abonnement Unibet Coolblue
pi_30131073
Hoe het 'vliegende spaghettimonster' de mens schiep.
Satirische tegenreacties op intelligent design in VS.
en.wikipedia.org/wiki/Image:Touched_by_His_Noodly_Appendage.jpg

Nee, God is niet het enige scheppende wezen in het universum. Een groep boze Amerikanen met zin voor humor is de opmars van het anti-Darwinisme spuugzat en eist dat naast de evolutietheorie en die over het intelligent design (de sterk heropkomende religieuze stelling dat een opperwezen de mens geschapen heeft) ook de 'Pastafarische' hypothese op een plaatsje mag bogen in de schoolboeken.

De zelfverklaarde Pastafarians zijn volgens woordvoerder Bobby Henderson met zijn tien miljoen en geloven dat niet God, maar een 'spaghettivormig monster' het universum heeft geschapen. Voor de aanhangers van deze interessante theorie lijkt de schepper op een kluwen gekookte spaghetti, draagt hij twee gehaktballen met zich mee en heeft hij slakachtige ogen op steeltjes. Steeds volgens Henderson, die in NRC Handelsblad ter sprake komt, zet het spaghettiwezen de mensheid op het foute been door haar te doen geloven dat de aarde ouder is dan ze werkelijk is. Het scheppende monster misbruikt daartoe allerhande wetenschappelijke instrumenten - een beetje zoals de Pastafarians ook de adepten van het intelligent design verwijten. In ieder geval eisen de Pastafarians, in een brief aan de Kansas School Board, dat ook hún theorie onderwezen wordt. Kansas is een van de staten waar de evolutietheorie de grootste concurrentie krijgt van religieuzen.

In de Amerikaanse internetkrant The Onion viel dan weer te lezen hoe andere theoretici, die van het zogenoemde Evangelical Center for Faith Based Reasoning, de zwaartekracht van Newton niet vinden deugen. Volgens hen zijn er voorbeelden te over waaruit blijkt dat de wet van Newton vol gaten zit. Hoe zou verklaard moeten worden dat Jezus ten hemel opsteeg als er iets als de zwaartekracht was? Hoe viel Satan toen hij uit het paradijs verjaagd werd? En hoe kunnen engelen vliegen. Nee, Newton moet de prullenmand in. Het is overduidelijk dat hier de theorie van het 'intelligent vallen' aan de orde is - volgens de theorie drukt een intelligent wezen ons met zijn allen naar beneden als hem dat belieft.

Net als de willen ook die van het Center for Faith Based Reasoning dat leerlingen de keuze krijgen de optie aan te nemen die het best bij hun levensbeschouwing past. Niet alleen de wetten van de zwaartekracht dus, maar ook die van het Center. "Scholieren moeten kennis kunnen nemen van beide kanten van de zaak", heet het. "We willen het beste onderwijs voor de kinderen in Kansas."
Goden hebben dezelfde vervelende eigenschap als kabouters. Als je ernaar kijkt, verdwijnen ze.
  woensdag 31 augustus 2005 @ 14:23:28 #2
47047 Herkauwer
een dag niet gehuppeld .......
pi_30131206
Leer nadenken mensen.... kom op zeg. Dit gaat toch helemaal nergens over... spaghetti monster met gehaktballen

Ik kan niet inzien hoe iemand dit serieus zou kunnen opvatten.
Zonnepanelen 28 * 290 = 8120 Wp - W - 11° hellingshoek
pi_30131771
quote:
Op woensdag 31 augustus 2005 14:23 schreef Herkauwer het volgende:
Leer nadenken mensen.... kom op zeg. Dit gaat toch helemaal nergens over... spaghetti monster met gehaktballen

Ik kan niet inzien hoe iemand dit serieus zou kunnen opvatten.
Precies, je kan een intelligent designer vervangen door de hottenknots, door god, door het spaghetti-monster, door haraboem.
Laten we die toch allemaal een kans geven in het onderwijs!
Goden hebben dezelfde vervelende eigenschap als kabouters. Als je ernaar kijkt, verdwijnen ze.
  woensdag 31 augustus 2005 @ 14:57:46 #4
28662 roobje
Invisible Pink Unicorn
pi_30132446
Om het even wat duidelijker te maken:

In verschillende staten in de VS willen ze bij het vak 'Science' ook Intelligent Design gaan onderwijzen naast de evolutietheorie. ID is geen wetenschap en moet dus bij filosofie o.i.d. onderwezen worden. Om ID als wetenschappelijk neer te zitten is echt een klap in het gezicht van de wetenschap. Bobby Henderson is daarom zelf een religie begonnen met dezelfde dogma's en 'bewijs' als ID/creationisme en nu eist hij dat zijn religie ook wordt onderwezen. In een woord briljant natuurlijk
"Religion. A daughter of Hope and Fear, explaining to Ignorance the nature of the Unknowable."
Ambroce Bierce
pi_30132450
Dit topic is al geschapen in tru, een paar daagjes terug volgens mij.

Vliegende spaghetti
=)
  woensdag 31 augustus 2005 @ 15:02:10 #6
27698 Doffy
Eigenlijk allang vertrokken
pi_30132629
Ik blijf het één van de leukste wetenschappelijke grapjes vinden van de laatste tijd
'Nuff said
  woensdag 31 augustus 2005 @ 15:02:39 #7
27698 Doffy
Eigenlijk allang vertrokken
pi_30132654
quote:
Op woensdag 31 augustus 2005 14:57 schreef KarmaniaK het volgende:
Dit topic is al geschapen in tru, een paar daagjes terug volgens mij.

Vliegende spaghetti
Ik vind dit nochtans een bij uitstek geschikt WFL onderwerp
'Nuff said
pi_30132784
Dan request je een kickje bij tru.
=)
  woensdag 31 augustus 2005 @ 15:09:13 #9
27698 Doffy
Eigenlijk allang vertrokken
pi_30132919
quote:
Op woensdag 31 augustus 2005 15:06 schreef KarmaniaK het volgende:
Dan request je een kickje bij tru.
Nee hoor, dan krijg je een vervuild topic in WFL

Ik vind het wel een interessant topic; eens kijken of we een discussie op gang weten te brengen of Flying Spaghetti Monstrism geldt als echte religie, en waarom wel/niet.
'Nuff said
pi_30132966
quote:
Op woensdag 31 augustus 2005 15:02 schreef Doffy het volgende:
Ik blijf het één van de leukste wetenschappelijke grapjes vinden van de laatste tijd
Hoezo?
Grapje?

Dit is bloedserieus en moet eindelijk eens gehoord worden!
De waarheid zal zegevieren.
I am the greatest man on earth.
pi_30133243
quote:
Op woensdag 31 augustus 2005 15:09 schreef Doffy het volgende:

[..]

Nee hoor, dan krijg je een vervuild topic in WFL

Ik vind het wel een interessant topic; eens kijken of we een discussie op gang weten te brengen of Flying Spaghetti Monstrism geldt als echte religie, en waarom wel/niet.
Ik vraag me af of Italianen het uitverkoren volk zijn van die religie.
  woensdag 31 augustus 2005 @ 15:18:42 #12
27698 Doffy
Eigenlijk allang vertrokken
pi_30133268
quote:
Op woensdag 31 augustus 2005 15:10 schreef kutvent het volgende:
Hoezo?
Grapje?

Dit is bloedserieus en moet eindelijk eens gehoord worden!
De waarheid zal zegevieren.


Vergeef me, oh trouwe dienaar van Zijne Zetmeelrijkheid
'Nuff said
pi_30133304
quote:
Op woensdag 31 augustus 2005 15:09 schreef Doffy het volgende:
Nee hoor, dan krijg je een vervuild topic in WFL

Ik vind het wel een interessant topic; eens kijken of we een discussie op gang weten te brengen of Flying Spaghetti Monstrism geldt als echte religie, en waarom wel/niet.
Wat mij betreft is het een echte religie! Het is een geloof dat gebaseerd is op zichzelf en niet op rationele feiten (een soort perpetuum mobile ). Er is een Geschrift en er zijn Volgelingen. Er zijn mensen die bereid zijn het te verdedigen, en de argumenten zijn niet absurder dan de argumenten van andere geloven. Het bestrijd andere religies. Het heeft gewoon alle kenmerken van een religie.

If it looks like a religion, smells like a religion, feels like a religion and sounds like a religion, it must be a religion. Geen enkele religieus kan deze redenatie weerleggen (want daar hebben ze de geestelijke bagage niet voor ).
  woensdag 31 augustus 2005 @ 15:20:23 #14
27698 Doffy
Eigenlijk allang vertrokken
pi_30133320
quote:
Op woensdag 31 augustus 2005 15:17 schreef Alicey het volgende:
Ik vraag me af of Italianen het uitverkoren volk zijn van die religie.
Ik denk dat FSM Zijn sporen in veel culturen heeft achtergelaten! Sterker nog, dat is een onomstotelijk bewijs voor Zijn Alomtegenwoordigheid! De italianen, de spanjaarden, de japanners, de chinezen, etc...
'Nuff said
  woensdag 31 augustus 2005 @ 15:40:43 #15
27698 Doffy
Eigenlijk allang vertrokken
pi_30134014
Wat ik me verder nog afvraag... heeft Zijne Slierterigheid ook een Saus? En zo ja, van welke aard is Zijn Saus?

Of ben ik nu erg ketters bezig?
'Nuff said
pi_30134040
quote:
Op woensdag 31 augustus 2005 15:40 schreef Doffy het volgende:
Wat ik me verder nog afvraag... heeft Zijne Slierterigheid ook een Saus? En zo ja, van welke aard is Zijn Saus?

Of ben ik nu erg ketters bezig?
Ik ben bang dat er diverse schisma's zullen plaatsvinden wanneer deze discussie gevoerd wordt.
pi_30134089
quote:
Op woensdag 31 augustus 2005 15:20 schreef Doffy het volgende:

[..]

Ik denk dat FSM Zijn sporen in veel culturen heeft achtergelaten! Sterker nog, dat is een onomstotelijk bewijs voor Zijn Alomtegenwoordigheid! De italianen, de spanjaarden, de japanners, de chinezen, etc...
Nog veel sterker, er bestaat een nrc-afbeelding van



Maar nu de vraag: hoe zie jij dat het een mannetje is?
Of is FSM een mannelijke homo omdat hij Adam als eerste creëerde?
  woensdag 31 augustus 2005 @ 15:45:25 #18
27698 Doffy
Eigenlijk allang vertrokken
pi_30134168
quote:
Op woensdag 31 augustus 2005 15:43 schreef Yosomite het volgende:
Maar nu de vraag: hoe zie jij dat het een mannetje is?
Of is FSM een mannelijke homo omdat hij Adam als eerste creëerde?
Omdat de Profeet spreekt over 'Zijne Noedeligheid' natuurlijk

Voorts is iedereen gelijk voor Zijn Graangezicht
'Nuff said
pi_30135429
-lama-
  woensdag 31 augustus 2005 @ 21:00:28 #20
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_30148456
quote:
Op woensdag 31 augustus 2005 15:40 schreef Doffy het volgende:
Wat ik me verder nog afvraag... heeft Zijne Slierterigheid ook een Saus? En zo ja, van welke aard is Zijn Saus?

Of ben ik nu erg ketters bezig?
Het werkelijke misterie is dat van de drieeenheid
Wat bepaalt nu de smaak is het de spaghetti, de gehaktballen of de saus
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
  woensdag 31 augustus 2005 @ 22:51:07 #22
124377 pmb_rug
salvation received
pi_30148713
zeer oud en nog steeds flauw, niet leuk en de kern van de zaak totaal missend
wat een idioterie


misschien moeten jullie eens met de heer C. Dekker (meest geciteerde wetenschapper van NL in zijn veld) gaan praten, alvorens iedereen na te praten....
Challenge thinkers to believe and believers to think.
?Porque no te calles?
pi_30148805
quote:
Op woensdag 31 augustus 2005 14:39 schreef Sisyphus het volgende:

[..]

Precies, je kan een intelligent designer vervangen door de hottenknots, door god, door het spaghetti-monster, door haraboem.
Laten we die toch allemaal een kans geven in het onderwijs!
Doe eens niet zo zielig man!
pi_30148878
quote:
Op woensdag 31 augustus 2005 22:51 schreef pmb_rug het volgende:
zeer oud en nog steeds flauw, niet leuk en de kern van de zaak totaal missend
wat een idioterie


misschien moeten jullie eens met de heer C. Dekker (meest geciteerde wetenschapper van NL in zijn veld) gaan praten, alvorens iedereen na te praten....
Ik vind het wel geslaagd. Het laat zien waarom mensen die pretenderen dat ID wetenschappelijk verantwoord is nogal belachelijk bezig zijn. Anders wijs jij even de verschillen aan tussen de claims die hier worden gemaakt mbt het spaghettimonster, en de claims die ID'ers maken.
-
pi_30148932
quote:
Op woensdag 31 augustus 2005 22:53 schreef FuifDuif het volgende:

[..]

Doe eens niet zo zielig man!
Ik ben het roerend met hem eens. Hoe denk jij dat chemici zouden reageren als opeens een groepering zegt dat er naast het periodieke systeem, het idee moet worden onderwezen dat alle materie uit wind, vuur, water en grond bestaat? Dat is net zo achterhaald.
-
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')