quote:
Nintendo sceptisch over mobile gaming
door ALFRED MONTERIE
AMSTERDAM - Nintendo ondervindt als marktleider bij de draagbare spelcomputertjes momenteel nog weinig concurrentie van de mobiele telefoon. „Elke keer weer roepen fabrikanten van telefoons dat mobile gaming gaat doorbreken”, aldus Jim Merrick, de Europese marketingdirecteur van Nintendo. „Maar tot nog toe zijn al die voorspellingen veel te optimistisch gebleken.”
Nintendo sceptisch over mobile gaming
In Japan en Amerika is Nintendogs, een interactieve game om een jonge hond te trainen, een enorm succes.
Merrick noemt dit typisch een geval van ’pushen’. „De consument vraagt er niet echt om. Kijk maar naar de verkoop van mobiele games. De werkelijkheid is dat erg weinig mensen hier geld voor overhebben. Het bedrag dat je voor een goede mobiele game kan vragen, houdt zo’n beetje op bij 5 euro. Bijna niemand kijkt reikhalzend uit naar het spelen van een mobiele game. Dit wordt meer gedaan om de tijd te doden. Snake behoort tot de populairste telefoonspelletjes. Maar je moet wel heel erg verveeld zijn om dit lang uit te houden.” Volgens Merrick vraagt mobile gaming om grotere schermen, terwijl de batterij sneller raakt uitgeput. De consument wil liever een compacte telefoon die lang in de lucht blijft.
Bijna elke leverancier van mobieltjes doet momenteel pogingen de game-industrie te verleiden mobiele versies van populaire games te maken. Maar Merrick heeft zijn bedenkingen. De speelbaarheid is een probleem. „Ik ben nog geen mobiele telefoon tegengekomen die hier goed genoeg voor is.” Nintendo heeft dan ook geen plannen zijn activiteiten uit te breiden naar mobiele games.
De mobiele telefoon mag dan voorlopig geen grote bedreiging voor Nintendo vormen, Sony is dat wel. De PlayStation Portable is Nintendo’s eerste serieuze concurrent. Onder meer Sega, Atari en Gizmondo waren weinig succesvol op dit gebied. Deze fabrikanten misten de financiële spierkracht en de marketingflair van Sony.
Merrick noemt het onvermijdelijk dat Nintendo terrein gaat verliezen. Maar als de totale marktomvang gaat toenemen, hoeft dit niet per saldo nadelig te zijn. De verkoop van spelcomputers en spelletjes blijft dan ook aardig doorgroeien. Volgens Merrick is er nog behoorlijk wat ruimte tot expansie.
Veel zal afhangen van de creativiteit van de gamemakers. Merrick noemt Nintendogs als schoolvoorbeeld van een game die een nieuwe doelgroep kan aanboren. Deze game voor de Nintendo DS (dual screen) is in Japan een doorslaand succes. Opvallend is dat meer vrouwen dan mannen het simulatiespel kopen. Ook scoort hij met name in de groep boven de 35 jaar.
Een nieuwe titel als ’Braintraining’ moet die trend versterken. Merrick noemt de concurrerende PlayStation Portable een goede machine, een mix van de PlayStation en de GameBoy. Zijn kritiek is dat de games hiervoor eigenlijk draagbare versies zijn van consolegames, met alle beperkingen van dien. Volgens hem is sprake van twee verschillende werelden. De manier waarop mensen handheld games spelen is anders dan bij consoles. Zo moet je bijvoorbeeld heel gemakkelijk in een game kunnen stappen en die ook weer snel kunnen verlaten. Het mag niet twintig minuten duren voordat een game leuk wordt. Je moet ervan uitgaan dat mensen hier maar beperkt tijd voor uittrekken.
Jim Merrick.
Jim Merrick.
Voor dit jaar heeft Nintendo alleen de Micro op stapel staan, een modieuze versie van de GameBoy Advance SP. Een groter scherm, grotere knoppen en een elegant uiterlijk moeten vooral vrouwen van een jaar of 25 aantrekken. Het scherm is helderder doordat de verlichting van achteren komt in plaats van opzij. De prijs wordt 99 euro. Nintendo heeft tot nog toe weinig details prijsgegeven over de Revolution, de opvolger van de GameCube. De Japanse onderneming acht het weinig zinvol lang voor de introductie allerlei specificaties te onthullen.
„We wachten liever totdat we het hele systeem inclusief de software kunnen demonstreren. Het gaat om de totale ervaring. Pas als zo’n nieuw apparaat in je handen houdt, ontstaat het gevoel van wat je ermee kan”, aldus Merrick. Nintendo is zich ervan bewust dat publicitair alle aandacht uitgaat naar Microsoft, dat met de Xbox 360 als eerste fabrikant een spelcomputer van een nieuwe generatie uitbrengt. „Microsoft moet wel, want op de oude Xbox is al een miljard dollar verloren”, zo besluit Merrick.
Telegraaf