'Preventief fouilleren altijd toestaan'quote:'Preventief fouilleren altijd toestaan'
Bron: Het Parool
Gepubliceerd: zaterdag 24 september 2005 @ 16:50
De voormalige hoofdcommissaris van de Amsterdamse politie Joop van Riessen vindt dat de politie de mogelijkheid moet krijgen iedere voorbijganger in de hoofdstad, waar dan ook en ongeacht het tijdstip, te fouilleren. Nu mogen agenten alleen in speciaal aangewezen gebieden in het centrum en in Zuidoost op van tevoren bepaalde tijdstippen mensen en voertuigen preventief controleren op drugs en wapens.
De regering beziet momenteel de mogelijkheden om preventief fouilleren uit te breiden, maar die mogelijkheden gaan Van Riessen niet ver genoeg. Hij meent dat de politie 24 uur per dag, zeven dagen in de week in de hele stad haar gang moet kunnen gaan.
Ik kan het aardig met je vinden, ik heb het ook gehad met die behandeling van 'iedereen is verdacht tot het tegendeel bewezen is'. Ik geloof zelfs dat dit niet helemaal legaal is maar vecht daar maar eens tegenop.quote:Op zaterdag 24 september 2005 17:36 schreef boyv het volgende:
Misschien was het nog niet duidelijk, maar ik heb het dus helemaal gehad met die maatregelen vanwege de (schijn)veiligheid en het terrorisme. Het ene idee is nog belachelijker dan het andere.
Hoeveel terroristen zijn bijvoorbeeld er al opgepakt met invoering van de identificatieplicht? Juist, maar dat even terzijde.
helemaal mee eensquote:Op zaterdag 24 september 2005 17:36 schreef boyv het volgende:
Misschien was het nog niet duidelijk, maar ik heb het dus helemaal gehad met die maatregelen vanwege de (schijn)veiligheid en het terrorisme. Het ene idee is nog belachelijker dan het andere.
Hoeveel terroristen zijn bijvoorbeeld er al opgepakt met invoering van de identificatieplicht? Juist, maar dat even terzijde.
Je bent sowieso al verplicht om vanaf je veertiende levensjaar een geldig legitimatiebewijs op zak te hebben, dus dat laatste gaat niet op. Wat zo belachelijk is aan deze wetgeving is dat je hem op verzoek, zonder reden, moet laten zien aan een agent, en informatie betreffende mijn persoon wil ik gewoon geheim houden tegenover die gasten als ze daar geen reden voor hebben.quote:Op zaterdag 24 september 2005 17:59 schreef sp3c het volgende:
[..]
helemaal mee eens
that said, was ik zowieso al voor preventief fouilleren en identificatieplicht ... dat werkt niet alleen tegen terroristen (misschien juist uberhaupt helemaal niet) maar juist tegen je huis tuin en kuikencriminelen. Het heeft een preventieve werking, mensen zullen minder snel met mes oid op pad gaan als ze weten dat de politie ze gewoon kan fouilleren zonder dat ze op heterdaad betrapt zijn op iets.
die identificatieplicht vind ik handig voor bij ongelukken enzo zodat het gelijk duidelijk is om wie het gaat (en er medisch verleden nagekeken kan worden enzo)
In theorie, op een RISK-bord heeft het vast wel een preventieve werking.quote:Op zaterdag 24 september 2005 17:59 schreef sp3c het volgende:
[..]
helemaal mee eens
that said, was ik zowieso al voor preventief fouilleren en identificatieplicht ... dat werkt niet alleen tegen terroristen (misschien juist uberhaupt helemaal niet) maar juist tegen je huis tuin en kuikencriminelen. Het heeft een preventieve werking, mensen zullen minder snel met mes oid op pad gaan als ze weten dat de politie ze gewoon kan fouilleren zonder dat ze op heterdaad betrapt zijn op iets.
[..]
Ten eerste zijn wij Amerika niet. Ten tweede mag ik zelf weten hoe ik me kleed, en daar zou geen onderscheid op gemaakt moeten worden door agenten. Je moet mensen als persoon beoordelen en niet als groep.quote:Op zaterdag 24 september 2005 18:16 schreef HenkieVdV het volgende:
In Amerika is het ook zo dat áls je er verdacht uit ziet, je wordt gefoullierd. Als je er gewoon niet verdacht uitziet heb je dus geen probleem. Kleed je netjes, spreek netjes en oom agent zal je niet foullieren.
Je hebt volkomen gelijk. Maar ik kleed me gewoon netjes, en heb nooit aandacht van een agent gehad.quote:Op zaterdag 24 september 2005 18:28 schreef boyv het volgende:
[..]
Ten eerste zijn wij Amerika niet. Ten tweede mag ik zelf weten hoe ik me kleed, en daar zou geen onderscheid op gemaakt moeten worden door agenten. Je moet mensen als persoon beoordelen en niet als groep.
Al zou ik met een shirt lopen met de tekst 'verdacht persoon' of 'ik heb wat te verbergen', zelfs dán zou ik niet gefouilleerd mogen worden.quote:Op zaterdag 24 september 2005 18:31 schreef HenkieVdV het volgende:
[..]
Je hebt volkomen gelijk. Maar ik kleed me gewoon netjes, en heb nooit aandacht van een agent gehad.![]()
Sta het dan gewoon meteen toe, hoe wil je meten hoe goed het is gegaan? Uit ervaringen van agenten, wat denk je zelf dat ze zullen zeggen.quote:Op zaterdag 24 september 2005 20:43 schreef Hallulama het volgende:
Maak er gewoon een tijdelijke maatregel van, we kunnen toch gewoon even zien hoe het gaat, en wat we er aan overhouden? Ik vind het prima, ik hou wel van experimentjes
Cijfers.quote:Op zaterdag 24 september 2005 20:49 schreef Meh7 het volgende:
Sta het dan gewoon meteen toe, hoe wil je meten hoe goed het is gegaan? Uit ervaringen van agenten, wat denk je zelf dat ze zullen zeggen.
What's next, 'Inwendig onderzoek altijd toestaan'.
Als iemand een verdachte is kan een opsoringsambenaar hem al fouillieren, waarom die eis van verdenking weghalen?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |