Wie stopt Jim? Na Idols en Dancing With The Stars is de jonge ster hotter dan ooit! Met een rol in de nieuwe Asterix-film, de politieserie Boks en de musical Grease, een nieuwe single in de winkel en ook nog eens een Nederlandstalig album op komst blijft dit voorlopig ook zo. Hoog tijd dus voor een pittig gesprek met deze duizendpoot!
Je personage in Asterix, Hippix, is aan de ene kant een moderne en hippe casanova en aan de andere kant een ontzettende lafaard. Welke eigenschap staat het dichtste bij jou?
“Ik ben wel dapper, maar in een spookhuis zal ik bijvoorbeeld niet voorop lopen. Maar ik durf aan de andere kant wel te parachuutspringen. Wat wel helemaal bij mij past is dat Hippix liever zingt en danst dan vecht. Nee, ik ben ook niet echt een casanova. Ik ben wat dat betreft heel saai.”
Hippix is een echte angsthaas. Wat is eigenlijk jouw grootste angst?
“Om dierbaren te verliezen. Maar ik ben ook weer heel bang voor slangen. Als ik hier een slang zie, ben ik weg!”
Na Garfield is dit de tweede keer dat je een teken – of animatiefilm inspreekt. Hoe gaat zoiets eigenlijk in zijn werk?
“Ik krijg altijd de tekst van tevoren opgestuurd, zodat ik het alvast een beetje kan doorlezen en oefenen. De meeste inspiratie krijg je echter als je de beelden voor je ziet in de studio. Je doet het per fragment of scene. De eerste keer moest ik er een beetje inkomen en was ik steeds net te laat, maar vervolgens krijg je het steeds beter onder de knie met de adempjes en de timing. Een vak apart? Ja, je moet het echt kunnen! Je hebt veel timing nodig, daarom ben ik ook zo blij dat ik zanger ben. Ademhaling, tonen, inleven: dat kun je op heel veel manieren doen. Als Hippix op een gegeven moment aan het rennen was, dan liep ik ook te sprinten voor de microfoon! In een scene werd hij met water wakker gemaakt, dus gooide ik toen in de studio ook een fles water over me heen. Allemaal om het echter te laten lijken.”
|*Miss_ieS*: Wat vind je eigenlijk van Asterix- boeken? Heb je er veel gelezen?
“Ja, als we vroeger op vakantie gingen las ik altijd Suske & Wiske en Asterix. Dat is echter alweer een hele tijd geleden, dus toen ik de film zag had ik echt zoiets van: ‘oh ja, dat zat zo!’. Toen ik de film ging kijken, zeiden ze ook: ‘jij gaat een personage spelen, maar we zeggen niet welke. Je ziet het vanzelf wel’. En inderdaad zag ik het meteen! Bij heel veel tekenfilms proberen ze natuurlijk wel iemand te vinden die bij de rol past. Beau van Erven Dorens heeft bijvoorbeeld de stem van Garfield ingesproken en dat paste perfect bij hem!”
Je hebt ook de titelsong gezongen, Dapper & Sterk, en onlangs werd bekend dat je binnenkort een Nederlandstalig album gaat uitbrengen...
“Deze single is voor mij heel belangrijk. Het was altijd een droom om de titelsong van een bioscoopfilm te zingen en die ook op de poster staat. Mijn clip is ook als trailer in de bioscopen te zien, als eerste Nederlandse artiest. Het album komt trouwens niet binnenkort uit. Ik ben er al wel mee bezig, maar richt me nu volledig op dit nummer. Er is nog geen releasedatum voor het album bekend, maar het komt waarschijnlijk na of tijdens de musical Grease (waarin Jim vanaf oktober de hoofdrol gaat spelen, red.) uit. Ik wil gewoon de tijd nemen voor het album en me ook helemaal op Grease kunnen richten.”
Vanwaar die overstap van Engels naar Nederlands?
“Ik speelde al langer met de gedachte, maar dacht dat het niet helemaal bij mij paste of dat de mensen het niet leuk zouden vinden. Op Nieuwjaarsdag heb ik vervolgens met Paul de Leeuw een duet gezongen en daarna kwamen we op het idee om een Nederlandstalig nummer en album op te nemen. Ik wil ook niet steeds hetzelfde blijven doen.”
=BIANCA: Tekenfilms inspreken, een nieuwe single en album op komst, een grote rol in de politieserie Boks en binnenkort op tournee met de musical Grease. Hou jij nog wel tijd over voor jezelf?
“Ja hoor, het wordt allemaal goed gecombineerd! Soms is het weleens heftig, maar ik probeer zoveel mogelijk te genieten en pak al mijn kansen. Ik vind het zonde iets leuks te laten schieten, omdat het anders te druk wordt. Mijn manager zorgt ervoor dat het allemaal goed gepland wordt. Ik vind het gewoon allemaal heel leuk om te doen. Ik wil bijvoorbeeld ook graag een keer presenteren, dat is misschien wel de volgende stap.”
Een vraag die meerdere members hebben gesteld: wat doe je het liefst: zingen, dansen of acteren?
“Ik wil eigenlijk helemaal niet kiezen, maar als iemand een pistool op mijn kop zet zeg ik: zingen! Ik vind mezelf ook een zanger die acteert of in een musical speelt. In Boks speel ik bijvoorbeeld met Joost Prinsen. Nou, dat noem ik pas een acteur! Die zit al vijftig jaar in het vak, dus dan mag ik mezelf geen acteur noemen.”
Dansen, zingen en acteren: als die facetten komen samen in Grease. Is die rol voor jou een hoogtepunt?
“Absoluut! Ik heb er ook heel veel zin in, het wordt echt super! Ik ben ook heel benieuwd naar de ervaring. Het spelen in een musical is bijvoorbeeld heel intensief voor mijn stem en je moet achter elkaar blijven presteren. Dat lijkt me echt een uitdaging. Ik heb het schema gezien: het gaat echt van hot naar her, door heel Nederland. De repetities beginnen in augustus en op 22 oktober is de première.”
Mister^S: Hoe voelt het om in John Travolta's voetstappen te treden?
“Ik vind het echt een supergrote eer! Stiekem hoop ik ook dat John Travolta of Olivia Newton John naar de première komen kijken. Maarja, wat is Nederland nu voor hun?”
: LAUR^: Krijg je nou nooit hoofdpijn van al die gillende meisjes?[/i]
“Haha, iedereen overdrijft dat altijd! Het verschilt gewoon per optreden. Er zijn een hoop vaste fans die in het begin genoeg hebben gegild, maar die doen dat nu niet meer. Tijdens Idols was ik ook nog nieuw en nu kennen de mensen mij al drie jaar. Het wil nog weleens voorkomen dat mensen gaan gillen als ik ergens voor het eerst kom, maar het valt echt heel erg mee.”
Aan andere veelgestelde vraag: heb je al een vriendin?
(Lacht) “Ja, ik heb een vriendin.”
NL_Dphnii_NL_*: Wat versta jij dan onder ware liefde?
“Als je altijd ontspannen bent als je elkaar ziet. Als het gevoel hebt van: ‘met haar kan ik nog wel vijftig door’. Dat is voor mij ware liefde.”
Gwiazda*: Met welke persoon uit Idols 3 zou je weleens een duetje willen zingen?
“Met Raffaëla! Ik heb haar altijd al erg goed gevonden, echt het beste van iedereen. Angelique vond ik trouwens ook heel goed. Of het ooit tot een duet komt? Nou, als we elkaar tegenkomen gaan we wel een keertje gaan zingen. Ik denk echter niet dat er een plaat of single wordt uitgebracht.”
:FANTASTISCH: Met welke ex-idols deelnemers heb jij nog regelmatig contact?
“Met Dewi en Jamai. Hind spreek ik ook weleens en David mail ik af en toe, maar het meeste contact heb ik eigenlijk met Dewi. Met haar en haar broer ga ik nog echt veel om. Het klikt gewoon tussen ons! We houden elkaar goed in de gaten en zijn vroeger ook veel naar elkaars optredens geweest. Ben ook weleens spontaan bij haar op het podium gesprongen om samen te zingen. Er is echt een vriendschap tussen ons ontstaan.”
*Siilkee: Hoe ben je eigenlijk bij Boks terechtgekomen?
“Ik ben gevraagd of ik misschien auditie wilde doen. Ik ging erheen en een dag later had ik de rol! Ik dacht eerst: ‘dat doe ik wel eventjes’, maar in het begin was het heel erg wennen. Nu heb ik mijn draai gevonden en kent iedereen elkaar. Eerst leek iedereen zo koel en afstandelijk, terwijl in de muziekwereld iedereen elkaar bij wijze van spreken omhelst. Ik denk dat je in de muziekwereld meer wordt gegund. Nee, een voorbeeld weet ik niet. Ik kan me echter voorstellen dat – omdat ik geen acteeropleiding heb gedaan – acteurs die hard moeten vechten voor een rol anders tegen mij aankijken.”
TRIPLE*FREAKING: Zou je terug willen naar je oude leventje?
“Nee, dit is veel te leuk om te missen! Het komt heel weinig voor dat ik in de bioscoop of restaurant wordt gestoord. Als de reacties maar leuk zijn. Wat ik wel een nadeel vind is dat iedereen een mening over je heeft.”
Dat laatste hebben wij ook in je vragentopic gemerkt. Een aantal (met name) jongens reageerden daar nogal vervelend op jou. Hoe ga je daarmee om?
“Ik denk dat het jaloezie is. Die jongens kennen mij namelijk helemaal niet, maar toch praten ze negatief over mij. En ik weet nu al dat ze niet negatief praten als ik voor ze sta, dat is vaak het geval bij mensen. Ik hecht er ook niet zoveel waarde aan hoor. Ik doe gewoon lekker mijn ding en iedereen die het leuk vindt, die vindt het leuk. Andersom geldt natuurlijk hetzelfde. Het is alleen zo’n raar idee dat iedereen je kent en een mening over je heeft.”
Bron: Sugarbabes.nl