abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_30738578
Misschien kun je dan jezelf een deadline geven? Bijv als het 10-10 nog niet beter gaat ga je beginnen met afbouwen? Zoiets?
pi_30750874
quote:
Op maandag 19 september 2005 21:11 schreef poemojn het volgende:
Misschien kun je dan jezelf een deadline geven? Bijv als het 10-10 nog niet beter gaat ga je beginnen met afbouwen? Zoiets?
Haha ja, dat deed ik ook vaak, maar dan toen ik kloven had van hardnekkige spruw en dan had ik bij die deadline nog steeds kloven en dan dacht ik 'maar morgen ga ik toch ook nog zelf voeden' en dan was ik ineens weer een maand verder
  vrijdag 23 september 2005 @ 21:15:16 #53
105888 renzell
Ik wil alleen maar zwemmen.
pi_30869884
Nou, ik heb de knoop doorgehakt en besloten dat ik het full-time voeden nog ga volhouden tot Julius 6 maanden is en het dan heel rustig ga afbouwen naar alleen nog de ochtend en de avondvoeding. Ik dacht zelf aan een tussenpoos van steeds een week of twee/drie voor ik weer een voeding laat vallen. Lijkt mij eerlijk gezegd beter dan in een week ofzo afbouwen, wat je ook wel eens hoort. Zo zit ik met 7,5 maand nog op 2 voedingen en of ik die dan ook laat vallen zien we dan wel weer. Ik merk dat ik er echt een haat-liefde verhouding mee heb, met het borstvoeden. Het is heel makkelijk en natuurlijk supergoed voor Julius, maar het breekt me ook wel een beetje op soms, zeker nu ik echt weer wat intensiever ga werken. Maar vooral mis ik dat beetje vrijheid waardoor ik bijvoorbeeld ongestoord een nachtje bij een vriendin in Amsterdam kan gaan slapen, zonder alle capriolen van het kolven (dat ik overigens al heel lang niet gedaan hwb en wat ook heel slecht lukt momenteel, maar goed, dat zal wel gewoon weer wennen zijn...) . Die kleine dingen, het 's avonds naar de kroeg kunnen etcetera, die maken dat ik het binnenkort toch wel mooi geweest vind. Maar tot het zover is, voed ik vrolijk verder.
Trouwens, het voeden op vakantie ging goed. Aangezien het erg heet was en Julius op den duur behoorlijk uit zijn ritme raakte, heb ik een stuk meer gevoed dan normaal. Soms wel 8 of 9 keer op een dag. wat wel heftig en vermoeiend was vond ik. Momenteel ben ik thuis weer bezig een soort van nieuw ritme te creeren en dat lukt gelukkig redelijk. Ik was superblij dat ik geen gedoe had met flessen op vakantie. Echt, dat was gewoon niet te doen geweest. Hoe vaak we niet gestopt zijn langs de kant van de weg om snel ff een klein voedinkje te doen zodat ie bijvoorbeeld in slaap zou vallen... Tja, dat had met flesjes echt niet gekund denk ik.

Zoals ik al zei.... haat-liefde -
  vrijdag 23 september 2005 @ 21:33:05 #54
109497 Icaä
Are you proud of who I am
pi_30870405
Inderdaad haat-liefde, hier ook hoor!

Zo gemakkelijk als je je kind steeds bij je hebt, en het niet erg is dat je 's nachts steeds de klos bent.

Zo rot als je werkt, moet kolven, je nachtrust hard nodig hebt, de bv schommelt agv hormonen.

Ik ben er ook nog niet uit, dus ik rommel maar wat aan. En rommelen heeft het gevaar van onbewust afbouwen in zich, dat realiseer ik me.
Maar 's nachts wint de gemakzucht het weer van het afbouwen, dan heb ik geen zin om de koude keuken in te gaan om een fles te maken. En waarom zou ik ook, als ik nog heb.

Kolven op het werk schuift langzamerhand richting middaguur op. Nou ja, het is niet anders. 200 cc haal ik niet meer.

Stoppen is alleen zo onherroepelijk, dan is het echt voor altijd voorbij. Daar word ik zo melancholiek van.
I'll meet you on the other side
I'll meet you in the light
  vrijdag 23 september 2005 @ 21:38:49 #55
105888 renzell
pi_30870609
Ja, dat heb ik ook! Precies datzelfde gevoel. Daarom wil ik die ochtend en avondvoeding ook echt nog een tijdje aanhouden. sowieso spreekt dat op blote voeten de koude keuken in tijdens wintermaanden me inderdaad ook HE-LE-MAAL niet aan Dus tja, inderdaad nog maar even aanmodderen. Enne.... hoe doe jij dat met kolven? Kolf jij evenveel als dat je voedt? Ikke dus bij lange na niet meer. Het lijkt of mijn borsten vergeten zijn dat kolven ook kon....
En hoe modder jij dan eigenlijk aan? Doe jij soms flessen en soms borsten geven?
  vrijdag 23 september 2005 @ 21:40:16 #56
105888 renzell
pi_30870666
En omdat dat kolven dus zo slecht gaat denk ik ook chronisch dat ik te weinig melk heb voor Julius, hoewel het plaatje van de man iets heel anders zegt hoor, maar toch....
  vrijdag 23 september 2005 @ 21:43:49 #57
7554 Spuuglokje
Domestic Goddess
pi_30870806
Ja, definitief kiezen voor stoppen maakt melancholiek. Het komt nooit meer terug. En als iets onomkeerbaar is, is dat rot. Maar bij mij maakte de herinnering aan het tijd dat ik borstvoeding gaf ook veel goed. Ik had mijn best gedaan, ik heb ervan genoten, mijn kind ook, en toen werd het tijd om te stoppen. Maar die herinnering pakt niemand je af. En over een tijdje is de totale tijd maar een vaag iets. Of je nou 3 maanden of 6 maanden borstvoeding gegeven hebt, dat maakt dan voor je herinnering eraan niet meer uit.
pi_30871033
HIer spelen de gedachten om af te bouwen ook wel eens door mijn hoofd, ik ben al meerdere keren goed gebeten en voel me soms erg flauwtjes, twee minder fijne bijzaken van de borstvoeding, maar ik de voordelen winnen nog steeds. Ik wilde altijd minimaal 6 maanden volledig BV geven en daar ga ik ook nog steeds voor. Als ik naar Yoram kijk zie ik hoe goed hij het op de BV doet, dan realiseer ik me weer hoe fijn het is dat het allemaal zo goed lukt en welke voordelen we er beide aan hebben, waarom zou ik dan overstappen op een alternatief?
Het voelt goed hè?
A je to!
  vrijdag 23 september 2005 @ 21:55:10 #59
105888 renzell
pi_30871206
Ja Mel, gelijk heb je hoor. Ik wil ook zeker dat half jaar volledige bv volmaken, da's nu inmiddels bijna een prestigekwestie geworden. En zolang je de voordelen zwaarder vindt wegen dan de nadelen, zou ik zeggen; blijf er lekker voor gaan.
Ik zelf blijf gewoon heen en weer geslingerd worden tussen positieve en negatieve gevoelens omtrent de bv en wil daarom heel rustig afbouwen als Julius 6 maanden is. Niet direct stoppen dus. Ik wil die achterdeur zeker openhouden en kan het op een of andere manier ook niet over mijn hart verkrijgen om helemaal te stoppen. Ik denk dat ik me zelfs al schuldig ga voelen als ik 1 of 2 flesvoedingen op een dag ga geven. Maar ja, als ik daar dan weer realistisch over nadenk, vind ik dat eigenlijk helemaal niet nodig...
Pfffff.... moeilijk hoor.
pi_30871697
Je moet je er echt niet schuldig over voelen, juist de vrijheid die je er voor terug krijgt is ook zeer prettig, zeker als je die zo mist. BV is niet heilig hoor, niemand die je 't kwalijk neemt als je gaat afbouwen of stoppen.
Ik hoef niet te kolven, dat scheelt voor mij heel veel, als ik dagelijks een aantal voedingen zou moeten kolven dan geloof ik niet dat ik het zo lang zou kunnen volhouden.

Hoe zat het ook alweer met die feit, vanaf 6 maanden heeft de voedingswaarde van borstvoeding geen meerwaarde op flesvoeding.
Het voelt goed hè?
A je to!
  vrijdag 23 september 2005 @ 22:35:44 #61
105888 renzell
pi_30872671
Ja, ik weet het. Ik hoef me ook niet schuldig te voelen en toch doe ik dat een beetje. Aan de andere kant denk ik dat ik heel erg zal genieten van de herwonnen vrijheid. En inderdaad, afgelopen maand heb ik helemaal niet hoeven kolven en toen ging het prima, maar nu begint dat weer en dat maakt de bv ineens weer een stuk minder aantrekkelijk.
pi_30874361
Ha Renzell

Ehm, niet dat jullie niet mogen afbouwen hoor, helemaal zelf weten en het is mooi dat je borstvoeding gegeven hebt maar ik wil toch even inhaken op die opmerking van Mel "Hoe zat het ook alweer met die feit, vanaf 6 maanden heeft de voedingswaarde van borstvoeding geen meerwaarde op flesvoeding": het is juist een feit dat die meerwaarde wel blijft. Daarom raadt de AAP (amerikaanse vereniging van kinderartsen) ook aan om 6 mnd volledig, en daarna tot minimaal 1 jr bv te geven, en de WHO zelfs tot minimaal 2 jr. Voor als je een lijstje feiten wilt lezen: http://www.kellymom.com/bf/bfextended/ebf-benefits.html (gebaseerd op onderzoek).
Het is je eigen keus of en hoe lang je wilt borstvoeden, en dat maakt me echt niet uit, maar dat er na die 6 mnd geen meerwaarde is tov kunstvoeding klopt echt niet (simpel voorbeeldje: de hersenen ontwikkelen zich mn het gehele eerste jaar heel snel, en bv bevat meer ingredienten die daarvoor goede ondersteuning bieden dan kunstvoeding, ergo heeft nog wel meerwaarde.. evenzo mbt het immuunsysteem dat bijv de eerste 2 jr nog echt volop in ontwikkeling is, en daarin gesteund wordt door de antistoffen.. etc). Is dus niet bedoeld als aanval ofzo hoor.
  zaterdag 24 september 2005 @ 09:23:27 #63
105888 renzell
pi_30879912
Om de keuze maar weer eens wat moeilijker te maken.... dank je Poemojn!
pi_30886759
lastig renzell. maar die 6 maanden grens is al snel in zicht, die ga je halen hoor! en dan kun je 't altijd nog bekijken, maar het is dan toch super dat je het een half jaar volgehouden hebt!

hier gaat 't kolven op 't werk gelukkig nog erg goed, er is een prettige rustkamer voor (er staat zelfs een bed, dat me af en toe erg verleidelijk aankijkt! ) en op elke verdieping zijn koelkastjes waar de melk in kan tot ik weer naar huis ga. ik doe 't nu 2x daags (terwijl ik er eigenlijk 3 voedingen mee vervang) en kom vaak wel aan 500cc bij elkaar! ik vind het soms wel wat lastig om het kolven om vergaderingen heen te plannen enzo, en de tijd vliegt al zo snel voorbij als je maar 3 dagen per week werkt, dus soms voelt het wel wat belastend qua tijd. ik moet ook altijd stipt op tijd de bus halen anders lukt het niet om de kinderen op tijd op te halen of het eten klaar te hebben dus een keer langer doorwerken is er ook niet bij.
ook vraag ik me soms af of die ingevroren BV wel zo goed is, Anna krijgt er wat gekke puistjes van geloof ik. op woensdag moet ze het voornamelijk van die ingevroren voorraad hebben, de donderdag en vrijdag krijgt ze wat ik de dag ervoor gekolfd heb. en het is nu al een paar weken achter elkaar het geval dat ze op donderdagochtend wakker wordt met gekke vlekjes op d'r hoofd die in de loop van de dag echt tot een soort puistjes/blaasjes uitgroeien. duurt een paar dagen en dan zijn ze weer weg dus 't zal allemaal niet zo erg zijn maar ik vermoed dus dat de woensdag-melk wellicht de aanstichter is.
  zaterdag 24 september 2005 @ 19:06:07 #65
109497 Icaä
pi_30894532
David krijgt altijd ingevroren melk bix. Ja, natuurlijk wel opgewarmd hoor

Aan het eind van de werkdag gooi ik de afgekolfde melk in de vriezer. De melk ontdooit pas weer op het kdv.

Ik heb nooit iets van rare pukkeltjes gemerkt, maar ja, misschien verschilt dat per kind.
  zaterdag 24 september 2005 @ 19:25:30 #66
3011 E.T.
hormonaal stuiterballetje
pi_30895072
bix, eet je misschien anders als je aan 't werk bent? (broodjes uit de kantine oid).
Of geef je al 'oudere' bv uit de vriezer? (dan gaat dat natuurlijk niet op)
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
pi_30895900
Poem, bedankt voor je feitjes, weer wat geleerd

Bix, wat goed zeg dat je mag kolven op je werk, ik dacht dat je daar alleen ruimte voor kreeg in het eerste half jaar na de bevalling, maar blijkbaar kan het ook anders (beter)!
Die pukkeltjes zijn idd merkwaardig, ik heb er nooit eerder iets over gehoord, maar dat hoeft niet te betekenen dat je ondervindingen niet juist zijn natuurlijk. Kan het niet van KDVstress komen? Ik noem ook maar wat hoor ...
Het voelt goed hè?
A je to!
  zaterdag 24 september 2005 @ 20:29:48 #68
3011 E.T.
pi_30896848
mel, je hebt borstvoedingsrecht tot je kindje 9 maanden is.
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
pi_30898195
quote:
Op zaterdag 24 september 2005 20:29 schreef E.T. het volgende:
mel, je hebt borstvoedingsrecht tot je kindje 9 maanden is.
Ah, oke
Het voelt goed hè?
A je to!
pi_30900616
ET, dat wist ik ook niet, die 9 maanden. ik ging er eigenlijk gewoon van uit dat dat mag zolang je BV geeft! ik heb 't gewoon heel stellig gebracht: "ik geef nog BV dus moet ik kolven, waar is hier de kolfkamer?" mijn direct leidinggevende wist 't eerst niet en wilde me het invalidentoilet laten gebruiken maar gelukkig is er dus wel een prima ruimte voorhanden.

en de ingevroren melk is inderdaad al wat ouder, al lopen we nu snel in, maar afgelopen week was ik nog met de voorraad van eind juli bezig. dus misschien verliest 't dan toch wat aan kwaliteit oid. maar die pukkeltjes kunnen natuurlijk net zo goed door de stress komen van het plotse mama-gemis.
  zaterdag 24 september 2005 @ 22:18:55 #71
109497 Icaä
pi_30900752
Misschien is het toch dat de melk oud is Bix.
Ik herinner me dat we een hele voorraad voor de oudste hebben weggegooid, omdat we het idee hadden dat het na een paar maanden toch niet meer zo fris rook of zo. Was niet goed de vinger op te leggen hoor, het was niet dat het stonk, maar er was iets mee. Voor mijn gevoel. Onze jongste krijgt nu melk die nooit langer dan ongeveer een week is ingevroren geweest.

Al geloof ik niet dat de oudste er pukkels van kreeg.
pi_30900921
ik vind zelf ingevroren-en-weer-ontdooide BV ook vies smaken, maar dat vind ik al als 't 1 dag ingevroren is geweest. Anna lijkt er over 't algemeen weinig onderscheid in te maken, al drinkt ze 't liefst direct uit de borst.
  zaterdag 24 september 2005 @ 22:25:50 #73
109497 Icaä
pi_30901015
nooit geproefd eigenlijk
pi_30901027
maar ja ik kolf nu 's avonds/tussendoor nauwelijks meer (omdat Anna tegenwoordig 's avonds / 's nachts nog wil drinken) dus een nieuwe voorraad aanleggen is er eigenlijk niet bij. behalve dus wat ik op m'n werk kolf maar dat is net te weinig voor de voedingen op het kdv (3x 200cc) dus dat vul ik dan meestal nog aan met 100cc uit de vriezer. ach ja, we kijken 't nog ff aan.
  zaterdag 24 september 2005 @ 22:26:49 #75
3011 E.T.
pi_30901047
quote:
Op zaterdag 24 september 2005 22:15 schreef bixister het volgende:
ET, dat wist ik ook niet, die 9 maanden. ik ging er eigenlijk gewoon van uit dat dat mag zolang je BV geeft! ik heb 't gewoon heel stellig gebracht: "ik geef nog BV dus moet ik kolven, waar is hier de kolfkamer?" mijn direct leidinggevende wist 't eerst niet en wilde me het invalidentoilet laten gebruiken maar gelukkig is er dus wel een prima ruimte voorhanden.
lekker zo laten dan
Wat niet weet wat niet deert.

officieel is het tot je kindje 9 maanden is en je mag een kwart van je werktijd voor het kolven gebruiken
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')