abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 28 september 2005 @ 19:19:51 #1
109687 -Angel-
Play that funky music.
pi_31006389
Wat hebben deze harde werkers vanuit Sicilië in positieve zin zoal bijgedragen aan de cultuur, vanuit een historisch perspectief gezien?
  woensdag 28 september 2005 @ 19:26:27 #2
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_31006612
Waar wil je heen met dit topic? Wat is je motivatie hiervoor? En het is goede gewoonte in C&H dat er wat uitgebreidere OP's geplaatst worden.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
  woensdag 28 september 2005 @ 19:41:18 #3
109687 -Angel-
Play that funky music.
pi_31007121
quote:
Waar wil je heen met dit topic?
De maffie is ontstaan op Sicilië, wat voor positieve invloed heeft dit gehad op de cultuur van degene die wonen op Sicilië. Want hoewel men later de maffia verafschuwde ... hoe was dit nu gesteld in het begin. En als we verder down the line gaat wat voor invloed had dit op de cultuur in Amerika. Waarom verheerlijkt men in de VS bijvoorbeeld het fictieve karakter van Tony Soprano in de "The Sopranos"?
quote:
Wat is je motivatie hiervoor?
Domme vraag. Waarom kijken mensen naar "The Gothfather"? En ik denk inet dat de mensen in GC op de hoogte zijn van de geschiedenis van de maffia .
quote:
En het is goede gewoonte in C&H dat er wat uitgebreidere OP's geplaatst worden.
Een gewoonte is geen regel.
pi_31007398
Je krijgt serieuzere reacties op je topic als je wat meer over de achtergrond vermeld, en ook aangeeft waar je interesse vandaan komt. Dit geeft de lezers de kans om hierop in te springen. Zodoende zal je topic dan een grotere kans van slagen hebben omdat het juist vooral een leesforum is. Vandaar L_V's opmerking, Angel.
Kleine tip.
(Un)masking for the greater good.
pi_31009442
Geen positieve invloed,zowel in Sicilië als in Amerika, integendeel.
Geromantiseerde filme en tv sterren zijn niet meer dan dat en hebben dus weining met de werkelijkheid van doen.
Helpt waar hij kan!
pi_31020411
NoSigar: klopt niet helemaal, ik heb een keer een artikel gelezen over de sociale rol die de mafia begin 20e eeuw op sicilië speelde. Ik kan me er echter niet veel meer van herinneren. Het kwam geloof ik een beetje neer op het principe van 'nobody hurts my little brother but me'...
Time's fun when you're having flies - Kermit the Frog
pi_31024908
Daar heb ik iig niks van gelezen in het boek Cosa Nostar van John Dickie, een van de laatste grote overzichtswerken over de Siciliaanse mafia. (ligt zelfs in Italie in de winkel).
Het komt allemaal neer op het recht van de gewelddadigste.
Helpt waar hij kan!
  donderdag 29 september 2005 @ 15:28:14 #8
117567 desaparacido
nu inclusief spelfout!
pi_31028414
Het enige wat ik me enigszins kan voorstellen is misschien dat ze een rol hebben gespeeld in het organiseren van vroege italiaanse migranten in Amerika. Maar ook alleen omdat het hier gaat om een groep met een hoge organisatiegraad die de mogelijkheden daartoe bezat. Dat betekent overigens niet dat ze daartoe geneigd waren. In feite, op Wikipedia staat niks wat er op wijst.

Ik heb wel ooit een hele goede film gezien over de opkomst van Siciliaanse cosa nostra, I Centi Passi, daaruit bleek dat ze weinig positiefs hebben bijgedragen.
As your attorney I advise you to rent a very fast car with no top.
  vrijdag 30 september 2005 @ 22:50:47 #9
109687 -Angel-
Play that funky music.
pi_31072194
quote:
Op donderdag 29 september 2005 15:28 schreef desaparacido het volgende:

Ik heb wel ooit een hele goede film gezien over de opkomst van Siciliaanse cosa nostra, I Centi Passi, daaruit bleek dat ze weinig positiefs hebben bijgedragen.
Is er eigenlijk nog een officiele website van die film?
  zaterdag 1 oktober 2005 @ 11:58:38 #10
9568 Witchfynder
/dev/bassguitar
pi_31081171
Ik heb vaag ooit ergens iets gelezen over hoe de mafia begin 20ste eeuw zich in de VS ging bemoeien met de vakbonden en hen zo organiseerden dat zij een flinke kracht waren. Ongetwijfeld om zo de fabrieken in hun macht te krijgen, maar met als bijkomend resultaat dat de omstandigheden van de arbeiders verbeterden.
Ook heb ik verhalen gehoord dat de mafia buurten veilig hield voor de gemiddelde burger door de kleine criminelen, straatrovers, inbrekers etc, tja uh... 'weg te houden'.

Hm, nu ff bronnen erbij zoeken hehe.

Maar ik denk dat dit vooral uitzonderingen waren, want de eerste berichten die ik hoor zijn:

it started out with exploited workers but then the gangsters took over. However nowadays, some workers say, "Well what's the difference if the Mafia runs the union, as long as I get good wages?" In some places, that is okay. [But] if the Mafia runs the union, they skim off... They make sweet-heart deals with the boss so that the wages are not very good. And the pension rights, in some instances, are almost non-existent.

One of the tricks they use, in the Chicago area and probably across the country, they make certain that small employees are forced to join a union even if they don't work regularly. And they've got to contribute like 8 dollars an hour, if they're skilled tradesmen, to the "health and welfare fund". And if the worker does not work regularly (like seasonal workers)... if they don't work for a month, whatever it is, that so many dollars to that "health and welfare fund" is for *nothin'*! Because the insurance only continues if you pay regularly.

- Sherman Skolnick

One of the most notorious Mafia schemes was the infiltration of labor unions. For several decades, it is believed that every major construction project in New York City was controlled by the Mafia. Mobsters paid off or threatened union leaders to get a piece of the action whenever a union group got a construction job, and they sometimes made their way into the ranks of leadership themselves. And once the Mafia had its grip firmly on a union, it could control an entire industry. Mafioso could get workers to slow or halt construction if contractors or developers didn't make the right payoffs, and they had access to huge union pension funds. At one point, the Mafia could have brought nearly all construction and shipping in the United States to a halt. But the last 20 years have seen the federal government crack down on Mafia-union connections to a great extent.

The current structure of the Mafia took centuries to develop. To learn about the history of the mafia and to see how law enforcement has dealt with organized crime over the years, read on.

http://people.howstuffworks.com/mafia5.htm

Wel een beetje een zijspoor, maar ik vond het zo leuk. Van dezelfde site:

n the early 1900s, organized crime had so thoroughly infiltrated Sicilian life that it was virtually impossible to avoid contact with the Mafia. Dictator Benito Mussolini cracked down on the Mafia using harsh, often brutal methods. But when U.S. troops occupied Sicily during World War II, they mistook the many jailed criminals for political prisoners and not only set them free, but also appointed many of them as mayors and police chiefs. Before long, the Mafia had a firm grasp on Italy's Christian Democrat party.

[ Bericht 72% gewijzigd door Witchfynder op 01-10-2005 12:05:30 ]
Mijn band: Conorach || MySpace || Twitter || Lastfm
"The band makes it rock. The crew makes it roll" - Dave Mustaine
There are two kinds of people in the world: those who like Heavy Metal and those who hate music.
  maandag 3 oktober 2005 @ 00:53:44 #11
11803 Vivi
Computer off. Life on.
pi_31133457
quote:
Op woensdag 28 september 2005 19:41 schreef -Angel- het volgende:

Goth father

[ Bericht 2% gewijzigd door Vivi op 03-10-2005 01:01:16 ]
Ik adem in en kalmeer. Ik adem uit en glimlach.
  maandag 3 oktober 2005 @ 01:00:06 #12
11803 Vivi
Computer off. Life on.
pi_31133611
"Mafia" is verzamelnaam een van een geheel van geheime criminele organisaties, georganiseerd in afdelingen. In het Italiaans en Siciliaans wordt het als mafia geschreven, de extra f in de Nederlandse spelling zorgt ervoor dat de uitspraak beter overeenkomt met het Italiaans. De oorspronkelijke maffia is ontstaan op Sicilië ("Cosa Nostra"--> "Onze zaken"), als antwoord op de 'overheersing' van de verschillende regeringen en tegenwoordig die van Rome. De tentakels spreiden zich uit over heel Italië, en bereikt verschillende delen van het Middellandse-Zeegebied. De term Mafiawordt tegenwoordig ook gebruikt voor georganiseerde misdaad in het algemeen.

Aan de top van de verschillende afdelingen (geleid door families) staan de "Don" (Heer). Zij worden bijgestaan door consiglieri (raadgevers). De Don geven opdrachten aan hun onderbazen Capi (meervoud van Capo), die op hun beurt de caporegimes aansturen. De uitvoerende handelingen worden verricht door de soldati.

Het ontstaan van de maffia begint al ruim voor de 19e eeuw; het Sicilië van toen was puur agrarisch, en in het bezit van edele landeigenaren, meestal met de status van baron. Deze 'nobili' staken natuurlijk niet zelf de handen uit de mouwen om het land te bewerken, en tegen een percentage van de oogst en een pachtsom, verdeelden zij het land onder de boeren. Om toezicht te houden op het eigendom, en er zeker van te zijn dat de oogst voldoende zou opbrengen, namen zij opzichters in dienst. Deze opzichters werden door de pachters 'chef', ofwel 'capo' genoemd. Deze capo was het aanspreekpunt voor het herverpachten van de grondstukken, en nog belangrijker de verdeling van het regenwater dat werd opgeslagen in de bassins ten behoeve van irrigatie. Het irrigeren van de akkers op het zeer droge eiland was de enige garantie voor welstand. Kort gezegd; hij die het water bezat of verdeelde, bezat ook de rijkdom en daardoor de macht. Opzichters waren corrupt, en vrij om te beschikken over het lot van vele pachters. Daar is de basis gelegd voor de hedendaagse maffia, die zich voornamelijk bezighoudt met prostitutie, afpersing en politiek.

De maffia heeft lang gehandeld volgens bepaalde codes die hen verboden in oneerbare zaken betrokken te zijn zoals drugshandel en prostitutie. Door de voortdurende jacht op leden van de maffia en het inperken van de mogelijkheden door de autoriteiten, werden de families als het ware gedwongen in deze winstgevende markten te stappen. Ook de voortdurende zucht naar geld en macht en de concurrentie met niet-Italiaanse misdaadorganisatie was hier debet aan.

Met de grootschalige emigratie van Zuid-Italianen naar Amerika, is ook daar een maffia ontstaan. Vooral de Siciliaanse maffia, de Cosa Nostra ('Onze zaak'), had zijn tentakels in Amerika. Daarom wordt de maffia in New York ook wel aangeduid als Cosa Nostra, alhoewel ze tegenwoordig niet meer dan een zakelijke relatie heeft met de originele Cosa Nostra. De New Yorkse maffia werd beheerst door de volgende 5 families:

Genovese
Gambino
Lucchese
Colombo (de naam Profaci was de oorspronkelijke naam van de oprichter)
Bonanno

Wat ik zelf altijd wel een mooi gebruik vond is Omerta (Nee, niet het computerspel )

Omertà is een Siciliaanse regel die inhoudt dat - wat er ook gebeurt (moord, diefstal of andere criminele activiteiten) - je met niemand over deze zaken praat, je te allen tijde je mond gesloten houdt tegen de autoriteiten. Het is een soort eed, je legt hem niet af maar als geboren Siciliaan heb je je hieraan te houden.

Overtreding van deze regel binnen de maffia betekent je doodvonnis. De daders van je executie laten een rat in je mond achter als teken dat je 'gepraat' hebt.
Ik adem in en kalmeer. Ik adem uit en glimlach.
  maandag 3 oktober 2005 @ 18:05:23 #13
109687 -Angel-
Play that funky music.
pi_31150379
The origin of the word “mafia” is uncertain, but it was used in the Sicilian dialect to mean beautiful, proud, something worthy of respect. Under the feudal land system, strongmen who collected rents for landowners and helped settle disputes in the absence of local government or courts came to be called mafiosi.
  maandag 3 oktober 2005 @ 18:57:07 #14
9568 Witchfynder
/dev/bassguitar
pi_31151877
quote:
Op maandag 3 oktober 2005 01:00 schreef Vivi het volgende:
(Nee, niet het computerspel )
Nee, want dat zuigt, ben ik na 3 accounts achter gekomen hehe.
Mijn band: Conorach || MySpace || Twitter || Lastfm
"The band makes it rock. The crew makes it roll" - Dave Mustaine
There are two kinds of people in the world: those who like Heavy Metal and those who hate music.
  maandag 3 oktober 2005 @ 23:41:20 #15
39333 Zelva
Fortunate observer of time
pi_31161658
quote:
Op maandag 3 oktober 2005 01:00 schreef Vivi het volgende:
Met de grootschalige emigratie van Zuid-Italianen naar Amerika, is ook daar een maffia ontstaan. Vooral de Siciliaanse maffia, de Cosa Nostra ('Onze zaak'), had zijn tentakels in Amerika. Daarom wordt de maffia in New York ook wel aangeduid als Cosa Nostra, alhoewel ze tegenwoordig niet meer dan een zakelijke relatie heeft met de originele Cosa Nostra.
Tegenwoordig? Als je 1931 tegenwoordig vindt, heb je gelijk.
pi_31387626
De Italiaanse maffia heeft de invasie van de geallieerden in Italia mogelijk gemaakt. Ze waren sterk tegen Mussolini en hebben zich fel tegen hem verzet.
  woensdag 12 oktober 2005 @ 17:33:01 #17
109687 -Angel-
Play that funky music.
pi_31387717
quote:
Op woensdag 12 oktober 2005 17:30 schreef LedZep het volgende:

De Italiaanse maffia heeft de invasie van de geallieerden in Italia mogelijk gemaakt. Ze waren sterk tegen Mussolini en hebben zich fel tegen hem verzet.
Ja, dat heb ik ook gelezen. Het probleem was de geallieerden opende in de veronderstelling dat het ging om politieke gevangen. Er zaten echter een groot aantal maffiosie tussen.
pi_31388206
Volgens 'mijn' bronnen heeft de FBI contact gezocht met een maffiabaas in de gevangenis van New York en hem gratie beloofd als de maffia zou helpen bij de invasie (Operation Husky).
pi_31388439
Ach nee, dat laatste is slechts een onbewezen gerucht. Het staat ook op Wikipedia zie ik nu,maar ik heb er nooit een serieuze bron voor gevonden. En de betrouwbaarste schrijvers over het onderwerp die ik ken, ook niet.
Ook was de mafia op Sicilië niet zo zeer tegen Mussolini, maar was Mussolini erg tegen de mafia: hij stuurde de IJzeren Prefect Cesare Mori naar Sicilië die de mafiosi met alle legale en illegale middelen effectief bestreed..
De Amerikaan-Italiaan Vito Genovese daarentegen kon het erg goed vinden met Mussolini, en zo waren er ook wel meer.

[ Bericht 0% gewijzigd door NoSigar op 14-10-2005 01:14:34 ]
Helpt waar hij kan!
pi_31411722
Oke, weer wat geleerd . Maar heeft de maffia dan geen enkele rol gespeeld toentertijd bij de invasie van de geallieerden?
pi_31418086
Het kan zijn dat individuele figuren iets betekend hebben, maar de mafia, als beweging een structurele bijdrage? Ik ben het nog nergens in serieus te nemen boeken tegen gekomen.
Een van de mythen is dat de geallieerden met gele vlaggetjes met daarop een letter L rondreden. (dat kan waar zijn, weet ik niet). De mythe is dat die L voor Lucky van Lucky Luciano stond. Kun je maar het best met een korreltje zout nemen.

Tijdens WOII ontstond de New Yorkse haven brand in het troepentransportschip en de marine was erg bang voor sabotage. Eén van de maatregelen die ze namen was dat ze Luciano in het geheim gecontacteerden om, via zijn invloed in de vakbond voor dokwerkers die volledig onder controle van de georganiseerde misdaad stonden, voor rust te zorgen in de haven. Als beloning kwam hij in een makkelijker gevangenis en is na WOII vrijgelaten en gedeporteerd naar Italië. Uit die geheimzinnigdoenerij rond die periode is waarschijnlijk het idee ontstaan dat LL iets meer gedaan heeft. Terwijl het eigenlijk een volstrekt belachelijk idee is dat het US-leger hun invasieplannen aan een gevangen crimineel zou verklappen.

[ Bericht 0% gewijzigd door NoSigar op 14-10-2005 00:52:57 ]
Helpt waar hij kan!
pi_31426551
quote:
Op donderdag 29 september 2005 13:13 schreef NoSigar het volgende:

Het komt allemaal neer op het recht van de gewelddadigste.
En zo is dat. Voorzover de mafia ergens aan heeft bijgedragen is dat aan een asociale, geweldadige samenleving, waarin de armen worden genaaid door penny-lotterys.

[ Bericht 33% gewijzigd door Lord_Vetinari op 14-10-2005 09:50:36 ]
And it's only the giving
That makes you
What you are
  vrijdag 14 oktober 2005 @ 08:24:39 #23
66444 Lord_Vetinari
pi_31429933
Tja.. Ik ga even overleggen of dit een opruimslotje of een definitief slotje moet worden...
  vrijdag 14 oktober 2005 @ 09:52:47 #24
66444 Lord_Vetinari
pi_31431192
Opgeruimd. We willen dit topic wel een kans geven, dus reageer on-topic of reageer niet. Mocht je van mening zijn dat iets een troll is, gebruik dan het Topic Report of de Feedback.
pi_31433747
In John Dickie's boek Cosa Nostra kun je lezen dat de opkomst van de citrusindustrie op Sicilië een belangrijke impuls heeft gegeven aan de maffia. Van producent via distributeur, groothandel, expeditie tot aan verwerkende industrie en neringdoenden overal parasiteerde de maffia er lustig op los.
I´m back.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')