Mijn vriendje en ik nemen een break. Of: een time-out. Het loopt al een tijdje niet zo lekker, dat had ik al eerder verteld, en daarom hebben we nu afgesproken dat we 'ook met anderen uit mogen gaan.' Wat houdt 'uitgaan' precies in? We hebben er een tijdje over nagedacht, en het komt erop neer dat 'uitgaan' eindigt waar 'zoenen' begint.
Dus ja, ik mag vanavond de stad ingaan, in mijn eentje of met vriendinnen, en ik mag dansen en drinken en praten met alle leuke jongens die ik tegenkom, ik mag autoritjes maken met die jongens en ik mag ze mijn levensverhaal vertellen, ik mag ze heel misschien ook even aanraken, bijvoorbeeld op hun knie, en ik mag met ze langs de grachten slenteren en naar de sterren kijken en ik mag zeggen: 'Weet je dat ik helderziend ben?', en daarna mag ik mijn favoriete spelletje met ze spelen, het zogenaamde 'Char'- spelletje; dan speel ik het televisiemedium Char na, dat kan ik verschrikkelijk goed, ik ben gek op Char, ik heb heel goed naar haar gekeken, naar haar mimiek en haar nerveuze handen, naar naar hoe ze het precies doet, hoe ze die zielige, gebroken mensen helemaal gek maakt met haar zogenaamde contact met de zogenaamde doden, je gelooft je ogen niet, ze trappen er allemaal in, en het is zo simpel als wat, het gaat zo:
Ik: "Concentreer je even op jezelf."
Leuke jongen: (doet ogen dicht).
Ik: "Denk aan iemand die dichtbij je staat... wacht, ik begin al beelden te krijgen... er begint iets binnen te komen."
Leuke jongen: "Wat dan? Wat zie je?"
Ik: "Ik zie een J. Klopt dat, is er iemand met een J.?"
Leuke jongen: "Ja! Mijn vader, ik dacht inderdaad aan hem, ongelooflijk, hij heet Johan!"
Ik: "Goed. We laten Johan even met rust. Concentreer je nog eens op iemand anders... ja, ik zie een R. Het is een vrouw, deze R, ze is op een ongelukkige manier aan haar einde gekomen... Ria... of Rietje...?"
Leuke jongen: "Mijn oma, denk ik? Maar die heette Petronella."
Ik: "Oh wacht, de ene poot van de R lost al op, de R is een P geworden... van Petra... ja hoor: Petronella. Ze laat je weten dat je een beschermengel hebt. Er wordt over je gewaakt. Alles komt goed, zegt ze."
Leuke jongen: "En verder?"
Ik: "Verder niks. Ik krijg weer iets binnen... een M. Een Mark? Marten... of Marius?"
Leuke jongen: "Mark! Dat ben ikzelf!"
Ik: "Okay, Mark. Blijf je even focussen... ik zie... een hele duidelijke N. Is het een Nathalie... Natasha, of Nadine?"
Leuke jongen: "Eh..?"
Ik: "Stil, ik voel een hele duidelijke aanwezigheid, vlak naast je. Je hebt bezoek. Deze persoon wil je een boodschap geven... oh ja, dit is heel mooi, hier zul je blij mee zijn: deze persoon, deze N., ik denk dat het een Nadine is, laat weten dat - geef me je hand eens - dat je binnenkort heel rijk en beroemd en gelukkig zult zijn. Je gaat het maken. Heb je een vriendin?"
Leuke jongen: "Ja."
Ik: "Dat duurt niet lang meer, dat krijg ik heel duidelijk door. Het gaat al niet zo goed tussen jullie, klopt dat?"
Leuke jongen: "Nou... dat valt wel mee."
Ik: "Nee, nee... het valt niet mee. Ik zie hier dingen... bepaalde handelingen... en beelden... die niet geschikt zijn voor de jeugdige kijkertjes... de M en de N... ik zie een hele grote oplichtende M en een hele grote oplichtende N... heel frappant."
Het 'Char'- spelletje werkt altijd goed. Je moet het wel serieus nemen; ik geloof oprecht dat ik helderziend ben, of in elk geval een beetje helderziend, al is het vermoedelijk niet meer dan een scherp intuïtief vermogen. Ik speel het spel vaak met vriendinnen, en dan zeg ik: "Je moet denken aan iemand die ik niet ken, maar die wel heel belangrijk voor je is." Ik raad het ALTIJD goed. Ik zit er NOOIT naast. Ik zie ook echt letters, al moet ik eerlijk bekennen dat ik er zonder alcohol weinig van bak. Maar wat dan nog?
Toch bevalt het mij maar matig, dat mijn vriendje een break wil. Hij heeft vast een meisje ontmoet dat ook moeilijke boeken over 'het ware zelf' leest. Ik hoef er niet bij te zijn om te weten hoe dat in zijn werk gaat. Eerst gaan ze tegen elkaar opbieden: wie het zwaarst gebukt gaat onder destructieve emoties, wie zijn eigen behoeften het meest ontkent, enzovoort, en daarna wordt het zoenen. Zo gaat het, let maar op.
Ik ben een jaloers kreng. Ik wil dat meisje met haar complexe karakterstructuur wel eens ontmoeten. Th. (mijn vriendje) zegt: "Er ís geen meisje, wat lul je nou over een complex karakter, er ís helemaal geen ander meisje." Maar er is wel een break. En ik ken Th. goed genoeg om te weten dat hij niet op een houtje gaat zitten bijten. Praten over moeilijke boeken is alleen maar een excuus. Een slap excuus, een excuus dat niet kan tippen aan mijn eigen excuus, namelijk: dat ik verliefd ben op een gescheiden vader met drie kinderen, maar dat ik ertegen vecht, dat ik bereid ben het onderste uit de kan te halen om er niet aan toe te geven.
Nou ja: niet meer.