Waarom zit hier overal 2 min. verschil tussen met de dag er voor en er na, behalve op 13 september?quote:Zon
Datum op onder
11-9-05 07.08 20.04
12-9-05 07.10 20.02
13-9-05 07:11 19:59
14-9-05 07:13 19:57
15-9-05 07:15 19:55
Een aardig ritme van de maan is dat de tijd dat je de maan kan zien iedere dag ongeveer 50 minuten opschuift met de dag ervoor.quote:Op zondag 11 september 2005 18:39 schreef -calimero- het volgende:
[..]
Waarom zit hier overal 2 min. verschil tussen met de dag er voor en er na, behalve op 13 september?
En in de maan tijden kan ik helemaal geen regelmaat vinden.
Bedoel niet waarom het 2 minuten zijn, maar waarom het verschil op 13 september ineens 1 en 3 minuten zijnquote:Op zondag 11 september 2005 18:55 schreef Mirage het volgende:
[..]
Een aardig ritme van de maan is dat de tijd dat je de maan kan zien iedere dag ongeveer 50 minuten opschuift met de dag ervoor.
Wat de zon betreft... waarom ?
dat weet ik niet![]()
Ik weet alleen dat de alles beweegt en verschuift, de zon haalt de sterren in in de loop van het jaar etc... daar zit natuurlijk een ritme in, maar waarom 2 minuten ongeveer ?
Wel een directe vraag hoor![]()
![]()
De zon draait om zichzelf en de aarde draait om de zon.quote:Op zondag 11 september 2005 20:27 schreef fee-tje het volgende:
De zon draait volgens de huidige wetenschap nergens om heen, dus die heeft geen cyclus. De Aarde heeft wel een cyclus, dat noemen ze nou een jaar. Andere planeten zullen dat ongetwijfeld ook hebben.
Afronding, denk ikquote:Op zondag 11 september 2005 19:50 schreef -calimero- het volgende:
Bedoel niet waarom het 2 minuten zijn, maar waarom het verschil op 13 september ineens 1 en 3 minuten zijn![]()
Volgens mij begrijp je niet waarom een forum is gemaaktquote:
52 Noorderbreedte en 5 Oosterlengtequote:Op zondag 11 september 2005 21:04 schreef ReCreative het volgende:
[..]
Afronding, denk ik. Zon gaat niet altijd braaf precies op de minuut op of onder.
Leuk topic Mirage. Overigens verschilt de werkelijke tijd waarop de zon onder gaat nog wel een paar minuten in het westen of oosten van Nederland. Vanaf welke locatie zijn deze tijden, Mirage?
quote:Op zondag 11 september 2005 20:06 schreef Dromenvanger het volgende:
Pffff.....het heelal is geprogrammeerd op een manier. En er zullen vast en zeker verschuivingen zitten en afwijkingen misschien? Ik bedoel dus ook, alles hangt samen en er zitten bepaalde structuren in. Ik vind het ook maar apart dusHoe dat allemaal berekend wordt en in elkaar steekt. Alsof het zo moet zijn, alsof je er niets aan kunt doen, en als je dan sterrenbeelden erbij neemt en de invloed van de sterren en plaats erbij neemt kom je al helemaal tot rare conclusie-trekkingen. Bij mij in ieder geval wel
![]()
Weet iemand wat op de kalender betekent wanneer er staat...." Eerste kwartier, tweede kwartier en laatste kwartier" ? Die aanduiding gebeurt dus niet iedere dag, af en toe op bepaalde dagen komt dat naar voren.
De indeling van de maanstanden is als volgt:
Nieuwe maan, eerste kwartier, volle maan, laatste kwartier.
Bij nieuwe maan zie je hem/haar onverlicht, zoals bij de zonsverduistering staat de maan tussen zon en aarde.
Eerste kwartier; hierbij is de linker helft van de maan verlicht, we noemen dit ook wassende maan, dit is te zien in de middag- avond.
Volle maan, de hele maan is verlicht.
Laatste kwartier, alleen het rechter gedeelte van de maan is vericht, dit noemen we afnemende maan, dit is te zien in de nanacht - morgen.
De hele cyclus duurt een maand.
quote:MAANFASEN:
Nieuwe Maan:
is een zeer krachtige periode waarin met hetgeen verwerkt is opnieuw gewerkt kan worden en nieuwe ideeën ontstaan.
De Maagd
Deze invloed is pas na enkele dagen merkbaar.
ONTWAKEN
Wassende Maan:
Tijdens Wassende Maan gaat men er daadwerkelijk mee aan de slag
ACTIE
Volle Maan:
Tijdens Volle Maan is de kracht op een hoogtepunt, maar het effect is pas enkele dagen later te merken.
De Moeder
VERVULLING
Afnemende Maan:
Tijdens Afnemende Maan worden processen weer langzaam afgebroken en losgelaten; meestal zie je aan het einde van deze fase en in het einde van in het begin van de Donkere Maanfase dat zaken tot een plotseling einde komen of dat er uitbarstingen zijn.
Wijze vrouw
AFLOPENDE ZAKEN/OVERDENKEN.
Donkere Maan:
Tijdens Donkere Maan is er een verstilling waarin dat wat is losgelaten wordt verwerkt. Vaak is er ook sprake van chaos, waarin alles wordt verwerkt tot iets nieuws.
LOSLATEN EN VERSTILLING
De zon heeft ook een cyclus... de zonnevlekken cyclus (Om de 11 jaar).quote:Op zondag 11 september 2005 20:27 schreef fee-tje het volgende:
De zon draait volgens de huidige wetenschap nergens om heen, dus die heeft geen cyclus. De Aarde heeft wel een cyclus, dat noemen ze nou een jaar. Andere planeten zullen dat ongetwijfeld ook hebben.
En dan is er nog "once in a blue moon" (2X volle maan in 1 maand)quote:Op maandag 12 september 2005 00:01 schreef sweetgirly het volgende:
tvp'tje, leuk!
Het is nu overigens wassende maan(google: maanstand).
Hier wat info over de maanfasen en zijn (al dan niet symbolische, alhoewel symbolische, zou zelf zeggen natuurlijke) betekenissen:
[..]
Foto's van de Maan vindt je al in het Plaats hier je maan foto's Topic...quote:Op vrijdag 16 september 2005 12:18 schreef Mirage het volgende:
update komt eraan hoor!
Heb het papier thuis laten liggen.
Leuk dat jullie het leuk vinden.
Eventuele door jullie gemaakte foto's van zon/maan/sterren zijn hier welkom ! (hint hint)
Ik denk dat het een leuke interactieve aanvulling is
Maanfases t/m 2010 en in 2007 is heeft Mei weer 2 x een volle Maan 2/31quote:Op zondag 18 september 2005 15:34 schreef Mirage het volgende:
Zon
datum op onder
18 7.19 19.48
19 7.21 19.45
20 7.23 19.43
21 7.24 19.41
22 7.26 19.38
Maan
datum op onder
18 20.03 7.32
19 20.15 9.01
20 20.29 10.28
21 20.45 11.55
22 21.06 13.20
In 26.000 jaar draait de zon om de kern van ons melkwegstelsel. En dat beweegt weer in de lokale groep van melkwegstelsels. En de lokale groep beweegt weer in de richting van een cluster van sterrenstelselsquote:De zon draait volgens de huidige wetenschap nergens om heen
Zonder helemaal off-topic te willen gaan.quote:Op zondag 18 september 2005 16:05 schreef whosvegas het volgende:
[..]
In 26.000 jaar draait de zon om de kern van ons melkwegstelsel. En dat beweegt weer in de lokale groep van melkwegstelsels. En de lokale groep beweegt weer in de richting van een cluster van sterrenstelsels
wow dat is idd erg knap... vraag me af hoe ze dat berekend hebben....quote:Op maandag 19 september 2005 08:02 schreef Yosomite het volgende:
[..]
Zonder helemaal off-topic te willen gaan.
De Maya's voorspellen dat in 2012 een nieuwe periode van 26.000 jaar begint. bv bron
Zij kennen al heel lang de omloopstijd van de zon om het centrum van ons melkwegstelstelsel. Heel knap.
