Knoekie | maandag 12 september 2005 @ 21:07 |
Ik ben dus bezig met een stoel. (Goh ![]() ![]() ![]() | |
menesis | maandag 12 september 2005 @ 22:15 |
misschien is het niet 1 lijn maar meerdere en dat dat niet kan ofzo? Of anders dat er meerdere vertices als 'first' staan aangeduid. Maar ik weet niet zeker of dat ook echt tot dat probleem lijdt. | |
gfree | dinsdag 13 september 2005 @ 11:58 |
Probeer het eens met bevel profile. ![]() | |
Knoekie | dinsdag 13 september 2005 @ 14:23 |
quote:Bedankt ![]() Tja het werkt nu in ieder geval wel. Al klopt er vrij weinig van. Waarschijnlijk had ik niet alles goed tegen elkaar aan gezet. | |
super-muffin | dinsdag 13 september 2005 @ 17:25 |
Ik heb een vraagje, hoe kan maak ik het beste iets van glas. Heb nu iets een texture van water gegeven, maar het word niet echt mooi. Gebruik Max 6 ![]() | |
Knoekie | dinsdag 13 september 2005 @ 17:35 |
quote:Doe eens de opacity (hoop dat ik het goed schrijf) op 20 ipv 100. ![]() | |
super-muffin | dinsdag 13 september 2005 @ 17:44 |
ja dat heb ik al gedaan, maar het ziet er niet echt uit als glas. Zal ff een render laten zien. | |
super-muffin | dinsdag 13 september 2005 @ 17:54 |
hmm, kan geen goede render vinden, zal dat morgen ff maken dan ![]() | |
menesis | dinsdag 13 september 2005 @ 18:19 |
quote: ![]() gebruik geen standaard material maar raytrace. (moet je op de knop 'standaard klikken, dan kun je een andere soort kiezen). Dan klik je op reflect, van zwart maak je donker grijs, de transparancy maak je bijna wit en die curve moet je een scherpe punt van maken. Nu krijg je aardig mooi glas, met name doordat raytrace met een brekingsindex werkt. Echter, als er verder niets in je scene staat om te raytracen (ondergrond, andere objecten, achtergrond etc etc) dan ziet het er nog neit goed uit. Enfin, zoiets zou ik dus doen. | |
Rampestamper | dinsdag 13 september 2005 @ 18:40 |
quote:Even ter aanvulling: Als je gekleurd glas wil maken en als de schaduwen die het glas werpt ook gekleurd moeten zijn, moet je bij Reflect en Transparency een falloff map kiezen. In die falloff maps moet je de zwarte kleur vervangen door de kleur die het glas moet worden, je diffuse kleur dus. Wat je ook nog moet doen is zorgen dat de kleuren van de falloff map die je bij Transparency gekozen hebt even omdraait (er staat geloof ik een knopje bij om de kleuren te verwisselen, anders de kleurnaar het witte vlakje slepen en swap kiezen). Als je nu bij je lichtbron de raytraced shadows aanzet krijg je gekleurde schaduwen van je glazen object. Hier heb ik ook tijden naar gezocht en nu bespaar ik je de moeite maar alvast. ![]() | |
super-muffin | dinsdag 13 september 2005 @ 19:08 |
quote:Dat is bij de materiaal editor als ik het goed zie? Bedankt, ik ga het morgen even proberen. ![]() | |
pc-fr34k | dinsdag 13 september 2005 @ 20:03 |
Hoe maak ik eigenlijk een animatie in 3dsmax? Het object hoeft niet te bewegen maar ik wil ergens 360 graden omheen draaien(zodat het vloeind herhaald) Ik snap dus echt niks van die camera's als ik die erin zet, en om nou elke keer te renderen is ook niet echt handig... | |
super-muffin | dinsdag 13 september 2005 @ 20:06 |
Toch nog een beetje goede render gevonden.![]() Het gaat dus om dat ding daar achter. Dat lijkt niet echt op glas vind ik ![]() maar ik heb die tips van jullie nog niet geprobeerd. ![]() | |
Knoekie | dinsdag 13 september 2005 @ 20:27 |
quote:Wheheh DDT11 ![]() Ik ben er ook mee bezig | |
menesis | dinsdag 13 september 2005 @ 20:50 |
quote:klik op die mooie autokey onderaan. versleep de timeslider een stukkie, plaats je object ergens anders, timeslider weer iets verder, object weer ergens anders... Dat is 1 van de vele methodes. Maar om een camera om een object te laten draaien kun je ook eerst een ronde spline tekenen en daar die camera dan overheen laten lopen. zoek in de help file maar even naar 'path follow' ofzo... | |
menesis | dinsdag 13 september 2005 @ 20:51 |
quote:je moet sowieso even de schaduw aan zetten van de lampen in de scene. De schaduw in je scene 'faked' of 'maked' het meestal ![]() | |
gfree | dinsdag 13 september 2005 @ 20:53 |
quote:Of een free camera gebruiken, de pivot op het object zetten, dan animeren door de camera 360 graden te draaien. ![]() | |
menesis | dinsdag 13 september 2005 @ 21:29 |
hmmm, heb ook maar eens wat glazigs geprobeerd, maar tis toch moeilijker dan ik dacht... helemaal een drankje in het glas ![]() ![]() ![]() naja, later misschien meer. | |
pc-fr34k | dinsdag 13 september 2005 @ 21:42 |
Dat met die time slide enzo begrijp ik, maar ik heb zeg maar een box met planes erop en als ik het 360 graden wil draaien dan gaat dat niet echt lekker met die planes... En camera punt draaien pakt hij niet met die frames...Hoe kan ik dat wel goed laten werken, door bijvoorbeeld alles in een object te voegen ofzo. ![]() | |
BlaatschaaP | dinsdag 13 september 2005 @ 22:18 |
Ik heb een (newbie) vraagje over het programma Blender. Als je een object hebt, maar maar enkele faces (vlakjes) daarvan in een bepaalde kleur wilt hebben.. Hoe regel je dat dan? Gewoon die faces/vertices/edges selecteren en dan een kleur kiezen, lukt niet. Hij past het automatisch toe op het hele object. Is dit te omzeilen? | |
super-muffin | dinsdag 13 september 2005 @ 23:02 |
quote:Heb je dat gedaan zo als menisis het uitlegde? Ziet er goed uit. Behalve de rode wijn dan ![]() quote:Ja dat klopt ![]() Die puntenslijper wilt me echt niet lukken ![]() | |
super-muffin | dinsdag 13 september 2005 @ 23:03 |
quote:Ja ik heb schaduwen ![]() Maar dat was pas een stuk later na dat ik deze render had gemaakt. | |
pc-fr34k | dinsdag 13 september 2005 @ 23:13 |
Hoe kan je elk vlak appart van een object texturen? Eerst probeerde ik het door er planes op te zetten maar dat gaat niet echt lekker, heb ook geprobeerd met meerdere boxen enzo... Wat is hier de handigste manier voor? ![]() | |
mstx | dinsdag 13 september 2005 @ 23:26 |
quote:De poly selecteren zodat hij rood is en dan in de material editor (M) de texture selecteren en op de "Assign Material to Selection" knop drukken (onder de thumbnails de 3e knop van links). Het moet dus wel een editable poly zijn. | |
Knoekie | dinsdag 13 september 2005 @ 23:46 |
Dit is mijn puntenslijper:![]() | |
Rampestamper | woensdag 14 september 2005 @ 00:04 |
quote:Heb je al geprobeerd de wijn te kleuren op de manier die ik noemde? Direct na jouw post waarin je uitlegd hoe je een mooie glas-material maakt. Ik denk dat het met de falloff maps wel moet lukken ![]() | |
Rampestamper | woensdag 14 september 2005 @ 00:06 |
quote:Is dit uit een tutorial? Zo ja, wat een beroerde, die textures zien er niet uit. Dit zeg ik niet om jou af te kraken hè, maar degene die de tutorial geschreven heeft ![]() | |
Knoekie | woensdag 14 september 2005 @ 00:16 |
quote:Nee, dit heb ik zelf gemaakt. In 5 minuten ofzo ![]() | |
Knoekie | woensdag 14 september 2005 @ 00:37 |
Ben nu met een tuin bankje bezig. Alleen die houten balken zien er allemaal hetzelfde uit. Zit op dezelfde plek die bruine vlek. Hoe kan ik dit verhelpen bij materials? ![]() | |
Rampestamper | woensdag 14 september 2005 @ 00:38 |
quote:Sorry dan ![]() Ik ben overigens ook maar een n00b hoor, ik doe alleen graag alsof ik er veel van af weet. ![]() | |
scarefreak | woensdag 14 september 2005 @ 00:39 |
quote:Per material kan je weer verschillende instellingen veranderen. kleur e.d. probeer dat eens. en je kunt ook de tile size veranderen (kzit nu op PC zonder MAX dus kan niet precies zeggen hoe, volgens mij via uvw map ofzo) | |
Knoekie | woensdag 14 september 2005 @ 00:39 |
quote:Mja ik weet nog niet hoe ik dat in kan stellen ![]() | |
Rampestamper | woensdag 14 september 2005 @ 00:43 |
quote:Ik heb op mijn laptop geen 3d max staan maar ik probeer je er even door te helpen. Ik neem aan dat je een material met een bitmap hebt gemaakt? Zo ja, dan staan er in de material editor ergens een aantal knopjes en sliders met offset en angle en zo erbij, daar moet je waarschijnlijk even mee spelen. Wat ook helpt is om een UVW-map modifier toe te passen op elke aparte balk. Daarin kun je volgens mij ook met de offset spelen en is misschien ook wel wat preciezer omdat niet al je balkjes tegelijk gaan veranderen. Mocht het niet lukken kom ik er morgen nog wel even op terug als ik achter een pc zit met max erop. Succes! | |
Knoekie | woensdag 14 september 2005 @ 00:47 |
Met dat UVW-map heb ik al zitten spelen. Dan kan ik het wel veranderen. Maar dan worden het soms gewoon soms vlakken. | |
Rampestamper | woensdag 14 september 2005 @ 00:54 |
quote:Dan moet je de box instelling kiezen en de maten van de balk op geven. Als het goed is krijg je dan je material weer passend erop en kun je met offset en tiling gaan spelen. | |
Knoekie | woensdag 14 september 2005 @ 00:56 |
quote:Jat het is me gelukt in Gizmo door het gewoon te verslepen. Ik weet niet of dit de goede manier is, maar het werkt wel ![]() | |
Rampestamper | woensdag 14 september 2005 @ 00:58 |
quote:Wat maakt het uit. Werkt het? Dan werkt het! | |
menesis | woensdag 14 september 2005 @ 10:59 |
quote:Ja ik had weer een fog effect gebruikt ín dat raytrace mat. Het lijkt mij logisch dat de wijn roder kleurt naarmate er meer volume wijn is, dan krijg je als het goed is ook aan de randen minder rood en middenin meer (alleen kwam dat dus niet echt bij mij naar voren) Enfin, als mijn methode echt niet blijkt te werken probeer ik die van jou! ![]() | |
thumper | woensdag 14 september 2005 @ 11:27 |
quote:Ik maak mijn materialen in 3ds met VRayMaterial, maar ik denk dat de Standard material aardig analoog hieraan is: Glas: diffuse color: zwart refraction color: wit (dus 100% refractive) reflection color: heel lichtgrijs, bijna wit fresnel reflections: aangevinkt IOR: 1,6 Water: Zelfde als glas, alleen is de IOR (index of refraction, dus de breking van het licht) anders: 1,33 Via google kun je voor veel materialen de IOR waarde vinden ![]() Rode wijn: Zelfde als water, alleen: Fog color: dieprood Multiplier: 0.04 tot 0.07, afhankelijk van de wijn ![]() | |
pc-fr34k | woensdag 14 september 2005 @ 17:04 |
Weeee ik heb die animatie nu een beetje onder de knie. ![]() ![]() Never mind. ![]() F10->onder common parameters "active time segment" aanvinken. Dan onder "Render output" op "File..." rammen en dan avi kiezen. Opslaan->ok(of kwaliteit kiezen en dan ok)->Render. ![]() [ Bericht 34% gewijzigd door pc-fr34k op 14-09-2005 17:51:34 ] | |
Rampestamper | woensdag 14 september 2005 @ 19:23 |
GVD, ik zit hier heel stoer te vertellen hoe je gekleurd glas maakt, alleen nu loop ik zelf tegen een probleem met glas aan ![]() Kan iemand mij vertellen waarom mijn water er goed uitziet zolang het niet in het glas zit? Water naast het glas: ![]() Water in het glas: ![]() | |
Knoekie | woensdag 14 september 2005 @ 19:31 |
Hoe maken jullie dat glas zo mooi? Bij mij wordt het gewoon blauw. En die gegevens die hierboven staan ken ik nergens vinden bij materials. | |
Rampestamper | woensdag 14 september 2005 @ 19:45 |
quote: ![]() Eerst moet je een raytraced material maken en dan dit overnemen: ![]() Spuit elf ![]() [ Bericht 11% gewijzigd door Rampestamper op 14-09-2005 20:04:33 ] | |
menesis | woensdag 14 september 2005 @ 20:00 |
quote:je moet hem zoweizo op raytrace zetten, als je dat al niet kunt vinden houdt het wel op ![]() zo moet je hem dus op raytrace zetten (rode streep) en daarna hoef je eigenlijk alleen nog de groene dingen te veranderen, maar dan in de dingen zoals ik in een eerdere post had beschreven (neem dus niet de instellingen uit dit venster over, dan krijg je het zeewater van die vuurtoren uit een ander topic ![]() ![]() Als je nu nog geen glas krijgt weet ik het ook niet meer ![]() | |
mstx | woensdag 14 september 2005 @ 20:38 |
quote:Graag gedaan ![]() | |
Hymn | woensdag 14 september 2005 @ 22:40 |
quote:nooit, nooit, NOOIT direct opslaan naar avi. Mocht 3dmax crashen ( duh ) kun je alles opnieuw renderen. Opslaan naar .tga ( krijg je snel een paar 100 frames ) en met een programma als bmp2avi hem omzetten naar .avi. Nadeel is dat het snel veel ruimte in beslag neemt, mijn animatie van 1 minuut was ongeveer 16 gig aan .tga files maar oooooooooooooooooo wat ben je blij wanneer 3dmax crashed en ze opslaat als tga | |
pc-fr34k | woensdag 14 september 2005 @ 22:44 |
Ach, het duurde iets van 8 minuten of minder dus dat was niet zo erg...En ik heb geen zin om een paar gig te verspillen...kan wel weer verwijderen maar toch, als een render een paar uurtjes duurd zorg ik dart ik eerst reboot, niks opstart en dan de pc verder met rust laat. ![]() | |
menesis | woensdag 14 september 2005 @ 23:14 |
quote:je kan toch ook jpg op 100% kwaliteit gebruiken? ok, iets slechter dan tga maar als je er een DVD van gaat maken heb je ook weer te maken met meer compressie. Dus dan maakt het denk ik niet zoveel uit ![]() edit: en natuulrijk nog handiger: in videopost als plaatje én als avi opslaan. Mocht ie niet vastlopen dan ben je meteen klaar ![]() | |
thumper | donderdag 15 september 2005 @ 10:26 |
quote:Zoals ik in mijn post beschreef gebruik ik VRay Materials, die hebben inderdaad andere parameters ![]() | |
Hymn | donderdag 15 september 2005 @ 13:19 |
quote:meeste programma's kunnen dat niet met jpg's, alleen tga, bmp of tiffs ( zo uit de kop ). | |
menesis | donderdag 15 september 2005 @ 18:00 |
aha ok, naja ik had het over 3dmax.. | |
pc-fr34k | donderdag 22 september 2005 @ 18:20 |
Daar ben ik weer, ik snap nu dus hoe ik een animatie maak en dingen laat draaien, maar hoe laat ik bv een sphere draaien op de baan van een spline? Ik wil namelijk een atoom gifje maken voor een scheikundeopdracht. ![]() | |
mstx | donderdag 22 september 2005 @ 18:50 |
quote:Om de sphere aan de spline te koppelen: - Sphere selecteren - Animation -> Constraints -> Path Constraint - Nu is je cursor een crosshair geworden en moet je op de spline klikken Om de spline zichtbaar te maken: - Spline selecteren - Modifier list -> Renderable Spline | |
Knoekie | vrijdag 14 oktober 2005 @ 12:09 |
Weet iemand hoe ik mijn move pijltje terugkrijg? De pijltjes zijn nu zegmaar dun en rood/grijs. Ik kan nu niks meer verslepen. Weet iemand hoe ik ze terug kan krijgen ![]() | |
Rampestamper | vrijdag 14 oktober 2005 @ 12:32 |
Een keer op de letter x drukken | |
Knoekie | vrijdag 14 oktober 2005 @ 12:39 |
quote:Dankje ![]() | |
pc-fr34k | woensdag 19 oktober 2005 @ 13:58 |
Hoi. ![]() | |
menesis | woensdag 19 oktober 2005 @ 15:19 |
probeer eens de 'wave' modifier en zorg dan dat je de parameter 'phase' animeert. Dus autokey knop aanzetten (tijdbalk wordt rood) en naar time=100 slepen en daar zet je phase op 10 ofzo. Misschien moet je nog even de keyframes aanpassen zodat hij lineair loopt. ipv in een boogje. | |
pc-fr34k | woensdag 19 oktober 2005 @ 16:26 |
Whehehe wat ziet m'n box er mongolisch uit zo. ![]() ![]() | |
pc-fr34k | woensdag 19 oktober 2005 @ 16:31 |
Nog een vraagje, elke keer als ik via die frames met auto frame iets animeer dan gaat hij in het begin langzaam en op het einde ook, zo loopt het niet mooi door. ![]() | |
Hymn | woensdag 19 oktober 2005 @ 17:14 |
quote:curve editor openen en type curve aanpassen, staat standaard op smooth in-out ( dacht ik ![]() | |
pc-fr34k | woensdag 19 oktober 2005 @ 17:48 |
Ik heb die curve editor gevonden maar waar kan je dan type curve vinden? ![]() | |
menesis | woensdag 19 oktober 2005 @ 17:55 |
ik weet niet percies wat je in de curve editor ziet; maar klik die maar weg; als je je vlag aanklikt en je kijkt naar de tijdbalk zie je aan het begin en het einde twee grijze blokjes (de keyframes). Klik met rechts erop, dan zie je iets met 'phase' staan. Klik, dan komt er een venstertje met onderaan 2 grafiekjes. Ziet bij de eerste key (time=1) de rechter op lineair en doe dat ook met de linker van de key op frame 100 Je kan anders ook beide icoontjes op lineair zetten zoals ik heb gedaan, alleen voegt dat niets toe ![]() ![]() | |
pc-fr34k | woensdag 19 oktober 2005 @ 23:43 |
Nog een klein vraagje, hoe kan ik met een vlaggenmast zorgen dat hij mooi beweegt en hij vastzit aan de mast? | |
menesis | donderdag 20 oktober 2005 @ 09:44 |
Hoe bedoel je precies? Vliegt de vlag nu weg dan? ![]() | |
pc-fr34k | donderdag 20 oktober 2005 @ 09:50 |
quote:Nee. ![]() | |
Rampestamper | donderdag 20 oktober 2005 @ 13:44 |
quote:In max zit standaard een tutorial waarin je een vlag leert maken. Moet je even zoeken op flex. ![]() | |
pc-fr34k | donderdag 20 oktober 2005 @ 13:48 |
Dat vond ik ookal op veel sites ja, moet ik eventjes die tutorial erbij instaleren, die had ik niet geinstalleerd. ![]() | |
Rampestamper | donderdag 20 oktober 2005 @ 14:01 |
quote:Die tutorials zijn echt de moeite wel waard hoor, er staan een hoop handige dingen in ![]() Succes verder ![]() | |
menesis | donderdag 20 oktober 2005 @ 14:30 |
quote:ow ja; daar had ik neit aan gedacht. Ik heb nog wel een gare, maar werkende methode anders: doe eerst een editpoly modifer op je vlag (of sleep hem iig ónder de wave modifer) en dan zet je hem op vertex sublevel (bij die edit poly modifer) en dan zet je softselection aan. Als je nu vertexen selecteerd gaat de wave modifier alleen daar op werken, en via softseelction zorg je dan dat hij geleidelijk aan gaat werken zeg maar. En dan zorg je gewoon dat de vertexen van je vlag bij de stok blauw blijven en hoe verder van de stok; hoe roder. maar misschien kun je beter een tutorial zoeken want dit is niet echt een standaard way geloof ik ![]() | |
pc-fr34k | zondag 23 oktober 2005 @ 18:35 |
Hmmm ik weet hoe ik zeg maar polygons kan extruden, maar ik wil dus dat ik zeg maar spikes krijg die uitsteken en intrekken, ik denk dan doe ik dat met Auto key maar dat gaat blijkbaar niet op, ik heb al alles aangevinkt bij key filters maar als ik dingen doe met de polygons dan is dat in elk frame zo. ![]() | |
Hymn | maandag 24 oktober 2005 @ 15:03 |
quote:de standaard epoly ( als in convert to editable poly thingie ) kun je niet animeren, als je er een editable poly modifier op stuitert kun je dat wel doen =) | |
pc-fr34k | maandag 24 oktober 2005 @ 15:18 |
quote:Bedankt. ![]() | |
Jump | maandag 19 december 2005 @ 21:50 |
Nog een late schop van DSG naar DIG op aanvraag ![]() | |
pc-fr34k | maandag 19 december 2005 @ 22:00 |
Bedankt. ![]() Gelijk een vraagje, ik heb een cilinder die ik aan beiden kanten een andere opdruk wil hebben en op de rand ook weer. Ik dacht dat ik dit kon doen met een poly edit modifyer en dan de poly's selecteren en dan de material editor doen. Maar hij veranderd het hele element. ![]() Opgelost: convert to -> editable poly ipv edit poly. [ Bericht 8% gewijzigd door pc-fr34k op 19-12-2005 23:13:03 ] | |
pc-fr34k | dinsdag 17 januari 2006 @ 18:46 |
En weer een vraagje, ik gebruik een PArray in een scene om een plafont in te laten storten alleen wil ik de particles die neervallen laten stoppen op frame 22, ik hou ze al tegen met een deflector maar dan blijven ze op de grond bewegen en dat wil ik niet. Iemand enig idee? | |
menesis | dinsdag 17 januari 2006 @ 20:28 |
Hmz had ik ook altijd. Nooit weten op te lossen. Misschien kun je iets met reactor doen? Die is geloof ik wat preciezer met de wetten der natuur ![]() | |
pc-fr34k | dinsdag 17 januari 2006 @ 23:02 |
Reactor snap ik al helemaal niks van. ![]() | |
menesis | dinsdag 17 januari 2006 @ 23:58 |
vraag anders FF op tweakers: "post je 3d stuff part <vul maar wat in>" | |
scarefreak | woensdag 15 februari 2006 @ 20:01 |
tvptje ![]() |