abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_30361645
Hoera, Nederland is een paar islamitische basisscholen rijker. Deze bronnen van multicultureelerfgoed zullen een welkomen aanvulling zijn op hetgeen we in Nederland al hebben. De scholen zijn ook net zo gewoon als de normale openbare basisscholen:

Zo mogen homo's absoluut géén leraar worden, wordt er gescheiden gezwommen door meisje en jongens, moeten vrouwelijke leraren totaal bedekt zijn, is een hoofddoek niet verplicht, maar wordt er wel druk uitgeoefend om er één te dragen, zijn vaders die de lerares geen hand willen schudden van harte welkom, is sinterklaas en kerstviering verboden en mogen jongens niet naast meisjes zitten. En in tegenstelling tot Nederlandse scholen wordt hier kennelijk wél Nederlands gesproken:

http://www.trouw.nl/dever(...)gesproken%26rsquo%3B

''Er wordt hier Nederlands gesproken''

islamitisch onderwijs reportage
door Harriët Salm

Alle scholen zijn deze week weer open. Ook nieuwe, zoals de islamitische basisschool in Harderwijk. Maar als het aan minister Van der Hoeven had gelegen, was deze school niet gesticht. Er zitten te veel achterstandsleerlingen op.

Soufiane (7) slist licht, omdat hij net zijn melkvoortanden verloren heeft. „Net zo leuk als mijn vorige school”, oordeelt hij over de islamitische basisschool Al Islaah in Harderwijk. Naast hem zit Firdaouss (7) met een lichtblauwe hoofddoek. „Véél leuker”, vindt zij deze school dan de christelijke Willem Alexanderschool waar ze, net als Soufiane, vorig jaar nog in groep 3 zat. „De kinderen daar zijn niet zo aardig.”

De school heeft nog maar vijftig leerlingen verdeeld over 7 groepen. Dat moeten er in vijf jaar 250 zijn, anders moet de school weer dicht. Algemeen directeur Mohammed Bhoelan, van de stichting El-Amal voor islamitisch onderwijs, die vijf islamitische basisscholen beheert, ziet geen problemen. „We zijn net open, het moet nog groeien.”

Toch erkent hij dat de school ’waarschijnlijk’ niet gestart was als een voorstel van minister Van der Hoeven (onderwijs) al wet was. De minister vindt dat nieuwe scholen maximaal 80 procent leerlingen mogen hebben van ouders met een lage opleiding. „Er zit wel een aantal kinderen op school met ouders met een hogere opleiding, maar waarschijnlijk geen 20 procent. We zitten hier ook in een wijk met veel laag opgeleide allochtonen. We geven goed onderwijs, het zou toch zonde zijn als dat niet meer kan.”

Niet-moslim kinderen van ouders met een hogere opleiding zijn welkom op de school, stelt hij, maar ze hebben zich nog niet gemeld. „Zij moeten zich wel aanpassen aan onze regels.”

Jongens en meisjes zwemmen en gymmen hier apart. Er is respect voor vaders die geen hand willen geven aan een lerares. Homoseksuele docenten zijn niet welkom. Juffen moeten zich goed bedekt kleden. Hoofddoekjes zijn niet verplicht, maar leerlingen krijgen wel te horen dat ze volgens hun geloof een hoofddoek zouden moeten dragen.

Ook worden alleen islamitische feestdagen gevierd: „Als Sinterklaas hier langs de ramen loopt dan rennen de kinderen daar natuurlijk naartoe, maar hij komt niet binnen. We informeren de kinderen wel over andere feestdagen.”

Dit is een gewone Nederlandse school, vindt Bhoelan. „Wij zijn Nederlanders en hebben net als protestanten of katholieken recht op een school op islamitische grondslag. Kinderen die van deze school komen kunnen straks goed geïntegreerd aan de samenleving deelnemen. Er wordt hier Nederlands gesproken, wij leren de kinderen democratische waarden en principes, zoals ze in Nederland gelden. Er is extra aandacht voor taalonderwijs.”

Soufiane en Firdaouss merken dat ze op een islamitische school zitten: ’omdat we vaak bidden’. Jongens op de eerste rij, meisjes erachter. Firdaouss: „Je kunt jongens en meisjes niet naast elkaar zetten, dan maken ze ruzie.”

Vier nieuwe islamitische basisscholen van start

Vier nieuwe islamitische basisscholen zijn dit schooljaar begonnen, Naast Harderwijk zijn op nog drie plaatsen dit schooljaar nieuwe islamitische basisscholen begonnen, zo meldt de Islamitische Scholen Besturen Organisatie (Isbo). Daarmee komt het landelijk totaal op 47. Daaronder zijn twee scholen voor voortgezet onderwijs. Een krappe Zo’n 9000 kinderen volgen nu op deze scholen onderwijs; hun aantal groeit. gestaag.

In Den Haag en Utrecht lopen nog vier aanvragen om zo’n basisschool te starten, in Den Haag en Rotterdam lopen aanvragen voor scholen voor voortgezet onderwijs.

Zestig procent van deze scholen zit in de vier grote steden. Daar is ook de meeste groei.

Het is niet onderzocht waarom de behoefte aan islamitische basisscholen groeit, zegt Isbo-directeur Rasit Bal: „De behoefte aan islamitische scholen kan door de actualiteit worden bepaald. De gemeenschap voelt zich aan de kant gezet in de Nederlandse samenleving en herkent zich minder in de bestaande instellingen.”

© Trouw
==
R@b is inderdaad één van de verschrikkelijkste personen die ik ken.
  Overall beste user 2022 woensdag 7 september 2005 @ 19:01:02 #2
3928 Ulx
you aint no punk you punk
pi_30361805
quote:
Op woensdag 7 september 2005 18:56 schreef R@b het volgende:

Zo mogen homo's absoluut géén leraar worden, wordt er gescheiden gezwommen door meisje en jongens, moeten vrouwelijke leraren totaal bedekt zijn, is een hoofddoek niet verplicht, maar wordt er wel druk uitgeoefend om er één te dragen, zijn vaders die de lerares geen hand willen schudden van harte welkom, is sinterklaas en kerstviering verboden en mogen jongens niet naast meisjes zitten. En in tegenstelling tot Nederlandse scholen wordt hier kennelijk wél Nederlands gesproken:
ja èn?
I hate to advocate drugs, alcohol, violence, or insanity to anyone, but they've always worked for me.
pi_30361997
Afschuwelijk, nog even en dan leren we onze kinderen weer dat vrouwen achterlijke wezens zijn
  Overall beste user 2022 woensdag 7 september 2005 @ 19:08:41 #4
3928 Ulx
pi_30362031
quote:
Op woensdag 7 september 2005 19:07 schreef N.icka het volgende:
Afschuwelijk, nog even en dan leren we onze kinderen weer dat vrouwen achterlijke wezens zijn
Zijn ze toch ook?
I hate to advocate drugs, alcohol, violence, or insanity to anyone, but they've always worked for me.
pi_30362105
quote:
Op woensdag 7 september 2005 19:08 schreef Ulx het volgende:

[..]

Zijn ze toch ook?
Lachen joh
pi_30362218
quote:
Op woensdag 7 september 2005 19:08 schreef Ulx het volgende:

[..]

Zijn ze toch ook?
Kap eens met die retorische vragen .

Serieus, als je wil over dit onderwerp wil discussiëren, probeer dat dan a.u.b. een beetje constructief te doen.

Ik zie deze ontwikkeling niet bepaald als een aanwinst voor ons scholenaanbod. Ik zou liever veel verdere uniformering van vooral basisscholen zien. Verder maakt men natuurlijk gewoon gebruik van hun recht, ik denk alleen dat dit inmiddels redelijk achterhaald is.

Ik vind dat eventueel religieus onderwijs buiten het reguliere basisonderwijs om zou moeten gaan.
pi_30362321
ik ben tegen dit soort onderwijs om meerdere redenen.

het bevorderd integratie niet. (zacht uitgedrukt) en nederlandseleerlingen leren zo niet omgaan met allochtonen. en vice versa. beter lijkt het mij om christelijke en islamitische scholen samen te voegen. de islamitische kinderen krijgen dan extra lessen in hun religie en of taal (als 2e taal uiteraard) en de christelijke kinderen krijgen andere extra lessen.

met een beetje goeie wil en wat aanpassingen moet dat best kunnen.
When you are courting a nice girl an hour seems like a second. When you sit on a red-hot cinder a second seems like an hour. That's relativity.
pi_30362349
-edit: nutteloze onliner-

[ Bericht 85% gewijzigd door kLowJow op 07-09-2005 19:38:49 ]
  Overall beste user 2022 woensdag 7 september 2005 @ 19:19:39 #9
3928 Ulx
pi_30362434
quote:
Op woensdag 7 september 2005 19:13 schreef kLowJow het volgende:

Ik vind dat eventueel religieus onderwijs buiten het reguliere basisonderwijs om zou moeten gaan.
En dat laten betalen door arabische olieprinsen met reli-tik? Nee dank je, dan liever belastinggeldgebruiken en controle houden.
pi_30362583
quote:
Op woensdag 7 september 2005 19:16 schreef GewoneMan het volgende:
ik ben tegen dit soort onderwijs om meerdere redenen.

het bevorderd integratie niet. (zacht uitgedrukt) en nederlandseleerlingen leren zo niet omgaan met allochtonen. en vice versa. beter lijkt het mij om christelijke en islamitische scholen samen te voegen. de islamitische kinderen krijgen dan extra lessen in hun religie en of taal (als 2e taal uiteraard) en de christelijke kinderen krijgen andere extra lessen.

met een beetje goeie wil en wat aanpassingen moet dat best kunnen.
Ja natuurlijk, christelijke scholen zijn normale scholen waar kinderen alleen iets netter worden opgevoed. De hele christelijke cultuur heeft dit land gevormd, en zo worden de kinderen daar ook opgevoed. De islamieten daarentegen komen hier met belachelijke ideeen heen, en proberen deze ideeen, die niet in Nederland passen, aan hun kinderen te leren. Zo krijg je weer een generatie die zich misdraagt in zwembaden etc omdat ze niet gewend zijn dat meisjes in het zwembad zitten (dat zijn dan natuurlijk hoeren die verkracht willen worden)
Dit is een grondig beargumenteerde post met veel toegevoegde waarde.
  woensdag 7 september 2005 @ 19:27:17 #11
272 R@b
No-nonsens
pi_30362720
quote:
Op woensdag 7 september 2005 19:01 schreef Ulx het volgende:

[..]

ja èn?
Wordt allemaal door de overheid gesubsidieëerd, diezelfde overheid die nu de subsidie aan de SGP moet stoppen omdat deze partij vrouwen discrimineert.

Lijkt me duidelijk dat ik tegen subsidiëring ben van deze islamitische scholen. Als je geen subsidie geeft, komen ze er ook niet, want daar hebben de ouders geen geld voor. En via een wet is het heel simpel te regelen dat het verboden wordt om met buitenlandse giften een school te stichten.
R@b is inderdaad één van de verschrikkelijkste personen die ik ken.
pi_30362847
-edit: nutteloze reactie op nutteloze oneliner.

[ Bericht 94% gewijzigd door kLowJow op 07-09-2005 19:39:08 ]
When you are courting a nice girl an hour seems like a second. When you sit on a red-hot cinder a second seems like an hour. That's relativity.
pi_30363065
quote:
Op woensdag 7 september 2005 19:19 schreef Ulx het volgende:

[..]

En dat laten betalen door arabische olieprinsen met reli-tik? Nee dank je, dan liever belastinggeldgebruiken en controle houden.
Want het is of het één of het ander .
pi_30363225
quote:
Op woensdag 7 september 2005 19:23 schreef Arnold_fan het volgende:

[..]

Ja natuurlijk, christelijke scholen zijn normale scholen waar kinderen alleen iets netter worden opgevoed. De hele christelijke cultuur heeft dit land gevormd, en zo worden de kinderen daar ook opgevoed. De islamieten daarentegen komen hier met belachelijke ideeen heen, en proberen deze ideeen, die niet in Nederland passen, aan hun kinderen te leren.
De islamitische cultuur is net zo goed een onderdeel van Nederland geworden. .
Oh... en dat kinderen op christelijke scholen netter opgevoed zouden worden... dat meen je niet echt toch?
quote:
Zo krijg je weer een generatie die zich misdraagt in zwembaden etc omdat ze niet gewend zijn dat meisjes in het zwembad zitten (dat zijn dan natuurlijk hoeren die verkracht willen worden)
Nonsens. Ten eerste gaat van de huidige generatie slechts een miniem aantal kinderen naar een islamitische basisschool, en ten tweede zijn de meeste islamitische basisscholen zo nieuw dat dit pas de eerste generatie Nederlanders is die er gebruik van kan maken.
  Overall beste user 2022 woensdag 7 september 2005 @ 19:53:56 #15
3928 Ulx
pi_30363677
quote:
Op woensdag 7 september 2005 19:37 schreef kLowJow het volgende:

[..]

Want het is of het één of het ander .
Als je het uit het standaard onderwijs gaat smijten wel. Of dacht je dat mensen ineens geen religieus onderwijs willen voor hun kinderen als de staat deze niet betaalt?
pi_30363764
quote:
Op woensdag 7 september 2005 19:23 schreef Arnold_fan het volgende:
(dat zijn dan natuurlijk hoeren die verkracht willen worden)
quote:
Op woensdag 7 september 2005 19:42 schreef kLowJow het volgende:
de eerste generatie Nederlanders is die er gebruik van kan maken.
Gebruik van kan maken
r_one in WGR / [WGR] Feedback
.
Op vrijdag 20 juni 2025 08:15 schreef VEM2012 het volgende:
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
pi_30364201
quote:
Op woensdag 7 september 2005 19:53 schreef Ulx het volgende:

[..]

Als je het uit het standaard onderwijs gaat smijten wel. Of dacht je dat mensen ineens geen religieus onderwijs willen voor hun kinderen als de staat deze niet betaalt?
Als je het buiten het reguliere basisonderwijs plaatst, betekent dat natuurlijk niet dat je er ineens helemaal geen invloed meer op zou kunnen uitoefenen, of dat je als staat buiten het basisonderwijs mensen niet op een andere wijze hierin zou kunnen faciliteren.
pi_30364297
Ik zie het probleem niet.
objectief en betrouwbaar
*O* Partij voor de Dieren in de Kamer !! *O*
pi_30365316
quote:
Op woensdag 7 september 2005 19:07 schreef N.icka het volgende:
"Allah vind alle Nederlandse vrouwen hoeren, en daar heeft hij VOLKOMEN gelijk in!" - Hans Teeuwen
Stem VVD voor een sterke toekomst en een beleid wat niet pretendeert sociaal te zijn maar het echt is.
  donderdag 8 september 2005 @ 00:09:28 #20
45511 TimmyAsd
Raise your hands motherfuckers
pi_30374601
quote:
Op woensdag 7 september 2005 20:09 schreef kansloze_dertiger het volgende:
Idem.
  donderdag 8 september 2005 @ 00:45:33 #21
46946 Sklasse
DoWn met jou !!
pi_30375548
quote:
Op woensdag 7 september 2005 20:09 schreef kansloze_dertiger het volgende:
R@bje vind van welllll
De beesT
  donderdag 8 september 2005 @ 01:05:59 #22
262 Re
Kiss & Swallow
pi_30375971
oei semi vrolijk topic
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
pi_30376008
quote:
Zo mogen homo's absoluut géén leraar worden, wordt er gescheiden gezwommen door meisje en jongens, moeten vrouwelijke leraren totaal bedekt zijn, is een hoofddoek niet verplicht, maar wordt er wel druk uitgeoefend om er één te dragen, zijn vaders die de lerares geen hand willen schudden van harte welkom, is sinterklaas en kerstviering verboden en mogen jongens niet naast meisjes zitten.
waarom mogen moslims wel discrimineren?
-
  donderdag 8 september 2005 @ 01:08:53 #24
38042 Maerycke
Ja, wat nou weer?
pi_30376027
Alsof het op streng christelijke scholen er anders aan toe gaat Op de hoofddoekjes na (die ze daar verruilen voor verplichte rokken) is het écht precies hetzelfde..
  donderdag 8 september 2005 @ 01:09:01 #25
262 Re
Kiss & Swallow
pi_30376028
quote:
Op donderdag 8 september 2005 01:08 schreef concac het volgende:

[..]

waarom mogen moslims wel discrimineren?
dat mag de SGP ook dusse...
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties