abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Admin dinsdag 27 september 2005 @ 21:10:15 #1
1 crew  Danny
always and nevermore
pi_30981821
Ik werk in een winkel en sinds vandaag moeten wij opeens verplicht een naambordje dragen met daarop onze initialen en achternaam. Een flink aantal collega's is het hier absoluut niet mee eens, en dus is mijn vraag; kan een werkgever verplichten dat wij een naambordje dragen ?
Zie wat ik kijk: trakt.tv
pi_30981942
Waarom zouden die collega's het daar niet mee eens zijn dan?
  dinsdag 27 september 2005 @ 21:14:59 #3
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_30981950
Er is een week geleden een uitspraak geweest in een zaak tegen een taxichauffeur. Het lag iets anders omdat het om een chauffeurspas ging, maar de uitspraak van de rechter kwam er op neer dat je door het aanvaarden van dat beroep je privacy aan de kant zetten.. iets soortgelijks kan ik me als winkelmedewerker voorstellen.

pauze is net om, kan even niet de uitspraak erbij zoeken
Vampire Romance O+
pi_30982009
Ik werk ook in een winkel (met die Zweedse meubels) en ik en collega's dragen een bordje met alleen de voornaam erop. Van mijn achternaam vind ik het ook totaal niet belangrijk dat een klant die weet.
Verjaardagen zijn gezond -
hoe meer je er hebt, des te langer je leeft
pi_30982102
ik wil ook niet dat ik mijn naam bij deze post word weegegeven

nee ik zou het nut er niet van inzien van een naamplaatje.
pi_30982103
Ach in de jaren 40-45 was het ook heel normaal.
  dinsdag 27 september 2005 @ 21:21:32 #7
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_30982153
Als vrijwilliger in het verzorgingshuis moeten we vanaf nu ook pasjes zichtbaar dragen.. maar das dan net weer anders.. Op zich vind ik het voor een winkel niet zo erg vreemd.
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
  dinsdag 27 september 2005 @ 21:31:23 #8
41334 Sjtefan
Ik ben niet gek...
pi_30982426
quote:
Op dinsdag 27 september 2005 21:10 schreef Danny het volgende:
(...) Een flink aantal collega's is het hier absoluut niet mee eens? (...)
Hebben ze daar een goede reden voor dan?

Ik moet ook mijn toegangsbadge (inclusief die vreselijke pasfoto) de gehele dag zichtbaar dragen, staat ook mijn naam op enzo. Kan niet anders zeggen dan dat zoiets soms ontzettend handig is, vooral als mensen zich niet aan je voorstellen, dan kan je ze toch ineens met hun voornaam aanspreken.
Vooruit, nu zal mijn werkgever iets meer personeel hebben dan de winkel waar jij werkt en is dit vanuit beveiligingsoogpunt makkelijker, maar evengoed.....
... ik ben een vliegtuig
pi_30982594
Wat voor redenen voert de werkgever aan dat initialen en achternaam vermeld worden, en niet bijvoorbeeld alleen de voornaam? Gaat het er niet om dat een klant je aan kan spreken? Een voornaam lijkt mij dan nl. voldoende..
pi_30982620
quote:
Op dinsdag 27 september 2005 21:31 schreef Sjtefan het volgende:

[..]

Hebben ze daar een goede reden voor dan?

Ik moet ook mijn toegangsbadge (inclusief die vreselijke pasfoto) de gehele dag zichtbaar dragen
Maar werk jij niet in een beveiligde omgeving, waar de belangen van je werkgever veiligheid kunnen zijn? In een winkel zouden dergelijke belangen imo ontbreken..
  dinsdag 27 september 2005 @ 22:19:01 #11
41334 Sjtefan
Ik ben niet gek...
pi_30983704
quote:
Op dinsdag 27 september 2005 21:39 schreef Alicey het volgende:
Maar werk jij niet in een beveiligde omgeving, waar de belangen van je werkgever veiligheid kunnen zijn? In een winkel zouden dergelijke belangen imo ontbreken..
Da's waar en idd denk ik dat de belangen van mijn werkgever iets groter zijn dan die van een winkel, maar evengoed... mijn punt voor wat betreft de duidelijkheid blijft. Als ik als klant in een winkel kom vind ik het prettig om te kunnen zien hoe iemand heet. Waarom weet ik niet precies eigenlijk.

Tja, mag een werkgever dit van je eisen? Als de werkgever je bedrijfskleding laat dragen, of kledingvoorschriften heeft, waar dit bordje deel van uit maakt dan is er weinig tegen in te brengen denk ik.

@Danny
Maar nogmaals, wat voor redenen voeren jouw collega's (en jij denkelijk ook) dan precies aan om dit bordje niet te hoeven dragen?
... ik ben een vliegtuig
  Admin dinsdag 27 september 2005 @ 22:20:08 #12
1 crew  Danny
always and nevermore
pi_30983734
Ik ken de redenen van anderen niet, maar wel die van mijzelf. Ik zie de noodzaak niet om met naam te kunnen worden aangesproken. Ik ken de naam van de persoon die tegenover me staat ook niet. Daarnaast is het vrij makkelijk om mijn naam in te tikken in google en te weten wat ik hier op FOK! doe. Ik vind het prima als een FOK!user die weet waar ik werk langskomt en een praatje maakt, maar andersom zou ik het niet graag hebben. Ik maak op mijn werk al uren genoeg om er niet buiten m'n werk om ook nog mee geconfronteerd te worden en het is natuurlijk een kwestie van tijd voordat de eerste klanten zich melden met vragen
"Hej, ik heb gisteren een pc bij je gekocht, maar ditofdat lukt me niet..."
Prima hoor, zulke vragen, en ik beantwoord ze graag, maar dan niet in mijn spaarzame vrije tijd.
  Admin dinsdag 27 september 2005 @ 22:22:22 #13
1 crew  Danny
always and nevermore
pi_30983789
en nog ter aanvulling:
een discussie hier online zou serieuze consequenties kunnen hebben op de werkvloer als die persoon als klant privé en werksfeer niet uit elkaar zou kunnen houden.
(ik zal op mijn werk ook nooit iets verkopen aan iemand waarvan ik weet dat deze op FOK! actief is of mij hiervan kent)
pi_30986065
"Ja, maar de verkoper zei...."
- "Welke verkoper? Er werken er hier nogal wat."
"Ehm, meneer Roodbol."
- "Danny heb jij deze meneer een korting beloofd?"
pi_30986232
Danny, verkoop jij pc's?
pi_30986463
Het is al heel lang de gewoonte bij B.. om die Naamkaartjes te dragen.
Zal dus wel een beetje de Klad in zijn gekomen en trekken ze de touwtjes dus weer aan.
pi_30987605
Ik ben bang dat je hier weinig aan kan doen. Het is wel in meer winkels gebruikelijk om een naambordje te dragen. Wel kan ik het mij goed voorstellen dat je hier problemen mee hebt. Ik zou het zelf ook niet prettig vinden als een willekeurige klant mijn achternaam kan aflezen aan een naambordje en nog minder als zij mij daarmee zouden aanspreken. Daarnaast kan je ook te maken krijgen met buitengewoon vervelende klanten of gestoorde klanten, die je privé gaan lastig vallen. Verder heeft zo'n naambordje naar mijn mening ook geen enkele toegevoegde waarde voor een bedrijf of voor de normale klant.

Misschien kan je het probleem (met meerdere collega's) aankaarten bij de OR van jouw bedrijf, als het bedrijf daar genoeg werknemers voor heeft. Een voorstel zou kunnen zijn om het naambordje te vervangen door een functiebadge. Natuurlijk kan het naambordje op een gegeven moment ook kwijtraken
pi_30987709
Op mijn kaartje staat mijn privé-adres. Da's geen keuze, maar een relatieve verplichting. (ook hier loopt soms de discussie om dat weg te halen, aangezien daar soms rare dingen mee gebeuren met leuke huisbezoekjes....)

Of het te verplichten is, weet ik niet, maar waarom is een voornaam niet voldoende, eigenlijk. Dat vind ik in een "laagdrempelige" winkel als een electronica-winkel (en zeker die waar jij werkt) vrij normaal.
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
  Admin woensdag 28 september 2005 @ 07:50:28 #19
1 crew  Danny
always and nevermore
pi_30990953
quote:
Op dinsdag 27 september 2005 23:35 schreef Garman het volgende:
Het is al heel lang de gewoonte bij B.. om die Naamkaartjes te dragen.
Zal dus wel een beetje de Klad in zijn gekomen en trekken ze de touwtjes dus weer aan.
Het is een jaar of 3 geleden ooit eens ingevoerd inderdaad, maar dat is nooit een daverend succes geworden omdat ze gewoonweg niet gedragen werden of heel vaak kwijt raakten. De OR heeft het iig goedgekeurd destijds al na een discussie over privacy van de werknemer. Maar goed, het lijkt erop dat we die dingen dus regelmatig kwijt gaan zijn.
pi_30991004
Doen we hier toch ook. Stel je voor, een forum zonder 'naambordjes'. ''Ja die gast met die blauw met groene avatar met dat rondspringende poppetje erin...'' Lijkt me wat onpractisch.

Of ze het kunnen verplichten, geen idee.
pi_30991118
quote:
Op woensdag 28 september 2005 07:58 schreef FlyingFox het volgende:
Doen we hier toch ook. Stel je voor, een forum zonder 'naambordjes'. ''Ja die gast met die blauw met groene avatar met dat rondspringende poppetje erin...'' Lijkt me wat onpractisch.
Hier is het echter een naam die je volledig zelf uitzoekt, en waarbij het ook prima mogelijk is om als kloon iets te roepen zonder dat men weet dat jij het zegt.
You are not a beautiful and unique snowflake. You are the same decaying organic material as everyone else.
Choose sitting on that couch watching mind-numbing sprit-crushing game shows, stuffing fucking junk food into your mouth.
pi_30991152
quote:
Op woensdag 28 september 2005 08:11 schreef 700MB het volgende:

[..]

Hier is het echter een naam die je volledig zelf uitzoekt, en waarbij het ook prima mogelijk is om als kloon iets te roepen zonder dat men weet dat jij het zegt.
- Maar wie heeft u dan geholpen?
-- Ja, die kale knakker
- Danny?
-- Nee, op zijn bordje stond Kees.

woensdag 28 september 2005 @ 08:49:58 #23
1124 Mark
Awesome dad from hell
pi_30991527
quote:
Op woensdag 28 september 2005 00:11 schreef Five_Horizons het volgende:
Op mijn kaartje staat mijn privé-adres. Da's geen keuze, maar een relatieve verplichting. (ook hier loopt soms de discussie om dat weg te halen, aangezien daar soms rare dingen mee gebeuren met leuke huisbezoekjes....)
Dat gaat wel heel ver, dat zou ik niet pikken
We used to hate people - Now we just make fun of them - It's more effective that way
Elk jaar Towel Day!(2)](3)
Dommage arachide-fromage
pi_30991589
mijn vriendin loopt in het ziekenhuis ook met een badge met naam, functie en pasfoto rond, dus zo gek is het niet toch?
Alweer 2½ jaar papa!!
pi_30991614
quote:
Op woensdag 28 september 2005 00:11 schreef Five_Horizons het volgende:

Of het te verplichten is, weet ik niet, maar waarom is een voornaam niet voldoende, eigenlijk. Dat vind ik in een "laagdrempelige" winkel als een electronica-winkel (en zeker die waar jij werkt) vrij normaal.
Wat is het nut van je privé adres op je kaartje? Hier hebben we zelfs de mobiele nummers van de kaartjes gehaald om alles via de telefoniste te spelen..
Alweer 2½ jaar papa!!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')