FOK!forum / Digital Corner / Macromedia Flash
NASDAQbastardomaandag 12 september 2005 @ 21:25
Macromedia Flash is een computerprogramma, ontwikkeld door Macromedia, waarmee animaties en korte filmpjes gemaakt kunnen worden. Het wordt veel gebruikt om websites te maken of aan te kleden en voor reclame uitingen bij websites, zogenaamde banners. Het programma maakt gebruik van vectoren.

Wie kent dit uiterst veelzijdige softwarepakket nou niet? Ik zag nog geen centraal flashtopic dus ik dacht ik maak er eentje. Ik werk zelf nu ongeveer 6, 7 jaar in flash, ik maak niet alleen animaties maar ik gebruik het ook als tekenprogramma. Wat je met flash kan maken doet absoluut niet onder voor al die illustratormeuk, en dan kan je er ook nog eens muziek bij zetten.. voor mij reden genoeg om alleen Flash te gebruiken .

Maargoed, complete beginner of gevorderd, als je vragen hebt mbt animatie of wat dan ook, stel ze hier. Er zijn hier op Fok vast genoeg flashguru's die kunnen helpen
dork22maandag 12 september 2005 @ 21:26
Ik vind het een tof programma een jaarjte terug maakte ik met een maat veel van die dingen enzo van die droge flashfilmpjes, erg gebruikers-vriendelijk dat Macromedia flash.

Ff kijken of ik die filmpjes nog kan vinden
PokerPindadinsdag 13 september 2005 @ 13:13
Hoe laat ik een flashmovie de volledige browserwindow fillen? Als ik bij publishsettings de width en height op 100% zet maakt hij hem in firefox wel 100% width maar hij is dan nog maar iets van 200px hoog. Explorer laat hem wel goed zien.
impaktdinsdag 13 september 2005 @ 19:28
Weet iemand hoe je een scrollbar in een movieclip kunt zetten (geen tekst dus)? Ik heb er nog geen nuttige tutorial over kunnen vinden.
N-tertainmentdinsdag 13 september 2005 @ 22:03
www.flashfocus.nl , daar kun je genoeg voorbeelden vinden als beginnende en gevorderde flasher.
Vervolgens kun je (net als vele anderen nerds) een webdesignbedrijfje beginnen die dan binnen een jaar weer failliet gaat omdat je te weinig in de wensen van de klant verdiept en alleen maar snel geld wil maken.
Annedinsdag 13 september 2005 @ 23:36
quote:
Op dinsdag 13 september 2005 13:13 schreef PokerPinda het volgende:
Hoe laat ik een flashmovie de volledige browserwindow fillen? Als ik bij publishsettings de width en height op 100% zet maakt hij hem in firefox wel 100% width maar hij is dan nog maar iets van 200px hoog. Explorer laat hem wel goed zien.
Staat bij het 'embed' gedeelte ook 100% ingesteld? ( in het html bestand dus )
Annedinsdag 13 september 2005 @ 23:38
quote:
Op dinsdag 13 september 2005 19:28 schreef impakt het volgende:
Weet iemand hoe je een scrollbar in een movieclip kunt zetten (geen tekst dus)? Ik heb er nog geen nuttige tutorial over kunnen vinden.
Wat wil je er dan precies in gaan zetten?
impaktwoensdag 14 september 2005 @ 01:26
een aantal images met misschien wat tekst
Boy_Snakeyewoensdag 14 september 2005 @ 01:30
misschien off-topic:

Voor de mensen die flash te ingewikkeld vinden voor simpele animaties. Er is ook Swish. Het is wel Shareware maar goedkoper dan Flash
Knoekiewoensdag 14 september 2005 @ 01:38
Ik heb ook Flash gehad op school. Vond het alleen wel erg moeilijk.
PokerPindawoensdag 14 september 2005 @ 13:34
Iemand hier Flash 8 al geprobeert? De trial is te downloaden op de Macromedia site.
Zelf kan ik hem helaas nog niet gebruiken ivm. computerproblemen, maar er zitten volgens mij aardig wat coole nieuwe features in.
Nemephiswoensdag 14 september 2005 @ 14:55
Als er iemand is die eens helder en duidelijk kan uitleggen hoe ik in een Flashsite PHP kan immporteren zou dat tof zijn. Ben al aan het rondneuzen geweest op diverse fora maar kom er nog niet echt uit...

ik ben dan ook een newbie op PHP gebied...

[ Bericht 1% gewijzigd door Nemephis op 14-09-2005 14:56:09 (//typo) ]
Leujelwoensdag 14 september 2005 @ 15:04
wat je moet doen is vanuit flash via loadVariables() een php pagina laden waarin een querystring staat (text1=Hello&text2=World)

In die PHP pagina kan je dan een verbidning maken met de database en zo dynamisch content in je flash movie laden
Roonaanwoensdag 14 september 2005 @ 15:10
quote:
Op woensdag 14 september 2005 13:34 schreef PokerPinda het volgende:
Iemand hier Flash 8 al geprobeert? De trial is te downloaden op de Macromedia site.
Zelf kan ik hem helaas nog niet gebruiken ivm. computerproblemen, maar er zitten volgens mij aardig wat coole nieuwe features in.
niet geprobeerd, wel de demo's gezien.

@scrollbar question. Waarom gebruik je geen scrollpane component?

Wordt er in dit topic nog onderscheid gemaakt tussen flash designers en flash developers btw?
Roonaanwoensdag 14 september 2005 @ 15:12
quote:
Op woensdag 14 september 2005 14:55 schreef Nemephis het volgende:
Als er iemand is die eens helder en duidelijk kan uitleggen hoe ik in een Flashsite PHP kan immporteren zou dat tof zijn. Ben al aan het rondneuzen geweest op diverse fora maar kom er nog niet echt uit...

ik ben dan ook een newbie op PHP gebied...
Persoonlijk zou ik voor xml gaan.

x = new XML();
x.onLoad = function(success) {
rootElement = this.firstChild;
trace(rootElement);
}
x.load('http://localhost/test.php');
Sanderwoensdag 14 september 2005 @ 17:55
Centraal eraf geknipt.
woeswoensdag 14 september 2005 @ 18:22
quote:
Op woensdag 14 september 2005 13:34 schreef PokerPinda het volgende:
Iemand hier Flash 8 al geprobeert? De trial is te downloaden op de Macromedia site.
Zelf kan ik hem helaas nog niet gebruiken ivm. computerproblemen, maar er zitten volgens mij aardig wat coole nieuwe features in.
Echt een geweldige update , lekker snel, betere interface, mooie nieuwe functies
Ziet er allemaal wat overzichterlijker uit naar mijn mening
Nemephisdonderdag 15 september 2005 @ 03:13
blijft tricky, php shit in Flesh

[ Bericht 54% gewijzigd door Nemephis op 16-09-2005 18:54:49 (link weg, site weg :)) ]
CecilBDementeddonderdag 15 september 2005 @ 15:42
ik ga het steeds leukeer vinden dit programma.
alleen complete flash sites met te veel animaties vind ik minder leuk.
een gewone flash pagina is fanatstich
nee echt een top programma
alleen nu maar hopen dat dat zo blijft als adobe marcomedia officieel over genomen heeft
Quasar_de_Duifvrijdag 16 september 2005 @ 20:58
Goed topic. Ik ben nog niet bekend met dit programma. Op school krijgen we er nu les in, maar als je ziet wat je er zoal mee kan maken, zal dat nog wel een tijdje duren. Misschien dat ik hier wat tips en tricks kan vinden.
Hbjrzaterdag 17 september 2005 @ 07:18
flash is idd een hoer, zal je nachten geven dat je niet kan slapen! maar als je actionscript, frame-to-frame animatie leert kennen is het jouw lieverd! ik raad gewoon aan om een "bootcamp" file te maken. een flash document waar je alle beginnende dingen doet. dus laten we zeggen, buttons en die buttons hebben een verwijzing. en zo je ga je steeds je file uitbreiden, uitbreiden!
voorbeeld van mij is dit; puur beginnende lessen om flash te kennen...

http://www.haarberg.com/dopie/loller.html

[ Bericht 17% gewijzigd door Hbjr op 17-09-2005 07:24:33 ]
menesiszaterdag 17 september 2005 @ 13:45
Ik vind het een zeer handig programma!

Maar hoe denken jullie hierover?
Als je niet teveel bewegende onzin toevoegd is het toch geen probleem als een gehéle website in flash is gemaakt?
menesiszaterdag 17 september 2005 @ 13:48
quote:
Op dinsdag 13 september 2005 19:28 schreef impakt het volgende:
Weet iemand hoe je een scrollbar in een movieclip kunt zetten (geen tekst dus)? Ik heb er nog geen nuttige tutorial over kunnen vinden.
Je meot een scrollpane neerzetten en daar kun je dan weer een movie in laden. Zoek maar even op scrollplane...
Roonaanzaterdag 17 september 2005 @ 15:12
quote:
Op zaterdag 17 september 2005 13:45 schreef menesis het volgende:
Ik vind het een zeer handig programma!

Maar hoe denken jullie hierover?
Als je niet teveel bewegende onzin toevoegd is het toch geen probleem als een gehéle website in flash is gemaakt?
Het lijkt mij dat je juist wel iets moet doen met de functionaliteiten van flash om het te gebruiken?

Een statische website in flash is ridicuul.
Nemephiszaterdag 17 september 2005 @ 18:38
quote:
Op zaterdag 17 september 2005 15:12 schreef Roönaän het volgende:

[..]

Het lijkt mij dat je juist wel iets moet doen met de functionaliteiten van flash om het te gebruiken?

Een statische website in flash is ridicuul.
Ja idd... Flash is leuk voor multimedia-zooi. Gebruik zelf meestal alleen Flash voor leuke menuutjes. Voor de rest gewoon HTML/PHP.
Roonaanzaterdag 17 september 2005 @ 19:11
Zat eigenlijk meer te denken aan server communicatie, streaming video en zo, maar menuutjes kan ook..
Nemephiszaterdag 17 september 2005 @ 19:30
streaming media komt bij mij (nog) niet echt voor.. maar je hebt wel gelijk. Ik zat even puur aan wat je op de monitor ziet te denken
arucardzaterdag 17 september 2005 @ 21:26
Hier staan ook nog een paar tutorials in het Nederlands:
http://www.sintjozefbrugge.be/flash/index2.htm
impaktdinsdag 20 september 2005 @ 15:42
quote:
Op zaterdag 17 september 2005 13:48 schreef menesis het volgende:

[..]

Je meot een scrollpane neerzetten en daar kun je dan weer een movie in laden. Zoek maar even op scrollplane...
Kun je de scrollpane ook aanpassen naar wens (omlijning weghalen, buttons veranderen etc)?
Van de help file word ik niet veel wijzer hierover...
Nemephisdinsdag 20 september 2005 @ 16:06
klikt en gij zult vinden: http://www.flashkit.com/search.php?term=scrollpane&per=10&cat=tutorials&page=1&x=0&y=0
impaktdinsdag 20 september 2005 @ 19:29
niet helemaal wat ik bedoelde, ik wil het uiterlijk van de scrollbar aanpassen, de scrollpane zelf was geen probleem, maar hij is gewoon te lelijk.
Devilnldinsdag 20 september 2005 @ 23:51
kheb even zomaar wat gemaakt.. en wou dus van blauw naar transparant gaan.. opzich geen probleem maar hoe krijg ik die hoekjes (die ik ook rond heb gemaakt) nou mooi in 1 strakke lijn?


Gebruik Flash 8 Pro
ik maak dus eerst de balkjes.. 10pixels breed.. (linear van blauw naar 100% alpha)
Dan maak ik een cirkel.. 20x20 pixels.. (met een radial blauw naar 100% alpha)
(heb grid op 10) dus snij hem in 4 stukken en gebruik de grid als lineaal..
dus elk hoekje is 10x10... maarrrrrrrrrrrr.. als je goed kijk naar de hoeken zie dat het niet 100% smooth verloopt..

en ook is de achtergrond niet echt transparant zoals je ziet
Devilnlzaterdag 24 september 2005 @ 16:55
*bump*
Is mijn vraag nu direct zooo moeilijk dat er niemand meer durft te reply-en?
*/bump*
menesiszaterdag 24 september 2005 @ 18:33
wijs eens in het plaatje aan wat nu het probleem is...
cosmickzaterdag 24 september 2005 @ 18:35
quote:
Op zaterdag 17 september 2005 18:38 schreef Nemephis het volgende:

[..]

Ja idd... Flash is leuk voor multimedia-zooi. Gebruik zelf meestal alleen Flash voor leuke menuutjes. Voor de rest gewoon HTML/PHP.
Ik ook.

Al kun je er ook leuk mee tekenen en tekenfilmpjes maken
Devilnlzaterdag 24 september 2005 @ 20:09
quote:
Op zaterdag 24 september 2005 18:33 schreef menesis het volgende:
wijs eens in het plaatje aan wat nu het probleem is...
Nou de hoeken .. rechts boven zie je bv dat de kwart cirkel donkerder is dan de andere borders.
en de achtergrond is niet 100% transparant.

weet iemand of er nog een manier is om borders temaken met een verloop van kleur? (kleur > transparant)
en ronde hoeken?
Uddeldinsdag 27 september 2005 @ 15:29
quote:
Op zaterdag 24 september 2005 20:09 schreef Devilnl het volgende:

[..]

Nou de hoeken .. rechts boven zie je bv dat de kwart cirkel donkerder is dan de andere borders.
en de achtergrond is niet 100% transparant.

weet iemand of er nog een manier is om borders temaken met een verloop van kleur? (kleur > transparant)
en ronde hoeken?
Sorry.. ik zie het niet..?

Om even op de startpost te reageren:
Ik gebruik Flash om eenvoudige tekeningetjes te maken, maar heb er ook websites in gemaakt. De mogelijkheden van Flash zijn eindeloos. Daarnaast is het ook heel snel te leren, echt een mooi programma.
jeroenJJdinsdag 27 september 2005 @ 15:31
mm flash...

moet ik me maar weer eens een keer in gaan verdiepen
super-muffinwoensdag 28 september 2005 @ 15:12
tvp, ik heb iets waar ik niet uitkom.
Lukasodinsdag 4 oktober 2005 @ 19:53
ik heb een swfje gemaakt met 2 layers, elk 6 frames(allemaal keyframes)
nu wil ik dat ie bij het laden naar een bepaald punt op de timeline springt.
Ik heb op de eerste frame:

gotoAndStop(3);

toegevoegd, maar dan gebeurt er niets, hij blijft zelfs gewoon bij de eerste frame hangen.
Als ik die regel laat uitvoeren bij het indrukken van een knop doet hij het wel gewoon, wat doe ik fout?
Annedinsdag 4 oktober 2005 @ 19:54
quote:
Op dinsdag 4 oktober 2005 19:53 schreef Lukaso het volgende:
ik heb een swfje gemaakt met 2 layers, elk 6 frames(allemaal keyframes)
nu wil ik dat ie bij het laden naar een bepaald punt op de timeline springt.
Ik heb op de eerste frame:

gotoAndStop(3);

toegevoegd, maar dan gebeurt er niets, hij blijft zelfs gewoon bij de eerste frame hangen.
Als ik die regel laat uitvoeren bij het indrukken van een knop doet hij het wel gewoon, wat doe ik fout?
Je hebt hem een stop-teken gegeven. Als je hem wil laten 'afspelen' moet het Play zijn, cq. gotoAndPlay.
Lukasodinsdag 4 oktober 2005 @ 20:02
ik wil ook dat hij stopt. Die keyframes zijn allemaal verschillende plaatjes(fotos)
ik wil dus dat hij er eentje laat zien, en dat in het stukje code in de eerste frame zetten.
Vreemdgenoeg gaat hij bij gotoAndStop(3); niet naar frame 3 toe, maar hij blijft gewoon hangen bij het eerste frame.

als ik hem uitvoer (en hij dus niks doet), rechtermuisknop>play loopt ie eerst heel snel langs alle foto's(frames dus) en stopt dan wel bij drie, alsof hij de eerste keer de code in frame 1 gewoon over heeft geslagen...
Annedinsdag 4 oktober 2005 @ 20:06
quote:
Op dinsdag 4 oktober 2005 20:02 schreef Lukaso het volgende:
ik wil ook dat hij stopt. Die keyframes zijn allemaal verschillende plaatjes(fotos)
ik wil dus dat hij er eentje laat zien, en dat in het stukje code in de eerste frame zetten.
Vreemdgenoeg gaat hij bij gotoAndStop(3); niet naar frame 3 toe, maar hij blijft gewoon hangen bij het eerste frame.
Excuses, verkeerd gelezen .

Eigenlijk zou het moeten werken (ik heb zelf net ook even een filmpje gemaakt)
Heb je in de eerste frame toevallig "stop;" staan?
Googolplexiandinsdag 4 oktober 2005 @ 20:23
Of is de swf nog bezig met variabelen inlezen op het moment dat het commando GotoAndStop komt?

Daar wil Flash ook nog wel eens van in de war raken.

Wat ook kan is dat er in een MovieClip een Stop(); staat.
Lukasodinsdag 4 oktober 2005 @ 20:26
je bedoelt stop(); ?
neen
Ik heb het ook ff geprobeerd en je hebt gelijk, de fout ligt dus ergens anders.

Ik heb nu de actionscript in layer 1 staan(samen met een textfield(elke keyframe andere plaats)) en de plaatjes in layer 2.

Als ik layer 2(met de foto's) weggooi doet ie het wel... :S

Ik ga maar eens ff zoeken dan
Googolplexiandinsdag 4 oktober 2005 @ 20:33
quote:
Op dinsdag 4 oktober 2005 20:26 schreef Lukaso het volgende:
je bedoelt stop(); ?
neen
Ik heb het ook ff geprobeerd en je hebt gelijk, de fout ligt dus ergens anders.

Ik heb nu de actionscript in layer 1 staan(samen met een textfield(elke keyframe andere plaats)) en de plaatjes in layer 2.

Als ik layer 2(met de foto's) weggooi doet ie het wel... :S

Ik ga maar eens ff zoeken dan
Het is zowiezo beter om met labels te werken ipv met frame-nummers je TimeLine Control Actionscript.
Annedinsdag 4 oktober 2005 @ 20:36
quote:
Op dinsdag 4 oktober 2005 20:26 schreef Lukaso het volgende:
je bedoelt stop(); ?
neen
Ik heb het ook ff geprobeerd en je hebt gelijk, de fout ligt dus ergens anders.

Ik heb nu de actionscript in layer 1 staan(samen met een textfield(elke keyframe andere plaats)) en de plaatjes in layer 2.

Als ik layer 2(met de foto's) weggooi doet ie het wel... :S

Ik ga maar eens ff zoeken dan
Ik heb het even nagemaakt en bij mij slaat hij ook het eerste gedeelte over door de Textfields.

Misschien een idee om een aparte movie te maken met de textfields en die laten inladen in het andere filmpje met alleen de plaatjes? !
Googolplexiandinsdag 4 oktober 2005 @ 20:42
quote:
Of is de swf nog bezig met variabelen inlezen op het moment dat het commando GotoAndStop komt?
Lukasodinsdag 4 oktober 2005 @ 20:56
ik zal even wat meer info geven:

ik had gedacht dat ik dit wel zo ff in elkaar kon knutselen, maar dat viel dus tegen

2 layers, elk 6 keyframes

1e layer, een textfield(dynamic) met in alle 6 frames dezelfde naam(instance name) maar in elke keyframe op een andere plek

2e layer, elke keyframe een andere foto, (persoon met spreekballonnetje, niet allemaal hetzelfde dus vandaar textfield in layer1 telkens op een andere plek)

het idee was, in de eerste frame variabelen ophalen uit html(gelukt), eentje voor welke frame het moet zijn(welke persoon het dus zegt )
gotoAndStop(variabele);

en eentje voor de inhoud van de textballon:

zegt.textfield = variabele;

Wat mij opviel is dat als je uit de 2e layer(met de fotos) de 2e tm laatste frame weghaalt hij het wel doet.

nogmaals, ik ben een flashnoob, het zal wsslijk wel ergens een domme fout zijn, maar vreemd vind ik het wel...
Googolplexiandinsdag 4 oktober 2005 @ 21:41
Oplossing is denk ik om de variabelen vooraf in te lezen en niet real-time

Of een IfLoaded (heette dat zo?) routine inbouwen en daarna pas je GotoAndStop uit laten voeren.
HVdinsdag 4 oktober 2005 @ 23:09
Ga binnenkort ook met Flash bezig, dus deze topic zal wel van pas komen .
Oftewel: tvp .
Lukasowoensdag 5 oktober 2005 @ 20:28
Nou, het is dus eindelijk gelukt

Ik heb een preloader geschreven, en daarna was het probleem opgelost. Nog bedankt voor jullie reacties. Ik had niet verwacht dat het zo complex zou worden, maar achteraf gezien is het best logisch.

Weer wat geleerd
zwijntjedonderdag 6 oktober 2005 @ 14:48
hum ho.

Ook ik heb een action script probleem.

Ik laad het bestand externetekst.txt en daar staat in:
1
2
3
&inputtekst1 = schaap
&inputtekst2 = koe
&inputtekst3 = geit


In mijn actionscript op frame 1, layer 1 staat:
1
2
3
4
5
6
7
8
loadVariables("./externetekst.txt", "");

if (inputtekst3 == geit) 
   { 
   var veld3 = "inputtekst is geit";
} else {
   veld3 = "inputtekst is geen geit";
   };


en dat werkt: op frame 2, layer 2 komt braaf "inputtekst is geit" in mijn dynamische veld3 te staan.

nou wil ik daar niet "inputtekst is geit" hebben staan, maar de inhoud van de variabele zelf (dus "geit").
Ik maak dus:

1
2
3
4
5
6
7
8
loadVariables("./externetekst.txt", "");

if (inputtekst3 == geit) 
   { 
   var veld3 = inputtekst3;
} else {
   veld3 = "inputtekst is geen geit";
   };


maar nu blijft mijn dynamische veld3 leeg!


wat doe ik verkeerd? Het probleem zit hem schijnbaar in de regel var veld3 = inputtekst3; ?
Googolplexiandonderdag 6 oktober 2005 @ 14:56
-knip
Googolplexiandonderdag 6 oktober 2005 @ 14:58
Je moet _root.inputtekst3 of _level0.inputtekst3 gebruiken (ook om daar de variabelen in te laden, dus: loadVariables("./externetekst.txt", "", _root) ... geloof ik (tijd geleden)).
Probeer ook de var een _root verwijzing te geven: var _root.veld3 = _root.inputtekst3.


kan ook zijn -net zoals in vorig geval- dat de variabel nog niet is ingeladen ... bouw een loopje van een seconde in of maak een preloader als dit het geval is.

[ Bericht 10% gewijzigd door Googolplexian op 06-10-2005 15:14:05 ]
zwijntjedonderdag 6 oktober 2005 @ 15:16
quote:
Op donderdag 6 oktober 2005 14:58 schreef Googolplexian het volgende:
Je moet _root.inputtekst3 of _level0.inputtekst3 gebruiken (ook om daar de variabelen in te laden, dus: loadVariables("./externetekst.txt", "", _root) ... geloof ik (tijd geleden)).


kan ook zijn -net zoals in vorig geval- dat de variabel nog niet is ingeladen ... bouw een loopje van een seconde in of maak een preloader als dit het geval is.
("./externetekst.txt", "", _root) levert errors op, mag niet van Flash MX.

De variabele is wel geladen overigens, want als ik op layer 2 plaats
1veld3 = inputtekst3;

wekt het wel.

However, als ik de if.. else op dezelfde plek in layer 2 plaats, werkt het weer niet...
Googolplexiandonderdag 6 oktober 2005 @ 15:30
schrijf je het actionscript zelf of gebruik je de shortcuts? (+je en target symbooltje)
zwijntjedonderdag 6 oktober 2005 @ 15:35
quote:
Op donderdag 6 oktober 2005 15:30 schreef Googolplexian het volgende:
schrijf je het actionscript zelf of gebruik je de shortcuts? (+je en target symbooltje)
Ik schrijf ze zelf. Denk je dat ik misschien een typefout gemaakt zou kunnen hebben?
kaassouffledonderdag 6 oktober 2005 @ 15:51
Post je FLA eens als je wil...
zwijntjedonderdag 6 oktober 2005 @ 16:24
.fla posten? Eens even kijken of ik hem ergens online neer kan zetten - heb even geen upload space ter beschikking - *op zoek gaat*
kaassouffledonderdag 6 oktober 2005 @ 16:47
Ik probeerde hem 'na te maken' maar krijg weer heel andere (fout)meldingen...
impaktzaterdag 8 oktober 2005 @ 11:33
Kan nog steeds niemand me vertellen hoe je het Scrollpane component kunt aanpassen? Weet dat het mogelijk is maar kan er niet veel over vinden in de Help functie
Googolplexianzaterdag 8 oktober 2005 @ 11:42
quote:
Op zaterdag 8 oktober 2005 11:33 schreef impakt het volgende:
Kan nog steeds niemand me vertellen hoe je het Scrollpane component kunt aanpassen? Weet dat het mogelijk is maar kan er niet veel over vinden in de Help functie
als je een pane maakt dan maakt Flash geloof ik automatisch de benodigde symbols aan in de Library. Deze staan dan in een apart mapje. Deze symbols kun je editen... probeer het wel eerst een beetje uit.
impaktzaterdag 8 oktober 2005 @ 14:15
quote:
Op zaterdag 8 oktober 2005 11:42 schreef Googolplexian het volgende:

[..]

als je een pane maakt dan maakt Flash geloof ik automatisch de benodigde symbols aan in de Library. Deze staan dan in een apart mapje. Deze symbols kun je editen... probeer het wel eerst een beetje uit.
Klopt er zijn dus blijkbaar 2 external libraries met skins.
Alleen jammer dat het editen van de vorm zeer beperkt is.
BillyOceanzaterdag 8 oktober 2005 @ 23:49
Ehm vast een hele simpele vraag voor de echte cracks maar ik kom er niet uit...

Ik heb een flash movie maar als ik mijn browserscherm kleinermaak word mijn hele flash ook kleiner... Ik heb flashsites gezien waarbij alles dezelfde grootte blijft maar waar alles wat dichter op elkaar komt te staan... Dat wil ik ook! Maar hoe....??
Googolplexianzondag 9 oktober 2005 @ 00:30
CTRL-SHIFT-F12 (Publish Settings)

Dan naar het Flash-tabblad gaan en daar "percent" kiezen, geloof ik.
BillyOceanzondag 9 oktober 2005 @ 01:33
Mmm, dat helpt ook niet... als ik hem op "pixel" zet dan blijven de dingen wel even groot als zoals ze waren maar dan gaan er ook dingen buiten beeld...
cosmickzondag 9 oktober 2005 @ 01:35
quote:
Op zaterdag 8 oktober 2005 23:49 schreef BillyOcean het volgende:
Ehm vast een hele simpele vraag voor de echte cracks maar ik kom er niet uit...

Ik heb een flash movie maar als ik mijn browserscherm kleinermaak word mijn hele flash ook kleiner... Ik heb flashsites gezien waarbij alles dezelfde grootte blijft maar waar alles wat dichter op elkaar komt te staan... Dat wil ik ook! Maar hoe....??
Publishen en dan alles op 100% zetten (width en height).
BillyOceanzondag 9 oktober 2005 @ 01:40
kijk hier staat wat ik heb... en de boel staat nu op 100%... resize je browser scherm maar eens...

[ Bericht 32% gewijzigd door Snakey op 17-02-2009 14:15:20 ]
cosmickzondag 9 oktober 2005 @ 01:44
quote:
Op zondag 9 oktober 2005 01:40 schreef BillyOcean het volgende:
kijk hier staat wat ik heb... en de boel staat nu op 100%... resize je browser scherm maar eens...
Yup. Maar wat wil je nu?

[ Bericht 11% gewijzigd door Snakey op 17-02-2009 14:15:53 ]
BillyOceanzondag 9 oktober 2005 @ 01:47
nou als je dat scherm nu resized bijft alles zichtbaar maar wordt kleiner... Er moet een mogelijkheid zijn dat alles te zien blijft en niet kleiner wordt, maar dus dichterop elkaar komt te staan....
cosmickzondag 9 oktober 2005 @ 01:49
quote:
Op zondag 9 oktober 2005 01:47 schreef BillyOcean het volgende:
nou als je dat scherm nu resized bijft alles zichtbaar maar wordt kleiner... Er moet een mogelijkheid zijn dat alles te zien blijft en niet kleiner wordt, maar dus dichterop elkaar komt te staan....
Dat kan niet in flash. Dan zou je de boel uitelkaar moeten halen. Een swf is 1 geheel... die kun je op een vast formaat exporteren of op 100% zetten (zodat ie resized).

Dus dan zou je je buttons in frames moeten zetten.
BillyOceanzondag 9 oktober 2005 @ 01:53
Ehm... als je hier kijkt

http://www.thanea.com/ars/

Dan zul je zien dat het mogelijk is....
cosmickzondag 9 oktober 2005 @ 02:00
Shit, je hebt gelijk. Sorry.

Ik heb ff de swf bekeken (http://www.thanea.com/ars/site_new.swf) en idd. Het lijkt 1 swf.

't Is makkelijjk met frames te doen, maar hoe ze dit geflikt hebben... Misschien dat je op het forum van www.flashfocus.nl wat zinnigs kan vinden.. ?
BillyOceanzondag 9 oktober 2005 @ 02:01
mja ik ga maar eens zoeken het is super spanky omdat je je dan niet zo zorgen hoeft te maken over verschillende resoluties van je bezoekers...
cosmickzondag 9 oktober 2005 @ 02:03
quote:
Op zondag 9 oktober 2005 02:01 schreef BillyOcean het volgende:
mja ik ga maar eens zoeken het is super spanky omdat je je dan niet zo zorgen hoeft te maken over verschillende resoluties van je bezoekers...
Klopt. Van wezenlijk belang, vooral met die buttons. Als je wat gevonden hebt, drop het hier ff. Ben ook wel benieuwd
BillyOceanzondag 9 oktober 2005 @ 02:10
Ok... ik heb het nu ff gevraagd op het forum van die flashfocus... ik ben benieuwd!
Googolplexianzondag 9 oktober 2005 @ 11:59
ik denk dat de oplossing wel meevalt... zie nu ook wat je bedoeld.

Wat je kan doen is met Flash de grootte van de browser checken (en de resolutie). Als je die in een loopje zou doen dan kan je dus real time aanpassingen maken aan de locatie van movieclips.
BillyOceanzondag 9 oktober 2005 @ 12:21
Mmm klinkt interessant... de mannen bij flashfocus zijn niet zo snel... hoe check je dat met flash?
Googolplexianzondag 9 oktober 2005 @ 12:59
deze is handig om het te begrijpen:
klik
quote:
You need to pass the dimensions of the hosting page to the inside of the movie. (Flash MX allows you to find the dimensions of a movie, internally, and it has an onResize handler on the Stage object, but I haven't gotten onResize to work, yet, so this information is mainly for users of Flash 5. However, I have tested this method on the Flash 6 plugin, however, and it works fine in that environment as well). The key is in compairing the dimensions of the surrounding page with the original size of the movie.
deze is ook wel handig:
klik
BillyOceanzondag 9 oktober 2005 @ 13:12
Mmm, ik snap het niet helemaal geloof ik...

<OBJECT
classid='clsid:D27CDB6E-AE6D-11cf-96B8-444553540000'"
+ " WIDTH='" + winWid + "' HEIGHT='" + winHgt +
"' align='left'>"
+ " <PARAM NAME=movie VALUE='resizex.swf?scaleX=" +
winWid + "&scaleY=" + winHgt + "'>"
+ " <PARAM NAME=quality VALUE=high>"
+ " <PARAM NAME=bgcolor VALUE=#FFFFFF>"
+ " <param name='SCALE' value='exactfit'>"
+ " <EMBED src='resizex.swf?scaleX=" + winWid +
"&scaleY=" + winHgt + "'"
+ " quality=high bgcolor=#FFFFFF WIDTH='" + winWid +
"'"
+ " HEIGHT='" + winHgt + "'
TYPE='application/x-shockwave-flash'"
+ " align='left' scale='exactfit'>"
+ " </EMBED> "
+ " </OBJECT>";

Normaal staat bij beide "PARAM NAME=movie VALUE=" de naam van mijn swf maar bij hem staan er op de twee plekken twee verschillende namen...

En ik moet blijkbaar nog iets van een onClipEvent(load) aanroepen?
BillyOceanzondag 9 oktober 2005 @ 13:13
Ow... eerst maar eens die fla van hem downloaden...
BillyOceanzondag 9 oktober 2005 @ 13:13
Wat niet lukt omdat mijn flash 5 zegt :unexpected file format... :s
Googolplexianzondag 9 oktober 2005 @ 13:17
quote:
Op zondag 9 oktober 2005 13:12 schreef BillyOcean het volgende:

Normaal staat bij beide "PARAM NAME=movie VALUE=" de naam van mijn swf maar bij hem staan er op de twee plekken twee verschillende namen...

En ik moet blijkbaar nog iets van een onClipEvent(load) aanroepen?
PARAM NAME=movie is een compound variable. Wordt denk ik dus opgebouwd met de resolutie van winWid en WinHgt. Hou' rekening met een stukje Javascript (waar ik echt geen kaas van heb gegeten).

En ja onClipEvent(load) < daar gebeurd geloof ik het uiteindelijke scalen.
quote:
onClipEvent(load){
var winWid = _root.scaleX;
var winHgt = _root.scaleY;
var origWid = this._width; // These are only included to show the difference,
var origHgt = this._height; // and should not be needed in most cases.
with(this){
_xscale = winWid != 100 ? Math.round((_root._width/winWid) * 100) : 100;
_yscale = winHgt != 100 ? Math.round((_root._height/winHgt) * 100) : 100;
}
}
Lukasowoensdag 12 oktober 2005 @ 14:26
ik ben ook weer aan het prutsen geweest in flash:

ik heb een dynamic textfield.
Als de pagina laadt zet ie daar een string in, die hij haalt uit een array met een random index.
De formatting van de reeds gevulde textfield klopt dan alleen niet meer, de alignment veranderd en volgensmij aliast hij te teks ook...

iemand enig idee hoe ik dit op kan lossen? het textfield vul ik overigens zo:
quote.text = quote[kwoot];

mvg



opgelost:
dom om natuurlijk het textfield zelfde naam te geven als de array, overigens ook nog ff de array geinitialiseerd.

[ Bericht 14% gewijzigd door Lukaso op 12-10-2005 14:33:12 ]
DaFanzondag 16 oktober 2005 @ 22:28
Ik begin net met beetje Flash. Ik probeer nu (heel simpel om te beginnen) een helikoptertje wat rond te laten vliegen. Ik gebruik daar 2 plaatjes voor, 1 met de wieken links en 1 met de wieken rechts.

Is er een trucje om bijvoorbeeld 4 frames (leeg wit scherm met onderin de heli die met draaiende wieken staat) allemaal iets omhoog te laten gaan, zodat ie opstijgt?
Googolplexianzondag 16 oktober 2005 @ 22:34
quote:
Op zondag 16 oktober 2005 22:28 schreef DaFan het volgende:
Ik begin net met beetje Flash. Ik probeer nu (heel simpel om te beginnen) een helikoptertje wat rond te laten vliegen. Ik gebruik daar 2 plaatjes voor, 1 met de wieken links en 1 met de wieken rechts.

Is er een trucje om bijvoorbeeld 4 frames (leeg wit scherm met onderin de heli die met draaiende wieken staat) allemaal iets omhoog te laten gaan, zodat ie opstijgt?
Selecteer de keyframes (wel op dezelfde tijd) en druk F8 (Convert To Symbol > MovieClip).
De geselecteerde keyframes worden nu gegroepeerd in een symbol (het beste is MovieClip want daarmee kan je het helicoptertje later nog aansturen).

Wanneer het eenmaal een symbol is kun je het hele helicoptertje als één object gebruiken in de hoofd-tijdlijn. Lees de Help-Files (onderwerp: animation, path) om het helicoptertje een vantevoren bepaald traject te laten volgen.

klik
DaFanzondag 16 oktober 2005 @ 23:01
quote:
Op zondag 16 oktober 2005 22:34 schreef Googolplexian het volgende:

[..]

Selecteer de keyframes (wel op dezelfde tijd) en druk F8 (Convert To Symbol > MovieClip).
De geselecteerde keyframes worden nu gegroepeerd in een symbol (het beste is MovieClip want daarmee kan je het helicoptertje later nog aansturen).

Wanneer het eenmaal een symbol is kun je het hele helicoptertje als één object gebruiken in de hoofd-tijdlijn. Lees de Help-Files (onderwerp: animation, path) om het helicoptertje een vantevoren bepaald traject te laten volgen.

klik
Tnx dat gaat al de goede kant uit.
Maar nu het volgende: Ik wil dus die Movieclip laten bewegen en tijdens het bewegen zichzelf laten afspelen (met repeat). Dat moet ws met een ActionScript, maar welke opdracht regel moet er dan in bij de keyframe waar de beweging begint? (Mn MovieClip heet 'Vlieg')
Googolplexianzondag 16 oktober 2005 @ 23:04
Dit hoeft niet met ActionScript: Elke MovieClip (dus geen Graphic of Button) speelt standaard al herhaaldelijk af.


Voor een voorbeeld van mezelf: klik
De balonnen, vliegtuigen en eigenlijk alles wat in de (twee) flash-movies speelt zijn herhalende movie-clips. Er komt geen actionscript aan te pas om het herhaaldelijk af te laten spelen.
DaFanzondag 16 oktober 2005 @ 23:07
Nouja het gaat al de goeie kant op en die linjk van je helpt ook. Bedankt iig
Googolplexianzondag 16 oktober 2005 @ 23:13
Simpel voorbeeld:

- maak een cirkel en selecteer 'm
- druk F8 en selecteer MovieClip > ok
- dubbelklik op de cirkel (nu omlijnd door een blauw vierkant)
- nu zit je IN de movieclip ... deze heeft z'n eigen tijdlijn,
maak een tween van de cirkel (op een ander keyframe F6 en verplaatsen, alle frames selecteren, rechtermuisknop en "Create Motion Tween"
- bovenaan zie je nu twee tabbladen ... de eerste is de hoofdtijdlijn en de tweede is de tijdlijn van het object waar je in zit. Klik op het eerste tabblad.
- druk CTRL-ENTER en de movieclip zal herhaaldelijk afspelen terwijl er maar 1 keyframe in de hoofd-tijdlijn staat

succes!

[ Bericht 1% gewijzigd door Googolplexian op 17-10-2005 13:16:56 ]
DaFanmaandag 17 oktober 2005 @ 16:26
Het lukt me niet. Ik krijg het wel voor elkaar om met een Tween bijvoorbeeld een plaatje van onder naar boven te schuiven, maar ik zal proberen de situatie iets duidelijker te schetsen:

- 2 plaatjes in 4 frames
- Continu achter elkaar afspelen
- Dmv een movie clip zodat ik de hele movie clip kan laten bewegen

Zoals ik het nu doe:
- 4 frames selecteren, F8, Movie Clip van maken.
- Als ik deze nu erachter plak en met een Motion Tween laat schuiven laat ie alleen het laatste plaatje zien. Ook als ik de Movie Clip los afspeel zie je alleen het 2e plaatje

Ik denk dat het gewoon fout gaat bij het aanmaken van de movieclip...
Googolplexianmaandag 17 oktober 2005 @ 16:38
Hoe bedoel je: "er achter plak" ?
DaFanmaandag 17 oktober 2005 @ 16:47
quote:
Op maandag 17 oktober 2005 16:38 schreef Googolplexian het volgende:
Hoe bedoel je: "er achter plak" ?
Die Movie Clip is toch gewoon meerdere frames met (dus) een beweging erin (vandaar Movie). Maar het filmpje speelt zich niet af. Ik wil m gewoon in een Flash movie hebben zodat ie zich constant (gedurende het hele filmpje) blijft afspelen en de Movie Clip wil ik een beetje heen en weer bewegen.

De Movie Clip moet dus bestaan uit 2 plaatjes zodat het lijkt alsof de heli vliegt, en dan wil ik de Movie Clip heen en weer bewegen zodat de heli beweegt.

Voorbeeld van de heli:

En die wil ik dus heen en weer laten vliegen.
DaFanmaandag 17 oktober 2005 @ 16:48
Hm volgens mij kan ik de Gif ook gewoon in de Library importeren en m dan gewoon rondvliegen. Ff proberen
DaFanmaandag 17 oktober 2005 @ 16:50
Lol gelukt
Annezaterdag 22 oktober 2005 @ 10:17
*kick* help

Ik heb een button gemaakt in flash door middel van een filmpje.
Alles werkt prima bèhalve het gedeelte wat bijna niet gebruikt gaat worden, maar toch wil ik het in orde hebben.

Even een korte uitleg:
Ik heb een button die als je erover heengaat omlaag gaat, en als je er weer van 'weg gaat' de button weer omhoog gaat.
Máár, nu werk ik met een tween. In de tween kan ik niet zeggen "als de muis weer weg gaat, laat dan de button weer omhoog gaan". Dus een snel iemand die met de muis er overheen gaat wieberen ziet dat de button op een gegeven moment stil en omlaag staat terwijl de muis er niet op staat. (snapt u het nog? )

Maar ik wil dus dat de button áltijd omhoog gaat wanneer de muis niet op de button staat.
Ik heb al geprobeerd een nieuwe layer aan te maken met daarin een verborgen button in de tween die zegt "hey, ga eens omhoog wanneer de muis er niet op staat" maar toen maakte de button allerlei vage bewegingen dat ik die er maar meteen uit heb gegooid .

Iemand een initiatief?
Googolplexianzaterdag 22 oktober 2005 @ 12:56
Als ik je goed begrijp... : Je hebt een standaard Button-Symbol (4 frames/states) en in één van de frames van de Button zit een MovieClip? Gewoon tweenen lukt niet in buttonstates. Een screenshot / fla zou handig zijn

Als het de gewone Flashbuttons betreft (zonder animatie) kan het wel een kwaaltje van Flash zijn. Als de muis te snel over een button heen gaat dan "ziet" Flash niet dat de MouseOver al voorbij is. Vaak gebeurt dit als knoppen heel dicht bij elkaar staan (dat Flash al bezig is met de actie van de volgende knop terwijl de vorige knop nog omlaag staat).


edit: Je ziet dit vaak bij sites met Flashbanners. Zo'n banner klapt vaak open als je eroverheen gaat met de muis maar soms gebeurt dit per ongeluk en gaat het zo snel dat de banner gewoon open blijft (bijna schermvullend ). Er nog een keer overheen met de muis lost het dan op.
Nemephiszaterdag 22 oktober 2005 @ 13:58
Ijsmeis:
quote:
*kick* help

Ik heb een button gemaakt in flash door middel van een filmpje.
......
Iemand een initiatief?
Ik wou een antwoord typen van 'zo doe je dat' of beter gezegd, 'zo doe ik dat', maar dat werd zo'n onsamenhangend verhaal.... ik heb daaraom maar even een . fla bestand geupload, downen kan je dat bestand hier, is wel een Flash 8 bestand.
Bekijken wat het is kan je hier, dit is maar een probeersel dus het ziet er niet uit maar het werkt.

Ik heb de rollovers bepaatd met simpele variabelen (if mouse is over doe dit, if mouse is rollout doe dat). Kijk maar of je hier iets mee kan, het is een manier... succes drmee
Googolplexianzaterdag 22 oktober 2005 @ 14:31
quote:
Op zaterdag 22 oktober 2005 13:58 schreef Nemephis het volgende:
Ijsmeis:
[..]

Ik wou een antwoord typen van 'zo doe je dat' of beter gezegd, 'zo doe ik dat', maar dat werd zo'n onsamenhangend verhaal.... ik heb daaraom maar even een . fla bestand geupload, downen kan je dat bestand hier, is wel een Flash 8 bestand.
Bekijken wat het is kan je hier, dit is maar een probeersel dus het ziet er niet uit maar het werkt.

Ik heb de rollovers bepaatd met simpele variabelen (if mouse is over doe dit, if mouse is rollout doe dat). Kijk maar of je hier iets mee kan, het is een manier... succes drmee
Nadeel hiervan is dat als je met je muis over een knop komt die nog bezig is met de fade-out animatie, deze niet meer ziet dat de muis erover staat en dus niet meer oplicht. Beweeg maar eens op, van en meteen weer op een knop.

De enige manier om het goed te omzeilen is listeners activeren. Code snippets in de hoofdtijdlijn die bepaalde acties in de gaten houden.
Nemephiszaterdag 22 oktober 2005 @ 14:50
quote:
Nadeel hiervan is dat als je met je muis over een knop komt die nog bezig is met de fade-out animatie, deze niet meer ziet dat de muis erover staat en dus niet meer oplicht. Beweeg maar eens op, van en meteen weer op een knop.
Klopt... is idd een nadeel in dit geval.
quote:
De enige manier om het goed te omzeilen is listeners activeren. Code snippets in de hoofdtijdlijn die bepaalde acties in de gaten houden.
Kun je uitleggen hoe je dat doet? Ik weet nl. niet precies wat je bedoel maar het klinkt wel als iets wat zeer nuttig voor mij zou kunnen zijn
Googolplexianzaterdag 22 oktober 2005 @ 19:05
quote:
Op zaterdag 22 oktober 2005 14:50 schreef Nemephis het volgende:

[..]

Klopt... is idd een nadeel in dit geval.
[..]

Kun je uitleggen hoe je dat doet? Ik weet nl. niet precies wat je bedoel maar het klinkt wel als iets wat zeer nuttig voor mij zou kunnen zijn
Zelf heb ik dat nog niet echt veel nodig gehad (ik gebruik dan maar niet-geanimeerde buttons ).

Wel heb ik hier de MX Bible en de MX Actionscript Bible. Die laatste heb ik even geraadpleegd voor je maar da's veel teveel typen voor mij dus klik hier even om 4 foto's uit de betreffende Bible te downen.


Ik hoop dat je er wat aan hebt.
Nemephiszaterdag 22 oktober 2005 @ 20:04
Thnx voor de moeite! Ik zal er zeker naar gaan kijken binnenkort
Annezaterdag 22 oktober 2005 @ 23:34
quote:
Op zaterdag 22 oktober 2005 12:56 schreef Googolplexian het volgende:
Als ik je goed begrijp... : Je hebt een standaard Button-Symbol (4 frames/states) en in één van de frames van de Button zit een MovieClip? Gewoon tweenen lukt niet in buttonstates. Een screenshot / fla zou handig zijn

Als het de gewone Flashbuttons betreft (zonder animatie) kan het wel een kwaaltje van Flash zijn. Als de muis te snel over een button heen gaat dan "ziet" Flash niet dat de MouseOver al voorbij is. Vaak gebeurt dit als knoppen heel dicht bij elkaar staan (dat Flash al bezig is met de actie van de volgende knop terwijl de vorige knop nog omlaag staat).


edit: Je ziet dit vaak bij sites met Flashbanners. Zo'n banner klapt vaak open als je eroverheen gaat met de muis maar soms gebeurt dit per ongeluk en gaat het zo snel dat de banner gewoon open blijft (bijna schermvullend ). Er nog een keer overheen met de muis lost het dan op.
Nou, het is gewoon een movieclip die ik als button ga gebruiken .
Maar ik denk dat jouw laatste post voor mij geldt (helaas want dat gedeelte ken ik nog niet)

Maar het werkt dus precies hetzelfde als die banner.
De button gaat omlaag als je er overheen gaat, maar als je met je muis te vroeg weg gaat blijft ie staan.
En er dan een keertje overheen gaan helpt wel, maar ik vind het gewoonweg niet netjes.
Roonaanzaterdag 22 oktober 2005 @ 23:53
Is de tween symetrisch? Dan kan je gewoon onmouseout=function() {
var tweencenterframe = 20; //veranderen naar het middelste frame
var diff = tweenCenterFrame-instanceName.currentFrame;
if(diff > 0) {
instanceName.gotoAndPlay(instanceName.currentFrame + diff);
}
}

-r-
Annezondag 23 oktober 2005 @ 00:09
quote:
Op zaterdag 22 oktober 2005 23:53 schreef Ro�a� het volgende:
Is de tween symetrisch? Dan kan je gewoon onmouseout=function() {
var tweencenterframe = 20; //veranderen naar het middelste frame
var diff = tweenCenterFrame-instanceName.currentFrame;
if(diff > 0) {
instanceName.gotoAndPlay(instanceName.currentFrame + diff);
}
}

-r-
Hmm, nu blijft ie constant omlaag, omhoog, omlaag, omhoog, omlaag aan het gaan.

(sorry, ik ben een noobie betreft actionscript )
Roonaanzondag 23 oktober 2005 @ 00:16
Hmm.. das niet goed dus.

Zelf ben ik meer iemand die geen tweens gebruikt en alleen action script . ik kan ook geen flash, maar alleen maar coden .

Hoe ziet je movieclip eruit opgedeeld in tweens. Frame 0 staat een stop() met dan onmouseover gotoAndPlay(1) oid? vervolgens op frame 10 oid staat nog een stop() met een onmouseout gotoAndPlay(11) en bij 20 een gotoAndStop(0); ?

-r-
Annezondag 23 oktober 2005 @ 00:18
quote:
Op zondag 23 oktober 2005 00:16 schreef Ro�a� het volgende:
Hmm.. das niet goed dus.

Zelf ben ik meer iemand die geen tweens gebruikt en alleen action script . ik kan ook geen flash, maar alleen maar coden .

Hoe ziet je movieclip eruit opgedeeld in tweens. Frame 0 staat een stop() met dan onmouseover gotoAndPlay(1) oid? vervolgens op frame 10 oid staat nog een stop() met een onmouseout gotoAndPlay(11) en bij 20 een gotoAndStop(0); ?

-r-
Zo ja !

Bedankt voor helpen in ieder geval !
Roonaanzondag 23 oktober 2005 @ 00:40
Goed, ik heb nu de volgende opzet:
  • Een movieclip die getweend kan worden
  • Een movieclip met een bovenstaande timeline. Keyframes: (met niets geselecteerd) die de tweens bevat op de 'tweenable' movieclip. Deze clip met tweens heeft de volgende keyframes:
    1: stop()
    10: stop();
    20: gotoAndStop(1);
    De eerste tween loopt van 2 naar 10, en de tweede van 11 naar 20.
    Nu, moeten we de on(rollOver) en on(rollOut) van de getweende movieclip instellen.
    1: on(rollOver) {_parent.gotoAndPlay(2);}
    2: on(rollOut) {_parent.gotoAndPlay(20 - _parent._currentFrame);
    10: on(rollOut) {_parent.gotoAndPlay(11);
    11: on(rollOver) {_parent.gotoAndPlay(20-_parent._currentFrame);

    Zo zou die moeten werken ongeveer.


    -r-
  • Annezondag 23 oktober 2005 @ 10:47
    quote:
    Op zondag 23 oktober 2005 00:40 schreef Ro�a� het volgende:
    Goed, ik heb nu de volgende opzet:
  • Een movieclip die getweend kan worden
  • Een movieclip met een bovenstaande timeline. Keyframes: (met niets geselecteerd) die de tweens bevat op de 'tweenable' movieclip. Deze clip met tweens heeft de volgende keyframes:
    1: stop()
    10: stop();
    20: gotoAndStop(1);
    De eerste tween loopt van 2 naar 10, en de tweede van 11 naar 20.
    Nu, moeten we de on(rollOver) en on(rollOut) van de getweende movieclip instellen.
    1: on(rollOver) {_parent.gotoAndPlay(2);}
    2: on(rollOut) {_parent.gotoAndPlay(20 - _parent._currentFrame);
    10: on(rollOut) {_parent.gotoAndPlay(11);
    11: on(rollOver) {_parent.gotoAndPlay(20-_parent._currentFrame);

    Zo zou die moeten werken ongeveer.


    -r-
  • Ik ga het straks eens proberen ! Bedankt in ieder geval !
    Roonaanzondag 23 oktober 2005 @ 10:48
    okidoki. We horen het wel.
    Annezondag 23 oktober 2005 @ 11:52
    quote:
    Op zondag 23 oktober 2005 10:48 schreef Ro�a� het volgende:
    okidoki. We horen het wel.
    Hij doet helemaal niks meer .

    Ik heb hem even online gepleurd, want het zal vast aan mij liggen :

    http://members.home.nl/gbvandenberg/test.fla
    Googolplexianzondag 23 oktober 2005 @ 13:02
    Ik snap de bedoeling niet eens... zoals het nu gebouwd is klopt het dat er niets gebeurd iig.

    Waarom veschuift het geheel?
    Annezondag 23 oktober 2005 @ 13:03
    quote:
    Op zondag 23 oktober 2005 13:02 schreef Googolplexian het volgende:
    Ik snap de bedoeling niet eens

    Waarom veschuift het geheel?
    Omdat dat dus de knop is.
    Het bovenste gedeelte zie je in mijn flash menu niet.
    Dus het schuift naar onderen waarna je dus home ziet staan.

    Ik heb het nu even in het midden geplant, want anders moest ik alles gaan verschuiven .
    Roonaanzondag 23 oktober 2005 @ 13:04
    home.fla

    Je moet alleen nog ffkes de library opschonen, na mijn geklooi :-D
    Googolplexianzondag 23 oktober 2005 @ 13:10
    nu werkt ie idd wel (en snap ik het nut nog steeds niet) maar heb je nog steeds het probleem dat íe niet terugspringt na een snelle MouseOver
    Roonaanzondag 23 oktober 2005 @ 13:19
    Beter zou inderdaad zijn om een var bij te houden, maar goed dat wordt ook weer zo wat. Kán wel natuurlijk.
    Googolplexianzondag 23 oktober 2005 @ 13:26
    beter zou zijn om alle actionscript in de main-timeline te gooien op één frame. Alleen de stops in de timeline van de movieclip, dus.

    Wat er nu namelijk gebeurd: Als de muis de knop verlaat terwijl de movieclip nog aan het spelen is dan is de movieclip dus nog niet bij het frame: onRollOut.

    Staat onRollOver en OnRollOut allebei in hetzelfde keyframe op de main-timeline (met een target naar de movieclip) dan moet het wel werken.
    Roonaanzondag 23 oktober 2005 @ 13:28
    Eenvoudigste zou zijn om er een externe as file met #initclip van te maken denk ik.
    Googolplexianzondag 23 oktober 2005 @ 13:53
    knip: dubbel

    Fok is beetje traag geloof ik

    [ Bericht 66% gewijzigd door Googolplexian op 23-10-2005 14:00:54 ]
    Googolplexianzondag 23 oktober 2005 @ 13:58
    probeer deze eens...

    sommige on handlers werken alleen maar op buttons ... heb dus een transparante button eroverheen gelegd waar alle actionscript op staat

    Heb ook wat labels ingevoegd i,p,v, framenummers in de Gotoand.... acties
    Annezondag 23 oktober 2005 @ 17:36
    quote:
    Op zondag 23 oktober 2005 13:58 schreef Googolplexian het volgende:
    probeer deze eens...

    sommige on handlers werken alleen maar op buttons ... heb dus een transparante button eroverheen gelegd waar alle actionscript op staat

    Heb ook wat labels ingevoegd i,p,v, framenummers in de Gotoand.... acties
    Het werkt !

    Mijn dank is groot !
    Googolplexianzondag 23 oktober 2005 @ 19:01
    kan zijn dat je later probleempjes krijgt omdat ik vergeten ben de RollOver actie van de transparante button naar een label te verwijzen (d'r staat "2" i.p.v. "second") ... kweet niet of dit al gewijzigd is in de laatste versie die ik had geupload.


    Anyway your welcome
    BillyOceanwoensdag 26 oktober 2005 @ 12:24
    Oi.. Ik moet voor mijn school een website maken over mezelf (natuurlijk hoe origineel) Welke afmetingen kan ik het beste gebruiken? Flash staat standaard op 550x400. Het moet voor een 800x600 resolutie gemaakt worden... En hoe zit het met de framerate? Als ik doe omhoog gooi van 12 naar 24 krijg ik dan mooiere animaties ofzo?
    DaFanwoensdag 26 oktober 2005 @ 13:45
    Wel als je al die extra frames (per seconde) opvult met een vloeiendere animatie. Maar voor zo'n idee wat jij moet doen denk ik niet dat dat nodig is omdat het waarschijnlijk veel tekst is en evt wat verschijnende plaatjes.
    Googolplexianwoensdag 26 oktober 2005 @ 13:48
    framerate op 25

    formaat op 800x600 (is tenslotte de opdracht)
    BillyOceanwoensdag 26 oktober 2005 @ 14:05
    Maar wat ik niet precies begrijp... Als mijn scherm resolutie 800*600 is dan is wat ik zie in mijn browser toch minder? ik bedoel in een browser heb je nog je tool bar je adresbalk je statusbalk, dat gaat toch allemaal van die 800*600 af in wezen? vooral dan van de hoogte...
    Googolplexianwoensdag 26 oktober 2005 @ 14:14
    meeste mensen hebben 1024 x 768 dus dat geeft geen problemen

    bovendien staat Flash standaard op scale to fit: Je Flash movie vult het scherm.
    BillyOceanwoensdag 26 oktober 2005 @ 15:20
    Ok top... Ik blijf nog even vragen spammen hoor... Ik kan wel wat flashen maar niet super...
    Ik heb hieronder een fla file even als voorbeeld... Hoe kan ik het nou zo maken dat als ik op een willekeurige menuknop druk dat hij dan naar die kleur overgaat.
    Dus ik begin bij rood maar als ik op blauw druk dat dan de kleur langzaam van rood naar blauw verandert... en dus hetzelfde als ik op geel druk, dat dan de kleur van het grote vierkant van rood naar geel verandert...

    [ Bericht 10% gewijzigd door Snakey op 17-02-2009 14:42:37 ]
    Lukasowoensdag 26 oktober 2005 @ 19:04
    je hebt die drie knoppen al als button aangemaakt zie ik, als je daar dan dubbelklik op,

    dan zie je dat de timeline vervangen is door 4 vakjes, up, down, over en hit.
    up, daar zit al een keyframe is de knop in zn rusttoestand.
    over, is als je je muis eroverheen beweegt.

    Wil je bijv. dat je knop oplicht bij een mouseover, dan moet je bij over een nieuwe keyframe maken met de knop in die toestand...

    down is hoe je knop eruit ziet als je hem ingedrukt hebt, hit weet ik niet.
    BillyOceandonderdag 27 oktober 2005 @ 15:09
    Bij hit kan je aangeven hoe groot de zogeheten "hit area" is dus een soort doorzichtige laag waarmee je de grootte van de knop kan aangeven... Maar wat ik nou wil is dat als ik op de blauwe knop klik, dat dan het grote rode vak eronder van rood naar blauw verandert dmv een kleurenovervloeing dus langzaam van rood een soort morph naar blauw...
    DaFandonderdag 27 oktober 2005 @ 15:14
    Kan je daar geen Movie Clip van maken die je een keer afspeelt (en later evt weer achterstevoren?) en de knop daar op zetten?
    Lukasodonderdag 27 oktober 2005 @ 15:20
    ik denk dat er veel mogelijkheden zijn, maar je kunt bijvoorbeeld op je hoofd-timeline 4 groepjes van 10 frames maken, dus 40 frames.

    als je dan op button 1 klikt, geef je als actionscript mee: gotoAndPlay(1);
    als je dan op button 2 klikt, geef je als actionscript mee: gotoAndPlay(11);
    enz..

    danz zet je bij elke 10e frame het stop(): command neer, dus 10, 20, 30 en 40.
    Dan zijn dus de frames 10;20;30 en 40 je uiteindelijke pagina's
    1-9 is de fade-in animatie van je eerste knop
    11-19 is de fade-in animatie van je tweede knop

    het kan wsslijk op een andere manier ook wel, op deze manier kun je nl geen verschillende overgangen hebben, dus als je bijvoorbeeld eerst bij pagina 2 zit, dan naar 4 dat je dan een bruin naar groen fade krijgt....
    BillyOceandonderdag 27 oktober 2005 @ 16:07
    En dat is precies mijn prbleem Lukasko.. jouw oplossing had ik ook bedacht en zo doe ik dat soort dingen altijd, maar dan moet ik wel akelig veel opties van te voren maken... Het moet toch met een scriptje kunnen ofzo die "leest"? of "voelt" bij welke kleur ik op dat moment ben en dan naar e gewenste volgende kleur "morpht"...?
    Googolplexiandonderdag 27 oktober 2005 @ 16:21
    Da's een stuk lastiger dan gewoon een MC maken met alle kleurwisselingen erin
    Je kunt wel met actionscript kleurovergangen maken maar dan ga je al redelijk diep in de materie.
    kaassouffledonderdag 27 oktober 2005 @ 16:28
    Je kan een variabele wegschrijven (laten onthouden), ik zet wel eens gewoon een textvak dat ik uitlees. Kun je bij elke kleur de variabele (textvak) uitlezen en dan weet ie bij welke kleur je bent (en dan stel je in dat ie er iets mee doet.. 'if..')

    Bijvoorbeeld naar welke keyframe ie moet om die bepaalde kleurovergang af te spelen...
    Agiathdonderdag 27 oktober 2005 @ 16:38
    Ik heb twee jaar terug dit veel gedaan, alle mooie dingen hieruit staan hier:

    http://www.freewebs.com/frenky/flash.htm

    De laatste tijd doe ik het niet meer zoveel helaas
    Braddinsdag 1 november 2005 @ 09:22
    Vraagje.

    Kun je met flash variabele inlezen, zonder dat deze zichtbaar zijn (inputfield of dynamic field etc).

    En hoe kun je de waardes uitlezen om te vergelijken? Het blijkt wel mogelijk om te testen op undefined, maar niet om de inhoud te vergelijken met een string.
    kaassouffledinsdag 1 november 2005 @ 09:46
    Onzichtbaar kan ja... als je een variabele definieert hoef je em niet te 'zien'.
    Zolang je em maar ergens definieert. var1=12 of var2="string"

    Misschien eens zoeken op 'global' variabele trouwens... weet niet of dat nog van deze tijd is. Maar dat was idee dat je een variabele beschikbaar maakt op alle levels.

    Inhoud vergelijken met string moet ook wel kunnen...
    met if en letten op " -> quotes.

    if (aap == "een string")
    gotoAndStop(12)
    En dan nog ergens { en} maar die vergeet ik altijd...
    Braddinsdag 1 november 2005 @ 11:03
    Met normale variabelen heb ik geen problemen.

    Echter, LoadVariables of LoadVariablesNum zijn volgens mij enkel in staat om een inputfield/dynamic field te vullen vanuit een extern textbestand. Een variabele die ik zelf aanmaak heb ik nog niet weten te vullen op die manier.

    Heb ik een dergelijke inputfield/dynamic field variabele gevuld, dan kan ik die waarde die het bevat niet gebruiken in een if statement. Ik ben zelfs niet in staat om te zeggen veld1 = veld1 + "blaat". Het laat dan nog steeds enkel veld1 zien zoals ik het in mijn extern textbestand een waarde gegeven heb, die via LoadVariablesNum ingelezen wordt.
    Googolplexiandinsdag 1 november 2005 @ 11:22
    quote:
    Op dinsdag 1 november 2005 11:03 schreef Brad het volgende:
    Met normale variabelen heb ik geen problemen.

    Echter, LoadVariables of LoadVariablesNum zijn volgens mij enkel in staat om een inputfield/dynamic field te vullen vanuit een extern textbestand. Een variabele die ik zelf aanmaak heb ik nog niet weten te vullen op die manier.

    Heb ik een dergelijke inputfield/dynamic field variabele gevuld, dan kan ik die waarde die het bevat niet gebruiken in een if statement. Ik ben zelfs niet in staat om te zeggen veld1 = veld1 + "blaat". Het laat dan nog steeds enkel veld1 zien zoals ik het in mijn extern textbestand een waarde gegeven heb, die via LoadVariablesNum ingelezen wordt.
    nope ... met LoadVariables kun je variabelen in een symbol, in de _root of in een _level laden. De variabelen worden dan in het werkgeheugen gezet.
    quote:
    on(release) {
    loadVariables("data.txt", "_root.varTarget");
    }
    verder moet je ook zorgen dat Flash weer een voorbij een keyframe komt waar de variabelen in de tekstvelden worden gestopt. Gebruik daarvoor Targets.
    Lukasowoensdag 2 november 2005 @ 19:39
    even een vraagje over beweging in flash.

    Ik wil een button/movieclip over het scherm laten bewegen met actionscript.

    ik had zelf zoiets bedacht:

    2 frames, op de 2e frame: gotoAndPlay(1);

    op de 1e frame:

    die X postitie van de frame +1 oid

    nu heb ik de preciese syntax proberen op te zoeken maar stuit ik enkel op zoiets:
    quote:
    onClipEvent (load) {
    function reset () {
    this._y = 550;
    this._x = random (550);
    itemSpeed = random(9)+2;
    }
    reset();
    }
    onClipEvent (enterFrame) {

    this._y -= itemSpeed;


    if (this._y<-10) {
    reset();
    }
    }
    waar ik bitter weinig van snap.

    waar zit de loop?
    hoe weet je welke movieclip het betreft?
    wat is 'this."?
    wat is er mis met mijn methode?

    ik vind de aanpak nogal vreemd terwijl je dit overal tegenkomt,
    kan iemand het enigzins uitleggen? bvd
    raptorixwoensdag 2 november 2005 @ 20:35
    Ik gebruik geen flash maar ben Flex ontwikkelaar, daarnaast werk ik veel met Openlaszlo. Flex is een Macromedia product waarmee je niet direct Flash progt, maar wel actionscript/javascript gebruikt om Flash te genereren, dus kortom een soort serverside Flash, Laszlo heeft zelfde principe maar is iets meer gelimiteerd. Voor een klant heb ik een prototype voor een product vergelijker gemaakt: http://213.193.236.53/flex/cb/main.mxml?versionChecked=true
    kaassouffledonderdag 3 november 2005 @ 09:36
    quote:
    Op woensdag 2 november 2005 19:39 schreef Lukaso het volgende:
    even een vraagje over beweging in flash.

    Ik wil een button/movieclip over het scherm laten bewegen met actionscript.

    ik had zelf zoiets bedacht:

    2 frames, op de 2e frame: gotoAndPlay(1);

    op de 1e frame:

    die X postitie van de frame +1 oid

    nu heb ik de preciese syntax proberen op te zoeken maar stuit ik enkel op zoiets:
    [..]

    waar ik bitter weinig van snap.

    waar zit de loop?
    hoe weet je welke movieclip het betreft?
    wat is 'this."?
    wat is er mis met mijn methode?

    ik vind de aanpak nogal vreemd terwijl je dit overal tegenkomt,
    kan iemand het enigzins uitleggen? bvd
    De loop zit em in de 'enterframe' die word continu doorlopen geloof ik.
    De reset functie zet een vaste Y waarde (verticale plaatsing) + een willekeurige X waarde (horizontale plaatsing) + een 'snelheid'.

    'This' heeft betrekking op de MC waar dit script aanhangt, en zegt dus eigenlijk 'mijn y waarde moet telkens met 'itemSpeed' afnemen. Indien mijn ywaarde (positie) kleiner dan -10 is dan moet de reset functie op nieuw doorlopen worden.
    (en die zet de MC weer op 550y en randomx en komt weer snelheid uit en MC begint weer te lopen)

    Je kan scripts aan frames verbinden maar ook aan MC's. Dat is het verschil tussen de scripts hier.

    Zoals jij het zegt kan het ook.. is simpeler, met 2 frames/ gotoAndPlay(1) etc...

    Wordt dan zoiets in je frame:
    _root.(naam MC)._x = _root.(naam MC)._x + (getal);
    (of y ipv x als ie omhoog moet)

    [ Bericht 8% gewijzigd door kaassouffle op 03-11-2005 09:43:22 ]
    Roonaanvrijdag 4 november 2005 @ 18:30
    <spamt/trots is>
    |||
    |||
    V
    Electro-Wormvrijdag 4 november 2005 @ 20:12
    Ik heb het maari k kan er geen ene fuck mee :S . Ik heb namelijk ook geen zin in die stomme tuts, ik vogel dingen liever zelf uit
    Googolplexianzaterdag 5 november 2005 @ 01:47
    quote:
    Op woensdag 2 november 2005 19:39 schreef Lukaso het volgende:
    even een vraagje over beweging in flash.

    Ik wil een button/movieclip over het scherm laten bewegen met actionscript.

    ik had zelf zoiets bedacht:

    2 frames, op de 2e frame: gotoAndPlay(1);

    op de 1e frame:

    die X postitie van de frame +1 oid

    nu heb ik de preciese syntax proberen op te zoeken maar stuit ik enkel op zoiets:
    [..]

    waar ik bitter weinig van snap.

    waar zit de loop?
    hoe weet je welke movieclip het betreft?
    wat is 'this."?
    wat is er mis met mijn methode?

    ik vind de aanpak nogal vreemd terwijl je dit overal tegenkomt,
    kan iemand het enigzins uitleggen? bvd
    Ik ga het proberen:

    1) Je kunt actionscript op verschillende manieren neerzetten: op de tijdlijn of op een symbol. Als actionscript op de tijdlijn staan werkt het anders en vice versa. Staat ActionScript op een movieClip dan kun je er bij door de MC te selecteren. Staat ActionScript op de tijdlijn dan kun je het betreffende frame selecteren.

    2) Actionscript dat op een MC staat betreft altijd alleen de MC tenzij er naar iets anders getarget wordt. Een target begint meestal met _root. / _levelX / _this , etc.

    3) _this. is dus een target en geeft aan het ActionScript aan dat het gericht is op een bepaald object .Kan zijn: tekstveld, MovieClip (MC dus), variabel ... alles wat kan wijzigen. Dus ook _this.x_pos; de x positie van THIS object. Als _this. niet in de hoofdtijdlijn staat kan het alleen maar op een MovieClip staan en betreft het dus die MC. _this. in de hoofdtijdlijn is gelijk aan _root.).

    4) Loops zijn (doordat ActionScript op MC's kan staan) niet altijd "Goto's". OnEnterFrame kan ook een loop zijn (zeker met een stop erop).

    5) Mis met jouw methode: Je hebt maar 2 frames. Dat betekent dat de GotoandPlay (of whatever) altijd moet verwijzen naar een nieuw keyframe. Zeker in het eerste keyframe wordt alles ververst. Je MC krijgt dus weer z'n oorspronkelijke coördinaten.
    Probeer het eens met een extra keyframe:
    frame 1: MC (maak een target naam aan);
    frame 2: actionscript die MC (targetnaam gebruiken) moet laten bewegen op een aparte laag (ik maak meestal een aparte laag/tijdlijn voor actionscript aan) in een keyframe;
    frame 3: in de actionscriptlaag > GotoAndPlay(2); zo komt de actionscript langs de nieuwe positie van de MC i.p.v. op frame 1 de MC weer te resetten.




    nog effe een flaatje gemaakt voor verduidelijking: klikketieklik

    Klik op de MovieClip (geen button of graphic dus) en zie linksonderin de targetnaam da's de key (in de actionscript)

    [ Bericht 2% gewijzigd door Googolplexian op 05-11-2005 02:16:31 ]
    moesleydinsdag 8 november 2005 @ 00:13
    Trailer

    Ik heb een kort stukje film dat ik wil gebruiken als trailer. Het filmgedeelte moet gecombineerd worden met een animatie. Deze animatie moet transparant zijn zodat de filmbeelden op de achtergrond zichtbaar blijven.

    Zijn er mensen die suggesties hebben wat betreft de programma’s die ik hier het beste voor kan gebruiken?
    Oorspronkelijk was ik van plan de animatie in Flash te maken, vervolgens te exporteren en importeren in Première, maar ik heb het vermoeden dat dit niet gaat lukken, transpiratie etc.

    En zijn er mensen die algemene tips hebben, hoe ik dit het beste kan aanpakken?

    De trailer moet als DVD afspeelbaar zijn.
    Poerkiewoensdag 9 november 2005 @ 16:13
    Hoe maak je 2 snappoints voor een guided layer ofzo?

    Hier is het probleem:
    Er moet een motor getekend worden.

    Voorbeeld:


    Het probleem is nu de drijfstang. Die zit in het echt op 2 punten bevestigd. Nu is het gelukt om een staaf rond te laten draaien met de krukas. Alleen nu moet de bovenkant steeds op hetzelfde punt in de zuiger vastzitten. Hoe dit op te lossen?
    BillyOceanzaterdag 19 november 2005 @ 02:24
    Mmmm... Ik zit nu ook nog danig te flashen met flash MX en het is bijna af.. Alleen mijn link section doet het niet...
    Als ik bij het mail gebeuren

    on (release) {
    getURL
    }

    gebruik werkt het wel maar als ik naar een site wil linken dmv:

    on (release) {
    getURL
    }

    Dan werkt het niet, maar in flash 5 wel! Help!!!

    [ Bericht 7% gewijzigd door Snakey op 17-02-2009 12:25:48 ]
    BillyOceanzaterdag 19 november 2005 @ 02:46
    mmm ik ben weer een klein stapje verder... de links doen het wel als ik de flash (swf) los opstart maar aangeroepen in een html doet ie het niet...
    Googolplexianzaterdag 19 november 2005 @ 02:46
    quote:
    Op dinsdag 8 november 2005 00:13 schreef moesley het volgende:
    Trailer

    Ik heb een kort stukje film dat ik wil gebruiken als trailer. Het filmgedeelte moet gecombineerd worden met een animatie. Deze animatie moet transparant zijn zodat de filmbeelden op de achtergrond zichtbaar blijven.

    Zijn er mensen die suggesties hebben wat betreft de programma’s die ik hier het beste voor kan gebruiken?
    Oorspronkelijk was ik van plan de animatie in Flash te maken, vervolgens te exporteren en importeren in Première, maar ik heb het vermoeden dat dit niet gaat lukken, transpiratie etc.

    En zijn er mensen die algemene tips hebben, hoe ik dit het beste kan aanpakken?

    De trailer moet als DVD afspeelbaar zijn.
    slimmer is om de video in Flash te importeren en de animatie er daarin overheen te maken. Flash 8 biedt uitstekende mogelijkheden voor video-editing.
    Googolplexianzaterdag 19 november 2005 @ 02:51
    quote:
    Op woensdag 9 november 2005 16:13 schreef Poerkie het volgende:
    Hoe maak je 2 snappoints voor een guided layer ofzo?

    Hier is het probleem:
    Er moet een motor getekend worden.

    Voorbeeld:
    [afbeelding]

    Het probleem is nu de drijfstang. Die zit in het echt op 2 punten bevestigd. Nu is het gelukt om een staaf rond te laten draaien met de krukas. Alleen nu moet de bovenkant steeds op hetzelfde punt in de zuiger vastzitten. Hoe dit op te lossen?
    Dat vraag ik me ook nog steeds af

    het makkelijkst is (omdat het in jouw geval een simpele structuur betreft) het rotatiepunt van de drijfstang onderaan te zetten (evenals reference point), een MC ervan te maken waarin hij in evenveel frames een cirkelvormige guide-path volgt (op het rotatie-punt) en de zuiger er overheen te tekenen.

    Een voorbeeld van eenzelfde probleem (op die manier dus opgelost):
    http://www.wacha.nl/client/rab/RAB%20Walk.swf

    een stuk lastiger dus een zuiger en zuigerstang moet wel lukken


    -edit: voor perfectie: model het geheel in 3DS en gebruik Swift 3D met de 3DS plugin om het in echt 3D weer te geven.

    -edit2 : flaatje gemaakt (niet superstrak maar geeft idee weer)
    fla & swf

    [ Bericht 6% gewijzigd door Googolplexian op 19-11-2005 03:55:01 ]
    Googolplexianzaterdag 19 november 2005 @ 03:00
    quote:
    Op zaterdag 19 november 2005 02:46 schreef BillyOcean het volgende:
    mmm ik ben weer een klein stapje verder... de links doen het wel als ik de flash (swf) los opstart maar aangeroepen in een html doet ie het niet...
    probeer de actionscript eens toe te voegen via het Button Behaviour paneel

    (flash MX +)
    Lukasozaterdag 17 december 2005 @ 14:19
    wederom een vraagje, heeft iemand enig idee hoe je een website in flash maakt zoals:
    deze of deze

    Ik bedoel dus het feit dat hij gewoon fullscreen is, en bij resizen er ook netjes uit blijft zien. Sommige elementen lijken gealigned te zijn met de zijkanten van je scherm...

    mvg en bvd
    Googolplexianzaterdag 17 december 2005 @ 17:53
    quote:
    Op zaterdag 17 december 2005 14:19 schreef Lukaso het volgende:
    wederom een vraagje, heeft iemand enig idee hoe je een website in flash maakt zoals:
    deze of deze

    Ik bedoel dus het feit dat hij gewoon fullscreen is, en bij resizen er ook netjes uit blijft zien. Sommige elementen lijken gealigned te zijn met de zijkanten van je scherm...

    mvg en bvd
    ik heb een sterk gevoel dat de basis van de door jouw aangegeven sites hoofdzakelijk hun framestructuur uit DreamWeaver halen.
    menesiszaterdag 17 december 2005 @ 18:02
    eehm, misschien handig als je eerst in de source kijkt!?!?
    Dan zie je dus dat het één flash object is.

    ---
    Ik heb inderdaad dit effect wel vaker gezien, maar ook ik ben benieuwd hoe je dit voorelkaar kan krijgen...
    Lukasozaterdag 17 december 2005 @ 20:47
    precies dat bedoel ik.

    mischien dat je de groote van het uitvoergedeelte van je browser op kunt vragen en dan onResize de plaatsen van verschillende movieclips kunt veranderen.

    ik zal eens kijken of ik een swf decompiler kan vinden om de code te achterhalen.
    Googolplexianzaterdag 17 december 2005 @ 21:21
    quote:
    Op zaterdag 17 december 2005 20:47 schreef Lukaso het volgende:
    precies dat bedoel ik.

    mischien dat je de groote van het uitvoergedeelte van je browser op kunt vragen en dan onResize de plaatsen van verschillende movieclips kunt veranderen.

    ik zal eens kijken of ik een swf decompiler kan vinden om de code te achterhalen.
    bijna goed ... je kunt idd de grootte van de browser opvragen maar verder laad je de MC's in op center gewoon uitgaan van een minimale res van 750 x 540 ofzo.

    vraag me niet hoe
    #ANONIEMzaterdag 17 december 2005 @ 21:23
    www.kane.nl is een puike Flash site.
    Electro-Wormzondag 18 december 2005 @ 12:07
    Dude Kane is niks vergeleken met www.2advanced.com
    #ANONIEMzondag 18 december 2005 @ 12:10
    Die is mooi ja, maar Kane is ook wel aardig
    Morgilzondag 18 december 2005 @ 15:00
    Ik hoop dat iemand me zo snel mogelijk kan helpen want dit moet morgen af zijn..

    Ik heb verschillende flash documenten, met hierin een movieclip. Nu wil ik dus alles importeren naar premiere om daar de complete video te maken, maar als ik mijn flash bestanden exporteer als avi, dan doen ze het niet. Dit komt omdat ik met movieclips werk en niet alles in de hoofdtijdlijn zet. Hoe los ik dit op?? Ik kan wel alle frames in de movieclip naar de hoofdtijdlijn zetten, maar het probleem is, is dat als ik de frames plak ze voor 3/4 buiten mijn werkzone staan, en ik ze frame voor frame moet gaan verslepen tot ze goed in het midden staan. Of is er een manier waarop ik alles tegelijk goed kan slepen? Als ik ze allemaal selecteer en versleep pakt ie nog steeds alleen de laatste.
    menesiszondag 18 december 2005 @ 15:15
    je kan wel een hele rits keyframes die ná elkaar staan tegelijk verslepen: linksonderin de timeline staan een paar hele kleine icoontjes. Moet je even eentje aanklikken en dan krijg je bovenaan de timelime een grijze lijn zeg maar die je over de gehele timeline kan instellen. Dan krijg je allee keyframes in één frame te zien en als je ze dan allemaal selecteerd kan je ze allemaal tegelijk verslepen.
    Morgilzondag 18 december 2005 @ 15:31
    hmm dat wil niet lukken :S
    menesiszondag 18 december 2005 @ 16:08
    ik heb nog even gekeken: je moet dat knopje hebben met twee ingekleurde vakjes; met als tag 'edit multiple frames'. Dan zie je dus alle frames in één frame weergegegeven en dan kun je gewoon alles aanklikkebn en verslepen... Of is dat niet wat je zoekt?
    Omahadonderdag 5 januari 2006 @ 22:36
    Ik heb een vraag, ik heb Flash 8 en wil een video laten zien op m'n website (html site). Ik importeer een Quicktime filmpje via Flash en vervolgens publiceer ik 'm als swf. Via html laat ik dan die swf zien. Op de HD werkt alles prima en is alles in 1 seconde geladen, maar via internet natuurlijk niet. Hoe kan ik nu een streaming video maken, zodat de flash video wel sneller tevoorschijn komt? Ik ben er nog niet uit..

    Dus van een quicktime mov wil ik een flash streaming video maken die ik in m'n html site kan zetten. Wie helpt mij?
    kaassoufflevrijdag 6 januari 2006 @ 11:28
    Nuttig leesvoer:
    http://www.macromedia.com/devnet/flash/video.html
    Omahavrijdag 6 januari 2006 @ 11:48
    Bedankt, zal het eens doornemen
    Citroentjedinsdag 10 januari 2006 @ 13:27
    Ik ben nu voor een project voor mn opleiding bezig om een productpresentatie in flash te maken. Het leuke is dat iedereen er zo'n beetje de ballen verstand van heeft en dat we totaal niet begeleid zijn met wat basisfuncties in flash.

    Maar goed, ik ben meer het type van lekker aankloten en we zien wel hoe ver we komen. Ik heb al voor mijn gevoel redelijk wat gedaan, maar ik loop nu dus vast met knoppen. Simpelweg bestaat mn flash uit een openingsslide, een menuslide en 4 verschillende slides die bereikt kunnen worden via de knoppen uit de menuslide.
    Nu lukt het mij niet om die knoppen daadwerkelijk te linken naar de andere slides. Volgens mij moet ik met dat "stopandgo" aan de gang, maar weet niet zo goed hoe ik de getalletjes in moet vullen.

    Ik wil bijvoorbeeld een groene knop uit scène 2 doorlinken naar de eerste frame van scène 3 en gelijk af laten spelen. Hoe moet ik dit doen?

    Ik hoop dat iemand mij kan helpen.
    Googolplexiandinsdag 10 januari 2006 @ 14:11
    quote:
    Op dinsdag 10 januari 2006 13:27 schreef Citroentje het volgende:
    Ik ben nu voor een project voor mn opleiding bezig om een productpresentatie in flash te maken. Het leuke is dat iedereen er zo'n beetje de ballen verstand van heeft en dat we totaal niet begeleid zijn met wat basisfuncties in flash.

    Maar goed, ik ben meer het type van lekker aankloten en we zien wel hoe ver we komen. Ik heb al voor mijn gevoel redelijk wat gedaan, maar ik loop nu dus vast met knoppen. Simpelweg bestaat mn flash uit een openingsslide, een menuslide en 4 verschillende slides die bereikt kunnen worden via de knoppen uit de menuslide.
    Nu lukt het mij niet om die knoppen daadwerkelijk te linken naar de andere slides. Volgens mij moet ik met dat "stopandgo" aan de gang, maar weet niet zo goed hoe ik de getalletjes in moet vullen.

    Ik wil bijvoorbeeld een groene knop uit scène 2 doorlinken naar de eerste frame van scène 3 en gelijk af laten spelen. Hoe moet ik dit doen?

    Ik hoop dat iemand mij kan helpen.
    stopandgo F1 fan, zeker?

    Hangt een beetje af van welke Flash versie je hebt.

    Flash 7 : Maak van je tekening een button symbol (F8 > Button), selecteer 'm, Open rechts het "Behaviour" Pane en selecteer (uit m'n hoofd) "Timeline" > "GotoAndPlay". Als het goed is krijg je nu een dialoogvenster met de opties.

    Hieronder de syntax voor handmatig invoeren:
    quote:
    gotoAndPlay( scene, frame )

    Parameters
    scene The scene name to which the playhead is sent.

    frame The frame number or label to which the playhead is sent.

    Returns
    Nothing.

    Description
    Action; sends the playhead to the specified frame in a scene and plays from that frame. If no scene is specified, the playhead goes to the specified frame in the current scene.

    Example
    When the user clicks a button to which the gotoAndPlay action is assigned, the playhead is sent to Frame 16 and starts to play.

    on(release) {
    gotoAndPlay(16);
    }
    Flash Actionscript Dictionairy
    Citroentjedinsdag 10 januari 2006 @ 14:22
    quote:
    Op dinsdag 10 januari 2006 14:11 schreef Googolplexian het volgende:

    [..]

    stopandgo F1 fan, zeker?

    Hangt een beetje af van welke Flash versie je hebt.

    Flash 7 : Maak van je tekening een button symbol (F8 > Button), selecteer 'm, Open rechts het "Behaviour" Pane en selecteer (uit m'n hoofd) "Timeline" > "GotoAndPlay". Als het goed is krijg je nu een dialoogvenster met de opties.

    Hieronder de syntax voor handmatig invoeren:
    [..]

    Flash Actionscript Dictionairy
    hehe, toevallig wel een F1-fan ja...

    Dank je wel voor je hulp, ik snap alleen nog niet hoe ik mn kan linken naar een andere scene...
    JAMsperdinsdag 10 januari 2006 @ 14:23
    Vergeet niet een stop() erin te doen, dat vergeet ik altijd.
    JAMsperdinsdag 10 januari 2006 @ 14:23
    www.burcht-rietheim.nl
    Googolplexiandinsdag 10 januari 2006 @ 14:26
    quote:
    Op dinsdag 10 januari 2006 14:22 schreef Citroentje het volgende:

    [..]

    hehe, toevallig wel een F1-fan ja...

    Dank je wel voor je hulp, ik snap alleen nog niet hoe ik mn kan linken naar een andere scene...
    on(release) {
    gotoAndPlay("Scene2", 1);
    }

    Of hoe je scene ook heet.

    [grapje]hoef je nog niet meteen een scene te maken![/grapje]
    Annedinsdag 10 januari 2006 @ 14:35
    quote:
    Op dinsdag 10 januari 2006 14:23 schreef JAMsper het volgende:
    www.burcht-rietheim.nl
    1 knopje doet het niet ?
    Citroentjedinsdag 10 januari 2006 @ 14:55
    quote:
    Op dinsdag 10 januari 2006 14:26 schreef Googolplexian het volgende:

    [..]

    on(release) {
    gotoAndPlay("Scene2", 1);
    }

    Of hoe je scene ook heet.

    [grapje]hoef je nog niet meteen een scene te maken![/grapje]
    Hmm, ik heb nu dit ingevoerd bij mn button:

    on(release) {
    gotoAndPlay("scene 3" , "1");
    }

    Maar hij weigert naar de derde scene te gaan...
    Googolplexiandinsdag 10 januari 2006 @ 14:56
    quote:
    Op dinsdag 10 januari 2006 14:55 schreef Citroentje het volgende:

    [..]

    Hmm, ik heb nu dit ingevoerd bij mn button:

    on(release) {
    gotoAndPlay("scene 3" , "1");
    }

    Maar hij weigert naar de derde scene te gaan...
    heet jouw scene 3 ook echt "scene 3" ?

    en het frame-nummer hoeft niet tussen aanhalingstekens
    Citroentjedinsdag 10 januari 2006 @ 15:10
    quote:
    Op dinsdag 10 januari 2006 14:56 schreef Googolplexian het volgende:

    [..]

    heet jouw scene 3 ook echt "scene 3" ?

    en het frame-nummer hoeft niet tussen aanhalingstekens
    scene 3 heet bij mij "Scene 3". Met hoofdletter dus... dat heb ik net ook al geprobeerd. Maar helaas.
    Ik voel me nu echt een digibeet...
    Citroentjedinsdag 10 januari 2006 @ 15:25
    quote:
    Op dinsdag 10 januari 2006 15:10 schreef Citroentje het volgende:

    [..]

    scene 3 heet bij mij "Scene 3". Met hoofdletter dus... dat heb ik net ook al geprobeerd. Maar helaas.
    Ik voel me nu echt een digibeet...
    Ik heb aan het einde van mn scene het volgende ingevoerd:

    gotoandstop (119);

    Mn slide staat dan stil, maar de muziek gaat dan door. Dan moet het dus mogelijk zijn om d.m.v. knoppen verder te navigeren. Moet ik dit anders doen misschien?
    kaassouffledinsdag 10 januari 2006 @ 16:29
    heb je je framenummer al zonder aanhalingstekens geprobeerd?
    Dat soort kleine dingen hebben grote effecten..

    on(release) {
    gotoAndPlay("scene 3" , 1);
    }


    Verdere tips zijn veel proberen en afkijken bij andren.
    flashkit.com heeft tutorials maar ook movies (fla's) die je kunt downloaden. Handig om code van anderen te bekijken etc...
    InsertCreditdinsdag 10 januari 2006 @ 16:51
    Blegh, een half uur lopen kloten om de 'UIScrollBar' werkend te krijgen, bleek bij het exporten actionscript 1 ingesteld te staan.

    Citroentjedinsdag 10 januari 2006 @ 16:55
    quote:
    Op dinsdag 10 januari 2006 16:29 schreef kaassouffle het volgende:
    heb je je framenummer al zonder aanhalingstekens geprobeerd?
    Dat soort kleine dingen hebben grote effecten..

    on(release) {
    gotoAndPlay("scene 3" , 1);
    }


    Verdere tips zijn veel proberen en afkijken bij andren.
    flashkit.com heeft tutorials maar ook movies (fla's) die je kunt downloaden. Handig om code van anderen te bekijken etc...
    Bedankt voor de tip!

    Helaas maken die aanhalingstekens niets uit...
    Lukasowoensdag 11 januari 2006 @ 20:02
    misschien kun je de .fla even posten?

    probeer eens:
    quote:
    on(release) {
    _root.gotoAndPlay("scene 3" , 1);
    }
    Het is overigens een beetje onhandig om je pagina's op apartre scenes te zetten dunkt me, anders zet je ze gewoon op keyframe 2, 3 en 4?
    menesiswoensdag 11 januari 2006 @ 21:16
    quote:
    Op dinsdag 10 januari 2006 16:51 schreef InsertCredit het volgende:
    Blegh, een half uur lopen kloten om de 'UIScrollBar' werkend te krijgen, bleek bij het exporten actionscript 1 ingesteld te staan.

    Hehe ik had ook zoiets. Ik had in een AS dat trace() commando gebruikt zodat ik kon zien wat flash deed. Maar telkens kwam er maar geen feedback bij ctrl+enter (je weet wel previewen). Ik de hele tijd klooien aan mn script om het goed proberen te krijgen en alles 10 keer doorlezen. Niks.
    Keek ik bij publish setting. Ja hoor. omit trace actions stond nog aan. Uiteindelijk mn eigen schuld natuurlijk maar zo loop je toch telkens tegen irritantheden aan
    menesiswoensdag 11 januari 2006 @ 21:18
    quote:
    Op dinsdag 10 januari 2006 15:10 schreef Citroentje het volgende:

    [..]

    scene 3 heet bij mij "Scene 3". Met hoofdletter dus... dat heb ik net ook al geprobeerd. Maar helaas.
    Ik voel me nu echt een digibeet...
    In een wat oudere versie van flash (misschien nu nog steeds) zat gewoon een bug met het gebruik van scenes en het gotoandplay() commando. Hoe het precies zat weet ik niet maar sinds de zoektocht naar oplossing heb ik bijna nooit meer verschillende scene's gebruikt, maar alles gewoon in 1 scene onder verschillende frames ondergebracht. Frames kun je ook een naam geven dus eigenlijk is het net zo handig.
    Wolterwoensdag 25 januari 2006 @ 15:46
    Ik heb een vraagje en misschien zou iemand daar mee kunnen helpen. Als ik in het verkeerde topic zit of deze vraag is al aan de orde geweest dan zou ik graag een link hebben want zoek me helemaal kapot naar zo'n topic.

    Mijn vraag is waar ik goede tutorials kan vinden waar ik action script (liefst 2.0) kan leren.
    Ik heb al aardig wat links gevonden via google, maar ik heb het liefst tutorials die in het Nederlands geschreven zijn. Waar kan ik het beste beginnen?

    Een boek wil ik eventueel ook wel kopen alleen is daar het probleem mee dat ze bijna allemaal in het Engels staan beschreven.
    menesiswoensdag 25 januari 2006 @ 15:57
    flashfocus.nl staat geloof ik nog wel wat
    Wolterwoensdag 25 januari 2006 @ 19:44
    Dank je wel. Daar kan ik wel wat mee denk ik..
    Lukasowoensdag 25 januari 2006 @ 20:04
    als je iets nuttigs vindt, post je het dan ff? ik ben ook wel geinteresseerd.

    maar waarom wil je specifiek actionscript 2.0 gaan leren? is dat veel anders dan 1? is het niet gewoon hetzelfde met enkele toevoegingen?
    Wolterwoensdag 25 januari 2006 @ 20:06
    Ik moet op school aan deze competentie voldoen dus ik wil geen uitgebreiderder of makkelijker action script (weet niet wat de verschillen precies zijn). Vandaar dat ik het in 2.0 wil doen. Dan heb ik straks geen gedonder.
    Boy_Snakeyedonderdag 2 februari 2006 @ 13:10
    Ik heb een vaagje

    Ik ben pas begonnen met flash en volg wat video trainingen en ben steeds meer aan het ontdekken.

    Maar nu ga ik ik binnenkort stage lopen en moet ik een multimedia enquete maken voor kinderen met astma. En er moeten dingen opgeslagen worden. Hoe schrijft flash gegevens weg?

    Kan dat in een excel document of gaat dat alleen via een txt bestandje?
    Boy_Snakeyemaandag 6 februari 2006 @ 15:36
    Niemand?
    Googolplexianmaandag 6 februari 2006 @ 15:59
    quote:
    Op maandag 6 februari 2006 15:36 schreef Boy_Snakeye het volgende:
    Niemand?
    Ik zou niet weten hoe maar je kunt vanuit Flash variabelen naar verschillende targets schrijven.
    een fijn formaat schijnt XML te zijn. Ook uitstekend te gebruiken voor spreadsheets.

    Check: http://www.actionscript.o(...)Server-side_scripts/ / http://www.actionscript.org/tutorials.shtml

    [ Bericht 9% gewijzigd door Googolplexian op 06-02-2006 16:04:19 ]
    Lukasomaandag 6 februari 2006 @ 16:11
    je zou met php kunnen werken? maar dan moet je dus wel online zitten, en een webserver hebben...
    Roonaanmaandag 6 februari 2006 @ 16:29
    quote:
    Op maandag 6 februari 2006 15:36 schreef Boy_Snakeye het volgende:
    Niemand?
    Flash heeft meer een beperkte "cookie" ruimte. Dit is in te stellen op de client via de flash settings (rechtermuisknop in een willekeurige flash movie).

    Als je wilt dat er dingen worden opgeslagen zul je in het geval van een op internet draaiende movie een serverside scriptingtaal moeten gebruiken om gegevens met een database uit te wisselen. In het geval van een projector heb ik weinig idee hoe je dingen zal moeten gaan opslaan.
    Roonaanmaandag 6 februari 2006 @ 16:32
    quote:
    Op woensdag 25 januari 2006 20:04 schreef Lukaso het volgende:
    als je iets nuttigs vindt, post je het dan ff? ik ben ook wel geinteresseerd.

    maar waarom wil je specifiek actionscript 2.0 gaan leren? is dat veel anders dan 1? is het niet gewoon hetzelfde met enkele toevoegingen?
    Nee.

    Als eerste heeft Actionscript 2 al een complete klasse / object orientatie support die je in AS1 niet zal terugvinden. Daarnaast zij er legio upgrades. Afhankelijk van of je een flash-designer of flash-developer bent zal je hiermee wel of niet bekend moeten geraken.
    AS2 support nog wel de oude prototype manier van objecten aanmaken, maar ondersteund ook een meer java-georienteerde manier van object orientatie.
    Boy_Snakeyemaandag 6 februari 2006 @ 18:32
    quote:
    Op maandag 6 februari 2006 16:29 schreef Roöaän het volgende:

    [..]

    Flash heeft meer een beperkte "cookie" ruimte. Dit is in te stellen op de client via de flash settings (rechtermuisknop in een willekeurige flash movie).

    Als je wilt dat er dingen worden opgeslagen zul je in het geval van een op internet draaiende movie een serverside scriptingtaal moeten gebruiken om gegevens met een database uit te wisselen. In het geval van een projector heb ik weinig idee hoe je dingen zal moeten gaan opslaan.
    Het is gewoon op CD of op een harde schijf en niet voor een site. Dus met cookies heb ik niet te maken.
    Boy_Snakeyedinsdag 21 februari 2006 @ 13:20
    Is er een mogelijkheid dat ik een achtergrond (bergen / gras) kan loopen, zonder dat ik een enorme lange PNG file moet maken?

    Ik vind op internet alleen maar oplossingen om geluid te loopen, maar een jpg of PNG file kan ik helaas niet zo snel vinden.

    Iemand een goeie (evt. makkelijke) oplossing voor deze situatie?
    Lukasodinsdag 21 februari 2006 @ 15:10
    ik zou de achtergrond gewoon in een MC zetten en dan met behulp van een motion tween loopen. Ik zie dat geen probleem zijn...

    Als je een fla hebt wil ik het wel ff voor je fixen.
    Boy_Snakeyedinsdag 21 februari 2006 @ 15:18
    quote:
    Op dinsdag 21 februari 2006 15:10 schreef Lukaso het volgende:
    ik zou de achtergrond gewoon in een MC zetten en dan met behulp van een motion tween loopen. Ik zie dat geen probleem zijn...

    Als je een fla hebt wil ik het wel ff voor je fixen.
    Ben benieuwd....

    Hier vind je de file
    Lukasodinsdag 21 februari 2006 @ 16:18
    zoiets?

    ik heb het een beetje omslachtig gedaan, maar anders haperde hij telkens...

    [ Bericht 2% gewijzigd door Lukaso op 21-02-2006 17:48:48 ]
    Boy_Snakeyedinsdag 21 februari 2006 @ 16:50
    quote:
    Op dinsdag 21 februari 2006 16:18 schreef Lukaso het volgende:
    zoiets?

    ik heb het een beetje omslachtig gedaan, maar anders haperde hij telkens...
    Hij gaat erg snel, maar ik snap wat je gedaan hebt.

    Super, hier kan ik zeker verder mee