abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_30894842
Denker.

Denkers zijn mensen die over alle dingen met betrekking tot het leven, vragen stellen, en die vragen nogal moeilijk met rust kunnen laten. Het waarom. Je staat er in principe mee op, en je gaat er mee slapen. Liefde, toekomst, politiek, geloof, etc. Vaak zaken die invloed hebben op je levensloop.
Toevallig ben ik dus zo'n type. Ik weet ook dat het niet altijd even makkelijk is, overal je vragen bij te zetten en continue in gedachten gekeerd te zijn. Dus dan ga je kijken, wat het denken "vergemakkelijkt" en hoe je dingen kan verlichten.
Iemand zei me een keer dat ik eens wat werk van de Duitse filosoof Friedrich Nietzsche zou moeten proberen. Ik raakte zo gefascineerd, dat ik ook andere filosofen ben gaan lezen. Heb in de teksten van hen een hoop rust en antwoorden gevonden. Ik heb bepaalde dingen ook veel beter te leren relativeren vooral.
Herken je jezelf in dit verhaaltje? Probeer eens zo'n boekje.
pi_30894881
Gelukkig denk ik nooit.
pi_30894957
quote:
Op zaterdag 24 september 2005 19:16 schreef Chooselife het volgende:
Denker.

[...]
Herken je jezelf in dit verhaaltje? Probeer eens zo'n boekje.
hmm, tnx voor de tip !
Marcus Aurelius was ook een wijs man met hele interessante visies
Die Unheil geschwängerte Nacht zum 19.November 1942 ist hereingebrochen.
Stille liegt über dem Land.
Nur die Stimme aus Moskau hämmert unermüdlich, monoton.
  zaterdag 24 september 2005 @ 19:21:16 #4
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_30894959
TT aangepast.
Maar heeft dit topic ook nog een discussiepunt?
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
pi_30895001
Rust en antwoorden vinden door verschillende filosofen te lezen? Doe je goed, filosofen hebben namelijk nooit dezelfde opvattingen.
Whatever I want.
pi_30895009
quote:
Op zaterdag 24 september 2005 19:21 schreef Copycat het volgende:
TT aangepast.
Maar heeft dit topic ook nog een discussiepunt?
Het is een advies. Ikzelf heb er een hoop aan gehad, dus waarom anderen niet?

Daarnaast zou ik graag ervaringen of tips van "lotgenoten", willen zien.
pi_30895094
quote:
Op zaterdag 24 september 2005 19:22 schreef PeRi het volgende:
Rust en antwoorden vinden door verschillende filosofen te lezen? Doe je goed, filosofen hebben namelijk nooit dezelfde opvattingen.
In de opvattingen van de een, kun je je inderdaad gemakkelijker vinden, dan van de ander. Je moet zelf bepalen wat je met die materie doet. Ik probeer mijn eigen waarheid er op los te laten of te laten ontstaan door die teksten.
Maar er bestaan natuurlijk veel verschillende onderwerpen. Zo leer je van elk wel iets anders. En de interpetaties zijn ook erg interessant altijd. Zonder dat het invloed heeft op je eigen denkbeelden.
pi_30895156
Antichrist is bijvoorbeeld een soms hilarisch maar vooral reuze boeiend boekje over geloof. Twijfel je over geloof? Stel je jezelf er vragen over? Pak dan De Antichrist eens van Nietzsche.
pi_30895364
Ik kan mezelf heel goed vinden in dit verhaal, alleen moet ikzelf nog de tijd en de rust zien te vinden om er serieus wat mee te doen.
Wil zelf eerst een cursus creatief schrijven gaan doen, om dit soort gedachten en vragen die je jezelf stelt gestructureerd op papier kan krijgen. In me hoofd is het vaak chaotisch, alles tegelijk denken en dat soort dingen.
Daarna ben ik van plan om de studie Humanistiek te gaan doen die op dit soort zaken gericht is. Bij deze op leiding krijg je vakken als Sociologie, Psychologie, Filosofie en nog een hele rits vakken die jou weer helpen je eigen visie op dit soort zaken te ontwikkelen.
Wanneer ik dit ga doen weet ik trouwens nog niet, want ik wil er dan serieus voor gaan en momenteel zit ik vol met plannen, alleen de cursus schrijven wil ik graag spoedig gaan doen en meer lezen.
Bovenaan de agenda staat een boek over Chè Guevera, politiek dus in dit geval.
Wat ik hier doe?
Uit me nek lullen!
  zaterdag 24 september 2005 @ 19:39:17 #10
120304 descendent1
Ja hoor, heb je hem ook weer..
pi_30895414
quote:
Op zaterdag 24 september 2005 19:29 schreef Chooselife het volgende:
Antichrist is bijvoorbeeld een soms hilarisch maar vooral reuze boeiend boekje over geloof. Twijfel je over geloof? Stel je jezelf er vragen over? Pak dan De Antichrist eens van Nietzsche.
Klopt.

Ik ben denk ik ook wel een denker. Dat zou ook verklaren waarom mijn boekenkast vol staat met allerlei filosofie en geschiedenisboeken.

Een leuk boek is ook: Rudiger Safranski: 'Het kwaad' -->gaat over kwaad en verschillende definities ervan in de filosofie en westerse maatschappij.

Van Nietzsche is Thus spake Zarathustra ook aan te raden, en als je echt eens een pil wilt proberen: 'Het civilisatieproces van Norbert ELias (is meer geschiedenis-sociologie, maar erg boeiend). Gaat over hoe de mens vanaf de middeleeuwen affectneutraler geworden is, waardoor, hoe en waarom de mens heeft geleerd zijn driften e.d. te beheersen.
Het beste argument tegen de democratie is een gesprek van 5 minuten met een gemiddelde stemgerechtigde...
Geyl online landjesspel: http://www.fokalliance.com/forum/viewtopic.php?f=16&t=7686
  zaterdag 24 september 2005 @ 19:42:38 #11
106776 Nickthedick
Non-smokers die every day
pi_30895512
quote:
Op zaterdag 24 september 2005 19:29 schreef Chooselife het volgende:
Ik vond het meer een verzameling columns.
- It's always funny until someone gets hurt. Then it's just hilarious
- Digressions, objections, delight in mockery, carefree mistrust are signs of health; everything unconditional belongs in pathology.
  zaterdag 24 september 2005 @ 19:44:43 #12
106776 Nickthedick
pi_30895582
Michel Foucault is ook aan te raden (een beetje meer hedendaags).
- Digressions, objections, delight in mockery, carefree mistrust are signs of health; everything unconditional belongs in pathology.
pi_30895966
tvp
A person is a person through other persons
  zaterdag 24 september 2005 @ 22:17:18 #14
128222 Una_Piedra
It's all relative
pi_30900698
quote:
Op zaterdag 24 september 2005 19:18 schreef Bean. het volgende:
Gelukkig denk ik nooit.
Dat dacht ik al

@Chooselife
Welke boeken zou je aanraden om mee te beginnen?
"Put your hand on a hot stove for a minute, and it seems like an hour. Sit with a pretty girl for an hour, and it seems like a minute. THAT'S relativity."
Go Combat
  zaterdag 24 september 2005 @ 22:19:39 #15
36192 kingmob
Nice 'n Smooth
pi_30900776
Waarom wil je niet meer over die dingen nadenken? Je doet het toch vooral omdat je het leuk/interresant vindt?
Verdwaald in mijn eigen belevingswereld.
pi_30902524
Ikzelf zit ook vaak over die zaken te piekeren.
Niet dat ik er wijzer van wordt ....integendeel zelfs.
Denken aan dergelijke dingen is bij mij meer het opstapelen van vragen en halve antwoorden die later niet blijken te kloppen.

Ik ben best geïnteresseerd in filosofie, dat wil zeggen; het lijkt me interessant.
Alleen lees ik nooit dat soort boeken.
Ik heb zelfs geen idee wat ik eruit zou moeten/kunnen halen.

Weke titels zou je me van Friedrich Nietzsche of andere filosofen kunnen aanraden, en waarom?

[ Bericht 0% gewijzigd door H2 op 24-09-2005 23:19:03 (type-fout) ]
  zaterdag 24 september 2005 @ 23:26:40 #17
106776 Nickthedick
pi_30902754
quote:
Op zaterdag 24 september 2005 23:17 schreef H2 het volgende:
Ikzelf zit ook vaak over die zaken te piekeren.
Niet dat ik er wijzer van wordt ....integendeel zelfs.
Denken aan dergelijke dingen is bij mij meer het opstapelen van vragen en halve antwoorden die later niet blijken te kloppen.

Ik ben best geïnteresseerd in filosofie, dat wil zeggen; het lijkt me interessant.
Alleen lees ik nooit dat soort boeken.
Ik heb zelfs geen idee wat ik eruit zou moeten/kunnen halen.

Weke titels zou je me van Friedrich Nietzsche of andere filosofen kunnen aanraden, en waarom?
Typ je altijd als William Shatner?
pi_30902935
Niet te veel denken...ik ben de laatste jaren existentieel op de dool geweest,op zoek naar mezelf,wie ben ik?heeft het leven zin?wat wil ik in het leven,wil ik überhaupt wel iets met mijn leven doen als het leven zinloos blijkt te zijn? enzoverder. Zoiets heeft een negatieve invloed op mijn levensloop gehad,nu hoop ik echt te gaan leven,beginnende vanaf dit academiejaar,anders is mijn leven voorbijgegaan met vragen te stellen waar toch iemand het antwoord op weet...
pi_30903408
quote:
Op zaterdag 24 september 2005 23:26 schreef Nickthedick het volgende:

[..]

Typ je altijd als William Shatner?

sorry....denk ik, ik ken die gast niet.

Mag ik jou als prof. wijsneus vragen welke overeenkomstigheden er tussen zitten?
pi_30923475
Ik ben ook een diepe denker. Maar pas op voor de valkuil. Bij mij is dat dat ik teveel denk en te weinig DOE.
Gaap Goals rulezzz!
pi_30923831
Het werkt inderdaad wel, ik ben nu in Aldus sprak Zarathoestra van Nietzsche bezig. Nietzsche's tranen van Irvin D. Yalom is ook een aanrader.

Tevens tvp
"Hij besefte terdege dat dit op papier zetten riekte naar zelfingebeelde miskenning van een geraniumgeleerde die nooit echt gedurfd had zijn mond open te trekken." ©
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')