quote:
Op dinsdag 21 augustus 2007 20:46 schreef Cyclonist het volgende:Ik maak zelf af en toe ook een panoramafoto, maar ik vraag me altijd af hoe je ervoor kunt zorgen dat je mensen niet dubbel op de foto hebt staan bijvoorbeeld. Snel de foto's achter elkaar nemen natuurlijk, maar dat is niet altijd mogelijk. Iemand tips daarvoor? Verder is het moeilijk om een gelijkmatige belichting te krijgen bij zonneschijn, doordat sommige delen onder/overbelicht zijn, hoe lossen jullie zoiets op? Ik doe eerst een paar lichtmetingen rondom, en neem daar ongeveer het gemiddelde van en stel dit in op de camera. Ik neem de foto's verticaal op 18mm met mijn 350D, met een panoramakop op statief.
belichting is best lastig. Met mijn oude camera kon ik niks instellen, om te zorgen dat ik enigszins dezelfde instellingen had, focusde ik op 1 plek, neem een foto, weer focusen op zelfde plek, volgende foto, weer focusen op zelfde plek, etc. Door gewoon veel te expirimenteren kan je enigszins wel een redelijke gebalanceerde belichting krijgen. Maar je moet beetje geluk hebben..... trouwens, een HDR pano zou wel ideaal zijn dan
![]()
Panoramas maak ik meestal van landschappen, dus heb nauwelijks mensen op de voorgrond. Als er al mensen op de voorgrond staan, door een grote overlap kan ik later makkelijk dubbele personen eruit photoshoppen.
je kan natuurlijk ook de dubbelepersonen erin laten staan
![]()
(wel overbelicht) :
Totaal Travel 04-24: 87 reizen, 151 vliegtickets, 58 landen, 6 continenten, 949 reisdagen, 163.804 foto's
Mijn reisfotos!