abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_2044735
Het viel me op dat er nog geen topic over deze geweldige singer/songwriter was. Ik ben sinds ongeveer 2 jaar best wel een beetje fan van deze man. Ik ben begonnen met Mule Variations en inmiddels heb ik geloof ik al zo'n 10 cd's van hem.

Met zijn jaren 70 werk was ik nog niet zo bekend maar dit weekend heb ik op een beurs in een box de albums 'small change', 'blue valentine' en 'heartattack and vine' gekocht. Daarvoor had ik alleen 'the early years vol.1'. Ik vond het opvallend dat hij kennelijk op zijn jaren 70 albums al is begonnen met die donkere, diepe stem. Nummers als Jersey Girl, Ruby's arms, Tom Traubert's bleus, invitation to the blues deden meteen dat speciale Tom Waits gevoel bovenkomen. Echt fantastisch. Deze drie cd's zullen de komende weken nog veelvuldig in mijn cd-speler zitten.

Mijn favoriete Tom Waits cd's zijn waarschijnlijk Rain Dogs en Mule Variations, maar ik moet zeggen dat alles erg dicht bij elkaar zit.

Ik ben van plan binnenkort nog de eerste cd(small change) te halen.

Maar goed, zijn er hier meer mensen die deze muziek kunnen waarderen? Misschien zelfs mensen die hem live hebben gezien in 1999?

Hoe dan ook, hierbij open ik het grote Tom Waits topic!
En als ik een topic over het hoofd heb gezien nodig ik hierbij de moderators uit om het meteen maar weer te sluiten!

Hmmzz....
pi_2044810
quote:
Op dinsdag 30 oktober 2001 20:03 schreef -Wepeel2- het volgende:
...
Ik ben van plan binnenkort nog de eerste cd(small change) te halen.
...
correctie: Small Change is niet zijn eerste plaat, da's volgens mij Closing Time.. en die is errug goed.

Swordfishtrombones vind ik ook één van de betere. Evenals Rain Dogs

Ich möchte ein Eisbär sein im kalten Polar, dann müßte ich nicht mehr schrei'n, alles wär' so klar.
pi_2044858
Rain dogs...

Ken (nog) niet zo heel veel van hem, maar dat komt nog wel, want wat ik wel ken smaakt naar meer

Wat ik zo leuk vind is dat hij die 'doorleefde' stem ook gewoon al op zijn vijfentwintigste had

  Redactie Frontpage dinsdag 30 oktober 2001 @ 20:14:40 #4
1150 crew  SunChaser
Leuker wordt het niet
pi_2044864
Het enige dat ik van hem ken is Jezus' Blood Never Failed Me.
pi_2044892
quote:
Op dinsdag 30 oktober 2001 20:10 schreef yellow_snow_ het volgende:

[..]

correctie: Small Change is niet zijn eerste plaat, da's volgens mij Closing Time.. en die is errug goed.


Ja dat bedoelde ik ook. Small change heb ik net gekocht
Hmmzz....
  Trouwste user 2022 dinsdag 30 oktober 2001 @ 20:20:36 #6
7889 tong80
Spleenheup
pi_2044941
Heb vandaag nog een live-cd van 'm gedraaid.

Bijna al z'n platen zijn geweldig.

Favorieten :

Nighthawks at the diner
Small change
swordfishtrombones
Rain dogs


En hij heeft nog humor ook.


Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_2045026
quote:
Op dinsdag 30 oktober 2001 20:20 schreef tong80 het volgende:
Heb vandaag nog een live-cd van 'm gedraaid.
Hmzz, welke?

Ik heb aan bootlegs van hem
- Alice demo's (nooit uitgebrachte opnames voor een musical)
- at the cirkus 14 juli 1999 (van mp3 overgezet)
- Seven Dollar suits - live in concert 1999 (wel aardig, niet alle opnames even goed, is overigens te verkrijgen via www.cd-uitleen.nl)

Hmmzz....
  Trouwste user 2022 dinsdag 30 oktober 2001 @ 20:33:53 #8
7889 tong80
Spleenheup
pi_2045095
quote:
Op dinsdag 30 oktober 2001 20:28 schreef -Wepeel2- het volgende:

Hmzz, welke?


Big time. Uit 1988.


Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_2045195
de wat onbekendere Franks Wild Years en The Black Rider zijn ook geweldige platen. Deze klinken soms zelfs wat cabaretesk.
Ich möchte ein Eisbär sein im kalten Polar, dann müßte ich nicht mehr schrei'n, alles wär' so klar.
  Trouwste user 2022 dinsdag 30 oktober 2001 @ 20:50:14 #10
7889 tong80
Spleenheup
pi_2045279
quote:
Op dinsdag 30 oktober 2001 20:42 schreef yellow_snow_ het volgende:
de wat onbekendere Franks Wild Years en The Black Rider zijn ook geweldige platen. Deze klinken soms zelfs wat cabaretesk.
Franks Wild Years is van oorsprong een door Tom Waits geschreven musical.

Laat Joop vd Ende het maar niet horen.

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_2045337
quote:
Op dinsdag 30 oktober 2001 20:50 schreef tong80 het volgende:

[..]

Franks Wild Years is van oorsprong een door Tom Waits geschreven musical.

Laat Joop vd Ende het maar niet horen.


Met Bill van Dijk in hoofdrol?
In dat Spaanse cafe danste wij ole, Maria Magdalena
Met je ogen zo zwart stal je heel mijn hart, Maria Magdalena
Sinds ik jou heb gekust vind ik nergens rust, Maria Magdalena
Ja, jou alleen wil ik steeds om mij heen, Jou en anders geen
  dinsdag 30 oktober 2001 @ 21:00:04 #12
2890 Zanderrr
A Face Made For Radio
pi_2045365
Als je z'n werk door de jaren heen volgt hoor je juist die stem steeds verder verslijten. Op 'Closing Time' en 'Heart of Saturday Night' is het nog een beetje een jazzy crooner (ook mooi hoor ), gaandeweg wordt z'n stem steeds donkerder, maar verandert ook het soort materiaal dat hij speelt. Zelf vind ik de live-cd Big Time (schijnt ook een film van te zijn ) ook erg goed, maar bijna alles wat ik van 'm heb is geweldig.

Ik heb hier ook nog een videoband liggen met zijn uitzending van 'Storytellers', die is ook erg tof.

"You fear Jazz. You fear the lack of rules, the lack of boundaries"
  Trouwste user 2022 dinsdag 30 oktober 2001 @ 21:11:38 #13
7889 tong80
Spleenheup
pi_2045478
quote:
Op dinsdag 30 oktober 2001 21:00 schreef Zanderrr het volgende:

Ik heb hier ook nog een videoband liggen met zijn uitzending van 'Storytellers', die is ook erg tof.


En vergeet z'n rol in Down by Law ( Jim Jarmusch ) niet. Samen met Roberto Begnini. Ook zéééér de moeite waard.

Waarschijnlijk kan ie ook nog Pantomime, Kantklossen en turfsteken, maar daar heb ik zo snel geen voorbeelden van bij de hand.


Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
  dinsdag 30 oktober 2001 @ 21:13:13 #14
10188 links234
Bill Cooper dude from hell
pi_2045498
quote:
Op dinsdag 30 oktober 2001 20:57 schreef MuadDib het volgende:

[..]

Met Bill van Dijk in hoofdrol?


Neuh,

meer iets als

Frank Bauer's Wild Years

Hell hath no fury like a hippo with a machine gun! | Pim Fortuyn was een kale nicht, en ontken dat maar eens! | Thorazine: More addictive than heroin, more fun than crack. | I'm more punk than you and i'll kick your ass!
pi_2046176
quote:
Op dinsdag 30 oktober 2001 21:00 schreef Zanderrr het volgende:
Ik heb hier ook nog een videoband liggen met zijn uitzending van 'Storytellers', die is ook erg tof.
Kijkt Xander lief aan
Die opname zou ik echt heel graag willen hebben. Ik heb wel de mp3's van de show, helaas zitten daar nogal vaak tikken in, maar als ik via jou de video zou kunnen krijgen zou dat zeker niet verkeerd zijn.

Frank's wild years en The Black Rider heb ik ook. Bij Frank's wild years kan je heel duidelijk merken dat de muziek zich aanpast aan de verhaallijn (een man met niets die de top wil bereiken). Aan het begin van de cd een beetje café stijl muziek en aan het eind van de cd krijg je echte bombastische Las Vegas nummers. Leuk gedaan.

The Black Rider vind ik wel een leuke cd, maar ik luister hem niet vaak. Je moet er echt voor in de stemming zijn vind ik. Het is een erg fragmentarische plaat. Van Russian Dance word je overigens wel vrolijk

Voor mensen die de "musical" platen leuk vinden raad ik iig de Alice demo's aan. Deze opnames zijn dus nooit officieel verschenen:

Staan een aantal hele mooie nummers op zoals there's only one Alice, everything you think of is true en ...but there is never a rose.

Hmmzz....
pi_2046179
-edit: dubbelpost-

[Dit bericht is gewijzigd door -Wepeel2- op 30-10-2001 23:19]

Hmmzz....
pi_2047762
*Schop*
Hij ging gisteren niet omhoog toen ik een post plaatste. Laatste post staat nog steeds op 9 uur terwijl die dus al rond 11 uur was. En dan ziet niemand mijn belangrijke oproep aan Xander
Hmmzz....
pi_2047839
Jaaa, Swordfishtrombones is goed! Staan idd ook erg grappige teksten op.

"Never could stand that dog..."

pi_2047851
Anouk - Tom Waits
Ik denk dat ik het wel eens eerder vergeten ben.
pi_2048491
quote:
Op dinsdag 30 oktober 2001 21:00 schreef Zanderrr het volgende:
Als je z'n werk door de jaren heen volgt hoor je juist die stem steeds verder verslijten. Op 'Closing Time' en 'Heart of Saturday Night' is het nog een beetje een jazzy crooner (ook mooi hoor ), gaandeweg wordt z'n stem steeds donkerder, maar verandert ook het soort materiaal dat hij speelt. Zelf vind ik de live-cd Big Time (schijnt ook een film van te zijn ) ook erg goed, maar bijna alles wat ik van 'm heb is geweldig.

Ik heb hier ook nog een videoband liggen met zijn uitzending van 'Storytellers', die is ook erg tof.


Ik ben helemaal geen "teksten man" maar de tekst van 'Heart of Saturday Night' vind ik echt prachtig en het is een fijn liedje natuurlijk. Ik geef elk jaar een CD van Tom Waites aan mijn vader voor zijn verjaardag maar niet voor eerst zelf te luisteren en dan denk ik ik moet hem ook kopen maar moet toegeven dat ik (nog) nix van hem heb....
Aldus.
pi_2048500
ik heb Swordfishtrombones op LP. Dat is echt prachtig, vooral met hier en daar een duidelijke tik...
Soms zit het mee, voor de rest zit het tegen. Dat is geen pessimisme, dat is realisme.
pi_2048927
Ik vind de tekst (en ook de muziek) van Swordfishtrombone echt heel gaaf. De manier waarop hij de tekst voordraagt en vooral de heerlijke vaagheid van de tekst. En die laatste regel is ook een fantastisch eind van het nummer:
And if you think that you can tell a bigger tale
I swear to God you'd have to tell a lie

En dan komt er dus zo'n typische Tom Waits schreeuw achteraan. Eén van zijn beste nummers imho.

quote:
Swordfishtrombones

Well, he came home from the war with a party in his head
And a modified Brougham DeVille
And a pair of legs that opened up like butterfly wings
And a mad dog that wouldn't sit still
He went and took up with a Salvation Army Band girl
Who played dirty water from a swordfishtrombone
He went to sleep at the bottom of Tenkiller Lake(3)
He said, 'Gee, but it's great to be home'

Well, he came home from the war with a party in his head
And an idea for a fireworks display
And he knew that he'd be ready with a stainless steel machete
And a half a pint of Ballantine's each day
And he holed up in room above a hardware store
Cryin' nothin' there but Hollywood tears
And he put a spell on some poor little Crutchfield girl
And he stayed like that for twenty-seven years

He packed up all his expectations, he lit out for California
With a flyswatter banjo on his knee
With Lucky Tiger in his angel hair, and Benzedrine for getting there
They found him in a eucalyptus tree
Lieutenant got him a canary bird, and skanked her head with every word
And Chesterfielded moonbeams in a song
He got twenty years for lovin' her from some Oklahoma governor
Said everything this doughboy does is wrong

Now some say he's doin' the obituary mambo
Now some say that he's hangin' on the wall
Perhaps this yarn is the only thing that holds this man together
Some say that he was never here at all

Some say they saw him down in Birmingham
Sleepin' in a boxcar goin'by
And if you think that you can tell a bigger tale
I swear to God you'd have to tell a lie


Hmmzz....
  woensdag 31 oktober 2001 @ 16:26:57 #23
2890 Zanderrr
A Face Made For Radio
pi_2050328
Er valt wel wat te fixen mbt tot die videoband, maar ik heb zelf maar een enkele videorecorder, dus ik ga dit weekend ff informeren of ik 'm bij een vriend kan laten kopieren.
"You fear Jazz. You fear the lack of rules, the lack of boundaries"
pi_2050470
quote:
Op woensdag 31 oktober 2001 12:16 schreef Imi het volgende:
Anouk - Tom Waits
ja moest ik ook meteen aan denken
pi_2050576
quote:
Op woensdag 31 oktober 2001 16:26 schreef Zanderrr het volgende:
Er valt wel wat te fixen mbt tot die videoband, maar ik heb zelf maar een enkele videorecorder, dus ik ga dit weekend ff informeren of ik 'm bij een vriend kan laten kopieren.
Dank dank dank!
Je moet me daarover maar even mailen:
sanderwullink@yahoo.com

Eventueel kan jij van mij wel die Alice demo's krijgen als je daar interesse in hebt.

Hmmzz....
pi_2051656
Ik snap trouwens niet waarom ze hem met 'Big in Japan' op Punkorama 4 hebben gesmeten
pi_2075264
Binnenkort 2 nieuwe Tom Waits cd's. Ze gaan nu dus ook eindelijk de Alice demo's officieel uitbrengen. Ik ben benieuwd of er nog verassingen zijn ten opzichte van de demo's van de Alice musical. Persoonlijk hoop ik dat de muziek van die cd iets spannender wordt, een aantal nummers vind ik toch iets te vlak. Maar goed, daar was het waarschijnlijk een demo voor.

