Ik ga een voorstelling maken over woonwagenbewoners en het zoeken van materiaal vormt het vooronderzoek. Ook ervaringen of weetjes uit je eigen real life zijn zeer welkom! Bedankt.
Ik ken zelf trouwens ook een aantal kampers,ik zal eens voor je informeren.
[Dit bericht is gewijzigd door Raaf op 31-10-2001 10:47]
quote:
Op woensdag 31 oktober 2001 08:44 schreef Sugar het volgende:
Weet jij iets voor me, laat het dan weten!
quote:
Op woensdag 31 oktober 2001 11:26 schreef SunChaser het volgende:[..]
En jullie weten ook wel wat voor plant Fransie in de vensterbank heeft staan hè?
kamperfoelie
[Dit bericht is gewijzigd door killerb op 31-10-2001 11:32]
quote:Precies. En de saus smaakt ook anders.
Op woensdag 31 oktober 2001 11:43 schreef Kielef het volgende:
Woonwagenbewoner en zigeuner is niet hetzelfde.
quote:En Eskimo's komen niet uit Canada!
Op woensdag 31 oktober 2001 11:45 schreef SunChaser het volgende:[..]
Precies. En de saus smaakt ook anders.
Websites en plaatjes zijn al geweldig (voor het gemak is zoeken op zigeuners idd slim!)! Frans Bauer wordt in de voorstelling uiteraard "the special guest"!
Maar ehm, die mensen die "kampers" kennen, willen die echt hun best voor me doen? Mailen met iemand die de wereld kent is natuurlijk de meest geweldige research...
quote:owja heel slim om naar zigeuners te zoeken als je info over woonwagenbewoners wil hebben
Op woensdag 31 oktober 2001 16:13 schreef Sugar het volgende:
(voor het gemak is zoeken op zigeuners idd slim!)
Zigeuners zijn TOTAAL MAAR DAN OOK TOTAAL anders!!
Probeer dat eerste maar eens te snappen voordat je verder in gaat op dit onderwerp.
quote:Zijn ouders zijn heeel aardig.
Op woensdag 31 oktober 2001 11:26 schreef SunChaser het volgende:[..]
Als er een "stelletje" is gevormd wonen ze binnen enkele maanden al in hun eigen wagen. Dat is allemaal in een wip en een zucht geregeld door paps.
Mocht de jongedame minderjarig zijn en bijv. niet uit het kamp komen...dan wordt er gewoon een briefje aan de koningin geschreven en de trouwerij gaat gewoon door (zelfs als de ouders van het meisje het er niet mee eens zijn).
Ga jij als "gewone" burger zijnde met een kampmeisje naar bed.......Trouwen is dan nog je enige optie! Daar zorgen ze dan wel voor.
Wil jij van je wederhelft af en wil diegene niet van jou af? Dan heb je een héél groot probleem.
Alle kids die voortkomen uit een relatie kamp-burger blíjven in dat kamp, als je ze meeneemt worden ze gewoon gekidnapt.
(allemaal van dichtbij gezien)
Verder zijn ze héél gezellig, familliar, stréng tegen hun kinderen.
Sta je vandaag voor de deur dat je bijv. een breedbeeld t.v. zoekt voor f400,-. Dan kan je hem een week later ophalen.
Dit waren een paar dingen die kenmerkend zijn voor de bewoners van de kampen die ík ken. Dat wil dus niet zeggen dat het allemaal hetzelfde hoeft te zijn!
Of bovenstaande positief/ negatief is, laat ik aan jezelf over om te beoordelen.
quote:Gelukkig NOG iemand die dit hier neerzet!
Op woensdag 31 oktober 2001 19:17 schreef Uiruru het volgende:[..]
owja heel slim om naar zigeuners te zoeken als je info over woonwagenbewoners wil hebben
Probeer dat eerste maar eens te snappen voordat je verder in gaat op dit onderwerp.
WERKELIJK ONGELOFELIJK!!!
Het beeld dat de meeste posters in dit topic van een kamper hebben:
quote:Niet helga maar de andere posters hier hebben ideeen over kampbewoners die nog stammen uit de tijd van de knijpkat.
Op woensdag 31 oktober 2001 11:40 schreef SunChaser het volgende:
Ik denk dat Helga wel oud genoeg is om te vertellen hoe het is om in een kamp te wonen. Ze stamt immers nog uit de tijd van de knijpkat.
quote:Sorry voor jou maar ook dat soort kampers zijn er nog steeds hoor (Kamp nabij Hoorn voldoet exact aan de door jouw opgegeven punten)
Op woensdag 31 oktober 2001 20:02 schreef Uiruru het volgende:
Vreselijk hoeveel vooroordelen je hier nog leest!!WERKELIJK ONGELOFELIJK!!!
Strafblad oud-ijzerhandelaar geweldadig Frans Bauer fan etc etc.
[..]Niet helga maar de andere posters hier hebben ideeen over kampbewoners die nog stammen uit de tijd van de knijpkat.
En ongelofelijk?
nee hoor
http://krant.telegraaf.nl/krant/archief/19960704/teksten/bin.woonwagenkamp.html
quote:http://krant.telegraaf.nl/krant/archief/19960524/teksten/bin.kampbewonerspol.html
krante-artikelen
quote:He joh, jij bent zo slim, leg ons het verschil dan ff uit.
owja heel slim om naar zigeuners te zoeken als je info over woonwagenbewoners wil hebben
quote:
Terreinkraken.-
Ook terreinen zijn te kraken: dit doe je door er je eigen onderkomen, meestal een woonwagen of bus op neer te zetten en te kennen te geven dat je het gekraakt hebt. Ook hierbij moet je natuurlijk vantevoren van alles uitgezocht hebben, maar er is in ieder geval een voordeel: je kan niet anoniem gedagvaard worden, omdat je geen pand betrokken hebt: de bestaande wetten die van toepassing zijn op het kraken van huizen slaan niet op jou. Dit maakt het voor de eigenaar (meestal de gemeente) wat lastiger om je ontruimd te krijgen. Het nadeel is echter dat je landkraken (zoals het ook wel genoemd wordt) altijd voorzien van veel rollend materieel moet doen, en met relatief grote groepen mensen. Gemeentes en eigenaren hebben nogal de pest aan het 'uitschot' dat ze je automatisch vinden omdat je niet in een 'normaal' huis woont, en zien je als iets minderwaardigs waar ze geen rekening mee hoeven te houden. Je zal een enorm grote bek op moeten zetten om ze naar je te laten luisteren, en dan nog willen ze graag beslissingen over je nemen, zonder je daar in te kennen.
quote:Whahahahahahahahahahahahahaha...ik moet hier echt eeeeeeeeeeeeeeeeeeecht wel om lachuuuuuh...!!!!!!!!!!!!!
Op woensdag 31 oktober 2001 16:26 schreef Vivi het volgende:
Ligt helemaal aan het kamp: het ene zit vol met aso's en criminelen, op het andere 'kamp' wonen hele normale mensen in keurige chalets.
quote:
quote:kom op zeg ik weet een heleboel kampers die oud-ijzerhandelaar zijn of vrachtwagenschauffeur, een heleboel hebben een strafblad, en vooral de jongeren zijn gewelddadig. en ach die kampwijven zwijmelen massaal weg bij Frans Bauer muziek. Echt, nu (bijna) november 2001 ook nog. Gewoon stukje kamper cultuur
[..]Niet helga maar de andere posters hier hebben ideeen over kampbewoners die nog stammen uit de tijd van de knijpkat.
het zij zo.
En toch heb ik niks geen problemen met die mensen, ze hebben juist wel iets aparts in zich vind ik. Het zijn vaak gezellige mensen met gevoel voor humor.
quote:Ja misschien omdat ze op een stuk grond wonen dat NIET VAN HUN IS ??? get real. Zelfde geldt voor krakers. Waarom moet ik wel betalen en zij niet. bovendien leeft merendeel op een uitkering dus ze krijgen nog geld toe ook.
Op woensdag 31 oktober 2001 21:08 schreef Loedertje het volgende:[..]
bla
quote:schitterend voorbeeld!
Op woensdag 31 oktober 2001 21:14 schreef Djeez het volgende:
Een collega van mij komt van het kamp. Hij woont zelf al jaren in een gewoon huis, maar toch blijft het een echte kamper. Zo is hij in zijn vrije tijd oud ijzerhandelaar, zit hij elke avond en elk weekend met zijn geheime zender met 100 km bereik in de ether en beheert hij altijd rond deze tijd van het jaar zijn eigen groothandel in zwaar illegaal vuurwerk. En toch is het een beste vent...
quote:hmm, ik begrijp toch niet helemaal wat je daar mee bedoelt
Op woensdag 31 oktober 2001 21:28 schreef Loedertje het volgende:
Vraag me nu wel meteen af hoe het dan met die stadsnomaden zit
quote:snappie?
Zijkanaal B in de gemeente Velsen is één van de laatste stukjes niks in Nederland. Hoewel niet aangeharkt, is het wel degelijk in gebruik. Een gemêleerd gezelschap van stadsnomaden, werklozen en veelverdieners koestert de vrijstaat. Maar daaraan zitten ook nadelen: geen aansluiting op drinkwater, gas, elektra en riolering. De overheid hield afstand, regulering kwam niet van de grond. Milieuvervuiling en onveiligheid nopen nu tot ingrijpen. De betrokken overheden kiezen daarbij voor een terughoudende aanpak. Bewoners kunnen zelf voor een minimum of maximum aan voorzieningen kiezen. ARCADIS maakte een conceptinrichtingsplan en probeert in nauw overleg met de bewoners de stap naar uitvoering te zetten.
quote:Doe je ogen anders ff dicht als ze voorbij komen..
Op woensdag 31 oktober 2001 21:28 schreef Ronaldsen het volgende:
En die vrouwen van het kamp, allemaal geblondeerde lange krullen, zonnebankbruin gezicht, legging en van die witte klomp slippers (hoe heten die dingen). Echt hoor is echt geen cliché, je kunt het met eigen ogen zien
[Dit bericht is gewijzigd door Nachtvlinder op 31-10-2001 22:28]
quote:
Het Gat van Maas
Sinds april 1991 werd ook het illegale parkeerterrein naast het ACU bewoond. Vlak voor Koninginnedag werd dit braakliggende terrein gekraakt na jarenlange overlast van geparkeerde auto's, autokraken, geweldplegingen en diefstal. Het terrein werd auto-vrij gemaakt en meteen werd met de bouw van een schutting begonnen. Er was een grote schoonmaakactie nodig om het terrein voor bewoning geschikt te maken. Een aantal stadsnomaden hebben hier nog enkele jaren in woonwagens kunnen wonen, tussen de bomen en planten, midden in het centrum van Utrecht.
quote:
Op woensdag 31 oktober 2001 21:33 schreef Nachtvlinder het volgende:[..]
Dus jij wilt mij vertellen dat jij het aan hun kleding/uiterlijk kan zien of ze wel of niet van het woonwagenkamp komen..???
quote:Hmmmmmm is het die daar waar jij van droomt????
Op woensdag 31 oktober 2001 21:37 schreef Loedertje het volgende:[..]
vergeet de glimmende Rolexen niet
[Dit bericht is gewijzigd door Nachtvlinder op 31-10-2001 21:52]
http://www.historisch-emmen.nl/Infrastructureel/infra%2011.htm
quote:Rolex--> In 1 woord--> spuuglelijk.
Op woensdag 31 oktober 2001 21:40 schreef Nachtvlinder het volgende:[..]
Hmmmmmm is het die daar waar jij van droomd????
Ik heb bij Cartier iets anders uitgezocht ooit
quote:Tis maar net waar je van houd...!!
Op woensdag 31 oktober 2001 21:48 schreef Loedertje het volgende:[..]
Rolex--> In 1 woord--> spuuglelijk.
Ik heb bij Cartier iets anders uitgezocht ooit
heeft der eergister ingestaan....
quote:alleen dat 2e klopt niet helemaal:
Kampers hebben/ zijn:
[..]
De drie broers Gerrits hebben twee bedrijven, een in metaal en ijzer op het woonwagenkamp aan de Helmondsingel, en een autoverschrotingsbedrijf in Den Bosch
rechtreeks uit bovenstaand krante-artikel
quote:
Op woensdag 31 oktober 2001 22:05 schreef merulez het volgende:
http://www.eindhovensdagblad.nl/CDA/regioportal/0,2078,1505__806759_,00.htmlheeft der eergister ingestaan....
quote:Ik had ooit eens met een meisje gezoend in een discotheek. Ze was best wel leuk en ook niet aso of zo. Toen ik met haar ging praten (ja, dom ik weet het) kwam ik erachter dat ze uit een kamp kwam. Ik dacht gelijk neeeee! Wat nu? Toen ze mijn nummer vroeg gaf ik haar een vals nummer, maar toen dacht ik: straks worden haar broers en weet ik veel wie boos dat ik een vals nummer gaf. Lekker paranoïde.... Echte nummer maar gegeven, maar toen dacht ik weer straks kom ik niet van haar af! Allemaal best wel lullig eigenlijk, want zij had mij immers niets misdaan. Later toch ff gebeld dat het niets ging worden (misschien maar goed ivm bovenstaande).
Op woensdag 31 oktober 2001 19:31 schreef Ester het volgende:
Ga jij als "gewone" burger zijnde met een kampmeisje naar bed.......Trouwen is dan nog je enige optie! Daar zorgen ze dan wel voor.
Achteraf denk je toch waarom je niet gewoon normaal met zo iemand omgaat, ik kende haar niet eens. Maar ja, met de kampers uit mijn toenmalige dorp waren veel problemen. Er viel niet eens een normaal gesprek te voeren. Een vriend is weleens voor de gezelligheid op zijn bek geslagen. Ook waren ze nogal 'aanwezig' op kermissen ed. Slim waren ze ook niet echt(ze noemden darten 'sperewerpen', echt waar).
Dus kampers, Ik zoek ze niet op. Net als met marokkanen en andere mensen met wie je in het verleden negatieve ervaringen hebt gehad. Jammer voor de mensen die wel ok zijn. Positeif voorbeeld is toch wel het Roosenberg trio. Mag ik btw graag naar luisteren.
quote:Kampers ??? het lijkt wel als of we het hier over een pakje boter hebben ..!!
Op woensdag 31 oktober 2001 21:26 schreef Ronaldsen het volgende:[..]
schitterend voorbeeld!
Het zijn vaak prima mensen, maar toch blijven het kampers
Discussie over "vooroordeel of niet?" is al helemaal goed. Ga namelijk een paar woonwagenbewoners (gespeeld, dat wel, blijft toch theater, nietwaar?) aan het woord laten over hun leven. Maar daarbij komt automatisch een soort bittere zelfverdediging kijken, verwacht ik.
De uitspraken van jullie over (korte) ontmoetingen (al is het via-via) kan ik daarvoor errug goed gebruiken!
Ik vraag veel, maar graag meer?!?
Voor politiek, leefomstandigheden e.d. van z.g. 'stadsnomaden'
Zoek op http://www.squat.net
op het woord woonwagen (klein verhaaltje)
of op woord travellers (veel verhalen)
of klik op de links
ga naar Groot Brittanie en zoek daar overal opnieuw naar travellers
of ga naar Duitsland http://www.wagendorf.de/ , plaatjes!, en ook daar weer verder zoeken.
Het bijzondere was dat een enkele traveller over (af en toe) internet beschikte en een site bijhield. Verder staat mij bij dat de overheid deze manier van leven steeds moeilijk probeert te maken. Toch leven er tienduizenden van deze mensen in wagens door heel Europa.
Verder kan je voor het woonwagenleven, stacarvan-bewoners, bij google-zoekopdracht 'woonwagens' terecht en voor minder alternatieve wagenbewoners eens zoeken op "woonwagen +kermis".
Succes en laat je ons weten hoe ver je bent?
[Dit bericht is gewijzigd door Lurky op 01-11-2001 18:33]
quote:Ik zal deze stupide reply maar negeren.
Op woensdag 31 oktober 2001 21:14 schreef Nachtvlinder het volgende:[..]
Whahahahahahahahahahahahahaha...ik moet hier echt eeeeeeeeeeeeeeeeeeecht wel om lachuuuuuh...!!!!!!!!!!!!!
weet jij waar de klepel hangt???????
And for your info; ik weet waar ik over praat, anders zou ik nml. gewoon m'n bek dicht houden, raad ik jou ook aan als je niks zinnigs te zeggen hebt.
Lachuuuuuuuuhh he, dombo.
quote:Jij weet het degenlijk NIET hoe het zit juffie. Anders lul je niet zo dom !!!!..Dus hou vervolg lekkur je bek dicht(Tis een raad ) ...Ennuh ik kan het weten dat je uit je NEK zit te LULLEN...!!!
Op vrijdag 02 november 2001 09:53 schreef Vivi het volgende:[..]
Ik zal deze stupide reply maar negeren.
And for your info; ik weet waar ik over praat, anders zou ik nml. gewoon m'n bek dicht houden, raad ik jou ook aan als je niks zinnigs te zeggen hebt.
Lachuuuuuuuuhh he, dombo.
waaaaaaaaaahahahahahahah lachuuuuuh
Ennuh over dat iets zinnigs zeggen dat is wederzijds..Moest je dit nou echt even melden ..???
Nou bij deze..
ps
quote:Ik ben geen woonwagen bewoner hoor maarruh ik
Op donderdag 01 november 2001 17:49 schreef Assimilator het volgende:
hmmz hier heb je ook zo'n k*tkamp en dat is dus echt wel voor 90% crimineel. als je een keer ruzie hebt is het net als met de maroks, dan zijn ze meteen met z'n tienen. en in hun eentje zijn ze 3 keer nix. kampers
quote:He dummie, als je nou es ff duidelijk maakt WAAROM je vind dat ik uit m'n nek zit te kletsen dan kom je ms wat intelligenter over, tis maar een tip. Tenzij je echt zwakzinnig bent dan mag je je frustraties nog wel ff ventileren hoor.
Op vrijdag 02 november 2001 12:23 schreef Nachtvlinder het volgende:[..]
Jij weet het dege n lijk NIET hoe het zit juffie. Anders lul je niet zo dom !!!!..Dus hou vervolg lekkur je bek dicht(Tis een raad ) ...Ennuh ik kan het weten dat je uit je NEK zit te LULLEN...!!!
waaaaaaaaaahahahahahahah lachuuuuuh
Ennuh over dat iets zinnigs zeggen dat is wederzijds..Moest je dit nou echt even melden ..???
Nou bij deze..ps
![]()
Enne..bedreigingen daar ben ik niet van onder de indruk. Ik raad je sterk aan hiermee op te houden, anmders zal je ms wel gaan merken dat ik WEL weet waar ik over praat.
Kijk je wel uit met oversteken?
quote:Bedreigingen...???????..Voel jij je wel helemaal LEKKER????
Op vrijdag 02 november 2001 13:10 schreef Vivi het volgende:[..]
He dummie, als je nou es ff duidelijk maakt WAAROM je vind dat ik uit m'n nek zit te kletsen dan kom je ms wat intelligenter over, tis maar een tip. Tenzij je echt zwakzinnig bent dan mag je je frustraties nog wel ff ventileren hoor.
Enne..bedreigingen daar ben ik niet van onder de indruk. Ik raad je sterk aan hiermee op te houden, an -m mders zal je ms wel gaan merken dat ik WEL weet waar ik over praat.
Kijk je wel uit met oversteken?
KIJK JE WEL UIT MET OVER STEKEN? ...Ik laat me door jou graag omver rijden !!!!!!!!!!!!!!!!!....tis te hopen voor jou dat je niet mist..!!!
Date..???
[Dit bericht is gewijzigd door Nachtvlinder op 02-11-2001 14:47]
quote:ja hoor, bedankt voor de interesse
Op vrijdag 02 november 2001 14:37 schreef Nachtvlinder het volgende:
Bedreigingen...???????..Voel jij je wel helemaal LEKKER????
quote:nee, ik had het over intelligentie.
Goh en dan heb jij het over intelligentsie..???
quote:Qua.
Goh ik sta echt wel boven jou !!!!!
Kwa niveau dan ...!!!
quote:Ondanks dat je niet te volgen bent doe ik toch een poging:
ik bedreig jou niet maar JIJ mij WEL...!!!
Oke ik bedreig JOU niet maar ondanks dat ik JOU NIET BEDREIG EN JIJ MIJ WEL ..!!!!!...Wil ik daar wel achter komen of jij ook wel weet waar je over praat !!!!!!!!!!!!
quote:vreemd..heel vreemd..
KIJK JE WEL UIT MET OVER STEKEN?...Ik laat me door jou graag omver rijden !!!!!!!!!!!!!!!!!
quote:wees maar niet bang, ik mis nooit.
...tis te hopen voor jou dat je niet mist..!!!![]()
quote:ik zou bijna 'ja' willen zeggen, maar ik denk niet dat mijn vriend het leuk vind, en aangezien hij op het kamp woont zullen we het risico maar niet nemen he
Date..???
ow wacht, binnenkort zit ie toch vast vanwege illegale ijzerhandel, dan misschien?
quote:BRrrrrrrrrrrr woont jou viend op het kamp...????
Op vrijdag 02 november 2001 14:48 schreef Vivi het volgende:[..]
ja hoor, bedankt voor de interesse
[..]nee, ik had het over intelligentie.
[..]Qua. dream on.
[..]ondanks dat je niet te volgen bent doe ik toch een poging:IK ZOU GRAAR WILLEN WETEN WAT DAAR NOU ZO MOEILIJK AAN IS ..??
vraag ik me af hoe je daar dan achter wil komen? Door zulkereplys te geven iig niet
[..]vreemd..heel vreemd..
[..]wees maar niet bang, ik mis nooit.
[..]ik zou bijna 'ja' willen zeggen, maar ik denk niet dat mijn vriend het leuk vind, en aangezien hij op het kamp woont zullen we het risico maar niet nemen he
quote:Ja, wanneer ?
Op vrijdag 02 november 2001 14:37 schreef Nachtvlinder het volgende:[..]
Date..???
quote:Had ik jou wat gevraagd..??
Op vrijdag 02 november 2001 14:58 schreef Loedertje het volgende:[..]
Ja, wanneer ?
Greetz
quote:Neem het toch niet zo serieus man.
Op vrijdag 02 november 2001 15:43 schreef Machiel het volgende:
Jammer dat dit topic nu aan t verzanden is in een 'persoonlijke' vete daar is dit forum nog steeds niet voor bedoeld. Dus nu normaal en ontopic verder AUB!
Ook een onsje oud lood ?
Maar heb inderdaad liever weer iets zinvollere reacties. Mensen met verhalen die ik mijn spelers kan laten "reproduceren"?
Iets meer dan de vooroordelen levert wellicht ook een iets interessanter stuk op!
Als jij komt met de gouden tip, krijg je sowieso een eervolle vermelding op de flyer...!!!*)
Nou waren de kinderen waar ik het over heb dan ook wel vreselijk asociaal en ook nog eens ontzettend dom, maar dat nam niet weg dat de familie de hele school onder de duim had.
Dus het zal voor die mensen best wel positief zijn dat ze zo samenklitten, maar voor de maatschapij is het imo zeker niet positief. Zij vormen zelf een maatschapijtje dat vaak wel gebruik maakt van de rechten van de grotere maatschapij, maar niet de plichten nakomt.
Parasieten dus.
Ik spreek hier alleen uit mijn eigen ervaring btw. Ik geloof best dat er woonwagenbewoners zijn die wel OK zijn, en niet afhankelijk van terreur en machtsmisbruik, maar helaas heb ik ze nog niet mogen ontmoeten.
Dat veel burgers een andere smaak hebben qua sieraden,meubels,woning,muzieksmaak,en auto's kun je die mensen niet kwalijk nemen, omdat tradities en smaken nu eenmaal verschillen......en das maar goed ook.
Dit is mijn ervaring...en er zullen ongetwijfeld mensen zijn die er weer
heel anders over denken..ik heb er in ieder geval een paar hele goeie vrienden aan.
quote:Kickterrorist
Op donderdag 30 oktober 2003 19:23 schreef tong_poh het volgende:
Ik ben nieuw op dit forum, dus ik vroeg mij af hoe het in godsnaam mogelijk is om "per ongeluk" topics van ongeveer twee jaar oud omhoog te schoppen?
quote:Kijk naar een aflevering van De Bauers
Ik ben op zoek naar allerlei informatie over woonwagenkampen en de bewoners ervan. Teksten, interviews, muziek, plaatjes, krante-artikelen, boeken, sites, enzovoorts!!!
Weet jij iets voor me, laat het dan weten!Ik ga een voorstelling maken over woonwagenbewoners en het zoeken van materiaal vormt het vooronderzoek. Ook ervaringen of weetjes uit je eigen real life zijn zeer welkom! Bedankt.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |