Nou nee. Zo zit dat niet helemaal in elkaar. Er is een bepaalde levensduur. En er zal nooit coulance worden gedaan op zulke oude artikelen.quote:Op zaterdag 10 september 2005 23:05 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
het mechaniek i prima. Alleen een lichtlek ergens, dat heeft niks met op te maken. van een fototoestel mag je imho verwachten dat die minstens 50 jaar probleemloos mee gaat.
nou ga naar de winkel toe waar je hem gekocht hebt (als die nog bestaat), en leg je verhaal uit. eens zien wat ze antwoordenquote:Op zaterdag 10 september 2005 23:05 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
het mechaniek i prima. Alleen een lichtlek ergens, dat heeft niks met op te maken. van een fototoestel mag je imho verwachten dat die minstens 50 jaar probleemloos mee gaat.
ElisaBquote:Op zaterdag 10 september 2005 23:07 schreef ElisaB het volgende:
Heb jij de zwart wit tv van je ouders nog? Ik bedoel.. die kostte vroeger ook een vermogen. Dan zou je toch denken dat er ook coulance mag worden gegeven als hij nu stuk gaat.quote:Op zaterdag 10 september 2005 23:08 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
het is destijds een camera geweest van zeker 500 gulden.
nikkyquote:Op zaterdag 10 september 2005 23:11 schreef nikky het volgende:
Het is van de zotte dat zoiets kan slijten! En dat al na 29 jaar!quote:Op zaterdag 10 september 2005 23:55 schreef Vava het volgende:
Het poreus worden van schuim/rubber is normaal bij fototoestellen van die leeftijdeven laten vervangen bij een goede fotowinkel en je bent weer klaar
Kost niet zo heel veel hoor
iddquote:Op zondag 11 september 2005 00:10 schreef -erwin- het volgende:
dit vraagt om een lemming over een paar dagen van een winkelier die een brief heeft gekregen van een domme belg die 29 jaar geleden in zijn winkel een fototoestel heeft gekocht, en er toen zelfs ook nog 100 gulden af probeerde te krijgen![]()
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Bovenstaande tekst = C C 3.0 NL BY-NC-ND - quotes inkorten uitgezonderd.
quote:Op zondag 11 september 2005 00:13 schreef Yildiz het volgende:aan jou de eerSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
fotoboek.fok.nl/-erwin-
Ik heb geen respect voor gelovigen en hun geloof.
Mijn posts reflecteren niet noodzakelijkerwijs mijn mening.
Het merk (durex) heeft immers wel een naam hoog te houden, zouden zij voor het kind betlaen als coulance?quote:Op zondag 11 september 2005 00:13 schreef Vava het volgende:
Als je die andere rubbers (condooms) maar geen 29 jaar bewaart en dan gaat klagen dat er een lek in zat![]()
quote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Bovenstaande tekst = C C 3.0 NL BY-NC-ND - quotes inkorten uitgezonderd.
Een goede klachtenbrief doet wonderen in zulke situatiesquote:Op zondag 11 september 2005 00:17 schreef Yildiz het volgende:Het merk (durex) heeft immers wel een naam hoog te houden, zouden zij voor het kind betlaen als coulance?
Idd, en dat is gewone slijtage. Net als de banden van een auto slijten. Daar zal je gewoon voor moeten betalen. Zeker als je camera al bijna 30 jaar oud is.quote:Op zaterdag 10 september 2005 23:55 schreef Vava het volgende:
Het poreus worden van schuim/rubber is normaal bij fototoestellen van die leeftijdeven laten vervangen bij een goede fotowinkel en je bent weer klaar
Kost niet zo heel veel hoor
Ik denk dat zo'n service-klachten afdeling dan in hun broek piesen bij het lezen van een dergelijke brief.quote:Op zondag 11 september 2005 00:20 schreef Vava het volgende:
[..]
Een goede klachtenbrief doet wonderen in zulke situaties![]()
Ik werk op een service-klachtenafdeling en daar krijgen we idd de vreemdste lachwekkendste vragen binnen en daar geef ik vaak ook en even zo lachwekkend antwoord opquote:Op zondag 11 september 2005 00:29 schreef _Arthur het volgende:
[..]
Ik denk dat zo'n service-klachten afdeling dan in hun broek piesen bij het lezen van een dergelijke brief.
Ik zou dat in elk geval wel doen EN natuurlijk een even zo lachwekkend antwoord terug schrijven (wel binnen de bedrijfspolicy).
Zo van in de trend van: "Om u van dienst te kunnen zijn zullen wij uw probleem proberen te reproduceren, echter u snapt natuurlijk dat dit enige tijd zal gaan duren. Daarom zullen wij u over 29jaar weer contacteren nadat wij uw probleem hebben geanalyseerd".
quote:Goedendag,
Mijn SLR camera (AE1) vertoont sinds kort een probleem. Op de foto's is een brede oranjekleurige "lichtband" te zien. (van boven naar beneden!) Deze streep is op alle foto's hetzelfde. Technisch funnctioneert het apparaat prima, en ik kan ook niet ontdekken hoe het licht op de film komt. Het filmdoek is prima. Is dit een bekend probleem van de AE1?? en is het eenvoudig te verhelpen?? de camera is uit 1976, dus op zich nog lang niet afgeschreven, dus ik denk aan reparatie onder coulance. Ik hoop dat u advies heeft, want ik zou het zonde vinden de verder prima camera weg te moeten doen, geld voor een nieuwe heb ik niet helaas. :-(
met vriendelijk groet
BHFH
quote:Op zondag 11 september 2005 11:02 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
ik heb een mailtje naar canon gestuurd.
[..]
Daar zat ik ook al aan te denken.quote:Op zondag 11 september 2005 11:17 schreef Automatic_Rock het volgende:
[..]
Nu ja, ik heb het ook gehad met m'n Minolta XG1. Dat afdichtings 'rubber' waar de klep sluit was gewoon vergaan. Mijn lokale fotowinkel heeft het vaker meegemaakt en ooit eens enkele meters van dat 'rubber' gekocht. Voor ¤25,- was het gemaakt
Ik vind 25 euro nog best veel geld, hier vroegen ze er 10 euro voor.quote:Op zondag 11 september 2005 11:17 schreef Automatic_Rock het volgende:
[..]
Nu ja, ik heb het ook gehad met m'n Minolta XG1. Dat afdichtings 'rubber' waar de klep sluit was gewoon vergaan. Mijn lokale fotowinkel heeft het vaker meegemaakt en ooit eens enkele meters van dat 'rubber' gekocht. Voor ¤25,- was het gemaakt
Als je snel een aantal foto's na elkaar maakt, dan zal op de tussenliggende foto's niks te zien zijn denk ikquote:Op zondag 11 september 2005 11:50 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
af en toe zit er een foto die het niet heeft ook vreemd genoeg, maar het is bij 90% in minder of meerdere mate aanwezig helaas.
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Dat kan afhangen van hoe snel je de foto's achter elkaar maakt.quote:Op zondag 11 september 2005 11:50 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
af en toe zit er een foto die het niet heeft ook vreemd genoeg, maar het is bij 90% in minder of meerdere mate aanwezig helaas.
Misschien kun je eens vragen bij een zaak waar ze ook veel tweedehands cameras verkopen. Ik neem aan dat die ook weleens zoiets moeten reparerenquote:Op zondag 11 september 2005 15:57 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
zou je daar geen kitjes voor kunnen kopen om dat zelf te maken?? zo moeilijk is het niet, mots de juiste materialen en lijm??????????????
quote:Geachte heer BHFH,
Wij hebben uw bericht goed ontvangen. Hierbij vindt u de nodige informatie om
het probleem op te lossen. Wij hopen dat deze informatie u verder zal helpen.
Zou dit niet het geval zijn kan u ons altijd opnieuw contacteren.
Wij raden u aan om uw AE1 camera binnen te brengen voor herstelling. Wegens de
ouderdom kan uw Canon AE1 camera jammer genoeg niet meer bij Canon zelf
gerepareerd worden onder garantie.
Indien u nog vragen heeft over uw Canon AE1 kan u ons steeds contacteren.
Met vriendelijke groeten,
Customer Support
Canon Nederland
de gemiddelde levensduur is 50 jaar voor een fototoestel, dat is ook de tijd van financiele afschrijving,. Tot die tijd mag je verwachten dat ere zich geen problemen voordoen, zeker niet bij een kwaliteitsmerk en mag je enige coulance verwachten. Ik verwacht echt niet dat ze me 100% gratis het repareren, maar een deel van de kosten zou redelijk zijn. Het toestel is op ongeveer 2/3 van zijn levensduur, dus zou het redelijk zijn dat zij 1/3 meebetalen aan de kosten.quote:Op zaterdag 10 september 2005 23:06 schreef nikky het volgende:
[..]
Nou nee. Zo zit dat niet helemaal in elkaar. Er is een bepaalde levensduur. En er zal nooit coulance worden gedaan op zulke oude artikelen.
Denk je dat er na 50 jaar gebruiken niet andere mechanische problemen zullen ontstaan? Een camera is na 10 / 15 jaar zeker economisch afgeschreven.quote:Op maandag 12 september 2005 21:00 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
50 jaar is een rough guess, het kan ook 70, of 100 jaar zijn. 50 jaar is een redelijk gemiddelde, vaak gooien mensen camera's ook eerder weg, omdat ze een nieuwe kopen, dus nog voor hij daadwerkelijk afgeschreven is, of disfunctioneert.
Heren mods, schopje met die topic maar naar ONZ (waar alle BHFH topics zowiezo thuishoren eigenlijk).quote:Op maandag 12 september 2005 21:48 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
de reactie van Canon had ik al gepost. Zij stellen da de camera niet meer onder garantie gerepareerd kan worden.maar ze raden wel aan de camera weg te brengen voor herstelling. Goed, aangezien het om (waarschijnlijk makkelijk te vervangen) vergaan "schuim" gaat (zie fotos vorige pagina) en het toestel al op zon 2/3 is van zijn economische levensduur (het is bijna 30 jaar oud) ga ik er ook niet al te moeilijk over doen. Ik vind wel dat men hier lessen uit zou kunnen trekken en bij nieuwere camera;s degelijker materialen te gebruiken die wel de tand des tijds doorstaan
. Ik vind het wel erg teleurstellend dat Canon niet ook maar een beetje meegaat om te delen in de evt reparatiekosten. ZIJ hebben immers een materiaal van inferieure kwaliteit in hun camera gebruikt.
En wat heb jij daarover te zeggenquote:Op maandag 12 september 2005 21:56 schreef _Arthur het volgende:
[..]
Heren mods, schopje met die topic maar naar ONZ (waar alle BHFH topics zowiezo thuishoren eigenlijk).
Enige realiteitszin is weer ver, mijlen ver, te zoeken.
Een mening mischien?quote:
Dat men een product-levensverwachting heeft is prima en billijk (naast een standaard garantie periode). Maar wanneer iemand roept dat dit 50 of zelfs 100 jaar zou moeten zijn is die persoon niet helemaal wijs.quote:Ik vind 50 jaar ook wel een beetje lange levensverwachting voor een camera maar 1 uit 1975 ongeveer is het logisch dat dat schuim droog wordt en dat er een lichtlek komt,
Ik ben van mening dat er geen onzin staat. En jouw post vond ik nogal arrogant overkomen, dat vind ik niet de manier om een mening te geven.quote:Op dinsdag 13 september 2005 07:16 schreef _Arthur het volgende:
[..]
Een mening mischien?
Of ben jij van mening dat er geen onzin in staat?
Lees eens wat meer BHFH (aka de Fok nar) eens door.quote:Op dinsdag 13 september 2005 11:21 schreef Vava het volgende:
[..]
Ik ben van mening dat er geen onzin staat. En jouw post vond ik nogal arrogant overkomen, dat vind ik niet de manier om een mening te geven.
Zo, jij maakt vriendenquote:Op maandag 12 september 2005 21:56 schreef _Arthur het volgende:
Heren mods,
schopje met die topic maar naar ONZ (waar alle BHFH topics zowiezo thuishoren eigenlijk).
Dat doen ze expres... Anders koop je nooit meer een nieuwe camera...quote:Op maandag 12 september 2005 21:48 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
Ik vind het wel erg teleurstellend dat Canon niet ook maar een beetje meegaat om te delen in de evt reparatiekosten. ZIJ hebben immers een materiaal van inferieure kwaliteit in hun camera gebruikt.
Beetje emancipatie kan toch geen kwaad?quote:Op dinsdag 13 september 2005 13:03 schreef ElisaB het volgende:
[..]
Zo, jij maakt vrienden![]()
Volgens mij blijft het topic lekker hier. Het staat mij namelijk ontzettend uit de weg
Ontopic maar weer (vechten jullie het verder even uit buiten dit topic)
<= Wijst subtiel naar foto en ondertitelquote:Op maandag 12 september 2005 21:56 schreef _Arthur het volgende:
[..]
Heren mods, schopje met die topic maar naar ONZ (waar alle BHFH topics zowiezo thuishoren eigenlijk).
Het gaat natuurlijk niet alleen om dit topic.quote:Op dinsdag 13 september 2005 17:42 schreef Delenlill het volgende:
Hij is misschien een beetje naief, maar hij bedoelt het goed, en niet geschoten is altijd mis.
Helemaal mee eens!quote:Op dinsdag 13 september 2005 14:15 schreef ThE_ED het volgende:
Serieus maar offtopic; ik denk dat BHFH toch echt een keer psychische hulp moet zoeken, dit zeg ik niet om lullig te doen, maar als dit soort topics serieus bedoeld zijn, en dit is echt niet het enige topic, dan staat hij erg ver buiten de werkelijkheid.
en toch denk ik dat mijn LX (Pentax) model '89 zeker nog 30 jaar meegaatquote:Op donderdag 6 oktober 2005 03:35 schreef robber57 het volgende:
Ik kwam je topic weer tegen en zag nu ook de fotos en heb goed en slecht nieuws voor je:
goed nieuws: ik weet wat je probleem is
slecht nieuws: reparatie kost een bak geld.
Je probleem: het timingsmechanisme van je gordijn loopt niet meer goed waardoor de sluitertijd varieert.
Het gordijn zou over de gehele belichting van de film (van links naar rects) met dezelfde snelheid moeten lopen en dat doet de jouwe nou net niet(meer).
Daardoor wordt de film ongelijkmatig belicht, sommige stukken meer en andere minder.
reparatie:het vet is verhard en schoonmaken en opnieuw smeren kost een hoop geld, jammer.
Voor de goede orde: japanse cameras, en zeker die zoals jouw model gaan echt geen 50 jaar mee, als het meezit werkt zo'n camera 30 jaar feilloos en behoud zijn nauwkeurigheid maar langer is echt problematisch omdat nu eenmaal gesmeerde delen na zo'n tijd vast gaan zitten.
Jouw claim dat een camera 100 jaar mee zou kunnen gaan is volkomen apekool: 100 jaar geleden was een camera een zwarte doos met een vergrootglas en een dop die als sluiter fungeerde; die cameras gaan idd wel 100 jaar mee.
Maar een camera uit 1970?, met al zijn tandweltjes,rubbertjes,elektronica,plastic nokjes en andere zooi die na 20 jaar gewoon vaststaat of krak zegt?
Je weet echt niet waar je het over hebt.
Ga maar eens naar de camera beurs in Houten en zoek maar eens een goed werkende japanse camera van 30 jaar of ouder.
De levensduur van een tv is ook geen 25 jaar alhoewel er weldegelijk tv's zijn die dat halen, 8-10 jaar is eerder een realistische waarde.
Wil je dergelijke levensduur dan had je 30 jaar geleden van een half jaarsalaris een Leica of contarex moeten kopen, dan had je die nu voor de prijs van een goede nieuwe japanner kunnen laten schoonmaken/reviseren en dan had je er weer 30 jaar mee kunnen doen.
En houd er ook maar rekening mee dat het steeds erger wordt: zo'n prachtige Nikon/canon/minolta 8 Mpixel cam die je nu koopt gaat als het meezit 10 jaar mee maar ik zou er niet raar vanop kijken als zo'n ding na 6 of 8 jaar al de geest zou geven....
quote:? de camera is uit 1976, dus op zich nog lang niet afgeschreven
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |