Het verschil is dat je bij economie 1 vooral domweg formules en modelletjes uit je hoofd moet leren, terwijl je bij econometrie leert om dingen af te leiden en modellen te bouwen. Dat laatste is veel interessanter imho.quote:Op woensdag 28 september 2005 22:27 schreef Rejected het volgende:
Maar de vraag is voor mij meer of ik het aan kan sinds ik niet zo goed ben in economie(denk ik)
quote:Op woensdag 28 september 2005 23:23 schreef foton het volgende:
Het is wel bijzonder belangrijk dat je matrix-rekenen begrijpt! Als dat een probleem is dan krijg je het zwaar.
Nee, dat is niet moeilijk. Maar ik heb daar aardig wat mensen over zien struikelen. Sommige mensen snappen dat op eoa manier gewoon niet. En het is toch zo'n beetje de basis van alles wat je gaat bestuderen bij econometrie.quote:Op woensdag 28 september 2005 23:24 schreef McCarthy het volgende:
[..]
lin alg bedoel je
das toch niet zo moeilijk?
Dat moet je dan ook weer niet overdrijven...quote:Op woensdag 28 september 2005 23:30 schreef Nouk het volgende:
Met deze studie kan je echt heel veel geld gaan verdienen omdat zo weinig mensen het doen! Stond laatst ergens op nummer 1.
hmmquote:Op woensdag 28 september 2005 23:30 schreef Nouk het volgende:
Met deze studie kan je echt heel veel geld gaan verdienen omdat zo weinig mensen het doen! Stond laatst ergens op nummer 1.
Ik studeer volgend maand in Econometrie af.quote:Op woensdag 28 september 2005 22:00 schreef Rejected het volgende:
Als leerling van 6 VWO ik wil misschien econometrie studeren (aan de VU).
Ik heb het profiel N&T en vind Wiskunde B1 een erg leuk vak.
In de 4e klas had ik economie 1 gekozen, en dat had ik na een half jaar laten vallen omdat ik er veel moeite mee had.
Mijn vraag is dus, is econometrie wel zo een goede studie voor mij.
Misschien zijn er mede FOK!ers die hier ervaring mee hebben.
Hangt ervan af hoe diep je gaat. Ik heb een keer linear algebra met wiskundigen gevolgd en godverdomme dat vond ik moeilijk. (Nou ja, toch ook in een keer gehaald met zeven).quote:Op woensdag 28 september 2005 23:24 schreef McCarthy het volgende:
[..]
lin alg bedoel je
das toch niet zo moeilijk?
wat voor baan moet je dan aan denken?quote:Op donderdag 29 september 2005 10:30 schreef Bijsmaak het volgende:
[..]
Ik studeer volgend maand in Econometrie af.
Kennis van economie 1 of 2 is totaal onbelangrijk. Wat wel erg belangrijk is dat je veel van wiskunde houdt. De opleiding bestaat grotendeels uit wiskunde(kansrekenen). Trouwens het lijkt me erg sterk als je wiskunde B1 wel aan kan, maar economie 1. Misschien was je toen gewoon niet erg gemotiveerd.
Ik kan zeggen dat erg veel vraag is naar afgestudeerde econometristen. Maar laat dat niet de enige reden zijn om deze opleiding te volgen.
dus jullie lin alg is makkelijker.quote:Op donderdag 29 september 2005 10:32 schreef Bijsmaak het volgende:
[..]
Hangt ervan af hoe diep je gaat. Ik heb een keer linear algebra met wiskundigen gevolgd en godverdomme dat vond ik moeilijk. (Nou ja, toch ook in een keer gehaald met zeven).
Ik ben dit jaar afgestudeerd in de Technische Wiskunde (Delft) en doe er nu econometrie achteraan. Ik volg nu een schakelprogramma van maar liefst 2 vakkenquote:Op vrijdag 30 september 2005 10:09 schreef McCarthy het volgende:
Als je in de wiskunde afgestudeerd ben, hoe makkelijk is het dan om daarna nog een econometrie titel (bachelor + master) te kijgen?
Ik neem aan dat ik niet de volle 5 jaar moet?
Als je theoretische wiskunde WO gedaan hebt, moet het geen probleem zijn.quote:Op vrijdag 30 september 2005 10:09 schreef McCarthy het volgende:
Als je in de wiskunde afgestudeerd ben, hoe makkelijk is het dan om daarna nog een econometrie titel (bachelor + master) te kijgen?
Ik neem aan dat ik niet de volle 5 jaar moet?
Mwah........quote:Op vrijdag 30 september 2005 10:02 schreef Rejected het volgende:
Woohooo
Bedankt voor alle reacties.
Ik weet nu dat ik een kans van slagen heb zonder economische kennis
Eerste jaar was inderdaad droog, tweede jaar al stuk minder, en vanaf mn derde jaar begon ik enkele vakken zowaar leuk te vindenquote:
Zulk soort opmerkingen zijn net als koffie; hard nodig om de dag door te komenquote:Op zondag 9 oktober 2005 22:33 schreef Knakker het volgende:
[..]
Eerste jaar was inderdaad droog, tweede jaar al stuk minder, en vanaf mn derde jaar begon ik enkele vakken zowaar leuk te vindenOh ja, en het nut van de vakken die ik in mn eerste jaar gehad heb zag ik pas in het vierde jaar in!
Maar laat je niet van de wijs brengen: dit geldt voor praktisch elke studie. Over het algemeen moet je bij elke studie de suffe basis doorwerken voordat je met dingen bezig kunt die jíj leuk in vindt.
Knakker, wat zijn de dingen die je nu leuk vind aan je studie?quote:Op zondag 9 oktober 2005 22:33 schreef Knakker het volgende:
[..]
Eerste jaar was inderdaad droog, tweede jaar al stuk minder, en vanaf mn derde jaar begon ik enkele vakken zowaar leuk te vindenOh ja, en het nut van de vakken die ik in mn eerste jaar gehad heb zag ik pas in het vierde jaar in!
Maar laat je niet van de wijs brengen: dit geldt voor praktisch elke studie. Over het algemeen moet je bij elke studie de suffe basis doorwerken voordat je met dingen bezig kunt die jíj leuk in vindt.
Bij econometrie zijn ze erg goed in het verzinnen van afkortingen, dus graag even uitleggen waar 'jouw' ORM voor staat.quote:Op dinsdag 11 oktober 2005 15:00 schreef sefer het volgende:
Nog mensen hier die ORM doen?
Idd. Zo moeilijk is het helemaal nietquote:Op dinsdag 11 oktober 2005 19:21 schreef jpzegthallo het volgende:
[..]
Zo'n PO heb ik in de 4de nog voor Wiskunde A gemaakt. Matrices enzo.![]()
![]()
Wat is het verschil in de studie econometrie tussen die van de VU en die van de Erasmus? En welke afstudeerrichtingen zijn er in Rotterdam?quote:Op woensdag 12 oktober 2005 17:45 schreef hollander76 het volgende:
Ik zou ook zeker ff bij Rotterdam gaan kijkenHelemaal na het lezen van superbients verhaal
interessantquote:Erasmus University Rotterdam is the only Dutch university that offers the possibility to study Econometrics & Management Science in a dual variant. This variant includes a period of paid work with a company or another organization. The purpose of this work period is to gain experience and do research. Coaching takes place from within the workplace and from the university. Before students start working, they take preparatory courses such as oral and written communication skills and career management. The dual variant lasts about eighteen months.
Oke.... voor wat ik tot nu toe heb gehad he, ik weet het voor de komende jaren ook niet precies.quote:Op woensdag 12 oktober 2005 19:34 schreef .Tarzan. het volgende:
[..]
Wat is het verschil in de studie econometrie tussen die van de VU en die van de Erasmus? En welke afstudeerrichtingen zijn er in Rotterdam?
*Bijsmaak heeft bachelor economie en binnenkort master econometrie .quote:Op woensdag 12 oktober 2005 19:50 schreef .Tarzan. het volgende:
Tegenwoordig is het mogelijk om je bachelor te halen bij de ene universiteit en je master bij een andere. Bijvoorbeeld je bachelor bij de UvA omdat het lekker dichtbij is en je master in Utrecht, Rotterdam of bij de VU.
Of is dat niet aan te raden?
hoe doe je dat?quote:Op donderdag 13 oktober 2005 18:08 schreef Bijsmaak het volgende:
[..]
*Bijsmaak heeft bachelor economie en binnenkort master econometrie .
15% lijkt me wat weinig, maar er zijn wel veel afvallers jaquote:Op vrijdag 14 oktober 2005 16:28 schreef Game_Error het volgende:
Ik hoorde net op school dat slechts 15% van de mensen die hieraan beginnen het haalt, is dit waar? Ik zit er namelijk ook over te denken om econmetrie te gaan doen want zowel wiskunde als economie spreekt mij aan
15% is inderdaad een beetje weinig. Ik denk dat tussen de 40 en 60% van de mensen die aan de studie beginnen het ook afronden. Daarvan lukt het ongeveer 10% om na 4 jaar afgestudeerd te zijn. Het grootste deel is toch minimaal 5,5 - 6 jaar aan het studeren.quote:Op vrijdag 14 oktober 2005 16:28 schreef Game_Error het volgende:
Ik hoorde net op school dat slechts 15% van de mensen die hieraan beginnen het haalt, is dit waar? Ik zit er namelijk ook over te denken om econmetrie te gaan doen want zowel wiskunde als economie spreekt mij aan
dank je...quote:wat een nerdenclub bij de VU![]()
sta je op de fotoquote:
en op welke school heb jij gezeten, rally?quote:Op zondag 16 oktober 2005 06:27 schreef _-rally-_ het volgende:
* _-rally-_ is een ectrie dropoutOndanks dat ik de stof erg interessant vond heb ik me toch maar op m'n eigen bedrijf(je) gestort; het gevolg was dat ik 12 jaar later rechten ben gaan studeren
Overigens, zoals hierboven al gezegd: ectrie is veel wiskunde en kansrekening. En da's cool![]()
Gym.quote:Op zondag 16 oktober 2005 13:57 schreef .Tarzan. het volgende:
[..]
en op welke school heb jij gezeten, rally?
Duh. Zeg dat dan. Erasmus.quote:
Enorm veel vakken erbij volgen en heel, heel hard werken. Ik had dus wel enige voorkennis.quote:
Bij de volkskrant studiebijlage wel iig. Maar het schijnt dat je met deze studie niet gauw een auto van de zaak krijgt o.i.d.quote:Op woensdag 28 september 2005 23:30 schreef Nouk het volgende:
Een auto van de zaak is toch geen motivatie om een bepaalde opleiding te volgen?quote:Op zondag 16 oktober 2005 18:13 schreef Game_Error het volgende:
Mijn econmie lerare shad het erover dat je al een auto van de zaak had voor je af was gestudeerd :p
Als je onder streep kijkt, kost een studie alleen maar geld; het zijn de afgestudeerden die aardig kunnen beuren, maar het afgemaakt hebben van een zware studie als ectrie heeft bij een sollicitatie buiten het directe vaakgebied niet meer effect dan een mensa-lidmaatschap.quote:Op zondag 16 oktober 2005 18:04 schreef thettes het volgende:
Maar wss verdient deze studie inderdaad zeer aardig![]()
Daar geloof ik niets van.quote:Op zondag 16 oktober 2005 18:56 schreef _-rally-_ het volgende:
[..]
Als je onder streep kijkt, kost een studie alleen maar geld; het zijn de afgestudeerden die aardig kunnen beuren, maar het afgemaakt hebben van een zware studie als ectrie heeft bij een sollicitatie buiten het directe vaakgebied niet meer effect dan een mensa-lidmaatschap.
Jazeker is je kans groter, vooral vergeleken met economie; maar wanneer je zelf dat niveau hebt, kun je veel meer dan waar je voor geleerd hebtquote:Op zondag 16 oktober 2005 20:02 schreef .Tarzan. het volgende:
Het studeren van ectrie heeft bij een sollicitatie buiten het directe vakgebied niet meer effect dan een mensa lidmaadschap = niet gaan studeren en lid worden van mensa als je slim genoeg bent![]()
Haha, even zonder dollen. Vergeleken met de studie wiskunde en de studie economie/ bedrijfskunde. Is je kans op de (algemene) arbeidsmarkt dan met ectrie niet groter dan die van die twee andere studies?
Gewoon IT; nee, heb ik niks aan gehad. Maar de eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat het vooral de zes jaar Latijn is geweest die mij hebben geholpen mijn analytisch denkvermogen structureel te gebruiken. Ik heb maar één jaar ectrie gedaan en dat was alleen maar een beetje losse economie en wiskunde vakken.quote:Rally wat voor bedrijfje ben je begonnen? Heb je in de praktijd van dat bedrijf wat aan je (gedeeltelijke opleiding) ectrie?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |