abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_31016394
Eind september is de Noordpool altijd op z'n kleinst. Na een warme zomer op het noordelijk halfrond is de minimale bedekking gedurende een jaar bereikt. De afgelopen decennia is dat minimale bedekkingsgebied steeds kleiner geworden. Zoek de verschillen:
<Minimum ijsbedekking Noordpool in 1979>
<Minimum ijsbedekking Noordpool in 2005>
Als je inzoemt kan je zien dat de roemruchte <North-West Passage> zo goed als helemaal bevaarbaar is. Als het smelten van de poolkap aanhoudt kan die route een serieuze bedreiging worden voor het Panama kanaal. Dat mag dan misschien een positieve ontwikkeling zijn; het grote plaatje is een stuk minder aantrekkelijk. Als de huidige trend doorzet, is de Noordpool rond 2070 verdwenen. In de winter zal er wel weer ijs ontstaan, maar de volgende zomer is dat weer weggesmolten. Wat dit voor gevolg heeft voor de stromingen in de oceanen, al het leven daarin, en al het leven dat ervan afhankelijk is (zeg maar: de Aarde in het algemeen en de mensheid in het bijzonder) valt te raden. Best wel deprimerend nieuws.

Originele bronnen:
<NASA>
<NSDIC>
<BBC News>
  donderdag 29 september 2005 @ 01:59:21 #2
36959 Furby
Geile neuk Harrie
pi_31016655
Oh, dan wacht ik nog even met m'n record poging om de Noordpool te bereiken
Op zaterdag 22 april 2006 21:20 schreef Zweefvliegje het volgende:
Bij een stoplicht mag je gewoon achter elkaar staan, zonder 2 seconden afstand! :(
  donderdag 29 september 2005 @ 02:00:09 #3
36959 Furby
Geile neuk Harrie
pi_31016666
Ik bedoel .... of je gaat skie-en in de kou of over een paar jaar in een cabriolet ... IK weet het wel
Op zaterdag 22 april 2006 21:20 schreef Zweefvliegje het volgende:
Bij een stoplicht mag je gewoon achter elkaar staan, zonder 2 seconden afstand! :(
  donderdag 29 september 2005 @ 02:02:44 #4
16266 MissHobje
Dat zou ik ook zeggen!
pi_31016687
Pff dan ben ik 95 ofzo .. maybe maak ik dat nog mee.. dan denk ik vast terug aan deze post
Verders is het totaal niet lach wekkend nieuws ofzo
[b]Hobbelicious is back!
[/b]
pi_31016695
Zijn we daar ook weer vanaf.
pi_31016798
eigenlijk wel... dat wil dus zeggen dat de restanten van de ijstijd aan het einde aan het komen is
Free people own guns! Slaves do not!
  donderdag 29 september 2005 @ 02:19:14 #7
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_31016834
Hangt dit ook niet samen met het langzamer lopen van de warme golfstroom? bron
Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
Mijn grootste bijdrage aan de FP.
pi_31016952
quote:
Op donderdag 29 september 2005 02:14 schreef Vampier het volgende:
eigenlijk wel... dat wil dus zeggen dat de restanten van de ijstijd aan het einde aan het komen is
Waarschijnlijk niet. Gek genoeg kan deze ontwikkeling in theorie leiden tot een ijstijd. Heel kort samengevat:
De stroming in de oceaan wordt op gang gehouden door het poolijs. Warm oppervlaktewater stroomt naar de polen en koelt daar af waardoor het daalt en terugstroomt naar zuidelijker regionen (bijvoorbeeld de Noordelijke golfstroming in de Atlantische oceaan die van Amerika via de Noordpool naar Europa gaat). Het probleem is dat het water tegenwoordig zo warm is en de Noordpool zo klein, dat dit proces tot stilstand dreigt te komen. Dat is op zichzelf al een behoorlijk probleem, maar wat erbij komt is dat het poolijs niet niet meer in toom wordt gehouden. De jaarlijkse krimp/groei van de pool wordt voor een belangrijk deel bepaald door de temperatuur van het water. Als er geen warm water vanuit de lagere breedtegraden naar boven komt, groeit het ijs aan zonder te stoppen. Seizoenen hebben geen invloed meer waardoor het ongebreideld kan groeien. Cue de volgende ijstijd..
pi_31016969
quote:
Op donderdag 29 september 2005 02:19 schreef Dagonet het volgende:
Hangt dit ook niet samen met het langzamer lopen van de warme golfstroom? bron
lol, ik kon geen artikelen meer vinden dus ik heb 20 minuten op een post zitten sleutelen. Maar idd één en ander hebben met elkaar te maken.
pi_31016989
nm

[ Bericht 99% gewijzigd door Shakermaker op 29-09-2005 02:36:07 ]
pi_31017083
Klinkt als Day After Tomorrow :]
  donderdag 29 september 2005 @ 02:46:04 #12
9362 Dubbelzuurrr
Humanistisch misantroop
pi_31017093
Ah, na peak oil nu ook peak pole.. Onrustbarend..

Zalm zal binnenkort wel een sterke stijging van accijnzen en BTW op waterijsjes voorstellen...
It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society.
pi_31017665
quote:
Op donderdag 29 september 2005 02:46 schreef Dubbelzuurrr het volgende:
Ah, na peak oil nu ook peak pole.. Onrustbarend..

Zalm zal binnenkort wel een sterke stijging van accijnzen en BTW op waterijsjes voorstellen...
Met het nieuws van de laatste tijd uit NL zal me dat niets verbazen
Free people own guns! Slaves do not!
  donderdag 29 september 2005 @ 10:16:21 #14
17121 Rica
Mais, je rêve!
pi_31020232
Ijstijd zou gemakkelijk kunnen. Als de golfstroom stil komt te liggen heb je binnen 10 jaar een bevroren Noordzee. Vinden we de energierekening nu al hoog.

Maar er zijn zoveel factoren die meespelen dat we geen idee hebben wat ons te wachten staat.

Zo is er in de afgelopen jaren op ALLE planeten grote veranderingen in de atmosfeer en 'weerpatronen' gaande, zelfs op Pluto !! (stond pas in Science).

De Zon is weird bezig. Zo zou de Zon nu in een rustige periode moeten zitten van zijn 11-jarige cyclus, terwijl de een na de andere extreme zonnevlek met bijbehorende uitbarstingen ontstaan. Tegelijkertijd blijkt de intensiteit van de energie die de zon afgeeft al een tijdje behoorlijk af te nemen. Op aarde hebben we te maken met global-dimming, wat men eerst toeschreef aan vervuiling in de lucht, maar minstens zoveel te maken blijkt te hebben met het afnemende zonlicht.

Zoek maar eens op veranderingen in de atmosfeer van Uranus, Neptunis en Saturnus. En vorige week melde NASA dat het ook op Mars merkbaar is.
Don't try and blame me for your games
Your games are death
My world is light, the angels fill my eyes
With every breath
  donderdag 29 september 2005 @ 10:36:28 #15
38229 kanaiken
Een lieve gezeisde kanaiken
pi_31020713
Weet iemand de quotes van Swetsenegger nog te vinden, uit science, waarbij stond dat ergens die ijsvoorraden juist zouden groeien en de woestijnen aan het krimpen waren?
Stel dat er geen hypothetische veronderstellingen bestaan.
Is dit een schijnvraag waarin het antwoord al besloten ligt?
&gt;&gt;&gt; Geen referrertje in sigs &lt;&lt;&lt;
pi_31032029
Hmz, niet al te groen daar in Groenland.
  donderdag 29 september 2005 @ 17:30:25 #17
69191 Varr
Hier ben ik, hierzo!!
pi_31032038
Mooizo, niemand heeft wat aan de noordpool.
  donderdag 29 september 2005 @ 18:00:14 #18
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_31032905
quote:
Ijstijd zou gemakkelijk kunnen. Als de golfstroom stil komt te liggen heb je binnen 10 jaar een bevroren Noordzee. Vinden we de energierekening nu al hoog.

Maar er zijn zoveel factoren die meespelen dat we geen idee hebben wat ons te wachten staat.

Zo is er in de afgelopen jaren op ALLE planeten grote veranderingen in de atmosfeer en 'weerpatronen' gaande, zelfs op Pluto !! (stond pas in Science).

De Zon is weird bezig. Zo zou de Zon nu in een rustige periode moeten zitten van zijn 11-jarige cyclus, terwijl de een na de andere extreme zonnevlek met bijbehorende uitbarstingen ontstaan. Tegelijkertijd blijkt de intensiteit van de energie die de zon afgeeft al een tijdje behoorlijk af te nemen. Op aarde hebben we te maken met global-dimming, wat men eerst toeschreef aan vervuiling in de lucht, maar minstens zoveel te maken blijkt te hebben met het afnemende zonlicht.

Zoek maar eens op veranderingen in de atmosfeer van Uranus, Neptunis en Saturnus. En vorige week melde NASA dat het ook op Mars merkbaar is.
Euh. Dat klinkt best wel verontrustend...of lees ik nou gewoon slecht?
"Ill fares the land, to hastening ills a prey;
Where wealth accumulates, and men decay"

- Oliver Goldsmith, The Deserted Village
pi_31033014
Heeft rusland eindelijk zijn ijsvrije havens.
Dit bericht is goedgekeurd door de NSA en de NVD en andere opsporingsdiensten.
pi_31033036
We gaan gewoon kapot, en het wordt heel gezellig. Lijkt me best leuk om mee te maken
  donderdag 29 september 2005 @ 18:19:20 #21
115996 francorex
Earth stationary not spinning
pi_31033367
Hier een leuke link met een mp3 verslagje :

Satellite Data Shows 'Stunning' Arctic Ice Retreat for 4th Straight Year click
pi_31035312
Klimaatschommelingen.... ze komen niet alleen op aarde voor, maar ook op andere planeten, zoals mars. Aangezien dat zo is, denk ik dat het dus iets is waar we als mensheid verdomd weinig invloed op hebben.

We kunnen beter eens gaan nadenken waar we dat water heen gaan loodsen. Persoonlijk zat ik te denken aan een paar grote kanalen en wat kunstmatige meren in de Sahara...
pi_31035460
ik hoop dat iedereen kan zwemmen
don't give me that fucking bullshit
pi_31038086
Op Sky News lieten ze vandaag beelden zien van de vermoedelijke kustlijn van Europa en de VS in 2060. Was het worst case scenario en daarin was Nederland in zijn geheel onder de zeespiegel verdwenen. Ze kunnen in het Ruhrgebied dus alvast beginnen met het bouwen van kustplaatsen ....
pi_31038687
De helft van Nederland ligt al onder de zeespiegel, Shakermaker...
Ik zou zo ongeveer aan de kust wonen als we geen duinen en dijken hadden. (Ik woon in hartje Overijssel)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')