Ik realiseerde me dat dit programma niet is gemaakt voor het lamme volk der Lage Landen, maar voor Amerikanen.
Amerikanen konkelen beter, ze steken je in je rug met de grootste vriendelijkste glimlaach op hun lippen, ze fluisteren je lieve woordjes toe terwijl alles zwart voor je ogen word. Dat zijn strategische spelers, die al vanaf het eerste moment weten dat ze spelen om te winnen, en er alles aan doen om maar in het spel te blijven en een voorsprong te krijgen.
Nederlanders, en in mindere mate Belgen, zijn te sociaal.
Stel een Amerikaan zou degraderen, dan is het eerste dat gebeurt dat hij zijn lippen stijf op elkaar drukt om niets los te laten over dat boek, want informatie weggeven is zelfmoord in een spel als dit.
Je zult merken dat er meteen al samenzweringen worden aangegaan en bekokstoofd, mensen op het tweede niveau die elkaar steunen, en mensen op het eerste niveau die openlijk toegeven dat de kans op promotie voor een gedegradeerde ziel onmogelijk is.
Nederlanders delen meteen alle informatie die ze hebben, maken heel sociale beslissingen en zien geen enkel nut in het spelen van het spel, want het is de ervaring die telt.
Dit programma mist een gedreven groep spelers die wil winnen en daar alles voor wil doen.
Volgende week laatste kans voor Terra Incognita, wat mij betreft, weet het me dan te boeien, dan ga ik ermee door, boeit het me niet, dan kap ik ermee en doe ik wat nuttigers met m'n tijd.
There Is No Gravity.
The Earth Sucks.
--Brett Easton Ellis