abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_30742921
BAGDAD - Britse troepen hebben maandagavond de gevangenis in Basra bestormd waar de twee opgepakte Britten vastzaten, en hun landgenoten bevrijd. Dit heeft het Iraakse ministerie van Binnenlandse Zaken laten weten.

Met tanks haalden de Britten muren van de gevangenis neer. Britse militairen stormden naar binnen om hun collega's te bevrijden, die eerder op de dag tijdens een undercovermissie waren opgepakt. Tientallen Iraakse medegevangenen maakten van de gelegenheid gebruik om ook te ontsnappen. Maandag arresteerden Iraakse autoriteiten twee Britten omdat zij een politiepatrouille beschoten. Beide arrestanten zouden 'undercover' werken. Na de arrestatie braken ernstige ongeregeldheden uit in de zuidelijke stad.
---------------------------------------------

Volgens mij mag je in Engeland ook niet gevangen met zulke ramboacties bevrijden?? Maar ja, in Irak mag nu alles. Het is toch al zo een puinhoop. Maar natuurlijk, alles beter dan Saddam Hoessein.
pi_30743115
Bron?
censuur :O
pi_30743225
Ze konden natuurlijk ook even vriendelijk vragen aan de Iraakse politie of ze hun Britse maatjes terug mogen hebben
pi_30743312
Ik zou idd de bron wel eens willen zien.
ships are safe in the harbor, but that is not what ships are meant for
pi_30743532
Bron is RTLNieuws, zie ook teletekst van RTL.
pi_30743549
quote:
Britten bestormen gevangenis Basra

BAGDAD - Britse troepen hebben maandagavond de gevangenis in Basra bestormd waar de twee opgepakte Britten vastzaten, en hun landgenoten bevrijd. Dit heeft het Iraakse ministerie van Binnenlandse Zaken laten weten.

Met tanks haalden de Britten muren van de gevangenis neer. Britse militairen stormden naar binnen om hun collega's te bevrijden, die eerder op de dag tijdens een undercovermissie waren opgepakt. Tientallen Iraakse medegevangenen maakten van de gelegenheid gebruik om ook te ontsnappen. Maandag arresteerden Iraakse autoriteiten twee Britten omdat zij een politiepatrouille beschoten. Beide arrestanten zouden 'undercover' werken. Na de arrestatie braken ernstige ongeregeldheden uit in de zuidelijke stad.

De twee mannen, die in Arabische kledij waren gehuld, weigerden met hun auto te stoppen bij een politiepost en openden het vuur op de agenten. Na het vuurgevecht werd het duo overmeesterd door de politie en weggevoerd. Op televisiebeelden was te zien dat ze gewond waren en een bandage op hun hoofd hadden.

Vermomde rebellen

De mannen op hun geheime missie moeten waarschijnlijk voorkomen voor een Iraakse rechter. Vermoedelijk hadden ze de instructie gekregen om door de rijden uit angst dat de politiemannen in werkelijkheid vermomde rebellen waren.

Gewonden

Na de arrestatie trok een woedende menigte richting het politiebureau waar de mannen vastzaten. Daarbij kwam het tot confrontaties met het Britse leger. Twee betogers kwamen om in het geweld en er vielen zeker vijftien gewonden.

Twee Britse tanks werden in brand gestoken. Een Britse militair die uit zijn tank klom werd geschopt en geslagen door omstanders.

Aanslagen

De spanning in het anders relatief rustige Basra is sinds zondag opgelopen nadat een hoge functionaris van het Mahdi-leger van de radicale sjiitische geestelijke Muqtada al-Sadr werd opgepakt. Het Britse leger verdenkt de man ervan dat hij het brein is achter een serie aanslagen.
Dit staat in ieder geval op nu.nl
  maandag 19 september 2005 @ 23:12:31 #7
24492 Flurry
Het was een mooie tijd
pi_30743589
klinkt als een wazige actie... zou hier echter wel meer van willen horen voor ik me een mening vorm...
We cross our bridges when we come to them and burn them behind us, with nothing to show for our progress except a memory of the smell of smoke, and a presumption that once our eyes watered.
pi_30743617
Werkelijk te idioot voor woorden. De Britten nemen de Iraakse overheid niet serieus blijkbaar, voelen zich onschendbaar en brengen de veiligheid van velen in gevaar. Maar goed, het zal wel weer in een doofpot verdwijnen, zoals altijd
  maandag 19 september 2005 @ 23:15:25 #9
105919 Pracissor
Semi-intellectueel
pi_30743720
Opzich wel begrijpelijk van deze soldaten, hun kameraden komen vast te zitten. Maar iig niet verstandig, ze hadden dit beter op een tactische manier kunnen doen.
A little philosphy may inclineth a man's mind to atheism, but depth in philosophy shall bringeth men's minds about to religion.
Id legi modo hic modo illic. Vero, Latine loqui non est difficilissimum.
  maandag 19 september 2005 @ 23:15:54 #10
73259 Monus
ĄViva Espaņa, coņo!
pi_30743736
Sprakeloos...
pi_30743810
doet Engeland hetzelfde verhaal als USA
Voor vrede en rechtvaardigheid - Tegen alle soorten vormen van geweld.
  maandag 19 september 2005 @ 23:20:46 #12
1316 PLAE@
Founded by fuckers
pi_30743923
nos tt.
quote:
19 September 2005 22:37
Britten bestormen gevangenis Basra

BAGDAD Britse troepen hebben in Basra in Zuid-Irak de gevangenis bestormd en twee Britse militairen bevrijd die daar werden vastgehouden. Tientallen Iraakse gevangenen wisten ook te ontkomen nadat de troepen met tanks de muren van de gevangenis hadden neergehaald.

De twee Britten waren eerder op de dag opgepakt bij een undercoveractie. Ze zaten in Arabische kleren in een auto en weigerden te stoppen toen Iraakse politiemannen hen aanhielden.

Daarop ontstond een vuurgevecht waarbij de Britten gewond raakten. Ze werden naar de gevangenis gebracht, waar ze met veel machtsvertoon uit zijn bevrijd.
vaag verhaal
pi_30744034
Wanneer er Amerikanen vastzitten in Nederland door het Internationale Strafhof in DenHaag zullen de Amerikanen hier hetzelfde doen.. Tis wat
Was ik maar rijk en niet zo gelukkig.
pi_30744036
quote:
UK soldiers freed from Basra jail

UK forces used tanks to break down the walls of a jail where two British soldiers were being held in the Iraqi city of Basra, according to reports. The soldiers' arrests had sparked clashes in the city in which British tanks came under attack and two civilians were reportedly killed. Basra's governor said the demolition was a "barbaric act of aggression".

British officials said the men were back in UK forces' custody but would not say how this had happened.

Civilians 'killed'

The BBC's Richard Galpin said it seemed more and more as if British forces had stormed the prison. Witnesses told the Associated Press that around 150 prisoners escaped at the same time. Earlier, two British tanks, sent to the police station where the soldiers are being held, were set alight in clashes.

Crowds of angry protesters hurled petrol bombs and stones injuring three servicemen and several civilians. TV pictures showed soldiers in combat gear, clambering from one of the flaming tanks and making their escape. A local council spokesman said two civilians were killed in the earlier clashes. Up to 15 civilians were also reported injured in the demonstrations.

Tensions have been running high in the city since the arrest of a senior figure in the Shia Mehdi Army by UK troops.

In other developments:

• Nine Iraqi police and a civilian have died in suicide bombings between Baghdad and Karbala, where Shias are attending a major religious festival
  • The Iraqi government says a nephew of Saddam Hussein, Ayman Sabawi, has been sentenced to life in prison for funding Iraq's insurgency
  • An Iraqi reporter working for the New York Times, Fakher Haider, has been found dead in Basra
  • Iraq's Finance Minister, Ali Allawi, tells the UK's Independent newspaper that large-scale corruption in Iraq's ministries, particularly the defence ministry, has led to the theft of more than $1bn.

Civilian clothes

An Iraqi official in Basra said the British military had informed him the detained men were under cover soldiers. This has not been confirmed, but pictures of two soldiers being detained in police cells show the men wearing civilian clothes. The official said: "They were driving a civilian car and were dressed in civilian clothes when a shooting took place between them and Iraqi patrols.

"We are investigating and an Iraqi judge is on the case questioning them." BBC world affairs correspondent Richard Galpin said tension had been growing in Basra since the arrest on Sunday of a senior figure in the Shia Mehdi Army militia, suspected by the British military of being behind a series of attacks on troops.

His arrest drew crowds onto the streets of Basra demanding his release. Richard Galpin said British troops had since carried out further raids and made more arrests, sparking further unrest. Violence has been increasing in the British-controlled Basra region in recent months, with two soldiers killed by a roadside bomb on 5 September and a third on 11 September.

• Lijkt wel alsof ze bang waren dat de gevangen gelyncht zouden worden o.i.d.
    pi_30744080
    quote:

A British soldier jumps from a burning tank which was set ablaze after a shooting incident in the southern Iraqi city of Basra September 19, 2005. Angry crowds attacked a British tank with petrol bombs and rocks in Basra on Monday after Iraqi authorities said they had detained two British undercover soldiers in the southern city for firing on police. Two Iraqis were killed in the violence, an Interior Ministry official said.
      maandag 19 september 2005 @ 23:47:05 #16
    105919 Pracissor
    Semi-intellectueel
    pi_30744840
    Ik snap het niet helemaal, 2 britten waren ge-arresteerd, menigte wou die mogelijk lynchen... okay waarom? Doordat daarvoor die sjiiten waren ge-arresteerd?
    A little philosphy may inclineth a man's mind to atheism, but depth in philosophy shall bringeth men's minds about to religion.
      maandag 19 september 2005 @ 23:48:14 #17
    105919 Pracissor
    Semi-intellectueel
    pi_30744875
    quote:
    Op maandag 19 september 2005 23:23 schreef kLowJow het volgende:

[..]

Lijkt wel alsof ze bang waren dat de gevangen gelyncht zouden worden o.i.d.
    Daar lijkt het wel op, dan een goede zaak dat ze daar zijn bevrijd.
      Moderator maandag 19 september 2005 @ 23:51:52 #18
    14679 crew  sp3c
    Geef me die goud!!!
    pi_30744976
    quote:
    Op maandag 19 september 2005 23:25 schreef kLowJow het volgende:

[..]
    pantservoertuig!

wat een raar verhaal trouwens, ik geloof er eigenlijk geen drol van ... de Britten runnen die gevangenis in Basra toch grotendeels? En konden ze niet gewoon naar de politiechef stappen en het verhaal uitleggen, neem aan dat die ze dan wel vrijlaat toch?

volgens mij zit er heel wat meer achter
    Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
    Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
    pi_30745017
    ik daht dat die tanks wel een menigte met stenen en molotovcocktails aankon?
    sory maar hoe zet je een high-tech tank nu in de fik :S
      Moderator maandag 19 september 2005 @ 23:55:00 #20
    14679 crew  sp3c
    Geef me die goud!!!
    pi_30745081
    het zijn geen tanks ... en zolang je geen 120 mm granaten in de menigte wil schieten doe je er met een tank ook weinig tegen
    pi_30745107
    wat zijn het dan?soot apc's?
      Moderator dinsdag 20 september 2005 @ 00:04:33 #22
    14679 crew  sp3c
    Geef me die goud!!!
    pi_30745326
    apc's ja, infanteriegevechtsvoertuigen om precies te zijn

pi_30745647
    Het is allemaal niet waar hoor ik net op het nieuws (volgens de britten dan). De gevangenis is niet bestormd. De 2 gevangen zijn door middel van onderhandelingen vrij gekomen.

Dat ze liepen te gooien met molotovcocktails op tanks / pantservoertuigen was te zien. Dat ontkennen gaat niet echt werken.
    stupidity has become as common as common sense was before
      dinsdag 20 september 2005 @ 00:16:29 #24
    93744 Finder_elf_towns
    Sterf nu en vloek tevergeefs
    pi_30745651
    Vaag verhaal Niet het eerste vage verhaal en waarschijnlijk helaas ook niet het laatste.
      Moderator dinsdag 20 september 2005 @ 00:19:34 #25
    14679 crew  sp3c
    Geef me die goud!!!
    pi_30745742
    quote:
    Op dinsdag 20 september 2005 00:16 schreef marcb1974 het volgende:
    Het is allemaal niet waar hoor ik net op het nieuws (volgens de britten dan). De gevangenis is niet bestormd. De 2 gevangen zijn door middel van onderhandelingen vrij gekomen.

Dat ze liepen te gooien met molotovcocktails op tanks / pantservoertuigen was te zien. Dat ontkennen gaat niet echt werken.
    beide incidenten hebben nix met elkaar te maken ... althans niet echt

dat met die brandbommen gebeurde al voor het al dan niet bestormen van die gevangenis en is een reactie op de arrestatie van de een of andere fundamentalist
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')