quote:
Arveladze loyale verbindingsofficier met humor
Op het moment dat het drama van AZ zich, zondag bij Excelsior, voorzichtig aftekende, nam aanvoerder Shota Arveladze het woord. ‘Besef hoe erg het voor je is als je je later realiseert hoe dicht je bij de titel was en dat je het niet hebt gehaald’, zei de aanvoerder in de kleedkamer van Woudestein 45 minuten voordat de ontgoochelende waarheid van de gemiste titelkans een feit was.
Vier dagen later slaat de Georgiër na de training op het DSB-complex in Alkmaar een arm om de schouder van Danny Koevermans, de topscorer van AZ, bij wie het debacle van afgelopen zondag ogenschijnlijk de meeste emoties losmaakte. Minutenlang praat Arveladze op hem in, maakt bewegingen met armen en voeten, geeft aanwijzingen en laat hem lachen.
Vlak daarna ploft Arveladze op een bankje tegen het hek en zegt tegen fysiotherapeut Maarten Gozeling: ‘Ik voel pijn, overal pijn.’ Een dag eerder had hij de training nog laten schieten, maar nu wilde hij er weer bij zijn. ´Dicht bij de kids’, zoals hij de jonge jongens noemt, voor wie hij geldt als de ideale prof. Hij is bij AZ de ervaren verbindingsofficier te midden van het bruisende talent van de aanstormende jeugd.
Met zijn 34 jaar is Arveladze de veteraan van het team dat op de drempel van de landstitel dichtklapte en geen lijn meer kon brengen in het doorgaans zo sierlijke en slagvaardige positiespel. Hij probeerde met woorden te helpen, maar slaagde er niet in de spanning te verjagen. ‘Er was, denk ik, in de achttiende minuut, met de strafschop en de rode kaart voor onze keeper, te veel in te korte tijd gebeurd om er daarna in dit cruciale duel weer bovenop te komen. Een andere verklaring heb ik niet.’
‘Een ervaren spits geeft een elftal weinig houvast, je moet de leider van de ploeg op het middenveld of in de defensie hebben. Types als Rijkaard of Cocu’, schrijft Ruud Gullit deze week in zijn column in Sportweek. ‘Arveladze is helemaal geen leider’, zegt AZ-trainer Van Gaal. ‘Daarvoor mist hij de specifieke kenmerken van het leiderschap en zou hij bij AZ ook Nederlands moeten spreken.’
‘Met mijn ervaring en kwaliteiten wil ik dienstbaar zijn; deze jongens helpen verder te komen en daarmee een onderdeel van het team zijn’, zegt Arveladze zelf. ‘Arveladze is zo ontzettend slim als voetballer, hij ziet in het spel alles. Hij is bovendien sociaal en heeft humor. De jonge spelers kunnen altijd bij hem terecht en dat weten ze ook’, benadrukt Van Gaal. ‘Hij is de motivator, de man die je op aangename wijze blijft stimuleren’, zei Stijn Schaars nadat hij in zijn eerste seizoen bij AZ een nationale doorbraak beleefde.
Het was logisch dat Louis van Gaal Arveladze na het vertrek van Joris Mathijssen naar Hamburg aanwees als de nieuwe aanvoerder, hij was daarvoor al vicecaptain geweest. Maar de trainer wist ook hoe groot zijn invloed kon zijn op de vele nieuwe en vooral jonge spelers van AZ. Arveladze onderkende hun honger naar succes en wees ze op de valkuilen. ‘Het zijn jongens met prachtige dromen. Dat zag je ook deze week op de training: ze weten allemaal dat ze zondag iets moois hebben gemist en de een gaat daar beter mee om dan de ander.’
Arveladze is de nestor van AZ, de doorgewinterde prof die weet hoe het spel op het hoogste niveau gespeeld moet worden. Dromen heeft hij niet meer, hij leeft met de realiteit dat zijn beste voetbaljaren voorbij zijn. ‘Het kost steeds meer moeite om blessurevrij te blijven. 55 duels heb ik dit seizoen gespeeld, die laten hun sporen na.’ Het gepijnigde lichaam speelt op nu hij zo graag bij AZ de aanzet wil geven tot een hoofdprijs.
‘Het was verstandiger geweest om hem dit seizoen meer rust te geven’, erkent Van Gaal. ‘Maar een speler met zijn ervaring en van zijn kaliber laat je niet graag buiten de ploeg als het er werkelijk om spant.’
Twee jaar geleden kwam Arveladze naar AZ, nadat hij vier jaar bij Glasgow Rangers had gespeeld en Ajax via zijn zaakwaarnemer Rob Cohen had laten weten dat hij graag wilde terugkeren naar Amsterdam, waar hij eerder vier jaar had gespeeld. Ajax durfde het niet aan, trainer Blind gaf de voorkeur aan de inmiddels aan Werder Bremen getransfereerde Markus Rosenberg en Cohen vroeg Louis van Gaal of die iets in hem zag.
Vorig jaar al noemde Van Gaal hem ‘de beste spits met wie ik ooit heb samengewerkt’. Arveladze scoorde 22 keer, dit seizoen is zijn productie gekrompen tot 14 competitietreffers, maar is hij verder gegroeid als de ultieme teamspeler. ’Ik beschouw hem als mijn persoonlijke spitsentrainer’, zegt topscorer Koevermans. ‘Een man van wie ik elke dag nog leer.’
Het contract van Arveladze loopt nog één jaar en dat hij in de nadagen van zijn carrière zit, weet hij zelf ook: ‘Ik moet er rekening mee houden dat de wedstrijd van morgen tegen Ajax mijn laatste bekerfinale is. Want allereerst is het de vraag of we ons volgend jaar weer plaatsen, en bovendien moet ik maar zien wat ik dan nog kan. Het wordt elk jaar weer zwaarder.’
Bron: Volkskrant
Spasibo dla vso, Shota
[ Bericht 0% gewijzigd door Stereotomy op 05-05-2007 21:46:58 ]