abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 21 september 2005 @ 20:56:42 #1
105919 Pracissor
Semi-intellectueel
pi_30803003
quote:
Na de ophef eerder dit jaar over de vermeend antisemitische Iraanse film 'Zahra's blauwe ogen' (Zahra's Blue Eyes), die in verschillende Nederlandse moskeeën verkocht en vertoond wordt, gaat het Openbaar Ministerie (OM) nu onderzoek doen naar de film. Minister Donner van Justitie heeft dit aan de Tweede Kamer laten weten. Donner betitelt de film zelf als een ''zeer onsmakelijke film die op geen enkele manier bijdraagt aan de verdraagzaamheid jegens joden.''

De minister reageerde daarmee op Kamervragen van Geert Wilders en de PvdA'ers Jeroen Dijsselbloem en Peter van Heemst. Het Centrum Informatie en Documentatie Israël (CIDI) stelde in juni dat de film een opeenstapeling van antisemitische vooroordelen is.

Oog-transplantatie
De compleet fictieve film draait om een Palestijns meisje. Zij wordt door Israëlische militairen ontvoerd om haar ogen te kunnen transplanteren om zo een blind Joods jongetje weer te kunnen laten zien. Op de vlucht voor haar belagers wordt ze verraden door een Israëlische taxichauffeur die daar veel geld voor opstrijkt. De film eindigt met een zelfmoordaanslag op de Joodse ontvoerders.

Na de eerste ophef verbood de Turkse sociaal-religieuze beweging Milli Görüs de bij hun aangesloten moskeeën, de film te verkopen. De Nederlands Islamitische Federatie (NIF) liet echter weten dat zij de verkoop en vertoning niet zal verbieden voordat de Nederlandse autoriteiten de film als antisemitisch bestempelen. De film wordt volgens de NIF in moskeewinkels verkocht, maar zou niet aan kinderen worden vertoond. NIF-voorzitter M. Yaramis liet indertijd weten dat van antisemitisme of vijandigheid jegens Joden in de film geen sprake is.

Minister Rita Verdonk van Vreemdelingenzaken en Integratie zal de kwestie aan de kaak stellen in het geregelde overleg dat ze heeft met het Contactorgaan Moslims en Overheid (CMO) en de Contactgroep Islam (CGI). Ze zal aangeven dat antisemitisme in moskeeën niet wordt getolereerd en dat ze ervan uitgaat dat de organisaties hun moskeeën ter verantwoording roepen als er wel jodenhaat voorkomt.

En dan sluit ik me volledig aan bij R@b,

'Apart dat de Nederlandse Islamitische Federatie kennelijk geen eigen verantwoordelijkheid heeft, en eerst een oordeel van Justitie moet afwachten.

Als het OM de film als anti-semitisch bestempelt staat hun voorzitter overigens wel als Jan de Antisemiet te boek met zijn: er is geen sprake van antisemitisme of vijandigheid jegens Joden in de film.'

En nog steeds proberen mensen me te overtuigen dat anti-semitisme niet veelvuldig voorkomt en getolereerd wordt door islamitische organisaties en moskeeen.
A little philosphy may inclineth a man's mind to atheism, but depth in philosophy shall bringeth men's minds about to religion.
Id legi modo hic modo illic. Vero, Latine loqui non est difficilissimum.
  woensdag 21 september 2005 @ 20:58:55 #2
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_30803075
In Minority Report amputeren ze ook ogen, is ook fictie.

Niet dat het allemaal zo verantwoord is, maar ik neem aan dat hier gewoon 16+ op staat...
Bovenstaande tekst = C C 3.0 NL BY-NC-ND - quotes inkorten uitgezonderd.
pi_30803077
Voor vrede en rechtvaardigheid - Tegen alle soorten vormen van geweld.
  woensdag 21 september 2005 @ 21:00:15 #4
95998 -DailaLama-
Het is Dalai, niet Daila!
pi_30803122
Die foto ... ik las in de rechterbovenhoek "Translated by Meki"
  woensdag 21 september 2005 @ 21:01:29 #5
105919 Pracissor
Semi-intellectueel
pi_30803168
quote:
Op woensdag 21 september 2005 20:58 schreef Yildiz het volgende:
In Minority Report amputeren ze ook ogen, is ook fictie.

Niet dat het allemaal zo verantwoord is, maar ik neem aan dat hier gewoon 16+ op staat...
Ja als dat er maar op staat dan maakt het niet uit toch?
A little philosphy may inclineth a man's mind to atheism, but depth in philosophy shall bringeth men's minds about to religion.
  woensdag 21 september 2005 @ 21:03:44 #6
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_30803261
quote:
Op woensdag 21 september 2005 21:01 schreef Pracissor het volgende:

[..]

Ja als dat er maar op staat dan maakt het niet uit toch?
Of wou jij ook Chindler's List verbieden, het boek Mein Kampf (ohnee wacht, dat is al lastig te krijgen) etc. etc. etc. omdat het misschien haat op zou kunnen wekken jegens groepen mensen?

Dan kan je American History X, Romper Stomper en weet ik wat voor films ook wel gaan verbieden, of liever gezegd, alle films, want nagenoeg overal zijn er wel negers die ergens schuldig zijn. Dat werkt weer niet goed voor de tolerantie jegens negers.

Etc. etc.
Bovenstaande tekst = C C 3.0 NL BY-NC-ND - quotes inkorten uitgezonderd.
  woensdag 21 september 2005 @ 21:03:48 #7
105919 Pracissor
Semi-intellectueel
pi_30803264
quote:
de film vermeldt de waarheid en moet niet verboden worden het moet oscars krijgen
aldus Meki,
ten eerste, ogen zijn niet te transplanteren
ten tweede, is het fictie
ten derde is het een onsmakelijke anti-semitische film.

Je ver gedaald in mijn waardering Meki,
  Moderator woensdag 21 september 2005 @ 21:04:28 #8
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_30803288
deze op is al bijna even lame als die van Meki
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')