abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_30489399
Een tijd geleden liep er een topic in truth over de standen van de maan.
Ik volgde dit topic en vond het erg jammer dat het geen update meer kreeg.

Bij deze een nieuwe start !
Ik zal proberen dit topic iedere week te updaten.

Waarom alleen de maanstanden, denk je misschien...
Inderdaad ! Waarom alleen de maan ?
De standen van de zon zal ik dus ook meenemen, evenals andere "rand"informatie.

De maan in één van haar mooie gedaanten, geschoten door.... moi !

Om het topic niet alleen statisch en informatief te maken, mooie foto's van de maan die je graag met ons wilt delen.... zijn welkom !

Eerste "update" volgt binnen enkele minuten.

[ Bericht 5% gewijzigd door Mirage op 11-09-2005 18:57:55 ]
Men occasionally stumble over the truth, but most of them pick themselves up and hurry off as if nothing ever happened.
Sir Winston Churchill
pi_30490406
Zon

Datum op onder
11-9-05 07.08 20.04
12-9-05 07.10 20.02
13-9-05] 07:11 19:59
14-9-05 07:13 19:57
15-9-05 07:15 19:55

Maan

Datum op onder
11-09-05] 16.27 23.55
12-09-05 17.35 23.57
13-09-05 18.24 -----
14-09-05 18.58 1.18
15-09-05 19.21 2.51

De maan staat op 52 % en de "leeftijd" van de maan is 7 dagen, 13 uren, 3 minuten.

De zomer en wintertijd dit jaar:

Begin van de zomertijd. 02:00 27-03-2005 uur.
Einde van de zomertijd. 03:00 30-10-2005 uur.

Volgens de oude tradities begon 7 augustus de herfst, volgens onze kalender begint 23 september dit jaar de herfst.

18 september 2005:
Volle maan om 04:01
25 september 2005: Laatste kwartier om 08:41
3 oktober 2005: Nieuwe maan om 12:28
10 oktober 2005: Eerste kwartier om 21:01

De zon staat in Maagd.
Volle maan 18 september staat in Vissen (04.01 uur)

ik krijg de layout nog niet zoals ik het hebben wil, ga ik nog aan werken zodat het overzichtelijker is
Men occasionally stumble over the truth, but most of them pick themselves up and hurry off as if nothing ever happened.
Sir Winston Churchill
pi_30491117
quote:
Zon
Datum op onder
11-9-05 07.08 20.04
12-9-05 07.10 20.02
13-9-05 07:11 19:59
14-9-05 07:13 19:57
15-9-05 07:15 19:55
Waarom zit hier overal 2 min. verschil tussen met de dag er voor en er na, behalve op 13 september?
En in de maan tijden kan ik helemaal geen regelmaat vinden.
Save a mouse, eat a pussy.
pi_30491520
quote:
Op zondag 11 september 2005 18:39 schreef -calimero- het volgende:

[..]

Waarom zit hier overal 2 min. verschil tussen met de dag er voor en er na, behalve op 13 september?
En in de maan tijden kan ik helemaal geen regelmaat vinden.
Een aardig ritme van de maan is dat de tijd dat je de maan kan zien iedere dag ongeveer 50 minuten opschuift met de dag ervoor.

Wat de zon betreft... waarom ?
dat weet ik niet

Ik weet alleen dat de alles beweegt en verschuift, de zon haalt de sterren in in de loop van het jaar etc... daar zit natuurlijk een ritme in, maar waarom 2 minuten ongeveer ?

Wel een directe vraag hoor

Sir Winston Churchill
pi_30493221
quote:
Op zondag 11 september 2005 18:55 schreef Mirage het volgende:

[..]

Een aardig ritme van de maan is dat de tijd dat je de maan kan zien iedere dag ongeveer 50 minuten opschuift met de dag ervoor.

Wat de zon betreft... waarom ?
dat weet ik niet

Ik weet alleen dat de alles beweegt en verschuift, de zon haalt de sterren in in de loop van het jaar etc... daar zit natuurlijk een ritme in, maar waarom 2 minuten ongeveer ?

Wel een directe vraag hoor

Bedoel niet waarom het 2 minuten zijn, maar waarom het verschil op 13 september ineens 1 en 3 minuten zijn
Save a mouse, eat a pussy.
  zondag 11 september 2005 @ 20:06:52 #6
84252 Verdwaalde_99
Definitief uitgelogged.
pi_30493759
Pffff.....het heelal is geprogrammeerd op een manier. En er zullen vast en zeker verschuivingen zitten en afwijkingen misschien? Ik bedoel dus ook, alles hangt samen en er zitten bepaalde structuren in. Ik vind het ook maar apart dus Hoe dat allemaal berekend wordt en in elkaar steekt. Alsof het zo moet zijn, alsof je er niets aan kunt doen, en als je dan sterrenbeelden erbij neemt en de invloed van de sterren en plaats erbij neemt kom je al helemaal tot rare conclusie-trekkingen. Bij mij in ieder geval wel

Weet iemand wat op de kalender betekent wanneer er staat...." Eerste kwartier, tweede kwartier en laatste kwartier" ? Die aanduiding gebeurt dus niet iedere dag, af en toe op bepaalde dagen komt dat naar voren.

Heeft dat ook met de maan of sterren of zon te maken?

Toch apart, het zit allemaal zo in elkaar, alsof het zo in elkaar moet zitten. Alsof het dus wederom een systeem is waar je niet mee kunt kloten. Alsof het technisch is ook. En dat is het misschien ook wel?

Ik zou best een studie willen volgen op dat gebied. Maar dat lees ik wel hier op fok of elders.

2 minuten verschil.....2..even...is het altijd 2 met hier en daar een afwijking?
Sinds 2007 anti depressiva vrij,
In 2008 gezonder enigsins rustiger blij.
Gekte en waanzin voorbij.
Eindelijk tijd voor de normalere realiteit.
pi_30493866
Dat heeft met de maan te maken. De maancyclus "verloopt" zeg maar van nieuwe maan (niet te zien) naar volle maan en weer terug naar nieuwe maan. Wanneer de maan halfvol is, tussen nieuw en vol, noemt men dit het eerste kwartier (kwart van de cyclus). Wanneer de man halfvol is, tussen vol en nieuw, noemt men dit het laatste kwartier (laatste kwart van de cyclus).
  zondag 11 september 2005 @ 20:13:43 #8
84252 Verdwaalde_99
Definitief uitgelogged.
pi_30493965
Ahzo

Heeft de zon ook een cyclus ? En Mars en Jupiter?

In principe draait het allemaal als een soort van motor door en door.

De zon zal wel geen cyclus hebben omdat die altijd vol is? Of niet?

Of stel ik nu domme vragen?

Wat is nu precies de invloed van de planeten en sterren op de mensen? Dat zou ik graag eens willen weten En gebeurtenissen. Rampen zullen toch ook wel te maken hebben met de stand van planeten en sterren of niet?

Of gebeurt het allemaal zonder reden van bovenaf? Ben ik weer te ver aan het doordenken?
pi_30494440
De zon draait volgens de huidige wetenschap nergens om heen, dus die heeft geen cyclus. De Aarde heeft wel een cyclus, dat noemen ze nou een jaar. Andere planeten zullen dat ongetwijfeld ook hebben .
pi_30495296
quote:
Op zondag 11 september 2005 20:27 schreef fee-tje het volgende:
De zon draait volgens de huidige wetenschap nergens om heen, dus die heeft geen cyclus. De Aarde heeft wel een cyclus, dat noemen ze nou een jaar. Andere planeten zullen dat ongetwijfeld ook hebben .
De zon draait om zichzelf en de aarde draait om de zon.

De aarde draait om zichzelf en de maan draait om de aarde.

etc
Sir Winston Churchill
  zondag 11 september 2005 @ 20:59:10 #11
84252 Verdwaalde_99
Definitief uitgelogged.
pi_30495508
Heb nog een cd-rom liggen over het heelal. Toch eens bekijken.

Volgens mij word ik helemaal dol in het hoofd als ik dat allemaal zie draaien

Vind het toch wat hebben Heb het al gezegd Het zit allemaal als een grap in elkaar

Alsof je aan het flipperen of biljarten bent. Dan moet het ook goed lopen.

En dat blijft ook allemaal in evenwicht ook. Vind dat een knap staaltje evenwichtigheid. Dat het eeuw in eeuw uit blijft draaien op een juiste manier, zonder dat de aarde helemaal uit zijn baan schiet. En dan alleen dit zonnestelsel, dan heb je nog tig andere zonnestelsels die ook perfect blijven draaien.

Vreemd gebeuren
pi_30495684
quote:
Op zondag 11 september 2005 19:50 schreef -calimero- het volgende:
Bedoel niet waarom het 2 minuten zijn, maar waarom het verschil op 13 september ineens 1 en 3 minuten zijn
Afronding, denk ik . Zon gaat niet altijd braaf precies op de minuut op of onder.

Leuk topic Mirage . Overigens verschilt de werkelijke tijd waarop de zon onder gaat nog wel een paar minuten in het westen of oosten van Nederland. Vanaf welke locatie zijn deze tijden, Mirage?
  zondag 11 september 2005 @ 21:07:25 #14
84252 Verdwaalde_99
Definitief uitgelogged.
pi_30495793
quote:
Volgens mij begrijp je niet waarom een forum is gemaakt

Die site die je aangeeft zegt me vrij weinig. Geef me hier maar de informatie, veel makkelijker. Site is trouwens onoverzichtelijk.

24 posts...geen geslacht ingevuld.....blah blah...hap hap
pi_30495959
quote:
Op zondag 11 september 2005 21:04 schreef ReCreative het volgende:

[..]

Afronding, denk ik . Zon gaat niet altijd braaf precies op de minuut op of onder.

Leuk topic Mirage . Overigens verschilt de werkelijke tijd waarop de zon onder gaat nog wel een paar minuten in het westen of oosten van Nederland. Vanaf welke locatie zijn deze tijden, Mirage?
52 Noorderbreedte en 5 Oosterlengte
Sir Winston Churchill
pi_30496041
quote:
Op zondag 11 september 2005 20:06 schreef Dromenvanger het volgende:
Pffff.....het heelal is geprogrammeerd op een manier. En er zullen vast en zeker verschuivingen zitten en afwijkingen misschien? Ik bedoel dus ook, alles hangt samen en er zitten bepaalde structuren in. Ik vind het ook maar apart dus Hoe dat allemaal berekend wordt en in elkaar steekt. Alsof het zo moet zijn, alsof je er niets aan kunt doen, en als je dan sterrenbeelden erbij neemt en de invloed van de sterren en plaats erbij neemt kom je al helemaal tot rare conclusie-trekkingen. Bij mij in ieder geval wel

Weet iemand wat op de kalender betekent wanneer er staat...." Eerste kwartier, tweede kwartier en laatste kwartier" ? Die aanduiding gebeurt dus niet iedere dag, af en toe op bepaalde dagen komt dat naar voren.
De indeling van de maanstanden is als volgt:
Nieuwe maan, eerste kwartier, volle maan, laatste kwartier.
Bij nieuwe maan zie je hem/haar onverlicht, zoals bij de zonsverduistering staat de maan tussen zon en aarde.
Eerste kwartier; hierbij is de linker helft van de maan verlicht, we noemen dit ook wassende maan, dit is te zien in de middag- avond.
Volle maan, de hele maan is verlicht.
Laatste kwartier, alleen het rechter gedeelte van de maan is vericht, dit noemen we afnemende maan, dit is te zien in de nanacht - morgen.
De hele cyclus duurt een maand.
pi_30501994
tvp'tje , leuk!

Het is nu overigens wassende maan (google: maanstand).

Hier wat info over de maanfasen en zijn (al dan niet symbolische, alhoewel symbolische, zou zelf zeggen natuurlijke) betekenissen:
quote:
MAANFASEN:

Nieuwe Maan:
is een zeer krachtige periode waarin met hetgeen verwerkt is opnieuw gewerkt kan worden en nieuwe ideeën ontstaan.

De Maagd
Deze invloed is pas na enkele dagen merkbaar.
ONTWAKEN

Wassende Maan:
Tijdens Wassende Maan gaat men er daadwerkelijk mee aan de slag
ACTIE

Volle Maan:
Tijdens Volle Maan is de kracht op een hoogtepunt, maar het effect is pas enkele dagen later te merken.

De Moeder
VERVULLING

Afnemende Maan:
Tijdens Afnemende Maan worden processen weer langzaam afgebroken en losgelaten; meestal zie je aan het einde van deze fase en in het einde van in het begin van de Donkere Maanfase dat zaken tot een plotseling einde komen of dat er uitbarstingen zijn.

Wijze vrouw
AFLOPENDE ZAKEN/OVERDENKEN.

Donkere Maan:
Tijdens Donkere Maan is er een verstilling waarin dat wat is losgelaten wordt verwerkt. Vaak is er ook sprake van chaos, waarin alles wordt verwerkt tot iets nieuws.

LOSLATEN EN VERSTILLING
pi_30505410
quote:
Op zondag 11 september 2005 20:27 schreef fee-tje het volgende:
De zon heeft ook een cyclus... de zonnevlekken cyclus (Om de 11 jaar).
Een zonnevlek gaat ongeveer in 2 weken de zon rond
En de zon draait om de melkweg.
quote:
Op maandag 12 september 2005 00:01 schreef sweetgirly het volgende:
tvp'tje , leuk!

Het is nu overigens wassende maan (google: maanstand).

Hier wat info over de maanfasen en zijn (al dan niet symbolische, alhoewel symbolische, zou zelf zeggen natuurlijke) betekenissen:
[..]
En dan is er nog "once in a blue moon" (2X volle maan in 1 maand)
<a href="http://www.vwkweb.nl/" rel="nofollow" target="_blank">[b]Vereniging voor weerkunde en klimatologie[/b]</a>
<a href="http://www.estofex.org/" rel="nofollow" target="_blank">[b]ESTOFEX[/b]</a>
pi_30506154
Leuk dat je dit weer opgehaald hebt!
pi_30610522
Op mijn pc draait al enige tijd het programma ChronosXP. Het is een opensource projectje dat de planeeturen en maanstanden weergeeft. Je kunt je eigen lokatie in lengte -en breedtegraad invoeren zodat je over de juiste tijden van de maanstanden beschikt. Uitleg over de hoe planeeturen worden berekend vindt je middels de link van het programma of rechtstreeks op deze pagina.
Het programma is te downloaden op http://chronosxp.sourceforge.net
  vrijdag 16 september 2005 @ 02:43:44 #21
52349 purplerose
Footsteps lead me to Eddie O+
pi_30625180
Wow, koel dit Mirage!!
Uit een goeie worst hoort sap te komen! :7
Best place for a woman? Face down, ass up
In perfect love and perfect trust. An'ye harm none do what ye will
I Lipsmackers ftw baby! Yeahhh!
pi_30631651
update komt eraan hoor!
Heb het papier thuis laten liggen.

Leuk dat jullie het leuk vinden.
Eventuele door jullie gemaakte foto's van zon/maan/sterren zijn hier welkom ! (hint hint)
Ik denk dat het een leuke interactieve aanvulling is
Sir Winston Churchill
pi_30655531
Nog 1 dag, 14 uren en 4 minuten en dan is het volle maan

De maan stond er vanavond weer zeer mooi bij, moest ik even melden. Er hing weer een mooie aura omheen, was alleen een beetje koud..rill.

en voel mezelf goed, lekker slapen gaat met het maanlichtschijnsel door mijn raam
pi_30674751
Wie merkt er trouwens dat het volle maan is. Ik weet niet of het zo'n typisch collectief herfst / hormonaal gedoe is, maar ik merk gewoon dat mensen directer en intenser met elkaar omgaan.

Het meisje van de kassa bij de albert heijn bijvoorbeeld, ging uitgebreid met de vrouw voor mij praten over dat ze het zo vreemd vond dat er weer veel Japanners in de winkel komen. Ze vond dat moeilijk ofzoiets, weet ik veel, maar ze vond het kennelijk belangrijk om die informatie met de vrouw voor mij te delen.

Zulke dingen zeg maar..
Verdonk: we moet weer lachen om ons loonstrookje :')
Verdonk: niet links, ik ben niet rechts, maar recht door zee
journalist: niet scheel?
pi_30697093
Toen er nog geen kalenders waren
had elke volle Maan z'n eigen naam...

Jan - the Wolf Moon,
Feb - the Snow Moon,
Mar - the Worm Moon,
Apr - the Pink Moon,
May - the Flower Moon,
Jun - the Strawberry Moon,
Jul - the Buck Moon,
Aug - Sturgeon Moon,
Sep - Harvest Moon,
Oct - the Hunter's Moon,
Nov - the Beaver Moon,
Dec - the Cold Moon.
quote:
Op vrijdag 16 september 2005 12:18 schreef Mirage het volgende:
update komt eraan hoor!
Heb het papier thuis laten liggen.

Leuk dat jullie het leuk vinden.
Eventuele door jullie gemaakte foto's van zon/maan/sterren zijn hier welkom ! (hint hint)
Ik denk dat het een leuke interactieve aanvulling is
Foto's van de Maan vindt je al in het Plaats hier je maan foto's Topic...

Maar omdat je het zo vrindelijk vraagt

Nog een jonge Maan (dacht iets van 72 uur)

Hoog het zevengesternte... rechts ervan Mars.. en iets lager links sterrebeeld Stier (Taurus)...

De Gote Beer (Ursa Major)

En de Grote Beer gehuld in Poollicht (30 Oktober 2003)

[ Bericht 8% gewijzigd door -CRASH- op 18-09-2005 15:41:16 ]
<a href="http://www.vwkweb.nl/" rel="nofollow" target="_blank">[b]Vereniging voor weerkunde en klimatologie[/b]</a>
<a href="http://www.estofex.org/" rel="nofollow" target="_blank">[b]ESTOFEX[/b]</a>
pi_30697298
Zon

datum op onder
18 7.19 19.48
19 7.21 19.45
20 7.23 19.43
21 7.24 19.41
22 7.26 19.38

Maan
datum op onder
18 20.03 7.32
19 20.15 9.01
20 20.29 10.28
21 20.45 11.55
22 21.06 13.20

Zelf wierook passend bij volle maan maken, bv voor een vollemaanritueel

2 delen sandelhout
2 delen mirre
2 delen leker ruikende witter rozeknoppen
2 delen jasmijn
Maal alles fijn met een vijzel, meng het goed en je kan het branden bij bijvoorbeeld volle maan
Sir Winston Churchill
pi_30697429
ik moest even alle andere 'sterren' van mn scherm halen (lees: stof), maar je kunt m wel goed herkennen

mooi
Doei.
pi_30697448
Volle maan vanavond!
(nou ja, eigenlijk afgelopen nacht )

wat wassie mooi he vanacht?
Doei.
pi_30698046
quote:
Op zondag 18 september 2005 15:34 schreef Mirage het volgende:
Zon

datum op onder
18 7.19 19.48
19 7.21 19.45
20 7.23 19.43
21 7.24 19.41
22 7.26 19.38

Maan
datum op onder
18 20.03 7.32
19 20.15 9.01
20 20.29 10.28
21 20.45 11.55
22 21.06 13.20
Maanfases t/m 2010 en in 2007 is heeft Mei weer 2 x een volle Maan 2/31

[ Bericht 2% gewijzigd door -CRASH- op 18-09-2005 16:13:16 ]
pi_30698212
quote:
De zon draait volgens de huidige wetenschap nergens om heen
In 26.000 jaar draait de zon om de kern van ons melkwegstelsel. En dat beweegt weer in de lokale groep van melkwegstelsels. En de lokale groep beweegt weer in de richting van een cluster van sterrenstelsels
Are you nuts??
pi_30717966
quote:
Op zondag 18 september 2005 16:05 schreef whosvegas het volgende:

[..]

In 26.000 jaar draait de zon om de kern van ons melkwegstelsel. En dat beweegt weer in de lokale groep van melkwegstelsels. En de lokale groep beweegt weer in de richting van een cluster van sterrenstelsels
Zonder helemaal off-topic te willen gaan.
De Maya's voorspellen dat in 2012 een nieuwe periode van 26.000 jaar begint. bv bron
Zij kennen al heel lang de omloopstijd van de zon om het centrum van ons melkwegstelstelsel. Heel knap.
  maandag 19 september 2005 @ 11:11:47 #32
130154 BarraCupraCuda
yeah im talking to you!
pi_30721034
quote:
Op maandag 19 september 2005 08:02 schreef Yosomite het volgende:

[..]

Zonder helemaal off-topic te willen gaan.
De Maya's voorspellen dat in 2012 een nieuwe periode van 26.000 jaar begint. bv bron
Zij kennen al heel lang de omloopstijd van de zon om het centrum van ons melkwegstelstelsel. Heel knap.
wow dat is idd erg knap... vraag me af hoe ze dat berekend hebben....
verder vind ik dit een uitermate cool topic! @ Mirage
Death is lighter than a feather, duty heavier than a mountain.
The only easy day is yesterday
stay frosty
pi_30721152
Meer info over het bewegen van de zon e.a.

Sun Has Binary Partner, May Affect The Earth

http://www.spacedaily.com/news/extrasolar-05zt.html
I understand how you feel. You see, it's all very clear to me now. The whole thing. It's wonderful.
pi_30724275
quote:
Op zondag 11 september 2005 17:38 schreef Mirage het volgende:

...... mooie foto's van de maan die je graag met ons wilt delen.... zijn welkom !
Mijn buurman, boer Bart, belde mij.
HIj was net bezig de oogst aan het binnen halen en een prachtige oogst-maan hielp hem daarbij.
"Jij weet toch zoveel van sterren en zo, Yosomite", zei hij. Hoe komt zij daar dan?
"Oh, dat is Mirage", zei ik, "die houdt een oogje in het zeil."

(18 sept 2005, geen mannetje in de maan, maar een mirage in de maan)

De volle maan die het dichtst voor het begin van de herfst is, wordt de oogst maan (harvest moon) genoemd.
De reden is voor de hand liggend en al vele generaties wordt deze volle maaan zo genoemd.
De volle maan helpt de boeren om ’s nachts door te kunnen werken om de oogst voor het begin van de herfst binnen te kunnen halen.

D'r is iets heel leuks aan de hand met deze maan.
Ik wil jullie het niet onthouden, ondanks dat het neigt naar WFL.

Hieronder staat een grafiekje met het tijdsverschil van de opkomsttijd van de maan van twee opeenvolgende dagen voor het jaar 2005 voor Utrecht.
De punten geven de datum van de volle maan aan (horizontaal) en het tijdsverschil dat de maan opkomt tussen twee opeenvolgende dagen (verticaal).
vb De volle maan van 18 sept 2005 (oogst maan).
Opkomst op 18 sept 20:03
Opkomst op 19 sept 20:15
Verschil 12 minuten.

Op verschillende dagen achter elkaar komt de maan op, zo rond acht uur 's avonds.
De boeren kunnen dan lang doorwerken met maanlicht (als de wolkenbrij het licht niet tegenhoudt) om de oogst binnen te halen.

Dit minumum in september heeft te maken met de kleine hoek die de ecliptica (de schijnbare baan van de zon) maakt met de oostelijke horizon.
  dinsdag 20 september 2005 @ 13:00:14 #35
130154 BarraCupraCuda
yeah im talking to you!
pi_30754975
ja ik werd er gister nacht zelfs wakker van... zo fel scheen de maan in mijn gezicht.... maar hij stond te ver weg om mooie fotos te maken
stay frosty
pi_30909702
quote:
Op zondag 18 september 2005 15:27 schreef -CRASH- het volgende:
Toen er nog geen kalenders waren
had elke volle Maan z'n eigen naam...

Jan - the Wolf Moon,
Feb - the Snow Moon,
Mar - the Worm Moon,
Apr - the Pink Moon,
May - the Flower Moon,
Jun - the Strawberry Moon,
Jul - the Buck Moon,
Aug - Sturgeon Moon,
Sep - Harvest Moon,
Oct - the Hunter's Moon,
Nov - the Beaver Moon,
Dec - the Cold Moon.
[..]

Foto's van de Maan vindt je al in het Plaats hier je maan foto's Topic...

Maar omdat je het zo vrindelijk vraagt

Nog een jonge Maan (dacht iets van 72 uur)
[afbeelding]

Hoog het zevengesternte... rechts ervan Mars.. en iets lager links sterrebeeld Stier (Taurus)...
[afbeelding]

De Gote Beer (Ursa Major)
[afbeelding]

En de Grote Beer gehuld in Poollicht (30 Oktober 2003)
[afbeelding]
Leuk -CRASH- !
Leuke aanvulling, mooie foto's !
Sir Winston Churchill
pi_30909879
Zon

Datum - op - onder
25-9-05 07.31 19.31
26-9-05 07.33 19.29
27-9-05 07:34 19:27
28-9-05 07:36 19:24
29-9-05 07:38 19:22
30-9-05 07.39 1920

Maan

Datum - op - onder
25-9-05 23.12 16.47
26-9-05 ------ 17.28
27-9-05 0.17 17.56
28-9-05 1.30 18.17
29-9-05 2.44 18.32
30-9-05 3.58 18.43

25 september laatste kwartier

Nieuwe maan 3 oktober
Eerste kwartier 10 oktober
Volle maan 17 oktober
Laatste kwartier 25 oktober

3 oktober, nieuwe maan, kunnen we een gedeeltelijke zonsverduistering waarnemen.
De maan zal voor de zon langs gaan.
Even na 11.00 uur zal de verduistering op zijn max zijn en zullen ook wij in Nederland hem kunnen waarnemen. ( ongeveer 60 procent van de zon zal afgedekt zijn)

Vergeet niet dat het veiliger is om met behulp van een bril te kijken !

Sir Winston Churchill
pi_30955931
Download:
www.skymap.com

En je hebt dit hele topic niet meer nodig
Are you nuts??
pi_30956072
quote:
3 oktober, nieuwe maan, kunnen we een gedeeltelijke zonsverduistering waarnemen.
De maan zal voor de zon langs gaan.
Even na 11.00 uur zal de verduistering op zijn max zijn en zullen ook wij in Nederland hem kunnen waarnemen. ( ongeveer 60 procent van de zon zal afgedekt zijn)

Ik ga zeker kijken!
Alvast in de stemming komen voor de totale zonsverduistering die ik in Turkije ga zien
quote:
Wel een speciaal eclips brilletje!! Een zonnebril is beslist onvoldoende en kan je ogen beschadigen!
Are you nuts??
  maandag 26 september 2005 @ 22:27:39 #40
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_30956356
De maan was gewoonweg prachtig met mabon hier!
pi_30956778

Gebruik liever een eclips bril of Astrosolar folie

[ Bericht 26% gewijzigd door -CRASH- op 26-09-2005 22:49:03 ]
  maandag 26 september 2005 @ 22:43:26 #42
11803 Vivi
Computer off. Life on.
pi_30956857
TVP
Ik adem in en kalmeer. Ik adem uit en glimlach.
  dinsdag 27 september 2005 @ 09:09:26 #43
130154 BarraCupraCuda
yeah im talking to you!
pi_30964307
quote:
Op maandag 26 september 2005 22:40 schreef -CRASH- het volgende:

ik gebruik gewoon me digicam
stay frosty
pi_30971253
quote:
Op dinsdag 27 september 2005 09:09 schreef BarraCupraCuda het volgende:

[..]

ik gebruik gewoon me digicam
Zonder iets voor de cam te plaatsen
pi_30984375
quote:
Op maandag 26 september 2005 22:40 schreef -CRASH- het volgende:

duh ! Dat is de bedoeling natuurlijk
maar idd, bril was wel wat lui omschreven
Sir Winston Churchill
  dinsdag 27 september 2005 @ 22:51:27 #46
130154 BarraCupraCuda
yeah im talking to you!
pi_30984713
quote:
Op dinsdag 27 september 2005 13:52 schreef -CRASH- het volgende:

[..]

Zonder iets voor de cam te plaatsen
ja..denk niet dat me TFTschermpje zo helder word dat het slecht is voor me ogen..
stay frosty
pi_30996928
quote:
Op dinsdag 27 september 2005 22:51 schreef BarraCupraCuda het volgende:

[..]

ja..denk niet dat me TFTschermpje zo helder word dat het slecht is voor me ogen..
Ookal is de zon 60% bedekt, is het nog veel te fel om zonder iets ervoor
te fotograferen.
  woensdag 28 september 2005 @ 13:09:00 #48
130154 BarraCupraCuda
yeah im talking to you!
pi_30997013
owww de zon ... jah ik dacht dat we het over de maan hadden...dacht al paranoia people hierzo.

nee de zon moet je idd wel zon solarding hebben
stay frosty
pi_31018381
Bij www.dekoepel.nl kun je eclipsbrillen en solarfolie bestellen
Are you nuts??
  donderdag 29 september 2005 @ 08:59:26 #50
130154 BarraCupraCuda
yeah im talking to you!
pi_31018623
quote:
Op donderdag 29 september 2005 08:39 schreef whosvegas het volgende:
Bij www.dekoepel.nl kun je eclipsbrillen en solarfolie bestellen
ow cool... ff kijken misschien dat ik dan a.s. maandag nog leuke kiekjes kan maken
stay frosty
pi_31072912
Klikbaar... Laat het traject zien van de verduistering.

Als je het mist...... niet erg
Volgend jaar weer een kans (29 Maart)
Maar dan is de zon maar voor 40% bedekt.
pi_31158763
Ik heb de gedeeltelijke zonsverduistering gezien vanmorgen! Het was echt geweldig om te zien . Het geeft zo'n mooi perspectief van twee van onze belangrijkste hemellichamen: de zon en de maan.

Helaas had ik geen eclipsbrilletje, maar een zonnebril en een filter van 8 fotonegatieven over elkaar heen (zie je echt niks doorheen behalve de zon) en klaar was Gearts .
pi_31191160
Ik liep de hond uit te laten buiten maar ik heb niet echt veel gemerkt. Ik dacht er ook pas later op de dag aan gister...
pi_31518053
De maan en ook mede dit topic verdient wel even een kickje.
Want wat is hij (of zij ) weer mooi ..

En misschien brengt het mensen op het idee om mooie foto's te maken (mijn camera sucks helaas) en/of er naar te gaan kijken en/of whatever, vollemaanseks ofzo .

* zwijmel de pijmel, bergkristal voor raam ligt
pi_31518148
quote:
Op maandag 17 oktober 2005 21:43 schreef sweetgirly het volgende:
En misschien brengt het mensen op het idee om mooie foto's te maken
Ik was wel van plan het zo te gaan proberen
stupidity has become as common as common sense was before
pi_31519284
quote:
Op maandag 17 oktober 2005 21:46 schreef marcb1974 het volgende:

Ik was wel van plan het zo te gaan proberen
Cool!
Ik zou zeggen, geniet maar heel erg van die maan en snuif die zuivere, heerlijke, heldere lucht (ook) maar diep in. Zalig!
pi_31519375
quote:
Op maandag 17 oktober 2005 22:23 schreef sweetgirly het volgende:

[..]

Cool!
Ik zou zeggen, geniet maar heel erg van die maan en snuif die zuivere, heerlijke, heldere lucht (ook) maar diep in. Zalig!
Helaas wil mijn lens er nog niet echt aan, toch snel die andere maar eens regelen
stupidity has become as common as common sense was before
pi_31523234
quote:
Op maandag 17 oktober 2005 21:43 schreef sweetgirly het volgende:
De maan en ook mede dit topic verdient wel even een kickje.
Want wat is hij (of zij ) weer mooi ..
De Maan wordt ook wel "konigin der nacht" genoemd..
dus is het een "zij"
pi_31546560
quote:
Op dinsdag 18 oktober 2005 00:56 schreef -CRASH- het volgende:

[..]

De Maan wordt ook wel "konigin der nacht" genoemd..
dus is het een "zij"
Nederlands: de maan (v) / de zon (v)
Germaanse talen, bv: der Mond (m) / die Sonne (v)
Romaanse talen, bv: la lune (v) / le soleil (m)

In het Nederlands is het meest gebruikte geslacht van zowel maan als zon vrouwelijk.
Op zich heel vreemd, want in de meeste culturen worden ze als een man-vrouw paar gezien.

Ook frappant dat in Germaanse talen en Romaanse talen het geslacht andersom is.
Een reden daarvoor weet ik niet.
  dinsdag 8 november 2005 @ 22:08:24 #60
97065 la-nina
Ladidaninananaaa
pi_32100739

Het is (bijna) wassende maan .
De eerstvolgende volle maan is over 7 dagen, 18 uren en 29 minuten.

Over 'n half uurtje is ze (!) weer onder

november

nieuwe maan : 2 november
eerste kwartier : 9 november
volle maan : 16 november
laatste kwartier : 23 nov

[ Bericht 8% gewijzigd door la-nina op 08-11-2005 22:16:04 ]
| | @ | Overal zanikt bagger...
pi_32101048
Mijn weerstation berekent bij mij automatisch de stand van de maan enzo, het klopt ook.

Het gaat hier om de metingen in de plaats Beneden-Leeuwen, dat ligt dichtbij Tiel en 20 km van Nijmegen af.

De informatie:

[ Bericht 17% gewijzigd door Xalopalyps op 08-11-2005 22:23:54 ]
pi_32109237
Jaaaa !
Goed zo

Bij mij is het erbij in geschoten sinds ik problemen heb gehad mijn mijn verbinding en later wat ongemakken in de privésfeer.
Ik dacht er altijd aan als ik buiten was ofzo

Sir Winston Churchill
  woensdag 9 november 2005 @ 09:34:51 #63
130154 BarraCupraCuda
yeah im talking to you!
pi_32109334
Barra gaat vanaaf fotootjes maken van de maan en ff posten
stay frosty
  woensdag 9 november 2005 @ 10:42:09 #64
97065 la-nina
Ladidaninananaaa
pi_32110711
quote:
Op woensdag 9 november 2005 09:34 schreef BarraCupraCuda het volgende:
Barra gaat vanaaf fotootjes maken van de maan en ff posten
Nina gaat ook d'r best doen .

De Zon kwam vandaag op om : 07.49u.
Op het hoogste punt om : 12.23u.
Onder om : 16.57u.

De Maan komt op om : 14.50u.
Op het hoogste punt : 19.24u.
Onder om : -- --

Waarom gaat de maan niet onder vandaag?
pi_32111313
quote:
Op woensdag 9 november 2005 10:42 schreef la-nina het volgende:

[..]

Hij / zij heeft geen zin.

Lekker lang opblijven en pas om 11 over twaalf op donderochtend ondergaan.
pi_32111468
quote:
Op woensdag 9 november 2005 11:02 schreef Yosomite het volgende:

[..]

Hij / zij heeft geen zin.

Lekker lang opblijven en pas om 11 over twaalf op donderochtend ondergaan.
Op dat soort dagen zegt mijn zoontje altijd heel "geborgen":
"Kijk mam, de zon èn de maan brengen mij vandaag naar school".
Sir Winston Churchill
  woensdag 9 november 2005 @ 11:12:13 #67
130154 BarraCupraCuda
yeah im talking to you!
pi_32111598
quote:
Op woensdag 9 november 2005 11:07 schreef Mirage het volgende:

[..]

Op dat soort dagen zegt mijn zoontje altijd heel "geborgen":
"Kijk mam, de zon èn de maan brengen mij vandaag naar school".
je snapt het niet mir... hij vind je gewoon de liefste vrouw van de wereld en noemt je de zon en de maan enzo lijkt me niet dat de zon en de maan hem vervoeren
stay frosty
  woensdag 9 november 2005 @ 13:38:35 #68
84252 Verdwaalde_99
Definitief uitgelogged.
pi_32115976
Ik fotografeer niet super vaak maar had eergisteren een foto gemaakt van de maan rond 18:00, er hing een mooie paarse wolkendek bij maar dat is niet goed te zien op de foto jammer genoeg, fototoestel is ook niet een spiegel-reflex-camera

Toch wilde ik de foto laten zien
pi_32125931
mooie foto dromenvanger!
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
  woensdag 9 november 2005 @ 19:58:43 #70
84252 Verdwaalde_99
Definitief uitgelogged.
pi_32126400
Thanks

Toch is de foto scheef genomen een beetje. Ik zie onderaan een scheve lijn lopen. De foto is niet rechtlijnig en dat is wel belangrijk bij het fotograferen van het universum en de maan

Maar ik vind de foto ook wel wat hebben, maar niet dat ik zeg. Dit is het. Die wolken waren toen echt helemaal paars te noemen en ook pastte niet alles erop omdat er weer huizen voor stonden. Dus de huizen namen het beeld weg dat ik wilde maken De top van de huizen dus, er stond nog een mast waar ik tussen moest fotograferen, anders had ik helemaal uitgezoomd misschien?
pi_32126631
quote:
Op woensdag 9 november 2005 10:42 schreef la-nina het volgende:

[..]

Nina gaat ook d'r best doen .

De Zon kwam vandaag op om : 07.49u.
Op het hoogste punt om : 12.23u.
Onder om : 16.57u.

Ik denk, dat de maan pas na 0:00 uur onder gaat en dus gaat de maan vandaag niet meer onder.
Are you nuts??
  donderdag 10 november 2005 @ 20:21:44 #72
130154 BarraCupraCuda
yeah im talking to you!
pi_32158002
ff wat zitten kloten met sluitertijden van me camera
en de laatste was een plaatje van het noorderlicht icm een wolk van de zomer

http://members.lycos.nl/barra4you/maan1.JPG
http://members.lycos.nl/barra4you/maan2.JPG
http://members.lycos.nl/barra4you/maan3.JPG
http://members.lycos.nl/barra4you/noorderlicht.JPG
stay frosty
pi_32325223
16-11-2005

Het is weer volle maan.
Op om 16:31
Onder 08:47
En zijn hoogste punt bereikt hij om 00:17 (De Bilt)

Maan 16-11-2005 (herkenbaar )
pi_32325435
Ik wil even niets meer over maanstanden horen, hoop dat ik vannacht wel kan slapen, maar de afgelopen 2 nachten heb ik in totaal misschien 2 uurtjes slaap gepakt, net als tijdens de vorige volle maan en die daarvoor, is lang geleden dat ik er zo'n last van heb gehad, vraag me af waar dat van komt(volgens mijn zoontje komt het van zijn toverdrankje die me een weerwolf maakt ).
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_32326525
quote:
Op woensdag 16 november 2005 20:59 schreef erodome het volgende:
Ik wil even niets meer over maanstanden horen, hoop dat ik vannacht wel kan slapen, maar de afgelopen 2 nachten heb ik in totaal misschien 2 uurtjes slaap gepakt, net als tijdens de vorige volle maan en die daarvoor, is lang geleden dat ik er zo'n last van heb gehad, vraag me af waar dat van komt(volgens mijn zoontje komt het van zijn toverdrankje die me een weerwolf maakt ).
Ik heb je hier wel 's nachts op het forum gezien. Maar ik vond je er nooit zo lelijk uitzien dat ik je voor een weerwolf aanzag , integendeel !
Maar jij behoort tot degenen die veel last hebben van de verschillende maanstanden?
pi_32327969
quote:
Misschien komt het omdat het dan s'nachts niet echt donker is
Are you nuts??
pi_32328029
quote:
Op donderdag 10 november 2005 20:21 schreef BarraCupraCuda het volgende:
ff wat zitten kloten met sluitertijden van me camera
en de laatste was een plaatje van het noorderlicht icm een wolk van de zomer

http://members.lycos.nl/barra4you/noorderlicht.JPG
Noorderlicht ... waar en wanneer (v.d zomer) Ik zie alleen een waas van wolken.
  donderdag 17 november 2005 @ 01:37:31 #78
97065 la-nina
Ladidaninananaaa
pi_32333480
quote:
Ik wil even niets meer over maanstanden horen, hoop dat ik vannacht wel kan slapen..
Ik hoop dat jij wel slaapt nu .

Ik moet ècht slapen vannacht gvd en het lukt me niet.... Klaarwakker

Ik ben naar buiten geweest :

pi_32335080
Weest blijde, oh luna-tics.
Over een paar minuten gaat de maan onder.
En dan is het weer een maand wachten op de volgende volle maan.

Maar de foto van een stralende maan: prachtig toch.
pi_32335633
quote:
Op donderdag 17 november 2005 01:37 schreef la-nina het volgende:

[..]

Ik hoop dat jij wel slaapt nu .

Ik moet ècht slapen vannacht gvd en het lukt me niet.... Klaarwakker

Ik ben naar buiten geweest :

[[url=http://photobucket.com/albums/b333/ninanine/th_maan.jpg]afbeelding][/url]

Ik ben blijkbaar niet de enige die enorm slecht slaapt als de maan fel schijnt
Heb geen oog dichtgedaan vanacht
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
  donderdag 17 november 2005 @ 10:08:15 #81
130154 BarraCupraCuda
yeah im talking to you!
pi_32336376
quote:
Op donderdag 17 november 2005 09:27 schreef Metro2005 het volgende:

[..]

same here... maar denk niet echt dat het door het fel schijnen van de maan komt.. ik kan ook perfect slapen als de zon schijnt... WEIRD

@ Ero .... je roept wel even wanneer je overmatig borst/rug haar krijgt he
stay frosty
  donderdag 17 november 2005 @ 11:38:57 #82
97065 la-nina
Ladidaninananaaa
pi_32338517
quote:
Op donderdag 17 november 2005 09:27 schreef Metro2005 het volgende:

Ik ging om 04.00u slapen ofzo

Het was wel zo lekker stil vannacht, heb er eigenlijk wel van genoten.
  donderdag 17 november 2005 @ 11:47:39 #83
84252 Verdwaalde_99
Definitief uitgelogged.
pi_32338764
Ik ben bestand tegen de maan volgens mij Ik heb er weinig last van gehad. Gisteren wel een mooie maan gezien aan de hemel maar ik heb geslapen als een blok als het ware

Mooie foto La-nina
  donderdag 17 november 2005 @ 12:11:34 #84
97065 la-nina
Ladidaninananaaa
pi_32339330
quote:
Op donderdag 17 november 2005 11:47 schreef Dromenvanger het volgende:
Ik ben bestand tegen de maan volgens mij Ik heb er weinig last van gehad. Gisteren wel een mooie maan gezien aan de hemel maar ik heb geslapen als een blok als het ware

Mooie foto La-nina
Dank u .

misschien ook wel leuk:

20 november 2005 :
De afnemende maan staat vrijwel op één lijn met de sterren Castor en Pollux in de Tweelingen.
Kijk vanaf 21.00 uur in het oostnoordoosten.

21 november 2005 :
Vannacht staat de maan dicht bij de planeet Saturnus. Bekijk het duo vanaf 23.00 uur,
wanneer ze net zijn opgekomen in het oostnoordoosten.

23 november 2005 :
Laatste Kwartier (23.11 uur).

24 november 2005 :
Voor het aanbreken van de ochtendschemering, rond 06.30 uur, zie je hoog in het zuiden de ster
Regulus in het sterrenbeeld Leeuw, precies rechts van de halfverlichte maan.

28 november 2005 :
’s Morgens vroeg is er een nauwe samenstand te zien van de smalle maansikkel en de ster Spica
in het sterrenbeeld Maagd. Kijk rond 06.30 uur in het zuidoosten.
Linksonder het tweetal staat de heldere planeet Jupiter.

29 november 2005
De maansikkel staat vanmorgen rechtsonder de heldere planeet Jupiter, laag in het zuidoosten.
Kijk tussen 06.30 en 07.00 uur.
  donderdag 17 november 2005 @ 13:22:34 #85
84252 Verdwaalde_99
Definitief uitgelogged.
pi_32341303
Is dat allemaal met het blote oog waar te nemen of heb je dan een telescoop nodig?
pi_32341319
quote:
Op woensdag 16 november 2005 22:18 schreef whosvegas het volgende:

[..]

Misschien komt het omdat het dan s'nachts niet echt donker is
Nee, want ik slaap overdag wat bij, dan is het pas echt licht...

Maar ja ik ben dus 1 van degene die slecht slaapt met zo'n maan(yosemite), geen idee waarom dat zo is, ik hoop maar dat dat toverdrankje van mijn zoontje het niet was, weerwolf zijn lijkt me maar niets
Nou ja, dat brengt weer een hoop humor met zich mee zoals wanneer hij wat aan zijn papa wil vertellen wat ik niet mag horen, papa mee naar buiten, anders hoort mama het met haar weerwolforen
Ja, het zijn spannende tijden in huize erodome

Vannacht wel wat geslapen, meer als de afgelopen 2 dagen, dus mag niet klagen, maar moest geloof ik wat dromen inhalen ofzo van de afgelopen dagen, pfffffffffffff....

Vanavond maar vroeg onder de wol kruipen anders gaat het een heel rustig weekend worden
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
  donderdag 17 november 2005 @ 14:04:08 #87
97065 la-nina
Ladidaninananaaa
pi_32342557
quote:
Op donderdag 17 november 2005 13:22 schreef Dromenvanger het volgende:
Is dat allemaal met het blote oog waar te nemen of heb je dan een telescoop nodig?
Nee hoor, kan je zo zien .
Mits de wolken meewerken enzo.
  donderdag 17 november 2005 @ 14:10:41 #88
84252 Verdwaalde_99
Definitief uitgelogged.
pi_32342737
quote:
Op donderdag 17 november 2005 14:04 schreef la-nina het volgende:

[..]

Nee hoor, kan je zo zien .
Mits de wolken meewerken enzo.
Toch eens gaan kijken als ik op tijd eraan denk en op tijd op ben

Telescoop heb ik dus niet. Wil ik wel ooit aanschaffen. Het liefst een hele goede, had een gezien bij een opticiën in de etalage. Een reus van een ding, prijs viel behoorlijk mee. En dan aansluiten op een digitale camera en online zetten die foto's
pi_32342895
quote:
Op donderdag 17 november 2005 13:22 schreef Dromenvanger het volgende:
Met het blote oog kun je "tot" saturnus waarnemen.. wat de planeten aangaat.
Je kunt het verschil tussen een planeet en ster kunnen onderscheiden als
een schijfje voor een planeet
en een puntje voor een ster.
Vanavond is de overkomst van de spaceshuttle te zien tussen 18:51 en 18:54
op 51 graden hoogte
quote:
Op donderdag 17 november 2005 14:10 schreef Dromenvanger het volgende:

[..]

Toch eens gaan kijken als ik op tijd eraan denk en op tijd op ben

Telescoop heb ik dus niet. Wil ik wel ooit aanschaffen. Het liefst een hele goede, had een gezien bij een opticiën in de etalage. Een reus van een ding, prijs viel behoorlijk mee. En dan aansluiten op een digitale camera en online zetten die foto's

Het hoeft geen " reus " van een telescope te zijn, om mooie foto's te maken.
Denk er wel anders aan dat een grote telescope lomp en lastig kan zijn
als je elke keer dat ding naar buiten moet sleuren.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------

Afgelopen nacht was er een dubbele corona om de Maan te zien.

en een paar dagen geleden een MaanHalo

[ Bericht 24% gewijzigd door -CRASH- op 17-11-2005 14:28:52 ]
  donderdag 17 november 2005 @ 14:33:00 #90
84252 Verdwaalde_99
Definitief uitgelogged.
pi_32343382
Crash Mooie foto's, hele mooie foto's

Inderdaad kan het lastig zijn om steeds van binnen naar buiten te gaan met zo'n telescoop. Maar ik dacht dat je zo'n telescoop buiten kan laten staan of iets dergelijks? En het hoeft niet meteen een grote te zijn. Zolang ik maar direct foto's kan maken ermee.

Wat kost een gemiddelde telescoop eigenlijk? Eentje die goed genoeg is en niet overdreven duur en groot.

Kan het natuurlijk ook gaan opzoeken

Bij die opticien dacht ik dat ze 2700 euro vroegen voor een redelijk grote. Meteen een erg groot bedrag. En eerst maar eens zien of het een hobby kan worden. Het lijkt me wel wat om eens wat verder te kijken dan met het blote oog.
  donderdag 17 november 2005 @ 14:34:25 #91
97065 la-nina
Ladidaninananaaa
pi_32343417
quote:
Op donderdag 17 november 2005 14:33 schreef Dromenvanger het volgende:
Zo! Zeg dat wel... Vooral die laatste wauw
  donderdag 17 november 2005 @ 14:36:06 #92
84252 Verdwaalde_99
Definitief uitgelogged.
pi_32343467
quote:
Op donderdag 17 november 2005 14:34 schreef la-nina het volgende:

[..]

Zo! Zeg dat wel... Vooral die laatste wauw
Die laatste is zuiver. Vooral die licht-bundel is super mooi erop gekregen Lijkt net op lichttherapie zo hoe die maan erop staat. Ik hoef niet eens zon te hebben, kan via de monitor maanlicht tot me nemen zo

En natuurlijk mars erbij
  donderdag 17 november 2005 @ 14:42:29 #93
97065 la-nina
Ladidaninananaaa
pi_32343685
Oh ... die wolkenfoto's 2005 , in z'n signature.

Prachtig Crash, heel mooi
  donderdag 17 november 2005 @ 14:45:38 #94
84252 Verdwaalde_99
Definitief uitgelogged.
pi_32343775
Ik was ook al aan het kijken

Super foto's!!!!! Dan is mijn dag weer een beetje beter, mooie foto's van natuurverschijningen

Die ene eerste foto
pi_32343849
quote:
Op donderdag 17 november 2005 14:33 schreef Dromenvanger het volgende:

Inderdaad kan het lastig zijn om steeds van binnen naar buiten te gaan met zo'n telescoop. Maar ik dacht dat je zo'n telescoop buiten kan laten staan of iets dergelijks? En het hoeft niet meteen een grote te zijn. Zolang ik maar direct foto's kan maken ermee.

Wat kost een gemiddelde telescoop eigenlijk? Eentje die goed genoeg is en niet overdreven duur en groot.

Kan het natuurlijk ook gaan opzoeken

Bij die opticien dacht ik dat ze 2700 euro vroegen voor een redelijk grote. Meteen een erg groot bedrag. En eerst maar eens zien of het een hobby kan worden. Het lijkt me wel wat om eens wat verder te kijken dan met het blote oog.
Wat wil je .... Meade, Bresser... of gewoon een merkloos type

Hier staan wat prijslijsten op (links boven "download prijslijsten")
Een mooie is de ETX-90
pi_32343948
quote:
Op donderdag 17 november 2005 14:45 schreef Dromenvanger het volgende:
Ik was ook al aan het kijken

Super foto's!!!!! Dan is mijn dag weer een beetje beter, mooie foto's van natuurverschijningen

Die ene eerste foto
quote:
Op donderdag 17 november 2005 14:42 schreef la-nina het volgende:
Oh ... die wolkenfoto's 2005 , in z'n signature.

Prachtig Crash, heel mooi
pi_32343987
Ik heb gisteravond ook nog snel paar foto's van de maan genomen ... kzal ze vanavond proberen online te zetten ...
I understand how you feel. You see, it's all very clear to me now. The whole thing. It's wonderful.
  donderdag 17 november 2005 @ 14:56:45 #98
84252 Verdwaalde_99
Definitief uitgelogged.
pi_32344116
quote:
Op donderdag 17 november 2005 14:47 schreef -CRASH- het volgende:

[..]

Wat wil je .... Meade, Bresser... of gewoon een merkloos type

Hier staan wat prijslijsten op (links boven "download prijslijsten")
Een mooie is de ETX-90
Thanks for the info

Ik zat ff op die site van bresser te kijken, mooie introductie zeg. Als je echt zo ver kunt kijken in het heelal dan is dat echt super!!!! Kan geen film tegenop als je het echt ziet vanuit je eigen oogpunt.

Maar het is weer iets voor de toekomst, ik heb dan wel een reden om geld weg te zetten. Ik wil dan een met merk als het ff kan. Puur uit bijgeloof en omdat ik denk dat een merk kwalitatief beter is. Ik bedoel ook duurzamer.

Maar goed, dit gaat straks nog alleen over telescopen. Misschien staat in fotografie ook een topic erover? Had al een mooie op het oog op die site die je had doorgegeven

Tis toch ontopic want foto's maken van maanstanden heeft met het topic te maken. Ben soms panisch om offtopic te gaan
pi_32344239
Bresser zou ik niet nemen
Vroeger hadden ze een slechte naam. Hoe het nu is weet ik niet. Meade heeft goede telescopen, ik het zelf de ETX90EC en ben er tevreden over.
Are you nuts??
pi_32344311
quote:
Op donderdag 17 november 2005 14:56 schreef Dromenvanger het volgende:

[..]

Thanks for the info

Tis toch ontopic want foto's maken van maanstanden heeft met het topic te maken. Ben soms panisch om offtopic te gaan
Ga maar naar Bresser Primax II topic
als je nog wat over telescopen wilt praten
  donderdag 17 november 2005 @ 15:16:25 #101
84252 Verdwaalde_99
Definitief uitgelogged.
pi_32344697
quote:
Op donderdag 17 november 2005 15:03 schreef -CRASH- het volgende:

[..]

Ga maar naar Bresser Primax II topic
als je nog wat over telescopen wilt praten
Mooie tele-lens Het is toch een tele-lens. Ik ga eens wat vaker in fotografie kijken, ik kom daar veel te weinig.

Ik heb ook nog ergens foto's van de maan staan, gemaakt met een kodak easyshare nog wat. Maar die camera voldoet niet aan mijn eisen. Hoewel ik niet alle functies heb uitgeprobeerd. Vooral de handmatige functies moet ik eens gaan onderzoeken. Dat ding ligt vaker in de kast dan wat anders.

Maar goed. Vanavond is het ook nog een beetje volle maan of niet? Kijken wanneer de maan weer splinterdun is.
pi_32389919
Afgelopen avond was ik gewoon ff een foto aan het
maken. Na het uitvergroten, zag ik dat heel dicht bij Venus
nog iets stond. Eerst dacht ik dat het kwam omdat ik de foto
uit vrije hand genomen was. Maar het blijkt een ster te zijn..
Namelijk NUNKI :
5X groter dan de Zon en 3300 lichtsterker
en staat 224 lichtjaar hier vandaan.
pi_32390065
Mooie foto.
Maar als je hieruit zou concluderen dat Venus een maan heeft......
pi_32390328
quote:
Op zaterdag 19 november 2005 01:12 schreef Yosomite het volgende:
Mooie foto.
Maar als je hieruit zou concluderen dat Venus een maan heeft......
Zou je wel kunnen zeggen ja... Maar helaas
  zaterdag 19 november 2005 @ 09:32:34 #105
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_32392773
Mooie foto zeg, heel apart.
pi_32392829
Mooie foto
  zaterdag 19 november 2005 @ 22:25:08 #107
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_32411262

Ook maar even een fotootje, op naar de nieuwe maan
pi_32444145
Afnemende maan

Zucht.
Tijd voor bezinning/loslaten etc. Dat kan je wel zeggen, besef ik nu.
Begon met opruimen, en hoe meer ik opruimde, hoe wakkerder ik werd.
Wat foto's bekeken, (oude) emails gelezen, een lach en een traan.

Ik ben er stil van.
Wijze woorden soms verkregen uit een naïviteit waar je niet goed van wordt.
Meegaan op de stroom en dan Beseffenis.

Afnemende maan.
Zucht.

Een lach en een traan.
  maandag 21 november 2005 @ 08:35:03 #109
97065 la-nina
Ladidaninananaaa
pi_32445304
21 november 2005 :
Vannacht staat de maan dicht bij de planeet Saturnus. Bekijk het duo vanaf 23.00 uur,
wanneer ze net zijn opgekomen in het oostnoordoosten.

Zou je 't kunnen zien?
pi_32445662

De maan is nog behoorlijk helder.
Of Saturnus goed te zien is?
HIj staat iets onder de maan, zoals op bovenstaand plaatje te zien is.
Maar kom niet in de war met Procyon, de hoofdster van Canis minor (kleine hond), die er vlak naast staat.
  maandag 21 november 2005 @ 23:10:19 #111
97065 la-nina
Ladidaninananaaa
pi_32466532
Fijn, die kaart Yosomite!

En nou weg met die wolken
pi_32471196
Omdat ie zo mooi in beeld stond voor m'n slaapkamerraam.

Orions Belt & Sword

30 sec belicht
quote:
Op maandag 21 november 2005 09:11 schreef Yosomite het volgende:
[afbeelding]

De maan is nog behoorlijk helder.
Of Saturnus goed te zien is?
HIj staat iets onder de maan, zoals op bovenstaand plaatje te zien is.
Maar kom niet in de war met Procyon, de hoofdster van Canis minor (kleine hond), die er vlak naast staat.
Wat klopt er niet aan deze kaart !?!
Ik zie het .... jij ook ???

[ Bericht 69% gewijzigd door -CRASH- op 22-11-2005 03:29:37 ]
pi_32471485
@ la-nina

Asje .... Heb je de komende tijd wat te doen
quote:
Hemelverschijnselen, 21 november 2005 t/m 22 december 2005

Onderstaande hemelverschijnselen zijn met het blote oog zichtbaar.
In samenwerking met Sky & Telescope .

Interactieve Sterrenkaart

20 november 2005 De afnemende maan staat vrijwel op één lijn met de sterren Castor en Pollux in de Tweelingen. Kijk vanaf 21.00 uur in het oostnoordoosten.

21 november 2005 Vannacht staat de maan dicht bij de planeet Saturnus. Bekijk het duo vanaf 23.00 uur, wanneer ze net zijn opgekomen in het oostnoordoosten.

23 november 2005 Laatste Kwartier (23.11 uur).

24 november 2005 Voor het aanbreken van de ochtendschemering, rond 06.30 uur, zie je hoog in het zuiden de ster Regulus in het sterrenbeeld Leeuw, precies rechts van de halfverlichte maan.

28 november 2005 ’s Morgens vroeg is er een nauwe samenstand te zien van de smalle maansikkel en de ster Spica in het sterrenbeeld Maagd. Kijk rond 06.30 uur in het zuidoosten. Linksonder het tweetal staat de heldere planeet Jupiter.

29 november 2005 De maansikkel staat vanmorgen rechtsonder de heldere planeet Jupiter, laag in het zuidoosten. Kijk tussen 06.30 en 07.00 uur.

1 december 2005 Nieuwe Maan (16.01 uur).

4 december 2005 Kort na zonsondergang is laag in het zuidzuidwesten een samenstand te zien van de heldere planeet Venus en de smalle maansikkel, rechtsonder de planeet. Kijk vanaf 17.30 uur; gebruik eventueel een verrekijker om de maan te zien.

8 december 2005 Eerste Kwartier (10.36 uur).

11 december 2005 De maan en de heldere planeet Mars staan rond 21.30 uur dicht bij elkaar aan de hemel, hoog boven de zuidelijke horizon. Op 12 december wordt Mars door de maan bedekt voor waarnemers in het noordoosten van Siberië.

12 december 2005 Mercurius bereikt vandaag rond 14.00 uur zijn grootste schijnbare afstand ten westen van de zon (ca. 21 graden; zie Handboek sterrenkunde, pag. 138). De kleine planeet kan kort voor zonsopkomst, vanaf 07.00 uur, gevonden worden laag boven de zuidoostelijke horizon. Verwar Mercurius niet met Jupiter, die veel helderder is en hoger aan de hemel staat.

13 december 2005 De bijna-Volle Maan beweegt vanavond tussen 20.00 en 21.00 uur vlak onder het Zevengesternte in het sterrenbeeld Stier, hoog aan de zuidoostelijke hemel. Om de sterren van de sterrenhoop te zien, heb je wel een verrekijker nodig.

13 december 2005 Vannacht is het maximum van de Geminiden, een meteorenzwerm met het vluchtpunt in het sterrenbeeld Tweelingen (zie Handboek sterrenkunde, pag. 162). De stofdeeltjes van de Geminiden zijn afkomstig van de planetoïde Phaethon. Helaas is er vrijwel de gehele nacht veel storend maanlicht.

14 december 2005 Vanavond is er een zeer wijde samenstand van de vrijwel volverlichte maan en de ster Aldebaran in het sterrenbeeld Stier. Kijk vanaf 19.00 uur in het oosten.

15 december 2005 Volle Maan (17.15 uur).

18 december 2005 ’s Morgens tussen 06.00 en 07.00 uur staat de maan op één lijn met de sterren Castor en Pollux in de Tweelingen. Linksboven de maan is de heldere planeet Saturnus te zien.

18 december 2005 ’s Avonds is een wijde samenstand te zien van de maan en de planeet Saturnus. Rond 23.00 uur staat de planeet pal onder de maan, in het oosten.

21 december 2005 De kortste dag van het jaar. Om 19.35 uur bereikt de zon de meest zuidelijke stand aan de hemel en begint officieel de winter (zie Handboek sterrenkunde, pag. 130). De zon staat nu boven de Steenbokskeerkring.

21 december 2005 ’s Morgens is een mooie samenstand zichtbaar van de maan en de ster Regulus in de Leeuw. De kleinste afstand wordt rond 03.00 uur bereikt. Om 05.00 uur staan de twee hemellichamen hoog in het zuiden.
  dinsdag 22 november 2005 @ 22:05:17 #114
97065 la-nina
Ladidaninananaaa
pi_32491920
quote:
Op dinsdag 22 november 2005 03:43 schreef -CRASH- het volgende:
@ la-nina

Asje .... Heb je de komende tijd wat te doen
Cooool!

streept alles wat voor 8u 's ochtends plaatsvindt van 't lijstje.
quote:
Orions Belt & Sword
afbeelding
30 sec belicht
Mooie foto ook weer

... en wat klopt er nou niet aan dat kaartje?!
pi_32492307
quote:
Op dinsdag 22 november 2005 22:05 schreef la-nina het volgende:

... en wat klopt er nou niet aan dat kaartje?!
West en oost staan verkeerd (eigenlijk is de hele kaart in spiegelbeeld).
Op dat kaartje gaat Saturnus (en de rest van de sterren) onder...
Terwijl alles (Saturnus, tweelingen) in het echt opkomt aan de oostlijke hemel.
pi_32493166
Kom ik hier binnen. Heb ik geen kans gehad.
(Voortaan sneller zijn.
Maar ik had een vergadering vanavond) bla bla bla enz.

