abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_31013933
Tegenwoordig gaan joden en moslims niet zo relaxed met elkaar om. Hoe je het ook wendt of keert, de reden daarvan is terug te voeren op het bestaan en/of het handelen van de staat Israël.

Mijn vraag is: hoe zat het daarvoor?

De botsing tussen zionisten en Arabieren begin 20e eeuw was volgens mij meer van culturele en politieke aard dan van godsdienstige. Dat is er volgens mij pas de laatste 30 jaar ofzo bijgekomen.

En nog verder terug: er staan in de Koran dacht ik niet zulke mooie dingen over joden, maar dat weet ik eigenlijk niet. Had Mohammed niet een akkefietje met ze?

Wel weet ik dat in de middeleeuwen joden in het algemeen beter af waren in islamitische landen dan in christelijke. Ze werden er wel gediscrimineerd maar niet hardhandig vervolgd. Ze waren immers ook een 'Volk van de Schrift' of iets dergelijks. Er waren dacht ik ook veel joodse geleerden die het ver schopten.

Hoe zich dat in de loop van de eeuwen ontwikkeld heeft, met kruistochten, kolonialisme en alles, tot het ontstaan van het zionisme, daarover hoor je eigenlijk nooit, terwijl het toch wel nuttig is, lijkt me zo.

PS Dit is niet als bash-topic bedoeld.

[ Bericht 2% gewijzigd door Soul79 op 29-09-2005 00:00:58 ]
pi_31014453
quote:
Op woensdag 28 september 2005 23:40 schreef Soul79 het volgende:
Tegenwoordig gaan joden en moslims niet zo relaxed met elkaar om. Hoe je het ook wendt of keert, de reden daarvan is terug te voeren op het bestaan en/of het handelen van de staat Israël.

Mijn vraag is: hoe zat het daarvoor?

De botsing tussen zionisten en Arabieren begin 20e eeuw was volgens mij meer van culturele en politieke aard dan van godsdienstige. Dat is er volgens mij pas de laatste 30 jaar ofzo bijgekomen.

En nog verder terug: er staan in de Koran dacht ik niet zulke mooie dingen over joden, maar dat weet ik eigenlijk niet. Had Mohammed niet een akkefietje met ze?

Wel weet ik dat in de middeleeuwen joden in het algemeen beter af waren in islamitische landen dan in christelijke. Ze werden er wel gediscrimineerd maar niet hardhandig vervolgd. Ze waren immers ook een 'Volk van de Schrift' of iets dergelijks. Er waren dacht ik ook veel joodse geleerden die het ver schopten.

Hoe zich dat in de loop van de eeuwen ontwikkeld heeft, met kruistochten, kolonialisme en alles, tot het ontstaan van het zionisme, daarover hoor je eigenlijk nooit, terwijl het toch wel nuttig is, lijkt me zo.
Veel Moslims die elkaar na praten zullen zeggen dat relatie is verslechterd door een "zionistisch complot". Vast wel vaker over gehoord? Voor de rest heb je the basics duidelijk beschreven
pi_31014516
De islam is verspreid door oorlogen waarbij de oorspronkelijke bevolking werd onderdrukt of vermoord, hieronder waren ook veel joden, de profeet zelf begon met het excecuteren van honderden joden in Medina, en ook in de Koran staan talloze verzen die de haat tegen joden aangeven. Het is dan ook onzin om Israel aan te wijzen als oorzaak van de slechte relatie met joden, die slechte relatie was er altijd al, alleen Israel is een mooi excuus geworden voor terreur.
pi_31014632
quote:
Op woensdag 28 september 2005 23:57 schreef LiefHeersendBeest het volgende:
De islam is verspreid door oorlogen waarbij de oorspronkelijke bevolking werd onderdrukt of vermoord, hieronder waren ook veel joden, de profeet zelf begon met het excecuteren van honderden joden in Medina, en ook in de Koran staan talloze verzen die de haat tegen joden aangeven. Het is dan ook onzin om Israel aan te wijzen als oorzaak van de slechte relatie met joden, die slechte relatie was er altijd al, alleen Israel is een mooi excuus geworden voor terreur.
In de middeleeuwen was de Islam(itische landen) veel toleranter tegen de Joden, voor grote jodenvervolgingen is nog altijd Europa verantwoordelijk.

Overigens in de Koran zul je verzen vinden die Joden negatief/positief in daglicht brengen die je weer per context zult moeten uitleggen. Dus dat er haat wordt aangegeven in de Koran tegen de Joden ben ik het niet mee eens.
pi_31014709
quote:
Op donderdag 29 september 2005 00:01 schreef Triggershot het volgende:

In de middeleeuwen was de Islam(itische landen) veel toleranter tegen de Joden, voor grote jodenvervolgingen is nog altijd Europa verantwoordelijk.
Dat is omdat joden vaak de dhimmistatus hadden en daardoor veel belasting moesten betalen, de moslims hadden er belang bij dat er genoeg ongelovigen waren om het vuile werk op te laten knappen
quote:
Overigens in de Koran zul je verzen vinden die Joden negatief/positief in daglicht brengen die je weer per context zult moeten uitleggen. Dus dat er haat wordt aangegeven in de Koran tegen de Joden ben ik het niet mee eens.
De algemene tendens is toch nogal negatief..

even een paar verzen
quote:
[9.30] And the Jews say: Uzair is the son of Allah; and the Christians say: The Messiah is the son of Allah; these are the words of their mouths; they imitate the saying of those who disbelieved before; may Allah destroy them; how they are turned away!

[5.51] O you who believe! do not take the Jews and the Christians for friends; they are friends of each other; and whoever amongst you takes them for a friend, then surely he is one of them; surely Allah does not guide the unjust people.

[4.46] Of those who are Jews (there are those who) alter words from their places and say: We have heard and we disobey and: Hear, may you not be made to hear! and: Raina, distorting (the word) with their tongues and taunting about religion; and if they had said (instead): We have heard and we obey, and hearken, and unzurna it would have been better for them and more upright; but Allah has cursed them on account of their unbelief, so they do not believe but a little.

[4.160] Wherefore for the iniquity of those who are Jews did We disallow to them the good things which had been made lawful for them and for their hindering many (people) from Allah's way.

[6.146] And to those who were Jews We made unlawful every animal having claws, and of oxen and sheep We made unlawful to them the fat of both, except such as was on their backs or the entrails or what was mixed with bones: this was a punishment We gave them on account of their rebellion, and We are surely Truthful.

[16.118] And for those who were Jews We prohibited what We have related to you already, and We did them no injustice, but they were unjust to themselves.

[62.6] Say: O you who are Jews, if you think that you are the favorites of Allah to the exclusion of other people, then invoke death If you are truthful.
pi_31014899
quote:
Op donderdag 29 september 2005 00:04 schreef LiefHeersendBeest het volgende:
Dat is omdat joden vaak de dhimmistatus hadden en daardoor veel belasting moesten betalen, de moslims hadden er belang bij dat er genoeg ongelovigen waren om het vuile werk op te laten knappen
Natuurlijk weet ik niet hoe jij denkt of een Jood van nu of betreffende periode, maar goed als er maar dan ook iemand naar mijn mening geinteresseerd is; Liever belasting betalen (en "vuile werk opknappen", mogen er enkele voorbeelden volgen svp) Dan marteling ondergaan en vermoord worden, alleen omdat je Joods bent.
quote:
De algemene tendens is toch nogal negatief..
http://www.jews-for-allah.org/
pi_31014923
quote:

negatief..

even een paar verzen
[..]
plz maak het niet zo een topic, gaat nooit ergens heen.
pi_31015269
Nogmaals ik had geen islam bash-topic op het oog.
quote:

[..]

Wat is de dhimmistatus?

Verder hadden joden het in de middeleeuwen relatief niet slecht onder islamitische heersers. En dat was beslist niet alleen omdat ze ze 'nodig' hadden. Zo dachten Christelijke leiders er in elk geval niet over: zelfs als joden funest waren voor de economie van een land, dan nog gingen ze vaak tot vervolging over.

Dat was in de islamitische wereld niet het geval, en ik vraag me af waarom niet. Was de islam op dat punt niet gewoon toleranter? Maar waarom dan en waarom is dat veranderd? Je hoort vaak wel dat het zo is, maar niet waarom.
pi_31015321
quote:
Op donderdag 29 september 2005 00:27 schreef Soul79 het volgende:
[..]

Wat is de dhimmistatus?
In Westen algemeen uitgelegd als 2erangsburger, voor mensen van het boek waar je ook nog belasting moest betalen aan de islamitische heerser.
pi_31025364
quote:
Op donderdag 29 september 2005 00:27 schreef Soul79 het volgende:
[..]

Wat is de dhimmistatus?
Een soort ''beschermingsbelasting'', waarbij volkeren van het boek middels een kleine bijdrage hun recht op vrije godsdienstoefening veilig konden stellen. Dwz.: het bekeren van Moslims, het propageren van de drie-eenheid en het bekritiseren van Mohammed waren halsmisdrijven, benevens nog wat andere zaken. Overigens is dit een blijvende status, en zodoende gunstiger voor de Joden dan hun onzekere wettelijke positie in het Westen. (Byzantium was iets toleranter dan het Westen, maar dan ook net iets.)
Dit neemt niet weg dat ook in de Islamitische wereld massale pogroms konden plaatsvinden.
quote:
Verder hadden joden het in de middeleeuwen relatief niet slecht onder islamitische heersers. En dat was beslist niet alleen omdat ze ze 'nodig' hadden. Zo dachten Christelijke leiders er in elk geval niet over: zelfs als joden funest waren voor de economie van een land, dan nog gingen ze vaak tot vervolging over.
Hier zit ook een ontwikkeling in; toen Joodse kinderen in Spanje op hun vijfde aan hun ouders werden ontnomen, werden ze in Frankrijk en de Duitse gebieden nog beschermd. Toen Europa eenvormiger werd, nam ook het antisemitisme toe (evenals de onverdraagzaamheid jegens homosexuelen).
pi_31060374
quote:
Tegenwoordig gaan joden en moslims niet zo relaxed met elkaar om.
Niet generaliseren he. Joden en Arabieren moet je dan zeggen.
Turken zijn moslim maar hebben uitstekende contacten met de joden.
Turkije en Israil werken op bijna alle gebieden samen. Mensen in
Israel gaan het meeste op vakantie naar Turkije. Het staat met stipt
op nummer 1. Er is een grote Joodse gemeenschap in Turkije.

Als je dan ook nog weet dat Turken niets met de Arabieren te maken
heeft, dan is je zin dus verkeerd en laat het zien dat men weinig afweet
over het onderwerp.
pi_31073080
Misschien een beetje een offtopic vraag maar ik vond het onnodig om er een compleet topic over te openen.

Ik wel eens gehoord dat er 1,3 miljoen arabieren in Israel wonen. Is dit waar of is dit gewoon een leugen?

edit/ En dan bedoel ik natuurlijk niet de Westerlijke Jordaanoever en de Gazastrook.
<a href="http://www.cybernations.net/nation_drill_display.asp?Nation_ID=134818" rel="nofollow" target="_blank">http://www.cybernations.n(...)asp?Nation_ID=134818</a>
  vrijdag 30 september 2005 @ 23:58:27 #13
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_31074293
quote:
Op vrijdag 30 september 2005 23:17 schreef Timmehhh het volgende:
Misschien een beetje een offtopic vraag maar ik vond het onnodig om er een compleet topic over te openen.

Ik wel eens gehoord dat er 1,3 miljoen arabieren in Israel wonen. Is dit waar of is dit gewoon een leugen?

edit/ En dan bedoel ik natuurlijk niet de Westerlijke Jordaanoever en de Gazastrook.
Misschien met de Westbank en de Gazastrook erbij. In Israel zelf (dus zonder die bezette gebieden) wonen 2,5-3 miljoen mensen. Dan zou de helft Arabisch moeten zijn. Beetje veel. Ik vond op internet percentages van 18-20%, dan kom je aan zo'n 500.000 man.
pi_31074470
quote:
Op vrijdag 30 september 2005 23:58 schreef freako het volgende:

[..]

Misschien met de Westbank en de Gazastrook erbij. In Israel zelf (dus zonder die bezette gebieden) wonen 2,5-3 miljoen mensen. Dan zou de helft Arabisch moeten zijn. Beetje veel. Ik vond op internet percentages van 18-20%, dan kom je aan zo'n 500.000 man.
Hoho, Israël heeft minstens 6 miljoen inwoners, waarvan denk ik ongeveer 1 miljoen Arabisch.

Maar zulke informatie is makkelijk op internet te vinden.
  zaterdag 1 oktober 2005 @ 00:09:22 #15
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_31074575
quote:
Op zaterdag 1 oktober 2005 00:05 schreef Soul79 het volgende:

[..]

Hoho, Israël heeft minstens 6 miljoen inwoners, waarvan denk ik ongeveer 1 miljoen Arabisch.
Ja. Je hebt gelijk. 6,3 miljoen. Ik had het verkeerde getal te pakken in het CIA World Fact Book (de beroepsbevolking ). Met 6,3 miljoen klopt het wel zo'n beetje, die 1,3 miljoen Arabieren.
pi_31106668
quote:
Op vrijdag 30 september 2005 15:06 schreef delapoko het volgende:

[..]

Niet generaliseren he. Joden en Arabieren moet je dan zeggen.
Bovendien is een deel van de Palestijnen nog Christen ook. En dan zijn er ook nog Druzen. Ik zou eerder Joden en Palestijnen willen zeggen dus. De andere Arabishe landen hebben zich ook niet al te sterk gemaakt voor de Palestijnse zaak door de eeuwen heen. Waarschijnlijk omdat de Arabische wereld ook weer hopeloos verdeeld is.
Honey ! Take me drunk, i am home !
  zondag 2 oktober 2005 @ 16:51:39 #17
41008 bramiozo2002
hup B.U.V.O.V.V. !!!
pi_31118115
quote:
Op donderdag 29 september 2005 00:01 schreef Triggershot het volgende:

[..]

(sprekend over islamitische landen)
Dit is natuurlijk heel betrekkelijk, de relatie tussen moslims en joden/christenen is er een van zakelijk gedogen maar niet tolereren, joden/christenen en helemaal polyetheisten danwel ongelovigen mogen slechts deels participeren aan een islamitische maatschappij, dat joden niet actief worden vervolgd wil natuurlijk níet zeggen dat ze goed/gelijk behandeld worden. De joden of wat dat betreft niet-moslims zijn nóóit geaccepteerd als vol, dat is een mythe van/voor mensen die graag willen geloven dat de afkeer naar andersdenkenden te wijten is aan de omstandigheden, mensen die niet willen inzien dat de westerse moraal niet universeel is. De islamitische jurispudentie is doordrenkt van intolerantie naar andersdenkenden, dat valt absoluut niet te ontkennen.

De Islamitische behandeling van joden is altijd onderhevig aan het geschrift en de fatwa's van geestelijke leiders, rond de middeleeuwen zullen de joden inderdaad betrekkelijk (in vergelijking met europa) rustig hebben kunnen leven in de Islamitische wereld maar dat heeft alles te maken met de barbaarse willekeurige jacht op ongelovigen (die absoluut níet overeenkomstig het nieuwe testament was) en niet met de zogenaamd beschaafde behandeling van joden (die dus wél linea recta uit de koran,hadith, sunna etc. volgden).
if you assume nothing you assume you know everything
  dinsdag 1 november 2005 @ 20:09:55 #19
14376 BlaatschaaP
Elephant of joy.
pi_31876171
quote:
Op zondag 2 oktober 2005 07:46 schreef LangeTabbetje het volgende:

[..]

De andere Arabishe landen hebben zich ook niet al te sterk gemaakt voor de Palestijnse zaak door de eeuwen heen. Waarschijnlijk omdat de Arabische wereld ook weer hopeloos verdeeld is.
Door de eeuwen heen was er ook geen duidelijk aanwijsbare Palestijnse zaak, me dunkt. Sinds 1948 hebben de (omliggende) Arabische landen toch vrij aardig samengewerkt. Het had natuurlijk allemaal sterker en efficienter gekunt, maar je kunt niet zeggen dat ze 't niet geprobeerd hebben. Toch?
pi_31876843
De relatie tussen moslims en joden was best wel ok eigenlijk...

Ok, er zijn oorlogen in het begin van de islam geweest waarbij ook joodse stammen vrij grondig afgemaakt zijn, maar dan wel na over en weer geknok en gedoe.

De profeet zelf had een jood naast zich wonen en het verhaal verteld dat dat een beetje een narrige man was, maar toen de jood ziek werd verzorgde de profeet hem toch omdat alle mensen waardevol zijn.

De dhimmie status is waar, maar iemand die geen moslim is hoeft dan ook geen zakaat af te dragen, daarvoor was dus een andere belasting.

Israel zelf is voor deze ellende altijd een brond van oorlog geweest tussen de geloven, tot er op ten duur moslims kwamen die jeruzalem verdeelde onder de verschillende geloven en in tijden van oorlog en ellende hebben zij een hiaat van vrede geslagen die iets van 700 jaar heeft geduurd(mamelukken, 1260 NC tot het huidige isreal).

In de 2de wereld oorlog zijn er 1000-den en 1000-den jogen naar het midden oosten gevlucht, marokko kreeg de vraag de joden uit te leveren en weigerde dit, sterker nog, ze hebben heel wat soldaten gestuurd die met ons mee hebben gevochten voor onze vrijheid, hier en daar hebben deze moslim legers toch wel sleutelpositie's ingenomen.

Kijk naar spanje, wat lang onder invloed van moslims is geweest, christenen en joden konden daar gewoon in vrede wonen, sterker nog, het heeft ons uit de middeleeuwen gehaalt en heeft ons dingen als zeep enzo gebracht .
quote:
Moslimtolerantie in Spanje
In 711 viel een leger van 7000 man, vooral Berbers, onder leiding van Tarik ibn Zeyab Gibraltar aan (een verbastering van Jebel al Tarik = de heuvel van Tarik). De laatste koning van de Westgoten werd verslagen en Andalusia werd aan het kaliefenrijk toegevoegd. In 732 werd de opmars bij Poitiers gestuit door Karel Martel, grootvader van Karel De Grote.
De moslims regeerden eeuwen in Zuid-Spanje, maar bekeringen op grote schaal bleven achterwege en zij bleven een minderheid. De moslimheersers betoonden zich bijzonder tolerant en dat leidde tot een bloei van het artistieke en geestelijke leven.
Arabische vorsten vertrouwden zelfs diplomatieke missies toe aan bisschoppen.
Cordoba en Toledo werden als het ware culturele hoofdsteden van Europa. De vermenging van Arabische en christelijke cultuur werd door troubadours naar het noorden overgebracht. De voorname dames kochten kun kleding niet langer in Parijs maar in Cordoba. En toen er in Londen nog geen straatlantaarn stond, waren de Andalusische steden geplaveid en verlicht. Uit Frankrijk en Engeland kwamen studenten om onderricht te worden door islamitische, christelijke en joodse professoren.
Jodenvervolging is dodelijk serieus een europeese uitvinding...
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
  FOK!fotograaf dinsdag 1 november 2005 @ 21:48:51 #21
73911 ultra_ivo
pi_31879784
Amin Maalouf (een Libanese christen die in Frankrijk woont) is er ook heel duidleijk over, de situatie voor joden (en andere andersdenkenden) in de moslim wereld was tijdens de middeleeuwen duidelijk beter dan in de christelijke wereld. Na de reconquista waren er regelmatig pogroms en andere jodenvervolgingen in Spanje.
pi_32366040
Ik kan nog steeds niet geloven dat er mensen zijn die een neutrale standpunt kunnen nemen over dit onderwerp. Het is simpel, tis echt niet moeilijk. Je kan me misschien verwijten dat ik het te simpel uitleg, maar mijn verloofde en ik bestuderen dit onderwerp al jaren van een objectief en eerlijke hoek en zijn zelfs ter plaatse geweest.

Stel je eens voor, om het maar even dicht bij huis te nemen, dat alle Turken in Duitsland gelynched worden door een regerende Hitler figuur. Engeland, Amerika en Frankrijk grijpen in, winnen de oorlog en vragen de Turken waar willen jullie heen? Turken zeggen, geef ons maar Nederland want God zegt dat dat ons land is. Turken komen naar Nederland waar de Nederlanders en lokale Turken gelukkig samen leven. Zo maar wordt er ineens Turkije gevormd in Nederland omdat de Engelse dat wel ok vonden in hun vroegere kolonie of protectoraat, wat je het maar willen noemt.

Jij wordt je huis uitgeschopt door een Turk omdat het nu van hem is. Je familie wordt afgeslacht en er wordt steeds meer ingenomen tot op een gegeven moment heel Nederland nu in de handen is van Turken. Drie miljoen Nederlanders vluchten en mogen niet meer terug. Jij kan niet meer naar Amsterdam, Rotterdam, Breda noem maar op want dit is nu hoofdstad van Turkije. Daar bovenop komt dat ja om 20.00 thuis binnen moet zijn en niet meer op straat mag komen want er is een curfew. Als je buiten komt schieten de Turken je dood. Als je moeder zich niet lekker voelt kan ze niet zomaar naa de dokter want een Turk kan je weigeren bij de checkpoint in je eigen stuk land wat je nog mocht houden van ze, maar dan wel onder hun controle. Kom je van werk mag je soms niet eens binnen, wacht maar lekker 10 uur totdat de controle post bericht krijgt van de locale centrale die alle tijd neemt om op te zoeken of je papieren wel correct zijn.

Je wordt para, je mag je familie niet zien want helaas jij zit in Amsterdam en hun in Tuindorp. Daarnaast zegt niemand in de wereld iets, je hebt geen leger, geen passport, geen eigen staat meer en je verliest nog meer land omdat de Turken hebben besloten een muur om je klein stuk land te bouwen. Oh, en dan gebruiken ze wel je boerderij om die muur te bouwen want anders kost dat hun land. Amerika en Engeland vinden het allemaal maar best.

Ik kan uren doorgaan en je hebt zelf wel gezien hoe vrouwen huilend met hun kinderen worden weggestuurd, hoe mannen uren lang moeten wachten, hoe vreselijk die soldaten zijn. En dan durf je te zeggen dat beide fout bezig zijn?? op zeg, als het jullie zou overkomen zoals ik het hierboven schreef piepte jullie anders! Tis verdomme helemaal begrijpbaar dat mensen zichzelf opblazen! Dat heeft niks te maken met geloof, dat heeft te maken met zware onderdrukking, vernedering, injustice! Zijn jullie de Palestijnse christenen vergeten ofzo??? Of palestijnse Joden??? die zijn er ook ja.

Palestijnen hebben al het recht om terug te vechten met alles wat ze hebben, inclusief hun leven. Israel bestond niet vor 1947 als je dat nog niet wist. Dat stuk land heette gewoon Palestina waar joden, moslims en christenen in vrede leefde met elkaar. En aan al die domme Marokkanen die ' joden' schreeuwen, jullie zijn helemaal verkeerd bezig. Er zijn vele Joden en Jodenorganisaties die zich inzetten voor de palestijnse zaak. Het zijn d Zionisten en conservatieven die je moet bekritiseren of uitschelden als je wil.

Anyway, jullie moeten echt even twee keer nadenken want palestina is THE ROOT van al het zogenaamde terrorisme wat zich over de hele wereld verspreid. Van London naar Madrid, New York tot Bali. Palestina blijft de doorn in het oog van vele mensen. En als Nederland zo doorgaat, mag je die bom echt gauw verwachten in dit land. Theo was nog maar het begin van die woede uitlating.

En heb aub geen droombeeld van de mens, die alsmaar geduldig is! Geduld bestaat niet in mensen in zo'n situatie, ik denk dat dat fucking logisch is! En het grappigste van alles is dat ik dan voor Anti-Semitisch wordt uitgemaakt. Ik weet of ooit iemand het woord SEMITE heeft opgezocht hoor, maar volgens de Meriam Webster is een SEMITE het volgende:

Main Entry: Sem·ite
Pronunciation: 'se-"mIt, esp British 'sE-"mIt
Function: noun
Etymology: French sémite, from Semitic Shem, from Late Latin, from Greek SEm, from Hebrew ShEm
1 a : a member of any of a number of peoples of ancient southwestern Asia including the Akkadians, Phoenicians, Hebrews, and Arabs.

"And Arabs" ik kan dus niet Anti-semitic zijn want dan ben ik anti mijn eigen volk!

pffff.. laterz
live what you stand for
  vrijdag 18 november 2005 @ 11:25:39 #23
111528 Viajero
Who dares wins
pi_32367570
quote:
Op dinsdag 1 november 2005 21:48 schreef ultra_ivo het volgende:
Amin Maalouf (een Libanese christen die in Frankrijk woont) is er ook heel duidleijk over, de situatie voor joden (en andere andersdenkenden) in de moslim wereld was tijdens de middeleeuwen duidelijk beter dan in de christelijke wereld. Na de reconquista waren er regelmatig pogroms en andere jodenvervolgingen in Spanje.
Na de Reconquista waren er niet zoveel pogroms en vervolgingen meer, er was de Heilige Inquisitie die ze gewoon allemaal bekeerde of uitzette..
It really is just like a medieval doctor bleeding his patient, observing that the patient is getting sicker, not better, and deciding that this calls for even more bleeding.
  vrijdag 18 november 2005 @ 11:32:21 #24
111528 Viajero
Who dares wins
pi_32367744
quote:
Op vrijdag 18 november 2005 10:10 schreef achiedeman het volgende:
Ik kan nog steeds niet geloven dat er mensen zijn die een neutrale standpunt kunnen nemen over dit onderwerp. Het is simpel, tis echt niet moeilijk. Je kan me misschien verwijten dat ik het te simpel uitleg, maar mijn verloofde en ik bestuderen dit onderwerp al jaren van een objectief en eerlijke hoek en zijn zelfs ter plaatse geweest.
quote:
Stel je eens voor, om het maar even dicht bij huis te nemen, dat alle Turken in Duitsland gelynched worden door een regerende Hitler figuur. Engeland, Amerika en Frankrijk grijpen in, winnen de oorlog en vragen de Turken waar willen jullie heen? Turken zeggen, geef ons maar Nederland want God zegt dat dat ons land is. Turken komen naar Nederland waar de Nederlanders en lokale Turken gelukkig samen leven. Zo maar wordt er ineens Turkije gevormd in Nederland omdat de Engelse dat wel ok vonden in hun vroegere kolonie of protectoraat, wat je het maar willen noemt.
Het verschil is dat hier niet al Turken woonden voor er Nederlanders kwamen.
In Israel wonen al minstens 3000 jaar Joden, Arabieren pas zo'n 1400 jaar.
quote:
Jij wordt je huis uitgeschopt door een Turk omdat het nu van hem is. Je familie wordt afgeslacht en er wordt steeds meer ingenomen tot op een gegeven moment heel Nederland nu in de handen is van Turken. Drie miljoen Nederlanders vluchten en mogen niet meer terug. Jij kan niet meer naar Amsterdam, Rotterdam, Breda noem maar op want dit is nu hoofdstad van Turkije. Daar bovenop komt dat ja om 20.00 thuis binnen moet zijn en niet meer op straat mag komen want er is een curfew. Als je buiten komt schieten de Turken je dood. Als je moeder zich niet lekker voelt kan ze niet zomaar naa de dokter want een Turk kan je weigeren bij de checkpoint in je eigen stuk land wat je nog mocht houden van ze, maar dan wel onder hun controle. Kom je van werk mag je soms niet eens binnen, wacht maar lekker 10 uur totdat de controle post bericht krijgt van de locale centrale die alle tijd neemt om op te zoeken of je papieren wel correct zijn.

Je wordt para, je mag je familie niet zien want helaas jij zit in Amsterdam en hun in Tuindorp. Daarnaast zegt niemand in de wereld iets, je hebt geen leger, geen passport, geen eigen staat meer en je verliest nog meer land omdat de Turken hebben besloten een muur om je klein stuk land te bouwen. Oh, en dan gebruiken ze wel je boerderij om die muur te bouwen want anders kost dat hun land. Amerika en Engeland vinden het allemaal maar best.

Ik kan uren doorgaan en je hebt zelf wel gezien hoe vrouwen huilend met hun kinderen worden weggestuurd, hoe mannen uren lang moeten wachten, hoe vreselijk die soldaten zijn. En dan durf je te zeggen dat beide fout bezig zijn?? op zeg, als het jullie zou overkomen zoals ik het hierboven schreef piepte jullie anders! Tis verdomme helemaal begrijpbaar dat mensen zichzelf opblazen! Dat heeft niks te maken met geloof, dat heeft te maken met zware onderdrukking, vernedering, injustice! Zijn jullie de Palestijnse christenen vergeten ofzo??? Of palestijnse Joden??? die zijn er ook ja.

Palestijnen hebben al het recht om terug te vechten met alles wat ze hebben, inclusief hun leven. Israel bestond niet vor 1947 als je dat nog niet wist. Dat stuk land heette gewoon Palestina waar joden, moslims en christenen in vrede leefde met elkaar. En aan al die domme Marokkanen die ' joden' schreeuwen, jullie zijn helemaal verkeerd bezig. Er zijn vele Joden en Jodenorganisaties die zich inzetten voor de palestijnse zaak. Het zijn d Zionisten en conservatieven die je moet bekritiseren of uitschelden als je wil.

Anyway, jullie moeten echt even twee keer nadenken want palestina is THE ROOT van al het zogenaamde terrorisme wat zich over de hele wereld verspreid. Van London naar Madrid, New York tot Bali. Palestina blijft de doorn in het oog van vele mensen. En als Nederland zo doorgaat, mag je die bom echt gauw verwachten in dit land. Theo was nog maar het begin van die woede uitlating.

En heb aub geen droombeeld van de mens, die alsmaar geduldig is! Geduld bestaat niet in mensen in zo'n situatie, ik denk dat dat fucking logisch is! En het grappigste van alles is dat ik dan voor Anti-Semitisch wordt uitgemaakt. Ik weet of ooit iemand het woord SEMITE heeft opgezocht hoor, maar volgens de Meriam Webster is een SEMITE het volgende:

Main Entry: Sem·ite
Pronunciation: 'se-"mIt, esp British 'sE-"mIt
Etymology: French sémite, from Semitic Shem, from Late Latin, from Greek SEm, from Hebrew ShEm
1 a : a member of any of a number of peoples of ancient southwestern Asia including the Akkadians, Phoenicians, Hebrews, and Arabs.

"And Arabs" ik kan dus niet Anti-semitic zijn want dan ben ik anti mijn eigen volk!

pffff.. laterz
Ik was bezig serieus te reageren, maar dat kost me bij dit zeer eenzijdige stukje anti-semitische propaganda vol leugens toch teveel tijd.

anti-Semitism
One entry found for anti-Semitism.

Main Entry: an·ti-Sem·i·tism
Pronunciation: "an-ti-'se-m&-"ti-z&m, "an-"tI-
: hostility toward or discrimination against Jews as a religious, ethnic, or racial group
- an·ti-Se·mit·ic /-s&-'mi-tik/ adjective
- an·ti-Sem·ite /-'se-"mIt/ noun
It really is just like a medieval doctor bleeding his patient, observing that the patient is getting sicker, not better, and deciding that this calls for even more bleeding.
pi_32379514
quote:
Op vrijdag 18 november 2005 11:25 schreef Viajero het volgende:

[..]

Na de Reconquista waren er niet zoveel pogroms en vervolgingen meer, er was de Heilige Inquisitie die ze gewoon allemaal bekeerde of uitzette..
Ahem, enig idee hoeveel mensen vermoord werden op last van de inquisitie? Massa's. Bekering? ieder teken van 'terugval' was genoeg voor een proces met als meest gebruikelijke uitkomst de brandstapel.
pi_32385304
quote:
Op vrijdag 18 november 2005 11:32 schreef Viajero het volgende:

[..]

[..]

Het verschil is dat hier niet al Turken woonden voor er Nederlanders kwamen.
In Israel wonen al minstens 3000 jaar Joden, Arabieren pas zo'n 1400 jaar.
[..]

Ik was bezig serieus te reageren, maar dat kost me bij dit zeer eenzijdige stukje anti-semitische propaganda vol leugens toch teveel tijd.

anti-Semitism
One entry found for anti-Semitism.

Main Entry: an·ti-Sem·i·tism
Pronunciation: "an-ti-'se-m&-"ti-z&m, "an-"tI-
: hostility toward or discrimination against Jews as a religious, ethnic, or racial group
- an·ti-Se·mit·ic /-s&-'mi-tik/ adjective
- an·ti-Sem·ite /-'se-"mIt/ noun
Jij bent je er vast niet van bewust dat dat aantal joden maar een handje vol was en dat hun geloof zegt dat ze helemaal niet naar israel teug mogen keren voor het eind der tijden daar is(dat is ook waarom zeer orthodoxe joden zo gekant zijn tegen de staat israel).

Dat het de moslims zijn geweest die keer op keer de joden weer terug hebben laten komen daar en dat het de europeanen waren die ze er keer op keer net zo hard weer uitgeschopt hebben(kruisvaarders die een gruwelijke hekel aan joden hadden en ze afmaakte waar ze maar konden..).

In het ottomaanse rijk was het aantal joden niet hoger dan 10% in wat nu isreal is, dat is zo gebleven tot 1967....
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
  maandag 21 november 2005 @ 10:37:19 #27
111528 Viajero
Who dares wins
pi_32447010
quote:
Op dinsdag 1 november 2005 20:28 schreef erodome het volgende:

Jodenvervolging is dodelijk serieus een europeese uitvinding...
Volgens mij is het al begonnen in Egypte, daarna in Babylon (Iraq).

De Romeinen zijn de eerste Europeanen die het deden. Lijkt mij niet echt een Europese uitvinding.
  maandag 21 november 2005 @ 10:41:58 #28
111528 Viajero
Who dares wins
pi_32447086
quote:
Op vrijdag 18 november 2005 21:55 schreef erodome het volgende:

[..]

Jij bent je er vast niet van bewust dat dat aantal joden maar een handje vol was en dat hun geloof zegt dat ze helemaal niet naar israel teug mogen keren voor het eind der tijden daar is(dat is ook waarom zeer orthodoxe joden zo gekant zijn tegen de staat israel).
Het is juist een handjevol dat gelooft dat ze niet terugmogen naar Israel voor de komst van de messiah.
En ja, er waren niet veel Joden, de meeste waren verjaagd.
quote:
Dat het de moslims zijn geweest die keer op keer de joden weer terug hebben laten komen daar en dat het de europeanen waren die ze er keer op keer net zo hard weer uitgeschopt hebben(kruisvaarders die een gruwelijke hekel aan joden hadden en ze afmaakte waar ze maar konden..).

In het ottomaanse rijk was het aantal joden niet hoger dan 10% in wat nu isreal is, dat is zo gebleven tot 1967....
Ik begrijp je laatste zin niet goed.. in 1967 was het percentage Joden in Israel echt hoger dan 10% hoor.
pi_32450611
quote:
Op maandag 21 november 2005 10:41 schreef Viajero het volgende:

[..]

Het is juist een handjevol dat gelooft dat ze niet terugmogen naar Israel voor de komst van de messiah.
En ja, er waren niet veel Joden, de meeste waren verjaagd.
Door wie?????

En door wie werden ze weer terug gehaalt, igg vanuit de naaste omgeving?

Het eerste antwoord is europeanen, het 2de antwoord is moslims...
quote:
Ik begrijp je laatste zin niet goed.. in 1967 was het percentage Joden in Israel echt hoger dan 10% hoor.
Ja IN 1867 wel ja, daarvoor niet, tot die onlusten is het aantal joden erg laag gebleven daar, na 45 is het wel iets hoger geworden, maar het heeft tot 1967 geduurt voordat de grootste groepen kwamen, zal daarvoor de 20% niet gehaalt hebben....

En dat is een waarheid die veel mensen niet willen zien...

[/quote]
pi_32452917
quote:
Ik begrijp deze zin niet zo goed. Welke Joden kwamen er dan terug nadat de kruisvaarders hen gedood hadden?
  maandag 21 november 2005 @ 15:01:02 #31
111528 Viajero
Who dares wins
pi_32453317
quote:
Op maandag 21 november 2005 13:11 schreef erodome het volgende:

[..]

Door wie?????

[..]

Ja IN 1867 wel ja, daarvoor niet, tot die onlusten is het aantal joden erg laag gebleven daar, na 45 is het wel iets hoger geworden, maar het heeft tot 1967 geduurt voordat de grootste groepen kwamen, zal daarvoor de 20% niet gehaalt hebben....

[/quote]

Heb je daar ergens een bron van? Wat ik altijd gehoord heb is dat in elk geval vanaf het moment dat de Arabieren vluchtten in 1948 de Joden een (flinke) meerderheid zijn geweest in Israel..
  maandag 21 november 2005 @ 15:05:47 #32
111528 Viajero
Who dares wins
pi_32453431
quote:
Op maandag 21 november 2005 13:11 schreef erodome het volgende:

[..]

Door wie?????

[..]

[/quote]

Je hebt idd gelijk dat ze verjaagd zijn door Europeanen (Romeinen) maar dat er Joden teruggehaald zijn door Moslims lijkt me heel sterk.

Misschien bedoel je dat Joden die op eigen initiatief terugkwamen mochten blijven?
pi_32454906
quote:

Niet om het een of ander, maar was dat geen reactie op het bloedbad en de vernieling van kerken (en synagoges, maar dat was vast geen reden voor de vrome kruisvaarders) wat aangericht is in 1071 door de (Turkse) Seltsjoeken?

Volgens mij was het ook vrij gebruikelijk onder de (christelijke) Jeruzalemse koningen dat elke pelgrim "welkom" was in Jeruzalem.
pi_32455106
quote:
Op maandag 21 november 2005 15:01 schreef Viajero het volgende:

[..]
Heb je daar ergens een bron van? Wat ik altijd gehoord heb is dat in elk geval vanaf het moment dat de Arabieren vluchtten in 1948 de Joden een (flinke) meerderheid zijn geweest in Israel..
[/quote]

Pffiiiiiiiiiiiiieeeeuwwwwwwww bronnen, is lang geleden dat ik deze materie heb doorgenomen om eerlijk te zijn, ik heb toendertijd geput uit de universitaire opleiding geschiedenis van mijn zus en nog wat los zoekwerk hier en daar in de grote bieb in amsterdam...

Dus een bron kan ik je niet zomaar geven, of toch wel???
Even denken hoor, heb ik nog wat, ja volgens mij heb ik nog een internetpagina over dit onderwerp, maar dan zal ik even heel goed na moeten kijken of deze pagina wel echt betrouwbaar is(bronnen even nazoeken).

Maar dat dit geleerd wordt klopt, toch is de grootste groep pas vanaf 1967 gekomen, daarvoor waren er serieus amper joden daar.
Wat grappig is, nou ja grappig, niet echt, maar goed, is dat van die joden die er al woonde verreweg de meeste zijn vertrokken toen israel echt een beetje voeten aan grond kreeg, zelfs nu wonen er nog van die joden in palestina, maar de meeste zijn weg, treurig over hoe het is gegaan en hoe tot op de dag van vandaag de palestijnen behandeld worden.

Vanavond zit ik achter mijn eigen pc, dan kijk ik die ene pagina even door op bronnen en als het betrouwbaar is plaats ik hem wel.
  maandag 21 november 2005 @ 16:13:16 #35
111528 Viajero
Who dares wins
pi_32455171
quote:

[..]

De kruisvaarders deden trouwens hetzelfde met Constantinopel, een Christelijke stad.. de Joden waren niet zozeer een uitzondering, kruisvaarders moordden en plunderden in alle gemeenschappen in het Heilige Land en op weg daarnaartoe.
  maandag 21 november 2005 @ 16:17:21 #36
111528 Viajero
Who dares wins
pi_32455261
quote:
Op maandag 21 november 2005 16:10 schreef erodome het volgende:

[..]

Pffiiiiiiiiiiiiieeeeuwwwwwwww bronnen, is lang geleden dat ik deze materie heb doorgenomen om eerlijk te zijn, ik heb toendertijd geput uit de universitaire opleiding geschiedenis van mijn zus en nog wat los zoekwerk hier en daar in de grote bieb in amsterdam...

Dus een bron kan ik je niet zomaar geven, of toch wel???
Even denken hoor, heb ik nog wat, ja volgens mij heb ik nog een internetpagina over dit onderwerp, maar dan zal ik even heel goed na moeten kijken of deze pagina wel echt betrouwbaar is(bronnen even nazoeken).

Maar dat dit geleerd wordt klopt, toch is de grootste groep pas vanaf 1967 gekomen, daarvoor waren er serieus amper joden daar.
Wat grappig is, nou ja grappig, niet echt, maar goed, is dat van die joden die er al woonde verreweg de meeste zijn vertrokken toen israel echt een beetje voeten aan grond kreeg, zelfs nu wonen er nog van die joden in palestina, maar de meeste zijn weg, treurig over hoe het is gegaan en hoe tot op de dag van vandaag de palestijnen behandeld worden.

Vanavond zit ik achter mijn eigen pc, dan kijk ik die ene pagina even door op bronnen en als het betrouwbaar is plaats ik hem wel.
[/quote]

Ik geloof er niks van.. de grootste groepen kwamen misschien wel na 1967 (Russen in de jaren 90 bv), maar daarvoor waren de Joden ook al een meerderheid in Israel.

Met 10/20% van de bevolking van Israel zou het nog knapper zijn geweest dat ze in 1948 en 1967 de Arabieren terugdreven. Maar zoals gezegd, ik geloof het niet.
pi_32455331
quote:
Op maandag 21 november 2005 16:13 schreef Viajero het volgende:

[..]

De kruisvaarders deden trouwens hetzelfde met Constantinopel, een Christelijke stad.. de Joden waren niet zozeer een uitzondering, kruisvaarders moordden en plunderden in alle gemeenschappen in het Heilige Land en op weg daarnaartoe.
Constantinopel was natuurlijk wel een Orthodoxe stad, geen Katholieke. Maar het waren inderdaad rovers die feitelijk geen onderscheid maakten.
pi_32455345
quote:
Op maandag 21 november 2005 16:00 schreef Chewie het volgende:

Volgens mij was het ook vrij gebruikelijk onder de (christelijke) Jeruzalemse koningen dat elke pelgrim "welkom" was in Jeruzalem.
De kruisvaarten waren gericht tegen 'ongelovigen' in het heilige Land, waren evenzeer de eerste georganiseerde pogroms tegen Joden op Grote schaal ...
de 'duitse kruisvaart' in 1096 in het Rheinland was puur gericht tegen de Synagogen daar, een leger van tegen de 10.000 'kruivaarders' trok brandstichtend en moordend van de ene Joodse nederzetting naar de volgende ...

Later werden de bezittingen van Joden in Mainz en keulen geconfisceerd door Godfried van Bouillon om bij te dragen aan de kruistocht.
Bij de inname van Jerusalem in 1099 werden zowel tegen de 5000 Joodse burgers gedood, alswel ook Syrische christenen

http://en.wikipedia.org/wiki/German_Crusade%2C_1096
http://digital.library.wisc.edu/1711.dl/History.HistCrusades

Bij de herovering van het heilieg Land na de eerste kruistocht was het zo dat de troepen moslim-veroveraars juist de traditionele inwoners redelijk met rust lieten, de grieks-orthodoxen, de syrisch-christenen en de Joden ... enkel de nieuwkomers, westerse rooms-christenen werden sterk vervolgd en verdreven van hun land.
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_32455377
quote:
Op maandag 21 november 2005 14:42 schreef Johan_de_With het volgende:

[..]

Ik begrijp deze zin niet zo goed. Welke Joden kwamen er dan terug nadat de kruisvaarders hen gedood hadden?
Degene die weggevlucht waren en niet afgeslacht werden misschien?
pi_32455410
quote:
Op maandag 21 november 2005 15:05 schreef Viajero het volgende:

[..]
Je hebt idd gelijk dat ze verjaagd zijn door Europeanen (Romeinen) maar dat er Joden teruggehaald zijn door Moslims lijkt me heel sterk.

Misschien bedoel je dat Joden die op eigen initiatief terugkwamen mochten blijven?
[/quote]

Grotendeels op eigen kracht, maar ze kregen een vrijgeleide en een belofte tot bescherming, in zoverre werden ze terug uitgenodigd, was vrij ruim in die omgeving bekend dat ze terug konden keren in veiligheid en welkom waren.
pi_32455453
quote:
Op maandag 21 november 2005 16:25 schreef erodome het volgende:

[..]

Degene die weggevlucht waren en niet afgeslacht werden misschien?
Bij de inname van Jeruzalem werden alle Joodse inwoners gedood. De hoeveelheid land die de Kruisvaarders in de daaropvolgende conflicten beheersten, varieerde nogal. Dus wat is keer op keer?
pi_32455560
quote:
Op maandag 21 november 2005 16:23 schreef RM-rf het volgende:
Bij de herovering van het heilieg Land na de eerste kruistocht was het zo dat de troepen moslim-veroveraars juist de traditionele inwoners redelijk met rust lieten, de grieks-orthodoxen, de syrisch-christenen en de Joden ... enkel de nieuwkomers, westerse rooms-christenen werden sterk vervolgd en verdreven van hun land.
Na de eerste kruistocht ja, daarvoor niet zoals met de Seltsjoeken en de Kalief van Cairo Hakem in 1009(?).

Maar jij vind dat je in de Romeinse tijd niet kunt spreken van een pogrom?

Overigens was het ook niet zo'n probleem om in Jeruzalem je geloof te belijden wie er ook aan de macht was (als je maar belasting betaalde), het probleem was voornamelijk om er te komen.

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 21-11-2005 16:36:54 ]
  maandag 21 november 2005 @ 16:37:43 #43
111528 Viajero
Who dares wins
pi_32455644
quote:
Op maandag 21 november 2005 16:34 schreef Chewie het volgende:

[..]

Na de eerste kruistocht ja, daarvoor niet zoals met de Seltsjoeken en de Kalief van Cairo Hakem in 1009(?).

Maar jij vind dat je in de Romeinse tijd niet kunt spreken van een pogrom?
Leuk onderschrift onder je Avatar voor deze discussie trouwens
pi_32455712
De kruistochten waren niet de eerste georganiseerde pogroms, aangezien de ridders in het Rijnland op eigen gelegenheid handelden. Dit vormde geen onderdeel van de Kruistocht zoals deze bedoeld was, en de Joden werden dan ook door een bisschop beschermd.
pi_32455721
quote:
Op maandag 21 november 2005 16:37 schreef Viajero het volgende:

[..]

Leuk onderschrift onder je Avatar voor deze discussie trouwens
Wat heeft volkoren er nu weer mee te maken
pi_32455754
quote:
Op maandag 21 november 2005 16:34 schreef Chewie het volgende:
Maar jij vind dat je in de Romeinse tijd niet kunt spreken van een pogrom?.
Ik zou dat ook geen pogrom noemen.
pi_32455861
quote:
Op maandag 21 november 2005 16:42 schreef Johan_de_With het volgende:

[..]

Ik zou dat ook geen pogrom noemen.
Wat dan wel?

Zijn daar trouwens cijfers van bekend, over hoeveel Joden over het Romeinse rijk zijn verspreid?
pi_32455908
quote:
Op maandag 21 november 2005 16:46 schreef Chewie het volgende:

[..]

Wat dan wel?
Een op gebruikelijke wijze uitgevochten oorlog.
pi_32455961
quote:
Op maandag 21 november 2005 16:00 schreef Chewie het volgende:

[..]

Niet om het een of ander, maar was dat geen reactie op het bloedbad en de vernieling van kerken (en synagoges, maar dat was vast geen reden voor de vrome kruisvaarders) wat aangericht is in 1071 door de (Turkse) Seltsjoeken?

Even kijken, hoe zat het ook alweer, ik doe het nu uit mijn hoofd, dus vergeef me als ik ergens een foutje maak met jaartallen ofzo, de rest zal wel kloppen qua inhoudt(zet het vanavond nog wel even langs de materie).

De tempel e.d. werden vernietigd en de kruisvaarders gooide de joden eruit, tot 638 kwamen er wel wat joodse pelgrims, maar niet veel, na 638 hadden de arabieren de macht in Jeruzalem, toen waren de joden weer welkom(bronnen getuige van armenzorg uit syrie, egypte en sicillie).

Vanaf 1099 werden de joden weer uit de stad geweert, de kruisvaarders waren weer aan het bewind, misschien dat er nog wat joden leefde in palestina, maar in jeruzalem werden ze allen afgemaakt of eruit geschopt.
Dit duurde tot 1260 toen de arabieren de stad weer overnamen, maar de positie van de joden bleef een moeilijke toen, dit door de inmenging van de christenen.
In 1240 was het zelfs zo erg dat de moslims zelfs het beheer van de heilige grafkerk en de geboortekerk regelen door de voortdurende ruzie's tussen de kerkrichtingen.

Pas toen de ottomanen kwamen in, euhhh, begin 1500, veranderde dat weer, in die tijd waren joden weer welkom en werden goed behandeld, maar toch is in die tijd het aantal niet boven de 10% gekomen.

Al met al zijn de mamelukken gekomen in 1260 en deze hebben toch wel een hele lange orde opgericht daar, ze deden het enige wat nuttig is, ze verdeelde de stad jeruzalem tussen de geloven, niet van 1, maar van allen dus.
Deze verdeling heeft tot 1968 bestaan...

En deze verdeling werkte, erg goed zelfs, het is dat de christenen nog wel een tijd voor onlusten hebben gezorgt, maar het zijn echt de moslims geweest die orde op zaken hebben gesteld daar en van wie de joden daar gewoon mochten wonen en die gewoon hun eigen stuk Jeruzalem kregen.

Dit is de geschiedenis van Jeruzalem(uiteindelijk gaat het allemaal om deze stad, serieus) in een notedop...
pi_32456141
quote:
De tempel e.d. werden vernietigd en de kruisvaarders gooide de joden eruit
(...)

De tempel e.d. werden vernietigd en de kruisvaarders gooide de joden eruit, tot 638 kwamen er wel wat joodse pelgrims, maar niet veel, na 638 hadden de arabieren de macht in Jeruzalem, toen waren de joden weer welkom(bronnen getuige van armenzorg uit syrie, egypte en sicillie).

Vanaf 1099 werden de joden weer uit de stad geweert, de kruisvaarders waren weer aan het bewind, misschien dat er nog wat joden leefde in palestina, maar in jeruzalem werden ze allen afgemaakt of eruit geschopt.
Is dit echt bedoeld als een chronologisch verslag? De kruisvaarders waren voor 1099 namelijk nooit aan de macht geweest, aangezien er geen kruisvaarders bestonden. Ze konden dus onmogelijk ''weer'' aan het bewind zijn gekomen.

''De tempel werd vernietigd en de kruisvaarders gooiden de Joden eruit''- daar zit zo'n duizend jaar tussen. Of houd je de Romeinen voor kruisvaarders?
pi_32456144
quote:
Op maandag 21 november 2005 16:29 schreef Johan_de_With het volgende:

[..]

Bij de inname van Jeruzalem werden alle Joodse inwoners gedood. De hoeveelheid land die de Kruisvaarders in de daaropvolgende conflicten beheersten, varieerde nogal. Dus wat is keer op keer?
Zucht....

Jeruzalem is een stad, niet het hele gebied en als er wordt gezegd in de geschiedenis alle werden afgeslacht dan bedoeld men iedereen die ze te pakken kregen werd afgeslacht...

In de stad zelf werden joden als ratten afgemaakt, maar je hebt het hele gebied er nog omheen, isreal/palestina he....

Keer op keer, eeuwenlang is Jeruzalem een bron van oorlog, de geloven vochten keer op keer om heerschapoij, er bestaat een overlevering die zegt dat wie op de dag des oordeels Jeruzalem in handen heeft de wereld zal erven en als overwinnaar uit de dag des oordeels komt, misschien heeft het met deze overlevering te maken, maar feit blijft dat in de afgelopen eeuwen Jeruzalem regelmatig van eigenaar is behandeld en daar komt het keer op keer van...
  maandag 21 november 2005 @ 16:58:07 #52
111528 Viajero
Who dares wins
pi_32456176
quote:
Op maandag 21 november 2005 16:50 schreef erodome het volgende:

[..]

Even kijken, hoe zat het ook alweer, ik doe het nu uit mijn hoofd, dus vergeef me als ik ergens een foutje maak met jaartallen ofzo, de rest zal wel kloppen qua inhoudt(zet het vanavond nog wel even langs de materie).

Kruisvaarders bestonden toen nog niet, bedoel je Romeinen?
quote:
Dit duurde tot 1260 toen de arabieren de stad weer overnamen, maar de positie van de joden bleef een moeilijke toen, dit door de inmenging van de christenen.
In 1240 was het zelfs zo erg dat de moslims zelfs het beheer van de heilige grafkerk en de geboortekerk regelen door de voortdurende ruzie's tussen de kerkrichtingen.

Pas toen de ottomanen kwamen in, euhhh, begin 1500, veranderde dat weer, in die tijd waren joden weer welkom en werden goed behandeld, maar toch is in die tijd het aantal niet boven de 10% gekomen.

Al met al zijn de mamelukken gekomen in 1260 en deze hebben toch wel een hele lange orde opgericht daar, ze deden het enige wat nuttig is, ze verdeelde de stad jeruzalem tussen de geloven, niet van 1, maar van allen dus.
Deze verdeling heeft tot 1968 bestaan...

En deze verdeling werkte, erg goed zelfs, het is dat de christenen nog wel een tijd voor onlusten hebben gezorgt, maar het zijn echt de moslims geweest die orde op zaken hebben gesteld daar en van wie de joden daar gewoon mochten wonen en die gewoon hun eigen stuk Jeruzalem kregen.

Dit is de geschiedenis van Jeruzalem(uiteindelijk gaat het allemaal om deze stad, serieus) in een notedop...
Oost Jerusalem inclusief de Tempelberg was van 1948 tot 1967 Jordaans (bezet) gebied, en het was Joden verboden hun heiligste plaats te bezoeken. Zo vriendelijk waren de Moslims ook niet hoor Erodome.
pi_32456194
quote:
Op maandag 21 november 2005 16:56 schreef Johan_de_With het volgende:

[..]

Is dit echt bedoeld als een chronologisch verslag? De kruisvaarders waren voor 1099 namelijk nooit aan de macht geweest, aangezien er geen kruisvaarders bestonden. Ze konden dus onmogelijk ''weer'' aan het bewind zijn gekomen.

''De tempel werd vernietigd en de kruisvaarders gooiden de Joden eruit''- daar zit zo'n duizend jaar tussen. Of houd je de Romeinen voor kruisvaarders?
Klopt het niet wat er staat of heb ik gewoon een klein gaatje laten vallen?

Ik kan je zo vertellen dat het het eerste is, dus pffffffffffff zeur niet zo, ik doe het even vlotjes uit mijn hoofd ja....
Bij de eerste moet ik kruisvaarders vervangen door romeinen ja, typfoutje noemen we dat, teveel met kruisvaarders in mijn hoofd.
pi_32456215
quote:
Op maandag 21 november 2005 16:57 schreef erodome het volgende:

[..]

Zucht....

Jeruzalem is een stad, niet het hele gebied en als er wordt gezegd in de geschiedenis alle werden afgeslacht dan bedoeld men iedereen die ze te pakken kregen werd afgeslacht...

In de stad zelf werden joden als ratten afgemaakt, maar je hebt het hele gebied er nog omheen, isreal/palestina he....
Zucht? En dan doen of ik niet weet dat Jeruzalem een stad is? Dat ze niet iedereen hebben afgeslacht die ze niet te pakken kregen, is ook vrij duidelijk.
pi_32456247
quote:
Op maandag 21 november 2005 16:58 schreef erodome het volgende:

[..]

Klopt het niet wat er staat of heb ik gewoon een klein gaatje laten vallen?

Ik kan je zo vertellen dat het het eerste is, dus pffffffffffff zeur niet zo, ik doe het even vlotjes uit mijn hoofd ja....
Bij de eerste moet ik kruisvaarders vervangen door romeinen ja, typfoutje noemen we dat, teveel met kruisvaarders in mijn hoofd.
Doe niet steeds of ik je aanval, je schrijft zelf dat de kruisvaarders ''weer'' aan de macht kwamen.
pi_32456259
quote:
Op maandag 21 november 2005 16:58 schreef Viajero het volgende:

[..]

Kruisvaarders bestonden toen nog niet, bedoel je Romeinen?
Ja...
quote:
Oost Jerusalem inclusief de Tempelberg was van 1948 tot 1967 Jordaans (bezet) gebied, en het was Joden verboden hun heiligste plaats te bezoeken. Zo vriendelijk waren de Moslims ook niet hoor Erodome.
Ja wat gek joh nadat het land even zo werd afgepakt, wat onvriendelijk dat ze dat dan doen!!!!!!!!!!!!
pi_32456289
quote:
Op maandag 21 november 2005 16:59 schreef Johan_de_With het volgende:

[..]

Zucht? En dan doen of ik niet weet dat Jeruzalem een stad is? Dat ze niet iedereen hebben afgeslacht die ze niet te pakken kregen, is ook vrij duidelijk.
Wat is dat dan voor stomme vraag, je snapt zelf toch ook wel dat ze niet alle joden afgeslacht hebben, maar dat ze er zoveel hebben gepakt als ze konden, mijn god zeg...
pi_32456324
quote:
Op maandag 21 november 2005 17:01 schreef Johan_de_With het volgende:

[..]

Doe niet steeds of ik je aanval, je schrijft zelf dat de kruisvaarders ''weer'' aan de macht kwamen.
Ik word moe van mensen die een hele tekst lezen en enkel reageren op 1 stom klein onbetekend foutje, vooral als zo'n persoon net daarvoor al een extreem domme vraag heeft gesteld....
  maandag 21 november 2005 @ 17:07:47 #59
111528 Viajero
Who dares wins
pi_32456410
quote:
Op maandag 21 november 2005 17:01 schreef erodome het volgende:

[..]

Ja...
[..]

Ja wat gek joh nadat het land even zo werd afgepakt, wat onvriendelijk dat ze dat dan doen!!!!!!!!!!!!
Maar je verhaal over dat de moslims tot 1967 zo lief waren klopt dus niet.
Daarnaast, Jordanië en Israel hadden beide land gepakt wat volgens de VN niet van hen was.

Israel staat Moslims nog steeds toe de Al Aqsa moskee op de tempelberg te bezoeken, en laat daarmee zien een stuk opener en toleranter te zijn dan het omringende volk...
pi_32456512
quote:
Op maandag 21 november 2005 17:04 schreef erodome het volgende:

[..]

Ik word moe van mensen die een hele tekst lezen en enkel reageren op 1 stom klein onbetekend foutje, vooral als zo'n persoon net daarvoor al een extreem domme vraag heeft gesteld....
Wat ben jij een licht geraakt persoon als het gaat om verbeteringen op jou eigen visie.
Ben je soms zelf moslim, of jouw loverboy, dat je zo als door een gifslang gebeten reageerd?
"Britain and France had to choose between war and dishonor. They chose dishonor. They will have war.” Churchill
www.jihadwatch.org
pi_32456569
quote:
Op maandag 21 november 2005 16:50 schreef erodome het volgende:

Nou ja welkom, 70 families mochten terugkomen
quote:
Volgens mij was dat niet het geval in de hele periode dat de christenen aan de macht waren.
Overigens is Jeruzalem tussen 1187 en 1229 weer van de Arabieren geweest (zie kingdom of heaven ).

Tussen 1229 en 1250 waren de kruisvaarders weer aan de macht, ditmaal via diplomatiek weg en was het betrekkelijk rustig voor joden, moslims en christenen.
quote:
De Mamelukken die toen aan de macht waren in Jeruzalem hadden het niet zo op anders denkenden en waren nogal beruchte slavenhouders, dus lijkt het me een beetje tekort door de bocht om "de moeilijke joodse positie" af te schuiven op de christenen.

Het waren dan volgens mij ook niet de Mamelukken die voor rust zorgden maar de Ottomanen. Hoe konden trouwens de Mamelukken het beheer hebben over een paar kerken in een stad die toen in handen was van de christenen?

[ Bericht 7% gewijzigd door #ANONIEM op 21-11-2005 17:24:47 ]
  maandag 21 november 2005 @ 17:14:43 #62
111528 Viajero
Who dares wins
pi_32456585
quote:
Op maandag 21 november 2005 17:11 schreef typtypo het volgende:

[..]

Wat ben jij een licht geraakt persoon als het gaat om verbeteringen op jou eigen visie.
Ben je soms zelf moslim, of jouw loverboy, dat je zo als door een gifslang gebeten reageerd?
Waarbij ze wel weer gelijk heeft dat het niet veel zin heeft op één zo'n foutje door te zeuren.

Zullen we allemaal weer teuggaan naar de beginvraag ipv elkaar aan te vallen?
pi_32456689
quote:
Op maandag 21 november 2005 17:03 schreef erodome het volgende:

[..]

Wat is dat dan voor stomme vraag, je snapt zelf toch ook wel dat ze niet alle joden afgeslacht hebben, maar dat ze er zoveel hebben gepakt als ze konden, mijn god zeg...
quote:
Wijs de stomme vraag even aan, wil je?
pi_32456707
quote:
Op maandag 21 november 2005 17:14 schreef Viajero het volgende:

[..]

Waarbij ze wel weer gelijk heeft dat het niet veel zin heeft op één zo'n foutje door te zeuren.

Zullen we allemaal weer teuggaan naar de beginvraag ipv elkaar aan te vallen?
Het feit dat ze dat soort dingen als kruisvaarders en romeinen door elkaar haalt geeft al aan dat ze niet echt een gevoel heeft voor tijd en wat waar en wanneer zich afspeelde. Volgens mij heeft ze niet echt opgelet tijdens haar studie.
"Britain and France had to choose between war and dishonor. They chose dishonor. They will have war.” Churchill
www.jihadwatch.org
pi_32460838
Ik heb het even naast mijn bronnen(universitaire opleiding van geschiedenis, waarvan ik de leerstof heb aangezien mijn zus die opleiding heeft gedaan) gelegd en wat ik zeg klopt gewoon.

Typtypo, ik haal 1 keer door te snel typen romeinen en kruisvaarders door elkaar in de geschiedenis in een notedop van israel, dat is alles, de rest van die info klopt, tot in de fokking puntjes ok?
Niet opgelet, het is mijn studie niet, geschiedenis is een hobby en dan voornamelijk de geschiedenis voor christus, dit is dus oude materie onder een dikke laag stof in mijn grijze massa, ik wil jou je geschiedenislessen weleens uit je hoofd horen vertellen, kijken of je het beter kloppend krijgt als mij, ik geef het je te doen.

Chewie....

Even kijken hoor wat ik presies wil zeggen, wordt weer een beetje een opsomming aangezien dit niet mijn grootste interresse gebied is en ik een beetje bij moet blijven om de volgorde goed te krijgen zo uit mijn hoofd.

In 1244 was het einde daar voor de politieke beheersing van christenen in Jeruzalem, dit is het moment geweest dat de kerkrichtingen zoveel ruzie maakte dat de moslims bepaalde heiligdommen moesten beheren, zo'n zooitje maakte de kerkrichtingen ervan.

In 1187? herovert saladdin de stad in 1229 geeft hij de stad aan keizerFrederik II via een verdrag, gevolg...
De vestingwerken werden gesloopt waardoor de stad onverdedigbaar werd en regelmatig werd overvallen door nomaden, in 1260 komen de mamelukken die de orde herstellen en deze orde blijft bestaan tot 1967, in de tussentijd is het land onder engels bewind gekomen natuurlijk die het land zonder ommezien weggaven aan de joden.

Viajero, de VN????????
Die is pas opgericht in 1945...
pi_32473245
quote:
Op maandag 21 november 2005 19:54 schreef erodome het volgende:
In 1187? herovert saladdin de stad in 1229 geeft hij de stad aan keizerFrederik II via een verdrag, gevolg...
De vestingwerken werden gesloopt waardoor de stad onverdedigbaar werd en regelmatig werd overvallen door nomaden, in 1260 komen de mamelukken die de orde herstellen en deze orde blijft bestaan tot 1967, in de tussentijd is het land onder engels bewind gekomen natuurlijk die het land zonder ommezien weggaven aan de joden.
Dit is wel een beetje heel erg kort door de bocht, wat versta jij in godsnaam onder "orde herstellen"? Ja door slaven te verkopen of te houden waar de Mamelukken nogal om bekend stonden kun je de orde tijdelijk herstellen.

Verder klopt er ook helemaal geen hout van je bewering dat de rust tot 1967 is gehandhaafd, ten eerste is Israel (wederom) ontstaan in 1949 waardoor al gelijk oorlog ontstond (eigenlijk best een wonder dat Israel dat toen won) en vergeet je de door de Arabieren uitgevoerde pogroms begin 20e eeuw en vast nog veel meer. De Engelsen gaven het land trouwens niet weg, de Arabieren die toen in Palestina woonden verkochten maar wat graag het land aan de joden die daar eind 19e eeuw/begin 20e eeuw heen verhuisden.
pi_32477886
Zeg ik toch ook dat de engelsen er ook nog tussen zaten, maar in die periode is er eigenlijk bar weinig gebeurt in verhouding, pas vanaf 1967 is de hel pas echt goed losgebarsten.

En sorry, de mamelukken hebben idd de orde hersteld, ze hebben belangerijke christelijke dingen beheert en beschermt, het volk kon in redelijke vrede leven, ze hebben de stad verdeelt onder de geloven, de geschieenis is daar toch vrij duidelijk in.
Nee het waren geen engeltjes zonder fouten, maar noem mij 1 volk uit die tijd die dat wel was.
Maar zo goed als 700 jaar zonder grote oorlogen en ellende in eeuwen van bloedvergieten is toch wel orde herstellen hoor...

Ja ik weet het, het is fijner om te denken dat moslims altijd enge figuren zijn geweest en nu nog zijn, maar de waarheid is dat wij de barbaren waren en we beschaving aan hen te danken hebben voor een groot deel.

De waarheid is dat de moslims waar ze kwamen best redelijk waren als ze er eenmaal waren, dat veroveringen gepaard gaan met geweld weten we allemaal en kunnen we nu op dit moment in werking zien op vele plekken in de wereld.

Ja er was een dhimmie status, maar de moslims zelf hadden zakaat wat die anderen dan niet hoefde te betalen, dus heel onredelijk was dat niet, zeker niet voor die tijd(als we het in de tegenwoordige tijd zetten wordt het toch wel een ander verhaal).

En wat de waarheid ook is dat europa het gruwelijke trackrecord heeft van afslachtingen, haat tegen andersdenkende en alles, het is jammer dat in de tegenwoordige tijd andere volkeren naar een nieuw record streven en vooral dat de westerse wereld het record nogsteeds omhoog haal waadoor het 1 grote grove bende is in de wereld.

De mens heeft niets geleerd, wij zijn gewoon nog holbewoners die elkaar de hersenen in slaan, het enige waar we beter in zijn geworden is elkaar doelmatiger afslachten.
pi_32478244
quote:
Op dinsdag 22 november 2005 13:19 schreef erodome het volgende:

Ja ik weet het, het is fijner om te denken dat moslims altijd enge figuren zijn geweest en nu nog zijn, maar de waarheid is dat wij de barbaren waren en we beschaving aan hen te danken hebben voor een groot deel.
Nee hoor dat maakt het niet fijner, het mag ook algemeen bekend zijn dat de Arabische wereld toen nog niet compleet in de greep was van de Islam en dat Europa in die tijd "geregeerd" werd door godsdienstwaanzinnigen. Helaas voor het Midden-Oosten hebben die landen een compleet tegenovergestelde evolutie laten zien dan Europa waar religie steeds meer naar de zijkant werd geschoven.

Qua beschaving valt het overigens wel mee met wat we geleerd hebben van de moslims, arabische cijfers komen bijvoorbeeld uit India en veel stamt uit de tijd dat Mohammed nog niet geboren was.
quote:
De waarheid is dat de moslims waar ze kwamen best redelijk waren als ze er eenmaal waren, dat veroveringen gepaard gaan met geweld weten we allemaal en kunnen we nu op dit moment in werking zien op vele plekken in de wereld.
Wat dat betreft kun je de romeinen ook zeer redelijk noemen.
quote:
En wat de waarheid ook is dat europa het gruwelijke trackrecord heeft van afslachtingen, haat tegen andersdenkende en alles, het is jammer dat in de tegenwoordige tijd andere volkeren naar een nieuw record streven en vooral dat de westerse wereld het record nogsteeds omhoog haal waadoor het 1 grote grove bende is in de wereld.
Hier klopt dus echt helemaal niks van en geeft wel blijk van een zeer beperkte geschiedkundige kennis. Dacht je dat voordat het westen in de Amerika's of Azie kwamen daar niks gebeurde? Heb je weleens een Japanner of een Chinees horen praten over moslims of andere rassen?
quote:
De mens heeft niets geleerd, wij zijn gewoon nog holbewoners die elkaar de hersenen in slaan, het enige waar we beter in zijn geworden is elkaar doelmatiger afslachten.
Niet mee eens, de grootste vooruitgangen zijn geboekt dankzij oorlogen en geweld, alleen is dat niet echt politiek-correct om te zeggen.
pi_32478864
Welke vooruit gangen, dat we nu met z'n allen van een berg afrennen en het zelf niet eens doorhebben dat we alleen nog maar kunnen stoppen door gigantisch op onze bek te gaan?

Of bedoel je het feit dat we de wereld lekker aan het vergiftigen zijn?

Welke vooruitgang, wat zijn we er ECHT mee opgeschoten, zijn we gelukkiger, zijn we vrijer geworden ervan, neen, neen en nog eens neen, in deze maatschappij schieten de geestelijke en lichamelijke problemen als paddestoelen uit de grond, onze kinderen hebben agenda's die bomvol zitten, kinderen van 16 jaar met een burn-out, je de takke werken, nog wat werken en dan nog wat werken en dan ga je dood.

Oh ja wat we van moslims hebben geleerd, ons bv niet maar 1 keer per jaar te wassen, tandenborstels, zeep en andere van dat soort leuke dingen waar wij toch wel vaak gebruik van maken, kijk het eens na, uit die omgevingen komt veel meer dan je zou denken, van voor de moslims en van na de moslims, denk aan spanje bv, lang geregeerd door moslims die het een welvarend gebied maakte, architectuur die overgenomen werd door europeanen enz enz enz enz enz enz.

Europa/westerse wereld heeft helaas het gruwelijke trackrecord in afslachtingen, kijk het maar na het klopt, nu zit de 2de wereld oorlog daar ook bij he en de afslachting van de indianen die bijna net zo groot was inc kampen en alles...
  dinsdag 22 november 2005 @ 14:20:09 #70
111528 Viajero
Who dares wins
pi_32479315
quote:
Op dinsdag 22 november 2005 14:00 schreef erodome het volgende:
Welke vooruit gangen, dat we nu met z'n allen van een berg afrennen en het zelf niet eens doorhebben dat we alleen nog maar kunnen stoppen door gigantisch op onze bek te gaan?

Welke vooruitgang, wat zijn we er ECHT mee opgeschoten, zijn we gelukkiger, zijn we vrijer geworden ervan, neen, neen en nog eens neen, in deze maatschappij schieten de geestelijke en lichamelijke problemen als paddestoelen uit de grond, onze kinderen hebben agenda's die bomvol zitten, kinderen van 16 jaar met een burn-out, je de takke werken, nog wat werken en dan nog wat werken en dan ga je dood.

Oh ja wat we van moslims hebben geleerd, ons bv niet maar 1 keer per jaar te wassen, tandenborstels, zeep en andere van dat soort leuke dingen waar wij toch wel vaak gebruik van maken, kijk het eens na, uit die omgevingen komt veel meer dan je zou denken, van voor de moslims en van na de moslims, denk aan spanje bv, lang geregeerd door moslims die het een welvarend gebied maakte, architectuur die overgenomen werd door europeanen enz enz enz enz enz enz.

Europa/westerse wereld heeft helaas het gruwelijke trackrecord in afslachtingen, kijk het maar na het klopt, nu zit de 2de wereld oorlog daar ook bij he en de afslachting van de indianen die bijna net zo groot was inc kampen en alles...
Ga rustig zitten, neem een jointje, denk aan leuke dingen..

Niet zo negatief, de wereld is geweldig mooi!!
pi_32479375
quote:
Waar heb je het over?
quote:
Zijn we dat dan? Er is 1 groot probleem en dat is de ruim 6 miljard mensen op deze planeet, ondanks onze gewelddadige aard lukt het ons toch niet om de bevolking beperkt te houden.
quote:
Je zou eens moeten praten met een inwoner uit Europa uit de middeleeuwen, de geestelijke problemen die er nu zijn zijn imo domweg te danken aan de sterk gestegen welvaart (vooruitgang) enkele eeuwen geleden hadden ze er geen tijd voor en was je op je 16e al een productieve burger en mocht je blij zijn dat je ouder werd dan 30.
quote:
Weet je dat veel van deze zaken hun oorsprong hebben in Azie en dan voornamelijk China en India en dat veel van de dingen die we geleerd hebben van de moslims hun oorsprong hadden in Egypte, Griekse beschaving en de Romeinse?
quote:
Qua cijfers heb je mischien gelijk al denk ik dat je je vergist met Azie (zelfs exclusief WO2, vergeet niet dat er in Azie ook veel slachtoffers zijn gevallen) maar het blijft natuurlijk idioot om te denken dat Europa/westen hier het alleenrecht op had.

Mag ik vragen waarom je wat dit betreft van die gigantische oogkleppen op hebt?
pi_32480503
Ik heb geen gigantische oogkleppen op, hoe kom je daarbij, feit is gewoon dat israel in het verleden het beste af was onder arabieren en niet onder europeanen en dat is geen leuk beeld voor velen, velen wringen zich in allerlei hoeken om maar aan te tonen dat de europeanen schatjes waren en de arabieren(even expres arabieren omdat er ook een tijd voor moslims was) de boemannen waren.

Dat is gewoon een heel verkeerd beeld, serieus...

Ook het gepraat over dat moslims altijd al jodenhaters waren, is gewoon niet waar, het is europa geweest die tot de oprichting van de staat israel zo goed als het alleenrecht had op het afschuwelijke opjagen van joden, de oorlogen in de koran daarin mee genomen waarbij er ruzie was tussen naburige stammen met verschillende geloven(ook joods).

Europa heeft geenzins het alleenrecht op afslachtingen, oorlogen of wat dan ook, de mens is daar gewoon de schuld van, niet een bepaald volk, maar de echte diepe jodenhaat komt van onze bodem en die haat hebben we meer dan eens laten zien met als climax de 2de wereld oorlog waarna we allemaal super scheinheilig zijn gaan doen over lieve joden die ons zoooooooo aan het hart gaan, maar toen we afgevoerd werden vonden we het allemaal wel best eigenlijk.
pi_32480935
quote:
Op dinsdag 22 november 2005 15:09 schreef erodome het volgende:
Ik heb geen gigantische oogkleppen op, hoe kom je daarbij, feit is gewoon dat israel in het verleden het beste af was onder arabieren en niet onder europeanen en dat is geen leuk beeld voor velen, velen wringen zich in allerlei hoeken om maar aan te tonen dat de europeanen schatjes waren en de arabieren(even expres arabieren omdat er ook een tijd voor moslims was) de boemannen waren.

Dat had je ook al in mijn reacties kunnen lezen, alleen is de situatie nu alleen wel een omgedraaid waar de Arabische landen steeds meer onder invloed van de Islam kwam te staan, zag je in Europa een omgekeerde ontwikkeling. Overigens ga je nog steeds voorbij aan het feit dat Jeruzalem ook Christelijke koningen heeft gekend die alle pelgrims wel toelieten (mits ze belasting betaalden maar dat was onder Arabische heerschappij hetzelfde)
quote:
Ook het gepraat over dat moslims altijd al jodenhaters waren, is gewoon niet waar, het is europa geweest die tot de oprichting van de staat israel zo goed als het alleenrecht had op het afschuwelijke opjagen van joden, de oorlogen in de koran daarin mee genomen waarbij er ruzie was tussen naburige stammen met verschillende geloven(ook joods).
Je vergeet wederom de pogroms door arabieren in Jeruzalem begin 20e eeuw, ook vergeet je nog steeds dat begin 20e eeuw er al zeer veel joden naar dat gebied emigreerden.
Dus alleenrecht blijft onzin. Het is domweg een feit dat hoe meer invloed de islam kreeg op de samenleving daar hoe meer haat er ontstond tegen andere religies (is niet typisch voor de islam, dat zie je bij elke religie die teveel invloed op een samenleving krijgt)
quote:
Europa heeft geenzins het alleenrecht op afslachtingen, oorlogen of wat dan ook, de mens is daar gewoon de schuld van, niet een bepaald volk, maar de echte diepe jodenhaat komt van onze bodem en die haat hebben we meer dan eens laten zien met als climax de 2de wereld oorlog waarna we allemaal super scheinheilig zijn gaan doen over lieve joden die ons zoooooooo aan het hart gaan, maar toen we afgevoerd werden vonden we het allemaal wel best eigenlijk.
Ik blijf niet reageren op de onzinnige stelling dat jodenhaat iets typisch Europees is.
pi_32481058
quote:
neen, neen en nog eens neen, in deze maatschappij schieten de geestelijke en lichamelijke problemen als paddestoelen uit de grond, onze kinderen hebben agenda's die bomvol zitten, kinderen van 16 jaar met een burn-out, je de takke werken, nog wat werken en dan nog wat werken en dan ga je dood.
Was er vroeger een onbezorgde kindertijd en waren de gezinnen kleiner?
quote:
Oh ja wat we van moslims hebben geleerd, ons bv niet maar 1 keer per jaar te wassen,
Dat waren minstens de Grieken, maar waarschijnlijk de Mesopotamiers. Het was wel minder gewoon in de Middeleeuwen.
quote:
tandenborstels
Dat is net zo min te traceren als de uitvinding van het wiel.
quote:
zeep
Je zou eens in Pompei moeten gaan kijken, overigens bepaald niet de plaats waar het is uitgevonden.
quote:
en andere van dat soort leuke dingen waar wij toch wel vaak gebruik van maken, kijk het eens na, uit die omgevingen komt veel meer dan je zou denken, van voor de moslims en van na de moslims, denk aan spanje bv, lang geregeerd door moslims die het een welvarend gebied maakte, architectuur die overgenomen werd door europeanen enz enz enz enz enz enz.
Ja, vrijwel onze hele belangwekkende cultuur komt uit het Middellandse Zee-gebied en omstreken.
pi_32481419
quote:

Jeetje, wat een hysterische zelfhaat zeg.......... Jij zwelgt er echt in.

Ik heb niet echt zin om punt voor punt op deze oceaan aan hyperbolen in te gaan.

Enige wat ik te zeggen heb is dat jij de ene overdrijving inruilt voor de andere.

[ Bericht 3% gewijzigd door Soul79 op 22-11-2005 15:54:25 ]
  dinsdag 22 november 2005 @ 15:47:37 #76
111528 Viajero
Who dares wins
pi_32481560
quote:
Op dinsdag 22 november 2005 15:09 schreef erodome het volgende:
Ik heb geen gigantische oogkleppen op, hoe kom je daarbij, feit is gewoon dat israel in het verleden het beste af was onder arabieren en niet onder europeanen
Je bedoelt hier denk ik de Joden, Israel onder de Arabieren had al niet meer bestaan.
quote:
en dat is geen leuk beeld voor velen, velen wringen zich in allerlei hoeken om maar aan te tonen dat de europeanen schatjes waren en de arabieren(even expres arabieren omdat er ook een tijd voor moslims was) de boemannen waren.
Geen van beide waren schatjes. Heb je ooit van de Barbarijse kapers gehoord?
quote:

When Jews were perceived as having achieved too comfortable a position in Islamic society, anti-Semitism would surface, often with devastating results: On December 30, 1066, Joseph HaNagid, the Jewish vizier of Granada, Spain, was crucified by an Arab mob that proceeded to raze the Jewish quarter of the city and slaughter its 5,000 inhabitants. The riot was incited by Muslim preachers who had angrily objected to what they saw as inordinate Jewish political power.

Similarly, in 1465, Arab mobs in Fez slaughtered thousands of Jews, leaving only 11 alive, after a Jewish deputy vizier treated a Muslim woman in "an offensive manner." The killings touched off a wave of similar massacres throughout Morocco.(6)

Other mass murders of Jews in Arab lands occurred in Morocco in the 8th century, where whole communities were wiped out by Muslim ruler Idris I; North Africa in the 12th century, where the Almohads either forcibly converted or decimated several communities; Libya in 1785, where Ali Burzi Pasha murdered hundreds of Jews; Algiers, where Jews were massacred in 1805, 1815 and 1830 and Marrakesh, Morocco, where more than 300 hundred Jews were murdered between 1864 and 1880.(7)

Decrees ordering the destruction of synagogues were enacted in Egypt and Syria (1014, 1293-4, 1301-2), Iraq (854-859, 1344) and Yemen (1676). Despite the Koran's prohibition, Jews were forced to convert to Islam or face death in Yemen (1165 and 1678), Morocco (1275, 1465 and 1790-92) and Baghdad (1333 and 1344).(8)

Bron:

http://www.jewishvirtuall(...)rab_lands_(gen).html
quote:
Jodenhaat is weliswaar zeer diep geweest in Europa, maar het is een Egyptische uitvinding en ook buiten Europa vaak zeer populair.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')