.............. Natuurlijk gaat dit niet op voor álle gevallen, maar ik heb het idee dat dit toch echt bij 7 van de 10 uitzendkrachten zo gaat.
Nu even mijn verhaal, en hoe ik bij mijn mening kom.
Ik ben dus sinds maart 2005 werkeloos. Was daarvoor werkzaam als ambtenaar, notabene bij de Sociale Dienst. Maar vanwege een reorganisatie moest ik daar helaas weg, en kon ik zelf aankloppen voor een uitkering, en had geen recht op ww, want voldeed niet aan de referte-eis.
Ik uiteraard hard op zoek naar werk, en was vol goede moed, had zeker het idee dat ik wel eventjes binnen 2 maanden oid. weer gewoon een full time baan zou hebben.
Dit viel dus erg tegen, van de tig sollicitatiebrieven die ik heb geschreven krijg je vaak nog niet eens een ontvangstbevestiging terug!
Noodgedwongen dus bij meerdere uitzendbureau's aangeklopt, alhoewel ik van te voren al niet zo'n liefhebber was van het fenomeen uitzendbureau, omdat je dan wel erg afhankelijk wordt, je moet alles aanpakken, en bij het minste of geringste lig je buiten.
Wat mij ten eerste al erg tegenviel is dat veel uitzendbureau's mij niet eens wilden inschrijven, omdat ik volgens hen niet genoeg werkervaring had (had verspreid over 2 jaar, 10 maanden bij sociale dienst gewerkt, deels toen ik nog op school zat).
Bij de uitzendbureau's waar ik dan wél ingeschreven stond hoorde ik nooit iets van, ondanks dat ik iedere week weer een rondje uitzendbureau's deed.
Uiteindelijk heb ik in dat half jaar (iets meer zelfs) dat er tussen ontslag en nu inzit, 4 maanden gewerkt, via een uitzendbureau.
Het eerste baantje ging nog wel, was bij de Shell, en was eigenlijk best leuk, zeker in verhouding met wat ik nu heb.
Werk nu, simpelweg omdat ik wel moet, en geld nodig heb, bij een distributiebedrijf, maar hoe men daar met uitzendkrachten omgaat..........
Ik heb niet voor niets gekozen voor een opleiding in de administratieve richting, en heb dan ook 2 linkerhanden, maar ik werk tenminste, en doe mijn best er wat van te maken, veelal gaat het om het inpakken van hele grote voorwerpen, langer dan 2 meter, en ik ben nu eenmaal ietwat onhandig in sommige dingen, maar motivatie kan mij absoluut niet ontzegd worden, ook werk ik elke dag tenminste een uur over, om mee te helpen met opruimen etc. zodat iedereen wat eerder klaar is zodat ze naar huis kunnen.
Maar het enige dat ik, maar overigens ook andere uitzendkrachten kunnen krijgen, is een grote bek, niks is goed, altijd is er wel iets te zeuren, je wordt gewoon niet gewaardeerd.
Ik heb dus het idee dat dit bij veel uitzendkrachten zo gaat, de uitzendkrachten zijn vaak onervaren in het werk dat ze via het uitzendbureau doen, verdienen niet veel, maar moeten wel overal "ja en amen" op zeggen ander sta je zó op straat (echt een groot nadeel van werken via een uitzendbureau). I.t.t. nog een beetje waardering wordt je misbruikt voor alle vieze of zware rotklusjes, met als bonus een dosis kritiek die vaak niet eens opbouwend is.
Kortom; ik ben blij als ik weer een baan heb die bij me past, waarin je niet wordt onderbetaald en wordt gewaardeerd om wat je doet.
![]()
Sorry voor het lange verhaal overigens.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith