abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_2075344
Rat van Fortuyn

Een D66'er had professor doctor Pim Fortuyn een kakelnicht genoemd en volgens de cabaretier Paul Haenen ging dit te ver. Ik zag dat hij zich daar afgelopen zondag in zijn televisieprogramma HH op Zondag enorm over opwond. Hij vond de D66-meneer ronduit een lul. Ik ken de seksuele geaardheid van de heer Haenen niet, maar toen ik hem bezig zag dacht ik maar één ding: wat een kakelnicht. Iets wat ik bij professor doctor Pim sowieso altijd denk. In die mening sta ik absoluut niet alleen. Ik ken bijna niemand die de rat van Fortuyn geen enge kakelnicht vindt. Je mag geen discriminerende dingen meer zeggen over homoseksualiteit, maar die enge kaalkop van Leefbaar Nederland stelt me regelmatig op de proef. Gisteren las ik dat hij door een drietal organisaties is aangeklaagd wegens discriminatie. Dom? Heel dom! Pim vindt dat namelijk heerlijk als hij weer in de krant staat. Negatief of positief maakt hem niet uit. Ook bij het lezen van dit stukje voelt hij een kleine zwelling op kruishoogte. Pim smult van zichzelf, snuift vol genot zijn eigen stinkende winden op, likt af en toe het zweet onder zijn oksels vandaan en kirt dan: ,,Brrrrrr, wat ben ik lekker!''

Hoe hij te werk gaat? Heel simpel: de rat van Fortuyn kraait onzin, de onzin komt in de krant, verstandige mensen vallen hem er op aan, dus komt zijn naam weer in de krant, de rat reageert en wederom staat zijn naam in de krant. Hij misbruikt het journaille met precisie en het journaille, waaronder ik, tuint er feilloos in.

Afgelopen week riep hij weer eens iets eng rechts over Egypte en Bangladesh. Het kwam er op neer dat als ze daar een keer de handen uit de mouwen zouden steken, ze veel minder overstromingen zouden hebben. Wij hadden de Deltawerken ook niet cadeau gekregen. Niet op reageren is het beste. Laat maar kakelen.

In juni schreef ik in deze krant een stukje over een schurftig zwerfhondje, dat zich de hele dag keffend aanbood, maar niemand wilde hem. Mijn familie noemde het sneue beestje Pim Fortuyn. Per omgaande kreeg ik via de krant een mailtje van de rat, dat ik beleefd en kalm beantwoordde. We schreven nog wat onschuldigs over en weer en dat was het dan. Tot ik begreep dat het weekblad Vrij Nederland delen uit de correspondentie had afgedrukt. Hoe VN aan de correspondentie kwam? Had mediaverslaafde Pim gestuurd. Juridisch had ik waarschijnlijk zowel de rat als het noodlijdende blaadje kunnen aanpakken, maar ik schoot alleen maar in de lach. Vooral om mijn eigen domheid dat ik überhaupt had gereageerd op die nuffige engerd. Een proces had Pim heerlijk gevonden. Met de cabaretier voor de rechter! Als dat geen nieuws is. Het broekbobbeltje van de professor gloeide zachtjes. Als ik trouwens had geweten dat de rat mijn mail zou publiceren dan had ik hem wel wat harder aangepakt.

De rat van Fortuyn is al wel een echte politicus. Hij doet namelijk niet wat hij belooft. Vorig jaar had ik de man middels een andere column een beetje geprikkeld en hij reageerde furieus. Twee octaven hoger dan zijn normale wijvenstemmetje brieste hij dat hij mij zou bestrijden op mijn eigen terrein. Hoe? Hij zou Carré afhuren en een show maken. Toevallig speel ik deze weken in de Amsterdamse theatertempel, maar daar hebben ze nog steeds niks van de schat gehoord. Lukt het niet met de teksten? Kan hij geen musici vinden? Wil niemand hem regisseren? Is er geen publiek te vinden?

Waarom vraagt hij Willem van Kooten, alias Joost den Draaijer, niet? Die kon vroeger op de radio behoorlijk vrolijk uit de hoek komen. Of vraag de Krabbendijkse imam Haselhoef. Deze Zeeuwse pretletter is qua cabaretteksten ook niet mis.

Ik zou, als ik die avond kon, graag plaatsnemen. Liefst in een loge. Tenminste, als ik een kaartje kan krijgen. Want ik ga er van uit dat Carré binnen een uur uitverkocht is. Daarna rest wel de vraag of ik het anderhalf uur uithoud in de zaal. Je zit namelijk tussen 1.900 van die heumige, naar sigaren en sigaretten stinkende Jan Nagel-types met dito frisse opvattingen en gevoel voor humor. Het lijkt me niet erg leefbaar.

Youp van 't Hek

-------------------------------

Bron: NRC Handelsblad (ooit met de slogan: Voor wie de nuance zoekt)

Ik had het al een tijdje door maar dit en de column voor Singh Varma ('ze moet zelfmoord plegen') slaan alles: Wat is Youp toch een middelmatige columnist, een potje lafhartig schelden kan iedereen wel maar met steekhoudende kritiek kan hij niet komen. Vond hem vroeger in het theather wel grappig maar tegenwoordig wil hij én de moraalridder zijn én controversieel. En helaas Youp, dan moet je wel wat meer in huis hebben.

pi_2075386
Nou sorry hoor, maar dit is gewoon grappig.
Red een boom, eet een bever.
pi_2075402
doet het hem maar na dan
  zaterdag 3 november 2001 @ 15:18:13 #4
9098 _Alien_
Leef je droom
pi_2075419
Ik vind het een meesterlijk stukje, hij slaat de spijker op z'n kop.
En dat schelden hoort gewoon bij z'n act. Het gaat om de boodschap er achter, en die is in dit geval zeer OK.

mzzl
Alien

pi_2075421
Ik vind dit ook geen sterke column.
"Twenty-six times, I've been trusted to take the game winning shot and missed. I've failed over and over and over again in my life. That is why I succeed." Michael Jordan
pi_2075458
Ik denk dat er heel wat slechtere columnisten in Nederland rondlopen (kuch kuch Danny kuch kuch Mona). Ik ben geen Youp van het hek fan, maar ik vind dat hij goed verwoord wat zijn standpunt is. Daarbij is het ook een leuk en leesbaar stukje.
Hmmzz....
pi_2075487
quote:
Op zaterdag 03 november 2001 15:18 schreef _Alien_ het volgende:
Ik vind het een meesterlijk stukje, hij slaat de spijker op z'n kop.
En dat schelden hoort gewoon bij z'n act. Het gaat om de boodschap er achter, en die is in dit geval zeer OK.
hij moet de aandacht richten op de ideeen van de heer Fortuyn, niet zijn geaardheid. Lafhartig om het op deze manier te spelen.
pi_2075510
Nah, ik heb nooit om Youp kunnen lachen, maar dit is wel waar.
quote:
Gisteren las ik dat hij door een drietal organisaties is aangeklaagd wegens discriminatie. Dom? Heel dom!
Geef mijn taartpunt maar aan Pim!
  zaterdag 3 november 2001 @ 15:37:18 #9
10119 appelsientje
Het beste onder de zon
pi_2075520
kijk smaken verschillen.
Maar ik vind het echt een super gaaf stukje.
To deny our impulses would deny the very thing that make us human.
  zaterdag 3 november 2001 @ 15:42:45 #10
3155 MeneerTim
de verschrikkelijke.
pi_2075543
Dit is niet zo heel sterke tekst. Ik begrijp precies wat hij bedoelt, maar dit is afzeiken zonder onderbouwing. Het is niet zo dat ik het niet met hem eens ben (sterker nog, ik vind Pim Fortuyn (ook) een mediageile populist) maar dit is goedkoop wraaknemen.

Maar Youp kan wel erg goede columns schrijven.

zaterdag 3 november 2001 @ 15:46:44 #11
10188 links234
Bill Cooper dude from hell
pi_2075578
HAHAHAHAHAHAHA

Ik las die column vanmiddag, en ik zat er ook al aan te denken om hem hier te plaatsen.

Kakelnicht!!!!

Die houden we d'r in!

Hell hath no fury like a hippo with a machine gun! | Pim Fortuyn was een kale nicht, en ontken dat maar eens! | Thorazine: More addictive than heroin, more fun than crack. | I'm more punk than you and i'll kick your ass!
  zaterdag 3 november 2001 @ 15:48:52 #12
10188 links234
Bill Cooper dude from hell
pi_2075591
quote:
Op zaterdag 03 november 2001 15:31 schreef Lynch het volgende:

[..]

hij moet de aandacht richten op de ideeen van de heer Fortuyn, niet zijn geaardheid. Lafhartig om het op deze manier te spelen.

Pffft, toen hij SV kanker toewenste juichten heel wat (rechtse) figuren dat toe, en nu moet hij ineens genuanceerd en politiek correct gaan doen?
Hell hath no fury like a hippo with a machine gun! | Pim Fortuyn was een kale nicht, en ontken dat maar eens! | Thorazine: More addictive than heroin, more fun than crack. | I'm more punk than you and i'll kick your ass!
pi_2075592
foutje
pi_2075612
quote:
Op zaterdag 03 november 2001 15:48 schreef links234 het volgende:

[..]

Pffft, toen hij SV kanker toewenste juichten heel wat (rechtse) figuren dat toe, en nu moet hij ineens genuanceerd en politiek correct gaan doen?

Die column vond ik ook smakeloos (zie mijn eerste post).
Hij verlaagt zich door zulke dingen op te schrijven, terwijl ik hem hoog in het vaandel had staan, ik dacht dat hij beter kon (niet als columnist, daar was ie al matig in, maar als opinieleider).
  zaterdag 3 november 2001 @ 16:03:30 #15
8369 speknek
Another day another slay
pi_2075700
Ach z'n rol als moraalridder vind ik niet zo erg, bijvoorbeeld bij z'n voetbal columns. Hij kan de de hooligans raken, dus als iemand het moet doen..
Ik heb wel om deze column kunnen lachen, ookal sla ik Pim Fortuyn vrij hoog aan. Maar goede of nette journalistiek is het niet. Maar dat had ik ook niet van Youp van 't Hek verwacht.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  zaterdag 3 november 2001 @ 16:07:08 #16
15098 El-Lupe
Sick of you!
pi_2075720
quote:
Op zaterdag 03 november 2001 15:48 schreef links234 het volgende:

[..]

Ja en een aantal heilige-hostie-vreters zag er gelijk een mooie gelegenheid in om te showen hoe 'beschaafd' ze wel niet zijn.

So?

Geef mijn taartpunt maar aan Pim!
  zaterdag 3 november 2001 @ 17:28:38 #17
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_2076276
quote:
Op zaterdag 03 november 2001 16:03 schreef speknek het volgende:
Maar goede of nette journalistiek is het niet. Maar dat had ik ook niet van Youp van 't Hek verwacht.
Collumnisten zijn geen journalisten en hebben de vrijheid om alles wat ze willen te mogen schrijven.
Het heeft dus helemaal niets met journalistiek te maken.

Wanneer iemand zich door een beplaalde collumn gekwest of gekrenkd voelt, staat altijd nog de weg naar de rechter open.

Overigens vind ik de stukjes van Youp altijd zeer middelmatig, maar met middelmatigheid bereik je nou eenmaal in Nederland de grootste groep, zie de verkoop van zijn boekjes of zijn uitverkochte voorstellingen.

There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_2076384
quote:
Ja en een aantal heilige-hostie-vreters zag er gelijk een mooie gelegenheid in om te showen hoe 'beschaafd' ze wel niet zijn.
Ik als Rooms Katholiek voel me nu ernstig beledigd! Zal ik het OM maar weer eens bellen?!
pi_2076397
Youp van het Hek is een top-caberetier pur sang. Hij is behoorlijk intelligent en heeft gewoon 100 % gelijk!!
pi_2076500
Het ironische is dat hij aandacht geeft aan iemand die je volgens hemzelf geen aandacht zou moeten geven omdat ie helemaal publiciteitsgeil is.
pi_2076533
[quote]Op zaterdag 03 november 2001 14:50 schreef Lynch het volgende:

verstandige mensen vallen hem er op aan, dus komt zijn naam weer in de krant.

Verstandige mensen vallen hem dus niet aan. Want dan komt hij niet in de media.

pi_2076908
Ik zou het niet beter kunnen zeggen. Pim voortuin is gewoon een kakelnicht. Veel praatjes, meer niet. Hij kan het gewoon niet hebben dat hij kaal is. Wordt zeker soms aangezien voor skinhead. Zijn opvattingen lijken er ieder geval wel op!

groeten

Incidenten in Frankrijk die aangeduid worden als anti-semitisme, zijn veelal door de joden zelf gepleegd om hun slachtofferrol te versterken.
pi_2077064
Niet een heel sterke column, maar toch leuk dat Pim Fortuyn afgezeken wordt. Van 't Hek beschrijft hem precies zoals hij is.
It is much easier to be critical than to be correct.
pi_2077177
En Youp stemt volgend jaar op LN omdat hij wel weet dat Pim gelijk heeft.
Hij zegt dit niet omdat hij dat niet kan maken tussen z'n POLITIEK correcte grachtengordel vrienden.
Maar in het hokje is er nu eindelijk een partij die we kunnen kiezen, EEN die het woord van het volk spreekt, en waarvan we zeker weten dat er straks een levendig debat ontstaat.
BESPREEK VAST KAARTJES VOOR DE 2E KAMER TRIBUNE.
ZET DE VIDEO MAAR VAST OP "DEN HAAG VANDAAG".

En in het hokje kijkt onze o'zo POLITIEK correcte buurman niet mee.

We hoeven niet meer naar het cafe of aan de borreltafel plaats te nemen , WE KUNNEN ONZE MENING IN HET HOKJE KWIJT.

pi_2077217
grappige column
-je UI was te groot en daarom verwijderd-
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')