Kalkoen met whisky en champignonsDit is versie 1.00 van het gerecht. Het is goed eetbaar, maar persoonlijk vind ik dat de smaak nog iets verfijnd moet worden. Post daarom je varianten als ze goed smaken.
![]()
In de supermarkt zag ik eend liggen, maar ik moest zowel denken aan het feit dat ik nooit eend heb klaargemaakt, en het feit dat het flauwe grappen zou opleveren. Mocht iemand van plan zijn om het met eend klaar te maken, laat weten hoe het smaakt, en eventuele speciale handelingen die nodig zijn.
Zoals het nu is, is het gerecht vrij pittig. Voor pastafari goed nieuws : Het gerecht is uitstekend te combineren met pasta's.
Wat hebben we nodig?Ik heb het volgende gebruikt. Je kunt afwijken van de ingredienten zoals ze er staan naar smaak en/of praktische aspecten.
- Talisker 10 year
- Olijfolie
- Volle yoghurt
- +/- 300 gram kalkoenfilet
- +/- 200 gram gesneden champignons
- 8 stoneleeks
- 125 gram Tauge
- Kerriepoeder
- Paprikapoeder (Gebruikte variant is de pittige)
- Chilipoeder
- Uienpoeder
- Knoflookpoeder
- Djahe
- Djintan
- Cayennepeper
- Korianderblad
VoorbereidingWe gaan een marinade maken. Meng de volgende ingredienten:
- 50 ml Tiskaler
- 1 el olijfolie
- 1 el kerriepoeder
- 1 el paprikapoeder
- 1 el chilipoeder
- 1 el djahe
- 1/2 el uienpoeder
- 1/4 el djintan
- een paar snufjes cayennepeper
Meng dit geheel goed door, doe vervolgens de gesneden kalkoenfilet er in, roer het goed door, en laat het een paar uur in de koelkast staan.
We gaan verder de stoneleeks in stukjes snijden.
Verder gaan we nog wat kruiden mengen en apart zetten, te weten:
- 1 el kerriepoeder
- 1 el paprikapoeder
- 1 el chilipoeder
- 1/4 el knoflookpoeder
- 1/4 el korianderblad
- 1/4 el djahe
De bereiding- Zet een wok op hoog vuur, en roerbak hierin, zonder verdere toevoeging van olie o.i.d., de gemarineerde kalkoen gaar.
- Wanneer de kalkoen bijna gaar is, giet dan een klein bodempje whisky in de pan, en bak de champignons even mee.
- Voeg 200 ml yoghurt, 50 ml whisky en de eerder gemende kruiden toe, roer het geheel door en breng het aan de kook
- Laat het geheel een tijdje koken, breng daarna het vuur naar beneden en voeg de stoneleeks toe en roer het goed door
- Laat het een minuutje doorwarmen, en voeg dan de Tauge toe. Roer ook dit goed door.
- Laat het nog even warmen, en dien het dan op.
Bij het eten kun je een glaasje van dezelfde whisky drinken