rest van jou straat dan nog wel stroom heeft. (ze hebben daar nl niet een of ander schakelaartje voor elk huis) De enige effectieve manier om alleen jou af te sluiten is door de kabel door te knippen, en dat zal de netbeheerder ook niet leuk vinden.
Zo komt het bijvoorbeeld ook regelmatig voor dat een leegstaand pand gewoon nog stroom heeft, omdat het te veel werk is om de electriciteit af te sluiten of er al andere bewoners zijn die geen nieuwe leverancier hebben genomen en dus contractueel met niemand iets hebben afgesproken.

Alleen extreme gevallen van misbruik van stroom en extreme wanbetalers worden afgesloten. Dat hele afsluiten is sinds de privatisering een stuk lastiger geworden.
Fiets
  vrijdag 30 september 2005 @ 14:01:08 #47
82420 N-tertainment
Toeval bestaat niet
pi_31058471
quote:
Op vrijdag 30 september 2005 13:44 schreef RemcoDelft het volgende:
Dat op-afstand verhaal heb ik eerder gehoord (in een flat)... De leidingen liepen daar vertikaal door de schacht. Als ze 1 iemand "op afstand" willen afsluiten, moeten ze bij de benedenburen aan het knippen gaan, en daarna zit iedereen er boven ook zonder... Redelijk onzinverhaal dus.
kan ik dit onzin-verhaal dan als dreiging vermelden in mijn bezwaarschrift zodat ik hier later juridisch op terug kan komen? Want als ze op deze manier de consument bang maken en dwingen op betaling over te gaan, dan sta ik (hopelijk) wel weer wat sterker in mijn schoenen.
pi_31058534
Ze kunnen je wel af sluiten, maar zullen het niet snel doen, omdat het nogal vergaande consequenties met zich meebrengt.
Fiets
pi_31058624
Ik neem aan dat je een begin en eindmeterstand op je eindafrekening hebt, dus misschien is het handig om die sowieso eens te controleren met wat je nu op je meter hebt staan (moet je wel rekening houden dat er nu wel wat meer opstaat als bij de meting voor de rekening natuurlijk) ? Als het fout is kunnen ze vervolgens een correctie doen.

Heeft Eneco geen klantenbalie? (zoals ze nu bij Essent hebben). Daar zouden ze je wellicht uitgebreider kunnen helpen, en zijn ze zeer waarschijnlijk klantvriendelijker. Ik denk dat ze bij dit soort gerede twijfel (ik vind het toch best wel een hele hoge rekening voor een 1-persoonshuishouden die niet eens de hele dag thuis is).

Afsluiten kunnen ze ook buiten je huis, dan graven ze fijn een gat in je tuin en knippen je kabel door. Vinden ze minder leuk natuurlijk, maar ze kunnen het wel (als je meld dat je een gaslek hebt in je huis, en ze komen en jij bent vervolgens niet thuis, graven ze ook gewoon fijn een gat voor je huis om je gasleiding af te sluiten).

Ik zou toch eens fijn langsgaan bij zo'n kantoor van ze, en als je ze belt melden dat je gaat bellen met kassa en radar (vinden ze niet leuk, en meestal krijg je dan wel een ' hogergeplaatst' iemand. Niet dat dat altijd helpt, maar ze moeten dan eenmaal wat beter hun best gaan doen voor je meestal). En waarom niet gewoon echt kassa of radar inschakelen?

van rechters zou ik overigens niet al te veel verwachten, die veroordelen je voor de stomste dingen in Nederland, ook al denk je dat je toch echt niet veroordeeld zou kunnen worden.
The greatest thing you'll ever learn, is how to love and be loved in return
  vrijdag 30 september 2005 @ 14:14:40 #50
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_31058843
quote:
dan graven ze fijn een gat in je tuin
En denk jij dat ze dat mogen?
quote:
Ik zou toch eens fijn langsgaan bij zo'n kantoor van ze
In Delft hebben ze een *gigantisch* kantoor, en het enige wat ze vertellen is dat je daar niet terecht kan met vargen...
pi_31058980
quote:
Op vrijdag 30 september 2005 14:06 schreef Maanbeertje het volgende:

Afsluiten kunnen ze ook buiten je huis, dan graven ze fijn een gat in je tuin en knippen je kabel door. Vinden ze minder leuk natuurlijk, maar ze kunnen het wel (als je meld dat je een gaslek hebt in je huis, en ze komen en jij bent vervolgens niet thuis, graven ze ook gewoon fijn een gat voor je huis om je gasleiding af te sluiten).
prcs, en daar ligt nu net het probleem voor eneco.
Die kabel is niet van hen, maar van de netbeheerder. En de netbeheerder zal er niet snel accoord mee gaan dat er in zijn kabel geknipt wordt, want dit komt de stevigheid van het netwerk en de kabel niet ten goede.
Ze zullen alleen die kabel doorknippen bij extreme gevallen.

Het dreigen vanuit eneco met afsluiten is dus voor een deel bluf. Ze zullen eerder een deurwaarde langssturen als jou afsluiten.
Fiets
pi_31059342
Ik zeg alleen dat ze je best kunnen afsluiten zonder binnen te komen. En in sommige gevallen krijgen ze daar dus wel toestemming voor.

Het is jammer dat eneco niet, zoals essent, inmiddels klantenbalies heeft dan. Dan zou ik toch gaan voor het dreigen met kassa en radar, en ze eventueel ook inschakelen als je niet verder komt.

Radar heeft trouwens ook een forum met energiebedrijvenperikelen, misschien interessant?
The greatest thing you'll ever learn, is how to love and be loved in return
  vrijdag 30 september 2005 @ 20:55:29 #53
58683 NewOrder
markt anarchist
pi_31068286
quote:
Op vrijdag 30 september 2005 09:40 schreef N-tertainment het volgende:

Mijn gevoel zegt mij 2 dingen:
1. er wordt afgetapt (maar zo technisch ben ik niet om dit te traceren).
Wel heb ik alle stekkers eruit getrokken maar er was niks opvallends. Misschien dat ik in het weekend nogmaals moet controleren of er idd wordt afgetapt.

2. de meter is kapot (Maar de kosten voor controle gaat me ruim 500,- kosten (volgens een eneco medewerker).
Er lijkt me niets mis met jouw meter. Ik gebruik als alleenstaande ongeveer 3500 kWh per jaar en betaal daar nog geen 500 euro voor. Zelfs al zou jouw meter een lichte afwijking naar boven hebben, dan nog kan ik dat niet rijmen met het bedrag dat Eneco vordert. Het moet toch niet zo moeilijk zijn om te achterhalen waar het bedrag van Eneco op is gebaseerd. Als het goed is staat er op de jaarafrekening een onderbouwing van de kosten.
  vrijdag 30 september 2005 @ 23:42:30 #54
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_31073832
quote:
Volgens mij liegt-ie dat (liegen hoort op je CV te staan, anders kom je daar niet aan de bak...)!
Een metercontrole kost wel geld, maar niet *zo* veel... Als de meter echt defect is, kost het je niks (maar de meeste uitgevoerde controles waren achteraf onnodig...).
  zaterdag 1 oktober 2005 @ 12:39:35 #55
127527 LieveC
This is where sanity gives in
pi_31082189
Eneco heeft wel degelijk een balie, een in Rotterdam en een in Den Haag (de adressen staan op hun site)
Wat zijn de verbruiken die in rekening worden gebracht? ik bedoel in KwH en m3? en wat is de preciese periode? eigenlijk zou je het in rekening gebrachte verbruik moeten vergelijken wat je nu verbruikt. Misschien is het handig als je de gegevens (begin en eindstanden) vermeldt zodat mensen met je kunnen meerrekenen.
(ja ik heb in de energiebrache gewerkt, en de ervaring leert dat veel mensen het jammergenoeg toch verbruikt hebben omdat ze niet realiseren wat apparaten verbruiken)
pi_31159589
nog even over het afsluiten van een rechtsbijstandverzekering.

ik zelf ben bij "even apeldoorn bellen" verzekerd voor rechtsbijstand, ik heb daar al eens gebruik van moeten maken en dat beviel mij erg goed. Ook in combi met een verkeersverzekering hoef je bij schade zelf niets te regelen (erg handig).
Veel mensen zijn aangesloten bij Das rechtsbijstand, hier hoor ik echter niet veel goeds over. Dus voordat je zo'n verzekering afsluit moet je misschien eerst eens navragen hoe de ervaringen zijn van mensen die echt al eens gebruik hebben moeten maken van hun rechtsbijstandverzekering.

Naast DAS en "even apeldoorn bellen" zijn er natuurlijk nog veel meer aanbieders van zo'n verzekering. Doe een beetje vooronderzoek en ga niet voor de eerste de beste die je tegenkomt..

verder ben ik wel benieuwd naar de laatste stavaza van het conflict?
  maandag 3 oktober 2005 @ 23:50:32 #57
86822 Troy
Resident Asshole
pi_31161933
ik werk bij een energiebedrijf (welke ik niet nader zal noemen) en weet dus wel en hoop van dit soort procedures.
een aantal dingen die je ff op een rijtje moet hebben.
je meterstanden (die van het begin toen je er kwam wonen. tot aan nu.)
ben je geschat in die periode?

voorbeeld:
stel je begin standen van 2003 zijn werkelijke standen ondertekent door jou en je huisbaas/vorige bewoner.
in 2004 ben je geschat en nu in 2005 geef je werkelijke standen door. Dan kan het dus zo zijn dat je in 2004 te laag geschat bent waardoor je dus eigelijk over 2 periodes betaalt. Dus wat in de periode 2003 en 2004 te weinig in rekening is gebracht word dus rechtgetrokken op je jaarafrekening van 2005.

of je bent met je inhuisstanden geschat en die standen waren te laag waardoor je feitelijk een stuk meedokt met de vorige bewoner.

ik kan niet geheel een inschatting maken aangezien ik niet heel de topic door heb gespit. Ook kan ik geen reeele inschatting geven aangezien ik niet bij eneco werk.

mocht je een concrete vraag hebben kan je me evt wel mailen op kazter_troy@hotmail.com
ik zal niet zeggen dat ik je kan helpen maar aangezien ik redelijk wat kennis binnen die branche heb kan ik je misschien duidelijkheid geven over wat er fout of goed is.

mocht je mailen dan is het belangrijk dat je de volgende zaken vermeld:
inhuisstand geschat of werkelijk, als het werkelijk is heb je dit op papier en ondertekent.
stand in 2004 voor je eerste jaarafrekening, geschat of werkelijk
en uiteraard 2005 geshat of werkelijk.

laat je in ieder geval niet de kop gek praten door mensen die roepen van wat belachelijk ik woon alleen en verbruik veel en betaal minder. verbruik is strikt persoonlijk. alleen je buurman zn verbruik profiel zou enigszins overeen kunnen komen.
zo kan iemand constant een 2 pc's laten loeien en toch een lager verbruik hebben dan de buurman die nooit thuis is maar wel een waterbed heeft (waterbed is ongeveer 1000kwh perjaar = ongeveer 250 eurootjes)
U bent geirriteerd?
  maandag 3 oktober 2005 @ 23:56:41 #58
86822 Troy
Resident Asshole
pi_31162117
quote:
Op vrijdag 30 september 2005 14:19 schreef kareltje_de_grote het volgende:

[..]

prcs, en daar ligt nu net het probleem voor eneco.
Die kabel is niet van hen, maar van de netbeheerder. En de netbeheerder zal er niet snel accoord mee gaan dat er in zijn kabel geknipt wordt, want dit komt de stevigheid van het netwerk en de kabel niet ten goede.
Ze zullen alleen die kabel doorknippen bij extreme gevallen.

Het dreigen vanuit eneco met afsluiten is dus voor een deel bluf. Ze zullen eerder een deurwaarde langssturen als jou afsluiten.
als eneco de netbeheerder is dan krijg je gewoon een tentje in de tuin en word er een gat gegraven. is eneco niet de netbeheerder dan zal eneco een verzoek indienen bij denetbeheerder. besluit de netbeheerder niet mee te werken dan ben je misschien we verder van huis want dan word je case overgegeven naar een het gemeentelijk deurwaarders bedrijf die vervolgens de centen komt vorderen. deurwaarder heeft het recht tot inbeslagname van boedel om eventuele kosten te compenseren. De deurwaarders optie zou ik ten alle tijden afraden aangezien die een percentage boven op het openstaande bedrag gooit. met 2000 euro schuld ga je dus flink de boot in.

wanneer afsluiting dreigt dan zou ik mensen ten alle tijden aanraden daar aan mee te werken. de deur dichthouden werkt niet aangezien dat de kosten voor afsluiting vertienvoudigd.

btw afsluiting in de straat gebeurd zeker niet bij alleen extreme gevallen. Als je de deur niet opendoet voor de incasseerder word er gewoon al afgesloten in de straat.
stevigheid van het netwerk is daarbij niet ingeding aangezien er een soort verbindingspal in zit die gewoon verwijderd kan worden.
fysiek knippen gaat dus niet gebeuren
U bent geirriteerd?
  dinsdag 4 oktober 2005 @ 00:09:43 #59
86822 Troy
Resident Asshole
pi_31162542
quote:

stroom afsluiten gebeurd niet meer, dus dat je stroom hebt is logisch. er word puur gekeken naar meterstanden.
Ik zou zeker de makelaar contacteren want ik denk dat dat je uitweg is aangezien je zelf niet de standen het opgenomen. Volgens mij is het zelfs verplicht dat de makelaar bij het koopcontract de meterstanden aanlevert. Feit is wel dat je ten alle tijde zelf als contractant verantwoordelijk bent voor de meterstanden.
U bent geirriteerd?
pi_31171618
Naar aanleiding van al deze ellende even de volgende vraag: Ik zit sinds februari in dit huis. Heb toen zo'n papier ondertekend met daarop de meterstanden ten tijde van de overdracht. Dit ook netjes gecontroleerd. Een paar weken geleden heb ik de nieuwe meterstanden doorgegeven via internet.

Wanneer kan ik nou mijn jaarafrekening verwachten?? Is daar een vast tijdstip voor of krijg ik die wanneer ik hier een jaar woon?
  dinsdag 4 oktober 2005 @ 12:48:49 #61
86822 Troy
Resident Asshole
pi_31171725
quote:
Op dinsdag 4 oktober 2005 12:45 schreef PiperMaru het volgende:
Naar aanleiding van al deze ellende even de volgende vraag: Ik zit sinds februari in dit huis. Heb toen zo'n papier ondertekend met daarop de meterstanden ten tijde van de overdracht. Dit ook netjes gecontroleerd. Een paar weken geleden heb ik de nieuwe meterstanden doorgegeven via internet.

Wanneer kan ik nou mijn jaarafrekening verwachten?? Is daar een vast tijdstip voor of krijg ik die wanneer ik hier een jaar woon?
jaarafrekeningen worden opgemaakt en verstuurd per regio (regios van postcodes meen ik) kan dus maar zo zijn dat je er een maand woont en dan de jaarafrekening krijgt. kan dus ook zo zijn dat een bekende die 2 straten verder woont 2 maanden eerder of laten zn jaarnota krijgt.

btw nice nick. xfiles season 3 meen ik..die boot:P
U bent geirriteerd?
pi_31171999
quote:
Op dinsdag 4 oktober 2005 12:48 schreef Troy het volgende:

[..]

jaarafrekeningen worden opgemaakt en verstuurd per regio (regios van postcodes meen ik) kan dus maar zo zijn dat je er een maand woont en dan de jaarafrekening krijgt. kan dus ook zo zijn dat een bekende die 2 straten verder woont 2 maanden eerder of laten zn jaarnota krijgt.
Okee, duidelijk! Maar is er wel enige samenhang met het doorgeven van de meterstanden (waarvoor je dus zo'n kaartje thuis krijgt). Ik bedoel, krijg je dan binnenkort de jaarafrekening?
quote:
btw nice nick. xfiles season 3 meen ik..die boot:P
Helemaal goed
  dinsdag 4 oktober 2005 @ 13:42:38 #63
86822 Troy
Resident Asshole
pi_31173383
quote:
Op dinsdag 4 oktober 2005 12:58 schreef PiperMaru het volgende:

[..]

Okee, duidelijk! Maar is er wel enige samenhang met het doorgeven van de meterstanden (waarvoor je dus zo'n kaartje thuis krijgt). Ik bedoel, krijg je dan binnenkort de jaarafrekening?
[..]
Daar waar ik werk word een meterstanden kaart 6 weken voor de jaarafrekening verstuurd.
quote:
Helemaal goed
Wat win ik:D:D:D:D
U bent geirriteerd?
pi_31179208
1000KWh in vier maanden is rijkelijk veel voor een eenpersoonshuishouden van iemand zonder zonnebank die alleen in het weekend thuis is.

Er kunnen dus 4 dingen aan de hand zijn:
- de allereerste meterstand is verkeerd doorgegeven. Kan gebeuren (collega van mij had dit ook, is nog niet opgelost). Maar het verbruik van 1000KWh in vier maanden kan op iets anders duiden.
- De meter kan defect zijn. Zeer onwaarschijnlijk, maar snel te testen. Kijk gewoon hoe snel hij draait als je bijvoorbeeld 2 gloeilampen aan hebt. Op de meter staat hoe vaak hij ronddraait per KWh. Kun je uitrekenen of het klopt. Nogmaals: Defecte meter is zeer onwaarschijnlijk.
- Foutje bij Eneco. Achterhaal de meterstanden waar zij dit verhaal op baseren. Om welke periode gaat het? Gaat het nog om de standen die je makelaar heeft doorgegeven of om de periode daarna?
- Je wordt afgetapt. Dat zul je echt wel merken aan de meterstanden. Ik neem aan dat je sindsdien regelmatig de meterstanden bijhoudt. Wat is daaruit gekomen?

Merk daarbij op dat een illegale aftap (wiet!) niet 100% van de tijd in bedrijf is; zo'n installatie kan wel eens een maandje of twee stilliggen (vakantietijd voor de thuis-boer).
  dinsdag 4 oktober 2005 @ 18:03:30 #65
48870 Abbadon
Gevallen Engel
pi_31180695
quote:
Op vrijdag 30 september 2005 23:42 schreef RemcoDelft het volgende:

Volgens mij liegt-ie dat (liegen hoort op je CV te staan, anders kom je daar niet aan de bak...)!
Een metercontrole kost wel geld, maar niet *zo* veel... Als de meter echt defect is, kost het je niks (maar de meeste uitgevoerde controles waren achteraf onnodig...).
hangt er van af...als je bv de storingsmeldpost belt en er komt een monteur langs om even te kijken, dan kost dat je wat voorrijkosten en verder weinig...als je voor een meterijking gaat is het een heel ander verhaal...dan wordt je meter nl weggehaald en aan allerlei tests onderworpen, en betaal je (als er niks met de meter mis is) voor alle kosten die hierbij horen....en dat kan ook een stuk hoger dan 500 euro uit vallen...
Give a man a fire and he'll be warm for a day. Set a man on fire and he'll be warm for the rest of his life.
pi_31187816
quote:
Op vrijdag 30 september 2005 14:03 schreef kareltje_de_grote het volgende:
Ze kunnen je wel af sluiten, maar zullen het niet snel doen, omdat het nogal vergaande consequenties met zich meebrengt.
Ze hebben mij voor een soort gelijk conflict weldegelijk afgesloten.

Ik kreeg een correctienota van 1400 euro, terwijl mijn verbruik dat jaar zelfs met 10% was gedaald. Nota bestuderen en als snel een fout gevonden. Twee termijnen niet verwerkt en er bleef nog 1100 euro over. Nog steeds erg veel. We zijn nu al zeker anderhalve maand verder.

Steeds maar bellen, brieven schrijven, in afwachting van een reactie op de laatste brief. Vrijdagavond thuis komen, PC aan, geen internet. Gebeurd wel vaker, morgen nog eens proberen. Hele weekend niets, weinig thuis geweest en kom er zondagavond achter dat ik ook geen TV heb.

Maandag gelijk met UPC gebeld (begon voor mij met internet, gebruik ik veel meer als de TV). Test dit, test dat, maar niets hielp. Moest monteur langs komen, duurde zeker wel twee weken. Jaja, toch afspraak gemaakt en proberen eerder voor elkaar te krijgen. Hele week geen internet/tv. En bij thuiskomt op vrijdag ook geen gas en elektra meer. Gelijk bellen, was al na 19:00 uur, alleen de storingsdienst nog bereikbaar en die wilde me echt met geen mogelijkheid meer aansluiten. Ik kon maandag pas weer bellen.

Hele weekend maar bij vrienden geweest, maandag gelijk gebeld. De enige mogelijkheid was het gehele bedrag, nu ondertussen opgelopen naar 1750 euro, in 1x die dag voor 12:00 uur direct op de rekening van eneco te storten en het betalingsbewijs te faxen (hebben ze gewoon een standaard formulier voor op het postkantoor, incl. alle gegevens van eneco).

Het geld gelukkig bij elkaar kunnen krijgen en ik was om 14:00 uur weer aangesloten. Dat kunnen ze dan wel weer snel, was ook 1 draad, maar ja, dat wist ik zelf ook wel, heb die zegeltjes alleen niet. Ondertussen ben ik nog niet klaar met ze, ik wil het geld terug voor aan en afsluiten en mijn hotelkosten voor dat weekend vergoed hebben.

Uiteindelijk is gebleken dat de fout bij eneco heeft gelegen, maar ik heb er weinig zin meer in. Ik ben echt helemaal eneco moe na dit avontuur.

Ik betaal nu 172 euro per maand voor een +/- 60m2 2 kamer appartement. Alleen en ´s avond vaak alleen de PC en burolamp aan. Ach, ik kan het betalen, maar het is wel absurd veel.
pi_31188599
Al nieuws van TS?
Wartaal.
  dinsdag 4 oktober 2005 @ 22:27:16 #68
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_31188665
quote:
Uiteindelijk is gebleken dat de fout bij eneco heeft gelegen, maar ik heb er weinig zin meer in. Ik ben echt helemaal eneco moe na dit avontuur.
En daar hopen de HUFTERS op!!! Ik heb er geen woorden voor, hoe deze monopolisten met hun klanten om gaan.... Ik kan alleen maar zeggen: geef niet op, en klaag ze net zo lang aan tot ze elke cent betaald hebben!
quote:
1000KWh in vier maanden is rijkelijk veel voor een eenpersoonshuishouden van iemand zonder zonnebank die alleen in het weekend thuis is.
Valt mee. Het kost grofweg 150 euro, oftewel 37,50 per maand. 3000 kWh totaal per jaar kan makkelijk.
  woensdag 5 oktober 2005 @ 00:21:17 #69
86822 Troy
Resident Asshole
pi_31192498
quote:
Op dinsdag 4 oktober 2005 22:27 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

En daar hopen de HUFTERS op!!! Ik heb er geen woorden voor, hoe deze monopolisten met hun klanten om gaan.... Ik kan alleen maar zeggen: geef niet op, en klaag ze net zo lang aan tot ze elke cent betaald hebben!
[..]

Valt mee. Het kost grofweg 150 euro, oftewel 37,50 per maand. 3000 kWh totaal per jaar kan makkelijk.
en dan ga je switchen....en switchen is een administratieve verhuizing...3x raden wat jij op dit moment niet wil:P
ik zie tijdens mijn werk dat het steeds beter gaat en dat de hele grote problemen afnemen omtrent switchen en verhuizen maar eerlijkheid gebied te zeggen dat ik mensen op dit moment afraad een switch uit onvrede door te zetten, de kans is namelijk erg groot dat het nogmaals op een telleurstelling uitloopt.
Overigens is de switch problematiek vaak niet te wijten aan jou leverancier. Het berichtenverkeer tussen leveraniers is gewoon abominabel bij vlagen (om nog maar niet over die ranzige stunters als oxxio e.d. te beginnen)
U bent geirriteerd?
  woensdag 5 oktober 2005 @ 06:57:02 #70
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_31195835
Troy ==> Het hele meter-opneem-gebeuren zou ook niet in handen moeten zijn van de monopolist die er BELANG bij heeft dat het fout gaat, zodat mensen niet "switchen", maar bij een aparte instantie die onafhankelijk is!
Als monopolist is het simpelweg CHANTAGE als je zegt: als je weggaat, geven we je zo'n gigantische chaos en onterechte rekeningen van duizenden euro's, dat je het beter niet kan doen!
  woensdag 5 oktober 2005 @ 07:12:47 #71
129362 BennyNL
1 lange trip
pi_31195867
oejee Eneco probeerde mij ook te belazeren..zomaar rekeningen sturen van 1000 euro bijbetalen terwijl ik al heel het jaar 150 euro per maand aan hun had betaald eenpersoonshuishouden...die gasten hebben hun zaken gewoon niet op orde
Gemiddeld reactieniveau op de FP:
[quote]Ben benieuwd wanneer Bin Laden zelf met een boek komt![/quote]
Buzzz: Wat, gebundelde grot tekeningen??? >:)
  woensdag 5 oktober 2005 @ 08:37:51 #72
112386 avotar
P0werd by Black Coffee
pi_31196400
quote:
Op dinsdag 4 oktober 2005 17:05 schreef mgerben het volgende:
Nee... daar ben ik het niet mee eens.. ik denk juist dat het ongeveer wel klopt.. 1000 kwh op 3 of 4 maanden.. zoals TS beschrijft met een downloadende pc en gewoon wasjes draaien en zo..
reken het maar eens uit..
"Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD
"Dear life, when I asked whether or not my day could get any worse, it was meant as a rethorical question, not a challenge!"
  woensdag 5 oktober 2005 @ 09:13:49 #73
86822 Troy
Resident Asshole
pi_31196926
quote:
Op woensdag 5 oktober 2005 06:57 schreef RemcoDelft het volgende:
Troy ==> Het hele meter-opneem-gebeuren zou ook niet in handen moeten zijn van de monopolist die er BELANG bij heeft dat het fout gaat, zodat mensen niet "switchen", maar bij een aparte instantie die onafhankelijk is!
Als monopolist is het simpelweg CHANTAGE als je zegt: als je weggaat, geven we je zo'n gigantische chaos en onterechte rekeningen van duizenden euro's, dat je het beter niet kan doen!
het meter opneem gebeuren is geen zaak voor je netbeheerder. je staat namelijk als klant vrij gebruik te maken van een extern meetbededrijf die die voor jou bijhoud. Veel mense doen dat gewoon niet. Dus je kritiek over monopoly is absoluut niet waar. Feit is idd wel dat je niet je netbeheerder kan kiezen maar die brengt in principe geen variabele kosten inrekening. Je leverancier kan je wel kiezen. Het monopoly argument gaat echt niet meer op.

Het is zwaar nonsens te denken dat je energiebedrijf er belang bij heeft dat het fout gaat want de winstmarges per klant zijn (tenminste waar ik werk) gigantisch laag. Ik mag geen uitspraak doen over wat die marge is maar ik kan je vertellen dat jij er iig geen avond van kan stappen.
Je kan je dus vorstellen dat als er een fout gemaakt is (wat uiteraard voorkomt) en er ook bij het bedrijf manuren moet worden ingezet om een fout te corrigeren dan is die marge heel snel weg.
je anarchistische gedachten dat fouten maken winstgevend en opzettelijk is en zelfs beleid is echt klinklare nonsens

Overigens is er wel degelijk een onafhankelijke toezichthouder. Namelijk de DTE. als je er niet uit komt met je energieleverancier kan je er altijd voor kiezen de klacht bij hun te leggen.
U bent geirriteerd?
pi_31198135
interessant, tvp.
  woensdag 5 oktober 2005 @ 13:11:42 #75
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_31202096
quote:
Het is zwaar nonsens te denken dat je energiebedrijf er belang bij heeft dat het fout gaat want de winstmarges per klant zijn (tenminste waar ik werk) gigantisch laag. Ik mag geen uitspraak doen over wat die marge is maar ik kan je vertellen dat jij er iig geen avond van kan stappen.
Tot ze even een paar "foutjes" maken, wat ze structureel doen bij verhuizingen, en je een paar honderd euro extra aannaaien... Zie je het niet, dan is dat een paar honderd euro pure winst!
pi_31202933
quote:
Op dinsdag 4 oktober 2005 21:59 schreef Lucky-Shirt het volgende:

[..]

Ze hebben mij voor een soort gelijk conflict weldegelijk afgesloten.

Ik kreeg een correctienota van 1400 euro, terwijl mijn verbruik dat jaar zelfs met 10% was gedaald. Nota bestuderen en als snel een fout gevonden. Twee termijnen niet verwerkt en er bleef nog 1100 euro over. Nog steeds erg veel. We zijn nu al zeker anderhalve maand verder.

Steeds maar bellen, brieven schrijven, in afwachting van een reactie op de laatste brief. Vrijdagavond thuis komen, PC aan, geen internet. Gebeurd wel vaker, morgen nog eens proberen. Hele weekend niets, weinig thuis geweest en kom er zondagavond achter dat ik ook geen TV heb.

Maandag gelijk met UPC gebeld (begon voor mij met internet, gebruik ik veel meer als de TV). Test dit, test dat, maar niets hielp. Moest monteur langs komen, duurde zeker wel twee weken. Jaja, toch afspraak gemaakt en proberen eerder voor elkaar te krijgen. Hele week geen internet/tv. En bij thuiskomt op vrijdag ook geen gas en elektra meer. Gelijk bellen, was al na 19:00 uur, alleen de storingsdienst nog bereikbaar en die wilde me echt met geen mogelijkheid meer aansluiten. Ik kon maandag pas weer bellen.

Hele weekend maar bij vrienden geweest, maandag gelijk gebeld. De enige mogelijkheid was het gehele bedrag, nu ondertussen opgelopen naar 1750 euro, in 1x die dag voor 12:00 uur direct op de rekening van eneco te storten en het betalingsbewijs te faxen (hebben ze gewoon een standaard formulier voor op het postkantoor, incl. alle gegevens van eneco).

Het geld gelukkig bij elkaar kunnen krijgen en ik was om 14:00 uur weer aangesloten. Dat kunnen ze dan wel weer snel, was ook 1 draad, maar ja, dat wist ik zelf ook wel, heb die zegeltjes alleen niet. Ondertussen ben ik nog niet klaar met ze, ik wil het geld terug voor aan en afsluiten en mijn hotelkosten voor dat weekend vergoed hebben.

Ik betaal nu 172 euro per maand voor een +/- 60m2 2 kamer appartement. Alleen en ´s avond vaak alleen de PC en burolamp aan. Ach, ik kan het betalen, maar het is wel absurd veel.
Eneco die je internet een televisie afsluit?
Fiets
  woensdag 5 oktober 2005 @ 14:01:00 #77
86822 Troy
Resident Asshole
pi_31203562
quote:
Op woensdag 5 oktober 2005 13:11 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Tot ze even een paar "foutjes" maken, wat ze structureel doen bij verhuizingen, en je een paar honderd euro extra aannaaien... Zie je het niet, dan is dat een paar honderd euro pure winst!
Onderbouw je verhaal dan eens. Tot nu toe zie ik je alleen ongefundeerde frustratie uiten.

dat fouten worden gemaakt staat buiten kijf. Energiemarkt is in deze niet anders an welke andere branch. Maar je aantijging dat fouten opzettelijk met winst oogmerk worden gemaakt slaat echt helemaal nergens op. Tenzij je dat kan bewijzen natuurlijk want daar sta ik wel voor open.

Stel je zou gelijk hebben dan zou ik het aankaarten, daar kan jij dan weer een hoop geld aan verdienen.
U bent geirriteerd?
  woensdag 5 oktober 2005 @ 14:16:28 #78
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_31203999
Troy ==> Een goede hint lijkt me dat de fouten altijd in het voordeel van Eneco zijn, en nooit in het voordeel van de klant! Dat kan geen toeval zijn.
Verder komt Eneco (of welke energiemonopolist dan ook) nooit zelfstandig met een oplossing, je moet er meerdere brieven, telefoontjes en emails aan besteden... Pas als ze doorhebben dat je een pitbullmentaliteit hebt, geven ze je geld terug.
  woensdag 5 oktober 2005 @ 14:41:55 #79
86822 Troy
Resident Asshole
pi_31204678
quote:
Op woensdag 5 oktober 2005 14:16 schreef RemcoDelft het volgende:
Troy ==> Een goede hint lijkt me dat de fouten altijd in het voordeel van Eneco zijn, en nooit in het voordeel van de klant! Dat kan geen toeval zijn.
Verder komt Eneco (of welke energiemonopolist dan ook) nooit zelfstandig met een oplossing, je moet er meerdere brieven, telefoontjes en emails aan besteden... Pas als ze doorhebben dat je een pitbullmentaliteit hebt, geven ze je geld terug.
hoewel het inderdaad vaker zo is dat het in het nadeel dan in het voordeel van een klant is is het nog steeds niet moedwillig te noemen. Je blijft maar spreken over monopolisten maar volgens mij ben je een klein stukje geschiedenis kwijt en leef je nog in de tijd voor de vrije markt.
Dat de zaken nog niet op en top zijn kan niemand ontkennen maar dat bepaalde fouten structureel zijn/waren wil nog niet zeggen dat er moedwillig over de rug van klanten onterecht woekerwinsten worden gemaakt.

Dat energiebedrijven (want wat ik al zei zoiets als een monopolist is in deze markt niet meer te spreken) niet uit eigen beweging een foute jaarafrekening kunnen corrigeren is enigzins logisch. Het bedrijf waar ik werk heeft bijna 3 miljoen contractanten. Hun jaarafrekeningen worden geautomatiseerd uitgedraaid dan kan het dus zijn dat er in een batch van 100000 zon 1000 fout gaan. In de toekomst worden dat soort fouten wel afgevangen maar op dit moment is dat toch niet mogelijk. Overigens mogen klanten het zich aantrekken zelf een betere mentaliteit te ontwikkelen mbt het doorgeven van meterstanden. Het is echt om te janken zo slecht als men daar mee omgaat. Ja dan word je geschat en dan kun je gaan piepen ja. Je hebt als consument wel degelijk een eigen verantwoordelijkheid hierin.
En ga nu niet roepen dat die meterstanden door monopoly positie laks worden behandeld want je kan een extern meetbedrijf in de hand nemen. Problem solved.

Het principe van facturering is niet anders dan dat van bv een telefoon bedrijf alleen hebben energie bedrijven te kampen met meer variabelen.
U bent geirriteerd?
  woensdag 5 oktober 2005 @ 14:53:37 #80
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_31205006
quote:
Overigens mogen klanten het zich aantrekken zelf een betere mentaliteit te ontwikkelen mbt het doorgeven van meterstanden. Het is echt om te janken zo slecht als men daar mee omgaat.
HAHAHAHA! Het kostte me welgeteld 11 maanden voor die flikkers bij Eneco na tig brieven, mailtjes en telefoontjes begrepen hadden dat ik de standen had doorgegeven, en dat ze dan niet iets uit hun reet mogen zuigen...............
  woensdag 5 oktober 2005 @ 15:07:19 #81
86822 Troy
Resident Asshole
pi_31205372
quote:
Op woensdag 5 oktober 2005 14:53 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

HAHAHAHA! Het kostte me welgeteld 11 maanden voor die flikkers bij Eneco na tig brieven, mailtjes en telefoontjes begrepen hadden dat ik de standen had doorgegeven, en dat ze dan niet iets uit hun reet mogen zuigen...............
ik werk zelf gelukkig niet bij eneco dus ik hoef me dat niet aan te trekken.
Ik stop iig mn discussie met jou aangezien je taalgebruik en argumentering constant van een bedenkelijk niveau blijft.
Ik denk dat men je bij eneco niet begrepen heeft door je gebrek aan communicatieve vaardigheden.

[ Bericht 0% gewijzigd door Troy op 05-10-2005 15:34:12 (typo's) ]
U bent geirriteerd?
  woensdag 5 oktober 2005 @ 15:17:44 #82
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_31205654
Ik denk dat het komt omdat hun IQ onder hun leeftijd zit...
pi_31208159
Gna gna, we gaan jou afsluiten mannetje!
pi_31209840
Welk energiebedrijf gaat wél goed om met dit soort procedures, en handelt fouten netjes af?
  woensdag 5 oktober 2005 @ 21:32:53 #85
10841 Napalm
Brandbarbaar
pi_31216617
quote:
Op vrijdag 30 september 2005 14:06 schreef Maanbeertje het volgende:
Ik neem aan dat je een begin en eindmeterstand op je eindafrekening hebt, dus misschien is het handig om die sowieso eens te controleren met wat je nu op je meter hebt staan (moet je wel rekening houden dat er nu wel wat meer opstaat als bij de meting voor de rekening natuurlijk) ? Als het fout is kunnen ze vervolgens een correctie doen..
Dat klinkt verstandig. Wellicht gewoon een getalletje verkeerd doorgegeven bij de meter standen?
You're a fucking ugly bitch. I want to stab you to death, and then play around with your blood.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')