Hieronder de basis van het tunen (de carb groote) even overgenomen van het topic.
Om goed te beginnen moet je weten welke carb je nodig hebt 19 21 20,5 24 28 etc.
------------------------------------------------------------------------------------
Er is een formule om de ideale grootte te berekenen :
A = L * sqr(h*n)
(sqr = wortel)
waarin
A = ideale carburateur grootte in mm
h = cilinder grootte in l
n = hoeveel toeren je brommer maximaal draait
L = type cilinder
h = als je een 50cc cilinder hebt dan is dat in ml 0.05 l, dus als je 70cc hebt 0.07 l enz.
L = als je een opvoercilinder heb gekocht dan is die waarde rond de 0.8, als je cilinder getuned is is het 0.9
als je bv alleen de uitlaatpoort licht is aangepast dan is het zon 8.5 en een imitatie cilinder ligt naturlijk ook weer lager als een malossi.
je moet dat zelf inschatten.
ook telt natuurlijk mee welke uitlaat je hebt.
De Berekening:
Ik ga hier uit van een Honda MT met 70cc eurokit en een leuk uitlaatje.
A = ?
h = 0.07
n = 10000
L = 0.8
dus:
A = L * sqr(h*n)
? = 0.8 * wortel (0.07*10000)
0.07/10000 = 700, wortel 700 = 26.46
0.8 * 26.46 = 21.16mm
De ideale carburateur voor een Honda MT met 70cc eurokit en een leuk uitlaatje is rond de 21mm, een 21mm dellorto zal het dus goed doen.
We're from the Bronx, New York.
Shit happens.