Heb je hun concert op de NRK site (link hierboven) al gezien? Misschien een aardig voorproefje?quote:Op woensdag 14 september 2005 02:32 schreef MissHobje het volgende:
A-ha.. dêm.. heerlijke muziek..
Kijk uit naar nieuwe cd
Zat beetje te dubben of ik naar het concert ga.. maybe als er nog kaarten zijn..
Na het horen van een aantal nummers, denk ik dat ze dat niet waar gaan maken. Holy Ground is en typisch 'Morten-nummer' (als je Wild Seed kent snap je 'm), Celice heeft iets van hun jaren 90 materiaal (en Lifelines) en Analogue is meer van deze tijd, doet me denken aan de commerciele(re) Corrs. Maar hopen dat ze het beste werk voor het laatst bewaren.quote:Maar alhoewel ik Minor Earth... en Lifelines best aardig vond, zou ik zo graag willen dat ze gewoon terug gingen naar hun jaren 80 keyboards en hun oorspronkelijke stijl compleet terug zouden pakken.
Fuck de tijdsgeest, het is toch alleen voor fans.
Da's toch weer jammer.quote:Op donderdag 15 september 2005 12:34 schreef LomarVe het volgende:
[..]
Na het horen van een aantal nummers, denk ik dat ze dat niet waar gaan maken. Holy Ground is en typisch 'Morten-nummer' (als je Wild Seed kent snap je 'm), Celice heeft iets van hun jaren 90 materiaal (en Lifelines) en Analogue is meer van deze tijd, doet me denken aan de commerciele(re) Corrs. Maar hopen dat ze het beste werk voor het laatst bewaren.![]()
Ja, daar kan ik me bij aansluiten. Ik moet toch toegeven dat ik ze (her)ontdekt heb toen ik Summer Moved On hoorde. MEMS staat zeker hoog in mijn lijstje, misschien wel bovenaan. Simpelweg omdat ik dat meer heb 'meegemaakt' dan SD en HHAL. En kom op, nummers als Mary Ellen Makes The Moment Count, Minor Earth, Little Black Heart en Thought That It Was You bezitten toch wel de comfortabele zwartgalligheid die je van de heren verwacht. En cynisme is ook zeker aan ze besteed met Company Man. Maar het album mist inderdaad de energie die je hoort in Scoundrel Days (het nummer dan he).quote:Op vrijdag 16 september 2005 23:40 schreef Lamon het volgende:
[..]
Da's toch weer jammer.
Ik vond persoonlijk 'Scoundrel days' hun beste album (Hunting High and Low een hele goede tweede overigens). Soms zelfs bijna een beetje New Wave achtig.
Op de laatste twee albums staan nog zat aardige nummers, maar ik mis de power in de nummers een beetje.
Allebei geweldig idd! Vooral Out of the Blue comes green is eindeloos mooi.quote:Op zaterdag 19 november 2005 18:26 schreef thecrook het volgende:
Leuke jaren 80 band die nog steeds wel eens een leuk nummer in elkaar flanst en vroeger twee dijken van nummers heeft gemaakt: Out of Blue Comes Green en Manhattan Skyline. Echt twee aanraders!
Ik was aanwezig afgelopen vrijdag in de HMH en vond het eerlijk gezegd een waardeloos optreden. Geen schim van het concert enkele jaren terug in Vredeburg b.v. De setlist was inderdaad idioot kort, enkele nummers waar ik me echt op verheugd had werden weggelaten, zoals "living a boy's adventure tale" ,wat ik dus persoonlijk één van de mooiste nummers blijf vinden en nog nooit live gehoord heb. (in persona)quote:Op maandag 21 november 2005 01:20 schreef LomarVe het volgende:
Al moesten ze de set in de HMH inkorten, waar erg veel kritiek over is op het moment. Verder was het een prima optreden! Maar hopen dat ze volgend jaar nog eens komen.
Ja, ik zeg ook niks over de interactie in mijn vorige verhaal, maar technisch en muzikaal e.d. moet ik zeggen dat ze stukken beter zijn geworden. En ja, die interactie was er gewoon niet, klopt. Dat miste ik dus ook en zorgde ervoor dat ik deze keer geen kippevel kreeg, en de vorige twee keren (Vredenburg en HMH) wel. Ik ben dan ook van mening dat de samenwerking tussen de heren helemaal niet zoveel beter is dan beweerd wordt, juist minder. Ze hebben de nummers voor het album apart aangeleverd! Professioneel gezien halen ze het beste in elkaar naar boven, maar daar houdt het ook echt mee op. Vond het inderdaad ook heel erg jammer dat ze Weight of the Wind, Living a Boy's en vooral Early Morning (dat is het nummer waarvoor ik zo af en toe de Vallhall dvd voor in de speler gooi en me dus enorm op had verheugd om eindelijk na 3 jaar eens live te horen!)quote:Op maandag 21 november 2005 02:29 schreef Knurft-Zork3 het volgende:
[..]
Ik was aanwezig afgelopen vrijdag in de HMH en vond het eerlijk gezegd een waardeloos optreden. Geen schim van het concert enkele jaren terug in Vredeburg b.v. De setlist was inderdaad idioot kort, enkele nummers waar ik me echt op verheugd had werden weggelaten, zoals "living a boy's adventure tale" ,wat ik dus persoonlijk één van de mooiste nummers blijf vinden en nog nooit live gehoord heb. (in persona)
Verder blijft het me enorm storen dat Morten Harket totaal, maar dan ook totaal geen interactie met het publiek heeft. Als dan Mags ook nog redelijk stilletjes blijft wordt het allemaal wel erg steriel.
Al met al een jammerlijke vergelijking met b.v. een Duran Duran die een aantal maandjes geleden wel lieten zien een show neer te kunnen zetten (in een baggeromgeving als de HMH).
De cd is overigens wel weer lekker, al moest 'ie even groeien. Hij komt in ieder geval in de buurt van mijn favoriete A-ha -cd "Memorial beach". Nu nog graag Froggerparken live in z'n geheel op dvd uitbrengen.
Ja, kan me zeker in vinden! Ik werd ook fan toen ik Summer Moved On hoorde en MEMS heb ik grijs gedraaid. Van de jaren 80 ben ik vooral dol op die super melacholieke en energieke nummers, zoals Scoundrel Days, Out of the Blue, There's Never A Forver Thing, Early Morning, Mem Beach, Locust, East of the Sun, noem maar op. Maar ja, daarnaast hebben ze ook Touchy, You are the one e.d. geproduceerd, vind ik 10 keer niks, maar laat wel zien hoe diverse nummers ze kunnen maken.quote:Op maandag 21 november 2005 20:09 schreef dVTB het volgende:Maar er zit gewoon een groot verschil tussen een 6,5 en een 8,5 als rapportcijfer. A-ha, ik will mijn ME|MS en Lifelines tracks terug, nu !
Ik zag m inderdaad in je lijstje staan in een ander topic, weer even wat anders dan alle indie bands die ik voorbij zag komen.quote:Op maandag 5 december 2005 21:14 schreef dVTB het volgende:
Ik heb de laatste dagen veel naar het nieuwe album geluisterd en het is echt een enorme groeier. Ik begin die plaat steeds beter te vinden. Misschien wel het beste album van 2005, zelfs, zeg ik voorzichtig.
Tja, waarom zou je persé indie bands gaan opsommen, just for the sake of it. De cd van A-ha is gewoon geweldig en ik vind 'm eigenlijk alleen maar beter worden. Bij mij wisselen de favorieten ook nog steeds, al staat de nummer 1 wel vast: Cosy Prisons. Een wereldplaat die echt niet onderdoet voor de 80's klassiekers van A-ha. Maar ja: het is natuurlijk gewoon populair om te vinden dat jaren '80-bands hun beste tijd hebben gehad, zonder dat mensen eigenlijk echt goed luisteren naar zo'n nieuw album. Ik vind het op dit moment nog te moeilijk om een gedegen lijstje te maken, omdat ik eigenlijk geen zwakke nummers op de cd kan ontdekken. Maar Cosy Prisons, Analogue, Holy Ground, The Fine Blue Line en The Summer Of Our Youth scoren hoog. Celice (de eerste single) vind ik raar genoeg één van de mindere nummers van de cd...quote:Op maandag 5 december 2005 23:52 schreef LomarVe het volgende:
Ik zag m inderdaad in je lijstje staan in een ander topic, weer even wat anders dan alle indie bands die ik voorbij zag komen.Wat zijn momenteel je favorieten en skippers? Mijn favorieten zijn vooral Over the treetops en ja toch ook Analogue, om mezelf na een lange werkdag even op te peppen. Holy Ground zou misschien een grower kunnen zijn, maar ik denk dat het gewoon niet mijn smaak is. Verder vind ik Don't do me any favours steeds lekkerder, en White Dwarf steeds saaier. Maar het kan zo weer veranderen.
![]()
Haha, dat hoor ik vaker onder de liefhebbers! En niet alleen voor Celice maar ook bij diverse singles uit alle decennia. Toch misschien meer een crowdpleaser, de gemiddelde A-ha single. Het begon al bij TOM.. zet daar iets als Living a boy's maar eens tegenover. En Touchy tegenover There's never a forever thing. Bijna niet voor te stellen dat zulke uiteenlopende nummers op 1 album (kunnen) staan.quote:Celice (de eerste single) vind ik raar genoeg één van de mindere nummers van de cd...
Sterker nog, van wat ik gehoord heb is dit hun hoogste eersteweeks notering ooit!quote:Op zondag 29 januari 2006 20:27 schreef dVTB het volgende:
Een welverdiende kick omhoog voor A-ha, want Analogue (All I Want) heeft de Top 10 van de Engelse hitparade bereikt. De single komt deze week op #10 binnen.
En dat is bijzonder, want hun laatste Top 10-hit in Engeland stamt uit februari 1988, toen "Stay On These Roads" daar nummer 5 haalde. En zelfs hun laatste Top 20-hit is al bijna 13 jaar oud: Dark Is The Night bereikte #19 in mei 1993.
Opmerkelijke prestatie van A-ha, dus...
't is een tijdje geleden deze post, maar ik vind dit dus onzin.quote:Op dinsdag 6 december 2005 10:15 schreef dVTB het volgende:
Een wereldplaat die echt niet onderdoet voor de 80's klassiekers van A-ha. Maar ja: het is natuurlijk gewoon populair om te vinden dat jaren '80-bands hun beste tijd hebben gehad, zonder dat mensen eigenlijk echt goed luisteren naar zo'n nieuw album.
Ik heb ze een paar jaar terug ook live gezien in de HMH, ergens na Lifelines, maar bij dat concert waren alle klassieker ook gewoon van de partij.quote:Op woensdag 1 februari 2006 00:56 schreef dVTB het volgende:
Ieder z'n mening, Lamon. Ik heb juist meer op met het recente werk van A-ha. En hun tour waarbij ze in Nederland speelden in Vredenburg, een paar jaar geleden, bevatte veel nieuwe nummers. Het kan subjectieve waarneming zijn, maar volgens mij was dat een veel geslaagder concert dan onlangs in de Heineken Music Hall.
Het is allemaal relatief natuurlijk.quote:Ik bedoelde trouwens met het bovenstaande bericht NIET te zeggen dat er niks deugt van hun nummers uit de jaren 80, ik wilde juist een lans breken voor A-ha en mensen ertoe oproepen om ze niet gelijk af te schrijven *omdat* het een jaren 80-band is. Voor mij is Analogue, tegen mijn verwachtingen in, zelfs het beste album dat ik in 2005 heb gehoord.
Natuurlijk is het geluid nu iets anders dan toen, maar als ze precies hetzelfde zouden doen als toen, zou iedereen ook steen en been klagen. Als artiest kun je het eigenlijk nooit goed doen. Ik vind A-ha's huidige stijl erg geslaagd en voor mij staat voorop dat de composities prima zijn. Ook in een andere uitvoering zouden die keurig overeind blijven.
De populariteit van deze band!! De populariteit!!quote:Op woensdag 15 februari 2006 01:25 schreef Lamon het volgende:
Omdat ik alweer dagen helemaal into A-ha ben, even een top tien (niet dat iemand er ene fuck aan heeft, maar ze zijn zo leuk om te maken) :
1. The swing of things
2. Hunting high and low
3. Out of the blue comes green
4. Manhattan Skyline
5. I've been losing you
6. Scoundrel days
7. Don't do me any favours
8. You'll never get over me
9. There's never a forever thing
10. White Canvas
We can only dream.quote:Op dinsdag 14 maart 2006 02:24 schreef Lamon het volgende:
[..]
De populariteit van deze band!! De populariteit!!
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |