abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_30462752
Ik heb een eenmansbedrijfje, en nu vond ik tussen de gebruikelijke berg zinloze kutspam aan het adres van mijn bedrijf ook een envelop van de SENA, zie topictitel.

Die kutnazi's zeggen dus dat ik moet gaan betalen voor alle soorten muziek die ik binnen mijn bedrijf draai. Of het nou radio, cd, cassettebandjes, mp3 of internetstreams zijn, dokken moet ik. Ik moet alles opgeven mbv het meegestuurde formulier.

Nu heb ik dus een eenmanszaak, en werk ik gewoon in m'n eentje, in mijn eigen huisje, zonder personeel. De enige optie op het formulier die gunstig lijkt is "In ons bedrijf/kantoor wordt op geen enkele wijze muziek ten gehore gebracht". Er is helaas geen optie "Ik ben een eenmanszaak zout op trieste losers".

Nu is dat geen muziek draaien vette bull, ik draai constant muziek. En ik ben absoluut niet van plan om ook maar een honderdste cent te gaan betalen om in mijn eigen huis muziek te draaien. Die kutlijers kunnen mijn rug op, cd's zijn verdomme al duur genoeg. Echter is het SENA wel een rechtsgeldige organisatie, dus in theorie kunnen die schoften komen controleren en me een boete opleggen. Dus wat kan ik het beste doen, liegen en zeggen dat er geen muziek wordt gedraaid, of gewoon hun spam compleet negeren en ze laten verrotten?
Unox, the worst operating system.
pi_30462932
Ik ga er even vanuit dat je niet te maken hebt met klanten die je muziek voorzet (zo schrijf je niet in elk geval).

Ik zou geen van twee doen.
Ik zou ze een brief sturen, waarin je keurig schrijft dat je een eenmanszaak bent, en alleen voor jezelf muziek maakt, welke je niet aan anderen laat horen. Dat je met verwijzing naar het de wasserij de Zon arrest niet van plan bent om enig cent over te maken.
pi_30463144
quote:
Op zaterdag 10 september 2005 20:13 schreef frederik het volgende:
Dat je met verwijzing naar het de wasserij de Zon arrest niet van plan bent om enig cent over te maken.
Wasserij de Zon arrest?
  zaterdag 10 september 2005 @ 20:23:12 #4
76407 -erwin-
liberaal intellectueel
pi_30463246
quote:
Op zaterdag 10 september 2005 20:19 schreef Schorpioen het volgende:

[..]

Wasserij de Zon arrest?
die kan ik niet vinden op www.rechtspraak.nl

edit:
bestaat er overigens ook al vergelijkbare jurisprudentie inzake de jaarlijkse claim van de stichting reprorecht?
fotoboek.fok.nl/-erwin-
Ik heb geen respect voor gelovigen en hun geloof.
Mijn posts reflecteren niet noodzakelijkerwijs mijn mening.
pi_30463477
is een oud arrest, eind jaren 70.

Wasserij de Zon heeft een proces tegen de buma-stemra aangespannen vanwege een vergelijkbare zaak (was iets anders)
Uitspraak kwam er op neer dat een werkgever niet de openbaarmaker is indien een werknemer met een eigen toestel voor zichzelf muziek verzorgt, en daardoor dus ook niet aan te spreken is op dat soort nota's
In het geval van TS is die te vergelijken met de werkneemster van de Zon, en kan SENA hoog en laag springen, maar kan volgens mij de nota wel verscheuren

edit : het enige verschil was dat het bij de Zon om een werkgever ging en een werkneemster, in het geval van TS betreft het hier een iets andere vorm van onderneming, waarbij naar mijn idee TS hier voor wat betreft het muziek afspelen als werknemer gezien moet worden. Wordt iets anders als die radio op kosten van de onderneming is aangeschaft

[ Bericht 12% gewijzigd door frederik op 10-09-2005 20:38:29 ]
pi_30463531
quote:
Op zaterdag 10 september 2005 20:23 schreef -erwin- het volgende:

[..]

die kan ik niet vinden op www.rechtspraak.nl

edit:
bestaat er overigens ook al vergelijkbare jurisprudentie inzake de jaarlijkse claim van de stichting reprorecht?
Ohja, die parasieten heb je ook nog. Ik heb ze (naar waarheid) gemeld dat ik geen fotokopieerapparaat heb en ze dus niks verschuldigd ben. Maar eigenlijk moet die kutmafia gewoon verboden worden.
pi_30463710
quote:
Op zaterdag 10 september 2005 20:31 schreef Schorpioen het volgende:

[..]

Ohja, die parasieten heb je ook nog. Ik heb ze (naar waarheid) gemeld dat ik geen fotokopieerapparaat heb en ze dus niks verschuldigd ben. Maar eigenlijk moet die kutmafia gewoon verboden worden.
Toch ook geen scannertje in huis he?
Samen met je PC en printer is dat namelijk een fotokopieerapparaat
pi_30464410
voor degenen die weten te zoeken het zaaknummer is HR 1 juni 1979, NJ 1979,
470 m.nt. LWH
pi_30464481
via altavista blijkt dat er een zelfde topic op fok bestaat, notabene ook een eenmanszaak
SENA en eigen praktijk
pi_30464510
quote:
Op zaterdag 10 september 2005 20:37 schreef frederik het volgende:

[..]

Toch ook geen scannertje in huis he?
Samen met je PC en printer is dat namelijk een fotokopieerapparaat
Ja, en een vork is een moordwapen.

Ze kunnen in de stront zakken.
pi_30464959
quote:
Op zaterdag 10 september 2005 20:59 schreef Schorpioen het volgende:

[..]

Ja, en een vork is een moordwapen.

Moet mezelf even terechtwijzen, alleen apparaten die rechtstreeks van papier op papier kunnen kopieren zijn aangemerkt als kopieerapparaat. Ook de combitoestellen fax+printer+kopieerapparaat dus, maar niet een losse scanner
pi_30473831
quote:
Op zaterdag 10 september 2005 20:59 schreef Schorpioen het volgende:
Wel jammer dat er een duidelijke wettelijke basis voor dit geneuzel is, evenals een geldige reden waarom die wettelijke basis gecreëerd is.
Mensen die klagen over de kosten van kennis zouden eens stil moeten staan bij de kosten van domheid.
pi_30473855
Zeg dat je alleen buitenlandse internetstreams luistert, geen probleem.
pi_30476962
Het is te gek voor woorden dat je als eenmanszaak je moet gaan verantwoorden welke muziek je in je eigen huis draait en daar ook nog voor moet betalen. Ik kan me op zich iets voorstellen bij een bedrijf met veel werknemers of een winkel of andere openbare ruimte, maar kom op, een eenmanszaak, ze kunnen toch nagaan dat mijn huisadres hetzelfde is als mijn bedrijfsadres. Ik heb helemaal geen zin om te moeten liegen over mijn muziekgebruik (want daar word ik nu toe gedwongen), ze moeten mij er gewoon niet naar vragen!
pi_30477020
quote:
Op zondag 11 september 2005 10:02 schreef Schorpioen het volgende:
Het is te gek voor woorden dat je als eenmanszaak je moet gaan verantwoorden welke muziek je in je eigen huis draait en daar ook nog voor moet betalen. Ik kan me op zich iets voorstellen bij een bedrijf met veel werknemers of een winkel of andere openbare ruimte, maar kom op, een eenmanszaak, ze kunnen toch nagaan dat mijn huisadres hetzelfde is als mijn bedrijfsadres. Ik heb helemaal geen zin om te moeten liegen over mijn muziekgebruik (want daar word ik nu toe gedwongen), ze moeten mij er gewoon niet naar vragen!
Ook een éénmanszaak aan huis kan personeel hebben en dat hoeft lang niet altijd geregistreerd te staan.
Mensen die klagen over de kosten van kennis zouden eens stil moeten staan bij de kosten van domheid.
pi_30477755
Nogmaals, op het formulier staat geen optie "ik heb een eenmanszaak zonder personeel, en met privekantoor op huisadres". Er zijn 2 opties: of zeggen "ja ik draai thuis wel eens muziek" en dan moet ik dokken, of liegen "er wordt in mijn bedrijf nooit muziek gedraaid". Dat klopt gewoon niet. Het is alsof je beschuldigd wordt van een misdaad die je niet hebt gedaan, maar de enige toegestane antwoorden op de vraag of je het hebt gedaan hebt zijn "Ja ik ben schuldig" of "Dat zeg ik lekker niet".
pi_30478039
quote:
Op zondag 11 september 2005 11:03 schreef Schorpioen het volgende:
Nogmaals, op het formulier staat geen optie "ik heb een eenmanszaak zonder personeel, en met privekantoor op huisadres". Er zijn 2 opties: of zeggen "ja ik draai thuis wel eens muziek" en dan moet ik dokken, of liegen "er wordt in mijn bedrijf nooit muziek gedraaid". Dat klopt gewoon niet. Het is alsof je beschuldigd wordt van een misdaad die je niet hebt gedaan, maar de enige toegestane antwoorden op de vraag of je het hebt gedaan hebt zijn "Ja ik ben schuldig" of "Dat zeg ik lekker niet".
Als ik de site van Sena goed begrijp is de vraag in eerste instantie of er een bedrijfsruimte is. Is die er niet, dan geen vergoeding. Is die er wel, dan vergoeding aan de hand van het aantal medewerkers.

Dus voor jou is dan de vraag: heb jij een specifieke bedrijfsruimte ? Wanneer jij gebruik maakt van één of andere mogelijkheid om zakelijk of privé kosten af te trekken vanwege het gebruik van een (specifiek) deel van jouw woning vanwege het zakelijk gebruik, dan zul je, als er muziek wordt gedraaid, moeten betalen.
pi_30478526
ik zou eens kijken van wie de sena de opvolger is.
volgens "Aanwijzing rechtspersoon belast met inning en verdeling vergoedingen" (te vinden via www.wetten.nl ) is sena helemaal geen innende instantie, maar is Stichting leenrecht te Amstelveen dat voor wat betreft artikel 8 van de wet op de naburige rechten
pi_30478696
Ook die optie zie ik niet op het formulier.
Ik kan aangeven hoe ik muziek draai, en waar, en daar staat dus ook "kantoor" tussen en over die bepaling waar jij het over hebt, of ik kosten daarvoor aftrek, wordt met geen woord gerept.
FTR ik heb natuurlijk wel een werkkamer maar daar staat ook mijn bed, en ik trek daarvoor geen kosten af.

Maar wat jij dus zegt, als ik dat wel zou doen, dan zou ik moeten betalen voor muziek die alleen ik hoor en waar ik zelf al meer dan genoeg voor heb betaald in de cd winkel? Of voor de radio, waar ik al belastingen voor betaal?
pi_30478739
http://www.sena.nl/pages/(...)naburigerechten.html
tweede alinea onder het kopje eerste en tweede gebruik is van belang om de betrouwbaarheid van de hele sena site te betwisten. Het wasserij de Zon arrest maakt toch duidelijk dat lang niet elke situatie onder de innende regels valt.
Wat me ook opvalt is dat de sena site in tegenstelling tot de site van reprorecht niet wettelijke basis aangeeft waarom betaald zou moeten worden, het is puur een verkooppraatje van de sena, in de hoop dat onwetende mensen niet de mazen in de wet zullen gebruiken.
pi_30479161
quote:
Op zondag 11 september 2005 11:03 schreef Schorpioen het volgende:
Nogmaals, op het formulier staat geen optie "ik heb een eenmanszaak zonder personeel, en met privekantoor op huisadres". Er zijn 2 opties: of zeggen "ja ik draai thuis wel eens muziek" en dan moet ik dokken, of liegen "er wordt in mijn bedrijf nooit muziek gedraaid".
...
Dit zal natuurlijk wel een bullshit-opmerking zijn, maar als je de muziek in je huiskamer nu heel hard zet, en je zet de deur open naar de ruimte waar je je kantoor hebt, dan draai je je muziek toch in een thuissituatie en niet op kantoor, zodat de inningsmogelijkheid van de SENA daar niet op van toepassing is

dan hoef je ook niet te liegen...
Lelijke @@p!
Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music.
pi_30480152
Wat ik ook heel erg drassig vind is dat er op de SENA site niks gezegd wordt over verschillende muzieksoorten. Zo heb je genoeg auteursrechtenvrije muziek, of muziek waarvan de componist/uitvoerder al eeuwen dood zijn, en ik zou ook zelf muziek kunnen schrijven, inspelen en opnemen en die de hele tijd beluisteren. Maar zelfs dan moet je dus betalen, voor je eigengeschreven muziek???

Ook vaag is dat als je naar internetradio luistert, je per track moet betalen, dat betekent dus dat je veel duurder uit bent als je naar stokoude pre-LP muziek van max 3 minuten per track luistert dan wanneer je naar nieuwe live DJ tracks van een half uur of meer per track luistert...
pi_30480425
ik heb vorige week ook al geprobeerd een soortgelijk topic te openen, maar dat is om een of andere reden mislukt...

ik zit dus in dezelfde situatie... ik heb een VOF (2 man, parttime), en wij luisteren uitsluitend internet-radio en mijn privé-cd-collectie. Ik heb een werkkamer in mijn huis, en dus geen bedrijfspand ofzo... Ik vind het onzin om ¤ 97,- te gaan betalen om naar mijn eigen cd's te mogen luisteren....

wat trouwens ook raar is, is dat ik die brief nu voor het eerst gehad heb en ons bedrijf al 5,5 jaar bestaat
pi_30480948
Ik heb ze een email gestuurd:
quote:
Geachte SENA,

Ik heb een eenmanszaak zonder personeel. Ik werk in mijn eigen huis en heb geen apart kantoor; mijn werkruimte is tevens mijn slaapkamer en ik doe daar ook veel niet-bedrijfsgerelateerde dingen. Ik trek ook geen enkele kosten van de belasting af voor een bedrijfsruimte, niet prive en niet zakelijk.

Echter heb ik onlangs van jullie een opgaveformulier voor het betalen van muziekrechten ontvangen. Op dit formulier staat geen optie "ik heb een eenmanszaak zonder personeel en zonder openbaar kantoor". De enige optie die ik zie is "Er wordt geen muziek gedraaid binnen het bedrijf" wat niet klopt, er klinkt zeer regelmatig muziek in mijn huis, en die muziek zet ik niet af als ik toevallig iets voor mijn bedrijf doe.

Er missen dus opties voor mijn situatie, en dat dwingt mij om te liegen. Ik ben namelijk geenszins van plan ook maar een halve cent af te dragen voor muziek waar ik al duur voor betaald heb in de winkel, die ik in wezen in mijn eigen prive omgeving draai, en die ik alleen hoor (ik woon alleen). Op jullie website kan ik niets vinden over situaties als de mijne, en dat is op zijn zachtst gezegd vreemd te noemen. Misschien bent u bekend met het wasserij De Zon arrest? Ik zie ook daarover niets op uw website. Het doet mij een beetje voorkomen dat dit een bewuste tactiek is, hopend op een heleboel mensen in een vergelijkbare situatie als de mijne, die minder kritisch zijn dan ik en wel klakkeloos alles invullen en vervolgens een rekening thuiskrijgen van tientallen euro's of meer. Dit is mijns inziens vergelijkbaar met het sturen van spookfacturen, en dat is strafbaar.

Graag zou ik hierover enige uitleg van u ontvangen.

Hoogachtend,

<naam>
Ben benieuwd.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')