Hier het nieuwsbericht:
Tom Waits to release two albums simultaneously
By JAM! Music

Tom Waits will simultaneously release two new albums of music based on theatrical projects.

Anti/Epitaph Records says Waits will release "Alice" and "Red Drum" on April 9. They will represent the singer's first new albums since his Grammy-winning "Mule Variations" set.

The company said both albums are largely acoustic affairs. "Alice" started as a musical stage production in the early 1990s, based on the life of Alice Liddell -- the girl who inspired "Alice In Wonderland."
Waits co-wrote the music with his wife Kathleen Brennan.

"Alice" was staged at Hamburg's Thalia Theater under the direction of Robert Wilson. Mojo Magazine reported some time ago that "Alice" was more accessible than Waits' more angular work such as "Black Rider." The demos for "Alice" have circulated among Waits collectors for several years, although this marks the project's first official release.

Anti said in their press release that the "Alice" songs are
"unforgettable haunting opiate songs played by piano, bass sax, Stroh violin, cello and vibes." Titles include "We're All Mad Here," "There's Only Alice," "Table Top Joe", and "Poor Edward."

"Red Drum" is based on another collaboration between Waits and director Wilson -- this one based on the story of Woyzeck, a poor soldier driven made by infidelity and medical experiments. The songs are performed in a
style that Anti described as "Tin Pan Alley meets Weimar Republic."

Titles mentioned for "Red Drum" tracks include "Coney Island Baby," "All The World Is Green", and "God's Away On Business."

Hmmzz....
pi_3570686
Er is weer wat informatie vrijgegeven over de nieuwe albums van Tom Waits, vandaar dat ik dit topic maar weer even een schop geef.

Ik ben zelf zeer benieuwd naar de cd 'blood money'. Van Alice heb ik de demo's al (zijn al ongeveer 10 jaar oud), maar ik ben wel benieuwd hoe de nieuwe opnamen klinken. Uiteindelijk zal ik beide cd's wel weer gaan kopen

Hieronder is de informatie te vinden over beide albums (bron: www.anti.nl)

quote:
1 Misery Is The River Of The World
2 Everything Goes to Hell
3 Coney Island Baby
4 All The World Is Green
5 God's Away On Business
6 Another Man's Vine
7 Knife Chase
8 Lullaby
9 Starving In The Belly Of A Whale
10 The Part You Throw Away
11 Woe
12 Calliope
13 A Good Man Is Hard To Find

ALBUM DESCRIPTION

BLOOD MONEY

"The higher that the monkey can climb
The more he shows his tail...
If there's one thing you can say
About mankind
There's nothing kind about man
You can drive out nature with a pitch fork
But it always comes roaring back again"
(Misery Is The River Of The World)

Blood Money is etched. It's scratched out in bold, dark lines with marimba, trumpet and bass clarinet and contains some of Tom Waits most memorable melodies. The songs are declarative, sardonic, unforgiving, musical dispatches from the bottom of the heap.

"Blood Money is flesh and bone, earthbound," said Waits. "The songs are rooted in reality: jealousy, rage, the human meat wheel...They are more carnal. I like a beautiful song that tells you terrible things. We all like bad news out of a pretty mouth. I like songs to sound as though they've been aging in a barrel and distressed."

"Life is whittled
Life's a riddle
Man's a fiddle that life plays on
When the day breaks and the earth quakes
Life's a mistake all day long
Tell me, who gives a good goddamn
You'll never get out alive..."
(Starving In the Belly Of A Whale)

Blood Money is a new collection of thirteen songs originally written and produced by Waits and longtime collaborator and wife Kathleen Brennan. "Kathleen and I are well suited to this material. She is hilarious, blasphemous and ominous. She's the brains behind Pa," said Waits.

Blood Money careens from the brutal to the tender with assaulting rhythms and romantic melodies. It's a grim musical deposition on the human condition, a dark mortality play where Tin Pan Alley meets the Weimer Republic.

"I'd sell your heart to the junkman baby
For a buck, for a buck
If you're looking for someone
To pull you out of that ditch
You're out of luck, out of luck"
(God's Away On Business)

"She's a rose, she's the pearl
She's the spin on my world
All the stars make their wishes
on her eyes"
(Coney Island Baby)

"Misery Is The River Of The World" and "God's Away On Business" have a percussive backbeat that sounds like a dead army of marching skeleton men. This signature rhythm first appeared on 1992's Bone Machine, but the army seems larger on these songs. Waits attributes that to a new percussion instrument: "There's a lot you can do with a giant four foot dried, curling, boomerang seed pod from the Botang Tree that grows only in Indonesia," said Waits.

Blood Money features musicians: Charlie Musselwhite (harmonica); Larry Taylor (bass); Andrew Borger (drums, marimba, percussion); Matthew Sperry (bass); Gino Robair (percussion); Bent Clausen (piano, marimba); Bebe Risenfors (bass clarinet); Ara Anderson (trumpet); Colin Stetson (clarinet, bass clarinet) and Waits on piano, chamberlain...and calliope.

"It's a 1929 pneumatic calliope with 57 whistles," said Waits. "It's no wonder they used them in the circus, it can be heard up to five miles away. The studio is in a canyon, we were in an old house there and people in neighboring communities complained of the noise. While playing, your face turns red, blood pressure goes up, your hair sticks up like Einstein's and you're sweating like you ran a mile, what's better than that?"

"Golden Willie's gone to war
He left his young wife on the shore
Will she be steadfast everyday?
While Golden Willie is far away
Along the way her letters end
She never reads what Willie sends"
(Another Man's Vine)

Blood Money is based on the socio/political play "Woyzeck," originally written by a young German poet Georg Buchner as a spare, cinematic piece in 1837 and inspired by the true story of a German soldier who was driven mad by bizarre army medical experiments and infidelity, which led him to murder his lover. Waits and Brennan wrote songs for an avant-garde production of "Woyzeck" directed by Robert Wilson. "Woyzeck" premiered in November, 2000 at the Betty Nansen Theater in Copenhagen and went on to win Denmark's version of the Tony for Best Musical last year.

The Danish production has toured extensively in Europe to sold-out houses and wide acclaim and comes to New York and Los Angeles this fall.

"A good man is hard to find
Only strangers sleep in my bed
My favorite words are good-bye
And my favorite color is red"
(A Good Man Is Hard To Find)

Blood Money contains songs from the bottom of the world. There is a feeling the songs are trying to reach you from another time or dimension, where there is an eerie vaudeville cabaret playing fado, parlour songs and cambias. Appropriately, the record ends its macabre tale with, "A Good Man Is Hard To Find." Ironic in the spirit of Dennis Potter's use of music in The Singing Detective or Pennies From Heaven, it is an oddly sanguine nostalgic adieu from a ship going down.


quote:
1 Alice
2 Everything You Can Think
3 Flowers Grave
4 No One Knows I'm Gone
5 Kommienezuspadt
6 Poor Edward
7 Table Top Joe
8 Lost In The Harbour
9 We're All Mad Here
10 Watch Her Disappear
11 Reeperbahn
12 I'm Still Here
13 Fish & Bird
14 Barcarolle
15 Fawn

ALBUM DESCRIPTION
ALICE

"But I must be insane
To go skating on your name
And by tracing it twice
I fell through the ice
Of Alice
There's only Alice"
(Alice)

Alice is one of the most distinctive of all Waits' creations, occupying its own corner in the odd-angled room that is Tom Waits' body of work. While there are the familiar parts--the redoubtable ragged voice, jazz ballads and poignant musings on death and longing--the whole is strange and exotic.

A devastatingly beautiful atmosphere made of sorrow and reverie, insanity and resignation, rises like a mist in Alice. It's a lyrical melancholia, a feeling that creeps in on the arms of Stroh violins and unabashed poetry. These are songs to fall into, and sometimes, to keep falling. There are fragile, haunted musings, and laments, mad ruminations, and tales of unrequited love and anthems from beyond the grave.

"Alice," said Waits, "is adult songs for children, or children's songs for adults. It's a maelstrom or fever-dream, a tone poem, with torch songs and waltzes...an odyssey in dream logic and nonsense."

"The ground is drinking a slow faucet leak
Your house is so soft and fading
As it soaks the black summer heat a light goes
On and a door opens
And a yellow cat runs out on the stream of hall light and into the yard
A wooden cherry scent is faintly breathing the air"
(Watch Her Disappear)

It's an odyssey he and Kathleen Brennan created together, in what is becoming one of the epic collaborations in music, going on over twenty years now.

"Kathleen is my Alice," said Waits. "We met on New Year's Eve, 1980. We used to play a game called 'Let's Go Get Lost.' She'd say 'turn here, turn here...until we were lost. It's kind of like writing songs together. In the studio, Kathleen will submerge herself in seven newspapers and a novel, and then at just the right time she'll raise her head and make a remark that will become the eyes and ears of the song. Will and Ariel Durant said, 'A book is like a quarrel. One word leads to another and may erupt irrevocably in blood or ink.' That's kind of like me and Kathleen writing. When we're totally lost, we know we have something."

Alice, once dubbed "the lost Tom Waits masterpiece" by the press, was originally done as an avant-garde opera directed by Robert Wilson for Hamburg's Thalia Theater in the winter of 1992. "Alice" was based loosely on Lewis Carroll's obsession with young Alice Liddell, the girl who inspired his Alice in Wonderland and Through The Looking Glass.

Working with Brennan, they wrote fifteen songs for the Wilson opera in the summer of 1992. The Thalia performed "Alice" for eighteen months, with an eclectic orchestra of Waits' design, but the composers did not record the songs until last summer (along with his forthcoming simultaneous new release, Blood Money).

"Songs are joining the dream of the listener, and completing a circuit that is really entirely your own," said Waits. These songs are unsure footsteps, in a strange house, in the dark.

"And you'll die with the rose still on your lips
And in time the heart-shaped bone
That was your hips
And all the worms they will climb
The rugged ladder of your spine
We're all mad here"
(We're All Mad Here)

Alice uses fantasy, exotic characters and images to evoke a man's inner world of loss and longing. The album opens with a haunting, smoky ode to "Alice" ("And so a secret kiss/Brings madness with the bliss...") then departs on a tour of the unlikely and seldom seen. The titles are like signposts to half-remembered dreams: "No One Knows I'm Gone," "Everything You Can Think," "Lost in the Harbour," "We're All Mad Here." Lyrics arrest, amuse, and transport. With "Barcarole" the album ends where it began: longing for what can never be. The song is a waltzing reverie with a musical fugue in its instrumental break that sounds like a cat walking on a piano.

"And I belong only to you
The water is filling my shoes
In the wine of my heart there's a stone
In a well made of bone
I will bring to the pond
And she's here in your pocket
And curled up in a dollar
And the chain from your watch
Around her neck
And I'll stay right here till it's time"
(Barcarole)

Bass saxophones, vibes, pump organ, French horns and a string trio of bass, violin and cello are arranged and played in ways uncommon to other Waits' recordings.

"The rain makes such a lovely sound
To those who are six feet under ground"
(No One Knows I'm Gone)

The musicians include: Dawn Harms, playing the Stroh, a violin affixed with a brass horn first devised so as to enable entire orchestra string sections to hold their own against brass: Matt Brubeck on cello; Larry Taylor on upright bass; Bebe Risenfors also on Stroh violin, plus viola, bass clarinet, marimba and clarinet; Carla Kihlstedt on violin, Colin Stetson on alto, tenor and baritone saxophone and clarinet; Ara Anderson on trumpet and baritone horn; Nic Phelps on French horn and trumpet; and Waits on piano, pump organ, Mellotron and Chamberlain vibes. "Table Top Joe" features a guest appearance by Stewart Copeland on drums with a piano solo by Bent Klausen.

When asked about the uncharacteristic arrangements, Waits said, "During the '70's, too many of my songs were drowning in strings. I didn't want to hear another blasted violin. So, we found string players who felt the same way about their instrument, formed an odd, skeletal chamber orchestra and tried to avoid all the old familiar phrases where strings love to play."

Lyrically and musically, the songs are part of a cycle where each song relates to what comes before and what will follow, as you listen, Alice is a puzzle that reveals as it unravels and makes a bold step forward for Waits.


[Dit bericht is gewijzigd door -Wepeel2- op 21-03-2002 20:30]

Hmmzz....
  donderdag 21 maart 2002 @ 20:19:58 #29
16856 PuNkOrAmA
professioneel begaaier
pi_3570706
Is Tom Waits die vent van Big in Japan ? Dat is wel een relaxt nummer ja
pi_3570738
quote:
Op donderdag 21 maart 2002 20:19 schreef PuNkOrAmA het volgende:
Is Tom Waits die vent van Big in Japan ? Dat is wel een relaxt nummer ja
Ja die ja. Als je dat een goed nummer vindt moet je zijn hele cd 'Mule Variatons' eens luisteren. Is toch een van zijn meer toegankelijke cd's en tegelijk ook zo'n beetje zijn beste (maar dat is een mening). Heerlijk groezelig maar toch ook uitermate melodieus.
Hmmzz....
pi_3570954
quote:
Op donderdag 21 maart 2002 20:22 schreef -Wepeel2- het volgende:

[..]

Ja die ja. Als je dat een goed nummer vindt moet je zijn hele cd 'Mule Variatons' eens luisteren. Is toch een van zijn meer toegankelijke cd's en tegelijk ook zo'n beetje zijn beste (maar dat is een mening). Heerlijk groezelig maar toch ook uitermate melodieus.


En weet iemand wat dat is met die cd "used songs" die ik ergens heb zien liggen? is dat ook een nieuwe? en komt Mr. Waits nog eens richting Europa? Voor mijn part Parijs of zo? zijn er al tourdata bekend?
I say we line em all up and gun em all down, and we all celebrate when they hit the ground ~Transplants, We trust in you
pi_3571085
quote:
Op donderdag 21 maart 2002 20:49 schreef _Maria_ het volgende:

[..]

En weet iemand wat dat is met die cd "used songs"


Dat is gewoon weer zo'n wazige verzamel-cd die niets toevoegt. Zie http://www.parool.nl/1012283421353.html voor recensie.
quote:
en komt Mr. Waits nog eens richting Europa? Voor mijn part Parijs of zo? zijn er al tourdata bekend?
Nee. Nog niets bekend. Ik hoop dat hij uberhaupt ooit nog een keer gaat touren. Laatste keer was 1999. En dan zal het wel erg lastig worden om kaarten te krijgen.
Hmmzz....
pi_3571621
quote:
Op donderdag 21 maart 2002 20:59 schreef -Wepeel2- het volgende:

[..]

Dat is gewoon weer zo'n wazige verzamel-cd die niets toevoegt. Zie http://www.parool.nl/1012283421353.html voor recensie.
[..]

Nee. Nog niets bekend. Ik hoop dat hij uberhaupt ooit nog een keer gaat touren. Laatste keer was 1999. En dan zal het wel erg lastig worden om kaarten te krijgen.


Ik ken een aantal mensen, en niet van de snuggerste soort, die toen een kaart hadden, en in Utrecht zijn gaan kijken, dus zou aan een kaart geraken in principe vrijwel iedereen moeten kunnen lukken. Ik zoek eigenlijk gewoon een goede reden om naar parijs te gaan, of italie of zo. Hij gaat vast nog wel touren.
I say we line em all up and gun em all down, and we all celebrate when they hit the ground ~Transplants, We trust in you
pi_4172723
quote:
Op woensdag 31 oktober 2001 18:25 schreef WaterBlade7 het volgende:
Ik snap trouwens niet waarom ze hem met 'Big in Japan' op Punkorama 4 hebben gesmeten
Ja idd, die gast heeft gewoon tijden lang op Epitaph records gestaan. Een Punkrock record! En volgens mij maakt die gast echt geen punk.

Waarom stond ie er nou op dan?

pi_4174872
quote:
Op maandag 13 mei 2002 15:52 schreef =HellFire= het volgende:

[..]

Ja idd, die gast heeft gewoon tijden lang op Epitaph records gestaan. Een Punkrock record! En volgens mij maakt die gast echt geen punk.

Waarom stond ie er nou op dan?


Waarschijnlijk waren ze blij dat ze hem binnen hadden gehaald. En dat nummer (big in Japan) is een aardig uptempo nummer dus past nog enigzins op de plaat. Maar wel beetje vreemd ja. Vond ik ook. Maar uiteindelijk zit hij natuurlijk wel bij Epitaph, al is het maar bij een sublabel (anti- records).
Hmmzz....
pi_4175799
Erg goede versie van Downtown train heb ik van Tom Waits
You only live once
  dinsdag 15 oktober 2002 @ 22:05:48 #37
6317 Antikal
God is een ramptourist
pi_6301177
Heb net "Alice" en "Blood Money" erbij!!

Vooral "Alice" is errug mooi!

"That's what Britney Spears said before he died.."
pi_6312029
In hoeverre verschilt de Alice die een tijdje geleden uitkwam van de demo die eerder in dit topic genoemd werd?
I've always been crazy, but it kept me from going insane (W.J.)
pi_6312190
Tom Waits Howling Woolf
  woensdag 16 oktober 2002 @ 19:26:40 #40
6317 Antikal
God is een ramptourist
pi_6317518
quote:
Op woensdag 16 oktober 2002 14:41 schreef Sellars het volgende:
In hoeverre verschilt de Alice die een tijdje geleden uitkwam van de demo die eerder in dit topic genoemd werd?
Geen idee... Ik ken de eerdere versie niet.
"That's what Britney Spears said before he died.."
pi_6322919
quote:
Op woensdag 16 oktober 2002 14:41 schreef Sellars het volgende:
In hoeverre verschilt de Alice die een tijdje geleden uitkwam van de demo die eerder in dit topic genoemd werd?
Een wereld van verschil.
Het zijn hele andere opnamen. Veel minder jazzy en rauwer. Veel meer een theatergevoel (denk aan The black rider). Minder consistent als album zijnde. Vooral interessant voor de fan denk ik, aangezien het wel werkopnamen betreft.

Ik vind in ieder geval de nieuwe versie van Alice mooier.
Hoewel....de versie van Reeperbahn op de Alice demo's blijft onovertoffen.

Hmmzz....
  donderdag 2 januari 2003 @ 23:00:22 #42
27922 Stormvogel
Right Now Right Here
pi_7675462
Waarom is Tom Waits eigenlijk beroemd? Kom op zeg, wat die man doet is geen zingen, dat is krassen. En dat kan ik ook wel
mine, mine, mine, mine, mine, mine, mine, mine, mine, mine, mine, mine, mine, mine, mine, mine, mine, mine, mine, mine, mine, mine, mine, mine, mine, mine, mine, mine, mine, mine
  Moderator zaterdag 29 maart 2003 @ 21:50:34 #43
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_9455910
ok omdat deze [Tom Waits] asylum years of island years ?? is dichtgedaan vraag ik het hier
quote:
Op zaterdag 29 maart 2003 21:22 schreef Bosbeetle het volgende:
Ik ken Tom waits eigenlijk alleen maar van 2 verzamel cd's ( "used songs" en "beautifull maladies" respectievelijk asylum years en island years )

wat vinden jullie het beste als ik op deze verzamelaars af moet gaan doe mij dat het oudere werk maar asylumyears dus ...

Asylum :

Asylum Years Asylum 1984
Bounced Checks Asylum 1981
Heartattack and Vine Asylum 1980
Blue Valentine Asylum 1978
Foreign Affairs Asylum 1977
Small Change Asylum 1976
Nighthawks at the Diner Asylum 1975
The Heart of Saturday Night Asylum 1974
Closing Time Asylum 1973

island :

Beautiful Maladies Island 1998
The Black Rider Island 1993
Bone Machine Island 1992
Night on Earth Original Soundtrack Recording Island 1992
Big Time Island 1988
Frank's Wild Years Island 1987
Rain Dogs Island 1985
Swordfishtrombones Island 1983

recentere werk epitaph :

Blood Money Anti 2002
Alice Anti 2002
Mule Variations Epitaph 1999


maar ik ben benieuwd naar uw meningen ??


En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_9462790
Ik vind het nieuwere werk absoluut beter, de de Island years en het werk op Epitaph.
In de jaren 70 heeft hij ook zeker een aantal sterke platen gemaakt, maar ook platen die te zeer dreven op het cliché beeld van de drinkende zanger. In zijn latere werk kreeg hij veel meer een eigen (meer interessante) stijl.

Van zijn jaren 70 werk vind ik Closing Time, Small Change, Heartattack and Vine.

Uit zijn latere werk vind ik Swordfishtrombones, Rain Dogs, Bone Machine, Mule Variations, Blood Money en Alice echt heel goed.

Hmmzz....
pi_9463057
TW rulez
quote:
Op donderdag 21 maart 2002 21:57 schreef _Maria_ het volgende:

[..]
Ik zoek eigenlijk gewoon een goede reden om naar parijs te gaan, of italie of zo. Hij gaat vast nog wel touren.


Goed plan! Als ie in Europa gaat touren, ga ik ook.
tabula rasa
  Moderator zondag 30 maart 2003 @ 14:46:59 #46
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_9463766
quote:
Op zondag 30 maart 2003 13:58 schreef -Wepeel2- het volgende:
Ik vind het nieuwere werk absoluut beter, de de Island years en het werk op Epitaph.
In de jaren 70 heeft hij ook zeker een aantal sterke platen gemaakt, maar ook platen die te zeer dreven op het cliché beeld van de drinkende zanger. In zijn latere werk kreeg hij veel meer een eigen (meer interessante) stijl.

Van zijn jaren 70 werk vind ik Closing Time, Small Change, Heartattack and Vine.

Uit zijn latere werk vind ik Swordfishtrombones, Rain Dogs, Bone Machine, Mule Variations, Blood Money en Alice echt heel goed.


Tja dan moet ik toch nog maar eens een "gewoon" album van hem luisteren ipv alleen maar verzamelaars
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_9463907
quote:
Op zondag 30 maart 2003 14:46 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Tja dan moet ik toch nog maar eens een "gewoon" album van hem luisteren ipv alleen maar verzamelaars


Ik zou beginnen met Mule Variations. Een van zijn meer toegankelijke 'latere' platen en wat mij betreft ook een van de beste.
Hmmzz....
pi_9463992
Tom Waits is tha bom!
Erg gave platen heeft 'ie gemaakt... Ook z'n recentere werk is niet verkeerd (BloodMoney )
pi_9465840
Tja, omdat Swordfishtrombones en Rain Dogs bij Island Years horen, is dat mijn favoriete Waits-tijdperk. Hoewel hij ervoor en erna ook goede platen heeft gemaakt.

All-time Waits-favourite is bij mij toch wel Downtown Train.

ASWH, de trots van de regio
www.thuisuiteten.nl
pi_21785033
Tom Waits treedt vrijdag 19, zaterdag 20 en zondag 21 november 2004 op in Het Koninklijk Theater Carré - de eerste shows in Nederland in vijf jaar.
De shows in Carré maken deel uit van een Europese tour van in totaal acht shows, en volgt op de release van Waits’ nieuwe album ‘Real Gone’ op maandag 4 oktober. Naast Amsterdam, doet Waits de steden Berlijn, Antwerpen en Londen aan.
De kaartverkoop begint zaterdag 2 oktober door Ticket Service en het bespreekbureau van Carré (0900-2525255)
Waits’ nieuwe live band bestaat uit Marc Ribot (gitaar), Larry Taylor (bas) and Brain Mantia (drums), dezelfde muzikanten die op 'Real Gone' meespelen, het album dat is geschreven en geproduceerd door Tom Waits en Kathleen Brennan.
Op het 15 nieuwe tracks tellende album ‘Real Gone’ album presenteert Waits’ een vernieuwende muzikale smeltkroes van elementaire blues, Jamaicaanse rock-steady, Afrikaanse en Latijnsamerikaanse ritmes en melodieën, en wat Waits’ zelf ‘cubist funk’ noemt. Het album komt uit op het Anti label.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')