Mijn buurman, boer Bart, belde mij.quote:Op zondag 11 september 2005 17:38 schreef Mirage het volgende:
...... mooie foto's van de maan die je graag met ons wilt delen.... zijn welkom !
Leuk -CRASH- !quote:Op zondag 18 september 2005 15:27 schreef -CRASH- het volgende:
Toen er nog geen kalenders waren
had elke volle Maan z'n eigen naam...
Jan - the Wolf Moon,
Feb - the Snow Moon,
Mar - the Worm Moon,
Apr - the Pink Moon,
May - the Flower Moon,
Jun - the Strawberry Moon,
Jul - the Buck Moon,
Aug - Sturgeon Moon,
Sep - Harvest Moon,
Oct - the Hunter's Moon,
Nov - the Beaver Moon,
Dec - the Cold Moon.
[..]
Foto's van de Maan vindt je al in het Plaats hier je maan foto's Topic...
Maar omdat je het zo vrindelijk vraagt
Nog een jonge Maan (dacht iets van 72 uur)
[afbeelding]
Hoog het zevengesternte... rechts ervan Mars.. en iets lager links sterrebeeld Stier (Taurus)...
[afbeelding]
De Gote Beer (Ursa Major)
[afbeelding]
En de Grote Beer gehuld in Poollicht (30 Oktober 2003)
[afbeelding]
Ik ga zeker kijken!quote:3 oktober, nieuwe maan, kunnen we een gedeeltelijke zonsverduistering waarnemen.
De maan zal voor de zon langs gaan.
Even na 11.00 uur zal de verduistering op zijn max zijn en zullen ook wij in Nederland hem kunnen waarnemen. ( ongeveer 60 procent van de zon zal afgedekt zijn)
Vergeet niet dat het veiliger is om met behulp van een bril te kijken !
Wel een speciaal eclips brilletje!! Een zonnebril is beslist onvoldoende en kan je ogen beschadigen!quote:Vergeet niet dat het veiliger is om met behulp van een bril te kijken !
ik gebruik gewoon me digicamquote:Op maandag 26 september 2005 22:40 schreef -CRASH- het volgende:Vergeet niet dat het veiliger is om met behulp van een bril te kijken !
Gebruik liever een eclips bril of Astrosolar folie
Zonder iets voor de cam te plaatsenquote:Op dinsdag 27 september 2005 09:09 schreef BarraCupraCuda het volgende:
[..]
ik gebruik gewoon me digicam
duh ! Dat is de bedoeling natuurlijkquote:Op maandag 26 september 2005 22:40 schreef -CRASH- het volgende:Vergeet niet dat het veiliger is om met behulp van een bril te kijken !
Gebruik liever een eclips bril of Astrosolar folie
ja..denk niet dat me TFTschermpje zo helder word dat het slecht is voor me ogen..quote:Op dinsdag 27 september 2005 13:52 schreef -CRASH- het volgende:
[..]
Zonder iets voor de cam te plaatsen
Ookal is de zon 60% bedekt, is het nog veel te fel om zonder iets ervoorquote:Op dinsdag 27 september 2005 22:51 schreef BarraCupraCuda het volgende:
[..]
ja..denk niet dat me TFTschermpje zo helder word dat het slecht is voor me ogen..
ow cool... ff kijken misschien dat ik dan a.s. maandag nog leuke kiekjes kan makenquote:Op donderdag 29 september 2005 08:39 schreef whosvegas het volgende:
Bij www.dekoepel.nl kun je eclipsbrillen en solarfolie bestellen
Ik was wel van plan het zo te gaan proberenquote:Op maandag 17 oktober 2005 21:43 schreef sweetgirly het volgende:
En misschien brengt het mensen op het idee om mooie foto's te maken
Cool!quote:Op maandag 17 oktober 2005 21:46 schreef marcb1974 het volgende:
Ik was wel van plan het zo te gaan proberen
Helaas wil mijn lens er nog niet echt aan, toch snel die andere maar eens regelenquote:Op maandag 17 oktober 2005 22:23 schreef sweetgirly het volgende:
[..]
Cool!![]()
Ik zou zeggen, geniet maar heel erg van die maan en snuif die zuivere, heerlijke, heldere lucht (ook) maar diep in. Zalig!
De Maan wordt ook wel "konigin der nacht" genoemd..quote:Op maandag 17 oktober 2005 21:43 schreef sweetgirly het volgende:
De maan en ook mede dit topic verdient wel even een kickje.
Want wat is hij (of zij) weer mooi
..
Nederlands: de maan (v) / de zon (v)quote:Op dinsdag 18 oktober 2005 00:56 schreef -CRASH- het volgende:
[..]
De Maan wordt ook wel "konigin der nacht" genoemd..
dus is het een "zij"
Nina gaat ook d'r best doenquote:Op woensdag 9 november 2005 09:34 schreef BarraCupraCuda het volgende:
Barra gaat vanaaf fotootjes maken van de maanen ff posten
Hij / zij heeft geen zin.quote:Op woensdag 9 november 2005 10:42 schreef la-nina het volgende:
[..]
De Maan komt op om : 14.50u.
Op het hoogste punt : 19.24u.
Onder om : -- --
Waarom gaat de maan niet onder vandaag?![]()
Op dat soort dagen zegt mijn zoontje altijd heel "geborgen":quote:Op woensdag 9 november 2005 11:02 schreef Yosomite het volgende:
[..]
Hij / zij heeft geen zin.
Lekker lang opblijven en pas om 11 over twaalf op donderochtend ondergaan.![]()
quote:Op woensdag 9 november 2005 11:07 schreef Mirage het volgende:
[..]
Op dat soort dagen zegt mijn zoontje altijd heel "geborgen":
"Kijk mam, de zon èn de maan brengen mij vandaag naar school".
Ik denk, dat de maan pas na 0:00 uur onder gaat en dus gaat de maan vandaag niet meer onder.quote:Op woensdag 9 november 2005 10:42 schreef la-nina het volgende:
[..]
Nina gaat ook d'r best doen.
De Zon kwam vandaag op om : 07.49u.
Op het hoogste punt om : 12.23u.
Onder om : 16.57u.
De Maan komt op om : 14.50u.
Op het hoogste punt : 19.24u.
Onder om : -- --
Waarom gaat de maan niet onder vandaag?![]()
Ik heb je hier wel 's nachts op het forum gezien. Maar ik vond je er nooit zo lelijk uitzien dat ik je voor een weerwolf aanzagquote:Op woensdag 16 november 2005 20:59 schreef erodome het volgende:
Ik wil even niets meer over maanstanden horen, hoop dat ik vannacht wel kan slapen, maar de afgelopen 2 nachten heb ik in totaal misschien 2 uurtjes slaap gepakt, net als tijdens de vorige volle maan en die daarvoor, is lang geleden dat ik er zo'n last van heb gehad, vraag me af waar dat van komt(volgens mijn zoontje komt het van zijn toverdrankje die me een weerwolf maakt).
Misschien komt het omdat het dan s'nachts niet echt donker isquote:Op woensdag 16 november 2005 20:59 schreef erodome het volgende:
Ik wil even niets meer over maanstanden horen, hoop dat ik vannacht wel kan slapen, maar de afgelopen 2 nachten heb ik in totaal misschien 2 uurtjes slaap gepakt, net als tijdens de vorige volle maan en die daarvoor, is lang geleden dat ik er zo'n last van heb gehad, vraag me af waar dat van komt(volgens mijn zoontje komt het van zijn toverdrankje die me een weerwolf maakt).
Noorderlicht ... waar en wanneer (v.d zomer)quote:Op donderdag 10 november 2005 20:21 schreef BarraCupraCuda het volgende:
ff wat zitten kloten met sluitertijden van me camera
en de laatste was een plaatje van het noorderlicht icm een wolk van de zomer
http://members.lycos.nl/barra4you/noorderlicht.JPG
Ik hoop dat jij wel slaapt nuquote:Op woensdag 16 november 2005 20:59 schreef erodome het volgende:
Ik wil even niets meer over maanstanden horen, hoop dat ik vannacht wel kan slapen..
Ik ben blijkbaar niet de enige die enorm slecht slaapt als de maan fel schijntquote:Op donderdag 17 november 2005 01:37 schreef la-nina het volgende:
[..]
Ik hoop dat jij wel slaapt nu.
Ik moet ècht slapen vannacht gvden het lukt me niet.... Klaarwakker
![]()
Ik ben naar buiten geweest :
[[url=http://photobucket.com/albums/b333/ninanine/th_maan.jpg]afbeelding][/url]
![]()
![]()
same here... maar denk niet echt dat het door het fel schijnen van de maan komt.. ik kan ook perfect slapen als de zon schijnt... WEIRDquote:Op donderdag 17 november 2005 09:27 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Ik ben blijkbaar niet de enige die enorm slecht slaapt als de maan fel schijnt![]()
Heb geen oog dichtgedaan vanacht
Ik ging om 04.00u slapen ofzoquote:Op donderdag 17 november 2005 09:27 schreef Metro2005 het volgende:
Ik ben blijkbaar niet de enige die enorm slecht slaapt als de maan fel schijnt![]()
Heb geen oog dichtgedaan vanacht
Dank uquote:Op donderdag 17 november 2005 11:47 schreef Dromenvanger het volgende:
Ik ben bestand tegen de maan volgens mijIk heb er weinig last van gehad. Gisteren wel een mooie maan gezien aan de hemel maar ik heb geslapen als een blok als het ware
Mooie foto La-nina
Nee, want ik slaap overdag wat bij, dan is het pas echt licht...quote:Op woensdag 16 november 2005 22:18 schreef whosvegas het volgende:
[..]
Misschien komt het omdat het dan s'nachts niet echt donker is
Nee hoor, kan je zo zienquote:Op donderdag 17 november 2005 13:22 schreef Dromenvanger het volgende:
Is dat allemaal met het blote oog waar te nemen of heb je dan een telescoop nodig?
Toch eens gaan kijken als ik op tijd eraan denk en op tijd op benquote:Op donderdag 17 november 2005 14:04 schreef la-nina het volgende:
[..]
Nee hoor, kan je zo zien.
Mits de wolken meewerken enzo.
Met het blote oog kun je "tot" saturnus waarnemen.. wat de planeten aangaat.quote:Op donderdag 17 november 2005 13:22 schreef Dromenvanger het volgende:
Is dat allemaal met het blote oog waar te nemen of heb je dan een telescoop nodig?
quote:Op donderdag 17 november 2005 14:10 schreef Dromenvanger het volgende:
[..]
Toch eens gaan kijken als ik op tijd eraan denk en op tijd op ben
Telescoop heb ik dus niet. Wil ik wel ooit aanschaffen. Het liefst een hele goede, had een gezien bij een opticiën in de etalage. Een reus van een ding, prijs viel behoorlijk mee. En dan aansluiten op een digitale camera en online zetten die foto's
Zo! Zeg dat wel... Vooral die laatstequote:Op donderdag 17 november 2005 14:33 schreef Dromenvanger het volgende:
CrashMooie foto's, hele mooie foto's
Die laatste is zuiver. Vooral die licht-bundel is super mooi erop gekregenquote:Op donderdag 17 november 2005 14:34 schreef la-nina het volgende:
[..]
Zo! Zeg dat wel... Vooral die laatstewauw
![]()
Wat wil je .... Meade, Bresser... of gewoon een merkloos typequote:Op donderdag 17 november 2005 14:33 schreef Dromenvanger het volgende:
CrashMooie foto's, hele mooie foto's
Inderdaad kan het lastig zijn om steeds van binnen naar buiten te gaan met zo'n telescoop. Maar ik dacht dat je zo'n telescoop buiten kan laten staan of iets dergelijks? En het hoeft niet meteen een grote te zijn. Zolang ik maar direct foto's kan maken ermee.
Wat kost een gemiddelde telescoop eigenlijk? Eentje die goed genoeg is en niet overdreven duur en groot.
Kan het natuurlijk ook gaan opzoeken![]()
Bij die opticien dacht ik dat ze 2700 euro vroegen voor een redelijk grote. Meteen een erg groot bedrag. En eerst maar eens zien of het een hobby kan worden. Het lijkt me wel wat om eens wat verder te kijken dan met het blote oog.
quote:Op donderdag 17 november 2005 14:45 schreef Dromenvanger het volgende:
Ik was ook al aan het kijken
Super foto's!!!!! Dan is mijn dag weer een beetje beter, mooie foto's van natuurverschijningen
Die ene eerste foto
quote:Op donderdag 17 november 2005 14:42 schreef la-nina het volgende:
Oh... die wolkenfoto's 2005 , in z'n signature.
Prachtig Crash, heel mooi![]()
Thanks for the infoquote:Op donderdag 17 november 2005 14:47 schreef -CRASH- het volgende:
[..]
Wat wil je .... Meade, Bresser... of gewoon een merkloos type
Hier staan wat prijslijsten op (links boven "download prijslijsten")
Een mooie is de ETX-90
Ga maar naar Bresser Primax II topicquote:Op donderdag 17 november 2005 14:56 schreef Dromenvanger het volgende:
[..]
Thanks for the info
Tis toch ontopic want foto's maken van maanstanden heeft met het topic te maken. Ben soms panisch om offtopic te gaan![]()
Mooie tele-lensquote:Op donderdag 17 november 2005 15:03 schreef -CRASH- het volgende:
[..]
Ga maar naar Bresser Primax II topic
als je nog wat over telescopen wilt praten
Zou je wel kunnen zeggen ja... Maar helaasquote:Op zaterdag 19 november 2005 01:12 schreef Yosomite het volgende:
Mooie foto.
Maar als je hieruit zou concluderen dat Venus een maan heeft......
Wat klopt er niet aan deze kaart !?!quote:Op maandag 21 november 2005 09:11 schreef Yosomite het volgende:
[afbeelding]
De maan is nog behoorlijk helder.
Of Saturnus goed te zien is?
HIj staat iets onder de maan, zoals op bovenstaand plaatje te zien is.
Maar kom niet in de war met Procyon, de hoofdster van Canis minor (kleine hond), die er vlak naast staat.
quote:Hemelverschijnselen, 21 november 2005 t/m 22 december 2005
Onderstaande hemelverschijnselen zijn met het blote oog zichtbaar.
In samenwerking met Sky & Telescope .
Interactieve Sterrenkaart
20 november 2005 De afnemende maan staat vrijwel op één lijn met de sterren Castor en Pollux in de Tweelingen. Kijk vanaf 21.00 uur in het oostnoordoosten.
21 november 2005 Vannacht staat de maan dicht bij de planeet Saturnus. Bekijk het duo vanaf 23.00 uur, wanneer ze net zijn opgekomen in het oostnoordoosten.
23 november 2005 Laatste Kwartier (23.11 uur).
24 november 2005 Voor het aanbreken van de ochtendschemering, rond 06.30 uur, zie je hoog in het zuiden de ster Regulus in het sterrenbeeld Leeuw, precies rechts van de halfverlichte maan.
28 november 2005 ’s Morgens vroeg is er een nauwe samenstand te zien van de smalle maansikkel en de ster Spica in het sterrenbeeld Maagd. Kijk rond 06.30 uur in het zuidoosten. Linksonder het tweetal staat de heldere planeet Jupiter.
29 november 2005 De maansikkel staat vanmorgen rechtsonder de heldere planeet Jupiter, laag in het zuidoosten. Kijk tussen 06.30 en 07.00 uur.
1 december 2005 Nieuwe Maan (16.01 uur).
4 december 2005 Kort na zonsondergang is laag in het zuidzuidwesten een samenstand te zien van de heldere planeet Venus en de smalle maansikkel, rechtsonder de planeet. Kijk vanaf 17.30 uur; gebruik eventueel een verrekijker om de maan te zien.
8 december 2005 Eerste Kwartier (10.36 uur).
11 december 2005 De maan en de heldere planeet Mars staan rond 21.30 uur dicht bij elkaar aan de hemel, hoog boven de zuidelijke horizon. Op 12 december wordt Mars door de maan bedekt voor waarnemers in het noordoosten van Siberië.
12 december 2005 Mercurius bereikt vandaag rond 14.00 uur zijn grootste schijnbare afstand ten westen van de zon (ca. 21 graden; zie Handboek sterrenkunde, pag. 138). De kleine planeet kan kort voor zonsopkomst, vanaf 07.00 uur, gevonden worden laag boven de zuidoostelijke horizon. Verwar Mercurius niet met Jupiter, die veel helderder is en hoger aan de hemel staat.
13 december 2005 De bijna-Volle Maan beweegt vanavond tussen 20.00 en 21.00 uur vlak onder het Zevengesternte in het sterrenbeeld Stier, hoog aan de zuidoostelijke hemel. Om de sterren van de sterrenhoop te zien, heb je wel een verrekijker nodig.
13 december 2005 Vannacht is het maximum van de Geminiden, een meteorenzwerm met het vluchtpunt in het sterrenbeeld Tweelingen (zie Handboek sterrenkunde, pag. 162). De stofdeeltjes van de Geminiden zijn afkomstig van de planetoïde Phaethon. Helaas is er vrijwel de gehele nacht veel storend maanlicht.
14 december 2005 Vanavond is er een zeer wijde samenstand van de vrijwel volverlichte maan en de ster Aldebaran in het sterrenbeeld Stier. Kijk vanaf 19.00 uur in het oosten.
15 december 2005 Volle Maan (17.15 uur).
18 december 2005 ’s Morgens tussen 06.00 en 07.00 uur staat de maan op één lijn met de sterren Castor en Pollux in de Tweelingen. Linksboven de maan is de heldere planeet Saturnus te zien.
18 december 2005 ’s Avonds is een wijde samenstand te zien van de maan en de planeet Saturnus. Rond 23.00 uur staat de planeet pal onder de maan, in het oosten.
21 december 2005 De kortste dag van het jaar. Om 19.35 uur bereikt de zon de meest zuidelijke stand aan de hemel en begint officieel de winter (zie Handboek sterrenkunde, pag. 130). De zon staat nu boven de Steenbokskeerkring.
21 december 2005 ’s Morgens is een mooie samenstand zichtbaar van de maan en de ster Regulus in de Leeuw. De kleinste afstand wordt rond 03.00 uur bereikt. Om 05.00 uur staan de twee hemellichamen hoog in het zuiden.
quote:Op dinsdag 22 november 2005 03:43 schreef -CRASH- het volgende:
@ la-nina
Asje .... Heb je de komende tijd wat te doen
Mooie foto ook weerquote:
West en oost staan verkeerd (eigenlijk is de hele kaart in spiegelbeeld).quote:Op dinsdag 22 november 2005 22:05 schreef la-nina het volgende:
... en wat klopt er nou niet aan dat kaartje?!![]()
Bijna danquote:Op woensdag 14 december 2005 17:12 schreef ilona-scuderia het volgende:
Kijk nu uit je raam of loop naar buiten en je ziet de volle maan!
Fascinerend om te zien...
THANK YOU!quote:Op vrijdag 16 december 2005 23:17 schreef dontcare het volgende:
voor de liefhebbers met een PDA:
http://home.comcast.net/~jonsachs/#Ephemeris%201.0
Zon en maanstanden
[afbeelding] [afbeelding]
Wat grappig !quote:Op zaterdag 17 december 2005 00:29 schreef Misticle_lightning het volgende:
Hi Mirage
De maan heeft een kortere cyclus dan de zon.
Wat misschien wel een keertje leuk is om te doen, is om een maandagboekje bij te houden, om zo een inzicht te gaan krijgen in de manier waarop de maan belangrijk is voor jou.
Op het moment dat ik dus mijn periode heb en het volle maan is heb ik het gevoel dat ik de wereld aan kan. Terwijl wanneer ik mijn periode heb met nieuwe maan, ik de meest duistere kant van mezelf zie.
Nu dat ik zwanger ben, merk ik dat de baby, hoe klein het ook is, al reageerd op de maan, door mijn lichaam extra heftig te laten reageren. Ik slaap praktisch niet of heel onrustig nu met volle maan
quote:Full Moon Names for 2006
Jan. 14, 4:48 a.m. EST: The Full Wolf Moon.
Amid the zero cold and deep snows of midwinter, the wolf packs howled hungrily outside Indian villages. It was also known as the Old Moon or the “Moon after Yule.” In some tribes this was the Full Snow Moon; most applied that name to the next moon.
Feb. 12, 11:44 p.m. EST: The Full Snow Moon.
Usually the heaviest snows fall in this month. Hunting becomes very difficult, and hence to some tribes this was the Full Hunger Moon.
March 14, 6:35 p.m. EST: The Full Worm Moon.
In this month the ground softens and the earthworm casts reappear, inviting the return of the robins. The more northern tribes knew this as the Full Crow Moon, when the cawing of crows signals the end of winter, or the Full Crust Moon because the snow cover becomes crusted from thawing by day and freezing at night. The Full Sap Moon, marking the time of tapping maple trees, is another variation. In addition, a very minor penumbral lunar eclipse will take place on this night; the Moon will pass through the Earth’s outer and cause a slight tarnishing or smudginess to appear on its lower rim. The darkest phase of this eclipse comes at 6:48 p.m. EST. For about 40 minutes before and after this time, the subtle penumbral shading may be detected with binoculars and even the naked eye.
April 13, 12:40 p.m. EDT: The Full Pink Moon.
The grass pink or wild ground phlox is one of the earliest widespread flowers of the spring. Other names were the Full Sprouting Grass Moon, the Egg Moon, and -- among coastal tribes -- the Full Fish Moon, when the shad came upstream to spawn. This is also the Paschal Full Moon; the first full Moon of the spring season. The first Sunday following the Paschal Moon is Easter Sunday, which indeed will be observed three days later on Sunday, April 16.
May 13, 2:51 a.m. EDT: The Full Flower Moon.
Flowers are abundant everywhere. It was also known as the Full Corn Planting Moon or the Milk Moon.
June 11, 2:03 p.m. EDT: The Full Strawberry Moon.
Known to every Algonquin tribe. Europeans called it the Rose Moon.
July 10, 11:02 p.m. EDT: The Full Buck Moon.
when the new antlers of buck deer push out from their foreheads in coatings of velvety fur. It was also often called the Full Thunder Moon, thunderstorms being now most frequent. Sometimes also called the Full Hay Moon.
Aug. 9, 6:54 a.m. EDT: The Full Sturgeon Moon.
when this large fish of the Great Lakes and other major bodies of water like Lake Champlain is most readily caught. A few tribes knew it as the Full Red Moon because the moon rises looking reddish through sultry haze, or the Green Corn Moon or Grain Moon.
Sept. 7, 2:42 p.m. EDT: The Full Corn Moon.
Corn – an Indian staple -- is now ready for gathering. The Moon will also be at perigee later this day, at 11:00 p.m., at a distance of 221,938 miles/357,175 km. from Earth. As such, this will be the biggest and brightest Full Moon of 2006. Very high tides can be expected from the coincidence of perigee with full Moon. In addition, a rather small (19%) partial lunar eclipse will be visible from Africa, Asia, Australia, and Eastern Europe. Maximum eclipse occurs at 18:51 GMT.
Oct. 6, 11:13 p.m. EDT: The Full Harvest Moon.
Always the full Moon occurring nearest to the Autumnal Equinox. In one out of three years, it comes in October and 2006 is one of those years.
Nov. 5, 7:58 a.m. EST: The Full Beaver Moon.
Time to set beaver traps before the swamps freeze to ensure a supply of warm winter furs. Another interpretation suggests that the name Beaver Full Moon comes from the fact that the beavers are now active in their preparation for winter. Also called the Frosty Moon.
Dec. 4, 7:25 p.m. EST: The Full Cold Moon.
among some tribes, the Full Long Nights Moon. In this month the winter cold fastens its grip, and the nights are at their longest and darkest. Also sometimes called the “Moon before Yule” (Yule is Christmas, and this time the Moon is only just before it). The term Long Night Moon is a doubly appropriate name because the midwinter night is indeed long and the Moon is above the horizon a long time. The midwinter full Moon takes a high trajectory across the sky because it is opposite to the low Sun.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |