Goed zo, keihard aanpakken die fraudeurs.quote:Studenten die hun afstudeerscriptie overschrijven moeten nooit meer kunnen afstuderen in hun vak. Dat zegt staatssecretaris Rutte in een nog te verschijnen interview in het maandblad Opzij.
Schorsing
Op dit moment is de strengste straf een jaar schorsing. "Dat vind ik eerlijk gezegd niet genoeg", aldus de bewindsman van Onderwijs. Rutte wil studenten die hun scriptie overpennen, helemaal uitsluiten van die studie.
Nieuwe wet
Rutte werkt aan de nieuwe wet op het hoger onderwijs en onderzoek (WHOO), waarin het sanctiebeleid op de schop gaat. De wet moet in 2007 ingaan.
Hij heeft er zeker 6 jaar over gedaan en een scriptie geleent?quote:Is natuurlijkt terecht, maar ik heb steeds het gevoel dat Rutte zijn eigen genoten privileges nu hard veroordeelt.
Als ik het zo lees gaat het Rutte vooral om de 'zware gevallen'. Hij wil het maximum verhogen, van een éénjarige naar een levenslange uitsluiting. Die éénjarige uitsluiting wordt nu ook niet standaard opgelegd.quote:Op zondag 18 september 2005 18:36 schreef Pool het volgende:
Helemaal overpennen is natuurlijk een ernstig vergrijp, dat moet zwaar bestraft worden. Ik vraag me alleen af wat er met de 'dubieuze' gevallen gaat gebeuren. Om mij heen hoor ik wel eens van mensen die net een te groot stuk letterlijk hebben vertaald zonder bronvermelding. Ook kwalijk, maar dan lijkt me uitsluiting van de studie weer wat te zwaar.
Aldus de FP: 'Plagiëren? Dan niet afstuderen!'quote:'Plagiëren? Dan niet afstuderen!'
Bron: Planet.nl
Gepubliceerd: zondag 18 september 2005 @ 19:04
Staatssecretaris van Onderwijs Mark Rutte is er voorstander van om studenten die bij hun afstudeerscriptie plagiaat plegen keihard te straffen. Volgens de VVD-politicus moet de frauderende student de mogelijkheid tot afstuderen in de studierichting waarmee ze bezig waren worden ontnomen. Dat meldt Rutte in een interview in Opzij.
Onlangs werd al bekend dat de politicus het sanctiebeleid voor plagiërende studenten op de schop wil nemen. Momenteel is de straf voor het overnemen van complete teksten nog maximaal een jaar schorsing, maar volgens Rutte is dat niet streng genoeg. "Ik laat onderzoeken of je mensen, die hun afstudeerscriptie hebben overgeschreven niet helemaal kunt uitsluiten van die studie. Dat betekent dat ze nooit meer in dat beroep werkzaam kunnen worden. Ja, dat is heel streng, maar ik vind het ook erg dat je zo'n belangrijk stuk van een ander overschrijft", aldus de staatssecretaris in Opzij.
Dan kun je er net zo goed levenslang op zettenquote:Op maandag 19 september 2005 09:29 schreef Blinky het volgende:
Ik vind het wel een goede regel. Niks te streng. Je weet dat het illegaal is als je complete stukken overschrijft, als je die 'straf' niet wilt, moet je het gewoon zelf doen
Als een fout een in principe levenslange straf moet opleveren dan mogen ze die wettenbundels en hun strafmaten wel vervangen.quote:Op maandag 19 september 2005 09:16 schreef boyv het volgende:
[..]
Aldus de FP: 'Plagiëren? Dan niet afstuderen!'
Wat vinden we hiervan?
Ik vind het reinste bullshit. De straf is veel te hoog. Iemand zijn kans op afstuderen ontnemen door één fout, dat is buiten proporties.
Dat zal de praktijk moeten uitwijzen. Schijnbaar is de straf die nu wordt gehandhaafd niet voldoende.quote:Op maandag 19 september 2005 09:37 schreef boyv het volgende:
De straf gaat gewoon niet op tegen hetgeen wat gedaan is.
Preciesquote:Op maandag 19 september 2005 09:59 schreef PekkeMan het volgende:
als je je scripte gewoon zelf maakt, is er toch niets aan de hand. Hoeven we ons ook niet druk te maken over deze straf![]()
Hoeveel mensen worden per jaar gepakt voor dit vergrijp? en hoeveel begaan het? Ik denk dat nog geeneens 10% van de fraudeurs gepakt wordt. Werk daar eerst eens aan.quote:Op maandag 19 september 2005 10:05 schreef Blinky het volgende:
[..]
Dat zal de praktijk moeten uitwijzen. Schijnbaar is de straf die nu wordt gehandhaafd niet voldoende.
Als je niet zelf orgineel kunt zijn, of die moeite er niet voor wilt doen, dan moet je maar iets anders kiezen. Overschrijven is iets van de basisschool en daar wordt al te laks in opgetreden.
Blijkbaar is het in de academische wereld een soort van 'ernstig vergrijp'. Staat er niet een zelfde soort straf op als je hetzelfde in onderzoeken die je daarna doet, ook doet?quote:Op maandag 19 september 2005 10:13 schreef Libris het volgende:
[..]
Hoeveel mensen worden per jaar gepakt voor dit vergrijp? en hoeveel begaan het? Ik denk dat nog geeneens 10% van de fraudeurs gepakt wordt. Werk daar eerst eens aan.
Ik denk dat wij een zeer hoge score hebben op het Erasmus. Wij gebruiken dan ook speciale plagiaatscanners die het internet afzoeken. Informatie daarover kan je vinden op www.safeassignment.com of http://www.few.eur.nl/few(...)oard/safeassignment/quote:Op maandag 19 september 2005 10:13 schreef Libris het volgende:
Hoeveel mensen worden per jaar gepakt voor dit vergrijp? en hoeveel begaan het? Ik denk dat nog geeneens 10% van de fraudeurs gepakt wordt. Werk daar eerst eens aan.
Dude, wat een vergelijkingquote:Op maandag 19 september 2005 10:33 schreef Aurelium het volgende:
Zullen we de dan ook maar de doodstraf op bijvoorbeeld fout parkeren zetten? Tenslotte weet je dat er een straf op staat, dus doe je het maar gewoon niet.
Net alsof die academische standaard altijd lekker consequent is.quote:Op maandag 19 september 2005 10:41 schreef Falco het volgende:
[..]
Dude, wat een vergelijking![]()
...
Het is vrij streng ja, maar je bent ook wel een imbeciel als je complete stukken gaat overschrijven. Daar is weinig academisch aan.
Klopt, an sich kun je al redelijk 'creatief studeren' om je diploma te halen. Maar als je het belangrijkste van je studie (je afstudeerscriptie) gewoon simpelweg overneemt, dan ben je het ook niet waard om je studie af te ronden...quote:Op maandag 19 september 2005 10:43 schreef Posdnous het volgende:
[..]
Net alsof die academische standaard altijd lekker consequent is.
De 1 schrift alles samen met een begeleider en krijgt van alles op een presenteerblaadje, de ander 'lult' wat vaker met een afstudeercoordinator en weet er van alles aan te breien, de ander staat er alleen voor en moet alles maar zelf zien te achterhalen.
Als er iets onduidelijk is, zijn het wel de verschillende manieren van afstuderen.
Mischien is die luie arts in de praktijk wel veel beter als die andere arts die een perfecte scriptie afwerkte.quote:Op maandag 19 september 2005 11:36 schreef Re het volgende:
je zal maar behandeld worden door een arts die te lui was...
Lijkt me een uitstekend plan eigenlijk.quote:Op maandag 19 september 2005 11:47 schreef Doderok het volgende:
Zo kan ik er ook enkele bedenken. Zullen we iedereen die ooit veroordeeld werd voor fraude, oplichting, valsheid in geschrifte etc. een levenslang verbod op het bekleden van een politiek mandaat opleggen?
Of wat denk je van een levenslang beroepsverbod voor medewerkers van het OM die bepaalde zaken verzwijgen...
Ja dat onder stoelen en banken geschuif.. prima plan.. alleen zullen de mensen die dat soort dingen besluiten er wel op tegen zijn... een keer raden waarom.quote:Op maandag 19 september 2005 11:47 schreef Doderok het volgende:
Zo kan ik er ook enkele bedenken. Zullen we iedereen die ooit veroordeeld werd voor fraude, oplichting, valsheid in geschrifte etc. een levenslang verbod op het bekleden van een politiek mandaat opleggen?
Of wat denk je van een levenslang beroepsverbod voor medewerkers van het OM die bepaalde zaken verzwijgen...
ik kan me vergissen, maar dacht dat in België de studenten geneeskunde geen "eindwerk" moeten schrijven.quote:Op maandag 19 september 2005 11:36 schreef Re het volgende:
je zal maar behandeld worden door een arts die te lui was...
Mij ook!quote:Op maandag 19 september 2005 11:50 schreef Fling het volgende:
[..]
Lijkt me een uitstekend plan eigenlijk.
quote:Op maandag 19 september 2005 11:43 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Mischien is die luie arts in de praktijk wel veel beter als die andere arts die een perfecte scriptie afwerkte.
hij heeft er slechts acht jaar over de zware studie geschiedenis gedaanquote:Op zondag 18 september 2005 17:57 schreef PoisonouS het volgende:
De opleiding waar ik heen ga geld dit jaar uitsluiting ook voor normale modules, etc. Maargoed vind het wel terecht, ik ken mensen die er toe in staat zijn om op zo'n marnier door een opleiding heen te waggelen.
[..]
Hij heeft er zeker 6 jaar over gedaan en een scriptie geleent?
Ik vermoed dat levenslange uitsluiting bedoeld is voor de allerzwaarste gevallen. Mensen die aan de afstudeerscriptie van iemand anders alleen hun naam toevoegen.quote:Op maandag 19 september 2005 12:23 schreef jeloo het volgende:
verder vind ik het wel een ERG strenge maatregel maar ik weet dan ook niet
wanneer iets echt plagiaat is en wanneer niet en bij welke mate ze deze regel
gaan voeren. Maar je maakt er wel iemands toekomst mee kapot, een jaar niet
studeren lijkt mij wel zwaar genoeg.
dat hoop ik dan maarquote:Op maandag 19 september 2005 12:25 schreef freako het volgende:
[..]
Ik vermoed dat levenslange uitsluiting bedoeld is voor de allerzwaarste gevallen. Mensen die aan de afstudeerscriptie van iemand anders alleen hun naam toevoegen.
Het zou ook bizar zijn dat iemand die een enkele bronvermelding vergeet meteen van de opleiding geschopt zou worden. Daar word je nu ook niet een jaar voor geschorst.quote:Op maandag 19 september 2005 12:41 schreef jeloo het volgende:
[..]
dat hoop ik dan maar
maar je weet het maar nooit met rutte :p
Ik vermoed dat dat soort types nooit op een kandidatenlijst terecht komen. Als het uitkomt dat een politicus een strafblad hebt heeft hij namelijk een probleem. En zijn partij ook.quote:Op maandag 19 september 2005 11:47 schreef Doderok het volgende:
Ach, je weet dat door rood lopen ook niet mag, de doodstraf erop lijkt me dan ook ok, je wist immers dat het niet mag dus als je het doet moet je ook niet zeuren als je gepakt wordtquote:Op maandag 19 september 2005 09:29 schreef Blinky het volgende:
Ik vind het wel een goede regel. Niks te streng. Je weet dat het illegaal is als je complete stukken overschrijft, als je die 'straf' niet wilt, moet je het gewoon zelf doen
Ok dan, een 2e kans, daarna wederom plagiaat? Dag met je studie.quote:Op maandag 19 september 2005 17:32 schreef Steijn het volgende:
Ik vind het een inconsequent plan, in ons hele strafrecht (dat zijn dus zeer ernstige vergrijpen) is een tweede kans ingebakken, dan moet die er ook voor plagierende studenten zijn. Of Rutte moet nog een verassing in petto hebben voor wat betreft het strafrecht, maar die kans acht ik onwaarschijnlijk.
Ik heb het misschien te eng gesteld. Ik bedoelde ook situaties als met minister Veerman.quote:Op maandag 19 september 2005 13:26 schreef freako het volgende:
[..]
Ik vermoed dat dat soort types nooit op een kandidatenlijst terecht komen. Als het uitkomt dat een politicus een strafblad hebt heeft hij namelijk een probleem. En zijn partij ook.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |