abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_30891815
quote:
'Preventief fouilleren altijd toestaan'

Bron: Het Parool
Gepubliceerd: zaterdag 24 september 2005 @ 16:50

De voormalige hoofdcommissaris van de Amsterdamse politie Joop van Riessen vindt dat de politie de mogelijkheid moet krijgen iedere voorbijganger in de hoofdstad, waar dan ook en ongeacht het tijdstip, te fouilleren. Nu mogen agenten alleen in speciaal aangewezen gebieden in het centrum en in Zuidoost op van tevoren bepaalde tijdstippen mensen en voertuigen preventief controleren op drugs en wapens.

De regering beziet momenteel de mogelijkheden om preventief fouilleren uit te breiden, maar die mogelijkheden gaan Van Riessen niet ver genoeg. Hij meent dat de politie 24 uur per dag, zeven dagen in de week in de hele stad haar gang moet kunnen gaan.
'Preventief fouilleren altijd toestaan'

Aan de ene kant zeg ik: "Niet zo'n slecht idee, zo ruim je preventief de rotte appels."

Aan de andere kant zit ik met mijn gedachte erbij dat we net zo goed weer een beroep kunnen doen op het Derde Rijk.

Ik ben erg gesteld op mijn privacy en ik heb liever niet dat een willekeurige agent op elk moment mij ineens mag fouileren. Ik zie het al gebeuren dat hier misbruik van gemaakt gaat worden. Daarnaast stempel je zo iederen burger af als verdachte of mogelijke crimineel, lekker denkbeeld heeft de politie dan van de burgers.
pi_30891969
Misschien was het nog niet duidelijk, maar ik heb het dus helemaal gehad met die maatregelen vanwege de (schijn)veiligheid en het terrorisme. Het ene idee is nog belachelijker dan het andere.

Hoeveel terroristen zijn bijvoorbeeld er al opgepakt met invoering van de identificatieplicht? Juist, maar dat even terzijde.
  zaterdag 24 september 2005 @ 17:40:41 #3
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_30892085
quote:
Op zaterdag 24 september 2005 17:36 schreef boyv het volgende:
Misschien was het nog niet duidelijk, maar ik heb het dus helemaal gehad met die maatregelen vanwege de (schijn)veiligheid en het terrorisme. Het ene idee is nog belachelijker dan het andere.

Hoeveel terroristen zijn bijvoorbeeld er al opgepakt met invoering van de identificatieplicht? Juist, maar dat even terzijde.
Ik kan het aardig met je vinden, ik heb het ook gehad met die behandeling van 'iedereen is verdacht tot het tegendeel bewezen is'. Ik geloof zelfs dat dit niet helemaal legaal is maar vecht daar maar eens tegenop.

Zo is o.a. die data-opslag, de ID-kaart-toonplicht, en deze regel een leuke koers van de afgelopen jaren, maarnietheus.

Ik geloof dat ik niet eens de eerste echte negatieve feedback ga geven nu...
...

Het staat er ook al hé, de politie moet zijn gang kunnen gaan.
Ja heel leuk. Maar dan krijg je straks nog zaken waaruit duidelijk wordt dat Bush zelfs in NL de broek aan heeft, spreekwoordelijk.
Over die uitlokking mbt drugshandel
Het zint me echt totaal voor geen enkele meter. Als het OM en Justitie nou goudeerlijk was dan nog niet, maar ze krijgen het gewoon voor elkaar om onschuldige mensen op te sluiten, ik noem een zaak-Nienke, met zo'n zooitje wil ik niet deze mogelijkheden toekennen aan deze autoriteit, anders zou het wel eens kunnen dat het respect naar deze autoriteit nog sterker gaat afnemen.

En dát willen we toch niet, of wel?
Bovenstaande tekst = C C 3.0 NL BY-NC-ND - quotes inkorten uitgezonderd.
pi_30892188
Het leuke is ook dat we steeds een stukje meer van onze vrijheid opgeven ter belang van onze veiligheid. Daarnaast zijn de voorstanders hiervan ook nooit de lul en hebben zulk soort methodes en maatregelen altijd een ander gevolg dan hetgeen waarvoor het is aangenomen.
  zaterdag 24 september 2005 @ 17:45:52 #5
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_30892228
De regeling zoals die nu geldt moet voldoende zijn. Fouilleren op straat moet geen gewoonte worden.

Daarentegen moet het wel een bevoegdheid van de politie worden die landelijk geregeld is. Nu is het nog een gemeentelijke aangelegenheid. Een proef in het centrum van Groningen leverde behoorlijk wat wapens op, en aan de proef wordt nu geen vervolg gegeven omdat de gemeenteraad in meerderheid tegen is.
pi_30892237
Verder is het ook wel verstandig als de politie eerst eens het vertrouwen van de burger gaat verdienen voordat ze allemaal dingen gaan invoeren waar de meerderheid het niet mee eens is, of dat nou terecht is of niet.
  zaterdag 24 september 2005 @ 17:46:59 #7
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_30892263
En deze vond ik geweldig:
http://frontpage.fok.nl/nieuws.fok/57995#2261596

'Als ze nou ook eens preventief mogen bekeuren is nederland weer veilig '

[ Bericht 4% gewijzigd door Yildiz op 24-09-2005 17:53:11 ]
pi_30892296
Whehe
  zaterdag 24 september 2005 @ 17:50:08 #9
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_30892351
Als ze nou gewoon "verdachte figuren"gaan lastigvallen valt er nog wat voor te zeggen,
maar er staan nog steeds "drugsnegers" op de Dam, 200 meter van het politiebureau, heeft kennelijk geen prioriteit.

Maar die shitagenten vragen wel gewoon iedereen die de weg vraagt direct naar een Ausweis om ff een bonnetje te kunnen schrijven, en die lesbische agenten gaan straks natuurlijk allemaal ff mijn vriendinnetje/zusje "checken"

Dus de Politie moet maar eens zijn best doen met de huidige regels; stelletje koffieleuten.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  zaterdag 24 september 2005 @ 17:52:29 #10
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_30892416
President Roosevelt: 'hij die bereid is zijn vrijheid op te geven, verdient het niet'
pi_30892476
Naja, het is eigenlijk deze he

"A man who sacrifices freedom for security/safety, deserves neither".
  Moderator zaterdag 24 september 2005 @ 17:59:35 #12
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_30892624
quote:
Op zaterdag 24 september 2005 17:36 schreef boyv het volgende:

helemaal mee eens

that said, was ik zowieso al voor preventief fouilleren en identificatieplicht ... dat werkt niet alleen tegen terroristen (misschien juist uberhaupt helemaal niet) maar juist tegen je huis tuin en kuikencriminelen. Het heeft een preventieve werking, mensen zullen minder snel met mes oid op pad gaan als ze weten dat de politie ze gewoon kan fouilleren zonder dat ze op heterdaad betrapt zijn op iets.

die identificatieplicht vind ik handig voor bij ongelukken enzo zodat het gelijk duidelijk is om wie het gaat (en er medisch verleden nagekeken kan worden enzo)

heeft verder nix met vrijheid te maken want er wordt feitelijk nix van je afgepakt
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_30892678
quote:
Op zaterdag 24 september 2005 17:59 schreef sp3c het volgende:

[..]

helemaal mee eens

that said, was ik zowieso al voor preventief fouilleren en identificatieplicht ... dat werkt niet alleen tegen terroristen (misschien juist uberhaupt helemaal niet) maar juist tegen je huis tuin en kuikencriminelen. Het heeft een preventieve werking, mensen zullen minder snel met mes oid op pad gaan als ze weten dat de politie ze gewoon kan fouilleren zonder dat ze op heterdaad betrapt zijn op iets.

die identificatieplicht vind ik handig voor bij ongelukken enzo zodat het gelijk duidelijk is om wie het gaat (en er medisch verleden nagekeken kan worden enzo)
Je bent sowieso al verplicht om vanaf je veertiende levensjaar een geldig legitimatiebewijs op zak te hebben, dus dat laatste gaat niet op. Wat zo belachelijk is aan deze wetgeving is dat je hem op verzoek, zonder reden, moet laten zien aan een agent, en informatie betreffende mijn persoon wil ik gewoon geheim houden tegenover die gasten als ze daar geen reden voor hebben.
  zaterdag 24 september 2005 @ 18:14:39 #14
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_30893045
quote:
Op zaterdag 24 september 2005 17:59 schreef sp3c het volgende:

[..]

helemaal mee eens

[..]
In theorie, op een RISK-bord heeft het vast wel een preventieve werking.
Echter merk ik aan mijzelf, en ook aan mijn directe omgeving (en dan bedoel ik niet FOK!) dat men het absoluut te schraal voor woorden vind om zo behandeld te worden als een halve crimineel. Je ID kaart bij je is de grootste en meest makkelijk aan te stippen, maar er zijn er wel tientallen te bedenken die afgelopen jaar ingevoerd zijn. Ik noem dan het loggen van de boeken / auto's die je huurt, en de internetdataopslag.

Ik heb voor de gein al een keer een tas laten staan op 11 september, omdat de angstcultuur mijns inziens een beetje teveel overhand krijgt. Als je nu al zoveel mensen het simpelweg ziet accepteren, vraag ik mij wel af, of ze het onderstaande document wel kennen.

Verdrag tot Bescherming van de Mens en de Fundamentele Vrijheden
pi_30893113
In Amerika is het ook zo dat áls je er verdacht uit ziet, je wordt gefoullierd. Als je er gewoon niet verdacht uitziet heb je dus geen probleem. Kleed je netjes, spreek netjes en oom agent zal je niet foullieren.
pi_30893482
quote:
Op zaterdag 24 september 2005 18:16 schreef HenkieVdV het volgende:
In Amerika is het ook zo dat áls je er verdacht uit ziet, je wordt gefoullierd. Als je er gewoon niet verdacht uitziet heb je dus geen probleem. Kleed je netjes, spreek netjes en oom agent zal je niet foullieren.
Ten eerste zijn wij Amerika niet. Ten tweede mag ik zelf weten hoe ik me kleed, en daar zou geen onderscheid op gemaakt moeten worden door agenten. Je moet mensen als persoon beoordelen en niet als groep.
pi_30893578
quote:
Op zaterdag 24 september 2005 18:28 schreef boyv het volgende:

[..]

Ten eerste zijn wij Amerika niet. Ten tweede mag ik zelf weten hoe ik me kleed, en daar zou geen onderscheid op gemaakt moeten worden door agenten. Je moet mensen als persoon beoordelen en niet als groep.
Je hebt volkomen gelijk. Maar ik kleed me gewoon netjes, en heb nooit aandacht van een agent gehad.
  zaterdag 24 september 2005 @ 19:03:18 #18
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_30894438
quote:
Op zaterdag 24 september 2005 18:31 schreef HenkieVdV het volgende:

[..]

Je hebt volkomen gelijk. Maar ik kleed me gewoon netjes, en heb nooit aandacht van een agent gehad.
Al zou ik met een shirt lopen met de tekst 'verdacht persoon' of 'ik heb wat te verbergen', zelfs dán zou ik niet gefouilleerd mogen worden.
  zaterdag 24 september 2005 @ 19:09:34 #19
130696 Onlineshoppie.nl
www.onlineshoppie.nl
pi_30894622
Ik heb niets te verbergen, laat ze maar komen.
pi_30894630
Men, zelfs al trek ik een burka aan hebben ze nog geen reden tot verdenking.
  zaterdag 24 september 2005 @ 19:19:22 #21
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_30894913
dit heeft geresulteerd tot dit topic:[KLB] Justitie / autoriteit
olé
pi_30896896
Meer bevoegdheden -> meer inbreuk op je eigen privacy! Waarom geven mensen tegenwoordig hun privacy zo makkelijk weg? Elke agent altijd het recht geven om mensen te fouilleren (zonder verdenking!) vraagt gewoon om misbruik van macht.

Politie en justitie worden al steeds minder gerespecteerd, als ze nog een paar grote blunders maken verdwijnt het vertrouwen al helemaal en dan is het einde zoek.
  zaterdag 24 september 2005 @ 20:43:47 #23
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_30897301
Maak er gewoon een tijdelijke maatregel van, we kunnen toch gewoon even zien hoe het gaat, en wat we er aan overhouden? Ik vind het prima, ik hou wel van experimentjes
O, ye Fountains, Meadows, Hills, and Groves
pi_30897477
quote:
Op zaterdag 24 september 2005 20:43 schreef Hallulama het volgende:
Maak er gewoon een tijdelijke maatregel van, we kunnen toch gewoon even zien hoe het gaat, en wat we er aan overhouden? Ik vind het prima, ik hou wel van experimentjes
Sta het dan gewoon meteen toe, hoe wil je meten hoe goed het is gegaan? Uit ervaringen van agenten, wat denk je zelf dat ze zullen zeggen.

What's next, 'Inwendig onderzoek altijd toestaan'.

Als iemand een verdachte is kan een opsoringsambenaar hem al fouillieren, waarom die eis van verdenking weghalen?
  zaterdag 24 september 2005 @ 21:09:07 #25
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_30898232
quote:
Op zaterdag 24 september 2005 20:49 schreef Meh7 het volgende:

Sta het dan gewoon meteen toe, hoe wil je meten hoe goed het is gegaan? Uit ervaringen van agenten, wat denk je zelf dat ze zullen zeggen.

What's next, 'Inwendig onderzoek altijd toestaan'.

Als iemand een verdachte is kan een opsoringsambenaar hem al fouillieren, waarom die eis van verdenking weghalen?
Cijfers.
O, ye Fountains, Meadows, Hills, and Groves
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')