abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_31010145
Als leerling van 6 VWO ik wil misschien econometrie studeren (aan de VU).
Ik heb het profiel N&T en vind Wiskunde B1 een erg leuk vak.
In de 4e klas had ik economie 1 gekozen, en dat had ik na een half jaar laten vallen omdat ik er veel moeite mee had.
Mijn vraag is dus, is econometrie wel zo een goede studie voor mij.

Misschien zijn er mede FOK!ers die hier ervaring mee hebben.
  Moderator woensdag 28 september 2005 @ 22:06:37 #2
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_31010360
http://nl.wikipedia.org/wiki/Econometrie heb je misschien iets aan.
Je weet het zelf het beste.
Wiskunde lukt mij duidelijk niet, maar bepaalde dingen liggen je in een vak meer dan iets anders.
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
  woensdag 28 september 2005 @ 22:18:09 #3
83417 MeneerGiraffe
Het is Menéér Giraffe voor jou
pi_31010779
Als je economie en de wat wiskundigere kant interessant vindt dan moet je het vooral doen. Middelbare school economie is idd saai. Heb het ook laten vallen en ik wil nu ook econometrie gaan doen na m'n wiskunde bachelor.
pi_31011105
Maar de vraag is voor mij meer of ik het aan kan sinds ik niet zo goed ben in economie(denk ik)
  woensdag 28 september 2005 @ 23:19:21 #5
119078 McCarthy
communistenjager
pi_31013159
je kan het altijd een half jaartje proberen. Dat is in principe gratis.

mij lijkt het een leuke studie.

Heb je wel interesse in economie, (in de zin van dat je regelmatig het econ. katern van de krant leest)
Het nationaal product is hetzelfde als een taart waar uiteraard iedereen recht op heeft, als overheden met geld smijten heet het investeren en als bedrijven investeren heet het een sprinkhanenplaag. McCarthy
  woensdag 28 september 2005 @ 23:21:22 #6
119078 McCarthy
communistenjager
pi_31013241
de wiskunde bestaat op zich uit aardig wat statistiek.Dat moet je leuk vinden. Ik zelf als wiskundige vind statistiek het minst leuk.
Het nationaal product is hetzelfde als een taart waar uiteraard iedereen recht op heeft, als overheden met geld smijten heet het investeren en als bedrijven investeren heet het een sprinkhanenplaag. McCarthy
pi_31013321
quote:
Op woensdag 28 september 2005 22:27 schreef Rejected het volgende:
Maar de vraag is voor mij meer of ik het aan kan sinds ik niet zo goed ben in economie(denk ik)
Het verschil is dat je bij economie 1 vooral domweg formules en modelletjes uit je hoofd moet leren, terwijl je bij econometrie leert om dingen af te leiden en modellen te bouwen. Dat laatste is veel interessanter imho.

Het is wel bijzonder belangrijk dat je matrix-rekenen begrijpt! Als dat een probleem is dan krijg je het zwaar.
  woensdag 28 september 2005 @ 23:24:31 #8
119078 McCarthy
communistenjager
pi_31013356
quote:
Op woensdag 28 september 2005 23:23 schreef foton het volgende:

Het is wel bijzonder belangrijk dat je matrix-rekenen begrijpt! Als dat een probleem is dan krijg je het zwaar.

lin alg bedoel je
das toch niet zo moeilijk?
pi_31013417
Overigens kun je nog aardig wat afstudeervarianten kiezen waarin macro economie minder gewicht heeft (tenminste, zo was dat in Tilburg).
  woensdag 28 september 2005 @ 23:28:32 #10
64019 crew  foton
__--*--__
pi_31013507
quote:
Op woensdag 28 september 2005 23:24 schreef McCarthy het volgende:

[..]

lin alg bedoel je
Nee, dat is niet moeilijk. Maar ik heb daar aardig wat mensen over zien struikelen. Sommige mensen snappen dat op eoa manier gewoon niet. En het is toch zo'n beetje de basis van alles wat je gaat bestuderen bij econometrie.
ps: een middelbare scholier zonder wiskunde A weet waarschijnlijk niet goed wat je bedoelt met lineaire algebra...
pi_31013563
Met deze studie kan je echt heel veel geld gaan verdienen omdat zo weinig mensen het doen! Stond laatst ergens op nummer 1 .
  woensdag 28 september 2005 @ 23:32:50 #12
64019 crew  foton
__--*--__
pi_31013657
quote:
Op woensdag 28 september 2005 23:30 schreef Nouk het volgende:
Met deze studie kan je echt heel veel geld gaan verdienen omdat zo weinig mensen het doen! Stond laatst ergens op nummer 1 .
Dat moet je dan ook weer niet overdrijven...
De kans dat je wat meer zult verdienen dan wanneer je nederlands gaat studeren is wel groot ja, maar ik denk dat je met bijv. rechten net zoveel kans maakt op een goed inkomen. Het startsalaris is wel relatief hoog, imo.
  donderdag 29 september 2005 @ 10:25:09 #13
119078 McCarthy
communistenjager
pi_31020434
quote:
hmm
interresant
pi_31020581
quote:
Op woensdag 28 september 2005 22:00 schreef Rejected het volgende:
Als leerling van 6 VWO ik wil misschien econometrie studeren (aan de VU).
Ik heb het profiel N&T en vind Wiskunde B1 een erg leuk vak.
In de 4e klas had ik economie 1 gekozen, en dat had ik na een half jaar laten vallen omdat ik er veel moeite mee had.
Mijn vraag is dus, is econometrie wel zo een goede studie voor mij.

Misschien zijn er mede FOK!ers die hier ervaring mee hebben.
Ik studeer volgend maand in Econometrie af.

Kennis van economie 1 of 2 is totaal onbelangrijk. Wat wel erg belangrijk is dat je veel van wiskunde houdt. De opleiding bestaat grotendeels uit wiskunde(kansrekenen). Trouwens het lijkt me erg sterk als je wiskunde B1 wel aan kan, maar economie 1. Misschien was je toen gewoon niet erg gemotiveerd.

Ik kan zeggen dat erg veel vraag is naar afgestudeerde econometristen. Maar laat dat niet de enige reden zijn om deze opleiding te volgen.
pi_31020623
quote:
Op woensdag 28 september 2005 23:24 schreef McCarthy het volgende:

[..]

lin alg bedoel je
Hangt ervan af hoe diep je gaat. Ik heb een keer linear algebra met wiskundigen gevolgd en godverdomme dat vond ik moeilijk. (Nou ja, toch ook in een keer gehaald met zeven).
pi_31022298
Mijn ervaring is dat echte voorkennis of interesse in de economie die je op de middelbare school totaal niet belangrijk is. Als je wiskunde B leuk vindt en er een beetje 'feeling' voor hebt, dan is econometrie een geschikte studie. Die paar economievakken die je krijgt worden ook vaak op een wiskundige manier benaderd en zijn met een beetje inzicht (wat vaak wel aanwezig is als je goed bent in wiskunde) ook goed te doen.

Moraal van dit verhaal: kennis en aanleg voor wiskunde zijn vele malen belangrijker dan kennis en aanleg voor economie.
Everytime she sneezes I believe it's love
pi_31051394
Woohooo
Bedankt voor alle reacties.
Ik weet nu dat ik een kans van slagen heb zonder economische kennis
  vrijdag 30 september 2005 @ 10:07:26 #18
119078 McCarthy
communistenjager
pi_31051516
quote:
Op donderdag 29 september 2005 10:30 schreef Bijsmaak het volgende:

[..]

Ik studeer volgend maand in Econometrie af.

Kennis van economie 1 of 2 is totaal onbelangrijk. Wat wel erg belangrijk is dat je veel van wiskunde houdt. De opleiding bestaat grotendeels uit wiskunde(kansrekenen). Trouwens het lijkt me erg sterk als je wiskunde B1 wel aan kan, maar economie 1. Misschien was je toen gewoon niet erg gemotiveerd.

Ik kan zeggen dat erg veel vraag is naar afgestudeerde econometristen. Maar laat dat niet de enige reden zijn om deze opleiding te volgen.
wat voor baan moet je dan aan denken?
  vrijdag 30 september 2005 @ 10:08:23 #19
119078 McCarthy
communistenjager
pi_31051541
quote:
Op donderdag 29 september 2005 10:32 schreef Bijsmaak het volgende:

[..]

Hangt ervan af hoe diep je gaat. Ik heb een keer linear algebra met wiskundigen gevolgd en godverdomme dat vond ik moeilijk. (Nou ja, toch ook in een keer gehaald met zeven).
dus jullie lin alg is makkelijker.
Hoe zit het met statistiek? Dat is dan zeker bij ons makkelijker?
Gebruiken jullie er veel maattheorie bij?
  vrijdag 30 september 2005 @ 10:09:57 #20
119078 McCarthy
communistenjager
pi_31051576
Als je in de wiskunde afgestudeerd ben, hoe makkelijk is het dan om daarna nog een econometrie titel (bachelor + master) te kijgen?

Ik neem aan dat ik niet de volle 5 jaar moet?
pi_31058560
Ik overweeg ook om na mijn VWO (wi B12, geen economie) econometrie te gaan studeren.

Wat is matrix rekenen eigenlijk?
pi_31058873
quote:
Op vrijdag 30 september 2005 10:09 schreef McCarthy het volgende:
Als je in de wiskunde afgestudeerd ben, hoe makkelijk is het dan om daarna nog een econometrie titel (bachelor + master) te kijgen?

Ik ben dit jaar afgestudeerd in de Technische Wiskunde (Delft) en doe er nu econometrie achteraan. Ik volg nu een schakelprogramma van maar liefst 2 vakken zodat ik volgend jaar kan instromen in de Master. Evt. andere vakken die ik erbij doe zijn niet verplicht, ik kan zelf bepalen of ik gewoon de colleges volg en tentamens ga maken (heeft geen gevolgen verder als ik die niet zou halen )... Je krijgt trouwens geen Bachelor titel als je dit op deze manier doet, succes!
pi_31060988
quote:
Op vrijdag 30 september 2005 10:09 schreef McCarthy het volgende:

Als je theoretische wiskunde WO gedaan hebt, moet het geen probleem zijn.

Voor banen moet je naar intermediar.nl gaan en econometrie invullen.
pi_31121208
Het enige dat belangrijk is wil je Econometrie kunnen doen, is dat je feeling moet hebben voor wiskunde en abstract denken.

Ik ben het levende voorbeeld van iemand die met een 5.6 voor Wiskunde B (oude stijl) is geslaagd voor het VWO, maar die toch genoeg 7s en 8en heeft gehaald tijdens zn studie Econometrie. Op het VWO was ik vooral lui; deed helemaal níets. Er zijn ook mensen uit mijn jaar geweest die hard voor Wiskunde B hun best hebben gedaan en met een 8 of hoger zijn geslaagd voor het VWO, maar binnen een jaar zijn afgehaakt omdat ze het niet konden bolwerken.

Mijn eerste twee jaar bestond voor 1/3 uit wiskunde en 1/3 uit statistiek; de rest waren economisch/financieel georiënteerd of waren inleidende vakken binnen de afstudeerrichtingen die in Groningen aangeboden werden. Al met al vond ik het wel een leuke studie, en mijn afstudeeronderzoek vind ik écht leuk, al zou ik nu denk ik iets anders gaan doen - maar dat heeft meer te maken met hoe ik mij ontwikkeld heb de afgelopen jaren.

Succes met orienteren!
  zondag 2 oktober 2005 @ 22:37:29 #25
119078 McCarthy
communistenjager
pi_31128469
1. waar gaat je afstudeerproject over?
2. http://www.intermediar.nl/
pi_31312522
Ik ben bezig met het ontwerpen van een heuristiek voor het drie-dimensionale assignment-probleem (3DAP), gebaseerd op toleranties. Het 3DAP is NP-hard; derhalve bestaat er geen generieke oplossing voor.

Kleine toelichting van het 3DAP:
Stel, we hebben n studenten, docenten en projecten. Iedere student heeft een voorkeur voor een docent (en vice versa) en iedere student/docent heeft een bepaalde feeling voor een project. De één is nou eenmaal goed in fundamentale wiskundige analyse terwijl de ander het meer van verzekeringsstatistiek moet hebben. Bovendien kan student A totaal niet overweg met docent B, dus die twee moet je niet samen zetten.

Stel dat elk van de n^3 combinaties student/student/project weergegeven kan worden in één getal, bijvoorbeeld efficientie. Neem bijvoorbeeld student A. Hij vind project A erg interessant maar B wat minder; kan goed overweg met docent B maar een stuk minder met E, etc. Het maakt niet uit welke maatstaf gebruikt wordt, zolang het maar uit te drukken is in getallen en overeenkomt met de werkelijkheid die gemodelleerd wordt.

De vraag is nu, gegeven alle voorkeuren van alle studenten voor alle docenten en projecten: hoe kunnen de studenten dusdanig aan een docent en project gekoppeld worden, dat de totale efficientie over alle studenten zo hoog mogelijk is?

Natuurlijk kan dit probleem naar oneindig veel mogelijke voorbeelden vertaald worden: werknemers / taken / tijd (roostering dus!) is ook een voorbeeld.

Je zou zeggen dat je alle mogelijke toewijzingen (genaamd permutaties) kunt bekijken, maar dit aantal groeit exponentieel met n; derhalve, voor n groot genoeg, is dit onmogelijk. Het is zelfs aangetoond dat dit probleem in zn algemeenheid niet op te lossen is. Wel bestaan er rekenmethodes (genaamd heuristieken) die een oplossing genereren, die misschien niet optimaal is maar wel 'zo goed mogelijk'.

Daar houd ik me nu mee bezig. Voilà

[ Bericht 83% gewijzigd door Knakker op 09-10-2005 22:30:28 ]
  zondag 9 oktober 2005 @ 22:27:06 #27
86400 hollander76
(Don't Don't Do It)
pi_31318989
quote:
Op vrijdag 30 september 2005 10:02 schreef Rejected het volgende:
Woohooo
Bedankt voor alle reacties.
Ik weet nu dat ik een kans van slagen heb zonder economische kennis
Mwah........

Ik ben nu (sinds een maandje of 2) eerstejaars econometrie en.............

Kolere wat is het af en toe droog, je moet je er niet teveel van voorstellen. Niet dat ik ga stoppen, ik ga door tot het bittere einde (wat dat ook mogen wezen). Nee iedereen die ik spreek, die zeggen allemaal dat de eerste 2 jaar vrij saai zijn en dat het daarna goed gaat komen

Trouwens heb ik micro-economie, en is dat toch wel wat economie1,2 die ze geven, maar wel in hoog tempo de stof door. Micro is trouwens ook doorhangen hoor, men das een droog vak..... veel theorie, weinig nieuws/boeiends.

