abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 31 augustus 2005 @ 19:29:44 #1
93427 Echo99
© Boy_Snakeye 21.07.05
pi_30141241
Er worden hier de laatste tijd redelijk wat hypotheek- topics geopend. Het leek mij handig om een topic aan te maken waarin de meest voorkomende valkuilen bij hypotheek aanvragen eens op te sommen en eventueel onder de loep te nemen

M.A.W. post hier geen negatieve of positieve ervaring met diverse geldverstrekkers

Wat is dan wel de bedoeling?

In normaal nederlands -dus voor iedereen met beroepsdeformatie: wees zuinig met vaktermen!-
wat veelgebruikte addertjes onder het gras, eens onder het gras vandaan te trekken.

TS begint: Continuatierente.

Veel hypotheek verstrekkers stunten op dit moment met extreem lage rentes. Let op of er in je hypotheek offerte de term continuatie rente gebruikt wordt. Als dit het geval is kan het zo zijn dat je na het eind van je rente vast periode een flinke opslag op je rente krijgt. Dit kan in sommige gevallen oplopen tot 1,5 procent verhoging.

Meer tips zijn welkom. Ik zal er zo ook nog een paar posten
Lang leve mij! *O*
pi_30141892
Topic 747474 dus
Kom ook eens spammen in mijn fotoboek :') **En ja, ik zie er goed uit dat hoef je niet nog eens te vermelden! ** ( hihi )
  woensdag 31 augustus 2005 @ 20:10:19 #3
93427 Echo99
© Boy_Snakeye 21.07.05
pi_30142454
Prognose rendement

Bij een hypotheek met een levensverzekering waarmee belegt wordt kom je het woord prognoserendement vaak tegen. Hoe hoger het rendement waarmee gerekend wordt hoe lager je maandlasten. Dat klinkt heel mooi maar aan het eind van de looptijd kan je met een restant schuld blijven zitten omdat het rendement niet gehaald is. Op dit moment is het niet realistisch om te rekenen met een hoger prognoserendement dan 8%.
Lang leve mij! *O*
pi_30143406
quote:
Op woensdag 31 augustus 2005 20:10 schreef Echo99 het volgende:
Prognose rendement

Bij een hypotheek met een levensverzekering waarmee belegt wordt kom je het woord prognoserendement vaak tegen. Hoe hoger het rendement waarmee gerekend wordt hoe lager je maandlasten. Dat klinkt heel mooi maar aan het eind van de looptijd kan je met een restant schuld blijven zitten omdat het rendement niet gehaald is. Op dit moment is het niet realistisch om te rekenen met een hoger prognoserendement dan 8%.
Wat mij betreft kun je het percentage verlagen naar 5%. (tenminste, daar werk ik mee in mijn voorbeelden)
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
  woensdag 31 augustus 2005 @ 20:43:34 #5
93427 Echo99
© Boy_Snakeye 21.07.05
pi_30143642
Fiscaal voordeel

Er worden vaak twee soorten maandlasten voorgeschoteld. Een brutto en een netto maandlast. De netto maandlast zijn je vaste lasten min het bedrag wat je aan voorlopige teruggave maandelijks op je rekening gestort krijgt. In rekenvoorbeelden wordt vaak gerekend met een percentage van 52%.

Als je tot de "happy few" behoort die meer dan ¤ 51.762 (2004) per jaar verdient klopt dit rekenvoorbeeld. Red je dit niet? Vraag dan aan je adviseur of hij de berekening nogmaals maakt maar dan met 42%
Lang leve mij! *O*
  donderdag 1 september 2005 @ 08:58:45 #6
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_30156691
quote:
Op woensdag 31 augustus 2005 20:43 schreef Echo99 het volgende:
Fiscaal voordeel

Er worden vaak twee soorten maandlasten voorgeschoteld. Een brutto en een netto maandlast. De netto maandlast zijn je vaste lasten min het bedrag wat je aan voorlopige teruggave maandelijks op je rekening gestort krijgt. In rekenvoorbeelden wordt vaak gerekend met een percentage van 52%.

Als je tot de "happy few" behoort die meer dan ¤ 51.762 (2004) per jaar verdient klopt dit rekenvoorbeeld. Red je dit niet? Vraag dan aan je adviseur of hij de berekening nogmaals maakt maar dan met 42%
@ Echo99:

Bedoel je hier gezamelijk inkomen van het huishouden? En wordt die 52% (of 42%) berekent over de totale bruto maandlast, of alleen over de rentelasten?
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
  donderdag 1 september 2005 @ 09:06:15 #7
33954 ElisaB
ook in zwart verkrijgbaar!
pi_30156836
quote:
Op donderdag 1 september 2005 08:58 schreef sanger het volgende:
@ Echo99:
En wordt die 52% (of 42%) berekent over de totale bruto maandlast, of alleen over de rentelasten?
Eigenlijk over geen van beide. Het is niet de rente die je terugkrijgt, maar betaalde belasting over je inkomen.
Muil houwe of ik sjoel d'r eentje in!
  donderdag 1 september 2005 @ 09:36:15 #8
12348 _Flash_
Heeft altijd blackjack
pi_30157358
Een tipje, de rabo heeft sinds gisteren de rente verlaagd. Vooral vanaf 10 jaar vast, dat is 0,3 procent lager. En ze hebben geloofik een actie wat nog ettelijke honderden euro's kan schelen het eerste jaar. (Die tot 1 procent lager het eerste jaar actie.)
Devil, just come on back if you ever wanna try again, because I told you once you son of a bitch, I'm the best there's ever been!
  donderdag 1 september 2005 @ 09:37:02 #9
93427 Echo99
© Boy_Snakeye 21.07.05
pi_30157369
Dat percentage wordt alleen berekent over de rentelasten. Wat ElisaB zegt klopt ook. Alleen in de volksmond heeft eigenlijk iedereen het over het terugkrijgen van je rente. Die 52 procent klopt alleen als je meer dan 50k p.p. verdient.
Lang leve mij! *O*
pi_30157401
quote:
Op donderdag 1 september 2005 09:36 schreef _Flash_ het volgende:
Een tipje, de rabo heeft sinds gisteren de rente verlaagd. Vooral vanaf 10 jaar vast, dat is 0,3 procent lager. En ze hebben geloofik een actie wat nog ettelijke honderden euro's kan schelen het eerste jaar. (Die tot 1 procent lager het eerste jaar actie.)
Ja en mijn collega's van de Postbank bieden het hele eerste jaar 1% rente in plaats van 1% korting. Leuk...
Dit topic gaat over algemene valkuilen en niet over reclame over waar je moet zijn voor het beste/goedkoopste advies, dank u
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
pi_30157578
Misschien ook een leuke instinker om rekening mee te houden: bij de meeste verstrekkers geldt dat de adviseur minder provisie krijgt bij de allergoedkoopste hypotheken. Dus de aflossingsvrije variabele of 1-jaar-vaste variant en daarom zal zo'n adviseur vaak toch wel proberen de klant naar een duurdere variant te motiveren.

Tweede: er zijn ook banken die hun laagste rente alleen maar in combinatie met een beleggingshypotheek aanbieden, maar niet aflossingsvrij. Dat is tenminste waar ik vorig jaar tegenaan liep.
Mensen die klagen over de kosten van kennis zouden eens stil moeten staan bij de kosten van domheid.
  donderdag 1 september 2005 @ 09:52:21 #12
93427 Echo99
© Boy_Snakeye 21.07.05
pi_30157628
Overlijdensrisicoverzekering

Naam zegt t eigenlijk al een beetje. Een verzekering die uitkeert op het moment dat iemand komt te overlijden. Als je alleenstaand bent kan je erover nadenken om deze achterwege te laten. Stel dat je komt te overlijden en je laat vrouw en kind achter, dan is t erg raadzaam om deze toch af te sluiten. Let op het kapitaal dat uitgekeerd wordt. Veel adviseurs adviseren om bijv je halve hypotheek af te lossen.(dan lijken de maandlasten weer lekker laag) Maar goed, kan je in je eentje nog die halve hypotheek last ophoesten? Moet je niet minder gaan werken om voor de kinderen te zorgen? Of als je moet blijven werken kan je dan je kinderopvang nog betalen? Zorg dat zo'n 60/70 procent minimaal afgelost wordt in zon geval...
Lang leve mij! *O*
  donderdag 1 september 2005 @ 09:58:16 #13
93427 Echo99
© Boy_Snakeye 21.07.05
pi_30157745
Rentevastperiode

Nog eentje dan, en dan ga ik weer wat doen. Rentevastperiodes zijn er in alle soorten en maten. Kort vast is een lage rente, lang vast is wat meer zekerheid. Als je besluit om kort te gaan, hou er dan rekening mee dat in de volgende jaren je maandlasten explosief kunnen stijgen. Ga je voor lang, en je verhuist tussentijds heb je al die jaren teveel betaald. Met name starters gaan voor wat meer zekerheid. Tien jaar vast of langer. De meeste starters verhuizen echter binnen en jaar of 3 a 4 weer. Heb je 4 jaar lang teveel betaald. Zonde...
Lang leve mij! *O*
pi_30157766
Oh, en er zij ook verstrekkers die een specifieke arbeidsongeschiktheidsverzekering kennen: langer dan een jaar arbeidsongeschikt, dan geen rente / aflossing meer betalen.

Soms zijn deze voorwaarden veel beter dan bij een losse verzekering.
Mensen die klagen over de kosten van kennis zouden eens stil moeten staan bij de kosten van domheid.
  donderdag 1 september 2005 @ 11:13:36 #15
12348 _Flash_
Heeft altijd blackjack
pi_30159675
Echo, over die rentevastperiode.
Je kan de hypotheekvoorwaarden toch wel meenemen naar je nieuwe huis neem ik aan? Of is het zo dat als je verhuist je een boete betaalt en een nieuwe hypotheek moet afsluiten?
Devil, just come on back if you ever wanna try again, because I told you once you son of a bitch, I'm the best there's ever been!
pi_30159727
quote:
Op donderdag 1 september 2005 11:13 schreef _Flash_ het volgende:
Je kan de hypotheekvoorwaarden toch wel meenemen naar je nieuwe huis neem ik aan? Of is het zo dat als je verhuist je een boete betaalt en een nieuwe hypotheek moet afsluiten?
Dat verschilt weer per bank; boete vrij aflossen is altijd mogelijk en vaak verplicht bij verkoop van het onderpand.
  donderdag 1 september 2005 @ 11:26:34 #17
12348 _Flash_
Heeft altijd blackjack
pi_30160072
Ok dan snap ik wel wat je bedoelt met 'dan betaal je teveel' als je gaat verhuizen. Je dient die rentevaste periode niet uit bij het boetevrij aflossen, waardoor je goedkoper uit zou zijn geweest met een kortere periode.

(Ikzelf heb vanmiddag weer een gesprek met een adviseur over de hypo voor mijn eerste huisje. Waarschijnlijk verhuizen we over een jaartje of 5 weer, dus ik zal het eens aankaarten of ik de voorwaarden in zo'n geval kan meenemen naar de nieuwe woning (eventueel buiten werkgebied van deze rabo) of dat ik moet aflossen en een nieuwe hypotheek moet nemen.)
  donderdag 1 september 2005 @ 11:28:12 #18
93427 Echo99
© Boy_Snakeye 21.07.05
pi_30160121
quote:
Op donderdag 1 september 2005 11:13 schreef _Flash_ het volgende:
Nee, als je verhuist betaal je geen boete. Als je op dit moment profiteert van een hele gunstige rente en die zou je graag mee willen nemen naar je nieuwe woning vraag dan even naar de mee-neem-constructie
Lang leve mij! *O*
  donderdag 1 september 2005 @ 11:31:13 #19
93427 Echo99
© Boy_Snakeye 21.07.05
pi_30160213
quote:
Op donderdag 1 september 2005 11:26 schreef _Flash_ het volgende:
Ok dan snap ik wel wat je bedoelt met 'dan betaal je teveel' als je gaat verhuizen. Je dient die rentevaste periode niet uit bij het boetevrij aflossen, waardoor je goedkoper uit zou zijn geweest met een kortere periode.
Justem.
quote:
(Ikzelf heb vanmiddag weer een gesprek met een adviseur over de hypo voor mijn eerste huisje. Waarschijnlijk verhuizen we over een jaartje of 5 weer, dus ik zal het eens aankaarten of ik de voorwaarden in zo'n geval kan meenemen naar de nieuwe woning (eventueel buiten werkgebied van deze rabo) of dat ik moet aflossen en een nieuwe hypotheek moet nemen.)
Mag geen probleem zijn.
Lang leve mij! *O*
  donderdag 1 september 2005 @ 11:32:50 #20
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_30160270
quote:
Op donderdag 1 september 2005 09:37 schreef Echo99 het volgende:
Dat percentage wordt alleen berekent over de rentelasten. Wat ElisaB zegt klopt ook. Alleen in de volksmond heeft eigenlijk iedereen het over het terugkrijgen van je rente. Die 52 procent klopt alleen als je meer dan 50k p.p. verdient.
Maar het klopt wel dat je van je betaalde rentelasten (per maand) dan 42% of 52% terugkrijgt als voorlopige teruggaaf?
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
  donderdag 1 september 2005 @ 11:34:59 #21
93427 Echo99
© Boy_Snakeye 21.07.05
pi_30160346
Cross Selling / Koppel verkoop

Veel banken verplichten klanten tot het afsluiten van een opstalverzekering of het openen van een betaalrekening voor het incasseren van de rente. Dit is koppelverkoop. En dat mag dus niet. Je bepaalt altijd zelf waar je je verzekeringen afsluit, en waar je je betaalrekening aanhoud.
Lang leve mij! *O*
  donderdag 1 september 2005 @ 11:36:20 #22
93427 Echo99
© Boy_Snakeye 21.07.05
pi_30160388
quote:
Op donderdag 1 september 2005 11:32 schreef sanger het volgende:

[..]

Maar het klopt wel dat je van je betaalde rentelasten (per maand) dan 42% of 52% terugkrijgt als voorlopige teruggaaf?
Technisch gezien klopt dit statement niet helemaal. (de achterliggende constructie is wat anders) maar dat is wel waar het in de praktijk op neerkomt.
Lang leve mij! *O*
pi_30160457
Echo99, dit knopje wel eens gezien ?

En als aanvulling op je Cross Selling post: de bank mag wel een opstalverzekering eisen, alleen mogen ze niet eisen dat 'ie bij hen afgesloten wordt.
pi_30160480
die mee-neem-constructie heet volgens mij ook wel verhuisregeling. Verschilt volgens mij in overbrugging per aanbod.
I don't know what's gonna happen but I'm gonna get my kicks before the whole shithouse blows up in flames! All right!
  donderdag 1 september 2005 @ 11:41:30 #25
93427 Echo99
© Boy_Snakeye 21.07.05
pi_30160552
quote:
Op donderdag 1 september 2005 11:38 schreef _-rally-_ het volgende:
Echo99, dit [afbeelding] knopje wel eens gezien ?

En als aanvulling op je Cross Selling post: de bank mag wel een opstalverzekering eisen, alleen mogen ze niet eisen dat 'ie bij hen afgesloten wordt.
Het quote knopje? Nee dat ken ik niet.

Dankjewel voor je aanvulling. Klopt helemaal.
Lang leve mij! *O*
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')