De hemelkaart was voor lokale tijd, 9:10 's ochtends.

Deze is voor 22 nov, om 10:30 's avonds

Ik gebruik http://www.heavens-above.com/ en stel de plaats en tijd in
Als je dit boven je hoofd houdt, heb je wat er zichtbaar is achter de wolken.
pi_33075926
Kijk nu uit je raam of loop naar buiten en je ziet de volle maan!
Fascinerend om te zien...
  woensdag 14 december 2005 @ 17:15:57 #118
97065 la-nina
Ladidaninananaaa
pi_33076025
quote:
Op woensdag 14 december 2005 17:12 schreef ilona-scuderia het volgende:
Kijk nu uit je raam of loop naar buiten en je ziet de volle maan!
Fascinerend om te zien...
Bijna dan

De eerstvolgende volle maan is over 11 uren en 59 minuten. .
pi_33078772
Wat was ie snel weg zeg, ik keek om half 6 uit m'n raam en toen was ie ineens weg
Die volgende volle maan ga ik niet redden, dan lig ik te slapen...
pi_33146716
En extra helder dat de maan is....
dit gebeurd maar eens in de 18 jaar.
  vrijdag 16 december 2005 @ 22:17:43 #121
84252 Verdwaalde_99
Definitief uitgelogged.
pi_33146835
Dit keer is de maan fantastico

En ik merk het ook

voor mij mag het altijd deze maanstand zijn
pi_33148734
voor de liefhebbers met een PDA:
http://home.comcast.net/~jonsachs/#Ephemeris%201.0
Zon en maanstanden
<a href="http://www.youtube.com/watch?v=oAVjF_7ensg" rel="nofollow" target="_blank">“We simply do not understand our place in the universe and have not the courage to admit it”</a>
  vrijdag 16 december 2005 @ 23:59:24 #123
130154 BarraCupraCuda
yeah im talking to you!
pi_33149875
quote:
Op vrijdag 16 december 2005 23:17 schreef dontcare het volgende:
voor de liefhebbers met een PDA:
http://home.comcast.net/~jonsachs/#Ephemeris%201.0
Zon en maanstanden
[afbeelding] [afbeelding]
THANK YOU!

ga ik idd ff op me pda zetten
stay frosty
pi_33150699
Hi Mirage

De maan heeft een kortere cyclus dan de zon.
Wat misschien wel een keertje leuk is om te doen, is om een maandagboekje bij te houden, om zo een inzicht te gaan krijgen in de manier waarop de maan belangrijk is voor jou.

Op het moment dat ik dus mijn periode heb en het volle maan is heb ik het gevoel dat ik de wereld aan kan. Terwijl wanneer ik mijn periode heb met nieuwe maan, ik de meest duistere kant van mezelf zie.

Nu dat ik zwanger ben, merk ik dat de baby, hoe klein het ook is, al reageerd op de maan, door mijn lichaam extra heftig te laten reageren. Ik slaap praktisch niet of heel onrustig nu met volle maan
mama van Myrddin
pi_33158656
quote:
Op zaterdag 17 december 2005 00:29 schreef Misticle_lightning het volgende:
Hi Mirage

De maan heeft een kortere cyclus dan de zon.
Wat misschien wel een keertje leuk is om te doen, is om een maandagboekje bij te houden, om zo een inzicht te gaan krijgen in de manier waarop de maan belangrijk is voor jou.

Op het moment dat ik dus mijn periode heb en het volle maan is heb ik het gevoel dat ik de wereld aan kan. Terwijl wanneer ik mijn periode heb met nieuwe maan, ik de meest duistere kant van mezelf zie.

Nu dat ik zwanger ben, merk ik dat de baby, hoe klein het ook is, al reageerd op de maan, door mijn lichaam extra heftig te laten reageren. Ik slaap praktisch niet of heel onrustig nu met volle maan
Wat grappig !
Mijn baby was eergisteren ook ontzettend heftig bezig, maar dan meer met beweging.
Voor zover ik het goed kan voelen ligt hij nu anders... een kopje koffie op mijn buik zou er af geschopt zijn

De jongste van de 2 die ik al heb heeft de afgelopen 2 nachten eigenhandig het gordijn opengetrokken zodat hij de "mmmaaaannn" kan zien als hij in zijn bed ligt. (hij is 2,5 jr)
Het is een ontzettend mooi gezicht als hij eenmaal slaapt hoe het maanlicht over zijn gezichtje valt.
Sir Winston Churchill
pi_33854378
Door foto's te maken op verschillende tijden.
kun je zien hoe snel de maan langs de sterrenhemel schuift.

De tijd op de foto moet 21:03 zijn

En een aantal uren later

Deze tijd klopt wel
pi_34055770
Elke volle maan heeft z'n naam...
Hier zijn die van 2006
quote:
Full Moon Names for 2006

Jan. 14, 4:48 a.m. EST: The Full Wolf Moon.
Amid the zero cold and deep snows of midwinter, the wolf packs howled hungrily outside Indian villages. It was also known as the Old Moon or the “Moon after Yule.” In some tribes this was the Full Snow Moon; most applied that name to the next moon.

Feb. 12, 11:44 p.m. EST: The Full Snow Moon.
Usually the heaviest snows fall in this month. Hunting becomes very difficult, and hence to some tribes this was the Full Hunger Moon.

March 14, 6:35 p.m. EST: The Full Worm Moon.
In this month the ground softens and the earthworm casts reappear, inviting the return of the robins. The more northern tribes knew this as the Full Crow Moon, when the cawing of crows signals the end of winter, or the Full Crust Moon because the snow cover becomes crusted from thawing by day and freezing at night. The Full Sap Moon, marking the time of tapping maple trees, is another variation. In addition, a very minor penumbral lunar eclipse will take place on this night; the Moon will pass through the Earth’s outer and cause a slight tarnishing or smudginess to appear on its lower rim. The darkest phase of this eclipse comes at 6:48 p.m. EST. For about 40 minutes before and after this time, the subtle penumbral shading may be detected with binoculars and even the naked eye.

April 13, 12:40 p.m. EDT: The Full Pink Moon.
The grass pink or wild ground phlox is one of the earliest widespread flowers of the spring. Other names were the Full Sprouting Grass Moon, the Egg Moon, and -- among coastal tribes -- the Full Fish Moon, when the shad came upstream to spawn. This is also the Paschal Full Moon; the first full Moon of the spring season. The first Sunday following the Paschal Moon is Easter Sunday, which indeed will be observed three days later on Sunday, April 16.

May 13, 2:51 a.m. EDT: The Full Flower Moon.
Flowers are abundant everywhere. It was also known as the Full Corn Planting Moon or the Milk Moon.

June 11, 2:03 p.m. EDT: The Full Strawberry Moon.
Known to every Algonquin tribe. Europeans called it the Rose Moon.

July 10, 11:02 p.m. EDT: The Full Buck Moon.
when the new antlers of buck deer push out from their foreheads in coatings of velvety fur. It was also often called the Full Thunder Moon, thunderstorms being now most frequent. Sometimes also called the Full Hay Moon.

Aug. 9, 6:54 a.m. EDT: The Full Sturgeon Moon.
when this large fish of the Great Lakes and other major bodies of water like Lake Champlain is most readily caught. A few tribes knew it as the Full Red Moon because the moon rises looking reddish through sultry haze, or the Green Corn Moon or Grain Moon.

Sept. 7, 2:42 p.m. EDT: The Full Corn Moon.
Corn – an Indian staple -- is now ready for gathering. The Moon will also be at perigee later this day, at 11:00 p.m., at a distance of 221,938 miles/357,175 km. from Earth. As such, this will be the biggest and brightest Full Moon of 2006. Very high tides can be expected from the coincidence of perigee with full Moon. In addition, a rather small (19%) partial lunar eclipse will be visible from Africa, Asia, Australia, and Eastern Europe. Maximum eclipse occurs at 18:51 GMT.

Oct. 6, 11:13 p.m. EDT: The Full Harvest Moon.
Always the full Moon occurring nearest to the Autumnal Equinox. In one out of three years, it comes in October and 2006 is one of those years.

Nov. 5, 7:58 a.m. EST: The Full Beaver Moon.
Time to set beaver traps before the swamps freeze to ensure a supply of warm winter furs. Another interpretation suggests that the name Beaver Full Moon comes from the fact that the beavers are now active in their preparation for winter. Also called the Frosty Moon.

Dec. 4, 7:25 p.m. EST: The Full Cold Moon.
among some tribes, the Full Long Nights Moon. In this month the winter cold fastens its grip, and the nights are at their longest and darkest. Also sometimes called the “Moon before Yule” (Yule is Christmas, and this time the Moon is only just before it). The term Long Night Moon is a doubly appropriate name because the midwinter night is indeed long and the Moon is above the horizon a long time. The midwinter full Moon takes a high trajectory across the sky because it is opposite to the low Sun.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')