Zucht....quote:Op maandag 21 november 2005 16:29 schreef Johan_de_With het volgende:
[..]
Bij de inname van Jeruzalem werden alle Joodse inwoners gedood. De hoeveelheid land die de Kruisvaarders in de daaropvolgende conflicten beheersten, varieerde nogal. Dus wat is keer op keer?
Kruisvaarders bestonden toen nog niet, bedoel je Romeinen?quote:Op maandag 21 november 2005 16:50 schreef erodome het volgende:
[..]
Even kijken, hoe zat het ook alweer, ik doe het nu uit mijn hoofd, dus vergeef me als ik ergens een foutje maak met jaartallen ofzo, de rest zal wel kloppen qua inhoudt(zet het vanavond nog wel even langs de materie).
De tempel e.d. werden vernietigd en de kruisvaarders gooide de joden eruit, tot 638 kwamen er wel wat joodse pelgrims, maar niet veel, na 638 hadden de arabieren de macht in Jeruzalem, toen waren de joden weer welkom(bronnen getuige van armenzorg uit syrie, egypte en sicillie).
Oost Jerusalem inclusief de Tempelberg was van 1948 tot 1967 Jordaans (bezet) gebied, en het was Joden verboden hun heiligste plaats te bezoeken. Zo vriendelijk waren de Moslims ook niet hoor Erodome.quote:Vanaf 1099 werden de joden weer uit de stad geweert, de kruisvaarders waren weer aan het bewind, misschien dat er nog wat joden leefde in palestina, maar in jeruzalem werden ze allen afgemaakt of eruit geschopt.
Dit duurde tot 1260 toen de arabieren de stad weer overnamen, maar de positie van de joden bleef een moeilijke toen, dit door de inmenging van de christenen.
In 1240 was het zelfs zo erg dat de moslims zelfs het beheer van de heilige grafkerk en de geboortekerk regelen door de voortdurende ruzie's tussen de kerkrichtingen.
Pas toen de ottomanen kwamen in, euhhh, begin 1500, veranderde dat weer, in die tijd waren joden weer welkom en werden goed behandeld, maar toch is in die tijd het aantal niet boven de 10% gekomen.
Al met al zijn de mamelukken gekomen in 1260 en deze hebben toch wel een hele lange orde opgericht daar, ze deden het enige wat nuttig is, ze verdeelde de stad jeruzalem tussen de geloven, niet van 1, maar van allen dus.
Deze verdeling heeft tot 1968 bestaan...
En deze verdeling werkte, erg goed zelfs, het is dat de christenen nog wel een tijd voor onlusten hebben gezorgt, maar het zijn echt de moslims geweest die orde op zaken hebben gesteld daar en van wie de joden daar gewoon mochten wonen en die gewoon hun eigen stuk Jeruzalem kregen.
Dit is de geschiedenis van Jeruzalem(uiteindelijk gaat het allemaal om deze stad, serieus) in een notedop...
Klopt het niet wat er staat of heb ik gewoon een klein gaatje laten vallen?quote:Op maandag 21 november 2005 16:56 schreef Johan_de_With het volgende:
[..]
Is dit echt bedoeld als een chronologisch verslag? De kruisvaarders waren voor 1099 namelijk nooit aan de macht geweest, aangezien er geen kruisvaarders bestonden. Ze konden dus onmogelijk ''weer'' aan het bewind zijn gekomen.
''De tempel werd vernietigd en de kruisvaarders gooiden de Joden eruit''- daar zit zo'n duizend jaar tussen. Of houd je de Romeinen voor kruisvaarders?
Zucht? En dan doen of ik niet weet dat Jeruzalem een stad is? Dat ze niet iedereen hebben afgeslacht die ze niet te pakken kregen, is ook vrij duidelijk.quote:Op maandag 21 november 2005 16:57 schreef erodome het volgende:
[..]
Zucht....
Jeruzalem is een stad, niet het hele gebied en als er wordt gezegd in de geschiedenis alle werden afgeslacht dan bedoeld men iedereen die ze te pakken kregen werd afgeslacht...
In de stad zelf werden joden als ratten afgemaakt, maar je hebt het hele gebied er nog omheen, isreal/palestina he....
Doe niet steeds of ik je aanval, je schrijft zelf dat de kruisvaarders ''weer'' aan de macht kwamen.quote:Op maandag 21 november 2005 16:58 schreef erodome het volgende:
[..]
Klopt het niet wat er staat of heb ik gewoon een klein gaatje laten vallen?
Ik kan je zo vertellen dat het het eerste is, dus pffffffffffff zeur niet zo, ik doe het even vlotjes uit mijn hoofd ja....
Bij de eerste moet ik kruisvaarders vervangen door romeinen ja, typfoutje noemen we dat, teveel met kruisvaarders in mijn hoofd.
Ja...quote:Op maandag 21 november 2005 16:58 schreef Viajero het volgende:
[..]
Kruisvaarders bestonden toen nog niet, bedoel je Romeinen?
Ja wat gek joh nadat het land even zo werd afgepakt, wat onvriendelijk dat ze dat dan doen!!!!!!!!!!!!quote:Oost Jerusalem inclusief de Tempelberg was van 1948 tot 1967 Jordaans (bezet) gebied, en het was Joden verboden hun heiligste plaats te bezoeken. Zo vriendelijk waren de Moslims ook niet hoor Erodome.
Wat is dat dan voor stomme vraag, je snapt zelf toch ook wel dat ze niet alle joden afgeslacht hebben, maar dat ze er zoveel hebben gepakt als ze konden, mijn god zeg...quote:Op maandag 21 november 2005 16:59 schreef Johan_de_With het volgende:
[..]
Zucht? En dan doen of ik niet weet dat Jeruzalem een stad is? Dat ze niet iedereen hebben afgeslacht die ze niet te pakken kregen, is ook vrij duidelijk.
Ik word moe van mensen die een hele tekst lezen en enkel reageren op 1 stom klein onbetekend foutje, vooral als zo'n persoon net daarvoor al een extreem domme vraag heeft gesteld....quote:Op maandag 21 november 2005 17:01 schreef Johan_de_With het volgende:
[..]
Doe niet steeds of ik je aanval, je schrijft zelf dat de kruisvaarders ''weer'' aan de macht kwamen.
Maar je verhaal over dat de moslims tot 1967 zo lief waren klopt dus niet.quote:Op maandag 21 november 2005 17:01 schreef erodome het volgende:
[..]
Ja...
[..]
Ja wat gek joh nadat het land even zo werd afgepakt, wat onvriendelijk dat ze dat dan doen!!!!!!!!!!!!
Wat ben jij een licht geraakt persoon als het gaat om verbeteringen op jou eigen visie.quote:Op maandag 21 november 2005 17:04 schreef erodome het volgende:
[..]
Ik word moe van mensen die een hele tekst lezen en enkel reageren op 1 stom klein onbetekend foutje, vooral als zo'n persoon net daarvoor al een extreem domme vraag heeft gesteld....
Nou ja welkom, 70 families mochten terugkomenquote:Op maandag 21 november 2005 16:50 schreef erodome het volgende:
De tempel e.d. werden vernietigd en de kruisvaarders gooide de joden eruit, tot 638 kwamen er wel wat joodse pelgrims, maar niet veel, na 638 hadden de arabieren de macht in Jeruzalem, toen waren de joden weer welkom(bronnen getuige van armenzorg uit syrie, egypte en sicillie).
Volgens mij was dat niet het geval in de hele periode dat de christenen aan de macht waren.quote:Vanaf 1099 werden de joden weer uit de stad geweert, de kruisvaarders waren weer aan het bewind, misschien dat er nog wat joden leefde in palestina, maar in jeruzalem werden ze allen afgemaakt of eruit geschopt.
De Mamelukken die toen aan de macht waren in Jeruzalem hadden het niet zo op anders denkenden en waren nogal beruchte slavenhouders, dus lijkt het me een beetje tekort door de bocht om "de moeilijke joodse positie" af te schuiven op de christenen.quote:Dit duurde tot 1260 toen de arabieren de stad weer overnamen, maar de positie van de joden bleef een moeilijke toen, dit door de inmenging van de christenen.
In 1240 was het zelfs zo erg dat de moslims zelfs het beheer van de heilige grafkerk en de geboortekerk regelen door de voortdurende ruzie's tussen de kerkrichtingen.
Waarbij ze wel weer gelijk heeft dat het niet veel zin heeft op één zo'n foutje door te zeuren.quote:Op maandag 21 november 2005 17:11 schreef typtypo het volgende:
[..]
Wat ben jij een licht geraakt persoon als het gaat om verbeteringen op jou eigen visie.
Ben je soms zelf moslim, of jouw loverboy, dat je zo als door een gifslang gebeten reageerd?
quote:Op maandag 21 november 2005 17:03 schreef erodome het volgende:
[..]
Wat is dat dan voor stomme vraag, je snapt zelf toch ook wel dat ze niet alle joden afgeslacht hebben, maar dat ze er zoveel hebben gepakt als ze konden, mijn god zeg...
Wijs de stomme vraag even aan, wil je?quote:Bij de inname van Jeruzalem werden alle Joodse inwoners gedood. De hoeveelheid land die de Kruisvaarders in de daaropvolgende conflicten beheersten, varieerde nogal. Dus wat is keer op keer?
Het feit dat ze dat soort dingen als kruisvaarders en romeinen door elkaar haalt geeft al aan dat ze niet echt een gevoel heeft voor tijd en wat waar en wanneer zich afspeelde. Volgens mij heeft ze niet echt opgelet tijdens haar studie.quote:Op maandag 21 november 2005 17:14 schreef Viajero het volgende:
[..]
Waarbij ze wel weer gelijk heeft dat het niet veel zin heeft op één zo'n foutje door te zeuren.
Zullen we allemaal weer teuggaan naar de beginvraag ipv elkaar aan te vallen?![]()
Dit is wel een beetje heel erg kort door de bocht, wat versta jij in godsnaam onder "orde herstellen"? Ja door slaven te verkopen of te houden waar de Mamelukken nogal om bekend stonden kun je de orde tijdelijk herstellen.quote:Op maandag 21 november 2005 19:54 schreef erodome het volgende:
In 1187? herovert saladdin de stad in 1229 geeft hij de stad aan keizerFrederik II via een verdrag, gevolg...
De vestingwerken werden gesloopt waardoor de stad onverdedigbaar werd en regelmatig werd overvallen door nomaden, in 1260 komen de mamelukken die de orde herstellen en deze orde blijft bestaan tot 1967, in de tussentijd is het land onder engels bewind gekomen natuurlijk die het land zonder ommezien weggaven aan de joden.
Nee hoor dat maakt het niet fijner, het mag ook algemeen bekend zijn dat de Arabische wereld toen nog niet compleet in de greep was van de Islam en dat Europa in die tijd "geregeerd" werd door godsdienstwaanzinnigen. Helaas voor het Midden-Oosten hebben die landen een compleet tegenovergestelde evolutie laten zien dan Europa waar religie steeds meer naar de zijkant werd geschoven.quote:Op dinsdag 22 november 2005 13:19 schreef erodome het volgende:
Ja ik weet het, het is fijner om te denken dat moslims altijd enge figuren zijn geweest en nu nog zijn, maar de waarheid is dat wij de barbaren waren en we beschaving aan hen te danken hebben voor een groot deel.
Wat dat betreft kun je de romeinen ook zeer redelijk noemen.quote:De waarheid is dat de moslims waar ze kwamen best redelijk waren als ze er eenmaal waren, dat veroveringen gepaard gaan met geweld weten we allemaal en kunnen we nu op dit moment in werking zien op vele plekken in de wereld.
Hier klopt dus echt helemaal niks van en geeft wel blijk van een zeer beperkte geschiedkundige kennis. Dacht je dat voordat het westen in de Amerika's of Azie kwamen daar niks gebeurde? Heb je weleens een Japanner of een Chinees horen praten over moslims of andere rassen?quote:En wat de waarheid ook is dat europa het gruwelijke trackrecord heeft van afslachtingen, haat tegen andersdenkende en alles, het is jammer dat in de tegenwoordige tijd andere volkeren naar een nieuw record streven en vooral dat de westerse wereld het record nogsteeds omhoog haal waadoor het 1 grote grove bende is in de wereld.
Niet mee eens, de grootste vooruitgangen zijn geboekt dankzij oorlogen en geweld, alleen is dat niet echt politiek-correct om te zeggen.quote:De mens heeft niets geleerd, wij zijn gewoon nog holbewoners die elkaar de hersenen in slaan, het enige waar we beter in zijn geworden is elkaar doelmatiger afslachten.
Ga rustig zitten, neem een jointje, denk aan leuke dingen..quote:Op dinsdag 22 november 2005 14:00 schreef erodome het volgende:
Welke vooruit gangen, dat we nu met z'n allen van een berg afrennen en het zelf niet eens doorhebben dat we alleen nog maar kunnen stoppen door gigantisch op onze bek te gaan?
Of bedoel je het feit dat we de wereld lekker aan het vergiftigen zijn?
Welke vooruitgang, wat zijn we er ECHT mee opgeschoten, zijn we gelukkiger, zijn we vrijer geworden ervan, neen, neen en nog eens neen, in deze maatschappij schieten de geestelijke en lichamelijke problemen als paddestoelen uit de grond, onze kinderen hebben agenda's die bomvol zitten, kinderen van 16 jaar met een burn-out, je de takke werken, nog wat werken en dan nog wat werken en dan ga je dood.
Oh ja wat we van moslims hebben geleerd, ons bv niet maar 1 keer per jaar te wassen, tandenborstels, zeep en andere van dat soort leuke dingen waar wij toch wel vaak gebruik van maken, kijk het eens na, uit die omgevingen komt veel meer dan je zou denken, van voor de moslims en van na de moslims, denk aan spanje bv, lang geregeerd door moslims die het een welvarend gebied maakte, architectuur die overgenomen werd door europeanen enz enz enz enz enz enz.
Europa/westerse wereld heeft helaas het gruwelijke trackrecord in afslachtingen, kijk het maar na het klopt, nu zit de 2de wereld oorlog daar ook bij he en de afslachting van de indianen die bijna net zo groot was inc kampen en alles...
Waar heb je het over?quote:Op dinsdag 22 november 2005 14:00 schreef erodome het volgende:
Welke vooruit gangen, dat we nu met z'n allen van een berg afrennen en het zelf niet eens doorhebben dat we alleen nog maar kunnen stoppen door gigantisch op onze bek te gaan?
Zijn we dat dan? Er is 1 groot probleem en dat is de ruim 6 miljard mensen op deze planeet, ondanks onze gewelddadige aard lukt het ons toch niet om de bevolking beperkt te houden.quote:Of bedoel je het feit dat we de wereld lekker aan het vergiftigen zijn?
Je zou eens moeten praten met een inwoner uit Europa uit de middeleeuwen, de geestelijke problemen die er nu zijn zijn imo domweg te danken aan de sterk gestegen welvaart (vooruitgang) enkele eeuwen geleden hadden ze er geen tijd voor en was je op je 16e al een productieve burger en mocht je blij zijn dat je ouder werd dan 30.quote:Welke vooruitgang, wat zijn we er ECHT mee opgeschoten, zijn we gelukkiger, zijn we vrijer geworden ervan, neen, neen en nog eens neen, in deze maatschappij schieten de geestelijke en lichamelijke problemen als paddestoelen uit de grond, onze kinderen hebben agenda's die bomvol zitten, kinderen van 16 jaar met een burn-out, je de takke werken, nog wat werken en dan nog wat werken en dan ga je dood.
Weet je dat veel van deze zaken hun oorsprong hebben in Azie en dan voornamelijk China en India en dat veel van de dingen die we geleerd hebben van de moslims hun oorsprong hadden in Egypte, Griekse beschaving en de Romeinse?quote:Oh ja wat we van moslims hebben geleerd, ons bv niet maar 1 keer per jaar te wassen, tandenborstels, zeep en andere van dat soort leuke dingen waar wij toch wel vaak gebruik van maken, kijk het eens na, uit die omgevingen komt veel meer dan je zou denken, van voor de moslims en van na de moslims, denk aan spanje bv, lang geregeerd door moslims die het een welvarend gebied maakte, architectuur die overgenomen werd door europeanen enz enz enz enz enz enz.
Qua cijfers heb je mischien gelijk al denk ik dat je je vergist met Azie (zelfs exclusief WO2, vergeet niet dat er in Azie ook veel slachtoffers zijn gevallen) maar het blijft natuurlijk idioot om te denken dat Europa/westen hier het alleenrecht op had.quote:Europa/westerse wereld heeft helaas het gruwelijke trackrecord in afslachtingen, kijk het maar na het klopt, nu zit de 2de wereld oorlog daar ook bij he en de afslachting van de indianen die bijna net zo groot was inc kampen en alles...
Dat had je ook al in mijn reacties kunnen lezen, alleen is de situatie nu alleen wel een omgedraaid waar de Arabische landen steeds meer onder invloed van de Islam kwam te staan, zag je in Europa een omgekeerde ontwikkeling. Overigens ga je nog steeds voorbij aan het feit dat Jeruzalem ook Christelijke koningen heeft gekend die alle pelgrims wel toelieten (mits ze belasting betaalden maar dat was onder Arabische heerschappij hetzelfde)quote:Op dinsdag 22 november 2005 15:09 schreef erodome het volgende:
Ik heb geen gigantische oogkleppen op, hoe kom je daarbij, feit is gewoon dat israel in het verleden het beste af was onder arabieren en niet onder europeanen en dat is geen leuk beeld voor velen, velen wringen zich in allerlei hoeken om maar aan te tonen dat de europeanen schatjes waren en de arabieren(even expres arabieren omdat er ook een tijd voor moslims was) de boemannen waren.
Dat is gewoon een heel verkeerd beeld, serieus...
Je vergeet wederom de pogroms door arabieren in Jeruzalem begin 20e eeuw, ook vergeet je nog steeds dat begin 20e eeuw er al zeer veel joden naar dat gebied emigreerden.quote:Ook het gepraat over dat moslims altijd al jodenhaters waren, is gewoon niet waar, het is europa geweest die tot de oprichting van de staat israel zo goed als het alleenrecht had op het afschuwelijke opjagen van joden, de oorlogen in de koran daarin mee genomen waarbij er ruzie was tussen naburige stammen met verschillende geloven(ook joods).
Ik blijf niet reageren op de onzinnige stelling dat jodenhaat iets typisch Europees is.quote:Europa heeft geenzins het alleenrecht op afslachtingen, oorlogen of wat dan ook, de mens is daar gewoon de schuld van, niet een bepaald volk, maar de echte diepe jodenhaat komt van onze bodem en die haat hebben we meer dan eens laten zien met als climax de 2de wereld oorlog waarna we allemaal super scheinheilig zijn gaan doen over lieve joden die ons zoooooooo aan het hart gaan, maar toen we afgevoerd werden vonden we het allemaal wel best eigenlijk.
Was er vroeger een onbezorgde kindertijd en waren de gezinnen kleiner?quote:Op dinsdag 22 november 2005 14:00 schreef erodome het volgende:
neen, neen en nog eens neen, in deze maatschappij schieten de geestelijke en lichamelijke problemen als paddestoelen uit de grond, onze kinderen hebben agenda's die bomvol zitten, kinderen van 16 jaar met een burn-out, je de takke werken, nog wat werken en dan nog wat werken en dan ga je dood.
Dat waren minstens de Grieken, maar waarschijnlijk de Mesopotamiers. Het was wel minder gewoon in de Middeleeuwen.quote:Oh ja wat we van moslims hebben geleerd, ons bv niet maar 1 keer per jaar te wassen,
Dat is net zo min te traceren als de uitvinding van het wiel.quote:tandenborstels
Je zou eens in Pompei moeten gaan kijken, overigens bepaald niet de plaats waar het is uitgevonden.quote:zeep
Ja, vrijwel onze hele belangwekkende cultuur komt uit het Middellandse Zee-gebied en omstreken.quote:en andere van dat soort leuke dingen waar wij toch wel vaak gebruik van maken, kijk het eens na, uit die omgevingen komt veel meer dan je zou denken, van voor de moslims en van na de moslims, denk aan spanje bv, lang geregeerd door moslims die het een welvarend gebied maakte, architectuur die overgenomen werd door europeanen enz enz enz enz enz enz.
Jeetje, wat een hysterische zelfhaat zeg.......... Jij zwelgt er echt in.quote:Op dinsdag 22 november 2005 14:00 schreef erodome het volgende:
Of bedoel je het feit dat we de wereld lekker aan het vergiftigen zijn?
Welke vooruitgang, wat zijn we er ECHT mee opgeschoten, zijn we gelukkiger, zijn we vrijer geworden ervan, neen, neen en nog eens neen, in deze maatschappij schieten de geestelijke en lichamelijke problemen als paddestoelen uit de grond, onze kinderen hebben agenda's die bomvol zitten, kinderen van 16 jaar met een burn-out, je de takke werken, nog wat werken en dan nog wat werken en dan ga je dood.
Oh ja wat we van moslims hebben geleerd, ons bv niet maar 1 keer per jaar te wassen, tandenborstels, zeep en andere van dat soort leuke dingen waar wij toch wel vaak gebruik van maken, kijk het eens na, uit die omgevingen komt veel meer dan je zou denken, van voor de moslims en van na de moslims, denk aan spanje bv, lang geregeerd door moslims die het een welvarend gebied maakte, architectuur die overgenomen werd door europeanen enz enz enz enz enz enz.
Europa/westerse wereld heeft helaas het gruwelijke trackrecord in afslachtingen, kijk het maar na het klopt, nu zit de 2de wereld oorlog daar ook bij he en de afslachting van de indianen die bijna net zo groot was inc kampen en alles...
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |