Roel en Tanja in de keuken.
Roel: "Ben je mijn gezeik nu ook zat."
Tanja: "Niet alleen jou."
Roel: "Maar mij dus ook?"
Tanja: "Sommige dingen die je me in de dbk zei hangen me wel de strot uit. Maar jullie komen er nog wel achter."
Roel: "Jij komt er ook wel achter. Misschien dat het voor BB wel uitmaakt, maar voor de groep maakt het geen zak uit of je hier bent"
Tanja: "Dan nomineer je me toch gewoon Roel. Ik zal blij zijn als ik hieruit ben."
![]()
![]()
Chantal tegen Ralph: "Belly is buik"
Ralph: "Ik dacht even kont"
Chantal: "Voor sommigen is dat hetzelfde"
Ralph: "Zelfde omvang"
Roel, Chantal en Linda inmiddels in de woonkamer, over Tanja. Tanja schijnt haar eigen manier van leren te willen aanhouden.
Roel: "Ik zei toen in de dbk dat we ons moeten aanpassen aan haar manier van leren anders gaat ze naar huis. Toen zei ze dat ik moest ophouden anders gaat ze echt naar huis."
Chantal: "Ik vraag ook wel eens waarom ze bepaalde dingen doet."
Roel: 'Ik zei ook dat ze niet moet denken dat ze bij iedereen die geintjes kan uithalen."
Linda: "Ik heb ook gisteren voor het eerst iets gezegd."
Intussen draait Tanja op de bank een shaggie. Ze rookt hem niet op.
![]()
![]()
Roel gaat naar buiten en duikt enorm chagrijnig naast Dido. Hij geeft toe onwijs zin aan een sigaret te hebben.
Roel: "Ik sta echt zo strak als een snaar nu. Het is echt triest.... belachelijk"
Nathalie: "Laat het los. Het is nog 1 dag. 24 uurtjes, dat is een eitje"
Tanja gaat huilend de slaapkamer in. Chantal achter haar aan.
Tanja: "Het gaat gewoon niet. Die rantsoenen"
Chantal: "Er wordt heus goed voor je gezorgd"
Tanja: 'Dat vind ik niet. Ik ben het gewoon zat. Het is niet gezond. Ik heb voor bepaalde dingen gekozen en die wil ik volhouden. Ik had dingen anders verwacht. Ik heb besloten om gezond te eten zolang ik zwanger ben, maar daar kan ik niets meer over zeggen"
Chantal: "Dat had je kunnen weten"
Tanja: "Maar ik ben constant de lul"
Chantal: "Je bent helemaal niet constant de lul. "
Tanja: "Als Roel dan zo'n opmerking geeft dan vraag ik me af waar dat weer op slaat. Net vertelt hij me nog dat ik mijn houding moet aanpassen. Waarom nomineert ie me dan niet. Omdat hij mijn kind wil zien. Ik ga er echt uit."
Chantal: 'Ze doen echt alles wat je wil."
Tanja: "Ik krijg een emmer vol troep en chips... Wat heb ik eraan"
Chantal: "Het is voor niemand makkelijk. Jij krijgt magnetron maaltijden die wij heel graag willen. Wij moeten ons ook aanpassen. Wij hebben gemixte gevoelens. Bij jou komen hormonen erbij kijken"
Tanja: "Ik ben het beu het elke keer uit te leggen. Roel probeert mij te overtuigen dat ik zo moet denken als hij denkt."
Chantal: "Hij zit ook in een moeilijk parket met dat roken"
Tanja: "Hij moet mij niet gaan zeggen dat ik niet boeiend ben"
Chantal: "Dat is niet persoonlijk bedoeld, het is een aardige jongen"
Tanja: "Daar ben ik nu anders over gaan denken. Ook het slapen gaat hier niet meer."
Chantal: "Je spreekt straks gewoon in dat je een gesprek wil. Je bent hier toch niet gekomen om op te geven"
Tanka: "Ik heb er geen zin meer in. Het zit me tot hier. Ik moet me meer tegenover hem verdedigen dan tegenover andere mensen. Ik heb geen zin in die discussie. Ik ben zwanger en ik wil verse groente... punt."
Chantal: "Snap je dat veel mensen dat niet begrijpen. Dat je wel rookt enzo"
Tanja: "Daarom hamer ik zo op goed voedsel. Alles wat ik wel kan wil ik wel doen"
Chantal: "Het is voor ons allemaal een avontuur en we moeten het met elkaar rooien. Niemand weet hoe het is om zwanger te zijn. Het is best moeilijk om jou te zien eten terwijl wij dat niet kunnen. Het is van beide kanten moeilijk. Voor de groep omdat we extra begrip moeten tonen en voor jou is het moeilijk omdat jij je onbegrepen voelt"
Tanja: "Ik heb geen zin om mezelf steeds te verantwoorden. Ik wil gewoon naar huis om me voor te bereiden op de bevalling. Ik slaap hier ook slecht".
Chantal: "Je slaapt ook te lang"
Tanja: "Ik slaap te weinig. Ik heb geen energie voor die bevalling. Ik schijt in mijn broek voor die bevalling"
Chantal: "Maar je kunt niet bij elke tegenslag zeggen dat je eruit wil. Laat je geruststellen door BB"
Tanja: "Nee, ik heb het gehad. Ik zie het niet meer goedkomen. Met borstvoeding wil ik ook gewoon normaal eten hebben. Ik heb ook geen zin in gezeik en me steeds te moeten verantwoorden. Het gaat me om opmerkingen en zeker om opmerkingen van Roel. als ik niet boeiend genoeg ben, waarom nomineert hij Lin dan. Ik wil wel graag naar huis. Ik ga het opgeven en wil er morgen uit."
Chantal: "zo ga je niet naar huis. Dit is het mooiste watje kan overkomen."
(Chantal is bang dat het programma stopt als Tanja eruit gaat)
Tanja: 'Ik wil me gewoon lekker voelen. Vorige week was de laatste discussie over zwanger zijn. als mensen het niet begrijpen, dan niet. Ik heb het al zo vaak geprobeerd. Ook aan de hele groep. Ik heb daar geen zin meer in. Ik wil me niet de hele tijd verantwoorden. Ze komen er op een dag zelf wel achter. Als we praten gaat het weer een paar dagen goed en daarna is het weer mis. Zo wil ik me niet voelen. Daar heb ik geen zin in, dat heb ik er niet voor over. Het is het me niet meer waard, echt niet. Ik zit hier 5 weken en als ze me dan nog niet begrijpen, dan maar niet. En als dan iemand zegt dat ik niet boeiend ben..."
Chantal: "Dat bedoelt hij niet zo. Begrijp dat het voor de groep ook moeilijk is. Dat van die magnetronmaaltijden moet je gewoon uitleggen"
Tanja: "Dat heb ik al zo vaak gezegd en gisteren had ik weer die discussie met Roel. Ik heb daar gewoon geen zin meer in en ik word er ook chagrijnig van. Ik zie het gewoon niet meer zitten hier."
Chantal: "Waar ben je het meest bang voor?"
Tanja: "Voor het eten"
Chantal: "Dan gaan we dat gewoon vragen."
Tanja: "Hoeft niet. Ik wil me gewoon goed voelen voor de bevalling."
Chantal: "Je leeft in onzekerheid. Ik kan me voorstellen dat dat eng is. Ik denk dat je er niet goed genoeg over hebt nagedacht"
Tanja: "Ik dacht dat ze meer rekening met me zouden houden"
Chantal: "Ik weet niet wat er allemaal met jou besproken is. Ze gaan heus wel met je mee als je dingen vraagt!"
Tanja: "Wat kreeg ik nou van de week"
Chantal: "Ik denk dat dat een geintje was."
Tanja: "Als ik vraag om normaal eten ga je me toch geen chips enzo geven. En er waren ook wat dingen verschimmeld. Ik ga gewoon naar huis en dan kan ik doen wat ik altijd kan doen. Mijn eigen eten maken. Ik wil mijn gezonde dingen hebben. Als een dietiste zegt dat wortels enzo goed zijn, dan zal dat wel, maar ik denk er anders over. Als iknu doorga is het straks toch weer mis. Dan komen we weer in rantsoen en dat trek ik niet. Niet genoeg slaap, niet genoeg eten. Dan denk ik van oh mijn god hoe moet dat met borstvoeding. Het gaat gewoon niet. tegen kritiek in de groep ben ik wel opgewassen, als al die andere dingen maar goed gaan. Het is gewoon niet leuk. En van Roel is het wel de laatste waar ik het van had verwacht. Het was de druppel die de emmer deed overlopen. Ik zei nog dat hij moest stoppen omdat ik anders weg ga.. en hij gooit er zo nog een opmerking overheen!"
Chantal: "Dan moet je de bal terug kaatsen!"
Tanja: "Nee, zo ben ik niet. Hij geeft ook de mening aan van meerderen!"
Chantal: "Je kunt Roel niet als woordvoerder nemen voor de hele groep!"
Tanja: "Het zijn er vast meer. Waarom nomineren ze me dan niet. Omdat ze nieuwsgierig zijn naar mijn kind!"
Chantal: "Nee, blijkbaar vinden ze andere mensen vervelender dan jou!"
Tanja: "Nee, dat kan erbij mij niet meer in. Ik heb ergeen zin meer in"
Chantal: "Tan.. niet doen. Doe het dan voor je ouders! Er is niets mooiers dan je ouders trots maken!"
Tanja: "Het is geen doen meer. Met het eten gaat gewoon niet. En mijn vader is weer gezond dus ik kan nu gewoon naar huis!"
Chantal: "Het is hier allemaal niet persoonlijk tegen jou! Je kunt dat met dat eten niemand verwijten. Als jij niets hebt en ik eet een bord lekker eten naast jou leeg, zou jij ook balen!"
Tanja: "Ik zou alleen geen rot opmerkingen plaatsen. Ik heb er geen zin meer in. Ik ga naar huis."
Chantal: "Denk er nog even goed over na."
Dan komt Roel binnen en biedt meerdere malen zijn excuses aan en zegt dat hij zichzelf niet was.
Tanja: "Nee, ik ben niet boeiend, ik weet het nu wel"
Roel: "Dan moet je het zelf weten. Dan houdt het op natuurlijk!"
[ Bericht 1% gewijzigd door scanman01 op 28-09-2005 17:09:21 ]