abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_24276597
Ik heb een eigen praktijk, waar ik een paar uur per week werk. Nu word ik al enige tijd lastig gevallen door mensen van SENA, die mij verzoeken te melden of ik muziek gebruik in mijn praktijk.
Als ik dat al van plan was (ik vind het storend), dan zal ik dat nu zeker niet meer doen.

Mijn vraag is, of er iets bekend is van wat en hoe SENA rekent. Als ik als enige werknemer in een kleine praktijkruimte af en toe een cd met muzak zou draaien, wat zou ik dan moeten betalen? Ik heb geen zin om ze te vragen hoe het zit, je moet meteen al je gegevens bekend maken en daar zit ik nou nog ff niet op te wachten...

(Blijf het een aparte zaak vinden, ze komen bovendien erg slordig over, hun eerste brief die ik ontving begon ongeveer met "Dit is de tweede brief die wij u sturen, op de eerste heeft u nog niet gereageerd". Niet erg professioneel en zo, dus.)

Wie heeft er als ondernemer ervaring met SENA, en kan me hier wat meer over vertellen?

[ Bericht 0% gewijzigd door C3La op 29-12-2004 14:49:45 (typo) ]
+10 intelligent
  woensdag 29 december 2004 @ 15:11:47 #2
20603 Runeblades
[]D [] []V[] []D
pi_24277048
http://www.sena.nl/pages/nl/gebruikers/vergoedingen/intro.html

hier staat hoe de dingen zijn geregeld.

Op kantoor, t/m 10 FTE's, ¤ 96,76 per jaar.
pi_24277139
Indien het toestel wat de muziek ten gehore brengt niet van het bedrijf, maar van een van de werknemers is, en die werknemer is zelf een van de luisteraars dan is het bedrijf geen rechten schuldig.
Kom je nergens op de site van sena danwel buma/stemra tegen, maar in jurisprudentie is bepaald dat in zo'n geval geen vergoeding verschuldigd is. (het betrof een rechtzaak tussen buma/stemra en wasserij de Zon, waarbij buma/stemra in het ongelijk is gesteld
  woensdag 29 december 2004 @ 15:48:09 #4
7306 Diepvriez
..word maar wat rustiger
pi_24277723
..en zo moeten we in Nederland binnenkort ook gaan betalen om scheten te kunnen laten.
wel een maximum van 17 per dag, ander volgt er een boete.

idioot vind ik het.
er worden talloze instanties in het leven geroepen om zoveel mogelijk geld van mensen af te troggelen.
zo goed..?
pi_24282980
quote:
Op woensdag 29 december 2004 15:17 schreef frederik het volgende:
Indien het toestel wat de muziek ten gehore brengt niet van het bedrijf, maar van een van de werknemers is, en die werknemer is zelf een van de luisteraars dan is het bedrijf geen rechten schuldig.
Kom je nergens op de site van sena danwel buma/stemra tegen, maar in jurisprudentie is bepaald dat in zo'n geval geen vergoeding verschuldigd is. (het betrof een rechtzaak tussen buma/stemra en wasserij de Zon, waarbij buma/stemra in het ongelijk is gesteld
Kijk, daar heb ik wat aan. Enige vraag is nu dus, ben ik als zelfstandig ondernemer werknemer in mijn eigen eenmansbedrijf?
+10 intelligent
pi_24320015
Schopje: Ben ik met een eenmanszaak ook werknemer in mijn eigen bedrijf?
+10 intelligent
pi_24335928
Nee, je bent geen werknemer.
pi_24370643
Met een eenmanszaak ben je geen werknemer, alleen de eenmanszaak zou wel eens ook onder het wasserij de zon arrest kunnen vallen. De strekking van dat arrest was namelijk dat een bedrijf bij het ten gehore brengen van muziek rechten verschuldigd is, maar dat er in dat geval sprake was van een andere ten gehore brengende, namelijk de werknemer, die dat zonder betaling mocht doen omdat die die rechten al had (radio luisteren en eigen muziekverzameling beluisteren is voor prive personen al geregeld).
Verder redenerende zou je kunnen zeggen dat je als eenmanszaak geen bedrijf hebt, maar voor eigen prive risico handeld (zonder bijvoorbeeld een BV, NV of VOF te hebben), waardoor je vergelijkbaar bent als die medewerker van de Zon
  maandag 3 januari 2005 @ 15:35:34 #9
100226 sweex
Powered by Sweex
pi_24373156
Sena moet naar mijn mening zoiezo al optiefen omdat zowat heel nederland toch al kijk & luistergeld betaald
Budget user
pi_24377215
kijk en luistergeld is voor particulieren, daardoor is die werknemer bijvoorbeeld vrijgesteld van verdere heffingen.
Jouw kijk en luistergeld is geen betaling voor de rechten die de kruidenier op de hoek moet betalen omdat die een radio zacht laat spelen in de hoop dat dat de koop bevordert.
pi_24386539
Hmm... Blijf het discutabel vinden. Gelukkig vind ik het heel erg storend om muziek (zelfs als achtergrondruis) in mijn praktijk te hebben, dus ik speel het toch niet af. Maar wat mij betreft mag de Sena op het dak gaan zitten!
+10 intelligent
  dinsdag 16 mei 2006 @ 15:35:11 #12
102190 robbedoeseos300d
Dit is geen kandelaar
pi_37880889
Wel een late reactie, maar ook ik heb nu zo'n brief van Sena gekregen.
Kijk ik op hun site zie ik dat ze een om zet van ruim 43 miljoen hadden in 2004.
Daarvan is 35 miljoen afgedragen aan belanghebbende.
Mijn vraag 8 miljoen voor nutteloos werk. Dat wil ik ook wel gaan doen.

