Wat mij betreft kun je het percentage verlagen naar 5%. (tenminste, daar werk ik mee in mijn voorbeelden)quote:Op woensdag 31 augustus 2005 20:10 schreef Echo99 het volgende:
Prognose rendement
Bij een hypotheek met een levensverzekering waarmee belegt wordt kom je het woord prognoserendement vaak tegen. Hoe hoger het rendement waarmee gerekend wordt hoe lager je maandlasten. Dat klinkt heel mooi maar aan het eind van de looptijd kan je met een restant schuld blijven zitten omdat het rendement niet gehaald is. Op dit moment is het niet realistisch om te rekenen met een hoger prognoserendement dan 8%.
@ Echo99:quote:Op woensdag 31 augustus 2005 20:43 schreef Echo99 het volgende:
Fiscaal voordeel![]()
Er worden vaak twee soorten maandlasten voorgeschoteld. Een brutto en een netto maandlast. De netto maandlast zijn je vaste lasten min het bedrag wat je aan voorlopige teruggave maandelijks op je rekening gestort krijgt. In rekenvoorbeelden wordt vaak gerekend met een percentage van 52%.
Als je tot de "happy few" behoort die meer dan ¤ 51.762 (2004) per jaar verdient klopt dit rekenvoorbeeld. Red je dit niet? Vraag dan aan je adviseur of hij de berekening nogmaals maakt maar dan met 42%
Eigenlijk over geen van beide. Het is niet de rente die je terugkrijgt, maar betaalde belasting over je inkomen.quote:Op donderdag 1 september 2005 08:58 schreef sanger het volgende:
@ Echo99:
En wordt die 52% (of 42%) berekent over de totale bruto maandlast, of alleen over de rentelasten?
Ja en mijn collega's van de Postbank bieden het hele eerste jaar 1% rente in plaats van 1% korting. Leuk...quote:Op donderdag 1 september 2005 09:36 schreef _Flash_ het volgende:
Een tipje, de rabo heeft sinds gisteren de rente verlaagd. Vooral vanaf 10 jaar vast, dat is 0,3 procent lager. En ze hebben geloofik een actie wat nog ettelijke honderden euro's kan schelen het eerste jaar. (Die tot 1 procent lager het eerste jaar actie.)
Dat verschilt weer per bank; boete vrij aflossen is altijd mogelijk en vaak verplicht bij verkoop van het onderpand.quote:Op donderdag 1 september 2005 11:13 schreef _Flash_ het volgende:
Echo, over die rentevastperiode.
Je kan de hypotheekvoorwaarden toch wel meenemen naar je nieuwe huis neem ik aan? Of is het zo dat als je verhuist je een boete betaalt en een nieuwe hypotheek moet afsluiten?
Nee, als je verhuist betaal je geen boete. Als je op dit moment profiteert van een hele gunstige rente en die zou je graag mee willen nemen naar je nieuwe woning vraag dan even naar de mee-neem-constructiequote:Op donderdag 1 september 2005 11:13 schreef _Flash_ het volgende:
Echo, over die rentevastperiode.
Je kan de hypotheekvoorwaarden toch wel meenemen naar je nieuwe huis neem ik aan? Of is het zo dat als je verhuist je een boete betaalt en een nieuwe hypotheek moet afsluiten?
Justem.quote:Op donderdag 1 september 2005 11:26 schreef _Flash_ het volgende:
Ok dan snap ik wel wat je bedoelt met 'dan betaal je teveel' als je gaat verhuizen. Je dient die rentevaste periode niet uit bij het boetevrij aflossen, waardoor je goedkoper uit zou zijn geweest met een kortere periode.
Mag geen probleem zijn.quote:(Ikzelf heb vanmiddag weer een gesprek met een adviseur over de hypo voor mijn eerste huisje. Waarschijnlijk verhuizen we over een jaartje of 5 weer, dus ik zal het eens aankaarten of ik de voorwaarden in zo'n geval kan meenemen naar de nieuwe woning (eventueel buiten werkgebied van deze rabo) of dat ik moet aflossen en een nieuwe hypotheek moet nemen.)
Maar het klopt wel dat je van je betaalde rentelasten (per maand) dan 42% of 52% terugkrijgt als voorlopige teruggaaf?quote:Op donderdag 1 september 2005 09:37 schreef Echo99 het volgende:
Dat percentage wordt alleen berekent over de rentelasten. Wat ElisaB zegt klopt ook. Alleen in de volksmond heeft eigenlijk iedereen het over het terugkrijgen van je rente. Die 52 procent klopt alleen als je meer dan 50k p.p. verdient.
Technisch gezien klopt dit statement niet helemaal. (de achterliggende constructie is wat anders) maar dat is wel waar het in de praktijk op neerkomt.quote:Op donderdag 1 september 2005 11:32 schreef sanger het volgende:
[..]
Maar het klopt wel dat je van je betaalde rentelasten (per maand) dan 42% of 52% terugkrijgt als voorlopige teruggaaf?
Het quote knopje? Nee dat ken ik niet.quote:Op donderdag 1 september 2005 11:38 schreef _-rally-_ het volgende:
Echo99, dit [afbeelding] knopje wel eens gezien ?
En als aanvulling op je Cross Selling post: de bank mag wel een opstalverzekering eisen, alleen mogen ze niet eisen dat 'ie bij hen afgesloten wordt.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |