Omdat anders de hele discussie nergens over zou gaan he? Het is immers geen discussie over de vraag of Hij bestaat, maar waarom Hij aanbeden wil worden aangenomen dat hij bestaat.quote:Op vrijdag 16 september 2005 13:23 schreef RudyCarell het volgende:
Het wordt hier wel gelijk aangenomen dat hij bestaat he![]()
Iemand bedanken is heel iets anders dan iemand aanbidden.quote:Op vrijdag 16 september 2005 13:22 schreef Murazor4096 het volgende:
Gelovigen vinden dat ze God dank verschuldigd zijn voor de goede dingen die hij doet, voor het feit dat ze uberhaupt bestaan. Anders ben je ondankbaar.
Is ook zo'n gerucht dat de ikeacatalogus het meest gedrukte boek ter wereld is.. weet niet hoe waar dat is tho..quote:Op vrijdag 16 september 2005 13:32 schreef Slapend_Nederland het volgende:
Áls God bestaat,dan mag ie wel eens wat doen aan deze verrotte wereld, maar dit terzijde.
De bijbel is geschreven door wie? Abraham? Mozes? één van de discipelen? Drukkerij huppeldepup? Het is in ieder geval het best verkochte boek ter wereld! Gevolgd door het andere sprookjesboek van Grimm. Ik aanbid hem niet.
Ik geloof in mezelf.
Bidden thuis is niet per se ondergeschikt, maar in een kerk hoor je wat te leren. Je luistert naar de uitleg van de dominee, die er immers veel meer van weet dan jij. Op zondag staan gelovigen gewoon stil bij god, en de kerk is daar een logische plek voor. Zeker als je bedenkt dat de kerk uit een tijd stamt die een stuk minder individualistisch was dan de huidige, en waar de geleerde dominee nog echt aanzien kon genieten. Daarnaast staat de bijbel positief tegenover samenkomsten van gelovigen. Denk bijvoorbeeld aan Bijbel-quotes als "laat ons onze onderlinge bijeenkomst niet nalaten, gelijk sommigen de gewoonte hebben, maar elkander vermanen" en "waar twee of drie vergaderd zijn in mijn naam, daar ben Ik (Jezus) in hun midden".quote:Op vrijdag 16 september 2005 13:28 schreef SlaadjeBla het volgende:
Ik vraag me ook altijd af waarom Hij specifiek in een kerk aanbeden wil worden? Wat is het bestaansrecht van kerken? Kunnen mensen thuis niet net zo goed bidden? Is thuis bidden ondergeschikt aan bidden in de kerk?
Dit gaat wel iets verder dan een biertje in een café. Het gaat om je hele bestaan, het feit dat je leeft. Ik neem aan dat je op de een of andere manier ook wel respect hebt voor je ouders. Doe dat in het kwadraat, dan krijg je hoe gelovigen god zien. En dat oude en stoffige gebouw is natuurlijk subjectief. Bovendien moet je natuurlijk wel iets voor je overtuiging over hebben.quote:Iemand bedanken is heel iets anders dan iemand aanbidden.
Als iemand mij in de kroeg een biertje geeft ga ik toch ook niet voor de rest van m'n leven elke zondag een uur in een koud stoffig gebouw zitten en liedjes zingen over hoe geweldig het wel niet is dat ik een biertje van 'm gehad heb ? Nee, dan zeg ik gewoon "bedankt he".
Mja is een beetje als met proefdieren in een lab; je wil niet dat ze jou aanbidden, je wil gewoon dat ze gedrag vertonen waar je nuttige info uit kunt halen...quote:Op vrijdag 16 september 2005 13:48 schreef Adfundum het volgende:
Tja, dan heb je zelfs mensen die hun hele leven wijden aan God. Ik kan me voorstellen dat hij denkt: "Mens doe eens wat nuttigs ipv mij aanbidden, daar zit ik echt niet op tewachten."
Dat is natuurlijk onzin. Je gelooft toch niet werkelijk dat de Paus alleen op macht uit is? Bovendien zijn de meeste kerkgenootschappen helemaal niet zo hiërarchisch opgesteld als de katholieke kerk. Veel hoger dan de dominee wordt het niet. En hoe 'moderner' een stroming is, hoe meer egalitair alles wordt.quote:Op vrijdag 16 september 2005 13:50 schreef KlaPMonGooL het volgende:
Eigelijk zijn we in dit topic natuurlijk gewoon gelovigen aan het stangen; wij wijze ongelovigen weten natuurlijk allang waarom "god" aanbeden moet worden. Dit zorgt er immers voor dat je als sterfelijke "baas" van de kerk macht uit kunt oefenen over andere mensen. Maargoed, dat weten gelovigen ook wel... toch?
Eerlijk gezegd denk ik dat de paus zelf ook een product is van de stroming. Ik denk wel dat deze opzet oorspronkelijk uit machtszucht voortkwam ja.quote:Op vrijdag 16 september 2005 13:56 schreef Murazor4096 het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk onzin. Je gelooft toch niet werkelijk dat de Paus alleen op macht uit is? Bovendien zijn de meeste kerkgenootschappen helemaal niet zo hiërarchisch opgesteld als de katholieke kerk. Veel hoger dan de dominee wordt het niet. En hoe 'moderner' een stroming is, hoe meer egalitair alles wordt.
Van de onstaansgeschiedenis van het Pausschap heb ik weinig verstand. Misschien heb je gelijk. Maar dat ligt in een ver verleden. Ik geloof niet dat de Paus op dit moment één of andere zelfverrijkende en machtswellustige dictator is.quote:Op vrijdag 16 september 2005 13:58 schreef KlaPMonGooL het volgende:
[..]
Eerlijk gezegd denk ik dat de paus zelf ook een product is van de stroming. Ik denk wel dat deze opzet oorspronkelijk uit machtszucht voortkwam ja.
Ongetwijfeld, maar deze discussie begon met een uitspraak die ervan uitging dat leiders alleen maar bezig zijn gelovigen onder de duim te houden uit eigenbelang. Dat bestrijd ik als het gaat om de grote religies.quote:Op vrijdag 16 september 2005 14:03 schreef KlaPMonGooL het volgende:
Het gaat ook niet alleen om de paus. Ook lagere rangen in het systeem hebben een aanzienlijke machtsfunctie over groepen gelovigen.
Ik snap wel hoe ze 'm zien, ik snap het aanbidden niet.quote:Op vrijdag 16 september 2005 13:46 schreef Murazor4096 het volgende:
Dit gaat wel iets verder dan een biertje in een café. Het gaat om je hele bestaan, het feit dat je leeft. Ik neem aan dat je op de een of andere manier ook wel respect hebt voor je ouders. Doe dat in het kwadraat, dan krijg je hoe gelovigen god zien. (..)
Zie aanbidden dan gewoon als kwadratisch dankbaar zijn. En tsja, god openbaart zich natuurlijk niet direct, dan zou het geen 'geloof' heten.quote:Op vrijdag 16 september 2005 14:09 schreef Aaargh! het volgende:
[..]
Ik snap wel hoe ze 'm zien, ik snap het aanbidden niet.
Ik heb zeker respect voor m'n ouders, maar niet omdat ze mij op de wereld gezet hebben, daar heb ik nl. helemaal niet om gevraagd. Alles wat ze voor me gedaan hebben nadat ik op de wereld gezet ben, ben ik ze dankbaar voor, maar dat is iets anders dan aanbidden. Daar scheelt het bij god trouwens wel aan, als ik al als gevolg van zijn acties besta, heeft ie daarna wel bar weinig van zich laten horen.
Nee, aanbidden is fundamenteel anders.quote:Op vrijdag 16 september 2005 14:15 schreef Murazor4096 het volgende:
[..]
Zie aanbidden dan gewoon als kwadratisch dankbaar zijn. En tsja, god openbaart zich natuurlijk niet direct, dan zou het geen 'geloof' heten.
d-day?quote:Op vrijdag 16 september 2005 13:17 schreef RudyCarell het volgende:
God is de grootste en oudste propagandamachine, één iemand heeft ook veel volgelingen met zij geouwehoer weten te krijgen... we weten hoe dat is afgelopen in 1945...
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |