Wat mij betreft kun je het percentage verlagen naar 5%. (tenminste, daar werk ik mee in mijn voorbeelden)quote:Op woensdag 31 augustus 2005 20:10 schreef Echo99 het volgende:
Prognose rendement
Bij een hypotheek met een levensverzekering waarmee belegt wordt kom je het woord prognoserendement vaak tegen. Hoe hoger het rendement waarmee gerekend wordt hoe lager je maandlasten. Dat klinkt heel mooi maar aan het eind van de looptijd kan je met een restant schuld blijven zitten omdat het rendement niet gehaald is. Op dit moment is het niet realistisch om te rekenen met een hoger prognoserendement dan 8%.
@ Echo99:quote:Op woensdag 31 augustus 2005 20:43 schreef Echo99 het volgende:
Fiscaal voordeel![]()
Er worden vaak twee soorten maandlasten voorgeschoteld. Een brutto en een netto maandlast. De netto maandlast zijn je vaste lasten min het bedrag wat je aan voorlopige teruggave maandelijks op je rekening gestort krijgt. In rekenvoorbeelden wordt vaak gerekend met een percentage van 52%.
Als je tot de "happy few" behoort die meer dan ¤ 51.762 (2004) per jaar verdient klopt dit rekenvoorbeeld. Red je dit niet? Vraag dan aan je adviseur of hij de berekening nogmaals maakt maar dan met 42%
Eigenlijk over geen van beide. Het is niet de rente die je terugkrijgt, maar betaalde belasting over je inkomen.quote:Op donderdag 1 september 2005 08:58 schreef sanger het volgende:
@ Echo99:
En wordt die 52% (of 42%) berekent over de totale bruto maandlast, of alleen over de rentelasten?
Ja en mijn collega's van de Postbank bieden het hele eerste jaar 1% rente in plaats van 1% korting. Leuk...quote:Op donderdag 1 september 2005 09:36 schreef _Flash_ het volgende:
Een tipje, de rabo heeft sinds gisteren de rente verlaagd. Vooral vanaf 10 jaar vast, dat is 0,3 procent lager. En ze hebben geloofik een actie wat nog ettelijke honderden euro's kan schelen het eerste jaar. (Die tot 1 procent lager het eerste jaar actie.)
Dat verschilt weer per bank; boete vrij aflossen is altijd mogelijk en vaak verplicht bij verkoop van het onderpand.quote:Op donderdag 1 september 2005 11:13 schreef _Flash_ het volgende:
Echo, over die rentevastperiode.
Je kan de hypotheekvoorwaarden toch wel meenemen naar je nieuwe huis neem ik aan? Of is het zo dat als je verhuist je een boete betaalt en een nieuwe hypotheek moet afsluiten?
Nee, als je verhuist betaal je geen boete. Als je op dit moment profiteert van een hele gunstige rente en die zou je graag mee willen nemen naar je nieuwe woning vraag dan even naar de mee-neem-constructiequote:Op donderdag 1 september 2005 11:13 schreef _Flash_ het volgende:
Echo, over die rentevastperiode.
Je kan de hypotheekvoorwaarden toch wel meenemen naar je nieuwe huis neem ik aan? Of is het zo dat als je verhuist je een boete betaalt en een nieuwe hypotheek moet afsluiten?
Justem.quote:Op donderdag 1 september 2005 11:26 schreef _Flash_ het volgende:
Ok dan snap ik wel wat je bedoelt met 'dan betaal je teveel' als je gaat verhuizen. Je dient die rentevaste periode niet uit bij het boetevrij aflossen, waardoor je goedkoper uit zou zijn geweest met een kortere periode.
Mag geen probleem zijn.quote:(Ikzelf heb vanmiddag weer een gesprek met een adviseur over de hypo voor mijn eerste huisje. Waarschijnlijk verhuizen we over een jaartje of 5 weer, dus ik zal het eens aankaarten of ik de voorwaarden in zo'n geval kan meenemen naar de nieuwe woning (eventueel buiten werkgebied van deze rabo) of dat ik moet aflossen en een nieuwe hypotheek moet nemen.)
Maar het klopt wel dat je van je betaalde rentelasten (per maand) dan 42% of 52% terugkrijgt als voorlopige teruggaaf?quote:Op donderdag 1 september 2005 09:37 schreef Echo99 het volgende:
Dat percentage wordt alleen berekent over de rentelasten. Wat ElisaB zegt klopt ook. Alleen in de volksmond heeft eigenlijk iedereen het over het terugkrijgen van je rente. Die 52 procent klopt alleen als je meer dan 50k p.p. verdient.
Technisch gezien klopt dit statement niet helemaal. (de achterliggende constructie is wat anders) maar dat is wel waar het in de praktijk op neerkomt.quote:Op donderdag 1 september 2005 11:32 schreef sanger het volgende:
[..]
Maar het klopt wel dat je van je betaalde rentelasten (per maand) dan 42% of 52% terugkrijgt als voorlopige teruggaaf?
Het quote knopje? Nee dat ken ik niet.quote:Op donderdag 1 september 2005 11:38 schreef _-rally-_ het volgende:
Echo99, dit [afbeelding] knopje wel eens gezien ?
En als aanvulling op je Cross Selling post: de bank mag wel een opstalverzekering eisen, alleen mogen ze niet eisen dat 'ie bij hen afgesloten wordt.
quote:Op donderdag 1 september 2005 11:41 schreef Echo99 het volgende:
[..]
Het quote knopje? Nee dat ken ik niet.![]()
Vanwaar die vraag trouwens?quote:Op donderdag 1 september 2005 11:38 schreef _-rally-_ het volgende:
Echo99, dit [afbeelding] knopje wel eens gezien
twee posts achter elkaar in hetzelfde topic.quote:
lolquote:Op donderdag 1 september 2005 11:44 schreef _-rally-_ het volgende:
[..]
twee posts achter elkaar in hetzelfde topic.
(sorry, belerende mod-afkickverschijnselen, trek je er verder niks van aan)
Ja, het is zelfs heel gebruikelijk om bij een nieuw huis lopende leningen in die hypotheek onder te brengen, mits er voldoende overwaarde is.quote:Op donderdag 1 september 2005 11:46 schreef Vitalogy het volgende:
Zijn er nog mogelijkheden om een lening of het restant bedrag van een lening mee te nemen bij een hypotheek? En relevant voor dit topic, indien ja waar moet je dan op letten?
Ik heb nog een bedrag open staan van +/- 8000 euro op mijn auto lening. Dit zit mij in de weg bij de aanvraag van een hypotheek.
Er zijn daar wel mogelijkheden in. Echter wel onder strikte voorwaarden. Een goede vriend van me heeft het pas geleden ook zo voor elkaar gekregen, en had een nog veel hoger bedrag aan lening openstaan.quote:Op donderdag 1 september 2005 11:46 schreef Vitalogy het volgende:
Zijn er nog mogelijkheden om een lening of het restant bedrag van een lening mee te nemen bij een hypotheek? En relevant voor dit topic, indien ja waar moet je dan op letten?
Ik heb nog een bedrag open staan van +/- 8000 euro op mijn auto lening. Dit zit mij in de weg bij de aanvraag van een hypotheek.
Yep dit is in veel gevallen mogelijk. Dat komt doordat je bij de meeste banken wat meer kan lenen dan je absoluut nodig hebt. Vraag naar de voorwaardenquote:Op donderdag 1 september 2005 11:46 schreef Vitalogy het volgende:
Eh, eh, nee, dat willen we niet.quote:Op donderdag 1 september 2005 11:59 schreef Echo99 het volgende:
De rente die je betaald over die 8.000 euro is namelijk niet aftrekbaar. Je kan t wel dan maar dan heet t belastingfraude. En dat willen we ook weer niet. He Rally?![]()
Nee, je leent uiteraard alleen wat je nodig hebt.quote:Op donderdag 1 september 2005 14:54 schreef Vitalogy het volgende:
8000 is het bedrag wat nog open staat he. De totale lening was wel wat hoger.
Ik had nl begrepen dat het volledige bedrag van de lening dan bij de hypotheek genomen moest worden. Bovendien, maakt het niet uit dat het een consumptieve lening betreft???
(om er maar een vage term in te gooien)
Doe ze de groet'nquote:Op donderdag 1 september 2005 17:22 schreef Vitalogy het volgende:
Ik denk dat ik dan binnenkort maar weer eens met de bank ga praten.
Er wordt doorgaans gerekend met 8%, zelfs dat vind ik al een de hoge kant tegenwoordig. Ik zou het bijstellen naar 4 a 5 % maximaal.quote:Op woensdag 31 augustus 2005 20:10 schreef Echo99 het volgende:
Prognose rendement
Bij een hypotheek met een levensverzekering waarmee belegt wordt kom je het woord prognoserendement vaak tegen. Hoe hoger het rendement waarmee gerekend wordt hoe lager je maandlasten. Dat klinkt heel mooi maar aan het eind van de looptijd kan je met een restant schuld blijven zitten omdat het rendement niet gehaald is. Op dit moment is het niet realistisch om te rekenen met een hoger prognoserendement dan 8%.
Beetje afhankelijk van welk risicoprofiel je toepast natuurlijk. Maar met een offensieve belegginsmix is 8% over 30 jaar nog wel reëel hoor... (vind ik tenminste)quote:Op donderdag 1 september 2005 19:48 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
[..]
Er wordt doorgaans gerekend met 8%, zelfs dat vind ik al een de hoge kant tegenwoordig. Ik zou het bijstellen naar 4 a 5 % maximaal.
En je vraag is?quote:Op maandag 5 september 2005 23:20 schreef Dethroned het volgende:
Ik wilde er eigenlijk geen apart topic voor openen, dus vandaar dat ik het nu hier post.
Tegenwoordig krijg je een taxatie bij een pakje boter.... maar nu vertelde mij iemand iets heel intressant.
Kan de kredietversrekker voor een hypotheek een taxatie weigeren ? En nu bijna iedereen taxeert, hoe weet ik bij wie ik wel goed zit. Ik wil namelijk wel een goede taxatie krijgen anders kan ik fluiten naar mijn nog te regelen hypotheek.
Bij woontax rekenen ze ¤ 225 all in incl btw dus ook. Das echt netjes. ik was net bij Choiz en die rekent dus gewoon ¤ 285 ex btw. De vraagprijs is ¤ 139900, dus te verwachten taxatie is ¤ 127000 toch wel.
Ja.quote:Op maandag 5 september 2005 23:20 schreef Dethroned het volgende:
Kan de kredietversrekker voor een hypotheek een taxatie weigeren ? En nu bijna iedereen taxeert, hoe weet ik bij wie ik wel goed zit. Ik wil namelijk wel een goede taxatie krijgen anders kan ik fluiten naar mijn nog te regelen hypotheek.
Dat kan nogal eens tegenvallen: sommige hypotheekverstrekkersquote:Op dinsdag 6 september 2005 09:19 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Ja.
Gewoon even voor de zekerheid informeren bij de betreffende geldverstrekker(s). Erkend taxateur zal meestal wel goed zijn though.
Wij eisen dat ook trouwens. Zelfde regio dan.quote:Op dinsdag 6 september 2005 09:46 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Dat kan nogal eens tegenvallen: sommige hypotheekverstrekkerseisen dat de taxateur uit de gemeente van het aan te kopen huis komt.
Met bovenstaande ben ik het niet eens, eerlijk gezegd (in elk geval niet met het eerste stuk over het eventueel aantrekkelijk zijn van).quote:Op dinsdag 6 september 2005 17:59 schreef Lawman het volgende:
Voor een hypotheekadviseur is het interessant om een levenhypotheek te adviseren. In deze moderne tijd is het raadzaam om dan wel voor een beleggingsverzekering te kiezen. Op basis van leuke percentages worden er dan leuke bedragen voorgeschoteld. Enerzijds is de kostenstructuur vaak ondoorzichtig en anderzijds zul je moeten achterhalen of de percentages gebaseerd zijn op een bruto- of netto fondsrendement. In dit soort gevallen (als je wilt beleggen) kun je beter kiezen om de inleg direct in beleggingsfondsen te storten i.p.v. de ondoorzichtige belggingsfondsen van vele verzekeraars. Je kunt dan wel te maken krijgen met een renteopslag maar deze weegt absoluut niet op tegen de ingebouwde provisie kosten en andere administratie- en beheerskosten. Pak daarnaast eventueel de goedkoopste overlijdens risicoverzekering en je bespaart je in ieder geval veel onnodige kosten.
Een hypotheek met verzekering (sparen en risico) is zeker aantrekkelijker dan een aflossingsvrije hypotheek met een beleggingsrekening. Bij deze laatste zijn de kosten inzichtelijker. Het kantoor krijgt uiteraard afsluitprovisie over de hypotheeksom en proisie over de PxD. Wanneer je deze (en uiteraard andere kosten) afzet tegen de kosten van een beleggingsrekening dan komt het uiteindelijk netto resultaat boven water.quote:Op dinsdag 6 september 2005 19:26 schreef Five_Horizons het volgende:
Met bovenstaande ben ik het niet eens, eerlijk gezegd (in elk geval niet met het eerste stuk over het eventueel aantrekkelijk zijn van).
Laat ik er even vanuit gaan dat hypotheekadviseurs allemaal geldwolven zijn (for the sake of argument), dan is het maar de vraag of een levenhypotheek (wat, nogmaals, geen beurshypotheek is) voor de adviseur interessant is.
Nee, dat zeg ik niet. Ik vergelijk de twee opties grofweg met als conclusie dat wanneer je wilt beleggen om je aflossingskapitaal bij elkaar te sparen je beter kunt kiezen voor een beleggingsrekening met losse risicoverzekering dan een beleggingsverzekering.quote:Je zegt zelf dat het raadzaam is om in deze tijden voor een beursgerelateerde verzekering te kiezen.(ik geloof zelf overigens heilig in een beursgerelateerde verzekering als particulier), maar dat is nog steeds afhankelijk van de wensen van de klant.
Maak jij in de praktijk niet vaak mee dat mensen beursgerelateerde verzekeringen vroegtijdig openbreken, of omdat het rendement ze na een aantal jaar te veel tegenvalt en ze er totaal geen vertrouwen meer in hebben? Dit of omdat ze gewoon opzoek MOETEN naar alternatieven om de maandlasten te drukken in slechte economische tijden?quote:Op dinsdag 6 september 2005 19:26 schreef Five_Horizons het volgende:
Je zegt zelf dat het raadzaam is om in deze tijden voor een beursgerelateerde verzekering te kiezen.(ik geloof zelf overigens heilig in een beursgerelateerde verzekering als particulier), maar dat is nog steeds afhankelijk van de wensen van de klant.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |