SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.There is no life after death, there is only life
quote:Op zaterdag 17 september 2005 10:53 schreef TijnIIE het volgende:My thoughts exactly.... anyways ga je ergens anders aan ergeren. Er zijn zoveel andere leuke dingen waar je over kan klagen dan die Nederlandse kut taal, is het toch niet waard.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.De laatste tijd zit ons dochtertje in de nee-fase. Ze wil niet meer hebben dat ik haar naar bed breng. Twintig jaar terug was dat nooit een probleem.
Tussen twee werkwoorden dient een komma geplaatst te worden. Verder heb je wel gelijk: het spellingsniveau van veel Nederlandse burgers is bedroevend. Ik kan niet meer doen dan constant blijven hameren op het grammaticaal correct spellen van Nederlandse woorden en uitdrukkingen, opdat de mensen die het Nederlands nog niet voldoende beheersen, ervan leren.quote:Op zaterdag 17 september 2005 10:43 schreef rrrik het volgende:
Dat het bar en boos is gesteld met de spelling in Nederland weet iedereen inmiddels wel. Wat me echter wel verbaast is dat we het vertikken om het goede voorbeeld te geven!
Zojuist zapte ik even langs televisie-programma (zender?) JETIX met daarop een quiz. De juiste antwoorden verschenen in beeld:
A: Je weet niet goed wat dat betekend.
B: Je vindt dat erg fijn
C:
Ik zie het steeds vaker en stoor me er flink aan. Wat kunnen we doen om het spellingsgehalte -of in ieder geval de basis ervan- weer omhoog te krikken? Zeker bij een belangrijk medium als TV zou je het wel mogen eisen.
Gramatisch? Grammaticaal.quote:Op zaterdag 17 september 2005 10:44 schreef Chandler het volgende:
Leer dan Engels, zit gramatisch wat minder bagger in elkaar
Ik ben het er helemaal mee eens,alleen die stam + t kan me eigenlijk gestolen worden,het nut daar van heb ik nooit ingezien.....quote:Op zaterdag 17 september 2005 10:43 schreef rrrik het volgende:
Dat het bar en boos is gesteld met de spelling in Nederland weet iedereen inmiddels wel. Wat me echter wel verbaast is dat we het vertikken om het goede voorbeeld te geven!
Zojuist zapte ik even langs televisie-programma (zender?) JETIX met daarop een quiz. De juiste antwoorden verschenen in beeld:
C:
Ik zie het steeds vaker en stoor me er flink aan. Wat kunnen we doen om het spellingsgehalte -of in ieder geval de basis ervan- weer omhoog te krikken? Zeker bij een belangrijk medium als TV zou je het wel mogen eisen.
Hmm vaag, kan het dan misschien beide? Zelfs in documenten over taal van de ILO (UvA) kom je "je vind" tegen..quote:Op zaterdag 17 september 2005 10:59 schreef BobbyB het volgende:
[..]
My thoughts exactly.... anyways ga je ergens anders aan ergeren. Er zijn zoveel andere leuke dingen waar je over kan klagen dan die Nederlandse kut taal, is het toch niet waard.
je loop is toch ook niet goed?quote:Op zaterdag 17 september 2005 11:25 schreef rrrik het volgende:
[..]
Hmm vaag, kan het dan misschien beide? Zelfs in documenten over taal van de ILO (UvA) kom je "je vind" tegen..
Les du Metro dan uns.quote:Op zaterdag 17 september 2005 10:53 schreef bonke het volgende:
je hebt helemaal gelijk
in de media mogen ze dit soort fouten niet maken
Wat heeft een Z-merk chips hiermee te maken? Verloeder de taal nu niet erger!quote:Op zaterdag 17 september 2005 11:54 schreef Mainport het volgende:
Maar ja, dit weten we eigenlijk allemaal al. Ga dan naar taalunieversum.org, stelletje samo's!
Enfin............. Het is weer weekend...........quote:Op zaterdag 17 september 2005 11:57 schreef Dirktator het volgende:
[..]
Wat heeft een Z-merk chips hiermee te maken? Verloeder de taal nu niet erger!
quote:Op zaterdag 17 september 2005 11:54 schreef Mainport het volgende:
Maar ja, dit weten we eigenlijk allemaal al. Ga dan naar taalunieversum.org, stelletje samo's!
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.edit lol, taalunie versum
my badThere is no life after death, there is only life
quote:Op zaterdag 17 september 2005 12:17 schreef haagse_elfje het volgende:
biertje?
Zo las ik laatstquote:Op zaterdag 17 september 2005 10:55 schreef almeersmeisje het volgende:
Nee maar helaas gebeurt dat steeds vaker, ook in de ondertiteling van films bijvoorbeeld :|
Het is withquote:Op zaterdag 17 september 2005 12:26 schreef PallominnoXIII het volgende:
[..]
Zo las ik laatst
We dont keep our people whit a machine gun![]()
No shit sherlock, die fout stond IN de ondertiteling, ik weet ook wel dat het With is, daarom is het juist foutquote:
Dat kan een typefoutje zijn geweest, dat ondertitelen gebeurt meestal op een bepaald tempo geloof ik.quote:Op zaterdag 17 september 2005 12:31 schreef PallominnoXIII het volgende:
[..]
No shit sherlock, die fout stond IN de ondertiteling, ik weet ook wel dat het With is, daarom is het juist fout![]()
Het was niet de enige foutquote:Op zaterdag 17 september 2005 12:34 schreef Mr-Coffee het volgende:
[..]
Dat kan een typefoutje zijn geweest, dat ondertitelen gebeurt meestal op een bepaald tempo geloof ik.
En we zijn mensen en geen machines.
Anders moeten ze een betere vertaler zoeken.
B is gewoon goed hoor. Sukkelquote:Op zaterdag 17 september 2005 10:43 schreef rrrik het volgende:
C:
Ja. Heel erg fout.quote:Op zaterdag 17 september 2005 12:32 schreef N-E-R-D het volgende:
Vind mag toch nooit met dt of zit ik nou erg fout
Enige.quote:Op zaterdag 17 september 2005 12:35 schreef PallominnoXIII het volgende:
[..]
Het was niet de enigste fout![]()
Zonder hoofdletters en punten typen is anders ook behoorlijk storendquote:Op zaterdag 17 september 2005 10:53 schreef bonke het volgende:
je hebt helemaal gelijk
in de media mogen ze dit soort fouten niet maken
Dan ik...quote:Op zaterdag 17 september 2005 11:53 schreef Mainport het volgende:
En: Hij vindt jou saaier dan mij.
quote:Op zaterdag 17 september 2005 12:37 schreef dWc_RuffRyder het volgende:
[..]
Zonder hoofdletters en punten typen is anders ook behoorlijk storend.
Ja, handig manquote:Op zaterdag 17 september 2005 11:23 schreef LowJoe het volgende:
[..]
Ik ben het er helemaal mee eens,alleen die stam + t kan me eigenlijk gestolen worden,het nut daar van heb ik nooit ingezien.....
Zeg ik toch, Gramma!quote:
Met het feit dat de Nederlandse taal verloedert.quote:Op zaterdag 17 september 2005 12:53 schreef dWc_RuffRyder het volgende:
[..]
Met het feit dat je geen Nederlands kan? Of dat je keigoed Engels kan?.
Ezelsbruggetje "lopen".quote:Op zaterdag 17 september 2005 11:25 schreef rrrik het volgende:
[..]
Hmm vaag, kan het dan misschien beide? Zelfs in documenten over taal van de ILO (UvA) kom je "je vind" tegen..
Voor Vlaanderen gaat dit niet op. Sowieso moet Jetix een megaboete krijgen vanwege het bevorderen van de taalverpaupering.quote:Op zaterdag 17 september 2005 13:00 schreef classpc het volgende:
[..]
Met het feit dat de Nederlandse taal verloedert.
'Hij vindt jou saaier dan ik (ben)' bedoel je. Sukkelquote:Op zaterdag 17 september 2005 13:24 schreef Noorman het volgende:
[..]
Dan mij! Hij vindt jou saaier dan (hij) mij (vindt).![]()
quote:Op zaterdag 17 september 2005 13:24 schreef Noorman het volgende:
[..]
Je beheerst het zelf ook nog niet helemaal. Het woordje "kwa" bestaat namelijk niet.quote:Op zaterdag 17 september 2005 12:29 schreef Mr-Coffee het volgende:
Ik vind dit echt zielig, het is verdomme zo dat mensen dus hun moedertaal niet eens kunnen beheersen.
Kwa grammaticale complexiteit heerschen we wel een hoop talen de grond in.![]()
*kuch* eerste persoon *kuch*quote:Op zaterdag 17 september 2005 13:24 schreef Noorman het volgende:
[..]
Kut spelling hoer, ga eens wat nuttigs doenquote:Op zaterdag 17 september 2005 10:43 schreef rrrik het volgende:
Wat kunnen we doen om het spellingsgehalte -of in ieder geval de basis ervan- weer omhoog te krikken? Zeker bij een belangrijk medium als TV zou je het wel mogen eisen.
Niets.quote:Op zaterdag 17 september 2005 10:43 schreef rrrik het volgende:Wat kunnen we doen om het spellingsgehalte -of in ieder geval de basis ervan- weer omhoog te krikken?
Is goed, joh! Het gaat om vinden, niet zijn.quote:Op zaterdag 17 september 2005 14:28 schreef TC03 het volgende:
[..]
'Hij vindt jou saaier dan ik (ben)' bedoel je. Sukkel![]()
Jongen, doe ALSJEBLIEFTquote:Op zaterdag 17 september 2005 15:45 schreef Noorman het volgende:
[..]
Is goed, joh! Het gaat om vinden, niet zijn.![]()
Zodra jij spellinghoer aan elkaar gaat schrijvenquote:Op zaterdag 17 september 2005 14:38 schreef eric_cartman het volgende:
[..]
Kut spelling hoer, ga eens wat nuttigs doen![]()
Zodra jij leert geen domme topics te starten waarin je mensen beschuldigt van iets waar je zelf ook schuldig aan bentquote:Op zaterdag 17 september 2005 20:43 schreef rrrik het volgende:
[..]
Zodra jij spellinghoer aan elkaar gaat schrijven![]()
ARGH!11 Allejezus nog an toe.quote:Op zaterdag 17 september 2005 15:45 schreef Noorman het volgende:
[..]
Is goed, joh! Het gaat om vinden, niet zijn.![]()
Nee natuurlijk niet man!Ik bedoelde het in relatie met het woord "vind"!quote:Op zaterdag 17 september 2005 12:46 schreef Merkie het volgende:
[..]
Ja, handig man! Jij schrijf, hij schrijf, hij loop, hij werk (of zij werk voor de emancipatie-goeroes) e.d. Toppie!
Volgens mij is het gewoon een verkapte "ik-snap-geen-zak-van-Nederlandse-grammatica" post.
In dit geval allebeiquote:Op zaterdag 17 september 2005 19:50 schreef Merkie het volgende:
[..]
Jongen, doe ALSJEBLIEFTniet zo dom. Het is dan ik, niet dan mij.
Dat is een heel ander onderwerp!quote:Op zondag 18 september 2005 09:22 schreef gammapooka het volgende:
Ik heb compleet schijt aan die nieuwe spelling !
Ik schrijf zoals ik het geleerd heb.
Ik ga mij echt niet aan de nieuwe regeltjes houden omdat 1 of andere oetlul een "nieuwe" spelling uit zijn duim heeft gezogen
Hmm, even irritant doen, maar het is 'spellingshoer'quote:Op zaterdag 17 september 2005 20:43 schreef rrrik het volgende:
[..]
Zodra jij spellinghoer aan elkaar gaat schrijven![]()
Nee hoor. Spellinghoer!quote:Op zondag 18 september 2005 10:39 schreef DeRCT14 het volgende:
[..]
Hmm, even irritant doen, maar het is 'spellingshoer'
Ik vind het ook wel gezelligquote:Op zaterdag 17 september 2005 22:03 schreef XL het volgende:
Fantastisch topic!
ik doelde op die taalpuristen hoorquote:Op zondag 18 september 2005 20:09 schreef LowJoe het volgende:
Lekker he,om als je niet precies weet hoe je moet spellen,maar gewoon diegene die je daar op wijst uit te schelden voor sukkel......
Correct. De sukkels die voortdurend 'dan ik, dan ik!' roepen leren enkel regeltjes, de taal ook begrijpen doen ze niet.quote:Op zondag 18 september 2005 09:32 schreef freiss het volgende:
[..]
In dit geval allebeiHet ligt er gewoon aan hoe je het bedoelt.
Hij vindt jou saaier dan (hij) mij (vindt) of Hij vindt jou saaier dan ik (jou vindt)
quote:Op maandag 19 september 2005 09:55 schreef Mainport het volgende:
[..]
Correct. De sukkels die voortdurend 'dan ik, dan ik!' roepen leren enkel regeltjes, de taal ook begrijpen doen ze niet.
Het is altijd dan ik.quote:Op maandag 19 september 2005 10:00 schreef Mainport het volgende:
[..]
Zou jou toch moeten interesseren.
Opleiding: Letteren![]()
Precies.quote:
Bron: http://taalunieversum.org/taal/advies/vraag/355/quote:Verbogen vormen van voornaamwoorden na als en dan komen overigens wel voor; in sommige gevallen is beter dan mij mogelijk naast beter dan ik, maar met een heel andere betekenis:
(2a) Jij vindt hem beter dan mij.
(2b) Jij vindt hem beter dan ik.
In deze zinnen worden twee oordelen met elkaar vergeleken. In (2a) oordeelt één persoon (jij) over twee personen (hem en mij); de betekenis van deze zin is, dat 'jij hem beter vindt dan jij mij vindt'. In (2b) oordelen twee personen (ik en jij) over één persoon (hem); bedoeld wordt, dat 'jij hem beter vindt dan ik hem vind'.
Prima jij wint.quote:Op maandag 19 september 2005 10:15 schreef Mainport het volgende:
[..]
Bron: http://taalunieversum.org/taal/advies/vraag/355/
Arguing on the internet is like playing in the special olympics; even if you win, you're still retarded.quote:Op maandag 19 september 2005 10:31 schreef XL het volgende:
[..]
Prima jij wint.
Er is hier echter wel sprake van een wezenlijke verschil in betekenis. Voorbeelden die eerder in dit topic zijn gegeven zijn ook volgens deze regel allemaal dan ik. Al ga ik het even niet controleren. Maar goed jij wint, de Nederlandse taal ver-'ali b'-d nou eenmaal. Ik ga er mijn licht niet over laten schijnen in een KLB-topic. Het spijt me.
Open er een topic overquote:Op maandag 19 september 2005 10:34 schreef Mainport het volgende:
[..]
Arguing on the internet is like playing in the special olympics; even if you win, you're still retarded.
![]()
Typisch een reactie van iemand die zelf als en dan niet uitelkaar kan houden en daarom zegt dat iedereen die schreeuwt om 'dan ik' sukkeltjes zijnquote:Op maandag 19 september 2005 09:55 schreef Mainport het volgende:
[..]
Correct. De sukkels die voortdurend 'dan ik, dan ik!' roepen leren enkel regeltjes, de taal ook begrijpen doen ze niet.
Dan zal ik de fout uit jou zin laten staan.quote:Op maandag 19 september 2005 17:32 schreef Toet het volgende:
Wat zetten TC03, Merkie, Zero2nine en XL zichzelf hier te kijk, in een poging zich als beste van de klas te bewijzen![]()
Laat maar zien. Oefen trouwens ook nog even op het verschil tussen persoonlijke en bezittelijke voornaamwoordenquote:Op maandag 19 september 2005 17:35 schreef XL het volgende:
[..]
Dan zal ik de fout uit jou zin laten staan.
quote:Op zaterdag 17 september 2005 14:28 schreef TC03 het volgende:
[..]
'Hij vindt jou saaier dan ik (ben)' bedoel je. Sukkel![]()
En zo is hetquote:Op maandag 19 september 2005 17:50 schreef TijnIIE het volgende:
En nou ophoeren allemaal, ik weet het toch beter![]()
![]()
quote:Op zaterdag 17 september 2005 11:25 schreef rrrik het volgende:
Ik dacht gepost te hebben dat die ene user gelijk had. Is zeker verplaatst door een modje om mij in een kwaad daglicht te stellen.quote:Op maandag 19 september 2005 17:32 schreef Toet het volgende:
Wat zetten TC03, Merkie, Zero2nine en XL zichzelf hier te kijk, in een poging zich als beste van de klas te bewijzen![]()
Stigmatisatie.quote:Op dinsdag 28 februari 2006 22:18 schreef TC03 het volgende:
[..]
Ik dacht gepost te hebben dat die ene user gelijk had. Is zeker verplaatst door een modje om mij in een kwaad daglicht te stellen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |