Ik bedoelde ook mijn eigen, persoonlijke plannen. Waarin dus rekening hou met mijn vaste inkomsten, en waarop mijn spaar en investeergedrag gebaseerd is.quote:Op donderdag 29 september 2005 10:40 schreef Tafkahs het volgende:
[..]
Dat is een hele redelijke manier van werken, al kun je je vragen stellen bij het opmaken van een ontwikkelings- /ambitieplan. Je werkgever is namelijk net zo snel bereid om jou aan je gehaalde streefplannen te houden als dat jij dat van je werkgever mag verwachten.
In het geval dat die werkgever een beetje slordig is met z'n aankopen, vind ik het niet meer dan logisch dat jouw ontwikkelingsplan slechts als handvat gebruikt wordt en er een dergelijke regeling als een sociaal plan uit voortvloeit op het moment dat het bedrijf een rare sprong maakt. Dat houdt het bedrijf dynamisch en gezuiverd van blaam.
Helaas word zo'n ontwikkelingsplan in de regel eerder gebruikt om je makkelijker te ontslaan.
Nee, omdat het zelf bedelaars zijn.quote:Op donderdag 29 september 2005 11:24 schreef McCarthy het volgende:
want?
omdat het geen liefdadigheidsinstelling is?
Dat komt omdat types als jij rechts stemtquote:Op donderdag 29 september 2005 10:20 schreef McCarthy het volgende:
[..]
nee, de overheid is een betrouwbare rots in de branding
[..]
Ik kan de redenering volgen, en economen ook. Maar het probleem met economie is: het zijn rekenmodellen die vaak in de praktijk anders lopen. In de jaren 70 geloofde iedereen in Keynes; nu gelooft iedereen in Friedman. Die hebben rekenmodellen gemaakt die op papier onweerlegbaar zijn, maar in de praktijk gewoon niet zo werken.quote:het is toch de heersende opvatting onder de economen vandaag.
Je kan het ook zelf bedenken. Makkelijk ontslag dus ook minder bang om mensen aan te nemen dus makkelijker mensen aannemen
Moet je vooral doen, inclusief kosten werkvergunning, kosten inwerken, afkoopkosten 500 contracten van Nederlandse arbeiders en die Polen ook nog eens conform CAO loon betalen,wat die is algemeen verbindend verklaard en geldt dus ook voor Polen.quote:Op donderdag 29 september 2005 12:07 schreef Oksel het volgende:
Ik zou 500 polen inhuren en het bedrijf voor een prikkie draaiende houden.. zal ze leren.
quote:Dat geklaag van Nederlanders.. daarom gaan bedrijven ook naar het buitenland. Daar werken mensen nog hard voor hun geld, zonder te klagen.
Waarom zijn er nog bedrijven in Nederland? In tegenstelling tot wat jij en McCarthy denken zijn de meeste bedrijven *wel* sociale werkplaatsen. Het zijn plaatsen waar mensen samenwerken, omdat je toch iets moet doen met je tijd, en omdat het zo blijkt dat de een iets kan wat de ander niet kan.quote:Op donderdag 29 september 2005 12:07 schreef Oksel het volgende:
Ik zou 500 polen inhuren en het bedrijf voor een prikkie draaiende houden.. zal ze leren. Dat geklaag van Nederlanders.. daarom gaan bedrijven ook naar het buitenland. Daar werken mensen nog hard voor hun geld, zonder te klagen.
Briljant betoog. Dat moest ik even kwijt.quote:Op donderdag 29 september 2005 12:41 schreef sigme het volgende:
[..]
Waarom zijn er nog bedrijven in Nederland? In tegenstelling tot wat jij en McCarthy denken zijn de meeste bedrijven *wel* sociale werkplaatsen. Het zijn plaatsen waar mensen samenwerken, omdat je toch iets moet doen met je tijd, en omdat het zo blijkt dat de een iets kan wat de ander niet kan.
Al het commercieël geneuzel eromheen, en de zogenaamde ratio, is ongeveer van het niveau van sterrenbeelden. Doelgroepdenken, economische theorieën etc, allemaal geloof & koffiedik![]()
Het sociale gedeelte van werk is eveneens de reden dat alles, altijd zo onzettend weinig effectief wordt aangepakt. Mensen zijn nu eenmaal geen machines, en op wat verdwaasde psychopaten na, komen ze niet eens in de buurt.
Laat de overheid dan maar beginnen in Nederland weer een goed vangnet in te voeren, want momenteel is daar weinig van over.quote:Op donderdag 29 september 2005 13:29 schreef AvispaCS het volgende:
Ik denk wel degelijk dat een flexibelere arbeidsmarkt de Nederlandse produktiviteit en arbeidsparticipatie ten goed kan komen. Een voorbeeld van hoe het zou kunnen werken kun je in de Scandinavische landen bekijken. Een flexibele arbeidsmarkt met een goed vangnet zal een grote positieve invloed hebben op de Nederlandse economie. Maar dan zullen de werknemers (de vakbonden) ook eens moeten inzien dat ze de bedrijven nodig hebben.
AVEBE gaat niet failliet.quote:Op donderdag 29 september 2005 13:37 schreef Pietverdriet het volgende:
Laat AVEBE er maar aan falliet gaan, dan weten we ook weer hoe geweldig vakbonden zijn.
http://solidair.sp.nl/quote:SP in Bond en Bedrijf
woensdag 28 september 2005
Staking bij Avebe rechtmatig
Geplaatst onder: Algemeen om 8.51 uur.
Aardappelzetmeelfabrikant Avebe heeft via een kort geding de rechter verzocht een meer dan een week durende staking te verbieden. Maar de rechter in Groningen heeft FNV Bondgenoten op alle punten in het gelijk gesteld. De staking is rechtmatig en brengt Avebe niet onrechtmatig schade aan.
Volgens de rechter kan Avebe zelf de schade beperken door meer in overleg te treden met de vakbond. Verder is uitgesproken dat aan de betrokken aardappelboeren geen bovenmatige schade wordt toegebracht en dat de stakers zich niet aantoonbaar schuldig maken aan intimidatie en blokkades. FNV Bondgenoten is verheugd over de uitspraak.
Voorlopig denkt Avebe er niet over om alsnog met de vakbond verder te gaan praten en heeft besloten om de stakers persoonlijk aan te spreken, in de hoop ze op die manier weer aan het werk te krijgen. FNV heeft moeten beloven die ruimte te geven.
Ach jaquote:
Hoe zie jij zo´n vangnet dan?quote:Op donderdag 29 september 2005 13:35 schreef Vhiper het volgende:
[..]
Laat de overheid dan maar beginnen in Nederland weer een goed vangnet in te voeren, want momenteel is daar weinig van over.
Geen idee, maar de SP kiest dus voor structuur door samenwerking met de vakbond onder de noemer solidair. Blijkbaar werpt dat zijn vruchten af, want het werkt.quote:Op donderdag 29 september 2005 13:51 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ach ja
Groningen, dat is van oudsher communistisch heartland.
Ze noemen daar een dorp niet voor niets Rode School.
Jeetje! Daar staat allemaal getyp, maar ik kan er geen informatie of argumenten uit opmaken! Misschien moet ik maar even langs mijn huisarts, want dit kan niet goed zijn.quote:Op donderdag 29 september 2005 13:51 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ach ja
Groningen, dat is van oudsher communistisch heartland.
Ze noemen daar een dorp niet voor niets Rode School.
Ernstig geval van gebrek aan gevoel voor humor.quote:Op donderdag 29 september 2005 13:55 schreef Floripas het volgende:
[..]
Jeetje! Daar staat allemaal getyp, maar ik kan er geen informatie of argumenten uit opmaken! Misschien moet ik maar even langs mijn huisarts, want dit kan niet goed zijn.
Zeg eens, ik heb je tot nu toe nog geen argument zien typen. Ga eens gauw aan de slag, of ga terug naar ONZ.quote:Op donderdag 29 september 2005 13:59 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ernstig geval van gebrek aan gevoel voor humor.
quote:Op donderdag 29 september 2005 14:02 schreef Floripas het volgende:
[..]
Zeg eens, ik heb je tot nu toe nog geen argument zien typen. Ga eens gauw aan de slag, of ga terug naar ONZ.
Dat ligt dan niet aan de vakbonden maar gewoon aan het feit dat het bedrijf geen bestaansrecht heeft.quote:Op donderdag 29 september 2005 13:37 schreef Pietverdriet het volgende:
Laat AVEBE er maar aan falliet gaan, dan weten we ook weer hoe geweldig vakbonden zijn.
voor dit alles is het toch niet noodzakelijk dat de overheid 50% uit het nationaal inkomen hapt.quote:Op donderdag 29 september 2005 11:37 schreef Vhiper het volgende:
[..]
Zoals ik al zei, bevalt het je niet, ga je toch in een onontwikkeld moeras wonen en zelf je wegen aanleggen, je eigen wapendepot in je kelder inslaan, een EHBO en PABO cursus volgen, je befaamde inkomensverzekering afsluiten en je eigen stront zuiveren in drinkwater?![]()
worden de klanten van het bedrijf uitgeknepen als het bedrijf aan kostenbesparing doetquote:Op donderdag 29 september 2005 11:40 schreef Vhiper het volgende:
[..]
Natuurlijk, maar jouw visie heeft niets met "op de kosten letten" te maken, dat is simpelweg uitknijpen, ten koste van alles en iedereen.
keur ik dit dan goed of zo?quote:Op donderdag 29 september 2005 11:58 schreef Aaargh! het volgende:
[..]
Nee, omdat het zelf bedelaars zijn.
Ze hebben de laatste 5 jaar 433 miljoen euro aan subsidie hebben ontvangen, blijkbaar is het bedrijf niet levensvatbaar en zijn ze zelfs met zo'n enorm 'kadootje' van de overheid niet in staat de boel draaiend te houden.
Je was toch zo voor een vrije markt ?
Alle moeite die de werkgever moet doen om zaken omtrent het ontslag te regelen, vergunningen aan te vragen bij het CWI enz zijn verspilde moeite waar de werknemer NIKS van terugziet. Het zou beter zijn als alle ontslagbescherming wordt afgeschaft en werkgevers werknemers verplicht één maandsalaris per gewerkt jaar zouden meegeven bij ontslag. Hierover stond laatst nog een interessant artikel in het NRC Handelsblad.quote:Op donderdag 29 september 2005 11:50 schreef sigme het volgende:
[..]
Ik bedoelde ook mijn eigen, persoonlijke plannen. Waarin dus rekening hou met mijn vaste inkomsten, en waarop mijn spaar en investeergedrag gebaseerd is.
Inderdaad deed mij werkgever ook aan Persoonlijke Ontwikkel Plannen, die tot het personeelsdossier behoren. In mijn geval zat daar een opleiding in die door werkgever betaald werd. Die hebben ze ook netjes betaald toen duidelijk werd dat ze me kwijt wilden.
Overigens kreeg mijn werkgever uiteindelijk helemaal geen toestemming om de mensen te ontslaan op de gronden die ze aanvoerden, waardoor alleen dankzij het sociaal plan dat mensen werd aangeboden de meesten inmiddels voorzien zijn van een andere baan (en dus van ontslag). Wederom, dat kost de werkgever een paar centen. Maar dankzij procedures in een sociaal plan werken werknemer mee aan ontslag. Bij een *goed* sociaal plan dan hè. (goed isniet gelijk aan 'veel geld')
De enige echte kater die ik eraan heb overgehouden is de opgedane ervaring met de OR. Putjesscheppers met bestuursambities![]()
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |