Ja hoor dan kan half NL geen hypotheek afsluiten, een CC is ook al een BKR registratie, get your facts straight!quote:Op dinsdag 30 augustus 2005 18:44 schreef bluebit het volgende:
gaat niet om het bedrag, zover ik weet krijg je gewoonweg geen hypotheek als je een BKR registratie hebt. maakt niet uit of het om twee duppies gaat
Als er geen bijzonderheden staan, geen A-codes en er staat een einddatum, dan betekent dat dat het krediet gewoon netjes is afgelost. Het BKR registreert alle kredieten, en bewaart alle gegevens tot 5 jaar na aflossing. Ook wanneer je netjes je betalingsverplichtingen nakomt. Andere deelnemers zien dus dat dat krediet goed is verlopen.quote:Op dinsdag 30 augustus 2005 18:26 schreef ck82 het volgende:
Hallo mijn vriend en ik zijn van plan een huis te kopen. Nu heb ik een tijdje geleden voor de zekerheid mijn gegevens opgevraagd bij het BKR. Nu blijkt dat ik daar geregistreerd sta door Otto met het volgende:
Kredietsoort: verzendhuiskrediet, Bedrag: 600, Ingangsdatum: 10/05/2004, Werkelijke einddatum: 30/08/2004
Verder geen codes of wat dan ook.
Kan dit gevolgen hebben als ik een hypotheek ga aanvragen?
Kan iemand mij vertellen hoe dit zit?
Bedankt alvast!
De rentes zijn meestal erg hoog bij postorders inderdaad.quote:Op woensdag 31 augustus 2005 10:55 schreef ck82 het volgende:
Hi bedankt allemaal voor de reacties.
Ben weer een beetje gerustgesteld...
Ik vond dit alleen op een andere website:
http://www.nemass.nl/index.php?id=3482
De website van Otto bijvoorbeeld zegt: “Gespreid betalen, bij Otto heel gewoon”en bij Wehkamp vind je “verantwoord lenen”. De vraag is of het heel gewoon is om 21 procent rente te betalen. Iedereen mag binnenkomen, maar pas op. Op het moment dat je een rekening hebt gemist krijg je bij de eerste aanmaning een foldertje erbij van de BKR (Bureau Krediet Registratie). Als de eerste aanmaning niet wordt betaald word je hier geregistreerd en probeer dan maar eens een hypotheek te krijgen. De gegevens worden 5 jaar bewaard en dat is zuur.
Pfffff, valt allemaal reuze mee hoor. Je moet het echt bont maken, wil je geregistreerd worden als wanbetaler en daardoor geen hypotheek kunnen krijgen. Had zelf ten tijde van mijn hypotheekaanvraag ook een creditcardje, DKtje en wat openstaan bij zo'n postorderbedrijfje, waarbij de rekening van de laatste ook wel eens iets langer is blijven liggen en de bank heeft er met geen woord over gesproken en zonder morren de hypotheek verstrekt.quote:Op woensdag 31 augustus 2005 10:55 schreef ck82 het volgende:
Hi bedankt allemaal voor de reacties.
Ben weer een beetje gerustgesteld...
Ik vond dit alleen op een andere website:
http://www.nemass.nl/index.php?id=3482
De website van Otto bijvoorbeeld zegt: “Gespreid betalen, bij Otto heel gewoon”en bij Wehkamp vind je “verantwoord lenen”. De vraag is of het heel gewoon is om 21 procent rente te betalen. Iedereen mag binnenkomen, maar pas op. Op het moment dat je een rekening hebt gemist krijg je bij de eerste aanmaning een foldertje erbij van de BKR (Bureau Krediet Registratie). Als de eerste aanmaning niet wordt betaald word je hier geregistreerd en probeer dan maar eens een hypotheek te krijgen. De gegevens worden 5 jaar bewaard en dat is zuur.
Postorderbedrijven zijn er meestal als de kippen bij om iemand te registreren bij het BKR. Daarentegen valt een geldverstrekker vaak ook niet over een A-kodering bij een postorderkrediet.quote:Op woensdag 31 augustus 2005 15:48 schreef Vhiper het volgende:
[..]
Pfffff, valt allemaal reuze mee hoor. Je moet het echt bont maken, wil je geregistreerd worden als wanbetaler en daardoor geen hypotheek kunnen krijgen. Had zelf ten tijde van mijn hypotheekaanvraag ook een creditcardje, DKtje en wat openstaan bij zo'n postorderbedrijfje, waarbij de rekening van de laatste ook wel eens iets langer is blijven liggen en de bank heeft er met geen woord over gesproken en zonder morren de hypotheek verstrekt.
Indien deze binnen redelijke termijnen 'hersteld' is...quote:Op woensdag 31 augustus 2005 18:58 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
[..]
Postorderbedrijven zijn er meestal als de kippen bij om iemand te registreren bij het BKR. Daarentegen valt een geldverstrekker vaak ook niet over een A-kodering bij een postorderkrediet.
Inderdaad. Heel dom plan, wat is immers het voordeel voor de werkgever om te weten van de financiele achtergrond van zijn werknemer, waar het voor de werknemer aantoonbaar nadelig kan zijn? Dit soort dingen daar heeft de werkgever niets mee te maken.quote:Op vrijdag 14 oktober 2005 11:10 schreef Alicey het volgende:
De werkgever heeft er imo niets mee te maken. Wanneer je een werkgever er toegang toe geeft, ga je juist krijgen dat iemand die een financiele uitglijder maakt, dit niet meer kan herstellen omdat diegene geen baan meer kan krijgen..
Indien je bv te werken komt bij Interpay wil men dit allemaal graag weten. Aangezien je daar met grote geldstromen werkt en men graag weet of een medewerker een risico vormt voor dit soort werkzaamheden.quote:Op vrijdag 14 oktober 2005 12:00 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Inderdaad. Heel dom plan, wat is immers het voordeel voor de werkgever om te weten van de financiele achtergrond van zijn werknemer, waar het voor de werknemer aantoonbaar nadelig kan zijn? Dit soort dingen daar heeft de werkgever niets mee te maken.
Maar wat heeft de krediethistorie daarmee te maken?quote:Op vrijdag 14 oktober 2005 13:27 schreef _Arthur het volgende:
[..]
Indien je bv te werken komt bij Interpay wil men dit allemaal graag weten. Aangezien je daar met grote geldstromen werkt en men graag weet of een medewerker een risico vormt voor dit soort werkzaamheden.
Je moet dan al een verklaring van goed gedrag overleggen, dat lijkt mij wel voldoende. En verder, als je bv in de bouw werkt, is het totaal niet relevant wat je krediethistorie is, zoveel mensen werken er nou ook weer niet bij Interpay oid.quote:Op vrijdag 14 oktober 2005 13:27 schreef _Arthur het volgende:
[..]
Indien je bv te werken komt bij Interpay wil men dit allemaal graag weten. Aangezien je daar met grote geldstromen werkt en men graag weet of een medewerker een risico vormt voor dit soort werkzaamheden.
Verklaring van goed gedrag is in mijn voorbeeld -niet- genoeg. Dat is een (klein) onderdeel van het geheel.quote:Op vrijdag 14 oktober 2005 13:59 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Je moet dan al een verklaring van goed gedrag overleggen, dat lijkt mij wel voldoende.
Klopt. Ik wilde dus ook laten zien dat een dergelijk inzicht in de financiele positie van een medewerker alleen in zeer speciale gevallen verlangt wordt.quote:En verder, als je bv in de bouw werkt, is het totaal niet relevant wat je krediethistorie is, zoveel mensen werken er nou ook weer niet bij Interpay oid.
Leg me eens uit waarom een slecht kredietverleden een risico vormt voor Interpay?quote:Op vrijdag 14 oktober 2005 14:16 schreef _Arthur het volgende:
[..]
Verklaring van goed gedrag is in mijn voorbeeld -niet- genoeg. Dat is een (klein) onderdeel van het geheel.
[..]
Klopt. Ik wilde dus ook laten zien dat een dergelijk inzicht in de financiele positie van een medewerker alleen in zeer speciale gevallen verlangt wordt.
Zo kan je bv met een crimineel verleden wel vergeten bij de politie te komen werken.
Risico analyse van de financiele achtergrond van de werknemer. Is hij/zij is een slechte/wan betaler, heeft ie vaak grote schulden gehad etc.quote:Op vrijdag 14 oktober 2005 13:31 schreef Alicey het volgende:
[..]
Maar wat heeft de krediethistorie daarmee te maken?
Dat is een mogelijkheid ja. Overigens zegt een BKR-dossier niets over de achtergrond van schulden, maar dat terzijde.quote:Op vrijdag 14 oktober 2005 14:18 schreef _Arthur het volgende:
[..]
Risico analyse van de financiele achtergrond van de werknemer. Is hij/zij is een slechte/wan betaler, heeft ie vaak grote schulden gehad etc.
Ik snap nog steeds niet wat het risico is?quote:Aangezien je zeer dicht bij 'de' geldstromen zit als medewerker bij Interpay.
Iemand die diep in de nood zit, kan rare sprongen maken.quote:Op vrijdag 14 oktober 2005 14:19 schreef Alicey het volgende:
Ik snap nog steeds niet wat het risico is?
Is ook jouw BKR-dossier doorgelicht? (Een instelling die dit wil doen is verplicht toestemming te vragen. Stiekem doen kan niet, omdat iedere BKR-toets wordt geregistreerd).quote:Op vrijdag 14 oktober 2005 14:19 schreef Five_Horizons het volgende:
Als je bij een financiële instelling komt te werken, dan, daar ga ik vanuit, wordt er echt naar dat soort zaken gekeken.
Toen ik bij mijn huidige werkgever in dienst kwam, ben ik, op de achtergrond, hé-le-maal doorgelicht. Nu is het wel zo dat mijn werkgever vanuit haar functie in BKR-informatie kan kijken, maar vanuit mijn functie vind ik het niet verrassend.
Natuurlijk kan dat. Het gaat mij echter te ver om er bij voorbaat van uit te gaan dat iemand die een slecht kredietverleden heeft een crimineel is.quote:Op vrijdag 14 oktober 2005 14:20 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Iemand die diep in de nood zit, kan rare sprongen maken.
Ik weet het niet zeker, maar ik denk van wel.quote:Op vrijdag 14 oktober 2005 14:21 schreef Alicey het volgende:
[..]
Is ook jouw BKR-dossier doorgelicht? (Een instelling die dit wil doen is verplicht toestemming te vragen. Stiekem doen kan niet, omdat iedere BKR-toets wordt geregistreerd).
quote:Op vrijdag 14 oktober 2005 14:22 schreef Alicey het volgende:
[..]
Natuurlijk kan dat. Het gaat mij echter te ver om er bij voorbaat van uit te gaan dat iemand die een slecht kredietverleden heeft een crimineel is.
quote:Verder zijn er zat financiele noodsituaties denkbaar waar het BKR niets van af weet.
Als het je niet gevraagd is, is het niet gebeurd.quote:Op vrijdag 14 oktober 2005 14:23 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Ik weet het niet zeker, maar ik denk van wel.
Je kunt wel opvragen door wie je wanneer getoetst bent.quote:Daarnaast: stiekem kan zeker. Jij wordt niet geďnformeerd door het BKR wanneer er een toetsing is geweest.
Er wordt dan ook niet alleen naar BKR zaken gekeken.quote:Op vrijdag 14 oktober 2005 14:19 schreef Alicey het volgende:
[..]
Dat is een mogelijkheid ja. Overigens zegt een BKR-dossier niets over de achtergrond van schulden, maar dat terzijde.
Tja, denk eens naquote:Ik snap nog steeds niet wat het risico is?
Onmogelijk. Iedereen is een potentieel risico. Je kunt voor elke persoon wel redenen bedenken waarom die persoon te kwader trouw zou kunnen zijn. Ik denk dat vooral van belang is of iemand bewezen te kwader trouw is (Strafblad of fraude-registratie etc.).quote:Op vrijdag 14 oktober 2005 14:24 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Nee, maar als je kunt, wil je elk (voorzien) risico uitsluiten.
Ik zal het eens navragen, ik denk namelijk nog steeds van wel.quote:Op vrijdag 14 oktober 2005 14:24 schreef Alicey het volgende:
[..]
Als het je niet gevraagd is, is het niet gebeurd.
Dat kan wel, maar dat doet niemand.quote:Je kunt wel opvragen door wie je wanneer getoetst bent.
Zou ik niet van uitgaan. Ik vraag vaak na mutaties bij instanties inzage aan.quote:Op vrijdag 14 oktober 2005 14:27 schreef Five_Horizons het volgende:
Dat kan wel, maar dat doet niemand.
Mischien staat het in z'n arbeidscontract dat "nacheken op financiele gronden geoorloofd is door werkgever" oid. Daar kan een BKR check natuurlijk zonder meer onder vallen.quote:Op vrijdag 14 oktober 2005 14:24 schreef Alicey het volgende:
[..]
Als het je niet gevraagd is, is het niet gebeurd.
Dat ben ik niet met je eens.quote:Op vrijdag 14 oktober 2005 14:27 schreef Alicey het volgende:
[..]
Onmogelijk. Iedereen is een potentieel risico. Je kunt voor elke persoon wel redenen bedenken waarom die persoon te kwader trouw zou kunnen zijn. Ik denk dat vooral van belang is of iemand bewezen te kwader trouw is (Strafblad of fraude-registratie etc.).
Dat laatste vind ik redelijk. Dat is reeele informatie die een reeele grond kan opleveren.quote:Op vrijdag 14 oktober 2005 14:25 schreef _Arthur het volgende:
[..]
Er wordt dan ook niet alleen naar BKR zaken gekeken.
[..]
Tja, denk eens na
En verder 'een' risco is al 'teveel' risico. Banken/financiele instituten zijn liever "safe than sorry".
Doorgaans wordt ook nog eens je 3 laatste werkgevers na getrokken of je er gewerkt hebt en of er 'rare dingen' aan de hand zijn geweest. (Hier dien je zelf toestemming voor te geven, echter, geef je dat niet, tja dan kom je er niet eens te werken ..)
Jij, maar de gemiddelde Nederlander niet.quote:Op vrijdag 14 oktober 2005 14:27 schreef Alicey het volgende:
[..]
Zou ik niet van uitgaan. Ik vraag vaak na mutaties bij instanties inzage aan.
Daar zit op zich wel in. Er is wel een keer door een bankmedewerker meegedeeld dat de verklaring dat ik nooit betrokken ben geweest bij fraude-zaken een overbodigheid was op het formulier, omdat als dat het geval was geweest zij toch geen zaken met me hadden gedaan..quote:Op vrijdag 14 oktober 2005 14:30 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Jij, maar de gemiddelde Nederlander niet.
Ik ken de verhalen van verzchillende (con)cullega's: voordat er iemand binnenkomt wordt er al een check gedaan op BKR.(om te voorkomen dat er werk voor niets wordt gedaan).
Natuurlijk. Maar zo zou je dat ook kunnen zeggen van bepaalde demografische aspecten.quote:Op vrijdag 14 oktober 2005 14:28 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Dat ben ik niet met je eens.
Een persoon met een slechte BKR-historie is in potentie een groter risico dan iemand met een schone lei.(kansberekening ->risico)
Daarom spelen demografische aspecten ook een rol in de bureauscore van het BKR. Ter verduidelijking: Elk persoon krijgt op basis van demografische aspecten (algemeen) en persoonlijke historie een bureauscore toegewezen, varierend van A tot K, waarbij A staat voor de laagste kans op achterstanden voorspelt en K de hoogste kans.quote:Op vrijdag 14 oktober 2005 14:33 schreef Alicey het volgende:
[..]
Natuurlijk. Maar zo zou je dat ook kunnen zeggen van bepaalde demografische aspecten.
Ik denk dat je in plaats van BKR iets anders bedoelt? Het BKR beoordeelt namelijk niet..quote:Op zaterdag 9 september 2006 13:00 schreef Jopus het volgende:
[..]
Daarom spelen demografische aspecten ook een rol in de bureauscore van het BKR.
Het is voor mij ook nieuw. Ik ben benieuwd.quote:Op zaterdag 9 september 2006 16:46 schreef Alicey het volgende:
[..]
Ik denk dat je in plaats van BKR iets anders bedoelt? Het BKR beoordeelt namelijk niet..
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |