Jij bent je er vast niet van bewust dat dat aantal joden maar een handje vol was en dat hun geloof zegt dat ze helemaal niet naar israel teug mogen keren voor het eind der tijden daar is(dat is ook waarom zeer orthodoxe joden zo gekant zijn tegen de staat israel).quote:Op vrijdag 18 november 2005 11:32 schreef Viajero het volgende:
[..]
![]()
[..]
Het verschil is dat hier niet al Turken woonden voor er Nederlanders kwamen.
In Israel wonen al minstens 3000 jaar Joden, Arabieren pas zo'n 1400 jaar.
[..]
Ik was bezig serieus te reageren, maar dat kost me bij dit zeer eenzijdige stukje anti-semitische propaganda vol leugens toch teveel tijd.
anti-Semitism
One entry found for anti-Semitism.
Main Entry: an·ti-Sem·i·tism
Pronunciation: "an-ti-'se-m&-"ti-z&m, "an-"tI-
Function: noun
: hostility toward or discrimination against Jews as a religious, ethnic, or racial group
- an·ti-Se·mit·ic /-s&-'mi-tik/ adjective
- an·ti-Sem·ite /-'se-"mIt/ noun
Volgens mij is het al begonnen in Egypte, daarna in Babylon (Iraq).quote:Op dinsdag 1 november 2005 20:28 schreef erodome het volgende:
Jodenvervolging is dodelijk serieus een europeese uitvinding...
Het is juist een handjevol dat gelooft dat ze niet terugmogen naar Israel voor de komst van de messiah.quote:Op vrijdag 18 november 2005 21:55 schreef erodome het volgende:
[..]
Jij bent je er vast niet van bewust dat dat aantal joden maar een handje vol was en dat hun geloof zegt dat ze helemaal niet naar israel teug mogen keren voor het eind der tijden daar is(dat is ook waarom zeer orthodoxe joden zo gekant zijn tegen de staat israel).
Ik begrijp je laatste zin niet goed.. in 1967 was het percentage Joden in Israel echt hoger dan 10% hoor.quote:Dat het de moslims zijn geweest die keer op keer de joden weer terug hebben laten komen daar en dat het de europeanen waren die ze er keer op keer net zo hard weer uitgeschopt hebben(kruisvaarders die een gruwelijke hekel aan joden hadden en ze afmaakte waar ze maar konden..).
In het ottomaanse rijk was het aantal joden niet hoger dan 10% in wat nu isreal is, dat is zo gebleven tot 1967....
Door wie?????quote:Op maandag 21 november 2005 10:41 schreef Viajero het volgende:
[..]
Het is juist een handjevol dat gelooft dat ze niet terugmogen naar Israel voor de komst van de messiah.
En ja, er waren niet veel Joden, de meeste waren verjaagd.
Ja IN 1867 wel ja, daarvoor niet, tot die onlusten is het aantal joden erg laag gebleven daar, na 45 is het wel iets hoger geworden, maar het heeft tot 1967 geduurt voordat de grootste groepen kwamen, zal daarvoor de 20% niet gehaalt hebben....quote:Ik begrijp je laatste zin niet goed.. in 1967 was het percentage Joden in Israel echt hoger dan 10% hoor.
Ik begrijp deze zin niet zo goed. Welke Joden kwamen er dan terug nadat de kruisvaarders hen gedood hadden?quote:Op vrijdag 18 november 2005 21:55 schreef erodome het volgende:
Dat het de moslims zijn geweest die keer op keer de joden weer terug hebben laten komen daar en dat het de europeanen waren die ze er keer op keer net zo hard weer uitgeschopt hebben(kruisvaarders die een gruwelijke hekel aan joden hadden en ze afmaakte waar ze maar konden..).
[/quote]quote:Op maandag 21 november 2005 13:11 schreef erodome het volgende:
[..]
Door wie?????
En door wie werden ze weer terug gehaalt, igg vanuit de naaste omgeving?
Het eerste antwoord is europeanen, het 2de antwoord is moslims...
[..]
Ja IN 1867 wel ja, daarvoor niet, tot die onlusten is het aantal joden erg laag gebleven daar, na 45 is het wel iets hoger geworden, maar het heeft tot 1967 geduurt voordat de grootste groepen kwamen, zal daarvoor de 20% niet gehaalt hebben....
En dat is een waarheid die veel mensen niet willen zien...
[/quote]quote:Op maandag 21 november 2005 13:11 schreef erodome het volgende:
[..]
Door wie?????
En door wie werden ze weer terug gehaalt, igg vanuit de naaste omgeving?
Het eerste antwoord is europeanen, het 2de antwoord is moslims...
[..]
Ja IN 1867 wel ja, daarvoor niet, tot die onlusten is het aantal joden erg laag gebleven daar, na 45 is het wel iets hoger geworden, maar het heeft tot 1967 geduurt voordat de grootste groepen kwamen, zal daarvoor de 20% niet gehaalt hebben....
En dat is een waarheid die veel mensen niet willen zien...
Niet om het een of ander, maar was dat geen reactie op het bloedbad en de vernieling van kerken (en synagoges, maar dat was vast geen reden voor de vrome kruisvaarders) wat aangericht is in 1071 door de (Turkse) Seltsjoeken?quote:Op vrijdag 18 november 2005 21:55 schreef erodome het volgende:
Dat het de moslims zijn geweest die keer op keer de joden weer terug hebben laten komen daar en dat het de europeanen waren die ze er keer op keer net zo hard weer uitgeschopt hebben(kruisvaarders die een gruwelijke hekel aan joden hadden en ze afmaakte waar ze maar konden..).
Heb je daar ergens een bron van? Wat ik altijd gehoord heb is dat in elk geval vanaf het moment dat de Arabieren vluchtten in 1948 de Joden een (flinke) meerderheid zijn geweest in Israel..quote:
De kruisvaarders deden trouwens hetzelfde met Constantinopel, een Christelijke stad.. de Joden waren niet zozeer een uitzondering, kruisvaarders moordden en plunderden in alle gemeenschappen in het Heilige Land en op weg daarnaartoe.quote:Op vrijdag 18 november 2005 21:55 schreef erodome het volgende:
[..]
Pffiiiiiiiiiiiiieeeeuwwwwwwww bronnen, is lang geleden dat ik deze materie heb doorgenomen om eerlijk te zijn, ik heb toendertijd geput uit de universitaire opleiding geschiedenis van mijn zus en nog wat los zoekwerk hier en daar in de grote bieb in amsterdam...quote:Op maandag 21 november 2005 16:10 schreef erodome het volgende:
[..]
Heb je daar ergens een bron van? Wat ik altijd gehoord heb is dat in elk geval vanaf het moment dat de Arabieren vluchtten in 1948 de Joden een (flinke) meerderheid zijn geweest in Israel..
Constantinopel was natuurlijk wel een Orthodoxe stad, geen Katholieke. Maar het waren inderdaad rovers die feitelijk geen onderscheid maakten.quote:Op maandag 21 november 2005 16:13 schreef Viajero het volgende:
[..]
De kruisvaarders deden trouwens hetzelfde met Constantinopel, een Christelijke stad.. de Joden waren niet zozeer een uitzondering, kruisvaarders moordden en plunderden in alle gemeenschappen in het Heilige Land en op weg daarnaartoe.
De kruisvaarten waren gericht tegen 'ongelovigen' in het heilige Land, waren evenzeer de eerste georganiseerde pogroms tegen Joden op Grote schaal ...quote:Op maandag 21 november 2005 16:00 schreef Chewie het volgende:
Volgens mij was het ook vrij gebruikelijk onder de (christelijke) Jeruzalemse koningen dat elke pelgrim "welkom" was in Jeruzalem.
Degene die weggevlucht waren en niet afgeslacht werden misschien?quote:Op maandag 21 november 2005 14:42 schreef Johan_de_With het volgende:
[..]
Ik begrijp deze zin niet zo goed. Welke Joden kwamen er dan terug nadat de kruisvaarders hen gedood hadden?
Je hebt idd gelijk dat ze verjaagd zijn door Europeanen (Romeinen) maar dat er Joden teruggehaald zijn door Moslims lijkt me heel sterk.quote:
Bij de inname van Jeruzalem werden alle Joodse inwoners gedood. De hoeveelheid land die de Kruisvaarders in de daaropvolgende conflicten beheersten, varieerde nogal. Dus wat is keer op keer?quote:Op maandag 21 november 2005 16:25 schreef erodome het volgende:
[..]
Degene die weggevlucht waren en niet afgeslacht werden misschien?
Na de eerste kruistocht ja, daarvoor niet zoals met de Seltsjoeken en de Kalief van Cairo Hakem in 1009(?).quote:Op maandag 21 november 2005 16:23 schreef RM-rf het volgende:
Bij de herovering van het heilieg Land na de eerste kruistocht was het zo dat de troepen moslim-veroveraars juist de traditionele inwoners redelijk met rust lieten, de grieks-orthodoxen, de syrisch-christenen en de Joden ... enkel de nieuwkomers, westerse rooms-christenen werden sterk vervolgd en verdreven van hun land.
Leuk onderschrift onder je Avatar voor deze discussie trouwensquote:Op maandag 21 november 2005 16:34 schreef Chewie het volgende:
[..]
Na de eerste kruistocht ja, daarvoor niet zoals met de Seltsjoeken en de Kalief van Cairo Hakem in 1009(?).
Maar jij vind dat je in de Romeinse tijd niet kunt spreken van een pogrom?
Wat heeft volkoren er nu weer mee te makenquote:Op maandag 21 november 2005 16:37 schreef Viajero het volgende:
[..]
Leuk onderschrift onder je Avatar voor deze discussie trouwens![]()
Ik zou dat ook geen pogrom noemen.quote:Op maandag 21 november 2005 16:34 schreef Chewie het volgende:
Maar jij vind dat je in de Romeinse tijd niet kunt spreken van een pogrom?.
Wat dan wel?quote:Op maandag 21 november 2005 16:42 schreef Johan_de_With het volgende:
[..]
Ik zou dat ook geen pogrom noemen.
Even kijken, hoe zat het ook alweer, ik doe het nu uit mijn hoofd, dus vergeef me als ik ergens een foutje maak met jaartallen ofzo, de rest zal wel kloppen qua inhoudt(zet het vanavond nog wel even langs de materie).quote:Op maandag 21 november 2005 16:00 schreef Chewie het volgende:
[..]
Niet om het een of ander, maar was dat geen reactie op het bloedbad en de vernieling van kerken (en synagoges, maar dat was vast geen reden voor de vrome kruisvaarders) wat aangericht is in 1071 door de (Turkse) Seltsjoeken?
Volgens mij was het ook vrij gebruikelijk onder de (christelijke) Jeruzalemse koningen dat elke pelgrim "welkom" was in Jeruzalem.
Is dit echt bedoeld als een chronologisch verslag? De kruisvaarders waren voor 1099 namelijk nooit aan de macht geweest, aangezien er geen kruisvaarders bestonden. Ze konden dus onmogelijk ''weer'' aan het bewind zijn gekomen.quote:De tempel e.d. werden vernietigd en de kruisvaarders gooide de joden eruit
(...)
De tempel e.d. werden vernietigd en de kruisvaarders gooide de joden eruit, tot 638 kwamen er wel wat joodse pelgrims, maar niet veel, na 638 hadden de arabieren de macht in Jeruzalem, toen waren de joden weer welkom(bronnen getuige van armenzorg uit syrie, egypte en sicillie).
Vanaf 1099 werden de joden weer uit de stad geweert, de kruisvaarders waren weer aan het bewind, misschien dat er nog wat joden leefde in palestina, maar in jeruzalem werden ze allen afgemaakt of eruit geschopt.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |