Een onhandige timetable hoeft geen probleem te zijn als er maar regelmatig gereden wordt. Maar helaas zijn rechtstreekse verbindingen lang niet altijd mogelijkquote:Op donderdag 22 september 2005 23:40 schreef QuantumCat het volgende:
[..]
hmmm overstappen zijn ook een crime- de leveren vaak de meeste vertraging op -of door te missen of door gewoon onhandige time-tables
haha inderdaad twee keer struikelen en ik lig op een barkrukquote:Op donderdag 22 september 2005 23:42 schreef Floripas het volgende:
[..]
Daar kun je wel iets op verzinnen: belbussen. En als je gaat stappen, ga jij dan met de auto?![]()
bel bussen ? vanuit Rotterdam naar Dordrecht? Of vanuit Leiden naar Dordt, Delft-Dordt?quote:Op donderdag 22 september 2005 23:42 schreef Floripas het volgende:
[..]
Daar kun je wel iets op verzinnen: belbussen. En als je gaat stappen, ga jij dan met de auto?![]()
Als je het plan had gelezen had je geweten dat daarin een aantal subsidievoorstellen voor technische oplossingen in staan. Het is ook niet zo dat diesel wordt uitgebannen, er wordt een accent gelegd op de vervuiler. Het logische gevolg is dat mensen zich bewust worden van het feit dat zij vervuiling veroorzaken.quote:Op donderdag 22 september 2005 23:17 schreef drexciya het volgende:
Ten aanzien van specifiek diesels aanpakken/zieken; nieuwe diesels hebben toch een roetfilter? Waarom is een technische oplossing niet mogelijk? Diesel is zuiniger dan benzine en een diesel/hybride maakt gehakt van een benzine/hybride (die mijns inziens nogal overschat wordt).
De norm geldt voor heel Europa, dus ook andere landen worden met dezelfde problematiek geconfronteerd.quote:Die Europese norm is een blunder van de toenmalige minister geweest, Jan Pronk meen ik, die oetl*l had kunnen weten dat het in NL nogal lastig is om aan die normen te voldoen.
Er is duidelijk een toename van verkeer zichtbaar in de afgelopen 10 jaar, dat kan toch niet worden ontkend.quote:Sowieso zie ik niet in waarom het nu ineens zoveel erger zou zijn qua vervuiling dan pakweg 10 jaar geleden.
Dat dit topic toevallig over diesel gaat wil niet zeggen dat industrie en landbouw in het voorstel buiten schot blijven.quote:Als dat fijne stof echt zo'n probleem is, dan kan ik nog iets van sympathie hebben voor die maatregelen/voorstellen, maar de timing en de manier waarop specifiek 1 veroorzaker en niet eens de belangrijkste veroorzaker er uit wordt gelicht maakt mij zeer wantrouwig.
Diesel wordt toch niet verboden? Wat is er nou mis met een voorstel dat er voor zorgt dat de vervuiler betaalt?quote:Verder snap ik ook niet waarom men zo'n negatieve houding aanneemt ten aanzien van de diesel; problemen zijn er om op te lossen. Je bereikt niets door iets te verbieden of met de zoveelste discutabele subsidie te gaan smijten.
Dat het in Nederland lastig voldoen is aan die norm, maakt de inwoners van Nederland nog niet immuun voor de gevolgen van luchtvervuiling.quote:Die Europese norm is een blunder van de toenmalige minister geweest, Jan Pronk meen ik, die oetl*l had kunnen weten dat het in NL nogal lastig is om aan die normen te voldoen.
Dat klinkt logisch als je achter dit soort plannen staat. Maar mijn punt is dan toch dat je verwacht dat partijleden en vooral de lijsttrekker dit ook vinden en naleven?quote:Op vrijdag 23 september 2005 08:43 schreef NewOrder het volgende:
Het is ook niet zo dat diesel wordt uitgebannen, er wordt een accent gelegd op de vervuiler. Het logische gevolg is dat mensen zich bewust worden van het feit dat zij vervuiling veroorzaken.
Ik heb weinig moeite met de BOB te zijn hoor. Het is best triest dat er mensen niet leuk kunnen stappen zonder zich vol te gieten met alcohol.quote:Op donderdag 22 september 2005 23:47 schreef QuantumCat het volgende:
[..]
bel bussen ? vanuit Rotterdam naar Dordrecht? Of vanuit Leiden naar Dordt, Delft-Dordt?
ja dan ga ik met de auto (dat wordt geen alcohol drinken :-()
als ik in Dordt blijft is het of de fiets of een taxi
ik zie er eigenlijk wel wat in, mits gecompenseerd met een lastenverlichting vor overige zakenquote:Op dinsdag 20 september 2005 08:02 schreef Lord_Vetinari het volgende:
He-le-maal de weg kwijt...
[..]
Totaal geschift. Je leeft echt op een andere planeet als je denkt dat dit een uitvoerbaar iets is. Je gooit je hele transportsector in het ravijn, er komt geen schip meer naar Rotterdam, omdat de goederen niet meer vervoerd kunnen worden, je veroorzaakt files van hier tot Shanghai als je al bestaande dieselauto's 100 laat rijden waar de rest 120 mag en ik denk zelfs, dat het juridisch niet kan.
Ik mag hopen, dat ze dit stokpaardje vooral vasthouden tot de komende verkiezingen, dan zijn we naast D66 ook van GL af in de Kamer.
Doel je hier op de biodieselvarianten?quote:Op zaterdag 24 september 2005 17:29 schreef Poekieman het volgende:
en worden nieuwe vele malen schonere diesels verboden.
Hoe wil je die waterstof produceren?quote:Op zaterdag 24 september 2005 17:36 schreef P8 het volgende:
Er is bijvoorbeeld ook een motor uitgevonden die op waterstof kan rijden. goedkoop en niet milieubelastend.
weet ik veel. als het echt zo simpel was dan was er wel eerder een waterstofmotor geweest dan een benzinemotorquote:Op zaterdag 24 september 2005 17:37 schreef freako het volgende:
[..]
Hoe wil je die waterstof produceren?
quote:Op zaterdag 24 september 2005 17:40 schreef P8 het volgende:
[..]
weet ik veel. als het echt zo simpel was dan was er wel eerder een waterstofmotor geweest dan een benzinemotor
En nog veel belangrijker; hoe wil je het opslaan? Bedenk dat het "verlies" van waterstofgas weer tot een versterking van het broeikaseffect leidt. Wat dat aangaat heb ik de indruk dat men waterstof erg makkelijk aan het hypen is.quote:Op zaterdag 24 september 2005 17:37 schreef freako het volgende:
[..]
Hoe wil je die waterstof produceren?
Dan nog vraag ik me af; waarom specifiek de diesel? Moderne diesels zijn al sterk verbeterd qua uitstoot ten opzichte van oude modellen. Dan moeten alle oude auto's de weg af, want zij vervuilen het meest. En dan heb je als toegift de brommers en scooters en daar heb je er ook veel van in de stad. Laten we, als laatste, niet vergeten dat moderne benzine auto's (en ook de zogenaamde lean burn motoren) meer fijn stof emissie hebben dan normale benzine auto's.quote:Op vrijdag 23 september 2005 08:43 schreef NewOrder het volgende:
[..]
Als je het plan had gelezen had je geweten dat daarin een aantal subsidievoorstellen voor technische oplossingen in staan. Het is ook niet zo dat diesel wordt uitgebannen, er wordt een accent gelegd op de vervuiler. Het logische gevolg is dat mensen zich bewust worden van het feit dat zij vervuiling veroorzaken.
[..]
De norm geldt voor heel Europa, dus ook andere landen worden met dezelfde problematiek geconfronteerd.
[..]
Er is duidelijk een toename van verkeer zichtbaar in de afgelopen 10 jaar, dat kan toch niet worden ontkend.
[..]
Dat dit topic toevallig over diesel gaat wil niet zeggen dat industrie en landbouw in het voorstel buiten schot blijven.
[..]
Diesel wordt toch niet verboden? Wat is er nou mis met een voorstel dat er voor zorgt dat de vervuiler betaalt?
Het punt is dat juist mensen die veel rijden voor een diesel kiezen uit financiële overweging. Als diesel aan de pomp vrijwel hetzelfde zou kosten als benzine, dan zou de keuze voor diesel veel minder voor de hand liggen. Natuurlijk rijden er dan nog steeds een hoop oude diesels rond, maar ook daarvoor geldt een bepaalde norm wat betreft roetuitstoot. En er komt sowieso een subsidie voor roetfilters.quote:Op zaterdag 24 september 2005 20:06 schreef drexciya het volgende:
Dan nog vraag ik me af; waarom specifiek de diesel? Moderne diesels zijn al sterk verbeterd qua uitstoot ten opzichte van oude modellen. Dan moeten alle oude auto's de weg af, want zij vervuilen het meest. En dan heb je als toegift de brommers en scooters en daar heb je er ook veel van in de stad. Laten we, als laatste, niet vergeten dat moderne benzine auto's (en ook de zogenaamde lean burn motoren) meer fijn stof emissie hebben dan normale benzine auto's.
Dat laatste klopt weliswaar, maar dat is ook precies wat er moet veranderen. Mensen moeten zich bewust worden van het feit dat mobiliteit een prijskaartje en een grens heeft. Het wordt hoog tijd dat de fout van Den Uyl - iedere arbeider een auto - wordt teruggedraaid. Ook bedrijven zullen daar aan mee moeten werken. Ik vind het onbegrijpelijk dat er in Nederland ondanks de goede telecommunicatieinfrastructuur nauwelijks thuis wordt gewerkt.quote:Je zult dus naar emissies moeten kijken in het algemeen en vooral naar oudere auto's, daar valt het meeste te winnen. Nieuwe auto's moeten sowieso aan steeds strengere regels voldoen. Denk je nu werkelijk dat mensen zich interesseren voor emissies? Dan zouden ze geen suf's kopen. Mensen zijn alleen geinteresseerd in mobiliteit.
Met die instelling komen we helemaal nergens. Ik zeg niet dat wij perse voorop moeten lopen maar we kunnen toch minstens een poging doen om de norm te halen. Waarvoor maak je anders afspraken? Als je als land toch al niet van plan bent om de norm te halen, dan is dat geld dat we aan die minister geven om te onderhandelen verkeerd besteed.quote:Ach gut een Europese norm, dat heb ik meer gehoord, denk je nu echt dat andere landen alles uit de kast gaan halen om die norm te halen? Nederland moet altijd het braafste jongetje in de klas zijn.
Reken maar dat de industrie en de landbouw niet buiten schot blijven. Maar de ergste vervuiling zie je juist op plaatsen waar veel verkeer is. Het is niet meer dan logisch dat de automobilist daarvoor betaalt.quote:Over industrie en landbouw heb ik relatief weinig gehoord in de media, maar wel steeds de auto en dan weet ik wel weer hoe laat het is. Dat wordt dus een nieuw argument om de automobilist nog meer op kosten te jagen.
Ook de lucht- en scheepvaart moet worden aangepakt. Men zou eigenlijk in Europees verband afspraken moeten maken over accijns op kerosine, maar de wil daarvoor ontbreekt. En als ik me niet vergis varen schepen gewoon op diesel, (goedkope) rode diesel wel te verstaan. Dat moet uiteraard ook veranderen.quote:De vervuiler betaalt, dat is stompzinning aangezien andere vormen van vervoer ook nogal wat emissies veroorzaken. Denk ook eens aan de luchtvaart in deze of de scooter, brommer en motor. Is het nu willekeur of lijkt het maar zo dat men specifiek steeds op de diesel uitkomt?
Dat de woningmarkt niet functioneert ben ik met je eens, maar het is de vraag in welke mate dat invloed heeft op de mobiliteit. Het is gebleken dat juist de bewoners van de nieuwe vinexwijken zeer mobiel zijn, terwijl men met de opzet van deze wijken het tegenovergestelde wou bereiken.quote:En de toename van het autoverkeer, tsja dat krijg je met een slecht geregelde woningmarkt (anders zouden mensen dichter bij hun werk kunnen wonen of andersom) en een slecht functionerend OV. In deze mag ook wel eens vermeld worden dat het gemiddelde bedrijfspark slecht te bereiken is met het OV. Wat dat aangaat werken bepaalde maatregelen ook typisch averechts (bereikbaarheid met OV versus aantal parkeerplaatsen regel).
Ja, van zo'n rokende trekker op een boerenerf heeft bijna niemand last.quote:Op zaterdag 24 september 2005 22:01 schreef NewOrder het volgende:
Reken maar dat de industrie en de landbouw niet buiten schot blijven. Maar de ergste vervuiling zie je juist op plaatsen waar veel verkeer is. Het is niet meer dan logisch dat de automobilist daarvoor betaalt.
Moderne diesels zijn een stuk efficienter en schoner dan oudere diesels en worden tegenwoordig bijna allemaal standaard met roetfilter uitgerust. Het voordeel van BioDiesel ligt meer in de CO2 kringloop. Door bijvoorbeeld palmolie te verstoken ipv diesel vermindert de CO2 uitstoot (de palmbomen hebben namelijk de CO2 uit de lucht gehaald, vandaar ook de term "renewables"). Voor benzine motoren zijn dergelijke alternatieven veel moeilijker te realiseren, afgezien van het bijmengen van BioEthanol.quote:Op zaterdag 24 september 2005 17:32 schreef freako het volgende:[..]
Doel je hier op de biodieselvarianten?
Omdat er geen andere reden is om met zo'n stel malloten samen in de rook te gaan zitten?quote:Ik heb weinig moeite met de BOB te zijn hoor. Het is best triest dat er mensen niet leuk kunnen stappen zonder zich vol te gieten met alcohol.
Voordelen zijn de prijs en de efficientere verbranding. Het verbruik per kilometer is lager dan bij benzine. Met roetfilters is een hoop van de ellende af te vangen.quote:Op zaterdag 24 september 2005 16:47 schreef McCarthy het volgende:
[..]
ik zie er eigenlijk wel wat in, mits gecompenseerd met een lastenverlichting vor overige zaken
de luchtkwaliteit in mijn stad is dramatisch, de route naar mijn faculteit is ronduit smerig zo dat ik om moet fietsen. Het slaat op mijn slijmvliezen. Ik wordt er doodziek van
Roetfilter verplichten (niks meer niks minder) en als diesel echt zo schadleijk kan je serieus overwegen het te verbieden. Wat zijn eigenlijk de voordelen van diesel?
Uiteindelijk komt het mijns inziens heel eenvoudig neer op het volgende; zolang OV voor de meeste mensen geen serieus alternatief is ten opzichte van de auto moet je accepteren dat de auto er is en zal blijven.quote:Op zaterdag 24 september 2005 22:01 schreef NewOrder het volgende:
[..]
Dat laatste klopt weliswaar, maar dat is ook precies wat er moet veranderen. Mensen moeten zich bewust worden van het feit dat mobiliteit een prijskaartje en een grens heeft. Het wordt hoog tijd dat de fout van Den Uyl - iedere arbeider een auto - wordt teruggedraaid. Ook bedrijven zullen daar aan mee moeten werken. Ik vind het onbegrijpelijk dat er in Nederland ondanks de goede telecommunicatieinfrastructuur nauwelijks thuis wordt gewerkt.
[..]
Reken maar dat de industrie en de landbouw niet buiten schot blijven. Maar de ergste vervuiling zie je juist op plaatsen waar veel verkeer is. Het is niet meer dan logisch dat de automobilist daarvoor betaalt.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |