abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 6 september 2005 @ 19:12:08 #1
127942 Dirktator
Temt het plebs...
pi_30328870
Piet-Hein Donner, onze minister van Justitie, heeft zich er al vaker onderuit moeten lullen. Nu er een gerucht rondgaat dat DNA-bewijs door het OM is achtergehouden bij een zaak waar een verdachte onterecht is veroordeeld, lijkt de positie van de minister onhoudbaar. Zal de man, die in zijn vorige leven de voice-over heeft gedaan van Meneer de Uil van de Fabeltjeskrant, het debat overleven of zal hij weer op zijn pluchen zetel plaats kunnen nemen en met ijzeren hand regeren?

[ Bericht 2% gewijzigd door Dirktator op 06-09-2005 19:21:28 ]
Mag ik niet zeggen voor me moeder
Van het Concert des Levens krijgt niemand een Program
Sokkel Lolleromfg
pi_30328992
Die blijft gewoon zitten wat er ook gebeurt.
Dit bericht is goedgekeurd door de NSA en de NVD en andere opsporingsdiensten.
pi_30328999
UIteraard overleeft hij het weer

Van mij had hij al weg gemogen toen al die TBS-ers vrij rond huppelden..........
  dinsdag 6 september 2005 @ 19:20:12 #4
48840 Xtreem
Minimalist in training
pi_30329140
quote:
Op dinsdag 6 september 2005 19:12 schreef Dirktator het volgende:
Piet-Hein Donner, onze minister van Justitie, heeft zich er al vaker onderuit moeten lullen. Nu blijkt dat DNA-bewijs door het OM is achtergehouden bij een zaak waar een verdachte onterecht is veroordeeld, lijkt de positie van de minister onhoudbaar. Zal de man, die in zijn vorige leven de voice-over heeft gedaan van Meneer de Uil van de Fabeltjeskrant, het debat overleven of zal hij weer op zijn pluchen zetel plaats kunnen nemen en met ijzeren hand regeren?

Toon mij eerst 'ns aan dat er daadwerkelijk bewijs is achtergehouden. Vervolgens mag je mij aantonen, als er DNA bewijs is achtergehouden, of Donner er van wist.
Tot nog toe is het het woord van een klokkenluider vs. Donners woord.
The secret to happiness is freedom...
And the secret to freedom is courage.
Thucydides
  dinsdag 6 september 2005 @ 19:21:51 #5
127942 Dirktator
Temt het plebs...
pi_30329197
quote:
Op dinsdag 6 september 2005 19:20 schreef Xtreem het volgende:
Toon mij eerst 'ns aan dat er daadwerkelijk bewijs is achtergehouden. Vervolgens mag je mij aantonen, als er DNA bewijs is achtergehouden, of Donner er van wist.
Tot nog toe is het het woord van een klokkenluider vs. Donners woord.
Je hebt gelijk. Excuus.
Mag ik niet zeggen voor me moeder
Van het Concert des Levens krijgt niemand een Program
Sokkel Lolleromfg
  dinsdag 6 september 2005 @ 19:25:13 #6
48840 Xtreem
Minimalist in training
pi_30329315
Mocht het zo zijn, en Donner wist ervan: aftreden.
The secret to happiness is freedom...
And the secret to freedom is courage.
Thucydides
pi_30339513
Dit is zo'n gigantische inbreuk op de rechtsorde die daarmee in de kern wordt geraakt is er niets anders mogelijk dan dat Donner zijn verantwoordelijkheid neemt en opstapt. Ik vond 't wel grappig van een reporter vandaag die steeds aan Donner bleef vragen of mensen nu wel vertrouwen in het OM moeten kunnen hebben ...
Before all else, be armed.
pi_30339607
Weg. Donner leeft in de jaren vijftig en heeft totaal geen voeling met de huidige maatschappij. Heeft niet zozeer met dit incident te maken, maar van mij mag-ie weg.

Ik vind bijvoorbeeld zijn voorstel voor het inperken van de vrijheid van meningsuiting echt te gek voor worden. Een stap terug in de tijd. Brrr.
pi_30339652
Blijven. Net alsof zijn vertrek iets veranderd aan de mentaliteit/betrokkenheid van het OM. Betreffende openbaar aanklager/ambtenaren/betrokken juristen--->> ontslaan.
  woensdag 7 september 2005 @ 00:45:07 #10
32768 DionysuZ
Respect my authority!
pi_30341036
Donner mag van mij liever vandaag dan morgen vertrekken. Hoe eerder die vent daar weg is hoe beter. Fout op fout stapelen zich op, en big brother award op big brother award. Die vent is totaal incompetent en kan ook nog eens niet fatsoenlijk debatteren.
□ Reality is merely an illusion,albeit a very persistent one-A.Einstein
■ Of ik ben gek of de rest van de wereld.Ik denk zelf de rest van de wereld-Rudeonline
□ The war is not meant to be won.It is meant to be continuous-G.Orwell
  woensdag 7 september 2005 @ 00:50:21 #11
69147 Zzyzx
Wie dit leest is gek.
pi_30341148
Hij moet pleite. Het verbaast me niets als ie blijft zitten, de coalitie wordt dan anders zwakker waarschijnlijk omdat Donner toch een belangrijke peer is en de coalitie wil de machtsbalans stabiel houden nu die in hun voordeel is. Maar goed, als alle partijen gevoel voor ethiek tonen zou ie eruit moeten liggen en laten we daar dan op hopen.
  woensdag 7 september 2005 @ 09:35:11 #12
58683 NewOrder
markt anarchist
pi_30344948
Als Donner vertrekt is de kans redelijk groot dat het kabinet valt, dus zo snel zullen de regeringspartijen hem niet opgeven. Bovendien is het nog maar de vraag wat er nou waar is van het verhaal dat er bewijsmateriaal is achtergehouden en, als het waar is, in welke mate dat Donner mag worden aangerekend.
pi_30344964
En weer het gebruikelijke FOK-gedrag. Liever een beetje in de rondte blaten (zoals een groot deel van de Kamer, tot zover is de volksvertegenwoordiging uiterst representatief) dan zich in de materie te verdiepen. Niemand heeft een fatsoenlijk argument op grond waarvan met enige redelijkheid kan worden aangenomen dat minister Donner de vereiste verantwoording niet kan afleggen. Donner wordt vaak op het matje geroepen ja, maar hij wordt niet op het matje geroepen omdat hij een fout heeft gemaakt, hij wordt op het matje geroepen om na te gaan of hij een fout heeft gemaakt. Tot nog toe heeft Donner ieder debat overleefd en luidt de conclusie dus dat hij de vereiste verantwoording wèl heeft kunnen afleggen. De notie dat Donner incompetent is, is dan ook onjuist. Zowel als politicus als zaaksdeskundige, is Donner waarschijnlijk de beste minister in het hele kabinet.

In NOVA kwam super-PG Brouwer aan het woord. Die had toch een helder verhaal. Het NFI heeft DNA-onderzoek gedaan en de resultaten daarvan in een rapport gevat. Dat rapport is in zijn geheel aan de rechter voorgelegd en uit dat rapport bleek dat op de veter géén DNA sporen van de dader zijn aangetroffen. Enkel van Nienke en ik meen ook Maikel. Uit een ander document, blijkt dat er op de veter wel degelijk DNA van een derde is gevonden. Hoe en waarom het NFI dat niet in het rapport heeft vermeld, is vooralsnog onderwerp van onderzoek. Ter terechtzitting hebben de onderzoekers van het NFI (ook op vragen van de verdediging) verklaard dat het derde spoor niet met voldoende zekerheid als daderspoor kan worden aangemerkt. Het enkele feit dat er geen DNA is gevonden die met dat van Cees B. matchte, is ontlastend geweest voor B. maar wel degelijk aan de rechter voorgelegd.

Vergeet daarbij ook niet dat het niet het OM is geweest die Cees B. achter de tralies heeft gezet. Dat is de rechter geweest. In bewijstechnisch opzicht was het een uiterst zwakke zaak, maar toch zijn rechtbank en Hof tot een veroordeling gekomen. Je kunt je vraagtekens plaatsen bij de gang van zaken bij het OM, maar uiteindelijk ligt de fout bij de rechterlijke macht die tot een veroordeling is gekomen die niet kon steunen op het overgelegde bewijs.
When you're racing, it's life. Anything that happens before or after is just waiting.
pi_30345037
Als het OM daadwerkelijk bewijs heeft achter gelaten dient Donner op te stappen of weg gestuurd te worden. Of Donner hiervan op de hoogte was of niet maakt niet uit in deze. De verantwoordelijken bij het OM dienen dan uiteraard ook uit hun functie gezet te worden.
pi_30345042
quote:
Op woensdag 7 september 2005 00:50 schreef Zzyzx het volgende:
Hij moet pleite. Het verbaast me niets als ie blijft zitten, de coalitie wordt dan anders zwakker waarschijnlijk omdat Donner toch een belangrijke peer is en de coalitie wil de machtsbalans stabiel houden nu die in hun voordeel is. Maar goed, als alle partijen gevoel voor ethiek tonen zou ie eruit moeten liggen en laten we daar dan op hopen.
Wat weet jij van straf(proces)recht, wat weet jij van politiek? Wat weet je uberhaupt van staatsrecht? Waarom zou het (gedwongen) opstappen van Donner moeten steunen op ethiek en waarom zou het ethisch zijn als Donner nu op zou stappen?

Is het zo moeilijk om je op bepaalde vlakken van een mening te onthouden gewoon om het enkele feit dat je de materie niet snapt? Ik heb ook lang niet overal verstand van. Ik praat bijvoorbeeld nauwelijks over voetbal en als ik het al doe, dan zal ik geen zeker geen mening ventileren, want die heb ik niet.

Ben ik gewoon benieuwd naar. Gaat niet alleen om jou, maar ook om je soortgenoten in dit topic.

[ Bericht 5% gewijzigd door Argento op 07-09-2005 09:44:56 ]
When you're racing, it's life. Anything that happens before or after is just waiting.
  woensdag 7 september 2005 @ 09:43:41 #16
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_30345136
ik zie bos ook liever vandaag dan morgen vertrekken, halsema ook. maar ik heb geen grond om dat te eisen, net zomin als ik dat bij donner heb...
hoofdletters kosten teveel tijd
don't avoid pain to gain pleasure
niet iedereen is iedereen
pi_30345870
Net zoals het halve kabinet met fouten die hem zijn voorgegaan, zegt ie gewoon "sorry" en blijft gewoon zitten
  woensdag 7 september 2005 @ 10:11:55 #18
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_30345882
quote:
Op woensdag 7 september 2005 10:11 schreef Vhiper het volgende:
Net zoals het halve kabinet met fouten die hem zijn voorgegaan, zegt ie gewoon "sorry" en blijft gewoon zitten
niet terecht in deze zaak?
pi_30346009
quote:
Op woensdag 7 september 2005 10:11 schreef zoalshetis het volgende:

[..]

niet terecht in deze zaak?
Als het OM inderdaad cruciaal bewijs heeft achtergehouden, dient Donner of het hele OM goed op z'n flikker te geven en keihard in te grijpen, of op te stappen.

Of het terecht is, is op dit moment dus nog onduidelijk. Ik zou eerst graag bewijzen zien dat er echt bewijzen zijn achtergehouden. M.a.w. Ik zie momenteel veel rook, graag zie ik het vuur ook nog even.
pi_30346046
quote:
Op woensdag 7 september 2005 10:11 schreef Vhiper het volgende:
Dat is sinds Robin Linschoten de eer aan zichzelf heeft gehouden nogal gebruikelijk geworden in de politiek.
pi_30346104
quote:
Op woensdag 7 september 2005 10:18 schreef Chewie het volgende:

[..]

Dat is sinds Robin Linschoten de eer aan zichzelf heeft gehouden nogal gebruikelijk geworden in de politiek.
Yup
pi_30346192
Zolang Verdonk niet gaat......
  woensdag 7 september 2005 @ 10:25:34 #23
66318 AvispaCS
Religion is evil !
pi_30346241
quote:
Op woensdag 7 september 2005 09:36 schreef Argento het volgende:
En weer het gebruikelijke FOK-gedrag. Liever een beetje in de rondte blaten (zoals een groot deel van de Kamer, tot zover is de volksvertegenwoordiging uiterst representatief) dan zich in de materie te verdiepen. Niemand heeft een fatsoenlijk argument op grond waarvan met enige redelijkheid kan worden aangenomen dat minister Donner de vereiste verantwoording niet kan afleggen. Donner wordt vaak op het matje geroepen ja, maar hij wordt niet op het matje geroepen omdat hij een fout heeft gemaakt, hij wordt op het matje geroepen om na te gaan of hij een fout heeft gemaakt. Tot nog toe heeft Donner ieder debat overleefd en luidt de conclusie dus dat hij de vereiste verantwoording wèl heeft kunnen afleggen. De notie dat Donner incompetent is, is dan ook onjuist. Zowel als politicus als zaaksdeskundige, is Donner waarschijnlijk de beste minister in het hele kabinet.

In NOVA kwam super-PG Brouwer aan het woord. Die had toch een helder verhaal. Het NFI heeft DNA-onderzoek gedaan en de resultaten daarvan in een rapport gevat. Dat rapport is in zijn geheel aan de rechter voorgelegd en uit dat rapport bleek dat op de veter géén DNA sporen van de dader zijn aangetroffen. Enkel van Nienke en ik meen ook Maikel. Uit een ander document, blijkt dat er op de veter wel degelijk DNA van een derde is gevonden. Hoe en waarom het NFI dat niet in het rapport heeft vermeld, is vooralsnog onderwerp van onderzoek. Ter terechtzitting hebben de onderzoekers van het NFI (ook op vragen van de verdediging) verklaard dat het derde spoor niet met voldoende zekerheid als daderspoor kan worden aangemerkt. Het enkele feit dat er geen DNA is gevonden die met dat van Cees B. matchte, is ontlastend geweest voor B. maar wel degelijk aan de rechter voorgelegd.

Vergeet daarbij ook niet dat het niet het OM is geweest die Cees B. achter de tralies heeft gezet. Dat is de rechter geweest. In bewijstechnisch opzicht was het een uiterst zwakke zaak, maar toch zijn rechtbank en Hof tot een veroordeling gekomen. Je kunt je vraagtekens plaatsen bij de gang van zaken bij het OM, maar uiteindelijk ligt de fout bij de rechterlijke macht die tot een veroordeling is gekomen die niet kon steunen op het overgelegde bewijs.
Duidelijk verhaal, bedankt!
Zoiets had ik ook al in gedachten, alleen iets minder goed verwoord.

Persoonlijk vind ik echter dat Donner al n.a.v. de TBS-affaire weg had gemoeten.

Het is een feit dat Donner politiek verantwoordelijk is voor de gang van zaken bij het OM en Justitie. Als hier een kern van waarheid (wat nog niet vaststaat, journalisten zitten er ook geregeld naast) in zit, dan is hij daar politiek verantwoordelijk voor en lijkt het me dat hij zijn conclusies zou moeten trekken. Verder vind ik dat dan de betrokken personen (van OM, Justitie en NFI) dan voor een eventuele schadevergoeding aan Cees B. verantwoordelijk zijn. Hoewel hij die niet verdient omdat hij meerdere keren een bekentenis heeft afgelegd.
"Religion is excellent stuff for keeping common people quiet.", Napoleon Bonaparte.
"I am an atheist and thank God for that.", George Bernard Shaw.
"Religion is nothing more than socially acceptable insanity.", Oscar Wilde.
  woensdag 7 september 2005 @ 10:26:48 #24
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_30346267
eigenlijk zou het hele kabinet moeten opstappen he? herverkiezingen en god op je blote knietjes bidden dat het dit keer een pvda, gl kabinet wordt? want dan is alles beter...
  woensdag 7 september 2005 @ 10:30:24 #25
66318 AvispaCS
Religion is evil !
pi_30346367
quote:
Op woensdag 7 september 2005 10:26 schreef zoalshetis het volgende:
eigenlijk zou het hele kabinet moeten opstappen he? herverkiezingen en god op je blote knietjes bidden dat het dit keer een pvda, gl kabinet wordt? want dan is alles beter...
Ach, SCH weet het zelfs voor elkaar te krijgen om Verdonk te bashen in een topic over de levensverwachting van een fruitvlieg. Op zich moet je toch ook weer respect hebben voor zijn vastberadenheid, hoe krom die af en toe ook is.
"Religion is excellent stuff for keeping common people quiet.", Napoleon Bonaparte.
"I am an atheist and thank God for that.", George Bernard Shaw.
"Religion is nothing more than socially acceptable insanity.", Oscar Wilde.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')