quote:
Op dinsdag 20 september 2005 11:11 schreef KontKorstje het volgende:van de FP:
[
op de FP stond ook dat je iemand niet mag dood verwensen, mijn vraag is wat die mensen die tegen de doodstraf zijn dan voor straf voorstellen. tbs, of op de kosten van de maatschppij in hilton bajes doorbrengen?
gaat weer lekker hier.
de straf die hij krijgt zal we weer om te
![]()
zijn
Denk je dat de 'doodstraf' dit soort zaken 'oplost'... dat als je de doodstraf zou hebben, dit soort dingen niet meer voorkomt ...
Om eerlijk te zijn, ik vind het onzinnig om je enkel te concentreren op de bestraffing achteraf ... veel belangrijker is volgens mij de vraag hoe zulke gigantische wreedheden kunnen voorkomen ... en vooral, hoe zulke zieke personen als de dader eerder uit onze maatschappij weggehaald kunnen worden, om juist te voorkomen dat dit soort dingen kunnen voorkomen ...
Lekker lullen over doodstraf is dan niks meer dan achteraf praten ... misschien voor het 'rechtsgevoiel' van mensen wel prettig, als een dader achteraf gestraft wordt, maar het strafrecht is hier volgens mij niet het grootste probleem.
Overigens, ook dat te buiten gaan aan doodverwensingen en de grote intersse van het publiek in de lugubure details is wat mij betreft al snel enkel sensatiezucht , ik vind het heel begrijpelijk als ook daar een zekere greens op gelegd wordt ... het is niet slecht dat de 'samenleving' niet direkt tot in alle details alles ervaart over zulk een voorval... niet uit wens tot censuur (wat mij betreft moet een rechtzaak absoluut zoveel mogelijk openbaar gevoerd worden), maar domweg omdat ik een te grote sensatiezucht anders vermoed.
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25