Kan iemand mij een link sturen waar in het arrest van de zaak wasserij de Zon/Buma/Stemra is na te lezen?
2 blondjes maken in een cafe een puzzel. Opeens beginnen ze hard te juichen. Vraagt de barman: wat is er aan de hand dames??
nou...zegt een van die vrouwtjes..
we hebben een puzzel opgelost in 7 uur en op de doos staat 2 tot 4 jaar.
  dinsdag 16 mei 2006 @ 16:58:21 #13
39333 Zelva
Fortunate observer of time
pi_37883600
quote:
Op dinsdag 16 mei 2006 15:35 schreef robbedoeseos300d het volgende:
Kan iemand mij een link sturen waar in het arrest van de zaak wasserij de Zon/Buma/Stemra is na te lezen?
http://www.ejure.nl/mode=(...)eel_49_A__Thijm1.pdf

Pagina 76. Niet echt het arrest, wel een uitleg.

[ Bericht 1% gewijzigd door Zelva op 16-05-2006 17:48:12 ]
pi_37884077
Ik heb hier de SENA wel eens over gestalkt, net zo lang blijven mailen tot ik antwoord kreeg, en na 4 weken kreeg ik eindelijk een mail met het antwoord dat je als eenmanszaak zonder personeel in eigen werkruimte gewoon muziek mag draaien zonder af te dragen (het is dan nl alleen "voor eigen gebruik"). Op de vraag waarom dat dan niet op dat formulier staat, en er geen optie is "ik ben een eenmanszaak zonder personeel dus dit is niet van toepassing" zijn ze me nog steeds het antwoord schuldig.

Ik heb overigens gewoon ingevuld "ik draai in het geheel geen muziek" en heb niks meer van die gasten gehoord.
Unox, the worst operating system.
  woensdag 17 mei 2006 @ 14:40:32 #15
102190 robbedoeseos300d
Dit is geen kandelaar
pi_37916364
quote:
Op dinsdag 16 mei 2006 16:58 schreef Zelva het volgende:

[..]

http://www.ejure.nl/mode=(...)eel_49_A__Thijm1.pdf

Pagina 76. Niet echt het arrest, wel een uitleg.
Wat ik wel raar vind in dit stuk.
Is dat er nergens gesproken wordt over SENA.
2 blondjes maken in een cafe een puzzel. Opeens beginnen ze hard te juichen. Vraagt de barman: wat is er aan de hand dames??
  woensdag 17 mei 2006 @ 15:08:25 #16
39333 Zelva
pi_37917373
quote:
Op woensdag 17 mei 2006 14:40 schreef robbedoeseos300d het volgende:

Mwa. Niet zo raar. SENA is niets meer waard dan Wasserij de Zon en die wordt ook alleen genoemd als naamgeving aan het arrest. Voor dergelijke zaken is het echt niet van belang te vermelden welke partijen er nu precies mee gemoeid zijn.
pi_37917409
quote:
Op woensdag 17 mei 2006 14:40 schreef robbedoeseos300d het volgende:

[..]

Misschien bestond de sena nog niet in 1978?
In dat arrest is alleen wel bepaald dat de werkgever niet de openbaar makende is, en daardoor ook niet het toenmalig verplichte kijk en luistergeld hoefde te betalen. Sena is op dezelfde gronden tegen te houden (de werkgever is immers nog steeds niet degene die openbaar maakt)
  woensdag 17 mei 2006 @ 15:20:28 #18
39333 Zelva
pi_37917807
quote:
Op woensdag 17 mei 2006 15:09 schreef frederik het volgende:

Misschien bestond de sena nog niet in 1978?
Dat zou ook nog wel eens kunnen, aangezien SENA is opgericht in 1992.
  woensdag 17 mei 2006 @ 16:36:32 #19
102190 robbedoeseos300d
Dit is geen kandelaar
pi_37920344
Oke.
Ik heb besloten om het vragen formulier maar in het ronde archief te deponeren.
Wacht dan rustig af of ze nogmaals komen vragen om gegevens.
Kunnen we altijd de optie geen muziek invullen.
Alle hartelijk dank voor de antwoorden.
pi_37920606
Een eenmanszaak is geen rechtspersoon. Je speelt de muziek dus af voor jezelf, als natuurlijk persoon en niet voor iemand anders, dan zie ik niet in waarom je nog eens rechten zou moeten betalen voor die muziek. Dat hoeft immers geen enkel natuurlijk persoon die strikt voor zichzelf muziek draait.
  woensdag 17 mei 2006 @ 21:55:07 #21
102190 robbedoeseos300d
Dit is geen kandelaar
pi_37932300
Wij zitten met zijn tweeen op kantoor.
Dus de radio is van mij en de zaak hoeft niets te betalen.
Ik vind het meer geld klopperij.
Dacht eerst weer aan zo'n nep bedrijf dat gewoon maar rekeningen in het rond stuurt.
  woensdag 17 mei 2006 @ 22:37:14 #22
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_37934333
D'r zijn *massa's* van dit soort uitzuigbedrijfjes.Ga maar eens iets doen met certificering. Kejje lachen.
I'm trying to make the 'net' a kinder, gentler place. One where you could bring the fuckin' children.
pi_37935233
quote:
Op dinsdag 16 mei 2006 17:12 schreef Schorpioen het volgende:
Ik heb hier de SENA wel eens over gestalkt, net zo lang blijven mailen tot ik antwoord kreeg, en na 4 weken kreeg ik eindelijk een mail met het antwoord dat je als eenmanszaak zonder personeel in eigen werkruimte gewoon muziek mag draaien zonder af te dragen (het is dan nl alleen "voor eigen gebruik"). Op de vraag waarom dat dan niet op dat formulier staat, en er geen optie is "ik ben een eenmanszaak zonder personeel dus dit is niet van toepassing" zijn ze me nog steeds het antwoord schuldig.

Ik heb overigens gewoon ingevuld "ik draai in het geheel geen muziek" en heb niks meer van die gasten gehoord.
juist, er loopt hier op FOK nog een ander topic over, ik heb daar toen ook nog enthousiast in gepost ... uiteindelijk ook ingevuld dat ik geen muziek draai, nooit meer wat van gehoord
pi_37944670
Dat vorige topic had ik geopend dacht ik maar ik kan het met geen mogelijkheid meer terugvinden

Anyway hier het antwoord dat ik van die vogels heb ontvangen:
quote:
De Wet op de Naburige Rechten bepaalt dat een commercieel fonogram zonder toestemming van de rechthebbenden kan worden uitgezonden of op andere wijze openbaar gemaakt, mits daarvoor een billijke vergoeding aan SENA wordt betaald (artikel 7 en 15 WNR).

Er is geen sprake van openbaarmaking indien u binnen uw onderneming:

- uitsluitend ten eigen genoegen muziek ten gehore brengt;

- er geen sprake is van een beroeps-, bedrijfs- of een soortgelijk belang dat ook anderen dan uzelf de muziek kunnen horen;

Wat moet worden verstaan onder een beroeps- of bedrijfbelang is niet zonder meer duidelijk. In de rechtspraak is aangegeven dat indien de radio van een werknemer door meer dan een enkele collega (2 à 3) te beluisteren is, er sprake is van een bedrijfsbelang (en dus van openbaarmaking) waarvoor een vergoeding verschuldigd is. Indien de muziek te beluisteren is in het publiekstoegankelijke gedeelte van een kantoor en/of bedrijf is er eveneens sprake van een bedrijfsbelang. Te denken valt aan een receptie en/of balie.

Indien u als enige ‘werknemer’ werkzaam bent in uw kantoor- en/of bedrijfsruimte en geen muziek ten gehore brengt tijdens de ontvangst van klanten of publiekstoegankelijke ruimten, incasseert SENA op grond van het bovenstaande geen vergoeding voor het muziekgebruik. SENA verzoekt u wel om dit aan te geven op het opgaveformulier en het formulier te retourneren.
Unox, the worst operating system.
pi_37947306
ik heb er ook in zitten te posten, en kan het wel terug vinden
het ging om De Stichting ter Exploitatie van Naburige Rechten
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')