Maargoed, laat je niet teveel door mij beinvloeden, voorliefde voor wiskunde is wel van belang en enig logisch inzet kan geen kwaad En economie...... tja, behalve bij micro merk ik er niks van.
My white lines go a long way
Either up your nose or through your vein
With nothin to gain except killin' your brain
pi_31319216
quote:
Op zondag 9 oktober 2005 22:27 schreef hollander76 het volgende:

[..]
Eerste jaar was inderdaad droog, tweede jaar al stuk minder, en vanaf mn derde jaar begon ik enkele vakken zowaar leuk te vinden Oh ja, en het nut van de vakken die ik in mn eerste jaar gehad heb zag ik pas in het vierde jaar in!

Maar laat je niet van de wijs brengen: dit geldt voor praktisch elke studie. Over het algemeen moet je bij elke studie de suffe basis doorwerken voordat je met dingen bezig kunt die jíj leuk in vindt.
  zondag 9 oktober 2005 @ 22:40:44 #29
86400 hollander76
(Don't Don't Do It)
pi_31319412
quote:
Op zondag 9 oktober 2005 22:33 schreef Knakker het volgende:

[..]

Eerste jaar was inderdaad droog, tweede jaar al stuk minder, en vanaf mn derde jaar begon ik enkele vakken zowaar leuk te vinden Oh ja, en het nut van de vakken die ik in mn eerste jaar gehad heb zag ik pas in het vierde jaar in!

Maar laat je niet van de wijs brengen: dit geldt voor praktisch elke studie. Over het algemeen moet je bij elke studie de suffe basis doorwerken voordat je met dingen bezig kunt die jíj leuk in vindt.
Zulk soort opmerkingen zijn net als koffie; hard nodig om de dag door te komen

Ik ben nu mijn 'toolbox' aan het bouwen, ow mijn god wat heb dat vaak gehoord Strontziek ben ik van die 'toolbox', dan noem ik het idd liever die suffe basis
pi_31321694
quote:
Op zondag 9 oktober 2005 22:33 schreef Knakker het volgende:

[..]

Knakker, wat zijn de dingen die je nu leuk vind aan je studie?
pi_31330409
Wat ik leuk vind is het zoeken van oplossingmethoden voor praktijkproblemen die anders alleen kwalitatief (dat wil zeggen: zonder numerieke onderbouwing) bekeken kunnen worden. Voor het probleem waar ik nu mee bezig ben bestaat geen oplossing en die zal ik ook niet vinden (is aangetoond), maar ik kan wel proberen een betere heuristiek ontwikkelen dan die er nu reeds zijn.

Het vinden van zo'n oplossing doe ik niet door allerlei fundamentele wiskundige theorema's op elkaar los te laten om tot een conclusie te komen, maar louter door naar het probleem te kijken met het idee "stel nou dat ik dit doe", "is het logisch dat als ik zus doe dat ...?" en "volgens mij ...".

Door met een redelijk aantal fundamentele, theoretische wiskunde bezig te zijn geweest tijdens mn studie - waar ik het nut écht niet van inzag (nog steeds niet echt trouwens) - ontwikkel je een bepaald denkvermorgen dat je in staat stelt nét wat verder te kijken dan iemand die dat niet heeft.

Het is veelal puur een kwestie van gezond verstand. Ik kan iedereen de redenatie achter het probleem en de oplossing die ik aandraag uitleggen (zelfs mijn moeder!); echter bij iemand die niet dat abstracte denkvermogen heeft zal het (veel) langer duren.

Vergelijk het met de Sudoku's: iedereen kan het; de één doet er alleen 2 minuten over en de ander 3 uur.
pi_31333292
Bedankt Knakker, voor al je toelichtingen. Dat geeft me een beeld van de studie econometrie.

Ik vind wiskunde een leuk vak. Ik doe WB12 op het vwo, zonder economie. Maar ik heb wel interesse in economische zaken zoals beleggen, met behulp van technische en kwantitatieve analyse. Denk je dat een studie econometrie daarbij past?
pi_31345355
Absoluut; een afstudeerrichting van Econometrie is Kwantitatieve Financiering: houdt zich bezig met kwantitatieve analyse van financiele modellen.

Overigens wordt deze afstudeerrichting niet overal aangeboden; in Groningen hebben wij 3 vakken gehad op dit gebied, maar er zijn universiteiten die een hele afstudeerrichting op dit gebied aanbieden.
pi_31358982
Nog mensen hier die ORM doen?
ik ben het mannetje in de chinese kamer
  dinsdag 11 oktober 2005 @ 16:16:45 #35
42287 vluggejapie
Kijker de kijk
pi_31360163
quote:
Op dinsdag 11 oktober 2005 15:00 schreef sefer het volgende:
Nog mensen hier die ORM doen?
Bij econometrie zijn ze erg goed in het verzinnen van afkortingen, dus graag even uitleggen waar 'jouw' ORM voor staat.
pi_31362829
oh
Operational Research en Managment
ik ben het mannetje in de chinese kamer
pi_31364362
quote:
Op zondag 9 oktober 2005 18:14 schreef Knakker het volgende:

Daar houd ik me nu mee bezig. Voilà
Zo'n PO heb ik in de 4de nog voor Wiskunde A gemaakt. Matrices enzo.
pi_31367628
quote:
Op dinsdag 11 oktober 2005 19:21 schreef jpzegthallo het volgende:

[..]

Zo'n PO heb ik in de 4de nog voor Wiskunde A gemaakt. Matrices enzo.
Idd. Zo moeilijk is het helemaal niet
pi_31376171
veel is al gezegd, misschien kan ik nog wat toevoegen

aan de VU zijn er eigenlijk 3 afstudeervarianten:
- econometrie (in enge zin, via keuzevakken te sturen, naar bijv financiele ectrie)
- OR(ook via keuzevakken nog te sturen)
- Quantitative Finance (dit jaar opgezet door economie faculteit, duurt 1.5 jaar en is een honours track)
(- alle masters economie kan je ook doen, als je dat leuk vindt...)

Eerste jaar aan de VU is veel wiskunde, je volgt 4 blokken totaal van 8 weken, meestal 6-7 weken college en 1 tentamenweek. eerste jaar zijn in elke blok 2-3 vakken wiskunde en 1-2 vakken economie en econometrie. Die economie vakken valleen meestal reuze mee, er is eigenlijk niemand die er eentje niet haalt, sommige hebben een her nodig. Je kunt namelijk ook steeds een bonuspunt verdienen door elke 2 weken naar een werkcollege te komen en een casus voor te bereiden.
Wat wiskunde betreft dat volg je aan de wiskunde faculteit. Zit je samen met wiskundigen in de zaal, dus soms pittig, maar met enige kennis van Wis B1 en logisch nadenken is het goed te volgen.
naaste die 4x 8 weken heb je ook 2 x een integratiepractica waarbij je de vakken uit de afegloipen 2 perioden gaat toepassen op een wat grotere casus of praktijkprobleem, hier komen wat computerskills bij kijken, maar niet echt hele zware. deze vinden iig plaats in januari en juni en duren 4 weken, kost je meestal 2 weken werk en je bereid een presentatie voor, zie het als een soort verlengde vakantie, behalve dan de laatste in het 2de jaar, dat is echt aanpoten, maar zover ben je nog niet en als je zover komt kom je die ook wel door.

Dit was het wel zo wat ik ff kon bedenken, mocht je nog vragen hebben stel ze, ik zit op de VU dus weet er wel het een en ander van af. Ben alleen nu druk bezig en laat thuis door alle leuke extra activiteiten eromheen, zoals bedrijven bezoeken en borrelen

groet,
Binte
"Winning is a funny thing, it's one of those rare commodities on earth that money cannot buy, until you called me!"
  woensdag 12 oktober 2005 @ 11:02:15 #40
129127 .Tarzan.
Zwaaien met die billen
pi_31379189
Wat is een casus en een honours track?
pau·per (de ~ (m.), ~s)= 1 maatschappelijk misdeeld persoon => arme
to·pic (de ~, ~s) = 1 onderwerp van gesprek
pau·per·to·pic = TVP
pi_31385022
casus is gewoon een soort grote opdracht met wat deelvragen waar je eventueel wat met data zou moete doen en wat analyses op die data moet loslaten
een honours track is gewoon omdat ie 1.5 jaar, er staat dat je ook een motivatiebrief moet schrijven waarom jij die speciale master wilt doen, zou eventueel dus een iets hoger aanzien kunnen geven, maar ga er maar vanuit dat dat wel meevalt, je volgt gewoon wat meer vakken

groet
"Winning is a funny thing, it's one of those rare commodities on earth that money cannot buy, until you called me!"
  woensdag 12 oktober 2005 @ 17:45:10 #42
86400 hollander76
(Don't Don't Do It)
pi_31388059
Ik zou ook zeker ff bij Rotterdam gaan kijken Helemaal na het lezen van superbients verhaal
pi_31390326
Ik heb bijna mijn econometrie scriptie af.
  woensdag 12 oktober 2005 @ 19:34:42 #44
129127 .Tarzan.
Zwaaien met die billen
pi_31390643
quote:
Op woensdag 12 oktober 2005 17:45 schreef hollander76 het volgende:
Ik zou ook zeker ff bij Rotterdam gaan kijken Helemaal na het lezen van superbients verhaal
Wat is het verschil in de studie econometrie tussen die van de VU en die van de Erasmus? En welke afstudeerrichtingen zijn er in Rotterdam?
pau·per·to·pic = TVP
  woensdag 12 oktober 2005 @ 19:38:38 #45
129127 .Tarzan.
Zwaaien met die billen
pi_31390729
quote:
Erasmus University Rotterdam is the only Dutch university that offers the possibility to study Econometrics & Management Science in a dual variant. This variant includes a period of paid work with a company or another organization. The purpose of this work period is to gain experience and do research. Coaching takes place from within the workplace and from the university. Before students start working, they take preparatory courses such as oral and written communication skills and career management. The dual variant lasts about eighteen months.
interessant
pau·per·to·pic = TVP
pi_31390809
quote:
Op woensdag 12 oktober 2005 19:38 schreef .Tarzan. het volgende:

[..]

interessant
kan alleen als je al de bachelor econometrie hebt gehaald.
  woensdag 12 oktober 2005 @ 19:50:00 #47
129127 .Tarzan.
Zwaaien met die billen
pi_31390970
Tegenwoordig is het mogelijk om je bachelor te halen bij de ene universiteit en je master bij een andere. Bijvoorbeeld je bachelor bij de UvA omdat het lekker dichtbij is en je master in Utrecht, Rotterdam of bij de VU.

Of is dat niet aan te raden?
pau·per·to·pic = TVP
  woensdag 12 oktober 2005 @ 20:06:06 #48
86400 hollander76
(Don't Don't Do It)
pi_31391297
quote:
Op woensdag 12 oktober 2005 19:34 schreef .Tarzan. het volgende:

[..]

Wat is het verschil in de studie econometrie tussen die van de VU en die van de Erasmus? En welke afstudeerrichtingen zijn er in Rotterdam?
Oke.... voor wat ik tot nu toe heb gehad he, ik weet het voor de komende jaren ook niet precies.

Er zijn 4 afstudeerrichtingen financieel, marketing, logistiek en algemeen volgens mij.
* Operations Research and Quantitative Logistics
* Quantitative Finance
* Quantitative Marketing
* Econometrics
Die dus volgens die EUR-site.
Heel veel wiskunde, netzoals bij de VU. Ik heb trimesters van 10 weken, op het moment 3 vakken wiskunde en eentje micro-economie. Ik heb geen bonus voor aanwezigheid voor werkcollege, ik krijg wel bonussen. Ik heb geen casus, misschien komen die nog in de latere jaren.

Wiskunde, alle 3 de vakken worden alleen voor econometristen gegeven, je zit dus altijd met dezelfde groep mensen (+ wat oudere jaars).
Er zijn geen integratievakken aan het einde van een trimester.

Ow.... ga er vanuit dat er het eerste jaar aardig wat af gaan vallen, je haalt het niet op je sloffen.

Voor de rest, we zijn de grootste econometrie afdeling in het land. Vandaar dat er ook 4 afstudeerrichtingen zijn, en misschien hebben we daarom ook geen wiskunde met de wiskunde studenten.
Door de schaalvoordelen kan je meer bij de EUR, maar je het is nog steeds kleinschalig (85 man zijn we mee begonnen dit jaar)
pi_31414880
quote:
Op woensdag 12 oktober 2005 19:50 schreef .Tarzan. het volgende:
Tegenwoordig is het mogelijk om je bachelor te halen bij de ene universiteit en je master bij een andere. Bijvoorbeeld je bachelor bij de UvA omdat het lekker dichtbij is en je master in Utrecht, Rotterdam of bij de VU.

Of is dat niet aan te raden?
*Bijsmaak heeft bachelor economie en binnenkort master econometrie .
  donderdag 13 oktober 2005 @ 21:26:56 #50
129127 .Tarzan.
Zwaaien met die billen
pi_31420458
quote:
Op donderdag 13 oktober 2005 18:08 schreef Bijsmaak het volgende:

[..]

*Bijsmaak heeft bachelor economie en binnenkort master econometrie .
hoe doe je dat?
pau·per·to·pic = TVP
  vrijdag 14 oktober 2005 @ 16:28:59 #51
131304 Game_Error
Vol verwachting...
pi_31439752
Ik hoorde net op school dat slechts 15% van de mensen die hieraan beginnen het haalt, is dit waar? Ik zit er namelijk ook over te denken om econmetrie te gaan doen want zowel wiskunde als economie spreekt mij aan
ff wachten nog
  vrijdag 14 oktober 2005 @ 16:59:07 #52
86400 hollander76
(Don't Don't Do It)
pi_31440301
quote:
Op vrijdag 14 oktober 2005 16:28 schreef Game_Error het volgende:
Ik hoorde net op school dat slechts 15% van de mensen die hieraan beginnen het haalt, is dit waar? Ik zit er namelijk ook over te denken om econmetrie te gaan doen want zowel wiskunde als economie spreekt mij aan
15% lijkt me wat weinig, maar er zijn wel veel afvallers ja
  vrijdag 14 oktober 2005 @ 18:02:50 #53
42287 vluggejapie
Kijker de kijk
pi_31441687
quote:
Op vrijdag 14 oktober 2005 16:28 schreef Game_Error het volgende:
15% is inderdaad een beetje weinig. Ik denk dat tussen de 40 en 60% van de mensen die aan de studie beginnen het ook afronden. Daarvan lukt het ongeveer 10% om na 4 jaar afgestudeerd te zijn. Het grootste deel is toch minimaal 5,5 - 6 jaar aan het studeren.
pi_31452657
Van mijn jaar was aan het begin van het vierde jaar nog 35-40% over. We zijn nu een jaar verder, en een vijfde daarvan is binnen 4 jaar (of 4 jaar en 3 maanden) afgestudeerd.

Maar laat je niet ontmoedigen en probeer het gewoon. Het valt echt wel wat mee.
pi_31467916
ja die cijfers vallen zeker wel mee, Rotterdam is idd de grootste 2x zoveel als de op 1 na grootste, rest net als VU zit zo rond de 40-45 dacht ik, hoewel het jaar boven mij zelfs maar 25 ofzo kende. Denk dat de kwaliteit en dus de moeilijkheidsgraad niet veel verschillen, dat zou iig vreemd zijn voor de NL cultuur. Dat wij die vakken volgen bij andere faculteiten is niet omdat er te weinig docenten zijn ofzo hoor. Het is omdat het de visie van de VU is dat je het beste onderwijs geniet bij de specialisten, vandaar dat we wiskunde krijgen van Wiskundigen en niet van econometristen die hun zwaartepunt naar wiskunde hebben gelegd ofzo.
Wat betreft iemand die zei dat ie duaal kon studeren ofzo. Als je gewoon goed je best doet is het vanaf je 3de jaar ofzo al mogelijk om ergens als werkstudent aan de slag te gaan. 2 dagen werken id week en de rest zou je dan aan je studie kunnen besteden. Verdient behoorlijk goed in mij ogen, iig meer dan bij de traditionele studenten banen en je krijgt al gelijk een mooi portie werkervaring.

Tot slotnog over die afvallers, als je een bewuste keuze maakt dit te gaan doen en iets eraan doet om het te begrijpen dan moet het lukken. Meeste afvallers zijn mensen die niet precies wisten wat ze wilden, of wisten niet wat ectrie inhoud of echt helemaal niks deden en niet de gave beschikken om het alsnog te halen. Er zijn er weinig bij die echt hard werken en oefenen en er nog geen hout van begrijpen zodat ze er maar mee stoppen.
Met een gezond portie werk wat denk ik onder de 30 uur per week ligt inclusief de colleges, kan een goed gemotiveerde student een eind komen. Enig inzicht en aanleg voor cijfers/wiskunde is wel een voordeel denk ik, maar kennis van economie ofzo is niet echt noodzakelijk.

bij vragen hoor ik het wel

groet
  zaterdag 15 oktober 2005 @ 20:04:05 #56
131304 Game_Error
Vol verwachting...
pi_31469601
hmmm t klinkt of hat wat voor mij is, want de moddellen van de ecnomie spreken mij aan en verder vind ik het kans rekenen van wiskunde vrij makkelijk:) en als ik het ergens ga doen zal dat waarschijnlijk de VU zijn want daar woon ik het dichste bij:)
ff wachten nog
  zaterdag 15 oktober 2005 @ 21:34:04 #57
129127 .Tarzan.
Zwaaien met die billen
pi_31472448

wat een nerdenclub bij de VU
pau·per·to·pic = TVP
pi_31475956
quote:
wat een nerdenclub bij de VU
dank je...
  zaterdag 15 oktober 2005 @ 23:22:24 #59
129127 .Tarzan.
Zwaaien met die billen
pi_31476013
quote:
Op zaterdag 15 oktober 2005 23:20 schreef superbient het volgende:

[..]

dank je...
sta je op de foto
pau·per·to·pic = TVP
pi_31482455
* _-rally-_ is een ectrie dropout Ondanks dat ik de stof erg interessant vond heb ik me toch maar op m'n eigen bedrijf(je) gestort; het gevolg was dat ik 12 jaar later rechten ben gaan studeren

Overigens, zoals hierboven al gezegd: ectrie is veel wiskunde en kansrekening. En da's cool
Mensen die klagen over de kosten van kennis zouden eens stil moeten staan bij de kosten van domheid.
  zondag 16 oktober 2005 @ 13:57:23 #61
129127 .Tarzan.
Zwaaien met die billen
pi_31487132
quote:
Op zondag 16 oktober 2005 06:27 schreef _-rally-_ het volgende:
* _-rally-_ is een ectrie dropout Ondanks dat ik de stof erg interessant vond heb ik me toch maar op m'n eigen bedrijf(je) gestort; het gevolg was dat ik 12 jaar later rechten ben gaan studeren

Overigens, zoals hierboven al gezegd: ectrie is veel wiskunde en kansrekening. En da's cool
en op welke school heb jij gezeten, rally?
pau·per·to·pic = TVP
pi_31487388
quote:
Op zondag 16 oktober 2005 13:57 schreef .Tarzan. het volgende:

[..]

en op welke school heb jij gezeten, rally?
Gym.
Mensen die klagen over de kosten van kennis zouden eens stil moeten staan bij de kosten van domheid.
  zondag 16 oktober 2005 @ 14:35:22 #63
129127 .Tarzan.
Zwaaien met die billen
pi_31487876
quote:
Op zondag 16 oktober 2005 14:09 schreef _-rally-_ het volgende:

[..]

Gym.
ik bedoel welke uni?
pau·per·to·pic = TVP
pi_31488033
quote:
Op zondag 16 oktober 2005 14:35 schreef .Tarzan. het volgende:

[..]

ik bedoel welke uni?
Duh. Zeg dat dan. Erasmus.
pi_31490934
quote:
Op donderdag 13 oktober 2005 21:26 schreef .Tarzan. het volgende:

[..]

hoe doe je dat?
Enorm veel vakken erbij volgen en heel, heel hard werken. Ik had dus wel enige voorkennis.

Mijn scriptiebegeleider heeft economie gestudeerd en is gepromoveerd in Econometrie!!

[ Bericht 14% gewijzigd door Bijsmaak op 16-10-2005 17:09:10 ]
pi_31492435
quote:
Bij de volkskrant studiebijlage wel iig. Maar het schijnt dat je met deze studie niet gauw een auto van de zaak krijgt o.i.d.

Maar wss verdient deze studie inderdaad zeer aardig
  zondag 16 oktober 2005 @ 18:13:15 #67
131304 Game_Error
Vol verwachting...
pi_31492620
Mijn econmie lerare shad het erover dat je al een auto van de zaak had voor je af was gestudeerd :p
ff wachten nog
  zondag 16 oktober 2005 @ 18:38:26 #68
129127 .Tarzan.
Zwaaien met die billen
pi_31493080
quote:
Op zondag 16 oktober 2005 18:13 schreef Game_Error het volgende:
Mijn econmie lerare shad het erover dat je al een auto van de zaak had voor je af was gestudeerd :p
Een auto van de zaak is toch geen motivatie om een bepaalde opleiding te volgen?
pau·per·to·pic = TVP
pi_31493339
quote:
Op zondag 16 oktober 2005 18:04 schreef thettes het volgende:
Maar wss verdient deze studie inderdaad zeer aardig
Als je onder streep kijkt, kost een studie alleen maar geld; het zijn de afgestudeerden die aardig kunnen beuren, maar het afgemaakt hebben van een zware studie als ectrie heeft bij een sollicitatie buiten het directe vaakgebied niet meer effect dan een mensa-lidmaatschap.
  zondag 16 oktober 2005 @ 20:02:13 #70
129127 .Tarzan.
Zwaaien met die billen
pi_31494635
Het studeren van ectrie heeft bij een sollicitatie buiten het directe vakgebied niet meer effect dan een mensa lidmaadschap = niet gaan studeren en lid worden van mensa als je slim genoeg bent

Haha, even zonder dollen. Vergeleken met de studie wiskunde en de studie economie/ bedrijfskunde. Is je kans op de (algemene) arbeidsmarkt dan met ectrie niet groter dan die van die twee andere studies?

Rally wat voor bedrijfje ben je begonnen? Heb je in de praktijd van dat bedrijf wat aan je (gedeeltelijke opleiding) ectrie?
pau·per·to·pic = TVP
pi_31506034
quote:
Op zondag 16 oktober 2005 18:56 schreef _-rally-_ het volgende:

[..]

Als je onder streep kijkt, kost een studie alleen maar geld; het zijn de afgestudeerden die aardig kunnen beuren, maar het afgemaakt hebben van een zware studie als ectrie heeft bij een sollicitatie buiten het directe vaakgebied niet meer effect dan een mensa-lidmaatschap.
Daar geloof ik niets van.

Econometristen zijn vaak veel analytischer dan de gemiddelde persoon. Ze kunnen vrijwel elk baan aan die elk econoom of bedrijfskundige kan. Voor wiskundigen geldt dat evenmin.
pi_31506455
quote:
Op zondag 16 oktober 2005 20:02 schreef .Tarzan. het volgende:
Het studeren van ectrie heeft bij een sollicitatie buiten het directe vakgebied niet meer effect dan een mensa lidmaadschap = niet gaan studeren en lid worden van mensa als je slim genoeg bent

Haha, even zonder dollen. Vergeleken met de studie wiskunde en de studie economie/ bedrijfskunde. Is je kans op de (algemene) arbeidsmarkt dan met ectrie niet groter dan die van die twee andere studies?
Jazeker is je kans groter, vooral vergeleken met economie; maar wanneer je zelf dat niveau hebt, kun je veel meer dan waar je voor geleerd hebt
quote:
Rally wat voor bedrijfje ben je begonnen? Heb je in de praktijd van dat bedrijf wat aan je (gedeeltelijke opleiding) ectrie?
Gewoon IT; nee, heb ik niks aan gehad. Maar de eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat het vooral de zes jaar Latijn is geweest die mij hebben geholpen mijn analytisch denkvermogen structureel te gebruiken. Ik heb maar één jaar ectrie gedaan en dat was alleen maar een beetje losse economie en wiskunde vakken.

Wat ik vooral bedoel te zeggen is dat iemand op dat niveau ook zonder verdere opleiding zich in de maatschappij heel snel op kan werken naar een functie op datzelfde niveau. Daarbij kan ik me ook nog steeds heel goed vinden in de idee zoals de Romeinen aanhingen dat je pas later moet gaan studeren en voor die tijd eerst ervaring op andere gebieden op moet doen, zoals bijvoorbeeld in het leger.
  maandag 17 oktober 2005 @ 13:37:16 #73
129127 .Tarzan.
Zwaaien met die billen
pi_31510401
* .Tarzan. is een gymnasium dropout
pau·per·to·pic = TVP
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar: