Kijk, daar heb ik wat aan. Enige vraag is nu dus, ben ik als zelfstandig ondernemer werknemer in mijn eigen eenmansbedrijf?quote:Op woensdag 29 december 2004 15:17 schreef frederik het volgende:
Indien het toestel wat de muziek ten gehore brengt niet van het bedrijf, maar van een van de werknemers is, en die werknemer is zelf een van de luisteraars dan is het bedrijf geen rechten schuldig.
Kom je nergens op de site van sena danwel buma/stemra tegen, maar in jurisprudentie is bepaald dat in zo'n geval geen vergoeding verschuldigd is. (het betrof een rechtzaak tussen buma/stemra en wasserij de Zon, waarbij buma/stemra in het ongelijk is gesteld
http://www.ejure.nl/mode=(...)eel_49_A__Thijm1.pdfquote:Op dinsdag 16 mei 2006 15:35 schreef robbedoeseos300d het volgende:
Kan iemand mij een link sturen waar in het arrest van de zaak wasserij de Zon/Buma/Stemra is na te lezen?
Wat ik wel raar vind in dit stuk.quote:Op dinsdag 16 mei 2006 16:58 schreef Zelva het volgende:
[..]
http://www.ejure.nl/mode=(...)eel_49_A__Thijm1.pdf
Pagina 76. Niet echt het arrest, wel een uitleg.
Mwa. Niet zo raar. SENA is niets meer waard dan Wasserij de Zon en die wordt ook alleen genoemd als naamgeving aan het arrest. Voor dergelijke zaken is het echt niet van belang te vermelden welke partijen er nu precies mee gemoeid zijn.quote:Op woensdag 17 mei 2006 14:40 schreef robbedoeseos300d het volgende:
Wat ik wel raar vind in dit stuk.
Is dat er nergens gesproken wordt over SENA.
Misschien bestond de sena nog niet in 1978?quote:Op woensdag 17 mei 2006 14:40 schreef robbedoeseos300d het volgende:
[..]
Wat ik wel raar vind in dit stuk.
Is dat er nergens gesproken wordt over SENA.
Dat zou ook nog wel eens kunnen, aangezien SENA is opgericht in 1992.quote:Op woensdag 17 mei 2006 15:09 schreef frederik het volgende:
Misschien bestond de sena nog niet in 1978?
juist, er loopt hier op FOK nog een ander topic over, ik heb daar toen ook nog enthousiast in gepostquote:Op dinsdag 16 mei 2006 17:12 schreef Schorpioen het volgende:
Ik heb hier de SENA wel eens over gestalkt, net zo lang blijven mailen tot ik antwoord kreeg, en na 4 weken kreeg ik eindelijk een mail met het antwoord dat je als eenmanszaak zonder personeel in eigen werkruimte gewoon muziek mag draaien zonder af te dragen (het is dan nl alleen "voor eigen gebruik"). Op de vraag waarom dat dan niet op dat formulier staat, en er geen optie is "ik ben een eenmanszaak zonder personeel dus dit is niet van toepassing" zijn ze me nog steeds het antwoord schuldig.
Ik heb overigens gewoon ingevuld "ik draai in het geheel geen muziek" en heb niks meer van die gasten gehoord.
quote:De Wet op de Naburige Rechten bepaalt dat een commercieel fonogram zonder toestemming van de rechthebbenden kan worden uitgezonden of op andere wijze openbaar gemaakt, mits daarvoor een billijke vergoeding aan SENA wordt betaald (artikel 7 en 15 WNR).
Er is geen sprake van openbaarmaking indien u binnen uw onderneming:
- uitsluitend ten eigen genoegen muziek ten gehore brengt;
- er geen sprake is van een beroeps-, bedrijfs- of een soortgelijk belang dat ook anderen dan uzelf de muziek kunnen horen;
Wat moet worden verstaan onder een beroeps- of bedrijfbelang is niet zonder meer duidelijk. In de rechtspraak is aangegeven dat indien de radio van een werknemer door meer dan een enkele collega (2 à 3) te beluisteren is, er sprake is van een bedrijfsbelang (en dus van openbaarmaking) waarvoor een vergoeding verschuldigd is. Indien de muziek te beluisteren is in het publiekstoegankelijke gedeelte van een kantoor en/of bedrijf is er eveneens sprake van een bedrijfsbelang. Te denken valt aan een receptie en/of balie.
Indien u als enige ‘werknemer’ werkzaam bent in uw kantoor- en/of bedrijfsruimte en geen muziek ten gehore brengt tijdens de ontvangst van klanten of publiekstoegankelijke ruimten, incasseert SENA op grond van het bovenstaande geen vergoeding voor het muziekgebruik. SENA verzoekt u wel om dit aan te geven op het opgaveformulier en het formulier te retourneren.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |