Dat bedoelde ik niet, staat er ook nietquote:Op maandag 26 september 2005 22:43 schreef CoolGuy het volgende:
Dan begrijp je mij fout, ik zeg niet dat er actiever gemodereerd moet worden in de zin van dat believers de mond gesnoerd moet worden. Zeker niet zelfs.
Dat iets wellicht een andere oorzaak kan hebben is iets dat verreweg de meeste truthers, en zeker degenen die zelf 'iets' ervaren hebben, zich beslist zullen realiseren.quote:Je laatste zin wijst nl indirect (denk ik) in mijn richting en je zegt eigenlijk dat ik mensen kleineer. Dat doe ik niet. Ik probeer altijd in een discussie duidelijk te maken dat ik het onderwerp niet zo zeer verwerp als onzin, maar ik wil altijd proberen een believer te laten inzien dat iets wat hij post ook een andere oorzaak dan wel verklaring kan hebben.
[/quote]quote:Op dinsdag 27 september 2005 06:41 schreef iteejer het volgende:
[..]
Dat bedoelde ik niet, staat er ook niet
[..]
Dat iets wellicht een andere oorzaak kan hebben is iets dat verreweg de meeste truthers, en zeker degenen die zelf 'iets' ervaren hebben, zich beslist zullen realiseren.
Desalniettemin kun je dat nog even extra willen vermelden.
Behalve jou, zijn er meerderen die dat willen doen, en ook doen. Die drang daartoe bevreemdt me. Dat het incidenteel es een keer gebeurt in een topic dat je interesseert is prima. Maar je zal het met me eens zijn dat het allang het niveau van een normale discussie verlaten heeft, als je permanent de situatie hebt dat bij vrijwel ieder truth-onderwerp een legertje rationalisten komt vertellen 'hey het kan ook een andere verklaring hebben'.
Het minste wat dat doet, is dat dat een topic onleesbaar maakt. Verder laat het overduidelijk een indruk achter van als een stelletje mongolen beschouwd te worden.
Dat geldt wel voor beide partijen ...quote:Op maandag 26 september 2005 23:14 schreef CoolGuy het volgende:
Wat versta je onder uitzoeken. Als je daarmee bedoeld die eerder genoemde vage sites als bewijs aanvoeren. Dat is dus geen bewijs. Je kunt de authenticiteit niet garanderen en daarmee kun je dat dus ook niet als 'bewijs' of een feit aanvoeren ?
Filmpjes(op internet) zijn bewerkbaar.quote:Op dinsdag 27 september 2005 09:36 schreef UncleScorp het volgende:
[..]
Zoals hierboven in dit topic over dat nasa-filmpje waar je ook de authenticiteit betwist ... ken je nog anderen die met een camera in de ruimte hangen ?
Zucht. Ik word hier een beetje moe van. Vat het eens een keer niet persoonlijk op en lees gewoon wat ik zeg. Ik ben niet degene die die sites beoordeeld nee. Maar er zijn mensen hier die een site aandragen en dan claimen dat op die site het bewijs te vinden is van een bepaald verhaal. Hoezo bewijs? Dat het daar staat bewijst het nog niet. Uiteraard geldt dit voor beide partijen, maar je hebt mij ook nooit het tegendeel horen claimen. Ik ken niet anderen die met een camera in de ruimte hangen. Dat wil niet zeggen dat ze er niet zijn. Daarnaast neem je nu gewoon aan dat dat filmpje daadwerkelijk van een dergelijke ruimtecamera afkomstig is. Dat hoeft dus niet he. Dat bedoel ik nou, je neemt iets voor waar aan wat niet waar hoeft te zijn.quote:Op dinsdag 27 september 2005 09:36 schreef UncleScorp het volgende:
[..]
Dat geldt wel voor beide partijen ...
En wss ben jij diegene die alle sites beoordeelt op hun betrouwbaarheid ?
Zoals hierboven in dit topic over dat nasa-filmpje waar je ook de authenticiteit betwist ... ken je nog anderen die met een camera in de ruimte hangen ?
Als iedereen altijd op zo'n manier gaat reageren is het idd niet leuk meer ... in de 911 topics wordt er gelachen met de conspiracy-sites en de anderen lachen met het officiële rapport ... wie heeft er dan gelijk en wie gaat het bewijzen ?
Mogen we ons dan ook vragen stellen bij alle beeldmateriaal van 911 ?quote:Op dinsdag 27 september 2005 09:53 schreef Wombcat het volgende:
Filmpjes(op internet) zijn bewerkbaar.
Studios hebben ook geen camera's in de ruimte, maar weten toch vaak SF-films te maken met allerlei speciale effecten, ruimteschepen etc.
Een filmpje op internet kan dan (imo) ook nooit doorslaggevend bewijs zijn, want het kan altijd gemanipuleerd zijn.
Wil je weten of het filmpje wat is, moet je terug naar de bron.
En met de komst van digitale cameras wordt dat steeds lastiger.
Ja, dat mag. Wel de goede vragen natuurlijkquote:Op dinsdag 27 september 2005 10:23 schreef UncleScorp het volgende:
[..]
Mogen we ons dan ook vragen stellen bij alle beeldmateriaal van 911 ?![]()
Ik schrijf dan ook dat ook hij zoveel kan zeggen. Echter, in die situatie waren er 2 personen waarbij 1tje zelf met berekeningen kwam, en 1tje die niets anders deed dan passages pasten uit een of ander rapport zonder eigen onderbouwing. En die passages werden keer op keer weerlegd. Ik ben niet kundig genoeg om na te gaan of dat daadwerkelijk klopt, ik heb die opleiding niet gevoerd.quote:Op dinsdag 27 september 2005 10:20 schreef UncleScorp het volgende:
Ik begrijp je standpunt ...
Daarom is het ook zo moeilijk discussieren in TRU ... want uiteindelijk kan niemand zijn 100% gelijk bewijzen, want het zijn meestal onverklaarbare of dubieuze zaken.
Natuurlijk wil elke partij zijn visie verdedigen, wat idd meestal uitmondt in geflame ...
Maar als je jouw redenering doortrekt over dat staal op 911 ... over een poster die zegt dat hij een dergelijke opleiding volgt ... hoe kan jij zeker zijn dat dat effectief wel zo is ? Die persoon kan zoveel zeggen, net zoveel gelul als op andere sites ? En wat copy/pasten uit wetenschappelijke artikels kan iedereen, dat bewijst nog niet dat je werkelijk zo'n opleiding volgt ...
Je moet toch ergens een grens trekken zodanig dat er toch nog gediscussieerd kan worden ?
het kan nep zijn .. tuurlijk . maar het is wel degelijk vanuit de ruimte gemikt op de aarde .. of het nou nep of echt is ..quote:Op dinsdag 27 september 2005 09:57 schreef CoolGuy het volgende:
Daarnaast neem je nu gewoon aan dat dat filmpje daadwerkelijk van een dergelijke ruimtecamera afkomstig is. Dat hoeft dus niet he
je mag die mening hebben en hier uiten , je mag die mening onderbouwen en dat mogen beide kanten doen , en dat er truthers zijn die zelfs nog met een vage site roepen dat er bewijs is .. ontkracht dan dat bewijs en niet door te roepen dat het geen bewijs is omdat het van een vage site komt .. al zou het van de site van cnn komen dan kan dat spelletje nog gespeeld worden (again , geen persoonlijke aanval)quote:die fake maanlanding
dat verwelkom ikquote:Ik debunk niets, ik geef gewoon in veel gevallen een alternatieve verklaring voor wat jullie voor verklaring hebben.
hoezo iedereen , bewijs het maarquote:Dat wil niet zeggen dat ik de verklaring die jullie aandragen per se niet wil accepteren, maar ik stel gewoon dat het ook wat anders kan zijn. Waarom maakt iedereen hier er steeds van dat ik dingen met alle geweld onder uit probeer te halen?
ik vind het heel duidelijk hoor , en anders mss helpt ditquote:In het geval van de 911 topics is het inmiddels zo'n brei van theorieen en verhalen en 'bewijzen' en rapporten geworden dat het er echt niet duidelijker op is geworden denk ik.
er zijn goede critici , er zijn minder goede critici .. er zijn goede truthers en er zijn minder goede truthers ... soit .. stuur dan een opmerking richting feedback of men er even naar wil kijken ipv je visie over truth ermee aan te passenquote:maar ik denk dat mijn punt wel duidelijk is niet ?
zolang je dat maar onderbouwend doet , en constructiefquote:maar als ik t ergens niet mee eens ben dan zeg ik dat ook, en dat dat de believers hier dan niet aanstaat, ja, jammer.
Maar dan wel in het topic dat daar over gaat graag.quote:Op dinsdag 27 september 2005 10:57 schreef coz het volgende:
zullen we het nu hebben over de ufo's op tape bij de nasa tether missie![]()
Ik weet echt niet wat je nu bedoeld. Ik snap dat je het over dat filmpje hebt, maar of t nou echt is of nep, het is wel degelijke vanuit de ruimte gemikt op de aarde..ik neem dan nu maar aan dat je het hebt over datgene op t filmpje te zien is ? Ik heb dat filmpje nog niet bekeken en ben momenteel niet in de positie om dat wel te doen. Vanavond wil ik het met alle plezier bekijkenquote:Op dinsdag 27 september 2005 10:57 schreef coz het volgende:
[..]
het kan nep zijn .. tuurlijk . maar het is wel degelijk vanuit de ruimte gemikt op de aarde .. of het nou nep of echt is ..
[..]
Dit is exact wat ik bedoel! Jij verwoord het alleen veel beterquote:Op dinsdag 27 september 2005 10:56 schreef Wombcat het volgende:
Wat CoolGuy bedoelt (denk ik) is dat je ook naar de bron moet kijken.
Ik wil dat nog iets breder trekken dan alleen maar de user die post, maar ook naar de onderliggende redeneringen die aangehaald worden. Als er bronnen gebruikt worden uit bv. wetenschappelijke tijdschriften, waar een artikel wordt geplaatst wat zelf ook weer aan bronvermeldingen doet, dan vnd ik dat wat anders dan een artikel uit de Aktueel waarin wat wordt nagepraat wat op internetsites te vinden is, zonder dat daar een echt goed brononderzoek aan vooraf gaat.
(Of wat dat betreft internetsites gebruiken als bron waarop simpelweg een wazig filmpje staat waaruit de meest vergaande complottheorieën of UFO-landingen worden geconcludeerd en selectief gebruik wordt gemaakt van getuigenverklaringen).
En da's dus ook precies wat ik al eens in een 9/11 topc heb gezegd toen ik met een rapport aan kwam zetten over het instorten van WTC 1 en 2, waarin de boel werd geanalyseerd met bronvermeldingen, analyses etc.
Nu kun je altijd vragen gaan stellen bij elke analyse. Punt is alleen dat ik de expertise niet heb om de analyses in detal te beoordelen. Ik moet dan dus afgaan op de expertise van anderen. Je moet dan dus niet alleen kjken naar de logica van de analyse, maar ook hoe de analyse tot stand komt. Welke bronnen worden op welke manier gebruikt, van welke methodes wordt uitgegaan, hoe wordt het hele proces bekeken?
Wat ik merk is dat vaak veel believers graag willen dat hun thoerie waar is, en een hoop zaken verder negeren (en datzelfde overigens weer beweren van de sceptici). Mijn mening daarbij is alleen wel dat de sceptici veel meer redenen hebben om die zaken te negeren, want het zijn vaak zaken die uit het verband (lijken te) zijn getrokken. Een aardig voorbeeld vind ik nog steeds de verklaring van de getuige die zegt dat "het als een raket op het Pentagon afging". Volgens mij gebruikt hij dan het woord raket omdat hij het wil vergelijken met de doelgerichtheid van een raket, niet omdat het echt een raket is. Net zoals iedereen wel eens zegt dat de auto loopt als een trein. Terwijl iedereen weet dat a) een auto niet loopt en b) niet op rails loopt, en dus weinig overeenkomsten met een trein heeft.
zit jij in de text_only interface te kijken ? .. staat toch echt zo'n knipoogje achterquote:Op dinsdag 27 september 2005 10:59 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Maar dan wel in het topic dat daar over gaat graag.
mag ik je adviseren dat in het vervolg te doen voordat je om bewijs gaat vragenquote:Op dinsdag 27 september 2005 11:03 schreef CoolGuy het volgende:
Ik heb dat filmpje nog niet bekeken
De vraag die ik stelde was niet inhoudelijk over het filmpje, maar meer over de authenticiteit van het filmpje. Volgens mij hoef ik voor die vraag de inhoud niet te zien? Het onderwerp van discussie hier was dan ook niet de inhoud van dat filmpje, want daarvoor moeten we in jouw topic zijn. Al met al heb je nog geen antwoord gegeven op de vraag die ik stelde ?quote:Op dinsdag 27 september 2005 11:11 schreef coz het volgende:
[..]
zit jij in de text_only interface te kijken ? .. staat toch echt zo'n knipoogje achter![]()
[..]
mag ik je adviseren dat in het vervolg te doen voordat je om bewijs gaat vragen![]()
niet dat je vraag daar wss anders van zal worden maar het is wel een heel stuk socialer imho![]()
Mja, al beginnen moeilijk doen over de authenticiteit van iets nog voor je het bekeken hebt vind ik wel iets teveel van het goeiequote:Op dinsdag 27 september 2005 11:17 schreef CoolGuy het volgende:
De vraag die ik stelde was niet inhoudelijk over het filmpje, maar meer over de authenticiteit van het filmpje. Volgens mij hoef ik voor die vraag de inhoud niet te zien? Het onderwerp van discussie hier was dan ook niet de inhoud van dat filmpje, want daarvoor moeten we in jouw topic zijn. Al met al heb je nog geen antwoord gegeven op de vraag die ik stelde ?
Dan snap jij de hele discussie die hier gevoerd is duidelijk niet.quote:Op dinsdag 27 september 2005 11:23 schreef UncleScorp het volgende:
[..]
Mja, al beginnen moeilijk doen over de authenticiteit van iets nog voor je het bekeken hebt vind ik wel iets teveel van het goeie![]()
Nieuwe gegevens of inzichten kunnen gevestigde wetenschappelijke theorieën onderuit halen, da tis altijd al zo geweest.quote:Op dinsdag 27 september 2005 11:17 schreef UncleScorp het volgende:
Mja doet me allemaal 'n beetje denken aan de dinosaurussen ... al jaren staan ze in wetenschappelijke boeken afgebeeld met schubben, terwijl nu blijkt dat ze gevederd waren ...
Of die 10e planeet die dit jaar ineens ons zonnestelsel binnenkwam ... eveneens serieuse aanpassing voor heel wat wetenschappelijke boeken ...
Daar ben je dan mss ook al jaren over aan het discussieren op een forum met aanhaling van wetenschappelijke bronnen, die nu blijkbaar aangepast moeten worden ...
Het is niet mijn bedoeling om tegendraads te blijven doen maar zo is er voor alles wel iets te vinden om het onderuit te halen.
Dankjewel.quote:Op dinsdag 27 september 2005 11:04 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Dit is exact wat ik bedoel! Jij verwoord het alleen veel beterMaar je beschrijft idd datgene wat ik wilde zeggen maar wat er niet uitkwam
![]()
leuk voor wfl .. niet hierquote:Op dinsdag 27 september 2005 11:17 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
De vraag die ik stelde was niet inhoudelijk over het filmpje, maar meer over de authenticiteit van het filmpje. Volgens mij hoef ik voor die vraag de inhoud niet te zien? Het onderwerp van discussie hier was dan ook niet de inhoud van dat filmpje, want daarvoor moeten we in jouw topic zijn. Al met al heb je nog geen antwoord gegeven op de vraag die ik stelde ?
Zie mijn eerdere post dat filmpjes op internet eigenlijk nooit als het ultieme bewijs kunnen gelden, tenzij je 100% zeker kunt zijn dat het echt is en niet mee gefotosjopt (wat je op internet eigenlijk bijna nooit met zekerheid kunt zeggen).quote:Op dinsdag 27 september 2005 11:23 schreef UncleScorp het volgende:
[..]
Mja, al beginnen moeilijk doen over de authenticiteit van iets nog voor je het bekeken hebt vind ik wel iets teveel van het goeie![]()
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |