Met zijn deelname aan Idols won de destijds 15jarige Jim heel wat harten. Nu, na het winnen van Dancing with the Stars, zijn aan de jonge meisjesfans volwassen vrouwen toegevoegd. Met zijn blonde manen en boomlange, gespierde lichaam oogt Jim opeens als een volwassen man. Toch is hij nog vooral een tiener: „Ik ben pas 18, heb net mijn rijbewijs en woon nog bij mijn ouders thuis.”
Na Dancing with the Stars is hij idool van álle vrouwen
Jim Tiener in MANNENLICHAAM
„Het verlaten van de havo heb ik nooit betreurd”
Met een snipverkouden en slaperig hoofd is het leven nog lastig voor Jim. Naar buiten voor de foto durft hij vanwege zijn verkoudheid niet aan en een foto van top tot teen is ook niet zo’n goed idee; de grijze joggingbroek die hij aanheeft mag dan lekker zitten, echt fotogeniek is-ie niet. Na het maken van de foto kijkt hij rond in Café Amsterdam, de plek van dit gesprek. Verbaasd: „Mmm, bijzonder restaurant, het lijkt wel een beetje op een kantine.”
Direct na de eerste live uitzending van Dancing with the Stars had hij al een aanbieding binnen. Producent Albert Verlinde belde met de vraag of Jim auditie wilde doen voor de hoofdrol in Grease, de musicalversie van de film die negen jaar vóór Jims geboorte uitkwam. „Helemaal te gek natuurlijk. Inmiddels heb ik de rol van Danny Zuko op zak. De film heb ik al twee keer gekeken en pas heb ik de dvd gekocht. Ik heb al gezien dat ik er nog heel wat lessen voor moet volgen: bewegingslessen, spraaklessen... Gek genoeg maak ik mij om de zang drukker dan om het acteren. Ik ben nou eenmaal een perfectionist.”
Zijn mobiel gaat af. Het is zijn collega Kim-Lian (van der Meij, MO), met wie hij tijdens de Jumbo X-mas Show in de Brabanthallen een duet zal zingen. Hij grijnst jongensachtig: „Ze maakt zich een beetje zorgen om de hoge tonen van Mariah Carey.”
Vervolgt over zijn eigen zangkwaliteiten: „Mijn stijldanscd Dance with me is net goud geworden, dus blijkbaar doe ik toch iets goed. Maar ik kan zelf niet zo goed naar mijn cd’s luisteren. Al is mijn stem beter dan drie jaar terug. Tijdens Idols was-ie nog helemáál niet ontwikkeld.”
Volgende maand start de auditie voor de rol van Sandy, in Grease het liefje van Danny. Wellicht een rol voor jouw vriendinnetje Gaby (19)? „Dat zou leuk zijn, maar helaas, zij kan niet zingen.”
Wat maakt Gaby leuker dan het vrouwelijk schoon dat aan jouw voeten ligt?
„Daar heb ik zelf ook wel eens over nagedacht. Gaby heeft iets wat mij pakt. En naast dat zij een mooie verschijning is, is ze ook lief van binnen.” Trots: „Binnenkort is ze te zien in een soap op de site van KPN. En ze staan ingeschreven bij een castingbureau, dus wie weet wat daar nog uit komt rollen. Daarnaast heeft ze net de opleiding Horecaonderneming afgerond.”
Zelf heeft Jim geen opleiding, maar daar zit hij niet mee. „In ben gestopt in 4 havo, een stap die ik nooit heb betreurd.
Het was zelfs een droom die uitkwam; van school gaan omdat je voltijds met je passie aan de slag kan. Vanaf mijn vijftiende heb ik eigenlijk al niet meer het leven dat mijn leeftijdsgenootjes leiden.”
Studeren is aan Jim dus niet besteed. Al vindt hij het prima om nuttige dingen te leren. Van de zomer haalde hij het theoriegedeelte van zijn rijbewijs, in twee keer. Het praktische gedeelte ging meteen goed. „In augustus werd ik 18 jaar, drie weken en 55 lessen later had ik mijn rijbewijs. Ik heb een spoedcursus gevolgd. Een keer per week lessen zou ik nooit hebben gered. Ik ben vreselijk blij met het roze papiertje. Voorheen reed ik altijd met mijn broer Danny mee, dat kon makkelijk want hij speelt in mijn begeleidingsband. Maar toch ben ik nu erg blij met mijn eigen automaatje.”
![]()
Het liefst wordt hij een alleskunner, al zei hij niet direct ’ja’ op het aanbod om te leren stijldansen. „Op mijn dertiende heb ik een jaartje op dansles gezeten en ik heb ook aan streetdance gedaan, maar dat ik nou direct warmliep voor Dancing with the Stars, nee dat kan ik niet zeggen. Toch ben ik heel blij dat ik het uiteindelijk heb gedaan. Het mooiste vind ik om mét iemand te dansen, het kijken naar elkaar. Dat koppie van mijn Dancingpartner Julie, heerlijk! Gaby wil het nu ook leren, maar ik heb het te druk.”
Julie, moeder van een kindje van ruim 2, gaat binnenkort trouwen. Ga je nog wat doen op haar bruiloft?
Jim lacht: „Ik ben wel uitgenodigd, maar ik denk niet dat het de bedoeling is dat ik ga optreden.”
Doorbreken in andere landen zou hij graag willen. „Tuurlijk, wie wil dat nou niet? Maar ik denk niet dat dat gaat lukken. Ik bezit geen internationale allure. Maar Amerika blijft gaaf natuurlijk.” Met glinsterende ogen en de onbevangenheid van een 18-jarige: „Misschien is het een idee John Travolta uit te nodigen voor de première van Grease. Het zou wel een stunt zijn als hij komt.”
Voordat Jim helemáál wegdroomt stel ik hem nog een laatste vraag.
Gaby en jij ontmoetten elkaar tijdens het maken van een clip in Frankrijk, waarin zij jouw vriendinnetje speelde. Deze maand zijn jullie twee jaar samen. De bladen berichten over samenwoonplannen. Hoe zit dat precies?
Voorlopig is daar echt geen sprake van. Wij komen beiden uit een heel warm nest en zijn of bij mijn ouders in Egmond Binnen of bij haar ouders in Vinkeveen. En dat bevalt ons voorlopig prima. Vooral nu ik het zo druk heb, doe ik het in mijn vrije uurtjes graag rustig aan. Dan lig ik het liefst met Gaby in bed of zit ik bij mijn ouders op de bank. Tuurlijk, ooit willen wij samenwonen en een gezinnetje stichten. Maar dat is nu nog toekomstmuziek.
Bron: De Telegraaf