abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_31010145
Als leerling van 6 VWO ik wil misschien econometrie studeren (aan de VU).
Ik heb het profiel N&T en vind Wiskunde B1 een erg leuk vak.
In de 4e klas had ik economie 1 gekozen, en dat had ik na een half jaar laten vallen omdat ik er veel moeite mee had.
Mijn vraag is dus, is econometrie wel zo een goede studie voor mij.

Misschien zijn er mede FOK!ers die hier ervaring mee hebben.
  Moderator woensdag 28 september 2005 @ 22:06:37 #2
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_31010360
http://nl.wikipedia.org/wiki/Econometrie heb je misschien iets aan.
Je weet het zelf het beste.
Wiskunde lukt mij duidelijk niet, maar bepaalde dingen liggen je in een vak meer dan iets anders.
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
  woensdag 28 september 2005 @ 22:18:09 #3
83417 MeneerGiraffe
Het is Menéér Giraffe voor jou
pi_31010779
Als je economie en de wat wiskundigere kant interessant vindt dan moet je het vooral doen. Middelbare school economie is idd saai. Heb het ook laten vallen en ik wil nu ook econometrie gaan doen na m'n wiskunde bachelor.
pi_31011105
Maar de vraag is voor mij meer of ik het aan kan sinds ik niet zo goed ben in economie(denk ik)
  woensdag 28 september 2005 @ 23:19:21 #5
119078 McCarthy
communistenjager
pi_31013159
je kan het altijd een half jaartje proberen. Dat is in principe gratis.

mij lijkt het een leuke studie.

Heb je wel interesse in economie, (in de zin van dat je regelmatig het econ. katern van de krant leest)
Het nationaal product is hetzelfde als een taart waar uiteraard iedereen recht op heeft, als overheden met geld smijten heet het investeren en als bedrijven investeren heet het een sprinkhanenplaag. McCarthy
  woensdag 28 september 2005 @ 23:21:22 #6
119078 McCarthy
communistenjager
pi_31013241
de wiskunde bestaat op zich uit aardig wat statistiek.Dat moet je leuk vinden. Ik zelf als wiskundige vind statistiek het minst leuk.
Het nationaal product is hetzelfde als een taart waar uiteraard iedereen recht op heeft, als overheden met geld smijten heet het investeren en als bedrijven investeren heet het een sprinkhanenplaag. McCarthy
pi_31013321
quote:
Op woensdag 28 september 2005 22:27 schreef Rejected het volgende:
Maar de vraag is voor mij meer of ik het aan kan sinds ik niet zo goed ben in economie(denk ik)
Het verschil is dat je bij economie 1 vooral domweg formules en modelletjes uit je hoofd moet leren, terwijl je bij econometrie leert om dingen af te leiden en modellen te bouwen. Dat laatste is veel interessanter imho.

Het is wel bijzonder belangrijk dat je matrix-rekenen begrijpt! Als dat een probleem is dan krijg je het zwaar.
  woensdag 28 september 2005 @ 23:24:31 #8
119078 McCarthy
communistenjager
pi_31013356
quote:
Op woensdag 28 september 2005 23:23 schreef foton het volgende:

Het is wel bijzonder belangrijk dat je matrix-rekenen begrijpt! Als dat een probleem is dan krijg je het zwaar.

lin alg bedoel je
das toch niet zo moeilijk?
pi_31013417
Overigens kun je nog aardig wat afstudeervarianten kiezen waarin macro economie minder gewicht heeft (tenminste, zo was dat in Tilburg).
  woensdag 28 september 2005 @ 23:28:32 #10
64019 crew  foton
__--*--__
pi_31013507
quote:
Op woensdag 28 september 2005 23:24 schreef McCarthy het volgende:

[..]

lin alg bedoel je
Nee, dat is niet moeilijk. Maar ik heb daar aardig wat mensen over zien struikelen. Sommige mensen snappen dat op eoa manier gewoon niet. En het is toch zo'n beetje de basis van alles wat je gaat bestuderen bij econometrie.
ps: een middelbare scholier zonder wiskunde A weet waarschijnlijk niet goed wat je bedoelt met lineaire algebra...
pi_31013563
Met deze studie kan je echt heel veel geld gaan verdienen omdat zo weinig mensen het doen! Stond laatst ergens op nummer 1 .
  woensdag 28 september 2005 @ 23:32:50 #12
64019 crew  foton
__--*--__
pi_31013657
quote:
Op woensdag 28 september 2005 23:30 schreef Nouk het volgende:
Met deze studie kan je echt heel veel geld gaan verdienen omdat zo weinig mensen het doen! Stond laatst ergens op nummer 1 .
Dat moet je dan ook weer niet overdrijven...
De kans dat je wat meer zult verdienen dan wanneer je nederlands gaat studeren is wel groot ja, maar ik denk dat je met bijv. rechten net zoveel kans maakt op een goed inkomen. Het startsalaris is wel relatief hoog, imo.
  donderdag 29 september 2005 @ 10:25:09 #13
119078 McCarthy
communistenjager
pi_31020434
quote:
Op woensdag 28 september 2005 23:30 schreef Nouk het volgende:
hmm
interresant
pi_31020581
quote:
Op woensdag 28 september 2005 22:00 schreef Rejected het volgende:
Als leerling van 6 VWO ik wil misschien econometrie studeren (aan de VU).
Ik heb het profiel N&T en vind Wiskunde B1 een erg leuk vak.
In de 4e klas had ik economie 1 gekozen, en dat had ik na een half jaar laten vallen omdat ik er veel moeite mee had.
Mijn vraag is dus, is econometrie wel zo een goede studie voor mij.

Misschien zijn er mede FOK!ers die hier ervaring mee hebben.
Ik studeer volgend maand in Econometrie af.

Kennis van economie 1 of 2 is totaal onbelangrijk. Wat wel erg belangrijk is dat je veel van wiskunde houdt. De opleiding bestaat grotendeels uit wiskunde(kansrekenen). Trouwens het lijkt me erg sterk als je wiskunde B1 wel aan kan, maar economie 1. Misschien was je toen gewoon niet erg gemotiveerd.

Ik kan zeggen dat erg veel vraag is naar afgestudeerde econometristen. Maar laat dat niet de enige reden zijn om deze opleiding te volgen.
pi_31020623
quote:
Op woensdag 28 september 2005 23:24 schreef McCarthy het volgende:

[..]

lin alg bedoel je
Hangt ervan af hoe diep je gaat. Ik heb een keer linear algebra met wiskundigen gevolgd en godverdomme dat vond ik moeilijk. (Nou ja, toch ook in een keer gehaald met zeven).
pi_31022298
Mijn ervaring is dat echte voorkennis of interesse in de economie die je op de middelbare school totaal niet belangrijk is. Als je wiskunde B leuk vindt en er een beetje 'feeling' voor hebt, dan is econometrie een geschikte studie. Die paar economievakken die je krijgt worden ook vaak op een wiskundige manier benaderd en zijn met een beetje inzicht (wat vaak wel aanwezig is als je goed bent in wiskunde) ook goed te doen.

Moraal van dit verhaal: kennis en aanleg voor wiskunde zijn vele malen belangrijker dan kennis en aanleg voor economie.
Everytime she sneezes I believe it's love
pi_31051394
Woohooo
Bedankt voor alle reacties.
Ik weet nu dat ik een kans van slagen heb zonder economische kennis
  vrijdag 30 september 2005 @ 10:07:26 #18
119078 McCarthy
communistenjager
pi_31051516
quote:
Op donderdag 29 september 2005 10:30 schreef Bijsmaak het volgende:

[..]

Ik studeer volgend maand in Econometrie af.

Kennis van economie 1 of 2 is totaal onbelangrijk. Wat wel erg belangrijk is dat je veel van wiskunde houdt. De opleiding bestaat grotendeels uit wiskunde(kansrekenen). Trouwens het lijkt me erg sterk als je wiskunde B1 wel aan kan, maar economie 1. Misschien was je toen gewoon niet erg gemotiveerd.

Ik kan zeggen dat erg veel vraag is naar afgestudeerde econometristen. Maar laat dat niet de enige reden zijn om deze opleiding te volgen.
wat voor baan moet je dan aan denken?
  vrijdag 30 september 2005 @ 10:08:23 #19
119078 McCarthy
communistenjager
pi_31051541
quote:
Op donderdag 29 september 2005 10:32 schreef Bijsmaak het volgende:

[..]

Hangt ervan af hoe diep je gaat. Ik heb een keer linear algebra met wiskundigen gevolgd en godverdomme dat vond ik moeilijk. (Nou ja, toch ook in een keer gehaald met zeven).
dus jullie lin alg is makkelijker.
Hoe zit het met statistiek? Dat is dan zeker bij ons makkelijker?
Gebruiken jullie er veel maattheorie bij?
  vrijdag 30 september 2005 @ 10:09:57 #20
119078 McCarthy
communistenjager
pi_31051576
Als je in de wiskunde afgestudeerd ben, hoe makkelijk is het dan om daarna nog een econometrie titel (bachelor + master) te kijgen?

Ik neem aan dat ik niet de volle 5 jaar moet?
pi_31058560
Ik overweeg ook om na mijn VWO (wi B12, geen economie) econometrie te gaan studeren.

Wat is matrix rekenen eigenlijk?
pi_31058873
quote:
Op vrijdag 30 september 2005 10:09 schreef McCarthy het volgende:
Als je in de wiskunde afgestudeerd ben, hoe makkelijk is het dan om daarna nog een econometrie titel (bachelor + master) te kijgen?

Ik ben dit jaar afgestudeerd in de Technische Wiskunde (Delft) en doe er nu econometrie achteraan. Ik volg nu een schakelprogramma van maar liefst 2 vakken zodat ik volgend jaar kan instromen in de Master. Evt. andere vakken die ik erbij doe zijn niet verplicht, ik kan zelf bepalen of ik gewoon de colleges volg en tentamens ga maken (heeft geen gevolgen verder als ik die niet zou halen )... Je krijgt trouwens geen Bachelor titel als je dit op deze manier doet, succes!
pi_31060988
quote:
Op vrijdag 30 september 2005 10:09 schreef McCarthy het volgende:

Als je theoretische wiskunde WO gedaan hebt, moet het geen probleem zijn.

Voor banen moet je naar intermediar.nl gaan en econometrie invullen.
pi_31121208
Het enige dat belangrijk is wil je Econometrie kunnen doen, is dat je feeling moet hebben voor wiskunde en abstract denken.

Ik ben het levende voorbeeld van iemand die met een 5.6 voor Wiskunde B (oude stijl) is geslaagd voor het VWO, maar die toch genoeg 7s en 8en heeft gehaald tijdens zn studie Econometrie. Op het VWO was ik vooral lui; deed helemaal níets. Er zijn ook mensen uit mijn jaar geweest die hard voor Wiskunde B hun best hebben gedaan en met een 8 of hoger zijn geslaagd voor het VWO, maar binnen een jaar zijn afgehaakt omdat ze het niet konden bolwerken.

Mijn eerste twee jaar bestond voor 1/3 uit wiskunde en 1/3 uit statistiek; de rest waren economisch/financieel georiënteerd of waren inleidende vakken binnen de afstudeerrichtingen die in Groningen aangeboden werden. Al met al vond ik het wel een leuke studie, en mijn afstudeeronderzoek vind ik écht leuk, al zou ik nu denk ik iets anders gaan doen - maar dat heeft meer te maken met hoe ik mij ontwikkeld heb de afgelopen jaren.

Succes met orienteren!
  zondag 2 oktober 2005 @ 22:37:29 #25
119078 McCarthy
communistenjager
pi_31128469
1. waar gaat je afstudeerproject over?
2. http://www.intermediar.nl/
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')