Aangezien het inwonersaantal van Nederland over 30 jaar daalt, is dat niet zo'n waarschijnlijk scenario. De daling van de huizenprijzen wordt natuurlijk deels gecompenseerd door de inflatie. Maar als je de gemiddelde inflatie trendmatig doorzet, kom je dan op acht ton uit? Lijkt me erg veel.quote:Op zondag 11 september 2005 14:18 schreef DRA het volgende:
Moraal: niet alle BB-ers waren goed af bij de veranderingen in huizenprijzen. Overigens is het wel zo dat zelfs de losers uit die tijd inmiddels er al weer makkelijk bovenop zijn gekomen. Echter: het is niet onwaarschijnlijk dat onze kinderen over 30 jaar hetzelfde over ons zeggen nadat na een aantal schommelingen inmiddels de gemiddelde huizenprijs op zo'n 8 ton staat (gemiddelde stijging 3 procent per jaar).
Ik zie dat ik de gemiddelde huizenprijs wat te hoog heb ingeschat: het moet zijn 543707 euro (d.i. 10,3^30 * 224). De gemiddelde inflatie over de afgelopen dertig jaar is overigens wel wat hoger geweest dan 3 procent. Dus als we weer een keer een serieuse oliecrisis krijgen zou het kunnen stijgen.quote:Op zondag 11 september 2005 14:23 schreef Tarak het volgende:
[..]
Aangezien het inwonersaantal van Nederland over 30 jaar daalt, is dat niet zo'n waarschijnlijk scenario. De daling van de huizenprijzen wordt natuurlijk deels gecompenseerd door de inflatie. Maar als je de gemiddelde inflatie trendmatig doorzet, kom je dan op acht ton uit? Lijkt me erg veel.
De prijs heeft weinig met de kostprijs te maken, maar met vraag en aanbod. Zie het als een belegging in de internet hype tijd: men is bereid meer te betalen zolang men denkt dat een nog grotere gek er nog meer voor wil betalen.quote:Op maandag 12 september 2005 00:25 schreef Nexxennium het volgende:
Weet iemand hoe de kosten van een nieuwe woning zijn opgebouwd? Ik kan me toch niet voorstellen dat huizen werkelijk zo duur zijn als dat ze nu zijn. Welke strijkstokken zijn er?
En als die strijkstok er idd is, dan vind ik niet dat je die nog eens extra moet bevoordelen met een subsidie in de vorm van premie-A/B/C.
De prijs heeft wel degelijk met kostprijs te maken, tenminste wat het bouwwerk betreft. De grondprijs is een ander verhaal, die wordt kunstmatig hoog gehouden.quote:Op maandag 12 september 2005 01:01 schreef Poekieman het volgende:
[..]
De prijs heeft weinig met de kostprijs te maken, maar met vraag en aanbod. Zie het als een belegging in de internet hype tijd: men is bereid meer te betalen zolang men denkt dat een nog grotere gek er nog meer voor wil betalen.
quote:
1: Weinig als ze blijven zitten. Hun maandbedrag blijft gelijk, en hun woongenot verandert ook niet.quote:Op maandag 12 september 2005 11:15 schreef ondersoeker het volgende:
Wat men zich ook kan afvragen"
Stel dat er nu inneens veel nieuwe huizen worden gebouwd, waardoor de prijs daalt.
1. Wat voor gevolgen heeft dit voor de huizenbezitters
2. Wat voor gevolgen heeft dit voor de starters
3. Wie is de grootste groep
4. Wie heeft de politiek macht
Dus: Wie heeft er belang bij hoge huizenprijzen en waarom?
De clou is juist dat er geen sprake is van kapitalisme of een vrije markt.quote:Op maandag 12 september 2005 19:18 schreef Andre70 het volgende:
En ik ben helemaal niet tegen kapitalisme en de vrije markt. Maar juist omdat er zo weinig wordt aangeboden, zijn de prijzen zo exorbitant hoog, en wordt er zo enorm veel verdient.
Hoe het mechanisme precies werkt leg ik hier uit: Uitzichtloos wonen voor jongeren in Nederland
Ik ben dat al een keer, en het is er ook niet beter op geworden zeg...quote:Op zondag 11 september 2005 13:37 schreef Poekieman het volgende:
Het ziet er volgens mij allemaal niet zo vroljik uit voor de na-BB-ers. Als je jong en ondernemend genoeg bent kan je het best emigreren lijkt me.
Wij betalen er hier ook duur voor. Alleen niet door particulier allerlei verzekeringen e.d. aan te gaan, maar door het belastingstelsel. Komt uiteindelijk op hetzelfde neer natuurlijk, met die uitzondering dat je hier niet de keuzevrijheid hebt om je eigen pakket te kiezen. Anderzijds wordt hier ook weer niemand geweigerd voor het een of ander op grond van een ziekte of zo.quote:Op zondag 11 september 2005 13:35 schreef _-rally-_ het volgende:
. Ons stelsel van de sociale, algemene en private verzekeringen is zo ver doorontwikkeld dat je we hier heel veel dingen als vanzelfsprekend zien, die in het buitenland duur betaald moeten worden.
Lijkt me een goede inschatting. De vergrijzing wordt onbetaalbaar, met name ook vanwege de ziektekosten. 'Oplossingen' die nu ook al genoemd worden:quote:Op zaterdag 17 september 2005 20:14 schreef LXIV het volgende:
Toevallig hoorde ik gisteren op de radio de uitslag van een enquete die ging over de manier waarop jongeren tegen de AOW aankeken. Het bleek dat een meerderheid er geen vertrouwen in had dat zij dit, na jarenlang zelf betaald te hebben, uiteindelijk zelf ook zou kunnen genieten.
Helaas kon ik op het internet het onderzoek niet terugvinden.
Dat argument voerde ik ook aan in de OT. Maar eigenlijk als tegenargument.quote:Op maandag 19 september 2005 09:18 schreef Poekieman het volgende:
Er is hier ook niet echt een oplossing voor denk ik. Een opossing in individuele gevallen kan zijn: vlucht nu het nog kan en mag. Is wat egoistisch, maar ach, dat waren de BB-ers ook. Die mogen dat best terug op hun brood krijgen.
Dit gaat waarschijnlijk gebeuren, MAAR: alweer worden spaarzame mensen bestraft! Je moet in dit land elke cent uitgeven, vooral niks verdienen, en alles verkwisten, dan krijg je alles... Lijkt me geen goede zaak!quote:- geef mensen met aanvullend pensioen minder AOW
Ik ben het met je eens dat dat beter zou zijn, maar verwacht niet dat dit zal gebeuren. Hardwerkende spaarzame mensen zijn in NL (maar niet in China b.v.) een uitstervend ras dat electoraal oninteressant is.quote:Op zondag 25 september 2005 15:38 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Dit gaat waarschijnlijk gebeuren, MAAR: alweer worden spaarzame mensen bestraft! Je moet in dit land elke cent uitgeven, vooral niks verdienen, en alles verkwisten, dan krijg je alles... Lijkt me geen goede zaak!
Dan ben ik meer voor:
-verlaag uitkeringen/AOW (en bijbehorende premies!)
-motiveer mensen om *zelf* te sparen, dan kunnen ze zelf de premies sparen, of later op de blaren zitten.
Groot deel van de in de OT geschetste problematiek komt voort uit het feit dat de BB alles voor zichzelf zo lekker geregeld hebben. Vanuit de traditionele vakbonden...quote:Nieuwe vakbond voor jonge werknemers
Uitgegeven: 1 oktober 2005 09:06
Laatst gewijzigd: 1 oktober 2005 09:27
AMSTERDAM - Een groep jonge werknemers heeft een nieuwe vakbond opgericht: Alternatief Voor Vakbond (AVV). De initiatiefnemers vinden dat binnen de bestaande bonden jonge ambtenaren, freelancers en beginners op de arbeidsmarkt er bekaaid afkomen. De AVV wil mee gaan praten in de Sociaal-Economische Raad (SER).
De oprichters van AVV lichten hun plannen zaterdag toe in een opiniestuk in de Volkskrant . De bestaande vakbonden laten jongeren te veel opdraaien voor voorzieningen voor ouderen, zoals het vroegpensioen. Verder vindt de AVV dat de besluitvorming binnen de traditionele bonden ondemocratisch is. Slechts een kwart van de beroepsbevolking is lid. Dat zijn voornamelijk blanke mannen boven de 45, waardoor jongeren niet aan het woord komen.
Ik ben net lid geworden. Ben het er helemaal mee eensquote:Op zondag 2 oktober 2005 19:44 schreef LXIV het volgende:
Kijk eens aan...![]()
[..]
Groot deel van de in de OT geschetste problematiek komt voort uit het feit dat de BB alles voor zichzelf zo lekker geregeld hebben. Vanuit de traditionele vakbonden...
Dit is niet waar. Er zal geen overdrachtsbelasting worden geheven, dat is iets anders dan 6% cadeau krijgen op het aankoopbedrag. Overigens is die 6% overdrachtsbelasting sowieso belachelijk hoog (en selcht voor de woonmobiliteit van de Nederlanders; dus slecht voor de economie), wat mij betreft wordt dat zo snel mogelijk afgeschaft.quote:Op zaterdag 19 november 2005 04:59 schreef Sessy het volgende:
Yep Andre. Maar volgend jaar krijgen starters 6% van hun aankoop bedrag cadeau van de overheid, maar ik denk dat daardoor de starterswoningen nog meer in de buurt van de niet-starterswoningen qua prijsklasse komen te liggen, en dat er verder niks verandert...
Er gaat echt wel veel geld ri de babyboomers. Natuurlijk proppen politici hun zakken ook goed vol, maar dat zijn er slechts enkelen tov de miljoenen BB'ers.quote:Op zaterdag 19 november 2005 16:37 schreef rayteon het volgende:
Leuk stukje om te lezen. Hier en daar ben ik het niet echt eens met je weergave van de slavernij mja...
Ook ben ik het eigenlijk niet eens met voor welke groep wij 'slaven' werken...het zijn niet de ouderen waar wij voor werken, maar de staat! Waar denk je dat al die belastingen en premies naar toe gaan? De ouderen? Eerder politici die voor x duizend euro per jaar een dag in de week een of andere commissie bijwonen. Of mislukte plannetjes zoals de hsl, betuwelijn, jsf.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |