Het probleem was ook niet de snelheid, maar het feit dat hij op de kruising mijn rijstrook op reed, en daarbij veel te ver naar links ging. Snelheid valt achteraf toch niet vast te stellen aangezien er geen duidelijke remsporen warenquote:Op woensdag 28 september 2005 22:26 schreef Thisbe het volgende:
De vraag moet niet zijn wie schuldig is, maar wie aansprakelijk is voor de schade (jaja puriteinse jurist)
Je moet voorrang verlenen aan verkeer dat van rechts komt, dat hij te hard reed is hem aan te rekenen, maar voor de aansprakelijkheid voor de schade doet dat niet ter zake...
ja die is geweest maar heeft geen oordeel over de schuldvraag gegeven, alleen verklaringen opgenomen.quote:Is de politie erbij geweest? Bij ongelukken altijd de politie laten komen voor een situatie-schets, dat vergemakkelijkt de afhandeling van de aansprakelijkheid!
De politie mag daar ook helemaal geen oordeel over geven!quote:Op woensdag 28 september 2005 22:28 schreef LiefHeersendBeest het volgende:
ja die is geweest maar heeft geen oordeel over de schuldvraag gegeven, alleen verklaringen opgenomen.
boeiend .. die auto is geparkeerd en neemt dus geen deel aan het verkeer.Die zou hoogtens een boeite kunnen krijgen door geen 6 meter afstand te houden van een bocht...quote:Op woensdag 28 september 2005 22:33 schreef Lariekoek het volgende:
De eigenaar van die geparkeerde auto daar mogen ze ook afschieten. Wie parkeerd er nou midden op een T-splitsing?
geen politie geen boetequote:Op woensdag 28 september 2005 22:37 schreef piere het volgende:
Ik denk dat jij "schuldig" bent en hij een boete krijgt
Daar valt nog wel het een en ander tegen in te brengen. Ten eerste voerde de andere bestuurder een bijzondere manoeuvre uit en had daarbij het overige verkeer voor moeten laten gaan. Ten tweede reed de andere bestuurder op de verkeerde weghelft ter hoogte van de kruising en had kunnen weten dat daarmee een gevaarlijke situatie kon ontstaan.quote:Op woensdag 28 september 2005 22:38 schreef Cappy het volgende:
Ik gok erop dat jij fout bent.Je hebt rechts niet voor laten gaan.Welke overtredingen die ander dan ook heeft uitgevoerd boeien eigenlijk niet.
Het eerst is niet van toepassing volgens mij.Ongeval pas na bijzondere manoeuvre.Het tweede net zoals TS had kunnen weten dat tever doorrijden voor het afslaan ook wel eens gevaarlijk zou kunnen zijnquote:Op woensdag 28 september 2005 22:57 schreef NewOrder het volgende:
[..]
Daar valt nog wel het een en ander tegen in te brengen. Ten eerste voerde de andere bestuurder een bijzondere manoeuvre uit en had daarbij het overige verkeer voor moeten laten gaan. Ten tweede reed de andere bestuurder op de verkeerde weghelft ter hoogte van de kruising en had kunnen weten dat daarmee een gevaarlijke situatie kon ontstaan.
Rijbaan wisselen op een kruispunt is volgens mij alleen toegestaan als het kruispunt vrij is.. aan de andere kant moet je bij het afslaan het kruisingsvlak vrijlaten..quote:Op woensdag 28 september 2005 23:09 schreef Cappy het volgende:
Het eerst is niet van toepassing volgens mij.
zo goed als..quote:Ongeval pas na bijzondere manoeuvre.Het tweede net zoals TS had kunnen weten dat tever doorrijden voor het afslaan ook wel eens gevaarlijk zou kunnen zijn![]()
Maar denk ik nog aan iets anders ... TS stond je stil ?
En welke bijzondere manoeuvre heb je het dan over? Fileparkeren?quote:Op woensdag 28 september 2005 22:57 schreef NewOrder het volgende:
[..]
Daar valt nog wel het een en ander tegen in te brengen. Ten eerste voerde de andere bestuurder een bijzondere manoeuvre uit en had daarbij het overige verkeer voor moeten laten gaan.
Er stond nou eenmaal een auto geparkeerd en als ik die foto bekijk is die straat nou ook niet zo ontzettend breed. Wat had hij dan moeten doen? Als nou die hele rechterkant volstond met auto's en de TS komt de bocht omzeilen, dan zit de TS toch ook fout? Waarom nu dan niet? Ook dan rijdt bestuurder B. op de 'verkeerde' weg'helft'.quote:Ten tweede reed de andere bestuurder op de verkeerde weghelft ter hoogte van de kruising en had kunnen weten dat daarmee een gevaarlijke situatie kon ontstaan.
Nee het is een gelijkwaardige kruisingquote:Op woensdag 28 september 2005 23:40 schreef k_man het volgende:
Als ik de foto bekijk lijkt het erop dat de weg zodanig is vormgegeven dat TS uit een straat komt die je zou kunnen aanzien als uitrit. Dan zou TS dus fout zitten, want komende vanuit een uitrit heeft eigenlijk alles en iedereen voorrang.
De weg is ruim 6 meter breed, daar passen makkelijk 3 auto's naast elkaar opquote:Op woensdag 28 september 2005 23:45 schreef en_door_slecht het volgende:
Jij geeft geen voorrang aan rechts. Dat gaat hier denk ik boven 'rijstrook' houden. Als een weg te smal is voor twee auto's (en dat lijkt hier het geval) zul je je niet aan een weghelft kunnen houden, terwijl voorrang geven aan rechts wel moet.
Waarom denk je dat? Op de foto zie je toch duidelijk dat de weg waar jij uit komt een soort afritje heeft?quote:Op woensdag 28 september 2005 23:48 schreef LiefHeersendBeest het volgende:
Nee het is een gelijkwaardige kruising
Het is gewoon een weg die de wijk inloopt, er is alleen een heuvel gemaakt om snelheid te laten minderen.quote:Op woensdag 28 september 2005 23:50 schreef k_man het volgende:
Waarom denk je dat? Op de foto zie je toch duidelijk dat de weg waar jij uit komt een soort afritje heeft?
Als je via zo'n heuvel de straat uitkomt moet je dat toch beschouwen als uitrit? Dat is mij althans wel verteld. Net als een straat die via de stoep op een andere straat uitkomt.quote:Op woensdag 28 september 2005 23:59 schreef LiefHeersendBeest het volgende:
[..]
Het is gewoon een weg die de wijk inloopt, er is alleen een heuvel gemaakt om snelheid te laten minderen.
Als ik zo naar die foto kijk dan had die groene auto iets verder naar rechts kunnen zitten. Maar dan had je alleen iets meer ruimte gehad om te remmen, en waarschijnlijk alsnog die auto geraakt. En die auto komt nog steeds van rechts.quote:Op woensdag 28 september 2005 23:48 schreef LiefHeersendBeest het volgende:
De weg is ruim 6 meter breed, daar passen makkelijk 3 auto's naast elkaar op
Het lijkt me hier niet zo heel relevant of het al dan niet een uitrit is. Die groene auto komt van rechts, hoe je het ook bekijkt. En of die groene auto nou voorrang moet krijgen omdat'ie van rechts komt of omdat de ander uit een uitrit komt, in beide gevallen heeft die groene auto voorrang.quote:Op donderdag 29 september 2005 00:01 schreef k_man het volgende:
[..]
Als je via zo'n heuvel de straat uitkomt moet je dat toch beschouwen als uitrit? Dat is mij althans wel verteld. Net als een straat die via de stoep op een andere straat uitkomt.
neej: "Uitrit: Een uitgang die door middel van een doorlopend verlaagde trottoirband van de kruisende weg is afgescheiden. Er mogen geen bochtbanden aanwezig zijn en de trottoirbestrating moet doorlopen. "quote:Op donderdag 29 september 2005 00:01 schreef k_man het volgende:
[..]
Als je via zo'n heuvel de straat uitkomt moet je dat toch beschouwen als uitrit? Dat is mij althans wel verteld. Net als een straat die via de stoep op een andere straat uitkomt.
Jee man, waar bleef je nou?quote:Op donderdag 29 september 2005 09:21 schreef _-rally-_ het volgende:
Nou, dit is toch echt klip en klaar: er is geen enkele reden waarom jij die auto niet aan had kunnen zien komen; dit neemt niet weg dat je natuurlijk kunt proberen met het argument 'inhalen == bijzondere verrichting' te komen, maar meer dat zal je hooguit een gedeelde schuld opleveren.
Ik kwam van rechtsquote:
Schuld is toch een juiste term; nadat de verdeling van schuld is vastgesteld komt er nog eens een eventuele biilijkheidscorrectie en pas dan is duidelijkheid over aansprakelijkheid.quote:Laat alleen die "schuld" maar weg (geen strafrechtelijke vervolging), het gaat om aansprakelijkheid voor de schade
Voor een puriteins jurist beredeneer je toch weinig zuiver.quote:Op woensdag 28 september 2005 22:26 schreef Thisbe het volgende:
De vraag moet niet zijn wie schuldig is, maar wie aansprakelijk is voor de schade (jaja puriteinse jurist)
Je moet voorrang verlenen aan verkeer dat van rechts komt, dat hij te hard reed is hem aan te rekenen, maar voor de aansprakelijkheid voor de schade doet dat niet ter zake...
Is de politie erbij geweest? Bij ongelukken altijd de politie laten komen voor een situatie-schets, dat vergemakkelijkt de afhandeling van de aansprakelijkheid!
Je zou hooguit kunnen betogen dat 'gedeelde schuld' een onzuivere term is. Er is schuld en eigen schuld en dat kan tot gedeelde aansprakelijkheid leiden. Maar dat is flauwe semantiek.quote:Op donderdag 29 september 2005 12:41 schreef Thisbe het volgende:
[..]
Jee man, waar bleef je nou?![]()
Laat alleen die "schuld" maar weg (geen strafrechtelijke vervolging), het gaat om aansprakelijkheid voor de schade
Jij en rally hebben natuurlijk gelijk! Stomme fout van mijquote:Op zondag 2 oktober 2005 20:00 schreef Argento het volgende:
[..]
Voor een puriteins jurist beredeneer je toch weinig zuiver.
Verhaal...
Misschien ken jij TS beter dan ik, maar waaruit maak je op dat TS een zij' is? Volgens het profiel is TS een man.quote:Op maandag 3 oktober 2005 05:00 schreef Casema het volgende:
Op het moment dat TS rechtsaf wilt slaan moet TS zich er van overtuigen dat de weg vrij is, dus in dit geval heeft ze dat niet gedaan omdat die andere auto bezig was met een inhaal manouvre.
Politiek Correct: TS(m/v)quote:Op maandag 3 oktober 2005 15:36 schreef loveli het volgende:
Misschien ken jij TS beter dan ik, maar waaruit maak je op dat TS een zij' is? Volgens het profiel is TS een man.
Na alle reacties vrees ik dat TS geen poot heeft om op te staan. Ook niet met een welwillende advocaat.quote:On topic: ik ben erg benieuwd hoe de verzekering dit ziet.
Oftewel TS is niet de hoofdschuldige, maar kan misschien wel gedeeltelijk aansprakelijk worden gesteld.quote:Artikel 3
1 Bestuurders zijn verplicht zoveel mogelijk rechts te houden.
Artikel 54
Bestuurders die een bijzondere manoeuvre uitvoeren, zoals (...) rijstrook wisselen, moeten het overige verkeer voor laten gaan.
Ik nam aan dat TS een vrouw was omdat het ging om een Twingo...quote:Op maandag 3 oktober 2005 15:36 schreef loveli het volgende:
Misschien ken jij TS beter dan ik, maar waaruit maak je op dat TS een zij' is? Volgens het profiel is TS een man.
Dat lijkt mij ook ja.. en als je erlangs gaat moet je dat rustig en voorzichtig doen, en dat is niet echt in overeenstemming met de verklaring van TS (hoge snelheid, compleet naar links gaan)quote:Op maandag 3 oktober 2005 17:42 schreef Richard_Zutphen het volgende:
De auto stond toch op zijn weghelft? dan moet toch diegene wachten?
De auto is dan ook van mijn moederquote:Op maandag 3 oktober 2005 17:35 schreef Casema het volgende:
Ik nam aan dat TS een vrouw was omdat het ging om een Twingo...![]()
![]()
Lijkt me niet, want 'diegene' reed helemaal niet in de zijstraat.quote:Op maandag 3 oktober 2005 17:42 schreef Richard_Zutphen het volgende:
De auto stond toch op zijn weghelft? dan moet toch diegene wachten?
Volgens mij was hij allang van 'rijstrook' verwisseld toen TS zijn auto de straat opduwde. Bijzondere manoeuvres gaan dus echt niet op.quote:Op maandag 3 oktober 2005 17:24 schreef Esc het volgende:
Lijkt me duidelijk dat de tegenpartij fout zat, sla de verkeersregels er maar eens op na
[..]
Oftewel TS is niet de hoofdschuldige, maar kan misschien wel gedeeltelijk aansprakelijk worden gesteld.
nee hoor, de auto was nog bezig naar links te zwenken toen hij mij raaktequote:Op maandag 3 oktober 2005 19:42 schreef Zelva het volgende:
Volgens mij was hij allang van 'rijstrook' verwisseld toen TS zijn auto de straat opduwde. Bijzondere manoeuvres gaan dus echt niet op.
Dat maakt wel degelijk uit. In de gegeven omstandigheden heeft TS niet te gelden als het tegemoetkomende verkeer dat de tegenpartij voor had moeten laten gaan. TS komt gewoon van links en is (in ieder geval formeel) verplicht de tegenpartij voorrang te verlenen (artikel 15 RVV).quote:Op maandag 3 oktober 2005 21:28 schreef the_contract_killer het volgende:
maar ik weet wel dat als je een versperring aan jouw kant van de weg hebt dat de andere rijrichting welke géén versperring heeft voorang heeft.
ik denk toch een kansje hebt dat die andere bestuurder fout is,hij heeft de versperring aan zijn kant dus de andere rijrichting heeft voorang,en dat jij nu toevallig van links komt maakt niks uit
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |